Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 19 iulie 2011  privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 19 iulie 2011 privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate

EMITENT: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 565 din 9 august 2011

    1. Definiţii
    a) structurã de control - structura specializatã din cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate care efectueazã activitãţi de control în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
    b) control - activitatea efectuatã de structurile de control şi desfãşuratã conform prevederilor legii şi ale prezentelor norme metodologice;
    c) Corpul de control - structura centralã de specialitate care funcţioneazã la nivel de direcţie în cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi reglementeazã, coordoneazã şi monitorizeazã activitatea de control desfãşuratã de casele de asigurãri de sãnãtate;
    d) structurã teritorialã de control - serviciul/biroul/ compartimentul de control din cadrul caselor de asigurãri de sãnãtate;
    e) entitate controlatã - instituţia sau persoana fizicã/juridicã care are o relaţie contractualã ori o obligaţie, conform legii, faţã de casele de asigurãri de sãnãtate sau faţã de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate;
    f) echipã de control - colectivul care efectueazã acţiuni de control, format din salariaţi ai structurilor de control la care pot fi cooptaţi şi experţi din alte domenii de activitate;
    g) acţiune de control - activitatea delimitatã în timp, reglementatã prin lege şi prin prezentele norme metodologice, având ca scop constatarea iregularitãţilor şi disfuncţionalitãţilor din sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate şi consemnarea lor, emiterea de propuneri pentru mãsuri corective menite sã le elimine şi/sau propuneri de sancţiuni şi/ori aplicarea de sancţiuni contravenţionale, dupã caz;
    h) iregularitate - orice abatere de la normele legale şi procedurale în vigoare care are efecte patrimoniale sau juridice asupra caselor de asigurãri de sãnãtate, furnizorilor, asiguraţilor ori contribuabililor din sistem;
    i) disfuncţionalitate - orice deficienţã constatatã care poate conduce la apariţia de iregularitãţi;
    j) constatare- situaţie de fapt sesizatã de o echipã de control în acţiunea de control, privind iregularitãţi sau disfuncţionalitãţi;
    k) concluzie - exprimarea succintã de cãtre echipa de control a implicaţiilor uneia sau mai multor constatãri, încadratã în prevederile legale în vigoare;
    l) mãsurã - dispoziţia prin care se urmãreşte eliminarea unei iregularitãţi, corectarea unei disfuncţionalitãţi sau aplicarea unei sancţiuni.

    2. Dispoziţii generale
    2.1. Prezentele norme metodologice stabilesc cadrul metodologic de desfãşurare a activitãţii de control din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
    2.2. Scopul prezentelor norme metodologice este de a defini procedurile de control şi de a le aplica în mod unitar de cãtre structurile de control care acţioneazã în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
    2.3. Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, denumitã în continuare CNAS, desfãşoarã activitãţi de control în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, prin Corpul de control şi structurile teritoriale de control.
    2.4. Corpul de control realizeazã activitãţi de control, în condiţiile legii, în urmãtoarele domenii:
    a) activitatea desfãşuratã de preşedinţii-directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate, în baza contractului de management, precum şi activitatea structurilor funcţionale din instituţiile respective;
    b) activitatea desfãşuratã de furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, care au avut sau au relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate sau, dupã caz, cu CNAS;
    c) activitatea desfãşuratã de persoanele juridice sau fizice ai cãror salariaţi beneficiazã de concediile şi indemnizaţiile acordate în baza Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    d) activitatea desfãşuratã de persoanele fizice care beneficiazã de concediile şi indemnizaţiile acordate în baza Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    e) activitatea desfãşuratã de persoanele fizice care au obligaţia sã vireze contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate la casele de asigurãri de sãnãtate, cu excepţia celor pentru care colectarea contribuţiei se realizeazã de Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã.
    2.5. La nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate efectuarea controlului pentru domeniile prevãzute la pct. 2.4 lit. b) (mai puţin furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţie contractualã cu CNAS), lit. c), d) şi e) se realizeazã de structurile teritoriale de control.
    2.6. Personalul cu atribuţii de control se legitimeazã cu legitimaţia de control, al cãrei model este prezentat în anexa nr. 1, şi face dovada desemnãrii sale pentru efectuarea controlului cu ordinul/dispoziţia de serviciu.
    2.7. Legitimaţiile de control ale personalului din cadrul Corpului de control sunt avizate de preşedintele CNAS. Legitimaţiile de control ale personalului din cadrul structurilor teritoriale de control sunt avizate de directorul Corpului de control.
    2.8. La organizarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante din cadrul structurilor teritoriale de control, acestea au obligaţia de a informa Corpul de control despre concurs. Directorul Corpului de control va desemna un membru din cadrul direcţiei sau al unei structuri teritoriale de control, care va face parte din comisia de concurs.
    2.9.1. Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul Corpului de control şi în cadrul structurilor teritoriale de control este împuternicit sã constate contravenţiile şi sã aplice sancţiunile prevãzute la art. 305 şi 306 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi la art. 47 şi 48 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    2.9.2. Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul Corpului de control şi în cadrul structurilor teritoriale de control este împuternicit sã constate şi sã stabileascã sumele încasate necuvenit din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare fondul, de la cei care se fac vinovaţi de nerespectarea prevederilor legale în vigoare. Metodologia de stabilire şi recuperare a sumelor încasate necuvenit din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale este prevãzutã în anexa nr. 2.
    2.9.3. Sumele încasate necuvenit de la fond se recupereazã de la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale care au avut sau au relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate, în termenul de prescripţie de 3 ani.
    2.9.4. Recuperarea sumelor prevãzute la pct. 2.9.3 se efectueazã de structurile de specialitate cu atribuţii în domeniu din cadrul caselor de asigurãri de sãnãtate, potrivit mãsurilor dispuse prin raportul de control, în condiţiile legii.
    2.10. Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul Corpului de control şi în cadrul structurilor teritoriale de control, care efectueazã acţiuni de control, şi conducãtorii structurilor respective beneficiazã de o salarizare conform reglementãrilor legale în vigoare.
    2.11. Corpul de control funcţioneazã în subordinea directã a preşedintelui CNAS, iar structurile teritoriale de control funcţioneazã în subordinea directã a preşedinţilor-directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate. Persoanele care exercitã controlul trebuie sã aibã o atitudine imparţialã, sã nu aibã prejudecãţi şi sã nu se afle în conflict de interese.
    2.12. Activitatea de control nu trebuie sã fie supusã ingerinţelor externe, începând de la stabilirea obiectivelor, realizarea efectivã a lucrãrilor şi pânã la comunicarea rezultatelor acesteia.
    2.13. În activitatea desfãşuratã, membrii echipelor de control sunt obligaţi sã respecte Ghidul privind controlul în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate, cuprins în anexa nr. 3, şi Codul de conduitã al personalului cu atribuţii de control din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, cuprins în anexa nr. 4.
    2.14. Acţiunile de control sunt efectuate de echipe formate din cel puţin douã persoane, dintre care una obligatoriu din cadrul structurii de control.
    2.15. Conducãtorul structurii de control trebuie sã desemneze pentru fiecare acţiune de control persoanele care deţin cunoştinţele, experienţa şi competenţele necesare. Pentru cunoştinţe de strictã specialitate, în situaţii justificate, conducãtorul structurii de control poate propune cooptarea în echipele de control a unor persoane din afara structurilor de control.

    3. Organizarea structurilor de control în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate
    Structura organizatoricã a structurilor de control din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate se aprobã de cãtre preşedintele CNAS la propunerea conducãtorilor caselor de asigurãri de sãnãtate, în concordanţã cu prevederile legale în vigoare. Corpul de control al CNAS şi structurile teritoriale de control îşi vor modifica structura organizatoricã numai în condiţiile în care nu mai corespunde cu prevederile legale în vigoare sau nevoilor concrete de realizare a atribuţiilor specifice.

    3.1. Corpul de control
    3.1.1. Personalul din cadrul Corpului de control cu atribuţii în efectuarea de controale sau elaborarea de metodologii este format din funcţionari publici având studii superioare de lungã duratã în una dintre urmãtoarele specialitãţi: administraţie publicã, economicã, medicalã, farmacologicã, tehnicã sau juridicã.
    3.1.2. Principalele atribuţii ale Corpului de control din cadrul CNAS sunt:
    a) elaboreazã cadrul procedural general şi alte reglementãri specifice pentru activitatea de control şi proceduri operaţionale specifice activitãţii proprii;
    b) coordoneazã metodologic structurile teritoriale de control;
    c) participã la organizarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante din cadrul structurilor teritoriale de control;
    d) avizeazã legitimaţiile de control ale personalului angajat în cadrul structurilor teritoriale de control aflate în coordonare;
    e) solicitã şi centralizeazã propuneri de modificãri de proceduri operaţionale specifice activitãţii de control, venite din partea structurilor teritoriale de control;
    f) elaboreazã planul anual de control pentru activitatea de control desfãşuratã la nivelul CNAS;
    g) stabileşte termenele de elaborare a planului anual de control de cãtre structurile teritoriale de control;
    h) coordoneazã elaborarea planurilor anuale de control ale structurilor teritoriale de control pe care le avizeazã, solicitã actualizarea acestora în funcţie de modificãrile legislative şi monitorizeazã realizarea lor;
    i) desfãşoarã controale în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, conform legislaţiei în vigoare şi în conformitate cu obiectivele şi indicatorii de performanţã referitori la activitatea preşedinţilor-directori generali, incluşi în planul de management aprobat de preşedintele CNAS;
    j) verificã sesizãrile, memoriile şi reclamaţiile primite de cãtre preşedintele CNAS şi repartizate de cãtre acesta Corpului de control;
    k) transmite spre soluţionare caselor de asigurãri de sãnãtate sesizãrile, memoriile şi reclamaţiile primite de cãtre preşedintele CNAS şi repartizate de cãtre acesta Corpului de control;
    l) întocmeşte rapoarte de control, face constatãri şi propune mãsuri corective menite sã elimine iregularitãţile şi disfuncţionalitãţile constatate şi le supune spre aprobare preşedintelui CNAS;
    m) solicitã şi centralizeazã rapoarte de activitate periodice din partea structurilor teritoriale de control aflate în coordonare;
    n) analizeazã şi elaboreazã sinteza rapoartelor de activitate desfãşuratã de structurile teritoriale de control, pe care o prezintã spre analizã şi aprobare preşedintelui CNAS;
    o) elaboreazã raportul anual al activitãţii de control, în care vor fi cuprinse principalele constatãri, concluzii şi mãsurile rezultate în urma controalelor desfãşurate, pe care îl înainteazã preşedintelui CNAS;
    p) propune modificãri şi îmbunãtãţiri ale actelor normative care reglementeazã activitatea în sistem şi care au implicaţii asupra activitãţii de control.

