────────
la normele metodologice
────────────────────────
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Direcţia de control financiar
Nr. ......................................
AVIZ DE CONTROL FINANCIAR
Denumirea agentului economic: .........................................
Codul de identificare fiscalã: ........................................
Sediul social: ........................................................
Domnului/Doamnei preşedinte al consiliului de administraţie/director general
Vã facem cunoscut cã, începând cu data de ............, veţi face obiectul unui control financiar, având ca obiective:
- execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli;
- administrarea şi gestionarea resurselor materiale şi financiare;
- respectarea disciplinei financiar-contabile şi fiscale în conformitate cu reglementãrile în domeniu;
- verificarea modului de organizare şi conducere a evidenţei financiare şi contabile;
- calitatea activitãţii manageriale.
Vã rugãm sã luaţi mãsurile necesare pentru a pune la dispoziţie organelor de control financiar toate documentele financiare, contabile şi fiscale şi alte elemente justificative relevante şi pentru a asigura toate condiţiile necesare bunei desfãşurãri a controlului financiar, potrivit prevederilor <>art. 8 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea şi funcţionarea controlului financiar şi a Gãrzii financiare, cu modificãrile ulterioare.
În mãsura în care contabilitatea dumneavoastrã este informatizatã, urmeazã sã asiguraţi ansamblul informaţiilor, datelor şi documentelor arhivate în format electronic, precum şi aplicaţiile informatice cu ajutorul cãrora s-au întocmit.
Pe parcursul controlului financiar aveţi dreptul de a beneficia de asistenţã de specialitate şi/sau juridicã.
Controlul financiar se va desfãşura cu respectarea prevederilor <>Legii nr. 30/1991 , cu modificãrile ulterioare, ale Codului fiscal, ale Codului de procedurã fiscalã şi ale altor reglementãri legale în materie.
Menţionãm cã aveţi posibilitatea de a solicita o singurã datã amânarea datei de începere a controlului financiar pentru motive justificate.
Prezentul aviz de control financiar a fost emis în baza <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 889/2005 .
Conducãtorul activitãţii de control financiar,
...............................................
(funcţia, numele, prenumele, semnãtura, ştampila)
Persoana de contact: ............ Telefon: .................
ANEXA 2
────────
la normele metodologice
────────────────────────
PROCES - VERBAL DE CONTROL FINANCIAR
încheiat la data de ...............
Procesul-verbal de control financiar se întocmeşte de echipa de control financiar pentru consemnarea aspectelor constatate ca urmare a verificãrii obiectivelor stabilite prin tematica de control şi dispunerea de mãsuri pentru remedierea deficienţelor semnalate.
CAPITOLUL 1
Date privind controlul financiar
Prezentarea organelor de control financiar care efectueazã verificarea şi care întocmesc procesul-verbal de control financiar, precizându-se, pentru fiecare, numele şi prenumele, funcţia, numãrul legitimaţiei, direcţia din care face parte şi numãrul/data ordinului de serviciu
De asemenea, se vor preciza:
- temeiul legal al efectuãrii controlului financiar;
- numãrul şi data transmiterii avizului de control. În cazul în care data începerii controlului financiar a fost amânatã, se vor specifica numãrul şi data acordului, precum şi noul termen aprobat;
- numãrul de înregistrare şi data începerii controlului financiar înscrisã în Registrul unic de control;
- perioada supusã verificãrii;
- perioada în care s-a desfãşurat controlul financiar, precum şi locul de desfãşurare;
- definirea obiectivului controlului financiar în corelaţie cu tematica înscrisã în ordinul de serviciu.
