Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 19 octombrie 2022 pentru aplicarea de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN a procedurilor privind monitorizarea şi stoparea/recuperarea ajutorului de stat
EMITENT: Ministerul Finantelor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1033 din 24 octombrie 2022
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 3.904 din 19 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1033 din 24 octombrie 2022.
──────────
CAP. I
Stoparea şi recuperarea ajutoarelor de stat dispuse de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN ca urmare a monitorizării ajutoarelor de stat
ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice se aplică schemelor de ajutor de stat/de minimis asociate Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie IMM INVEST ROMÂNIA, subprogramului AGRO IMM INVEST pentru susţinerea întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă din domeniul agriculturii, pescuitului, acvaculturii şi sectorului alimentar, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii „IMM LEASING DE ECHIPAMENTE ŞI UTILAJE“, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2020 privind aprobarea Programului de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii „IMM LEASING DE ECHIPAMENTE ŞI UTILAJE“, aprobată prin Legea nr. 274/2021, Programelor IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, cu modificările ulterioare, şi componentelor IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, ale schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS, Programelor IMM Prod şi Garant Construct, aprobate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS şi a componentelor acesteia - IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION şi RURAL INVEST, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a schemelor de ajutor de stat/de minimis pentru care Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii - S.A. - IFN, denumit în continuare FNGCIMM, are calitatea de administrator.
(2) FNGCIMM are obligaţia monitorizării schemelor de ajutor de stat pe care le administrează.
(3) Procesul de monitorizare, prevăzut la alin. (2), se realizează prin solicitări de informaţii de la instituţiile finanţatoare. În cadrul procesului de monitorizare, FNGCIMM poate controla la faţa locului beneficiarii schemelor de ajutor de stat.
(4) Procesul de monitorizare a ajutoarelor de stat vizează verificarea următoarelor aspecte:
a) îndeplinirea condiţiilor prevăzute în legislaţia europeană în domeniul ajutorului de stat;
b) îndeplinirea condiţiilor prevăzute în deciziile de autorizare a schemelor de ajutor de stat;
c) îndeplinirea condiţiilor prevăzute în actele normative prin care se instituie scheme de ajutor de stat;
d) îndeplinirea condiţiilor prevăzute în contractele de garantare şi acordurile de finanţare încheiate.
(5) Procedura de monitorizare a utilizării creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate de către FNGCIMM este prevăzută în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ART. 2
(1) În situaţia în care FNGCIMM constată în urma procesului de monitorizare că nu sunt respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat sau alte condiţii de încetare a contractului de garantare, emite o decizie în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care, în funcţie de situaţia constatată, poate fi de:
a) stopare a acordării de ajutoare de stat în cazul în care se înregistrează condiţii de încetare a contractului de garantare, altele decât cele prevăzute de reglementările privind ajutorul de stat;
b) recuperare a ajutorului de stat în cazul în care se constată o încălcare a condiţiilor prevăzute de reglementările privind ajutorul de stat.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) au caracter de titlu executoriu, în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Modelele deciziei de stopare şi deciziei de recuperare sunt prevăzute în anexele nr. 2 şi 3.
ART. 3
(1) Împotriva deciziilor prevăzute la art. 2 alin. (1) se poate formula contestaţie în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Plângerea prealabilă se formulează în scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare ale contestatarului;
b) obiectul plângerii;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatarului, reprezentantului legal sau a împuternicitului, după caz. Dovada calităţii de împuternicit al contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii.
(3) Contestatarul poate depune în dovedirea plângerii formulate orice acte pe care le consideră necesare în susţinerea cauzei. Obiectul plângerii prealabile îl constituie numai sumele şi măsurile stabilite şi înscrise de către FNGCIMM în decizie.
(4) Soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva deciziilor prevăzute la alin. (1) se face de către Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor.
(5) Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei de stopare/recuperare a ajutorului de stat se depune la FNGCIMM. În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data înregistrării plângerii la FNGCIMM, acesta transmite plângerea prealabilă la Ministerul Finanţelor - Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi a contestaţiilor, însoţită de documentele care au stat la baza emiterii deciziei, decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat, în copie, precum şi punctul de vedere cu privire la plângerea prealabilă formulată.
(6) Introducerea plângerii prealabile nu suspendă executarea actului atacat. Aceste dispoziţii nu aduc atingere dreptului contestatarului de a cere suspendarea executării actului atacat, în temeiul Legii nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 4
(1) Deciziile prevăzute la art. 2 alin. (1) se comunică de către FNGCIMM beneficiarului prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii acestora.
(2) În cazul în care comunicarea deciziei potrivit alin. (1) nu a fost posibilă, aceasta se poate realiza prin publicitate, respectiv prin afişarea pe pagina de internet a FNGCIMM a unui anunţ în care se menţionează că a fost emisă decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat pe numele beneficiarului.
(3) Anunţul prevăzut la alin. (2) se menţine afişat cel puţin 60 de zile calendaristice de la data publicării acestuia şi conţine următoarele elemente: denumirea debitorului, adresa sediului social, codul unic de înregistrare/codul de identificare fiscală a beneficiarului, numărul şi data emiterii deciziei de stopare/ recuperare a ajutorului de stat.
(4) În cazul în care decizia de stopare/recuperare a ajutorului de stat se comunică prin publicitate, aceasta se consideră comunicată în termen de 15 zile calendaristice de la data afişării anunţului.
CAP. II
Mecanismul de stopare a ajutorului de stat
ART. 5
(1) În cazul în care FNGCIMM constată o situaţie care, în conformitate cu legislaţia în domeniu şi cu prezentele norme metodologice, determină stoparea acordării ajutorului de stat, emite, în cel puţin 3 exemplare, decizia de stopare.
(2) Deciziile de stopare a ajutorului de stat trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a) denumirea completă, sediul social şi codul de identificare al furnizorului schemei de ajutor de stat;
b) denumirea completă, sediul social şi codul de identificare al administratorului schemei de ajutor de stat;
c) numărul şi data deciziei;
d) denumirea beneficiarului, codul unic de înregistrare şi domiciliul fiscal;
e) obiectul deciziei;
f) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
g) temeiul legal şi modalitatea de acordare a ajutorului de stat;
h) cuantumul ajutorului de stat stabilit, defalcat pe componente;
i) cuantumul ajutorului de stat plătit, defalcat pe componente;
j) temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului de stat;
k) data la care se realizează stoparea acordării ajutorului de stat, respectiv data producerii situaţiei de fapt care determină, potrivit prevederilor legale, măsura stopării;
l) temeiul legal al caracterului executoriu al deciziei;
m) organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
n) data la care îşi produce efectele decizia;
o) numele şi semnătura directorului general al FNGCIMM.
ART. 6
Decizia de stopare se transmite de către FNGCIMM în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii, în original, către beneficiar sau, după caz, practicianului în insolvenţă desemnat ca administrator sau lichidator judiciar ori administrator concordatar al beneficiarului conform art. 4 şi instituţiei de credit, în vederea punerii în aplicare a acesteia.
CAP. III
Mecanismul de recuperare a ajutoarelor de stat
ART. 7
(1) În cazul în care FNGCIMM constată că beneficiarul se află în una dintre situaţiile care, potrivit legii şi prezentelor norme metodologice, determină recuperarea ajutorului de stat, FNGCIMM emite, în cel puţin 3 exemplare, decizia de recuperare a ajutorului de stat.