    3.2. Structurile teritoriale de control
    3.2.1. La nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate se organizeazã distinct structuri teritoriale de control (serviciu, birou sau compartiment), în funcţie de necesitãţile instituţiei şi în concordanţã cu obiectivele acesteia.
    3.2.2. Personalul din cadrul structurilor teritoriale de control este format din funcţionari publici având studii superioare de lungã duratã în una dintre urmãtoarele specialitãţi: administraţie publicã, economicã, medicalã, farmacologicã, tehnicã sau juridicã.
    3.2.3. Atribuţiile structurilor teritoriale de control, stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei din care fac parte, aprobat de preşedintele-director general al acesteia, trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele atribuţii principale:
    a) elaboreazã proceduri operaţionale specifice activitãţii proprii în baza cadrului procedural şi a metodologiilor emise de Corpul de control;
    b) întocmesc pânã la data stabilitã de Corpul de control planul anual de control, pe care îl prezintã preşedintelui-director general în vederea transmiterii spre avizare Corpului de control. Ulterior obţinerii avizului, planul este aprobat de preşedintele-director general;
    c) actualizeazã planul anual de control în funcţie de modificãrile legislative, organizatorice sau de altã naturã intervenite, la solicitãrile CNAS sau ale preşedintelui-director general;
    d) efectueazã acţiuni de control conform legii şi prezentelor norme metodologice;
    e) verificã şi controleazã aspectele cuprinse în memoriile, reclamaţiile şi/sau în sesizãrile primite de cãtre preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate şi repartizate spre soluţionare structurii de control;
    f) verificã şi controleazã aspectele cuprinse în memoriile, reclamaţiile şi/sau în sesizãrile primite de cãtre Corpul de control, transmise spre soluţionare de cãtre acesta;
    g) în baza actelor de control întocmite, prezintã preşedintelui-director general spre aprobare constatãrile, concluziile şi mãsurile ce se impun;
    h) urmãresc modul de implementare a mãsurilor dispuse prin rapoartele de control şi aprobate de preşedintele-director general;
    i) efectueazã controale la solicitarea Corpului de control şi dispuse de preşedintele-director general;
    j) întocmesc periodic rapoarte privind activitatea desfãşuratã;
    k) solicitã Corpului de control avizarea legitimaţiei de control pentru personalul nou-angajat, în termen de 5 zile calendaristice de la emiterea deciziei de numire în funcţia publicã a noilor angajaţi;
    l) elaboreazã propuneri privind modificãri ale actelor normative care reglementeazã activitatea în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, pe care le înainteazã Corpului de control.
    3.2.4. Preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate solicitã CNAS avizul cu privire la orice modificare a structurii de control.
    3.2.5. Preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate solicitã prezenţa unui membru al Corpului de control din CNAS în comisia de concurs organizatã pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul structurii teritoriale de control.
    3.2.6. Structurile teritoriale de control pot desfãşura şi activitãţi de control comune cu specialişti din alte case de asigurãri de sãnãtate, în scopul eficientizãrii activitãţilor de control ce decurg din atribuţiile structurilor teritoriale de control. Corpul de control va asigura cadrul metodologic pentru derularea activitãţilor de control comune ale structurilor teritoriale de control.
    3.2.6. Structurile teritoriale de control pot desfãşura şi activitãţi de control comune cu specialişti din alte case de asigurãri de sãnãtate, în scopul eficientizãrii activitãţilor de control ce decurg din atribuţiile structurilor teritoriale de control. Corpul de control va asigura cadrul metodologic pentru derularea activitãţilor de control comune ale structurilor teritoriale de control.

    4. Activitãţile specifice structurilor de control
    Conducãtorul structurilor de control este responsabil pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţilor specifice.
    4.1. Diagrama activitãţii structurilor teritoriale de control



                             ┌─────────────────┐ ┌───────────────────────┐
..►┌─────────────────┐ │ Referat + Plan │ │ Aviz Corp control │
: │ Rezultate ├───┐ │ anual ├──────>│Aprobare preşedinte CAS│
: │ anterioare │ │ └───────┬─────────┘ └────────────┬──────────┘
: └─────────────────┘ │ ▲ │
: │ │ ▼
: ┌──────────────────┐ │ │ ┌──────────┴─────────┐
: ┌┴─────────────────┐│ v ┌───────┴─────────────┐ │ Plan anual avizat │
: ┌┴─────────────────┐│├────►│ Planificarea anualã │ │ şi aprobat │
: │ Sesizãri, petiţii│├┘ └───────┬─────────────┘ └──────────┬─────────┘
: │ reclamaţii, etc. ├┘ │ │
: └────────┬─────────┘ │ ┌─────────────────────┘
: │ │ │
: │ ▼ │ ┌───────────────────────┐
: │ ┌─────────────────────────────┘ │Verificãri, observaţii,│
: ▼ ▼ ┌────►│ analize, etc. │
: ┌────────┴────┴──────┐ ┌───────────────────┐│ └───────────────────────┘
: │Selectarea entitãţii├───►│Efectuarea acţiunii├┘
: │ controlate │ │ de control ├┐ ┌─────────────────────┐
: └────────────────────┘ └─────────┬─────────┘│ ┌┴────────────────────┐│
: │ │ ┌┴────────────────────┐││
: ▼ └────►│ Note constatare, │├┘
: ┌────────────────────────────┴────────────────┤ procese-verbale, ├┘
: │ │ minute, etc. │
: ▼ ┌───────────────────────┐ └─────────────────────┘
: ┌───────────────┐ │ Urmãrirea şi evaluarea├──────────────┐
: │ Finalizarea ├──────┤ rezultatelor ├──┐ │
: │ controlului │ └───────────-───────────┘ │ ▼
: └──────┬────────┘ ▲ │ ┌────────────┐
: │ ┌─────┘ │ │ Raportarea │
: │ ┌────────┴──────────────┐ │ │ periodicã │.......
: │ ┌┴──────────────────────┐│ │ └──────┬─────┘ :
: ▼ ┌┴──────────────────────┐│├───┐ │ ▲ │ :
: ┌─────┴────┐ │ Corespondenţã legatã │├┘ │ │ ┌───┘ │ :
: │ Raport ├────►│ de mãsurile dispuse ├┘ │ │ │ ▼ :
: │ control │ └───────────────────────┘ ▼ ▼ │ ┌────────────┐ :
: └────┬─────┘ ┌──────────┴──┐ │ Raport │ :
: │ │Dosar control├─►│ activitate │ :
: │ └─────────────┘ └────-───────┘ ▼
: │ ▲ : : ┌─────────┐
: └─────────────────────────────────────────┘ : : │ Corp │
: : ..►│ Control │
................................................................. └─────────┘



    4.2. Diagrama activitãţii Corpului de control



                             ┌─────────────────┐ ┌────────────────────┐
..►┌─────────────────┐ │ Referat + Plan │ │ Aprobat Preşedinte │
: │ Rezultate ├────┐ │ anual ├────────┤ CNAS │
: │ anterioare │ │ └─────────────────┘ └───────────┬────────┘
: └─────────────────┘ │ ▲ │
: │ │ ▼
: ┌──────────────────┐ │ │ ┌──────────┴──────┐
: ┌┴─────────────────┐│ ▼ ┌───────┴─────────────┐ │ Plan anual │
: ┌┴─────────────────┐│├────►│ Planificarea anualã │ │ aprobat │
: │ Sesizãri, petiţii│├┘ └───────┬─────────────┘ └──────────┬──────┘
: │ reclamaţii, etc. ├┘ │ │
: └────────┬─────────┘ │ ┌─────────────────────┘
: │ │ │
: │ ▼ │ ┌───────────────────────┐
: │ ┌────────────────────┴────────┘ │Verificãri, comparaţii,│
: ▼ ▼ ┌────►│ analize, etc. │
: ┌────────┴────┴──────┐ ┌───────────────────┐│ └───────────────────────┘
: │Selectarea entitãţii├───►│Efectuarea acţiunii├┘
: │ controlate │ │ de control ├┐ ┌─────────────────────┐
: └────────────────────┘ └─────────┬─────────┘│ ┌┴────────────────────┐│
: │ │ ┌┴────────────────────┐││
: ▼ └────►│ Note constatare, │├┘
: ┌─────────────────────────────────────────────┤ procese-verbale, ├┘
: │ │ minute, etc. │
: ▼ ┌───────────────────────┐ └─────────────────────┘
: ┌──────┴────────┐ │ Urmãrirea şi evaluarea├─────────────────┐
: │ Finalizarea ├─────►│ rezultatelor ├───┐ │
: │ controlului │ └───────────┬───────────┘ │ ▼
: └──────┬────────┘ ▲ │ ┌──────┴─────┐
: │ ┌─────┘ │ │ Raportarea │
: │ ┌────────┴──────────────┐ │ │ periodicã │
: │ ┌┴──────────────────────┐│ │ └─┬────┬─────┘
: ▼ ┌┴──────────────────────┐│├───┐ │ ▲ │
: ┌─────┴────┐ │ Corespondenţã legatã │├┘ │ │ ┌─────┘ │
: │ Raport ├────►│ de mãsurile dispuse ├┘ │ │ │ ▼
: │ control │ └───────────────────────┘ ▼ ▼ │ ┌───┴────────┐
: └────┬─────┘ ┌────┴──┴──┴──┐ │ Raport │
: │ │Dosar control├──►│ activitate │
: │ └─────┬───────┘ └────┬───────┘
: │ ▲ :
: └──────────────────────────────────────────┘ :
: :
.....................................................................




    5. Ghid procedural privind activitatea structurilor de control

    5.1. Elaborarea planului de control de cãtre structurile de control
    5.1.1. În vederea realizãrii atribuţiilor proprii, structurile de control îşi desfãşoarã activitatea în mod planificat, în baza planului anual de control.
    5.1.2. Planul anual de control va fi însoţit de un referat de justificare, în care se va fundamenta motivaţia alegerii obiectivelor şi repartizãrii fondului de timp.
    5.1.3. Elaborarea planului anual de control al Corpului de control al CNAS va avea în vedere atribuţiile specifice direcţiei.
    5.1.4. La nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate, la elaborarea planului anual de control se va ţine cont de urmãtoarele aspecte:
    a) numãrul de furnizori de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate, pe tipuri de asistenţã medicalã;
    b) numãrul posturilor de execuţie ocupate din componenţa structurii de control şi timpul maxim disponibil pentru activitãţile de control;
    c) numãrul de asiguraţi aflaţi în evidenţa casei de asigurãri de sãnãtate;
    d) efectuarea unei acţiuni de control, cel puţin o datã la 3 ani, pentru fiecare furnizor care a încheiat contract/contracte cu casa de asigurãri de sãnãtate, în vederea evitãrii prescrierii termenului de sancţionare a acestora şi recuperare a eventualelor sume încasate necuvenit;
    e) aspectele de neconformitate sau iregularitãţile sesizate de alte structuri cu atribuţii de control ori de structura de audit;
    f) aspectele de neconformitate sesizate de cãtre structura ierarhic superioarã din cadrul CNAS.
    5.1.5. Planul anual de control va fi astfel întocmit încât fondul maxim disponibil pentru acţiuni de control, aşa cum este acesta definit la pct. 5.1.10, sã fie folosit integral şi în condiţii de eficienţã.
    5.1.6. Planul anual de control al Corpului de control al CNAS se aprobã de preşedintele CNAS.
    5.1.7. Planul anual de control al structurilor teritoriale de control, însoţit de referatul de justificare, este prezentat preşedintelui-director general în vederea analizei şi transmiterii ulterioare spre avizare la Corpul de control. Dupã obţinerea avizului, planul este aprobat de preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
    5.1.8. Planul anual de control poate fi modificat în funcţie de schimbãrile legislative, organizatorice, administrative sau la solicitarea forului ierarhic superior. Modificãrile aduse planului vor fi însoţite de un referat de justificare şi vor urma aceeaşi cale de aprobare şi avizare ca a planului anual de control.
    5.1.9. Structura planului anual de control va fi stabilitã anual sau ori de câte ori este nevoie de cãtre Corpul de control.
    5.1.10. Completarea planului anual de control va avea la bazã urmãtorii indicatori:
    a) fond de timp (FD) = numãr de controlori x numãr de zile lucrãtoare pe an;
    b) fond de concedii (C) = numãr de zile de concediu de odihnã x numãr de controlori;
    c) fond de timp suplimentar (FS) = timp necesar pentru activitatea de raportare periodicã, activitatea de pregãtire profesionalã şi alte activitãţi în afara celor de control tematic; se recomandã ca fondul de timp suplimentar sã fie de maximum 20% din fondul de timp (FD);
    d) fondul maxim disponibil pentru acţiuni de control (FMD) = FD - (C+FS).
    5.1.11. Obiectivele acţiunilor de control vor fi stabilite în funcţie de riscurile identificate la nivelul instituţiei şi de tipul controlului.
    5.1.12. Se recomandã ca planificarea anualã a acţiunilor de control sã aibã în vedere urmãtoarele criterii:
    1. fondul maxim de timp disponibil va fi repartizat astfel:
    a) 80% pentru acţiuni de control la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale;
    b) 20% pentru acţiuni de control la contribuabili la fond şi respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, privind drepturile acordate;
    2. pentru fiecare domeniu de asistenţã medicalã, planificarea acţiunilor de control se va face având în vedere prevederile pct. 5.1.4;
    3. pentru contribuabili se va urmãri verificarea cu precãdere a acelora care nu sunt în evidenţa casei de asigurãri de sãnãtate, dar figureazã în evidenţele Ministerului Finanţelor Publice;
    4. pentru concedii şi indemnizaţii medicale se vor avea în vedere cu precãdere angajatorii la care s-au constatat abateri în privinţa respectãrii prevederilor Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    5.1.13. Termenele de elaborare, avizare şi aprobare vor fi stabilite anual de Corpul de control al CNAS şi transmise structurilor de control pe care le coordoneazã.

    5.2. Derularea unei acţiuni de control

    Schema generalã a derulãrii unei acţiuni de control este reprezentatã grafic astfel:



───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
    Etapa Procedura Documente
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

                                                      ┌───────────────────┐
                   ┌───────────────────────┐ ┌┴──────────────────┐│
                   │ Elaborarea ordinului/ │ ┌┴──────────────────┐││
                   │ dispoziţiei de │ │ Ordin/dispoziţie, │├┘
                ┌──┤ serviciu │.......>│ tematica ├┘
┌─────────────┐ │ └───────────┬───────────┘ └───────────────────┘
│ Pregãtirea ├─┤ ▼
│ acţiunii │ │ ┌───────────┴───────────┐
└──────┬──────┘ │ │ Avizarea ordinului/ │
       │ ├──┤ dispoziţiei de │
       │ │ │ serviciu │
       │ │ └───────────┬───────────┘ ┌───────────────────┐
       │ │ ▼ ┌┴──────────────────┐│
       │ │ ┌───────────┴───────────┐ ┌┴──────────────────┐││
       │ │ │ Aprobarea ordinului/ │.......>│ Ordine deplasare │├┘
       │ └──┤ dispoziţiei de │ │ (dacã este cazul) ├┘
       │ │ serviciu │ └───────────────────┘
       │ └───────────────────────┘
       │
───────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────
       │
       │ ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────┐
       │ │ Prezentarea echipei şi│ ┌┴──────────────────┐│
       ▼ ┌──┤a tematicii de control │ ┌┴──────────────────┐││
┌──────┴──────┐ │ └───────────┬───────────┘ │ Ordin/dispoziţie, │├┘
│ Efectuarea ├─┤ ▼ │ tematica ├┘
│ controlului │ │ ┌───────────┴───────────┐ └───────────────────┘
└──────┬──────┘ │ │Controlul obiectivelor │....................:
       │ ├──┤ din tematicã │ V
       │ │ └───────────┬───────────┘ ┌────────────────────┐
       │ │ ▼ ┌┴───────────────────┐│
       │ │ ┌───────────┴───────────┐ ┌┴───────────────────┐││
       │ │ │ Finalizarea acţiunii, │ │ Proces-verbal de │├┘
       │ └──┤ prezentarea constatã- │ │ constatare, note ││
       │ │ rilor şi concluziilor │ │ de relaţii, copii ├┘
       │ └───────────────────────┘ │de pe documente etc.│
       │ └────────────────────┘
       │
───────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────
       │
       │ ┌───────────────────────┐
       │ │ Întocmirea │...................
       ▼ ┌──┤ raportului de control │ :
┌──────┴──────┐ │ └───────────┬───────────┘ V
│ Finalizarea ├─┤ ▼ ┌─────────────────────┐
│ controlului │ │ ┌───────────┴───────────┐ ┌┴────────────────────┐│
└──────┬──────┘ │ │ Avizarea şi aprobarea │ ┌┴────────────────────┐││
       │ ├──┤ raportului de control │ │ Raport de control, │├┘
       │ │ └───────────┬───────────┘ │ adrese de înaintare ├┘
       │ │ ▼ └─────────────────────┘
       │ │ ┌───────────┴───────────┐
       │ └──┤ Transmiterea │
       │ │ raportului de control │
       │ └───────────────────────┘
       │
───────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────
       │
       ▼ ┌──────────────────────┐
┌──────┴───────────────┐ ┌───────────────────────┐ ┌┴─────────────────────┐│
│Urmãrirea îndeplinirii│ │Solicitarea, primirea │ ┌┴─────────────────────┐││
│mãsurilor, arhivarea │ │şi arhivarea corespon- │ │ Comunicãri privind │├┘
│raportului de control ├──┤denţei privind mãsurile│<──┤îndeplinirea mãsurilor├┘
│ │ │ implementate │ │ │
└──────────────────────┘ └───────────────────────┘ └──────────────────────┘





    1. Pregãtirea acţiunii de control
    1. Ordinul/Dispoziţia de serviciu reprezintã mandatul de intervenţie întocmit de structura de control şi aprobat de preşedintele CNAS sau de preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate, dupã caz. În ordinul/dispoziţia de serviciu se precizeazã:
    - temeiul legal şi administrativ al efectuãrii controlului;
    - perioada în care se desfãşoarã controlul;
    - entitatea controlatã;
    - echipa de control;
    - persoana din cadrul echipei desemnatã sã coordoneze acţiunea de control.
    2. Tematica de control face parte integrantã din ordinul/dispoziţia de serviciu şi conţine obiectivele acţiunii de control.
    5.2.2. Efectuarea acţiunii de control
    5.2.2.1. Prezentarea echipei de control şi a tematicii
    5.2.2.1.1. Echipa de control va prezenta conducerii sau unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate ordinul/dispoziţia de serviciu, tematica şi legitimaţiile.
    5.2.2.1.2. Personalul care lucreazã în cadrul entitãţii controlate va fi informat de cãtre conducere cu privire la prezenţa echipei de control, la perioada acţiunii de control şi la obligaţia de a rãspunde prompt solicitãrilor venite din partea membrilor echipei.
    5.2.2.2. Controlul obiectivelor din tematicã
    5.2.2.2.1. Coordonatorul echipei va asigura repartizarea sarcinilor între membrii echipei şi va urmãri ca acţiunea de control sã se desfãşoare conform prevederilor legale în vigoare.
    5.2.2.2.2. Membrii echipei de control vor urma dispoziţiile coordonatorului echipei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    5.2.2.2.3. Fiecare membru al echipei rãspunde conform prevederilor legale în vigoare de propriile acţiuni din timpul controlului.
    5.2.2.2.4. În activitatea de control, membrii echipelor vor utiliza tehnicile, formularele şi instrumentele de control specifice pentru atingerea obiectivelor. Principalele tehnici, formulare şi instrumente utilizate sunt:
    1. tehnici:
    a) verificarea reprezintã tehnica de control cel mai frecvent utilizatã. Verificarea poate avea ca scop identificarea unor elemente, respectarea unor reguli sau calcularea unor indicatori;
    b) observarea directã constã în urmãrirea, la faţa locului, a derulãrii unei activitãţi. În activitatea de control, aceastã tehnicã este utilizatã pentru urmãrirea respectãrii conformitãţii şi regularitãţii;
    c) analiza constã în identificarea tuturor factorilor componenţi ai unei activitãţi sau proces şi evaluarea lor, pe criterii de regularitate şi conformitate;
    d) dialogul constã în discuţii purtate cu personalul cu responsabilitãţi în funcţie de tematicã al entitãţii controlate în vederea obţinerii de informaţii pentru atingerea obiectivelor din tematica de control;
    2. formulare:
    a) procesul-verbal de constatare este un document bilateral în care se consemneazã constatãrile echipei de control. Este un act bilateral şi trebuie întocmit obligatoriu în cadrul controlului efectuat la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 5. Entitatea controlatã va semna procesul-verbal de constatare şi, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la primirea acestuia, va comunica instituţiei care a dispus acţiunile de control obiecţiile pe care le are faţã de consemnãrile din procesul-verbal de constatare;
    b) nota de constatare este un document unilateral în care se consemneazã constatãrile echipei de control în situaţia în care niciun reprezentant autorizat al entitãţii controlate nu este prezent. Constatãrile din notã se vor limita la obiectivele ce pot fi atinse în condiţiile absenţei unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 6;
    c) procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor este un document bilateral prin care se aplicã sancţiunile contravenţionale stabilite de lege pentru care competenţa aparţine structurilor de control. Modelul este prezentat în anexa nr. 7;
    d) minuta este un document de consemnare a unor stãri de fapt constatate cu ocazia controlului şi care este relevant pentru atingerea obiectivelor acţiunii de control. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 9;
    3. instrumente:
    a) solicitarea este un instrument prin care echipa de control se adreseazã în scris reprezentanţilor entitãţii controlate în vederea obţinerii unor documente sau asigurãrii unor condiţii pentru desfãşurarea acţiunii de control, conform prevederilor legale în vigoare. Acest document este proba necesarã în cazul în care entitatea controlatã refuzã sã punã la dispoziţia echipei de control documentele solicitate sau sã asigure desfãşurarea acţiunii de control. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 8. Refuzul entitãţii controlate de a da curs solicitãrii atrage sancţiunile corespunzãtoare;
    b) nota de relaţii este un document prin care se solicitã de la o persoanã din cadrul entitãţii controlate informaţii privind aspecte constatate de echipa de control. Nota de relaţii este utilizatã atunci când o persoanã are atribuţii şi responsabilitãţi legate de obiectivele controlate sau echipa de control are nevoie de informaţii şi probe suplimentare pentru clarificarea unor aspecte constatate. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 10.
    5.2.2.2.5. Etapele urmãrite în atingerea unui obiectiv sunt:
    a) analiza preliminarã - constã în studierea entitãţii controlate prin prisma activitãţii desfãşurate, a raportului cu instituţia de care aparţine structura de control şi a obligaţiilor reciproce;
    b) documentarea - se face de cãtre echipa de control la nivelul instituţiei de care aparţine, în vederea pregãtirii acţiunii de control, şi la nivelul entitãţii controlate, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor de control adecvate;
    c) solicitarea de informaţii suplimentare - se face la nivelul entitãţii controlate, în cazul în care informaţiile şi probele obţinute nu sunt suficiente sau irefutabile;
    d) elaborarea concluziilor - se face la sfârşitul acţiunii de control.
    5.2.2.2.6. Echipa de control va solicita copii de pe toate documentele pe care le considerã necesare pentru susţinerea constatãrilor şi concluziilor. Copiile vor fi semnate pentru conformitate de conducãtorul sau de reprezentantul autorizat al entitãţii controlate.
    5.2.2.2.7. Documentele în original întocmite la solicitarea echipei de control vor fi semnate de persoanele care le-au întocmit şi avizat, dupã caz, şi de conducãtorul sau de reprezentantul autorizat al entitãţii controlate.
    5.2.2.3. Încheierea acţiunii
    5.2.2.3.1. Echipa de control va prezenta conducerii entitãţii controlate constatãrile acţiunii de control, cu excepţia cazului în care niciun reprezentant autorizat al entitãţii controlate nu este prezent.
    5.2.2.3.2. În cazul în care sunt exprimate obiecţii cu privire la constatãrile echipei de control, entitatea controlatã le va comunica instituţiei care a dispus acţiunea de control, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data semnãrii/comunicãrii procesului-verbal de constatare/notei de constatare, la sediul casei de asigurãri de sãnãtate cu care se afla în relaţie contractualã.
    5.2.3. Întocmirea raportului de control
    5.2.3.1. Valorificarea acţiunilor de control se face prin întocmirea de cãtre echipa de control a unui raport de control.
    5.2.3.2. Raportul de control va fi structurat conform prevederilor prezentelor norme metodologice. Se întocmeşte în douã exemplare, în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la încheierea acţiunii de control. În cazuri excepţionale conducãtorul instituţiei care a dispus controlul poate decide prelungirea termenului de finalizare, cu respectarea prevederilor legale privind termenele de aplicare a unor sancţiuni. Aceste situaţii vor fi menţionate în textul raportului. Modelul raportului de control este prezentat în anexa nr. 11.
    5.2.3.3. Raportul de control va fi ataşat la un dosar de control, care va fi structurat pe urmãtoarele secţiuni:
    A. raportul de control şi adresa de înaintare a acestuia spre aprobare, precum şi corespondenţa ulterioarã legatã de acesta cu entitatea controlatã;
    B. documentele administrative care au stat la baza efectuãrii acţiunii de control (ordin/dispoziţie de serviciu, tematicã, referat de justificare, sesizãri, petiţii, reclamaţii etc.) şi lista anexelor din secţiunea C. În lista anexelor vor fi consemnate toate documentele din secţiunea C cu denumirea şi numãrul de pagini corespunzãtoare;
    C. documentele-anexã la raportul de control. Aceastã secţiune va fi structuratã pe subsecţiuni corespunzãtor obiectivelor din tematica de control şi va conţine numai documentele probante pentru constatãrile şi mãsurile corespunzãtoare propuse.
    5.2.3.4. La întocmirea raportului de control se vor respecta urmãtoarele reguli:
    a) constatãrile acţiunii de control vor fi consemnate succint, cu trimitere la anexe acolo unde este cazul. Vor fi consemnate numai problemele pe care echipa de control le-a constatat. Pentru fiecare problemã se va menţiona actul normativ sau administrativ care nu a fost respectat ori a fost încãlcat, precizându-se în scris textul normei corespunzãtor. Se vor consemna, de asemenea, efectele iregularitãţii sau disfuncţionalitãţii;
    b) concluziile vor fi exprimate în funcţie de constatãri şi vor fi sinteza acestora;
    c) mãsurile propuse trebuie sã fie în concordanţã cu prevederile legale în vigoare. De asemenea, acestea trebuie sã fie în concordanţã cu constatãrile şi concluziile din raport. Mãsurile propuse vor fi proporţionale cu faptele, fezabile şi oportune.
    5.2.3.5. Raportul de control va fi semnat pe fiecare paginã de membrii echipei de control, iar pe ultima paginã şi de cãtre conducãtorul structurii de control. Conducãtorul structurii de control transmite raportul spre aprobare conducãtorului instituţiei care a dispus efectuarea misiunii, respectiv preşedintelui CNAS sau preşedintelui-director general al casei de asigurãri de sãnãtate, dupã caz.
    5.2.3.6. Raportul de control aprobat se transmite entitãţii controlate care are la dispoziţie un interval de 30 zile calendaristice în vederea implementãrii mãsurilor dispuse. În cazul în care acţiunea de control a vizat mai multe entitãţi, acestora li se va transmite numai partea din raportul de control care le vizeazã în mod direct. În cazul în care pentru o entitate controlatã nu s-au dispus mãsuri, acesteia i se comunicã numai acest fapt, printr-o adresã scrisã.
    5.2.4. Finalizarea acţiunii de control
    5.2.4.1. O acţiune de control se considerã ca fiind finalizatã dupã implementarea mãsurilor din raportul de control.
    5.2.4.2. Urmãrirea implementãrii mãsurilor dispuse prin raportul de control de cãtre entitatea controlatã se realizeazã de cãtre persoanele care au efectuat acţiunea de control.
    5.2.4.3. Dupã primirea confirmãrii implementãrii mãsurilor de cãtre entitatea controlatã, dosarul de control se va arhiva la nivelul structurii de control pe o perioadã de 3 ani şi la nivelul instituţiei de care aceasta aparţine, conform prevederilor legale în vigoare.
    5.2.4.4. În cazul în care entitatea controlatã nu a transmis în termen legal stadiul implementãrii mãsurilor, conducãtorul structurii de control va face o notificare în scris cãtre aceasta. Dacã în termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea notificãrii entitatea controlatã nu transmite stadiul implementãrii mãsurilor, conducãtorul structurii de control va notifica în scris despre acest fapt preşedintele CNAS sau, dupã caz, preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
    5.2.4.5. Refuzul entitãţilor controlate de a transmite stadiul implementãrii mãsurilor se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    5.2.4.6. Refuzul punerii în aplicare a mãsurilor atrage sancţiuni, în funcţie de entitatea controlatã, conform prevederilor legale în vigoare.
    5.2.4.7. Rapoartele de control sunt proprietatea instituţiei care a dispus acţiunea de control - CNAS/casa de asigurãri. Curtea de Conturi are acces la rapoartele de control în timpul verificãrilor pe care le efectueazã. Accesul altor entitãţi abilitate la rapoartele de control se face numai cu acordul preşedintelui CNAS/preşedintelui-director general al casei de asigurãri de sãnãtate, dupã caz.

    5.3. Raportarea periodicã a activitãţii efectuate
    5.3.1. Trimestrial şi anual, structurile teritoriale transmit Corpului de control rapoarte defalcate lunar privind rezultatele activitãţii desfãşurate, în conformitate cu machetele de raportare transmise de cãtre Corpul de control. Rapoartele sunt semnate de conducãtorul structurii teritoriale de control şi aprobate de preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate. Pe baza acestor rapoarte, Corpul de control întocmeşte sinteza rapoartelor privind activitatea structurilor teritoriale de control, pe care o va înainta preşedintelui CNAS.
    5.3.2. Raportarea activitãţii de cãtre structurile teritoriale de control se va face pânã la data de 10 a primei luni din fiecare trimestru pentru activitatea trimestrului anterior.

    5.4. Dispoziţii finale
    5.4.1. Corpul de control al CNAS, în colaborare cu celelalte structuri teritoriale de control aflate în coordonare, va elabora Cadrul de obiective urmãrit în activitãţile de control, în baza cãruia se vor stabili tematicile de control ale structurilor teritoriale de control. Dupã aprobare de cãtre preşedintele CNAS, cadrul de obiective va fi publicat pe site-ul CNAS în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice şi va fi actualizat în funcţie de modificãrile legislative, organizatorice sau de altã naturã.
    5.4.2. Anexele nr. 1-11 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


    ANEXA 1


    ───────
la normele metodologice
───────────────────────

                                LEGITIMAŢIE DE CONTROL

                                      - model -





┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate │
│ │
│ LEGITIMAŢIE DE CONTROL │
│ seria .... nr. ..... │
│ │
│ Numele ......................................... │
│ Prenumele ...................................... │
│ ┌──────┐ Funcţia ........................................ │
│ │ │ Casa de Asigurãri de Sãnãtate .................. │
│ │ FOTO │ Act identitate: ...... seria ...... nr. ........ │
│ │ │ Eliberat de .............. la .................. │
│ └──────┘ Data eliberãrii legitimaţiei: .................. │
│ │
│ Preşedintele │
│ Casei Naţionale de Asigurãri │
│ de Sãnãtate/ │
│ Directorul Corpului de control, Semnãtura titularului, │
│ ................................. │
│ L.S. │
│ │
│ Legitimaţia nu este transmisibilã. │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Titularul legitimaţiei are acces la persoanele fizice şi juridice pentru │
│ efectuarea controlului, la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi │
│ dispozitive medicale, la persoanele fizice care au obligaţia sã vireze │
│ contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate la casele de asigurãri de │
│ sãnãtate, în baza prevederilor titlului VIII - Asigurãrile sociale de │
│ sãnãtate din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu │
│ modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale Legii nr. 571/2003 privind │
│ Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi la │
│ persoanele fizice care beneficiazã de concedii şi indemnizaţii şi │
│ persoanele juridice ai cãror salariaţi beneficiazã de concedii şi │
│ indemnizaţii, potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 │
│ privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, │
│ aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modifi- │
│ cãrile şi completãrile ulterioare. De asemenea, titularul acestei │
│ legitimaţii are urmãtoarele drepturi: │
│ - sã examineze orice înscrisuri şi sã solicite informaţiile necesare, │
│ verbal sau în scris, în legãturã cu obiectivele controlate; │
│ - sã constate contravenţii şi sã aplice sancţiuni potrivit prevederilor │
│ legale. │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ VIZE │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ sem. ..../anul .... sem. ..../anul .... sem. ..../anul .... │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ sem. ..../anul .... sem. ..../anul .... sem. ..../anul .... │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




    ANEXA 2


    ───────
la normele metodologice
───────────────────────

                                 METODOLOGIA
        de stabilire şi recuperare a sumelor încasate necuvenit din
           Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate
              de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente
                             şi dispozitive medicale

    SECŢIUNEA 1
    1. Furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale care au sau care au avut încheiate contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate se supun, în termenul prevãzut de lege, controlului în scopul verificãrii concordanţei dintre datele prevãzute în raportãrile cãtre casele de asigurãri de sãnãtate şi cele din documentele primare existente la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale.
    2. Organele de control pot solicita toate documentele considerate necesare pentru verificarea justificãrii serviciilor raportate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale şi plãtite de casele de asigurãri de sãnãtate.
    3. Se considerã sume încasate necuvenit de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale orice sume primite de la casele de asigurãri de sãnãtate în baza unui contract de furnizare de servicii pentru care nu existã documente justificative care sã confirme realitatea serviciilor prestate de furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale. Documentele care stau la baza raportãrilor pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care sunt completate şi furnizeazã toate informaţiile prevãzute de normele legale în vigoare.
    Documentele justificative trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente principale:
    a) denumirea documentului;
    b) denumirea şi, dupã caz, sediul unitãţii care întocmeşte documentul;
    c) numãrul documentului şi data întocmirii acestuia;
    d) menţionarea pãrţilor care participã la efectuarea operaţiunii (când este cazul);
    e) conţinutul operaţiunii şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuãrii acesteia;
    f) datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii efectuate;
    g) numele şi prenumele, precum şi semnãturile persoanelor care rãspund de efectuarea operaţiunii, ale persoanelor cu atribuţii de control financiar preventiv şi ale persoanelor în drept sã aprobe operaţiunile respective, dupã caz;
    h) alte elemente menite sã asigure consemnarea completã a operaţiunilor efectuate.

    SECŢIUNEA a 2-a
    1. Constatarea sumelor încasate necuvenit din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare fond, de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se face de cãtre structurile de control.
    2. La procesul-verbal de constatare se vor anexa, în copie, toate documentele pe care echipa de control le-a luat în considerare şi care stau la baza constatãrilor privind sumele încasate necuvenit.

    SECŢIUNEA a 3-a
    1. Recuperarea de la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale a sumelor încasate necuvenit din fond se efectueazã de structurile de specialitate cu atribuţii în domeniu din cadrul caselor de asigurãri de sãnãtate, potrivit mãsurilor dispuse prin raportul de control, în condiţiile legii.
    2. Sumele încasate necuvenit din fond de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sunt purtãtoare de obligaţii accesorii calculate la nivelul dobânzii legale, conform dispoziţiilor legale.


    ANEXA 3
    ────────
la normele metodologice
───────────────────────

                                   GHIDUL
       privind controlul în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate

    1. Dispoziţii generale
    1.1. Prezentul ghid reprezintã un ansamblu de reguli şi dispoziţii care stabilesc tipurile de control, specifice Corpului de control, respectiv structurilor teritoriale de control, inclusiv scopul, obiectivele, programarea, pregãtirea şi finalizarea acţiunilor de control, modul de exercitare a controlului şi limitele acestuia.
    1.2. În raport cu etapele în care se deruleazã controlul, ghidul stabileşte coordonatele generale ale acestuia şi integrarea unei metodologii unitare în activitatea de control desfãşuratã de personalul împuternicit al structurilor de control.

    2. Scopul şi obiectivele activitãţii de control
    2.1. Activitatea de control a personalului care exercitã atribuţii în acest domeniu are drept scop protejarea intereselor asiguraţilor şi buna gestiune financiarã a Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare fond, prin:
    a) evidenţierea şi aducerea la cunoştinţa entitãţii controlate a abaterilor şi faptelor care au generat încãlcarea reglementãrilor legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate şi a consecinţelor produse de aceastã încãlcare;
    b) determinarea entitãţilor controlate sã îşi însuşeascã şi sã respecte normele legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
    c) cunoaşterea dinamicii şi a gradului de repetabilitate al aceloraşi fapte care contravin normelor legale, în vederea stabilirii periodicitãţii intervenţiilor pentru înlãturarea deficienţelor şi limitarea efectelor patrimoniale negative;
    d) dispunerea mãsurilor adecvate în vederea restabilirii legalitãţii şi evaluarea impactului şi a eficienţei mãsurilor luate anterior;
    e) conştientizarea entitãţii controlate prin prezentarea riscurilor induse de nerespectarea prevederilor care decurg din reglementãrile aplicabile propriei activitãţi şi a avantajelor posibile determinate de conformitatea cu legislaţia din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
    2.2. Principalele obiective ale activitãţii de control, fãrã a se limita la acestea sunt:
    a) verificarea accesului asiguraţilor la serviciile de asistenţã medicalã, medicamente şi dispozitive medicale, conform statutului acestora;
    b) verificarea respectãrii prevederilor legale de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţie contractualã cu Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, denumitã în continuare CNAS/casele de asigurãri de sãnãtate;
    c) verificarea modului de utilizare a fondului la nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate.
    2.3. La stabilirea obiectivelor se vor avea în vedere rezultatele activitãţii anterioare, informaţiile provenite de la asiguraţi, furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, contribuabili, case de asigurãri de sãnãtate, mass-media, de la alte autoritãţi, precum şi din constatãrile proprii.

    3. Tipuri de control. Limite ale activitãţii de control
    3.1. În realizarea funcţiilor, a scopurilor şi a obiectivelor stabilite prin actele normative de organizare şi funcţionare, personalul din cadrul structurilor de control exercitã, în mod permanent, controale cu caracter operativ, inopinat şi tematic.
    3.2. Controlul operativ constã în verificarea, limitatã în timp şi sub raportul sferei de cuprindere, a unui furnizor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, a unui contribuabil sau a unei case de asigurãri de sãnãtate, în vederea stabilirii existenţei ori inexistenţei unor încãlcãri ale reglementãrilor legale aplicabile în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate. Controalele operative sunt controale neplanificate.
    3.2.1. Obiectivele concrete urmãrite, de regulã, se referã la verificarea punctualã a respectãrii de cãtre entitatea controlatã a obligaţiilor ce îi revin conform prevederilor legale, verificarea conformitãţii serviciilor prestate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sau, în cazul apariţiei unui pericol iminent, verificarea menţinerii/sistãrii activitãţii şi prestãrii serviciilor pânã la realizarea conformitãţii, precum şi alte verificãri dispuse de şeful ierarhic potrivit limitelor de competenţã.
    3.2.2. Controlul operativ se caracterizeazã prin rapiditate, rigoare şi eficienţã şi nu poate fi transformat, în lipsa unor constatãri valorificabile, în control tematic sau de altã naturã. Controlul operativ poate fi însã inclus în controlul tematic, prin adãugarea obiectivelor urmãrite la tematica de bazã.
    3.2.3. Controlul operativ se dispune de preşedintele CNAS sau de preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
    3.3. Controlul inopinat constã în verificarea punctualã a unei stãri, situaţii sau consecinţe determinate de încãlcarea directã de cãtre entitatea controlatã a unei reglementãri, care lezeazã interesele legitime ale unui partener din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate. Controalele inopinate sunt controale neplanificate.
    3.3.1. Controlul inopinat este un control impus, de regulã, de o reclamaţie, sesizare, petiţie provenitã de la un partener din sistem, mass-media ori de la alte autoritãţi sau din dispoziţia preşedintelui CNAS ori a preşedintelui-director general, dupã caz.
    3.3.2. Sunt considerate controale inopinate: controlul-ţintã, controlul de necesitate şi controlul de conformitate efectuate pentru stabilirea corespondenţei dintre conţinutul şi limitele documentelor prevãzute în actele normative şi activitatea propriu-zisã a entitãţii controlate.
    3.4. Controlul tematic este controlul programat, cu obiective expres stabilite şi cu o duratã determinatã, menit sã asigure verificarea conformitãţii cu normele aplicabile în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate.
    3.4.1. Controlul tematic se executã pe baza planului anual de control al structurilor de control şi se realizeazã, de regulã, de o echipã formatã din persoane cu specializãri diferite pentru acoperirea întregii problematici supuse acestei activitãţi.
    3.4.2. Entitãţilor controlate le vor fi aduse la cunoştinţã perioada supusã controlului, tematica de control, precum şi perioada în care se va desfãşura acţiunea şi li se va solicita desemnarea unor reprezentanţi care pe toatã durata controlului sã rãspundã solicitãrilor echipei de control.
    3.5. În desfãşurarea activitãţii de control, echipa de control poate solicita reprezentantului legal al entitãţii controlate prezentarea la sediul casei de asigurãri de sãnãtate cu actele/documentele solicitate în prealabil de cãtre echipa de control printr-o notificare scrisã, confirmatã de primire.
    3.6. În cazul în care în cadrul acţiunilor de control se constatã fapte a cãror cercetare nu este de competenţa structurilor de control, echipele de control vor consemna cele constatate şi vor anunţa conducãtorul structurii de control în vederea aducerii la cunoştinţa ordonatorului de credite care a dispus acţiunea de control, urmând a fi sesizate autoritãţile şi/sau organele abilitate (competente).

    4. Efectuarea controlului. Etape de desfãşurare. Caracterizare generalã
    Activitatea de control se realizeazã în urmãtoarele etape:
    4.1. prezentarea iniţialã, în cadrul cãreia unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate i se comunicã:
    a) echipa de control;
    b) obiectivele avute în vedere;
    c) perioada preconizatã de desfãşurare, sub rezerva prelungirii acesteia din motive obiective, în raport cu natura sau caracterul unor constatãri care impun o astfel de prelungire;
    4.2. controlul propriu-zis, care se executã prin verificarea concretã a existenţei conformitãţii operaţiunilor şi serviciilor, pe bazã de documente, observare şi raţionament, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor specifice;
    4.3. finalizarea acţiunii de control, materializatã în constatãri concrete ale faptelor în legãturã cu fiecare dintre obiectivele avute în vedere şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale, în condiţiile legii.

    5. Valorificarea actelor de control
    5.1. Actele de control încheiate în urma finalizãrii acţiunii de control, pentru a-şi produce efectele, urmeazã sã fie valorificate prin punerea în aplicare a mãsurilor stabilite.
    5.2. Actele de control pot fi supuse procedurilor de contestare conform prevederilor legale în vigoare.
    5.3. Pentru pagubele cauzate în activitatea de control, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor, personalul cu atribuţii de control rãspunde potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.

    6. Dispoziţii tranzitorii şi finale
    Prevederile prezentului ghid se completeazã cu reglementãrile specifice din actele normative privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi cu celelalte dispoziţii legale aplicabile activitãţii de control.


    ANEXA 4
    ───────
la normele metodologice
───────────────────────

                              CODUL DE CONDUITĂ
        al personalului cu atribuţii de control din sistemul de asigurãri
                             sociale de sãnãtate

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale

    1. Personalul cu atribuţii de control din cadrul structurilor de control exercitã prerogativele de putere publicã pentru realizarea atribuţiilor în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în actele normative de organizare şi funcţionare proprii, cu prevederile specifice din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu reglementãrile din legislaţia asigurãrilor sociale de sãnãtate şi cu principiile şi normele stabilite prin prezentul cod de conduitã.
    2. În sensul prevederilor prezentului cod de conduitã, personalul cu atribuţii de control este constituit din funcţionari publici cu pregãtire corespunzãtoare care exercitã atribuţii de verificare sau control, în baza unei împuterniciri date în condiţiile legii.
    3. Pregãtirea şi experienţa personalului structurilor de control constituie un element esenţial în atingerea obiectivelor. Acesta trebuie sã posede cunoştinţe, experienţã şi alte competenţe necesare pentru a-şi exercita responsabilitãţile individuale:
    a) competenţa în vederea aplicãrii normelor, procedurilor şi tehnicilor de control;
    b) cunoaşterea principiilor de bazã în economie, în domeniul juridic şi în domeniul tehnologiilor informatice, aplicabile sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
    c) cunoştinţe suficiente pentru a identifica abateri şi deficienţe şi pentru a le analiza şi verifica;
    d) capacitatea de a comunica oral şi în scris, de a putea expune clar şi eficient obiectivele, constatãrile, concluziile şi mãsurile propuse în urma controalelor efectuate.
    4. Structura de control trebuie sã dispunã în mod colectiv de toatã competenţa şi experienţa necesare în realizarea activitãţii specifice.
    5. Personalul care efectueazã activitãţi de control trebuie sã aibã o atitudine imparţialã, sã nu aibã prejudecãţi şi sã nu se afle în conflict de interese.
    6. Personalul care efectueazã activitãţi de control trebuie sã îşi îndeplineascã atribuţiile în mod obiectiv şi independent, cu profesionalism şi integritate, potrivit normelor şi procedurilor specifice activitãţii de control.
    7. Nu pot fi desemnate sã efectueze acţiuni de control persoane care sunt soţi, rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv cu conducãtorul entitãţii controlate ori cu membrii organului de conducere colectivã.
    8. Persoanele care efectueazã controale nu trebuie implicate în vreun fel în îndeplinirea activitãţilor pentru care au atribuţii de control.
    9. În echipele de control nu pot fi nominalizate persoane care au lucrat în entitãţile controlate. Aceastã interdicţie se poate ridica dupã trecerea unei perioade de 1 an.
    10. Persoanele care se gãsesc în una dintre situaţiile prevãzute la pct. 7, 8 sau 9 au obligaţia de a informa de îndatã, în scris, conducãtorul structurii de control, în vederea remedierii situaţiei.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Principii şi reguli aplicabile actului de control - caracteristici şi particularitãţi
    1. În înţelesul prezentului cod de conduitã, controlul reprezintã o activitate legalã, necesarã şi utilã, exercitatã cu obiectivitate şi imparţialitate, destinatã menţinerii sau restabilirii echilibrului dintre dispoziţiile normative aplicabile domeniului asigurãrilor sociale de sãnãtate şi modul concret în care acţioneazã entitatea controlatã ori structurile sale interne şi personalul acestora în acel domeniu.
    2. Controlul are ca scop obţinerea de date şi informaţii concludente ale cãror analizã, prelucrare şi interpretare sã permitã evaluarea corectã a nivelului de respectare a obligaţiilor din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate, stabilite în sarcina entitãţii controlate.
    3. Actul de control este guvernat de urmãtoarele principii:
    a) legalitatea - principiul potrivit cãruia orice acţiune de verificare sau control poate fi efectuatã dacã este prevãzutã de lege ori de un alt act normativ aplicabil domeniului asigurãrilor sociale de sãnãtate;
    b) oficialitatea - principiul care impune ca orice acţiune de verificare sau control sã se execute în temeiul unei împuterniciri exprese;
    c) regularitatea - principiul conform cãruia actul de verificare sau control sã se desfãşoare la intervale rezonabile de timp, în aşa fel încât sã asigure cunoaşterea şi stabilirea modului în care entitatea controlatã îşi îndeplineşte obligaţiile legale şi sã nu afecteze activitatea normalã a acesteia;
    d) egalitatea de tratament - principiul care instituie garanţia cã personalul împuternicit cu atribuţii de verificare sau control îşi exercitã îndatoririle cu respectarea normelor şi regulilor deontologice faţã de toate entitãţile controlate;
    e) confidenţialitatea - principiul care obligã personalul cu atribuţii de verificare ori control sã nu divulge date, documente sau orice alte informaţii, precum şi identitatea persoanelor care au formulat reclamaţii, sesizãri ori petiţii, cu excepţia îndatoririlor care decurg din procedurile judiciare;
    f) profesionalismul - principiul care presupune exercitarea cu competenţã, responsabilitate, eficienţã, conştiinciozitate şi corectitudine a activitãţii de cãtre personalul cu atribuţii de control;
    g) integritatea - principiul conform cãruia personalul cu atribuţii de control este obligat sã îşi îndeplineascã îndatoririle cu bunã-credinţã, sã respingã orice încercare de influenţare sau de deturnare de la obiectivele şi scopul acţiunii, sã nu pretindã şi sã nu primeascã, în nicio împrejurare, bani ori alte foloase sau promisiuni de astfel de daruri pentru tãinuirea rezultatelor reale ale activitãţii de control ori pentru avantajarea, în orice mod, a entitãţii controlate;
    h) obiectivitatea şi imparţialitatea - principii care obligã personalul cu atribuţii de verificare şi control sã îndeplineascã acţiunea propriu-zisã, sã constate şi sã dispunã mãsurile, pe baza datelor şi documentelor examinate şi susţinute de acestea, cu eliminarea interpretãrilor personale, subiective, nesusţinute şi pãrtinitoare, în dezacord cu realitatea;
    i) consecvenţa şi proporţionalitatea - principii care impun personalului cu atribuţii de control sã dispunã mãsuri cu conţinut şi consecinţe corespunzãtoare încãlcãrilor sau nerespectãrilor reglementãrilor legale şi sã asigure corespondenţa dintre gravitatea faptelor şi sancţiunile aplicate.
    4. Controlul, ca activitate necesarã şi utilã, se defineşte prin urmãtoarele caracteristici:
    a) unicitatea - un domeniu de activitate este supus unei singure proceduri de control; repetarea acesteia este determinatã de existenţa indiciilor privind sãvârşirea unor încãlcãri ale reglementãrilor legale de cãtre entitatea controlatã sau de necesitatea verificãrii îndeplinirii mãsurilor dispuse printr-un control anterior;
    b) diversitatea - efectuarea controlului asupra acelor domenii de activitate ale entitãţii controlate susceptibile sã conţinã sau sã dezvolte riscuri de neconformitate cu normele specifice sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
    c) specialitatea - controlul se efectueazã numai în domeniul de competenţã al Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
    d) periodicitatea - controlul se efectueazã conform programãrii stabilite, pentru a nu perturba activitatea normalã a entitãţii controlate şi, în acelaşi timp, pentru a nu îi permite acesteia sã încalce obligaţiile legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Drepturile şi îndatoririle personalului cu atribuţii de control
    1. În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul cu atribuţii de control este obligat sã cunoascã, sã respecte şi sã aplice urmãtoarele:
    a) reglementãrile legale în vigoare care stabilesc competenţele şi coordonatele activitãţii structurilor de control din care face parte personalul cu atribuţii de control, drepturile şi îndatoririle personalului, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul încãlcãrii sau nerespectãrii dispoziţiilor legale;
    b) regulile, procedurile, uzanţele, normele tehnice elaborate şi adoptate, potrivit legii, utilizate în activitatea entitãţii controlate.
    2. Personalul cu atribuţii de control este obligat, la începerea acţiunii, sã prezinte reprezentantului entitãţii controlate împuternicirea expresã (ordinul/decizia de serviciu şi legitimaţia) care confirmã desemnarea pentru efectuarea controlului şi obiectivele controlului.
    3. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã se documenteze asupra activitãţii ori principalelor activitãţi îndeplinite de entitatea controlatã, sã obţinã date relevante despre punctele de lucru utilizate de aceasta, sã se informeze asupra corespondenţei dintre obiectul/obiectele de activitate cuprins/cuprinse în actul de înfiinţare şi activitatea propriu-zisã, sã solicite sau, dupã caz, sã i se prezinte înscrisuri, copii şi orice alte documente care au legãturã cu controlul.
    4. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã pãstreze confidenţialitatea documentelor, materialelor şi altor înscrisuri obţinute în timpul controlului şi sã procedeze în mod corespunzãtor pentru ducerea la îndeplinire a acestei obligaţii.
    5. Personalul cu atribuţii de control are acces la toate entitãţile prevãzute de prezentul ordin ca fiind pasibile de control, în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
    6. Pentru clarificarea unor probleme specifice care presupun cunoştinţe de specialitate din diverse domenii de activitate (tehnic, tehnologic, juridic şi altele asemenea), personalul cu atribuţii de control poate cere sprijinul unor specialişti.
    7. Personalul cu atribuţii de control are obligaţia sã îşi fundamenteze constatãrile, concluziile şi mãsurile atât pe bazã de documente şi informaţii, cât şi pe baza datelor provenite de la structurile entitãţii controlate şi a celor rezultate din analiza directã şi evaluãrile fãcute de personalul implicat în activitãţile supuse controlului.
    8. Personalul cu atribuţii de control are dreptul sã solicite reprezentantului entitãţii controlate înscrisurile, documentele sau materialele care conţin date relevante în legãturã cu obiectul controlului şi sã cearã sã i se punã la dispoziţie copii ale acestora, pentru fundamentarea constatãrilor şi mãsurilor dispuse.
    9. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã manifeste imparţialitate în activitatea desfãşuratã şi sã nu întreprindã vreo acţiune de verificare sau control, dacã, în raporturile cu reprezentanţii ori cu ceilalţi membri ai entitãţii controlate, se aflã într-o situaţie de conflict de interese. Este considerat persoanã care are un interes membrul echipei de control care:
    a) beneficiazã, direct sau prin persoane interpuse, de serviciile, produsele, lucrãrile ori fondurile entitãţii controlate;
    b) este, direct ori prin persoane interpuse, acţionar, deţinãtor de pãrţi sociale, fondator, administrator, cenzor, beneficiar al unei sponsorizãri sau al altei liberalitãţi din partea entitãţii controlate ori a reprezentanţilor acesteia.
    10. Încãlcarea dispoziţiilor legale şi a prevederilor prezentului cod de cãtre personalul cu atribuţii de control constituie, dupã caz, abatere disciplinarã, contravenţie sau infracţiune şi poate atrage rãspunderea în condiţiile legii.
    11. Persoanele însãrcinate cu activitãţi de control pot fi fãcute rãspunzãtoare de fapte privind încãlcarea prezentului cod numai dacã acestea sunt comise în activitatea de control propriu-zisã.
    12. În activitatea desfãşuratã, personalul cu atribuţii de control beneficiazã de prezumţia de nevinovãţie. În cazul în care entitatea controlatã sau o persoanã din cadrul acesteia apreciazã existenţa unor abateri ale echipei de control ori ale unor membri ai acesteia, are obligaţia de a aduce probe în sprijinul afirmaţiilor fãcute.
    13. Instituţia din care face parte o persoanã cu atribuţii de control are obligaţia de a apãra drepturile persoanei respective conform dispoziţiilor legale.
    14. Prevederile prezentului cod se completeazã, de drept, cu reglementãrile generale sau cele cu caracter special din Legea nr. 188/1999, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu reglementãrile specifice din actele normative de organizare şi funcţionare ale Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi caselor de asigurãri de sãnãtate.


    ANEXA 5
    ───────
la normele metodologice
───────────────────────

                     PROCES - VERBAL DE CONSTATARE

    1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt consemnate constatãrile echipei de control la încheierea efectuãrii unei acţiuni de control.
    2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control şi se semneazã de cãtre reprezentaţii autorizaţi ai entitãţii controlate.
    3. Se înregistreazã la entitatea controlatã.
    4. Se arhiveazã la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de control.

                                 - MODEL -

    Casa de Asigurãri de Sãnãtate ....................
    Nr. ......... din ................................

                       PROCES - VERBAL DE CONSTATARE

    Subsemnaţii, ......./(membrii echipei de control)......, în baza ....../(temeiul legal)...... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ..........., am efectuat în perioada .............. o acţiune de control la ...../(datele de identificare a entitãţii controlate)............... .

    Tematica acţiunii de control:
    1. ...........................................................;
    2. ...........................................................;
    3. ...........................................................;
    4. ...........................................................;
    5. ...........................................................;
    n. .......................................................... .

    Perioada controlatã: ..........................................
    Documente şi operaţiuni controlate:
    ...............................................................
    ...............................................................
    ...............................................................

    Pentru perioada verificatã conducerea ...../(entitãţii controlate).... a fost asiguratã de:
    ...............................................................
    ...............................................................
    ...............................................................

    În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la prezentul proces-verbal de constatare revine ........, echipa de control face urmãtoarele

                             CONSTATĂRI:
    1. Obiectivul 1 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    2. Obiectivul 2 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    3. Obiectivul 3 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    4. Obiectivul 4 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    n. Obiectivul n ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    La terminarea controlului au fost restituite toate actele şi documentele puse la dispoziţia echipei de control, excepţie fãcând documentele întocmite la solicitarea echipei de control şi copiile conforme cu originalul dupã documentele verificate, asumate prin semnãturã şi ştampilã de entitatea controlatã.
    La prezentul proces-verbal de constatare pot fi exprimate obiecţii cu privire la constatãrile echipei de control, în termen de maximum 3 zile lucrãtoare de la data semnãrii/comunicãrii procesului-verbal de constatare, printr-o contestaţie scrisã, depusã la sediul casei de asigurãri de sãnãtate.
    Prezentul proces-verbal de constatare a fost întocmit în douã exemplare, dintre care unul rãmâne la ....../(entitatea controlatã) .............. şi unul la echipa de control.


            Echipa de control,
    ...............................
    ...............................
    ...............................

         Reprezentanţi ai entitãţii controlate,
    ................................................
    ................................................
    ................................................


    ANEXA 6
    ───────
la normele metodologice
─────────────────────────

                           NOTĂ DE CONSTATARE

    1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt consemnate constatãrile echipei de control la încheierea efectuãrii unei acţiuni de control, în condiţiile în care nu existã un reprezentant autorizat al entitãţii controlate.
    2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control.
    3. Se înregistreazã la instituţia care a dispus acţiunea de control.
    4. Se arhiveazã la structura de control (exemplarul 1) în secţiunea C a dosarului de control şi la entitatea controlatã (exemplarul 2).
    5. La nota de constatare trebuie sã fie anexatã o minutã prin care se consemneazã lipsa unui reprezentat autorizat al entitãţii controlate.

                                   - MODEL -

    Casa de Asigurãri de Sãnãtate ........................
    Nr. .......... din ...................................

                              NOTĂ DE CONSTATARE

    Subsemnaţii, ....../(membrii echipei de control)......., în baza ...../(temeiul legal)....... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ....... din ........., am efectuat în perioada .......... o acţiune de control la ......./(datele de identificare a entitãţii controlate).......

    Tematica acţiunii de control:
    1. ...........................................................;
    2. ...........................................................;
    3. ...........................................................;
    4. ...........................................................;
    5. ...........................................................;
    n. .......................................................... .

    Perioada controlatã: ..........................................
    Documente şi operaţiuni controlate:
    ...............................................................
    ...............................................................
    ...............................................................

    În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la raport revine........, echipa de control face urmãtoarele

                            CONSTATĂRI:
    1. Obiectivul 1 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    2. Obiectivul 2 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    3. Obiectivul 3 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    4. Obiectivul 4 ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    n. Obiectivul n ...............................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    Prezenta notã de constatare a fost întocmitã în douã exemplare, dintre care unul va fi transmis la ..../(entitatea controlatã)....... şi unul rãmâne la echipa de control.


    Echipa de control,
    ..............................
    ..............................
    ..............................


    ANEXA 7
    ───────
la normele metodologice
───────────────────────

                                 PROCES - VERBAL
                     de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

    1. Este documentul prin care echipa de control aplicã sancţiunile contravenţionale în conformitate cu competenţele ce îi revin potrivit prevederilor legale în vigoare.
    2. Se întocmeşte în douã exemplare, dintre care unul se reţine de echipa de control şi unul se înmâneazã personal/se comunicã prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului/se transmite prin poştã cu confirmare de primire.

                                   - MODEL -

    Casa de Asigurãri de Sãnãtate ...................
    Nr. .......... din ..............................

                                 PROCES - VERBAL
               de constatare şi sancţionare a contravenţiilor

    Subsemnaţii, ...../(membrii echipei de control)......., în baza ..../(temeiul legal)....... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ......., aflaţi în perioada ......... într-o acţiune de control la ...../(datele de identificare a entitãţii controlate)........... am constatat*):
_________
    *) Se descriu contravenţia, articolul de lege încãlcat şi împrejurãrile în care a fost sãvârşitã.

    ...............................................................
    ...............................................................
    ...............................................................
    Faptele de mai sus constituie contravenţii prevãzute la
    ...............................................................
    ...............................................................
    Faptele se sancţioneazã cu
    ...............................................................
    ...............................................................

    De sãvârşirea acestor fapte se face vinovat contravenientul:
    A. ........., în calitate de persoanã juridicã, cu sediul în ...., cod fiscal ......, J....../....., cod unic de înregistrare (CUI) ......, reprezentatã prin ......., funcţia ........, legitimaţia seria ...... nr. ......, eliberatã de ........ la data de ....................;
    B. ........., în calitate de persoanã fizicã, cu domiciliul în ........., legitimat cu B.I./C.I. seria ..... nr. ......., eliberat/eliberatã de ........ la data de ......, CNP ........, având ocupaţia ...... la ......................
    Alte menţiuni/obiecţii ale contravenientului:
    ...............................................................
    ...............................................................
    Contravenientul nu este de faţã/refuzã/nu poate sã semneze procesul-verbal.
    Amenda contravenţionalã menţionatã la ....... se achitã integral în contul/conturile ....... la Trezoreria ......./(din raza de domiciliu a contravenientului).........
    Contravenientul se angajeazã/nu se angajeazã sã achite jumãtate din minimul amenzii, adicã ............... lei, în cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor sau, dupã caz, a comunicãrii prezentului proces-verbal, şi sã prezinte în acelaşi termen chitanţa agentului constatator sau organului din care face parte acesta.*)
__________
    *) În cazul în care amenda contravenţionalã este aplicatã în baza Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, nu se aplicã prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la posibilitatea achitãrii în termen de 48 de ore a jumãtate din minimul amenzii.

    Dovada achitãrii amenzii va fi înaintatã instituţiei care a efectuat controlul, însoţitã de copia procesului-verbal, în termen de 15 zile calendaristice de la data încheierii sau, dupã caz, a comunicãrii prezentului proces-verbal.
    În caz de neachitare la termenul stabilit, se va proceda la executarea silitã, conform prevederilor legale.
    Împotriva prezentului proces-verbal, care ţine loc şi de înştiinţare de platã, se poate face plângere în termen de 15 zile calendaristice de la data încheierii ori, dupã caz, a comunicãrii acestuia.
    Plângerea va fi însoţitã de copia procesului-verbal şi se va depune la judecãtoria în a cãrei razã teritorialã a fost sãvârşitã contravenţia, cu anunţarea Casei de Asigurãri de Sãnãtate ........... cu privire la acest fapt.
    Prezentul proces-verbal s-a întocmit în douã exemplare, dintre care unul s-a înmânat personal/comunicat, prin afişare la domiciliul sau la sediul contravenientului/prin poştã, cu aviz de primire.

    Echipa de control,
    ........................

                       Contravenient,
                 .........................

    La încheierea prezentului proces-verbal a fost de faţã ........, în calitate de martor, domiciliat în ......., str. ...... nr. ....., judeţul (sectorul) .................., legitimat cu B.I./C.I. seria ..... nr. ......, eliberat/eliberatã de ........, CNP .............. .

       Data ............... Semnãtura martorului ..................


    Motivele încheierii procesului-verbal fãrã martor:
    .............................................................


    ANEXA 8
    ───────
la normele metodologice
────────────────────────

                                      SOLICITARE
    1. Serveşte ca document prin care echipa de control se adreseazã entitãţii controlate în vederea obţinerii unor documente, facilitãrii accesului în anumite locaţii, asigurãrii sprijinului unor persoane din cadrul entitãţii controlate etc.
    2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control şi se înregistreazã la entitatea controlatã.
    3. Se arhiveazã la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de control.

                                - MODEL -

    Casa de Asigurãri de Sãnãtate .......................
    Structura de control ................................
    Nr. ..... din .................

                              SOLICITARE
    Subsemnaţii, ..../(membrii echipei de control)........., în baza ..../(temeiul legal).......... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ........, aflaţi în control la ......./(datele de identificare a entitãţii controlate)................................, în vederea asigurãrii unei bune desfãşurãri a acţiunii de control, vã rugãm sã daţi curs urmãtoarelor solicitãri:
    1. ...........................................................
    Termen: ......................................................
    2. ...........................................................
    Termen: ......................................................
    3. ...........................................................
    Termen: ......................................................
    ..............................................................
    n. ...........................................................
    Termen: ......................................................

    Echipa de control,
    .....................................
    .....................................
    .....................................
    .....................................

                  Confirmare de primire
                  ─────────────────────
        ............................................
        (semnãtura şi ştampila entitãţii controlate)


    ANEXA 9
    ────────
la normele metodologice
───────────────────────


                                   MINUTĂ
    1. Serveşte ca document prin care echipa de control consemneazã o situaţie, stare de fapt, constatare etc. pentru care este necesarã confirmarea imediatã.
    2. Se întocmeşte într-un singur exemplar şi se semneazã de membrii echipei de control şi, dupã caz, de:
    - reprezentanţii entitãţii controlate;
    - personalul desemnat de reprezentanţii autorizaţi ai entitãţii controlate sã însoţeascã membrii echipei de control;
    - persoane din cadrul entitãţii controlate care sunt implicate în cele consemnate; - terţe persoane care confirmã cele consemnate în minutã.
    3. Se arhiveazã la structura de control în secţiunea C a dosarului de control.

                                   - MODEL -

    Casa de Asigurãri de Sãnãtate ....................
    Structura de control ..........

                                    MINUTĂ
    Subsemnaţii, ......./(membrii echipei de control)....., în baza ..../(temeiul legal)...... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ...... din ......, aflaţi în control la ......./(datele de identificare a entitãţii controlate).........., consemnãm prin prezenta minutã urmãtoarele:
    1. ................................................;
    2. ................................................;
    3. ................................................;
    4. ................................................;
    n. ............................................... .

    Echipa de control,
    ..............................
    ..............................
    ..............................

    Pentru conformitate
    ───────────────────
    ..............................
    ..............................
    ..............................


    ANEXA 10
    ────────
la normele metodologice
───────────────────────

                       NOTĂ DE RELAŢII
    1. Serveşte ca document prin care echipa de control solicitã informaţii de la o persoanã din entitatea controlatã.
    2. Se întocmeşte în douã exemplare şi se semneazã de membrii echipei de control şi de persoana cãreia i se adreseazã.
    3. Un exemplar rãmâne la persoana chestionatã (exemplarul 1) şi un alt exemplar (exemplarul 2) se arhiveazã la structura de control în secţiunea a III-a a dosarului de control, împreunã cu rãspunsul persoanei chestionate.

                                        - MODEL -

    Casa de Asigurãri de Sãnãtate ............................
    Structura de control ..........

                                    NOTĂ DE RELAŢII
    Subsemnaţii, ..../(membrii echipei de control)......, în baza ...../(temeiul legal)........ şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ....... din ........., aflaţi în control la ..../(datele de identificare a entitãţii controlate)............, (datele de identificare a entitãţii controlate) solicitãm de la ......./(persoana chestionatã - numele, prenumele şi funcţia deţinutã în cadrul entitãţii controlate)........... rãspunsuri/precizãri la urmãtoarele:

    1. ................................................;
    2. ................................................;
    3. ................................................;
    4. ................................................;
    .................................................. .
    n. Dacã mai aveţi ceva de adãugat.

    Termen: ............................................
                           (data şi ora)

    Rãspunsurile vor fi formulate în scris, în douã exemplare. La rãspunsuri vã rugãm sã anexaţi copii conforme de pe documente care sã vã susţinã afirmaţiile. Rãspunsurile împreunã cu anexele vor fi numerotate şi semnate pe fiecare paginã de dumneavoastrã şi de membrii echipei de control.
    Atât prezenta notã de relaţii, cât şi rãspunsul dumneavoastrã sunt documente confidenţiale.

    Echipa de control,
    ................................
    ................................
    ................................
    ................................


       Am primit nota de relaţii.
       ───────────────────────────
    ................................
    (numele, prenumele şi funcţia)
    ................................
               Data şi ora
             ................


    ANEXA 11
    ────────
la normele metodologice
───────────────────────

                        RAPORT DE CONTROL
    1. Este documentul prin care echipa de control consemneazã constatãrile, formuleazã concluziile şi propune mãsurile corespunzãtoare.
    2. Se întocmeşte în douã exemplare. Se semneazã de membrii echipei de control pe fiecare paginã.
    3. Conducãtorul/Coordonatorul structurii de control semneazã documentul pe ultima paginã, confirmând prin aceasta faptul cã documentul a fost întocmit cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
    4. Circuitul documentului:
    Aprobare:
    - la preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate/preşedintele-director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
    Implementare mãsuri:
    - la entitatea controlatã;
    - la structurile funcţionale din cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate sau ale caselor de asigurãri de sãnãtate implicate în implementarea mãsurilor dispuse (în copie).
    Arhivare:
    - la entitatea controlatã;
    - la structura de control.
    5. Un exemplar se transmite la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi unul (exemplarul 2) se arhiveazã la structura de control în secţiunea A a dosarului de control. Ambele exemplare sunt confidenţiale.
    6. În cazul în care existã mai multe entitãţi controlate în baza unui/unei singur(e) ordin/dispoziţii, fiecãreia dintre acestea i se va transmite numai conţinutul raportului de control care o vizeazã în mod direct.

                              - MODEL -

    Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate/
    Casa de Asigurãri de Sãnãtate .............................
    Structura de control ......................................

                                  Aprobat
                                  ───────
              Preşedintele Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate/
         Preşedintele-director general al Casei de Asigurãri de Sãnãtate
         ...............................................................

                        RAPORT DE CONTROL
    Subsemnaţii, ...../(membrii echipei de control)......., în baza ...../(temeiul legal)...... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr. ........ din ........, am efectuat în perioada ............ o acţiune de control la ...../(datele de identificare a entitãţii controlate)...................

    Tematica acţiunii de control:
    1. .........................................................;
    2. .........................................................;
    3. .........................................................;
    n. ........................................................ .

    Perioada controlatã: ........................................

    Documente şi operaţiuni controlate:
    ............................................................;
    ............................................................;
    ............................................................;

    Pentru perioada verificatã conducerea ....../(entitãţii controlate)........ a fost asiguratã de:
    ............................................................;
    ............................................................;

    În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la raport revine ..............., echipa de control face urmãtoarele

                                  CONSTATĂRI:
    1. Obiectivul 1 ............................................;
    2. Obiectivul 2 ............................................;
    3. Obiectivul 3 ............................................;
    4. Obiectivul 4 ............................................;
    .............................................................
    n. Obiectivul n ........................................... .

                               CONCLUZII:
    1. .........................................................;
    2. .........................................................;
    3. .........................................................;
    4. .........................................................;
    x. ........................................................ .

                                 MĂSURI:
    1. .........................................................;
    2. .........................................................;
    3. .........................................................;
    4. .........................................................;
    y. ........................................................ .
    .............................................................
                    (denumirea entitãţii controlate)

    va raporta implementarea mãsurilor şi le va prezenta cãtre ........ şi ......, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea prezentului raport de control.

       Conducãtorul/Coordonatorul structurii de control,
       .................................................

                    ___________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016