CAPITOLUL 2
Date privind agentul economic
2.1. Datele de identificare a agentului economic: denumirea, sediul social, numãrul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, codul de identificare fiscalã, data de la care a devenit plãtitor de T.V.A. - prin opţiune sau prin depãşirea plafonului legal, codul CAEN (activitatea principalã desfãşuratã), forma de proprietate
2.2. Mãrimea capitalului social şi modificãrile intervenite în structura acestuia, acţionari (cu pondere semnificativã în capitalul social)
2.3. Date generale privind programele şi strategiile specifice sectorului de activitate al agentului economic
2.4. Titluri de participare deţinute la alte societãţi, pe termen lung sau speculative
2.5. Obiectul de activitate
2.6. Prezentarea tuturor conturilor bancare în comparaţie cu cele cuprinse în declaraţiile depuse la Administraţia Finanţelor Publice
2.7. Verificarea evidenţei documentelor cu regim special, cu prezentarea actelor cu care au fost achiziţionate: plaja de numere pentru facturile achiziţionate, facturile utilizate, alte documente cu regim special, documente cu regim special anulate, stocul celor rãmase
2.8. Prezentarea subunitãţilor contribuabilului cu precizãri specifice, dacã este cazul, pentru cele care prezintã un interes deosebit (declararea punctelor de lucru, respectarea regimului autorizãrilor, antrepozit fiscal, utilizator final)
2.9. Persoanele care asigurã conducerea activitãţii agentului economic verificat
2.10. Modul de ducere la îndeplinire a mãsurilor dispuse prin actele de control anterioare.
CAPITOLUL 3
Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli
3.1. Rezultatele financiare obţinute în perioada controlatã:
- analiza execuţiei bugetelor de venituri şi cheltuieli, în structurã (gradul de realizare a veniturilor, de efectuare a cheltuielilor şi obţinerea rezultatelor, gradul de realizare a principalilor indicatori economico-financiari, cauzele nerealizãrilor sau depãşirilor, responsabilitãţi, concluzii etc.).
3.2. Modul de fundamentare şi realizare a veniturilor şi cheltuielilor:
- analiza comparativã, în dinamicã, a evoluţiei cheltuielilor, veniturilor, rezultatelor şi principalilor indicatori economico-financiari, în preţuri curente şi comparabile, determinarea trendului eficienţei activitãţii economice desfãşurate;
- analiza criticã a cheltuielilor efectuate, a încadrãrii acestora în prevederile legale, a necesitãţii, realitãţii, legalitãţii şi oportunitãţii angajãrii lor, influenţele deficienţelor constatate asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum şi asupra principiului fidelitãţii situaţiilor de sintezã şi raportare;
- analiza modului de realizare a veniturilor şi înregistrarea corectã şi în totalitate a acestora în contabilitate, în perioada la care se referã, influenţele deficienţelor constatate asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli, a indicatorilor economico-financiari, precum şi asupra principiului fidelitãţii situaţiilor de sintezã şi raportare;
- corelarea datelor înscrise în bugetul de venituri şi cheltuieli cu cele prevãzute în programele şi strategiile specifice sectorului de activitate al agentului economic.
CAPITOLUL 4
Administrarea şi gestionarea resurselor materiale şi financiare
4.1. Modul de gestionare a bunurilor din domeniul public şi privat al statului, aflate în administrarea agentului economic. În acest sens se vor urmãri:
- efectuarea inventarierii anuale a bunurilor din domeniul public al statului, aflate în administrarea agentului economic;
- verificarea listelor de inventariere pentru bunurile depreciate, inutilizabile, deteriorate sau greu vandabile, comenzi în curs, precum şi creanţele şi obligaţiile incerte sau în litigiu;
- modul de evidenţiere, legalitatea mişcãrilor şi transferurilor, înregistrarea în contabilitate a bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al statului;
- conservarea şi întreţinerea bunurilor aparţinând domeniului public şi privat al statului.
4.2. Modul de gestionare a patrimoniului propriu al agenţilor economici:
- inventarierea anualã a elementelor de activ şi pasiv, precum şi a bunurilor deţinute cu orice titlu aparţinând altor persoane juridice şi fizice conform reglementãrilor legale;
- stabilirea rezultatelor inventarierii, modul de verificare şi înregistrare a acestora în contabilitate.
4.3. Respectarea modului de utilizare a subvenţiilor, alocaţiilor şi transferurilor acordate de la bugetul general consolidat al statului. În acest sens se vor urmãri:
- verificarea notelor de fundamentare privind solicitarea alocaţiilor şi subvenţiilor;
- verificarea şi avizarea transferurilor şi subvenţiilor acordate de la bugetul general consolidat al statului în baza actelor normative date în aplicarea legii bugetare anuale şi altor acte normative;
- verificarea modului de utilizare a sumelor reprezentând transferuri şi subvenţii acordate de la bugetul general consolidat al statului.
4.4. Respectarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice:
- verificarea încadrãrii achiziţiilor în programul anual de investiţii;
- legat de respectarea procedurii de achiziţii publice, se vor verifica: anunţul/invitaţia de participare la procedura de achiziţii, documentarea pentru elaborarea şi prezentarea ofertei, actul de numire a comisiei de evaluare a ofertelor prezentate şi hotãrârea comisiei privind oferta câştigãtoare.
4.5. Modul de utilizare a creditelor interne sau externe cu garanţia statului:
- existenţa scrisorilor de garanţie emise de stat privind împrumuturile externe contractate de agenţii economici, concordanţa scrisorii de garanţie cu acordul de împrumut extern;
- verificarea convenţiilor de garanţie încheiate între Ministerul Finanţelor Publice, în calitate de garant, şi beneficiarul scrisorii de garanţie, respectiv rambursarea ratelor scadente, comisionul de risc şi dobânzile aferente împrumuturilor garantate de stat;
- modul de constituire şi rambursare a ratelor scadente, a comisionului de risc şi a dobânzilor aferente împrumuturilor cu garanţia statului;
- modul de respectare a utilizãrii creditelor obţinute cu garanţia statului, conform destinaţiilor prevãzute în actele normative.
4.6. Modul de realizare şi evidenţiere a veniturilor totale. În acest sens se vor urmãri:
- modul de derulare a contractelor economice încheiate cu partenerii interni şi externi, de respectare a prevederilor contractuale;
- modul de fundamentare a preţurilor şi tarifelor;
- modul de respectare a legalitãţii şi eficienţei eventualelor asocieri cu terţe persoane, urmãrindu-se dacã au fost cazuri de achiziţionãri prin intermediari (societãţi comerciale cu capital privat), precum şi dacã au fost efectuate plãţi cu anticipaţie la aprovizionãrile cu mãrfuri, executãri de lucrãri sau prestãri de servicii;
- nivelul chiriilor percepute şi încasate, stadiul de încasare a contractelor de închiriere cãtre terţi a mijloacelor fixe şi a activelor din patrimoniul agentului economic (cauzele încasãrii cu întârziere faţã de scadenţe, responsabilitãţi etc.);
- verificarea contului de "venituri realizate în avans", în sensul realitãţii conţinutului sãu.
4.7. Modul de utilizare a resurselor financiare. În acest sens se va urmãri modul de respectare a legalitãţii, realitãţii, oportunitãţii şi eficienţei urmãtoarelor categorii de cheltuieli:
- cheltuieli de deplasare în ţarã şi în strãinãtate a angajaţilor agentului economic, inclusiv cu mijloacele de transport proprii;
- cheltuieli de protocol, reclamã şi publicitate, cheltuieli cu sponsorizarea şi încadrarea acestora în limitele de deductibilitate fiscalã prevãzute de lege;
- cheltuieli cu provizioanele şi verificarea modului de constituire a acestora, urmãrindu-se dacã sunt deductibile din punct de vedere fiscal;
- cheltuieli aferente ieşirilor din vânzare/casare/lipsa imobilizãrilor, respectiv a celor privind consumul diferitelor elemente de stocuri, existenţa documentelor primare care atestã aceste operaţiuni şi urmãrirea deductibilitãţii acestora;
- cheltuieli cu redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii;
- cheltuieli cu întreţinerea şi reparaţiile;
- cheltuieli privind asigurãrile şi protecţia socialã;
- cheltuieli cu serviciile bancare, dobânzile bancare;
- cheltuieli cu sconturile acordate;
- cheltuieli cu diferenţele de curs valutar;
- cheltuieli cu achiziţia autoturismelor de lux, case de vacanţã.
CAPITOLUL 5
Respectarea disciplinei financiar-contabile
5.1. Organizarea şi exercitarea controlului financiar propriu al agentului economic:
- modul de organizare şi exercitare a controlului financiar preventiv, atât în faza de contractare, cât şi în faza de platã, în conformitate cu reglementãrile legale;
- modul de organizare şi exercitare a controlului financiar de gestiune (structuri, planuri de verificare, respectarea planurilor de verificare, frecvenţã, obiective, mod de exercitare, rezultate, valorificare, mãsuri, deficienţe, implicaţii financiare etc.);
- modul de organizare şi exercitare a auditului intern.
5.2. Organizarea şi conducerea contabilitãţii financiare:
- modul de înregistrare cronologicã şi sistematicã în contabilitate a tuturor documentelor justificative privind bunurile mobile şi imobile, disponibilitãţile bãneşti, titlurile de valoare, drepturile şi obligaţiile, precum şi modificãrile intervenite în urma operaţiunilor patrimoniale efectuate;
- conducerea la zi şi în forma prevãzutã de lege a registrelor de contabilitate obligatorii;
- verificarea corelaţiilor dintre datele înscrise în registrele de contabilitate şi datele înscrise în documentele centralizatoare şi de sintezã;
- modul de utilizare a conturilor, în sensul respectãrii conţinutului şi funcţionalitãţii acestora, aşa cum este prevãzut în normele de aplicare a planului contabil general (se va avea în vedere modul de înregistrare în ceea ce priveşte corespondenţa dintre natura operaţiilor economice şi conţinutul conturilor contabile, cu implicaţii asupra reflectãrii în mod fidel în situaţiile financiare şi fiscale ale agentului economic);
- înregistrarea operaţiunilor în contabilitate pe bazã de documente, care au calitatea de documente justificative, conform <>Legii contabilitãţii nr. 82/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
- modul de gestionare şi utilizare a formularelor cu regim special, conform prevederilor legale;
- modul de efectuare a operaţiunilor de reevaluare a imobilizãrilor corporale, în conformitate cu prevederile legale.
5.3. Organizarea şi conducerea contabilitãţii de gestiune:
- modul de fundamentare a cheltuielilor care reflectã consumuri (norme de consum, realitatea pierderilor, deprecieri, modificãri de stocuri);
- înregistrarea operaţiilor privind colectarea şi repartizarea cheltuielilor pe destinaţii, respectiv pe activitãţi, secţii, faze de fabricaţie, centre de costuri, centre de profit, dupã caz, precum şi calculul costului de achiziţie, de producţie, de prelucrare a bunurilor intrate, obţinute, lucrãrilor executate, serviciilor prestate, producţiei în curs de execuţie, imobilizãrilor în curs etc.
5.4. Întocmirea situaţiilor financiare şi contabile:
- modul de întocmire a situaţiilor financiare şi contabile în conformitate cu prevederile legale.
5.5. Constituirea garanţiilor gestionare:
- constituirea garanţiilor gestionare potrivit reglementãrilor în vigoare şi actualizarea periodicã a acestora;
- constituirea şi depunerea garanţiilor la numirea administratorilor şi a cenzorilor conform prevederilor legale.
5.6. Respectarea disciplinei de casã:
- justificarea avansurilor în termenul legal, pentru cheltuielile de aprovizionare cu mãrfuri şi pentru alte plãţi care se fac în localitatea în care agentul economic are sediul;
- justificarea avansurilor în termenul legal, pentru cheltuielile de protocol sau pentru organizarea de conferinţe, simpozioane şi alte asemenea acţiuni, în limitele aprobate de conducãtorul agentului economic;
- justificarea avansurilor în termenul legal pentru cheltuielile de deplasare în interes de serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, diurnei, indemnizaţiei şi cazãrii pe timpul deplasãrii.
CAPITOLUL 6
Calitatea managementului
- Modul de îndeplinire a criteriilor de performanţã;
- realizarea obiectivelor prevãzute în programele şi strategiile multianuale.
CAPITOLUL 7
Concluzii şi mãsuri finale
- Sinteza principalelor deficienţe în administrarea şi gestionarea resurselor materiale şi financiare;
- sinteza principalelor deficienţe în aplicarea reglementãrilor financiare, contabile şi fiscale.
La terminarea controlului financiar au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţie organelor de control, cu excepţia celor reţinute, pentru care s-a întocmit proces-verbal de ridicare de înscrisuri.
Asupra modului de ducere la îndeplinire a mãsurilor dispuse prin prezentul proces-verbal de control financiar veţi comunica la Direcţia de control financiar sau la structura de control financiar din cadrul direcţiei generale a finanţelor publice teritoriale, dupã caz, pânã la data de ..... .
Prezentul proces-verbal de control financiar s-a întocmit în 3 (trei) exemplare, înregistrate în Registrul unic de control sub nr. ....., din care un exemplar a fost lãsat agentului economic, iar douã exemplare au fost luate de organele de control financiar.
Împotriva procesului-verbal de control financiar se poate depune plângere prealabilã la organul emitent, în termenele prevãzute la <>art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 .
ANEXA 3
────────
la normele metodologice
────────────────────────
NOTĂ EXPLICATIVĂ