Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 21 iulie 2021 privind condiţiile de punere în aplicare a măsurii de ajutor pentru depozitarea vinului în situaţii de criză, eligibilă pentru finanţare în cadrul Programului naţional de sprijin în sectorul vitivinicol 2019-2023
EMITENT: Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 736 din 27 iulie 2021
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 175 din 21 iulie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 736 din 27 iulie 2021.
──────────
ART. 1
Dispoziţii generale
În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) solicitant - unitate de vinificaţie organizată ca persoană juridică care efectuează activităţi specifice pentru producerea sau comercializarea produselor menţionate în partea II din anexa VII la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013, înregistrată ca antrepozit fiscal sau mic producător de vinuri liniştite, potrivit legislaţiei fiscale în vigoare;
b) beneficiarul ajutorului - solicitantul prevăzut la lit. a) a cărui cerere de plată a fost aprobată de Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare A.P.I.A.;
c) exerciţiu financiar n - în sensul prezentelor norme metodologice se înţelege perioada care începe la data de 16 octombrie a anului „n-1“ şi se încheie la data de 15 octombrie a anului „n“.
ART. 2
Domeniul de aplicare
(1) Prezentele norme metodologice stabilesc solicitanţii, condiţiile de eligibilitate, modelul cererii de plată şi documentele care o însoţesc, precum şi măsuri privind controlul, în vederea acordării ajutorului pentru depozitarea vinului în situaţii de criză, pe durata exerciţiului financiar 2021.
(2) Pentru a se evita acordarea de două ori a sprijinului pentru aceeaşi cantitate de vin retras de pe piaţă, beneficiarii care au primit ajutor pentru depozitarea în situaţii de criză pentru o cantitate de vin nu pot primi ajutor pentru exact aceeaşi cantitate de vin pentru distilare în situaţii de criză.
(3) Este eligibil pentru acordarea ajutorului pentru depozitarea vinului în situaţii de criză doar vinul certificat ca vin cu denumire de origine controlată, vin cu indicaţie geografică sau vin varietal.
(4) Autoritatea responsabilă cu implementarea măsurii de ajutor pentru depozitarea vinului în situaţii de criză este A.P.I.A.
ART. 3
Condiţii de eligibilitate
În vederea aprobării ajutorului, solicitanţii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:
a) să deţină autorizaţie valabilă pentru obţinerea vinurilor cu denumire de origine controlată/indicaţie geografică şi/sau varietale, emisă de Oficiul Naţional al Viei şi Produselor Vitivinicole, denumit în continuare O.N.V.P.V., în cazul în care solicitantul efectuează activităţi specifice pentru producerea şi comercializarea produselor menţionate în partea II din anexa VII la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;
b) să aibă depuse şi înregistrate, potrivit prevederilor legale în vigoare, pentru anul 2020:
(i) declaraţiile de producţie şi stoc menţionate la art. 31 şi 32 din Regulamentul delegat (UE) 2018/273 al Comisiei, în cazul solicitantului care efectuează activităţi specifice pentru producerea şi comercializarea produselor menţionate în partea II din anexa VII la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;
(ii) declaraţia de stoc menţionată la art. 32 din Regulamentul delegat (UE) 2018/273 al Comisiei în cazul solicitantului care efectuează activităţi specifice pentru comercializarea produselor menţionate în partea II din anexa VII la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;
c) cantitatea de vin pentru care se solicită ajutor pentru depozitarea în situaţii de criză să fie certificată de către O.N.V.P.V. cu privire la dreptul de comercializare a vinurilor cu denumire de origine controlată, vinurilor cu indicaţie geografică şi vinurilor varietale.
ART. 4
Valoarea ajutorului
(1) Ajutorul este de 0,179624 lei/hl de vin depozitat/zi.
(2) Perioada de depozitare este cuprinsă între 30 şi 270 de zile.
ART. 5
Cererea de plată a ajutorului
(1) Una sau mai multe cereri de plată a ajutorului se depun până la data de 6 august 2021 de către solicitanţii pentru care plata sprijinului financiar nu necesită depunerea unei garanţii şi până la data de 16 august 2021 în situaţia în care depunerea unei garanţii este obligatorie, la centrele judeţene şi al municipiului Bucureşti ale A.P.I.A., de pe raza judeţului în care deţine solicitantul cel mai mare volum de vin pentru care se solicită ajutorul pentru depozitarea vinului în situaţii de criză, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de următoarele documente:
a) copie a B.I./C.I. al/a solicitantului sau al/a reprezentantului legal/împuternicitului, dacă cererea este depusă prin reprezentant legal/împuternicit;
b) împuternicire/procură notarială în situaţia în care cererea se face prin intermediul unui împuternicit;
c) copie a certificatului de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului/Registrul naţional al asociaţiilor şi fundaţiilor sau a actului în baza căruia îşi desfăşoară activitatea, după caz, în cazul persoanelor juridice;
d) dovadă cont activ bancă/trezorerie;
e) copie a declaraţiilor de producţie şi stoc aferente anului 2020, depuse şi înregistrate potrivit prevederilor legale în vigoare;
f) copie a autorizaţiei de producător de vinuri cu denumire de origine controlată, indicaţie geografică sau varietale, emisă de O.N.V.P.V., valabilă la data depunerii cererii, doar în cazul solicitantului care efectuează activităţi specifice pentru producerea şi comercializarea produselor menţionate în partea II din anexa VII la Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013;
g) copie a certificatului de atestare a dreptului de comercializare a vinurilor cu denumire de origine controlată, vinurilor cu indicaţie geografică şi vinurilor varietale, emis de O.N.V.P.V., pentru cantitatea de vin pentru care se solicită ajutorul;
h) copie a autorizaţiei de antrepozit fiscal sau a documentului de înregistrare în calitate de mici producători de vinuri liniştite, potrivit legislaţiei fiscale în vigoare, valabile la data depunerii cererii;
i) situaţia cantitativă a stocurilor de vin la data depunerii cererii de plată a ajutorului, potrivit înregistrării în contabilitate a operaţiunilor privind stocurile, cu menţionarea provenienţei acestora, producţie proprie şi/sau achiziţii.
(2) Copiile documentelor prevăzute la alin. (1) trebuie să fie certificate „conform cu originalul“ de către solicitant.
(3) Cererile însoţite de documentele prevăzute la alin. (1) pot fi transmise şi prin mijloace electronice şi/sau poştă/curierat.
(4) Documentele transmise prin mijloace electronice trebuie să fie semnate şi datate, iar copiile trebuie să fie certificate „conform cu originalul“ de către solicitant.
(5) Solicitantul depune cereri de plată a ajutorului pentru fiecare perioadă de depozitare.
ART. 6
Verificarea administrativă şi controalele la faţa locului
(1) După expirarea termenului de depunere a cererilor de plată a ajutorului, prevăzută la art. 5 alin. (1), centrele judeţene ale A.P.I.A., respectiv al municipiului Bucureşti verifică:
a) existenţa volumului de vin pentru care se solicită ajutor pentru depozitare;
b) calitatea de producător de vinuri cu denumire de origine controlată, indicaţie geografică sau varietale, dovedită prin autorizaţie valabilă la data depunerii cererii de plată a sprijinului financiar;
c) dreptul de comercializare a vinurilor cu denumire de origine controlată, vinurilor cu indicaţie geografică şi vinurilor varietale;
d) existenţa înregistrării în Registrul plantaţiilor viticole a declaraţiilor de producţie şi de stoc aferente anului 2020, depuse de către beneficiar.
(2) Verificarea administrativă constă în verificarea datelor din cererea de plată la nivelul bazelor de date O.N.V.P.V. şi A.P.I.A.
(3) Verificarea administrativă se realizează până cel târziu la data de 20 august 2021.
(4) După finalizarea verificării administrative se stabilesc cantităţile eligibile şi se aprobă sumele estimate pe fiecare beneficiar, iar listele sunt comunicate A.P.I.A. - sediul central.
(5) În situaţia în care sumele aferente cererilor de plată selectate depăşesc resursele financiare alocate măsurii de ajutor pentru depozitarea vinului în situaţii de criză, valoarea ajutorului prevăzut la art. 4 alin. (1) se reduce proporţional pentru toţi solicitanţii.
(6) A.P.I.A. notifică solicitantului rezultatul verificărilor asupra cererii de plată şi sprijinul financiar estimat a fi plătit, până cel târziu la data de 27 august 2021.
(7) După notificarea solicitantului potrivit alin. (6), A.P.I.A. realizează în maximum 3 zile lucrătoare verificări la faţa locului şi blochează la comercializare cantitatea de vin eligibilă, prin sigilare.
(8) Solicitantul poate să îşi retragă cererea de plată a ajutorului până cel târziu la data sigilării.
(9) Perioada de depozitare pentru care se calculează ajutorul începe cu următoarea zi a sigilării.
(10) În cazul în care se impun operaţiuni tehnologice asupra vinului depozitat, solicitantul notifică A.P.I.A. cu cel puţin o zi lucrătoare înainte de data efectuării acestora în vederea desigilării şi resigilării recipientelor de depozitare a vinului.
(11) Atunci când beneficiarul doreşte să întrerupă perioada de depozitare solicitată iniţial sau perioada solicitată se apropie de final, trebuie să anunţe autoritatea responsabilă cu implementarea măsurii cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data de începere a întreruperii/terminare a perioadei de depozitare, astfel încât să poată fi efectuate controalele înainte de introducerea produsului pe piaţă. Întreruperea poate avea loc după perioada minimă de depozitare de 30 de zile, prevăzută la art. 4 alin. (2).
(12) Retragerea produselor din depozit se realizează la finalul perioadei de depozitare notificate beneficiarului, potrivit prevederilor alin. (6), sau în conformitate cu alin. (11) prin constatarea de către inspectorii A.P.I.A. a prezenţei în depozit, a integrităţii sigilării şi verificarea cantităţilor de vin depozitat.
(13) A.P.I.A., prin realizarea controalelor administrative şi la faţa locului care pot fi efectuate şi pe perioada de depozitare, verifică respectarea condiţiilor stabilite pentru acordarea şi efectuarea plăţilor.
ART. 7
Plata sprijinului financiar
(1) Plăţile se finanţează integral din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), prin A.P.I.A., în lei.
(2) Pentru cererea de plată a ajutorului a cărei perioadă de depozitare se încheie cel târziu la data de 1 octombrie 2021, A.P.I.A. efectuează verificările necesare până cel târziu la data de 8 octombrie 2021, în vederea efectuării plăţii.
(3) Plata sprijinului financiar către beneficiar, în condiţiile prevăzute la alin. (2), se poate face şi în avans, iar valoarea avansului este de 100% din valoarea corespunzătoare volumului depozitat, în condiţiile constituirii unei garanţii bancare de 110% din valoarea avansului solicitat.
(4) Pentru cererea de plată a ajutorului a cărei perioadă de depozitare depăşeşte data de 1 octombrie 2021 plata sprijinului financiar către beneficiar se face numai în avans, iar valoarea avansului este de 100% din valoarea corespunzătoare volumului depozitat, în condiţiile constituirii unei garanţii bancare de 110% din valoarea avansului solicitat, şi A.P.I.A. efectuează verificările necesare până cel târziu la data de 8 octombrie 2021, în vederea efectuării plăţii.
(5) Dovada constituirii garanţiei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, trebuie depusă la A.P.I.A. nu mai târziu de data de 16 august 2021, sub sancţiunea respingerii acesteia în cazul neîndeplinirii condiţiilor prevăzute la alin. (3), (4) şi (7).
(6) Garanţia este restituită beneficiarului ajutorului atunci când se constată că obligaţiile asumate au fost îndeplinite, conform capitolului IV secţiunea 4 din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro.
(7) Garanţia trebuie constituită pentru o perioadă egală cu perioada de depozitare, la care se adaugă 90 de zile.
(8) În situaţia în care beneficiarul doreşte să întrerupă perioada de depozitare solicitată iniţial, după perioada minimă de depozitare de 30 de zile, prevăzută la art. 4 alin. (2), sprijinul financiar se calculează potrivit prevederilor art. 54 alin. (2a) din Regulamentul delegat (UE) nr. 1.149/2016 al Comisiei din 15 aprilie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte programele naţionale de sprijin în sectorul vitivinicol şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 555/2008 al Comisiei, cu modificările ulterioare, corespunzător perioadei de depozitare realizate, iar sprijinului acordat prin avans, notificat de către APIA în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (6), i se aplică o sancţiune în valoare de 100% din cuantumul corespunzător perioadei pentru care nu se mai realizează depozitarea.
(9) A.P.I.A. poate solicita executarea scrisorii de garanţie bancară în situaţia în care beneficiarul nu şi-a îndeplinit total sau parţial obligaţiile asumate, cu precizarea obligaţiei neîndeplinite şi numai după efectuarea plăţii ajutorului.
(10) Plata ajutorului se face până la data de 15 octombrie 2021.
(11) După verificarea şi aprobarea cererilor, A.P.I.A. întocmeşte o situaţie centralizatoare a sumelor de plată, care va fi înaintată Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în vederea asigurării fondurilor necesare pentru plată.
(12) În cazul plăţilor necuvenite, beneficiarul trebuie să restituie sumele acordate la care se adaugă dobânzi şi penalităţi de întârziere calculate începând cu data încasării acestora până la data recuperării integrale, conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(13) Beneficiarul a cărui contribuţie eligibilă din partea Uniunii Europene este mai mică de 5.000.000 euro/acţiune unică înscrisă în cererea de plată, în cazul acordării plăţii în avans, nu are obligaţia să depună documentele prevăzute la art. 21 alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1.150/2016 al Comisiei din 15 aprilie 2016 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte programele naţionale de sprijin în sectorul vitivinicol.
ART. 8
Condiţii artificiale
(1) Nu se acordă niciun avantaj solicitanţilor în privinţa cărora s-a stabilit că au creat, în mod artificial, condiţii în vederea obţinerii de avantaje necuvenite, potrivit prevederilor art. 60 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului.
(2) Se consideră condiţii artificiale acele condiţii create în mod voluntar de către solicitanţii sprijinului financiar pentru a obţine un avantaj necuvenit, după cum urmează:
a) cantitatea de vin care face obiectul cererii de plată a ajutorului să nu fie achiziţionată ulterior intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice;
b) crearea unei entităţi juridice noi, de către asociaţi/acţionari majoritari ai entităţilor economice, cu acelaşi tip de activitate ca şi al entităţilor în care deţin calitatea menţionată anterior, începând cu data intrării în vigoare a Hotărârii Guvernului nr. 590/2021 pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 868/2018 privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar din partea Uniunii Europene pentru producătorii din sectorul vitivinicol în perioada 2019-2023, în vederea depunerii unei cereri distincte de plată.
(3) În cazul în care în urma efectuării plăţii se constată că beneficiarul a creat condiţii artificiale pentru a primi plăţi, A.P.I.A. aplică procedura de recuperare a plăţilor necuvenite şi sesizează în mod obligatoriu structura cu atribuţii de control antifraudă şi inspecţii din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
(4) A.P.I.A. verifică crearea acestor condiţii înaintea acordării plăţilor prin următoarele metode:
a) verificări administrative conform art. 6 alin. (2);
b) controale în teren conform art. 6 alin. (7).
ART. 9
Dispoziţii finale
(1) În vederea protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene, în conformitate cu prevederile art. 58 alin. (1) şi (2) şi art. 113 din Regulamentul nr. 1.306/2013, datele privind beneficiarii şi/sau cererile de plată depuse de aceştia la A.P.I.A. se fac publice, în conformitate cu art. 111 din Regulamentul nr. 1.306/2013, şi pot fi prelucrate de către instituţii de audit şi/sau de investigare ale Uniunii Europene şi/sau ale statelor membre.
(2) În situaţia în care ulterior modificării Programului naţional de sprijin în sectorul vitivinicol 2019-2023, trimisă prin intermediul Sistemului de informare pentru managementul şi monitorizarea pieţelor agricole, Comisia Europeană solicită modificări privind prezenta măsură, prevederile prezentelor norme metodologice se modifică în mod corespunzător.
ART. 10
Anexe
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
Cerere pentru plata ajutorului pentru depozitarea vinului în situaţii de criză
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2
la normele metodologice
Către: Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (A.P.I.A.) Bucureşti, bd. Carol I nr. 17, sectorul 2
CUI 16517187
SCRISOARE DE GARANŢIE
Nr. ............/...........
Cu privire la plata în avans a sprijinului financiar pentru măsura de ajutor pentru depozitarea vinului în situaţii de criză, pentru o cantitate de vin cu DOC/IG/varietal de ................ hectolitri şi o valoare totală a sprijinului de ........................ lei, către Societatea Comercială .................................. str. .......................... nr. ......, localitatea .........................., judeţul ......................., nr. de înregistrare la Registrul Comerţului ............................., reprezentată de domnul/doamna ......... (numele şi prenumele)......, CNP ...................................................., şi în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2020/592 al Comisiei din 30 aprilie 2020 privind măsuri excepţionale temporare de derogare de la anumite dispoziţii ale Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în vederea abordării perturbării pieţei în sectorul fructelor şi legumelor şi în sectorul vitivinicol, provocată de pandemia de COVID-19 şi de măsurile legate de aceasta, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 868/2018 privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar din partea Uniunii Europene pentru producătorii din sectorul vitivinicol în perioada 2019-2023, cu completările ulterioare, precum şi ale Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 175/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice privind condiţiile de punere în aplicare a măsurii de ajutor pentru depozitarea vinului în situaţii de criză, eligibilă pentru finanţare în cadrul Programului naţional de sprijin în sectorul vitivinicol 2019-2023, solicitantul este obligat să furnizeze o garanţie bancară reprezentând 110% din suma solicitată ca avans.
Pentru aceasta, în conformitate cu cele mai sus arătate, la solicitarea clientului nostru ......................., str. .......................... nr. ............, nr. de înregistrare la Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor ........................... la .........................................,/Oficiul registrului comerţului cu nr. ........................, CUI ......................., noi, Banca ....................................., Sucursala ........................., str. ............................ nr. ........, nr. de înregistrare la registrul comerţului .................., CUI ......................., ne angajăm irevocabil şi necondiţionat să plătim în favoarea Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (CUI 16517187), până la concurenţa sumei de maximum ...................... (în litere .....................) lei, .............. echivalent (în litere .........) euro, calculat la cursul BCE din data .............., orice sumă cerută de dumneavoastră la prima cerere scrisă, prezentată în original, semnată, cerere de executare prezentată în cadrul termenului de valabilitate a prezentei scrisori de garanţie bancară, însoţită de declaraţia dumneavoastră cu privire la faptul că operatorul economic ......................................... nu şi-a îndeplinit total sau parţial obligaţiile asumate conform regulamentelor menţionate, cu precizarea obligaţiei neîndeplinite.
Plata se va efectua de către noi în contul dumneavoastră nr. RO45TREZ700500526X011311, deschis la Trezoreria Operativă a Municipiului Bucureşti, la primirea solicitării dumneavoastră, prezentată la ghişeele noastre, fără nicio amânare, contestaţie sau necesitate a prezentării unor dovezi suplimentare, în decurs de 30 de zile de la primirea sa.
Această garanţie este valabilă până la data de ......................., dată la care, dacă nu s-a primit de la Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură nicio solicitare strict conformă cu termenii şi condiţiile prezentei scrisori, aceasta devine nulă la data menţionată, indiferent dacă originalul ne este restituit sau nu.
Orice plată efectuată de bancă în condiţiile prezentei scrisori de garanţie va reduce angajamentul băncii cu valoarea acestei plăţi.
În situaţiile în care părţile sunt de acord să modifice unele prevederi din cererea pentru acordarea sprijinului financiar pentru măsura de ajutor pentru depozitarea vinului în situaţii de criză, eligibilă pentru finanţare în cadrul Programului naţional de sprijin în sectorul vitivinicol 2019-2023 nr. .........................., care au efecte asupra angajamentului băncii, garanţia se va putea modifica numai cu acordul Băncii ....................................... .
De asemenea, în cazul în care banca şi operatorul economic sunt de acord să modifice în contractul de emitere a scrisorii de garanţie bancară unele prevederi care pot avea efecte asupra prezentei garanţii, modificările aduse se vor face cu înştiinţarea şi acordul prealabil al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
Restituirea originalului scrisorii de garanţie de către dumneavoastră direct către banca emitentă înainte de expirarea valabilităţii sale va elibera banca de obligaţiile asumate.
Prezenta scrisoare de garanţie bancară este supusă Codului civil român, Publicaţiei 758 a CCI Paris şi este guvernată de legea română, locul de judecată fiind municipiul Bucureşti.
Semnături autorizate,
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: