Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 23 aprilie 2024  de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2023 privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 23 aprilie 2024 de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2023 privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 398 din 29 aprilie 2024
──────────
    Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 438 din 23 aprilie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 29 aprilie 2024.
──────────
    ART. 1
    Agenţia Română de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare, denumită în continuare ARCTIS - organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, denumit în continuare MEAT, gestionează la nivel naţional realizarea unitară a operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii destinate protejării intereselor esenţiale de securitate ale României, care sunt destinate satisfacerii necesităţilor de înzestrare ale instituţiilor din cadrul forţelor sistemului naţional de apărare, denumite în continuare FSNA, în raport cu necesitatea protejării intereselor esenţiale de securitate ale României şi cu angajamentele asumate în cadrul Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord şi al Uniunii Europene.

    ART. 2
    În vederea asigurării cadrului unitar al derulării operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, MEAT, împreună cu ARCTIS şi instituţiile din cadrul FSNA interesate prin raportare la problematica vizată, organizează, trimestrial sau ori de câte ori se consideră necesar, sesiuni de lucru, în scop de planificare, privind organizarea procesului de analiză a necesităţii impunerii obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială.

    ART. 3
    (1) Ulterior stabilirii cerinţelor operaţionale ale achiziţiei, ministerul de resort din care face parte autoritatea contractantă sau conducătorul instituţiei administrative autonome care are calitatea de autoritate contractantă şi MEAT au obligaţia de a iniţia procesul de analiză asupra necesităţii identificării de măsuri pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României prin derularea de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială.
    (2) Pentru planurile de înzestrare/concepţiile de înzestrare, în vederea iniţierii procesului de analiză a necesităţii impunerii obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială, autoritatea contractantă va transmite o notificare către MEAT şi ARCTIS pentru achiziţiile publice care intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 124/2023 privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii, înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Române de Cooperare Tehnologică şi Industrială pentru Securitate şi Apărare şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare, denumită în continuare OUG nr. 124/2023.
    (3) La iniţiativa MEAT se constituie un grup de lucru format din reprezentanţi ai autorităţii contractante, MEAT, ARCTIS, alţi reprezentanţi din cadrul FSNA la nivel de ministru/secretar de stat sau asimilat, după caz, precum şi aparat tehnic.
    (4) Prima şedinţă de lucru are loc în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data înfiinţării grupului de lucru, la sediul MEAT.
    (5) În prima şedinţă se stabilesc obiectivele şi frecvenţa întâlnirilor. La şedinţele de lucru pot fi invitate punctual instituţii din cadrul FSNA, diverşi specialişti în materie, precum şi beneficiarul final al achiziţiei.
    (6) Termenul de analiză este stabilit în prima şedinţă a grupului de lucru.
    (7) Dacă se impun măsuri pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României, raportul comun elaborat de grupul de lucru va conţine propunerea privind includerea acestora.
    (8) Raportul cuprinzând propunerea privind includerea de măsuri pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României se înaintează spre aprobare Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, denumit în continuare CSAT, sub semnătura ministrului MEAT şi a ministrului ministerului de resort din care face parte autoritatea contractantă sau a conducătorului instituţiei administrative autonome care are calitatea de autoritate contractantă.
    (9) Raportul va cuprinde cel puţin:
    a) propunerea asupra necesităţii introducerii de măsuri pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României;
    b) propunerile de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială;
    c) analiza principiilor care guvernează necesitatea identificării de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială;
    d) cerinţele specifice fiecărei propuneri de operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială care urmează a fi introduse în documentaţia de atribuire;
    e) termenul de implementare a măsurilor;
    f) multiplicatorii de cooperare tehnologică şi industrială aplicabili, propuşi de ARCTIS în considerarea elementelor prevăzute la lit. d) şi e);
    g) procentul propus, aplicat la valoarea contractului de achiziţie publică.

    (10) Necesitatea participării instituţiilor din cadrul FSNA la şedinţele de lucru se apreciază de către acestea în funcţie de nevoile proprii din planurile/concepţiile de înzestrare, respectiv de măsurile ce urmează a fi propuse în cadrul operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială.

    ART. 4
    (1) Multiplicatorul de cooperare tehnologică şi industrială este un factor de înmulţire aplicat la valoarea efectivă a unei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială, rezultând astfel valoarea de credit a operaţiunii.
    (2) La o operaţiune de cooperare tehnologică şi industrială se aplică un singur multiplicator de cooperare tehnologică şi industrială. Pentru fiecare operaţiune de cooperare tehnologică şi industrială se va aplica multiplicatorul corespunzător.
    (3) Multiplicatorii de cooperare tehnologică şi industrială aplicabili operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială sunt următorii:
    a) pentru transferul de tehnologie se va aplica multiplicatorul maxim 5,00. Valoarea efectivă a unei operaţiuni este valoarea aprobată de ARCTIS a transferului de tehnologie, care are în vedere valoarea probată de contractant, confirmată de un evaluator de terţă parte, după caz, şi acceptată de către beneficiarul român;
    b) pentru cooperarea în cercetare-dezvoltare se va aplica multiplicatorul maxim 4,00. Valoarea efectivă a unei operaţiuni este valoarea aprobată de ARCTIS a activităţii de cercetare-dezvoltare, care are în vedere valoarea probată de contractant, confirmată de un evaluator de terţă parte, după caz, şi acceptată de către beneficiarul român;
    c) pentru subcontractare se va aplica multiplicatorul maxim 2,00. Valoarea efectivă a unei operaţiuni este valoarea aprobată de ARCTIS a activităţii de subcontractare constând în valoare realizată a contractului/comenzii din care se scade valoarea achiziţiilor de pe piaţa externă efectuate de beneficiarul român pentru realizarea respectivului contract/respectivei comenzi;
    d) pentru exportul de produse, servicii şi lucrări se va aplica multiplicatorul maxim 2,00. Valoarea efectivă a unei operaţiuni este valoarea aprobată de ARCTIS a exportului de produse, servicii şi lucrări constând în valoare realizată a contractului/ comenzii din care se scade valoarea achiziţiilor de pe piaţa externă efectuate de beneficiarul român pentru realizarea respectivului contract/respectivei comenzi.


    ART. 5
    (1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a introduce în documentaţia de atribuire cerinţele specifice privind operaţiunile de cooperare tehnologică şi industrială aprobate de CSAT ca fiind necesare pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României.
    (2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a notifica ARCTIS cu privire la operatorii economici calificaţi şi selectaţi să participe la ultima etapă a procedurii de atribuire, la aceeaşi dată la care va transmite către aceştia invitaţia de a participa în ultima etapă a procedurii de atribuire.
    (3) În cazul contractului de tipul guvern la guvern, momentul notificării către ARCTIS este cu cel puţin 60 de zile anterior atribuirii de către Guvernul României guvernului străin a respectivului contract.

    ART. 6
    (1) În etapa prealabilă semnării acordului de cooperare tehnologică şi industrială, ARCTIS analizează, cu fiecare operator economic selectat, modul de implementare a operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială ce urmează a fi incluse în planul de cooperare tehnologică şi industrială, în vederea respectării cerinţelor specifice privind operaţiunile de cooperare tehnologică şi industrială aprobate de CSAT, prevăzute la art. 3 alin. (9) lit. d).
    (2) Planul de cooperare tehnologică şi industrială este anexă a acordului de cooperare tehnologică şi industrială.
    (3) Fiecare operator economic selectat în cadrul procedurii de achiziţie publică realizează un plan de cooperare tehnologică şi industrială prin care se propun operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială şi modalitatea de implementare a acestora.
    (4) Planul de cooperare tehnologică şi industrială se depune în termen de 10 zile de la primirea notificării din partea ARCTIS cu privire la invitaţia de semnare a acordului de cooperare tehnologică şi industrială.
    (5) Planul de cooperare tehnologică şi industrială trebuie să evidenţieze următoarele elemente principale, care justifică, din punctul de vedere al intereselor esenţiale de securitate ale României, implementarea acordului de cooperare tehnologică şi industrială:
    a) definirea şi evaluarea fiecărei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială;
    b) modalitatea în care soluţia identificată răspunde la îndeplinirea măsurii necesare pentru protejarea intereselor esenţiale de securitate ale României;
    c) cerinţele specifice şi soluţiile tehnice conceptuale minimale de implementare a fiecărei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială;
    d) opţiuni pentru implementarea fiecărei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială;
    e) faze, etape, planificare şi activităţi critice.

    (6) În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea notificării din partea autorităţii contractante, ARCTIS transmite fiecărui operator economic selectat invitaţia de semnare a acordului de cooperare tehnologică şi industrială şi de prezentare a planului privind implementarea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială.

    ART. 7
    (1) Acordul de cooperare tehnologică şi industrială se semnează în prealabil semnării contractului de achiziţie publică cu fiecare dintre operatorii economici calificaţi şi selectaţi să participe la ultima etapă a procedurii de atribuire potrivit termenului stabilit în OUG nr. 124/2023, sub condiţia suspensivă a dobândirii calităţii de contractant în cadrul contractului de achiziţie publică.
    (2) În cazul contractelor guvern la guvern, acordul de cooperare tehnologică şi industrială se semnează în prealabil semnării contractului/acordului de tip guvern la guvern cu fiecare dintre operatorii economici indicaţi de către guvernul partener, sub rezerva semnării contractului/acordului de tip guvern la guvern.
    (3) Dacă în cadrul contractului de achiziţie este stabilită o dată de intrare în vigoare diferită de momentul semnării acestuia, acordul de cooperare tehnologică şi industrială intră în vigoare la data indicată în contractul de achiziţie.
    (4) În termen de 3 zile lucrătoare de la data semnării, autoritatea contractantă notifică ARCTIS despre semnarea contractului de achiziţie prevăzut la alin. (1).
    (5) Pentru situaţia prevăzută la alin. (3), în termen de 3 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare, autoritatea contractantă notifică ARCTIS despre intrarea în vigoare a contractului de achiziţie prevăzut la alin. (1).

    ART. 8
    Valoarea obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială, multiplicatorii de cooperare tehnologică şi industrială aplicabili fiecărei operaţiuni de cooperare tehnologică şi industrială, valoarea scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie a acordului, precum şi valoarea pragurilor valorice de îndeplinire a obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială asumate de către contractant conform calendarului aprobat de ARCTIS sunt cuprinse într-un act adiţional la acord, care se semnează în maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a acordului.

    ART. 9
    (1) Perioada de îndeplinire a obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială se stabileşte de către ARCTIS la momentul semnării acordului de cooperare tehnologică şi industrială.
    (2) Pentru situaţia prevăzută la art. 8 alin. (2) din OUG nr. 124/2023 se va avea în vedere şi cazul în care perioada de implementare a contractului de achiziţie depăşeşte durata de 8 ani, astfel că, la solicitarea expresă scrisă a contractantului, preşedintele ARCTIS poate prelungi prin act adiţional durata de implementare a acordului dacă stabileşte că natura operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială aferente impune un termen de implementare similar cu cel al contractului de achiziţie.
    (3) Orice prelungire prin act adiţional a duratei de implementare a acordului de cooperare tehnologică şi industrială cu mai mult de 2 ani necesită avizul CSAT.

    ART. 10
    (1) Scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului de cooperare tehnologică şi industrială se emite în favoarea ARCTIS de către o bancă acceptată de aceasta şi se constituie ca măsură ce are ca scop garantarea satisfacerii interesului esenţial de securitate prin realizarea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială.
    (2) Scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului trebuie să fie irevocabilă şi necondiţionată.
    (3) Forma scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie este stabilită de ARCTIS.
    (4) ARCTIS are dreptul de a emite pretenţii asupra scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie, oricând pe parcursul îndeplinirii acordului de cooperare tehnologică şi industrială, în limita prejudiciului creat, în cazul în care contractantul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin acord. Anterior emiterii unei pretenţii asupra scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie ARCTIS are obligaţia de a notifica contractantul, precizând obligaţiile care nu au fost respectate, precum şi modul de calcul al prejudiciului. În situaţia executării scrisorii, parţial sau total, contractantul are obligaţia de a reîntregi scrisoarea în cauză.

    ART. 11
    (1) În baza art. 10 alin. (1) din OUG nr. 124/2023, ARCTIS poate efectua la beneficiarul român al operaţiunii de cooperare tehnologică şi industrială o evaluare privind corectitudinea executării obligaţiilor de cooperare tehnologică şi industrială, informând contractantul în acest sens.
    (2) Activitatea de evaluare va fi executată de o echipă, după ce va prezenta beneficiarului român al operaţiunii de cooperare tehnologică şi industrială o autorizaţie pentru efectuarea activităţii de evaluare aprobată de preşedintele ARCTIS.
    (3) Beneficiarul român al operaţiunii de cooperare tehnologică şi industrială va pune la dispoziţia echipei de evaluare toate documentele solicitate şi va asigura condiţiile şi mijloacele necesare efectuării în bune condiţii a evaluării.
    (4) La activitatea de evaluare, în calitate de observator, poate participa şi contractantul.

    ART. 12
    (1) Cumulul tuturor cererilor de aprobare credite depuse de contractant şi aprobate de ARCTIS, la un anumit moment al derulării acordului de cooperare tehnologică şi industrială, reprezintă creditul curent al contractantului.
    (2) Dacă în urma evaluării periodice a creditului curent al contractantului ARCTIS constată neîndeplinirea pragurilor de îndeplinire, astfel cum sunt acestea stabilite printr-o anexă la acordul de cooperare tehnologică şi industrială, se aplică penalităţi de neîndeplinire reprezentând un procent de 15% din valoarea neîndeplinită.
    (3) Îndeplinirea pragului de 50% din totalul obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială asumate şi, respectiv, 100% din totalul obligaţiei se stabileşte de ARCTIS în termen de cel mult 30 de zile de la data împlinirii termenului asumat de contractant pentru procentele de 50%, respectiv 100%.
    (4) Valoarea neîndeplinită, prevăzută la alin. (2), reprezintă diferenţa dintre valoarea pragului de 50% din totalul obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială asumate, respectiv 100% din totalul obligaţiei, din care se scade creditul curent al contractantului la momentul evaluării realizate de ARCTIS.

    ART. 13
    (1) La expirarea duratei acordului de cooperare tehnologică şi industrială, în plus faţă de penalităţi, ARCTIS execută scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului prevăzută la art. 10 alin. (2), pentru neîndeplinirea obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială asumate, suma executată având caracterul unei executări prin echivalent a obligaţiei asumate şi determinând stingerea acesteia faţă de ARCTIS, dispoziţiile art. 11 din OUG nr. 124/2023 aplicându-se în mod corespunzător.
    (2) Valoarea executată a scrisorii de garanţie bancară de bună execuţie a acordului se face venit la bugetul de stat.

    ART. 14
    Cu 30 de zile înainte de termenul de expirare a acordului de cooperare tehnologică şi industrială, dacă se constată neîndeplinirea obligaţiei de cooperare tehnologică şi industrială, ARCTIS poate semna cu contractantul un act adiţional pentru acordarea unui termen de graţie de 1 an. Acordarea termenului de graţie de 1 an nu aduce atingere dreptului ARCTIS de a aplica penalităţi de neîndeplinire şi de a executa scrisoarea de garanţie bancară de bună execuţie a acordului.

    ART. 15
    ARCTIS poate elabora îndrumări specifice, ghiduri, instrucţiuni pe care le pune la dispoziţia autorităţilor contractante şi a operatorilor economici interesaţi de derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială prin publicarea acestora pe pagina de internet a instituţiei.

    ART. 16
    MEAT împreună cu ARCTIS organizează periodic sesiuni de informare privind derularea operaţiunilor de cooperare tehnologică şi industrială în domeniile apărării şi securităţii la care vor fi invitaţi să participe autorităţi contractante, precum şi reprezentanţi din cadrul FSNA.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016