(2) Deciziile prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
a) denumirea completă, sediul social şi codul de identificare al furnizorului schemei de ajutor de stat;
b) denumirea completă, sediul social şi codul de identificare al administratorului schemei de ajutor de stat;
c) numărul şi data deciziei;
d) denumirea beneficiarului, codul unic de înregistrare şi domiciliul fiscal;
e) obiectul deciziei;
f) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
g) data la care ajutorul de stat a fost pus la dispoziţia beneficiarului;
h) data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;
i) cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant, defalcat pe componente, precum şi cuantumul dobânzii ce trebuie recuperată aferent fiecărei componente, calculat conform Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat^1;
^1 Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 11 mai 2020.
j) cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut, precum şi cuantumul dobânzii ce trebuie recuperată aferent fiecărei componente, calculat conform Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat;
k) rata/ratele dobânzii utilizată/utilizate pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat; rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor din Regulamentul (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. Recuperarea ajutoarelor de stat se realizează potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
l) temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de stat, precum şi a dobânzilor aferente;
m) temeiul legal al caracterului executoriu al deciziei;
n) organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
o) data la care îşi produce efectele decizia;
p) numele şi semnătura directorului general al FNGCIMM.
ART. 8
Cuantumul ajutorului de stat sub formă de grant de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. i) reprezintă suma cuantumului următoarelor componente:
a) cuantumul comisionului de risc stabilit conform acordului de finanţare sau rezultat în urma regularizării în conformitate cu prevederile procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat şi suportat de la bugetul de stat;
b) cuantumul comisionului de administrare stabilit conform acordului de finanţare sau rezultat în urma regularizării în conformitate cu prevederile procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat şi plătit FNGCIMM de către Ministerul Finanţelor de la bugetul de stat;
c) cuantumul dobânzii plătite în contul beneficiarului de la bugetul de stat;
d) după caz, cuantumul componentei nerambursabile plătite beneficiarului de la bugetul de stat, conform art. 1 alin. (1^2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform art. 1 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022 privind aprobarea şi finanţarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească, cu modificările ulterioare, pentru programele IMM Prod şi Garant Construct;
e) dobânda de recuperare calculată conform Ordinului preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2020 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de stat sau de minimis care trebuie rambursat sau recuperat.
ART. 9
(1) Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. j) reprezintă diferenţa dintre preţul garanţei la nivelul pieţei şi preţul garanţiei stabilit conform schemei de ajutor de stat care face obiectul deciziei şi se calculează astfel:
(Preţul garanţiei la nivelul pieţei – Preţul garanţiei efectiv plătit) x valoarea garanţiei,
unde:
- preţul garanţiei la nivelul pieţei reprezintă prima anuală safe-harbour stabilită prin Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii (2008/C 155/02) pentru IMM-urile care nu au mai solicitat credite sau cu un rating ce are la bază evaluarea bilanţului, cum ar fi companiile cu un obiectiv specific de activitate sau companiile noi (3,8%), exprimată procentual;
– preţul garanţiei efectiv plătit reprezintă suma comisionului de administrare şi a comisionului de risc reglementate pentru schema de ajutor de stat care face obiectul deciziei, exprimată procentual;
– valoarea garanţiei reprezintă cuantumul valorii garanţiei stabilit prin contractul de garantare încheiat cu instituţia de credit şi beneficiarul, exprimat în lei.
(2) Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. j) se calculează pentru toată perioada de valabilitate a garanţiei, astfel cum a fost stabilită prin contractul de garantare, începând cu data emiterii de către FNGCIMM a acestuia, utilizându-se valoarea maximă estimată a soldului creditului la data de 31 decembrie, pentru fiecare an de derulare a finanţării, până la scadenţa finală, comunicate de către instituţia de credit prin solicitarea de garantare.
(3) Cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie pentru împrumut de recuperat prevăzut la art. 7 alin. (2) lit. j) se stabileşte şi se recuperează indiferent dacă instituţia de credit transmite FNGCIMM cererea de plată a garanţiei şi aceasta se aprobă sau se respinge de către FNGCIMM, conform prevederilor convenţionale şi contractuale.
(4) În cazul în care Ministerul Finanţelor plăteşte instituţiei de credit contravaloarea garanţiei ca urmare a solicitării acesteia de executare a garanţiei, FNGCIMM va iniţia demersurile de recuperare a sumei plătite conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 209/2018, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2022, cu modificările ulterioare, Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2022, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, suplimentar mecanismului de recuperare a ajutorului de stat.
ART. 10
(1) Rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat, prevăzută la art. 7 alin. (2) lit. k), se aplică pe o bază compusă de la data la care a fost plătit ajutorul de stat ce trebuie recuperat până la data recuperării sau rambursării acestuia. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 12 luni de la data la care ajutorul de stat în cauză a fost plătit pentru prima dată şi până la data recuperării sau rambursării acestuia, rata dobânzii se recalculează la intervale de 12 luni, având ca bază rata de referinţă în vigoare în momentul recalculării publicată de către Comisia Europeană pentru România.
(2) Data de la care se calculează dobânda se stabileşte astfel:
a) pentru comisionul de risc, data la care comisionul de risc calculat de către FNGCIMM a fost comunicat Ministerului Finanţelor în conformitate cu prevederile convenţiilor de implementare semnate pentru fiecare schemă de ajutor de stat;
b) pentru comisionul de administrare, data la care Ministerul Finanţelor a virat contravaloarea acestuia în contul FNGCIMM;
c) pentru dobândă, data la care FNGCIMM a virat în contul instituţiei de credit rata de dobândă pentru beneficiarul care face obiectul deciziei;
d) pentru componenta nerambursabilă, dacă este cazul, data la care FNGCIMM a virat în contul instituţiei de credit suma aferentă componentei nerambursabile;
e) pentru garanţie, data la care FNGCIMM a semnat contractul de garantare.
(3) De la data emiterii deciziei de recuperare şi până la data recuperării efective a ajutorului de stat, cuantumul dobânzii va fi calculat şi comunicat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate, în calitate de instituţie responsabilă cu recuperarea ajutorului de stat.
ART. 11
(1) Deciziile de recuperare, semnate de directorul general al FNGCIMM, se transmit, în original, în termen de 3 zile lucrătoare de la data emiterii:
a) beneficiarului sau, după caz, practicianului în insolvenţă desemnat ca administrator sau lichidator judiciar ori administrator concordatar al beneficiarului, conform art. 4;
b) instituţiei de credit.
(2) Deciziile prevăzute la alin. (1) se transmit spre recuperare organului fiscal central, împreună cu dovada comunicării acestora către beneficiari, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Deciziile de recuperare se transmit de către FNGCIMM, în copie, spre informare, Ministerului Finanţelor şi Consiliului Concurenţei, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data emiterii.
ART. 12
Sumele recuperate, reprezentând ajutoare de stat, care se fac venit la bugetul de stat, se virează în contul 20.36.01.11 „Venituri din ajutoare de stat recuperate“.
ART. 13
Direcţia generală de planificare, monitorizare şi sinteză din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală transmite lunar către Ministerul Finanţelor - Direcţia generală ajutor de stat situaţia referitoare la sumele recuperate din ajutoarele de stat.
ART. 14
FNGCIMM întocmeşte şi transmite un raport anual către Ministerul Finanţelor care cuprinde informaţii privind deciziile de stopare/recuperare a ajutoarelor de stat emise, precum şi stadiul punerii în aplicare a acestora.
ART. 15
Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice
ANEXA 1
la normele metodologice
PROCEDURĂ
de monitorizare a utilizării creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat
administrate de către Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN
ART. 1
În vederea monitorizării utilizării creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate de către FNGCIMM, pe baza raportărilor lunare transmise de către instituţiile finanţatoare, la fiecare 3 luni, FNGCIMM stabileşte şi comunică instituţiilor de credit eşantionul format din contractele de garantare, beneficiarii şi perioada pentru care se face monitorizarea.
ART. 2
(1) La stabilirea eşantionului prevăzut la art. 1 se consideră ca perioadă de referinţă cele 3 luni anterioare lunii în care se stabileşte eşantionul.
(2) Pentru fiecare schemă de ajutor de stat, populaţia din care va fi selectat eşantionul este reprezentată de toate creditele din care au fost efectuate utilizări din luna (inclusă în perioada de referinţă pentru care se face monitorizarea) în care a fost înregistrat cel mai mare volum valoric total al utilizărilor.
(3) Mărimea eşantionului este reprezentată de minimum 1,00% din numărul creditelor cu utilizări care formează populaţia în luna selectată (număr întreg, aproximat în plus), pornindu-se în ordinea descrescătoare a valorii creditului utilizat în luna selectată, indiferent de instituţia de credit, tipul beneficiarului şi tipul creditului (credit de investiţii sau linie de credit/credit pentru capital de lucru).
(4) În situaţia în care, pentru un beneficiar, FNGCIMM a emis decizii de stopare/recuperare a ajutorului de stat, iar în portofoliul FNGCIMM mai există credite garantate în cadrul aceleiaşi scheme de ajutor de stat pentru beneficiarul respectiv, la eşantionul stabilit potrivit alin. (1)-(3) se adaugă şi celelalte credite garantate în cadrul schemei de ajutor de stat ale beneficiarului pentru care s-a emis decizia.
ART. 3
(1) Până în ultima zi lucrătoare (inclusiv) a lunii următoare perioadei de referinţă, FNGCIMM stabileşte eşantionul de monitorizat, comunică instituţiilor de credit contractele de garantare şi beneficiarii incluşi în eşantion, respectiv luna pentru care se face monitorizarea şi solicită instituţiilor de credit transmiterea, în copie, a documentelor justificative (facturi, contracte comerciale, alte documente de achiziţie, instrumente de plată etc.) însoţite de extrase de cont de credit şi extrase de cont curente în care să fie evidenţiate utilizările şi plăţile efectuate din creditele de investiţii/ creditele/liniile de credit pentru capital de lucru acordate în baza schemelor de ajutor de stat administrate. Documentele justificative şi extrasele de cont vor avea în vedere toate tragerile/utilizările/plăţile efectuate din credit în cursul lunii selectate pentru monitorizare din perioada de referinţă.
(2) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data transmiterii comunicării eşantionului, instituţiile de credit au obligaţia de a transmite FNGCIMM documentele prevăzute la alin. (1).
(3) În cazul schemelor de ajutor de stat în care ajutorul de stat sub formă de grant include şi o componentă nerambursabilă, instituţiile de credit transmit, pentru beneficiarii incluşi în eşantion, şi documentele justificative din care să rezulte faptul că utilizarea componentei nerambursabile s-a realizat în conformitate cu prevederile schemei de ajutor de stat în temeiul căreia s-a acordat, în situaţia în care s-a efectuat plata componentei nerambursabile, respectiv în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de susţinere a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a întreprinderilor mici cu capitalizare de piaţă medie - IMM INVEST ROMÂNIA, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 282/2020, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 25 alin. (11) din anexa la Ordinul ministrului finanţelor nr. 955/2022 privind aprobarea Procedurii de implementare şi a schemei de ajutor de stat asociate Programului IMM PROD şi prevederile art. 25 alin. (11) din anexa la Ordinul ministrului finanţelor şi al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei nr. 999/628/2022 privind aprobarea Procedurii de implementare a Programului GARANT CONSTRUCT şi a Schemei de ajutor de stat asociate Programului GARANT CONSTRUCT şi a Convenţiei de garantare şi plată a granturilor.
(4) În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii documentelor prevăzute la alin. (1) şi (3), după caz, FNGCIMM, în situaţia în care consideră necesar, poate solicita instituţiilor de credit transmiterea de alte documente şi/sau clarificări necesare definitivării analizei şi monitorizării FNGCIMM cu privire la utilizarea creditelor garantate.
(5) Instituţiile de credit au obligaţia de a transmite FNGCIMM documentele suplimentare şi/sau clarificările prevăzute la alin. (4) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data solicitării.
(6) În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii tuturor documentelor potrivit alin. (1)-(5), FNGCIMM întocmeşte un Raport de monitorizare a creditelor garantate în cadrul schemelor de ajutor de stat administrate pentru perioada de referinţă avută în vedere, pe care îl transmite Ministerului Finanţelor.
ANEXA 2
la normele metodologice
DECIZIE
de stopare a ajutorului de stat acordat ............ în baza .................
- model -
În temeiul prevederilor:
- art. 25 alin. (4), respectiv art. 39 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
– art. 11 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare,
şi având în vedere următoarele considerente:
1. Date de identificare ale furnizorului
Denumire: Ministerul Finanţelor
Cod unic de înregistrare: 4221306
Sediul: Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, Bucureşti
2. Date de identificare ale administratorului
Denumire: Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN
Cod unic de înregistrare: 14367083
Registrul special BNR nr.: RS-PJR-41-110030/03.11.2008
Sediul: str. Iulian Ştefan nr. 38, sectorul 1, Bucureşti
3. Date de identificare ale beneficiarului
Denumire: ......................................
Număr de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: ................
Cod unic de înregistrare: ................................................
Sediul social: ...........................................................
4. Obiectul deciziei, motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei de stopare
În conformitate cu prevederile .............., ............ a beneficiat de un ajutor de stat aprobat ........., în cuantum de ........., acordat sub formă de ............., pentru ....................... .
Ajutorul de stat s-a acordat ......................., astfel: ......................... .
Având în vedere faptul că ............. se află în următoarea situaţie de fapt ..........., se constată că nu sunt respectate prevederile de la ................., drept care se impune luarea măsurii de stopare a ajutorului de stat şi ...... (alte eventuale măsuri complementare, precum încetarea acordului de finanţare şi contractului de garantare, după caz).
5. Organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia
Prezenta decizie se poate contesta în termenul prevăzut la art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei de stopare a ajutorului de stat se depune la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN.
Soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva deciziei de stopare a ajutorului de stat se face de către Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor.
Procedura de contestaţie este procedura prealabilă administrativă, reglementată de art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
6. Data la care îşi produce efectele decizia de stopare
Decizia de stopare îşi produce efectele de la data comunicării acesteia către administratorul judiciar/beneficiarul ajutorului de stat ............, Casa de Insolvenţă .........../............., cu sediul social în ...............,
directorul general al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN decide:
ART. 1
Stoparea ajutorului de stat acordat sub formă de .......... în baza Acordului de finanţare nr. ...... şi a ....... .
ART. 2
Încetarea Acordului de finanţare nr. ........... conform art. ..... şi a Contractului de garantare nr. .......... conform prevederilor art. ..... .
ART. 3
Prezenta decizie constituie titlu executoriu şi îşi produce efectele de la data comunicării.
ART. 4
Prezenta decizie, încheiată în ... exemplare, se comunică de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN:
a) beneficiarului sau, după caz, practicianului în insolvenţă desemnat ca administrator sau lichidator judiciar ori administrator concordatar al ...............;
b) instituţiei de credit .............., sucursala ................ .
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN
Director general,
.............................
ANEXA 3
la normele metodologice
DECIZIE
de recuperare a ajutorului de stat acordat ............. în baza ....................
- model -
În temeiul prevederilor:
- art. 25 alin. (4), respectiv art. 39 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
– art. 11 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare,
şi având în vedere următoarele considerente:
1. Date de identificare ale furnizorului
Denumire: Ministerul Finanţelor
Cod unic de înregistrare: 4221306
Sediul: Bd. Libertăţii nr. 16, sectorul 5, Bucureşti
2. Date de identificare ale administratorului
Denumire: Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN
Cod unic de înregistrare: 14367083
Registrul special BNR nr. : RS-PJR-41- 110030/03.11.2008
Sediul: str. Iulian Ştefan nr. 38, sectorul 1, Bucureşti
3. Date de identificare ale beneficiarului
Denumire: ......................................
Număr de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: ................
Cod unic de înregistrare: ................................................
Sediul social: ...........................................................
4. Obiectul deciziei, motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei de recuperare
În conformitate cu prevederile ............, ............... a beneficiat de un ajutor de stat aprobat prin .........., în cuantum de ......, acordat sub formă de .........., pentru .......... Ajutorul de stat ........., pe o perioadă ............, astfel: ............... .
Având în vedere faptul că .......... se află în următoarea situaţie de fapt ........., se constată că nu sunt respectate prevederile de la ............, drept care se impune luarea măsurii de recuperare a ajutorului de stat în sumă totală de ............. .
5. Cuantumul ajutorului de stat , precum şi al dobânzii ce trebuie recuperate
Cuantumul ajutorului de stat ce trebuie recuperat de la .......... este în sumă totală de ........... lei. Dobânda care trebuie recuperată este în sumă de ....... lei, calculată de la ......... până la data de ........... . Calculul dobânzii în vederea recuperării ajutorului de stat acordat ............. se regăseşte în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
6. Organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia
Prezenta decizie se poate contesta în termenul prevăzut la art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei de recuperare a ajutorului de stat se depune la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN.
Soluţionarea plângerii prealabile formulate împotriva deciziei de recuperare a ajutorului de stat se face de către Serviciul de soluţionare a plângerilor prealabile şi a contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor.
Procedura de contestaţie este procedura prealabilă administrativă, reglementată de art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
7. Data la care îşi produce efectele decizia de recuperare
Decizia de recuperare îşi produce efectele de la data comunicării acesteia către administratorul judiciar/beneficiarul ajutorului de stat ..........., Casa de Insolvenţă ........../........., cu sediul social în ..............,
directorul general al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN decide:
ART. 1
Încetarea Acordului de finanţare nr. ........... conform art. .... .
ART. 2
Recuperarea ajutorului de stat pentru ............, în cuantum de ......... lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă acestuia, în cuantum de ........... lei, calculată până la data de .................. .
ART. 3
Ajutorul de stat de recuperat în sumă de ....... se constituie din:
a) cuantumul comisionului de risc în sumă de ..... lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă în cuantum de ........... lei;
b) cuantumul comisionului de administrare în sumă de ..... lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă în cuantum de ........... lei;
c) cuantumul dobânzii plătite pe .... luni în sumă de ..... lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă în cuantum de ........... lei;
d) cuantumul componentei nerambursabile plătite la data de ...... în sumă de ..... lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă în cuantum de ........... lei;
e) cuantumul ajutorului de stat acordat sub formă de garanţie la data de ...... în sumă de ..... lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă în cuantum de ........... lei.
ART. 4
De la data de ............ şi până la data recuperării efective a ajutorului de stat, cuantumul dobânzii va fi calculat şi comunicat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate, în calitate de instituţie responsabilă cu recuperarea ajutorului de stat prevăzut la art. 2.
ART. 5
Sumele recuperate potrivit art. 2 şi 4 reprezintă venituri ale bugetului de stat şi se virează în contul 20.36.01.11 „Venituri din ajutoare de stat recuperate“.
ART. 6
Prezenta decizie constituie titlu executoriu şi îşi produce efectele de la data comunicării.
ART. 7
Prezenta decizie, încheiată în ...... exemplare, va fi comunicată de Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN:
a) organului fiscal competent, respectiv .............;
b) beneficiarului sau, după caz, practicianului în insolvenţă desemnat ca administrator sau lichidator judiciar ori administrator concordatar al ............. ;
c) instituţiei de credit.......... sucursala ................ .
Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii - S.A. - IFN
Director general,
.............................
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: