Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Beneficiazã de drepturile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunarã pentru creşterea copiilor, denumitã în continuare ordonanţã de urgenţã, urmãtoarele persoane, denumite în continuare persoane îndreptãţite: a) oricare dintre pãrinţii fireşti ai copilului/copiilor, respectiv fiecare, în cazul prevãzut la art.10 din ordonanţa de urgenţã; b) oricare dintre soţii cãrora li s-a/s-au încredinţat copilul/copii în vederea adopţiei sau au adoptat copilul/copiii, respectiv fiecare, în cazul prevãzut la art. 10 din ordonanţa de urgenţã; c) persoana care are copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţã; d) asistentul maternal profesionist, numai pentru copiii sãi naturali ori adoptaţi; e) persoana care a fost numitã tutore. (2) Persoanele îndreptãţite prevãzute la alin. (1) beneficiazã de drepturile prevãzute de ordonanţa de urgenţã dacã îndeplinesc cumulativ urmãtoarele condiţii: a) se încadreazã în prevederile art. 2 alin. (1) sau, dupã caz, în prevederile art. 2 alin. (5) şi (6) din ordonanţa de urgenţã; b) sunt cetãţeni români sau, dupã caz, strãini ori apatrizi; c) au domiciliul sau reşedinţa în România, conform legii; d) locuiesc în România împreunã cu copilul/copiii pentru care solicitã drepturile şi se ocupã de creşterea şi îngrijirea acestuia/acestora. ART. 2 (1) Drepturile prevãzute la art. 2 alin. (1)-(4), art. 5 alin. (1), art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1) şi (2), art. 8 alin. (4) şi art. 9 alin. (5) şi (6) din ordonanţa de urgenţã se cuvin pentru fiecare dintre primele 3 naşteri sau, dupã caz, pentru primele 3 situaţii prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã. (2) Alocaţia de stat pentru copii se cuvine în cuantumul prevãzut la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã pentru fiecare copil pânã la împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap. ART. 3 (1) La stabilirea celor 3 naşteri sau, dupã caz, a celor 3 situaţii prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, se iau în calcul numai cele pentru care s-a beneficiat de drepturile prevãzute de ordonanţa de urgenţã, respectiv de drepturile prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005 privind susţinerea familiei în vederea creşterii copilului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (2) În situaţia în care persoana se aflã la a patra naştere ori urmãtoarele sau, dupã caz, la a patra situaţie prevãzutã la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã ori urmãtoarele şi nu a beneficiat de drepturile menţionate la alin. (1), atunci, în înţelesul ordonanţei de urgenţã, drepturile prevãzute de aceasta se acordã. CAP. II Concediul şi indemnizaţiile lunare pentru creşterea copilului ART. 4 (1) Concediul şi indemnizaţiile lunare pentru creşterea copilului, prevãzute de ordonanţa de urgenţã, se acordã persoanelor îndreptãţite, dacã acestea au realizat venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor <>Legii nr. 571/2003 privind <>Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Codul fiscal, timp de 12 luni în ultimul an anterior datei naşterii copilului sau, dupã caz, anterior datei la care s-a realizat încredinţarea în vederea adopţiei, s-a încuviinţat adopţia ori s-a instituit plasamentul sau tutela. (2) De drepturile prevãzute la alin. (1) beneficiazã şi persoanele care au realizat în perioada de referinţã avutã în vedere venituri supuse impozitului pe venit, dar care, potrivit legii, sunt scutite de plata acestora. (3) Se iau în considerare perioadele prevãzute la art. 2 alin. (5) lit. o)-s) din ordonanţa de urgenţã şi în situaţia în care persoana admisã la cursurile unei alte forme de învãţãmânt preuniversitar sau, dupã caz, universitar, postuniversitar de masterat sau de doctorat, organizat potrivit legii, nu poate începe cursurile din motive medicale, inclusiv starea de graviditate ori maternitate. ART. 5 În aplicarea art. 2 alin. (5) lit. m), o)-s) din ordonanţa de urgenţã, cursurile preuniversitare, universitare, postuniversitare la nivelul studiilor universitare de masterat pot fi frecventate atât la unitãţi de învãţãmânt de stat, cât şi particulare, autorizate sau acreditate, în condiţiile legii, în ţarã sau într-un alt stat membru al Uniunii Europene, într-un domeniu recunoscut de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii, Tineretului şi Sportului. ART. 6 (1) Drepturile reprezentând indemnizaţiile prevãzute la art. 2 alin. (1)-(4) din ordonanţa de urgenţã se acordã pe bazã de cerere, însoţitã în mod obligatoriu de copia actului de identitate al solicitantului şi a certificatului de naştere al copilului pentru care se solicitã dreptul ori, dupã caz, de livretul de familie, certificate pentru conformitate cu originalul şi, dupã caz, de actele doveditoare prevãzute la alin. (4)-(7), care sã ateste îndeplinirea condiţiilor prevãzute de ordonanţa de urgenţã. (2) În cazul în care nu a fost întocmit actul de naştere al copilului pentru care se solicitã dreptul, cererea prevãzutã la alin. (1) va fi însoţitã de copia legalizatã a actului constatator al naşterii. Pentru copiii cetãţeni strãini sau români nãscuţi în strãinãtate, cererea va fi însoţitã de certificatul sau extrasul de naştere tradus în limba românã şi legalizat. (3) Pentru situaţia prevãzutã la alin. (2), beneficiarii dreptului au obligaţia sã depunã la agenţia pentru prestaţii sociale judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, denumitã în continuare agenţia teritorialã, copia certificatului de naştere al copilului, în termen de 30 de zile de la eliberarea acestuia, dar nu mai târziu de 6 luni de la naşterea copilului sau 12 luni de la înregistrarea naşterii la autoritãţile române competente, în condiţiile <>Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilã, republicatã, cu modificãrile ulterioare, în cazul copiilor cetãţeni români nãscuţi în strãinãtate. (4) Actele doveditoare privind calitatea solicitantului şi relaţia acestuia cu copilul/copiii pentru care solicitã dreptul se prezintã în copie certificatã sau, dupã caz, autentificatã pentru conformitate cu originalul şi sunt, dupã caz, urmãtoarele: a) certificatele de naştere ale copiilor pentru care se solicitã drepturile prevãzute de ordonanţa de urgenţã, precum şi ale celorlalţi copii aflaţi în întreţinere; b) hotãrârea judecãtoreascã de încredinţare în vederea adopţiei, potrivit legii; c) hotãrârea judecãtoreascã de încuviinţare a adopţiei, potrivit legii; d) hotãrârea judecãtoreascã sau, dupã caz, hotãrârea comisiei pentru protecţia copilului pentru mãsura plasamentului, potrivit legii; e) decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului sau, dupã caz, hotãrârea judecãtoreascã pentru mãsura plasamentului în regim de urgenţã, potrivit legii; f) hotãrârea judecãtoreascã de instituire a tutelei sau, dupã caz, dispoziţia autoritãţii tutelare, potrivit legii; g) actul doveditor care atestã calitatea de reprezentant legal al persoanei minore lipsite de capacitate deplinã de exerciţiu al drepturilor civile, îndreptãţitã sã beneficieze de indemnizaţie pentru creşterea copilului, respectiv pãrinte, tutore, curator, altã persoanã desemnatã reprezentant legal prin decizia directorului general al direcţiei generale de asistenţã socialã şi protecţia copilului sau, dupã caz, prin hotãrâre judecãtoreascã. (5) Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum şi nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, sunt, dupã caz, urmãtoarele: a) dovada eliberatã de angajator sau de entitãţile asimilate angajatorului, care au calitatea de plãtitori de venituri supuse impozitului, din care sã rezulte cã persoana îndreptãţitã a realizat timp de 12 luni în ultimul an anterior naşterii copilului venituri din salarii, sau, dupã caz, de autoritatea competentã, în caz de dizolvare, faliment ori lichidare judiciarã a angajatorului; b) dovada privind veniturile realizate în anul fiscal anterior celui în care s-a nãscut copilul şi/sau, dupã caz, dovada privind venitul calculat în vederea plãţii anticipate a impozitului, precum şi copia deciziei de impunere, eliberatã de autoritãţile competente, în cazul persoanelor care realizeazã venituri din activitãţi independente şi/sau din activitãţi agricole; c) dovada eliberatã de organele competente, în cazul persoanelor care realizeazã venituri profesionale neimpozabile; d) dovada eliberatã de organele competente, în cazul asociaţilor unici, privind veniturile realizate de aceştia; e) adeverinţa eliberatã de plãtitorul indemnizaţiei de maternitate, potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de angajator sau, dupã caz, de casa teritorialã de asigurãri de sãnãtate ori de agenţia judeţeanã pentru ocuparea forţei de muncã; f) dovada eliberatã de autoritãţile competente, de angajatori sau, dupã caz, declaraţia pe propria rãspundere, din care sã rezulte data de la care solicitantul se aflã în concediu pentru creşterea copilului; g) copia contractului de muncã sau, dupã caz, dovada eliberatã de angajatori ori de autoritãţile competente strãine sau române, tradusã şi legalizatã, care sã ateste perioadele în care au fost realizate activitãţi profesionale şi care sunt totalizate conform prevederilor Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socialã, denumit în continuare Regulamentul nr. 883/2004 şi ale Regulamentului (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socialã, precum şi veniturile aferente acestor activitãţi, inclusiv cele provenite din perioadele de şomaj şi concedii medicale. Aceste prevederi se aplicã şi persoanelor care au realizat activitãţi salariale ori independente în statele care aplicã prevederile Regulamentului (CEE) nr. 1.408/1971 al Consiliului din 14 iunie 1971 privind aplicarea regimurilor de securitate socialã în raport cu lucrãtorii salariaţi şi cu familiile acestora, care se deplaseazã în cadrul Comunitãţii, pentru situaţiile prevãzute la art. 90 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004 . (6) Actele doveditoare privind atestarea situaţiilor prevãzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţã şi, dupã caz, nivelul venitului lunar aferent acestor perioade, certificate pentru conformitate de autoritãţile competente, sunt urmãtoarele: a) dovada eliberatã de instituţia care a trimis persoana în misiune permanentã în strãinãtate, pentru situaţia prevãzutã la lit. k); b) dovada eliberatã de agenţia teritorialã pentru ocuparea forţei de muncã, pentru situaţiile prevãzute la lit. a), b), c), t); c) dovada eliberatã de casele teritoriale de pensii, pentru situaţia prevãzutã la lit. d) şi e); d) dovada eliberatã de angajator pentru situaţiile prevãzute la lit. c), d), f), i), j), u); e) dovada eliberatã de casa teritorialã de asigurãri de sãnãtate, pentru situaţia prevãzutã la lit. c); f) adeverinţa eliberatã de instituţia de învãţãmânt, care sã ateste frecventarea cursurilor fãrã întrerupere, pânã la data solicitãrii acesteia, pentru situaţiile prevãzute la lit. m)-s); g) diploma de absolvire, foaia matricolã sau adeverinţa eliberatã de instituţia de învãţãmânt superior, pentru situaţiile prevãzute la lit. t) şi v); h) livretul militar, certificatul sau orice altã dovadã eliberatã, dupã caz, de centrul militar în a cãrui razã teritorialã domiciliazã persoana îndreptãţitã sau de structurile militare ale instituţiilor din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã, în care sunt precizate cu exactitate perioadele şi natura situaţiei respective, pentru situaţia prevãzutã la lit. l). i) dovada privind calitatea de elev, student sau masterand la o unitate de învãţãmânt, recunoscutã pe teritoriul statului respectiv, eliberatã de Ministerul Educaţiei, Cercetãrii şi Inovãrii, prin Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor, ori de cãtre instituţiile de învãţãmânt abilitate pentru recunoaşterea studiilor ori a perioadelor de studii efectuate în strãinãtate, în baza procedurilor legale în vigoare, pentru situaţia prevãzutã la lit. m). (7) În cazul prevãzut la art. 2 alin. (5) lit. j) din ordonanţa de urgenţã, persoana îndreptãţitã prezintã dovada eliberatã de angajator, din care sã reiasã cã aceasta s-a aflat în perioada de maximum 3 luni de la încetarea unui contract de muncã pe perioadã determinatã şi începerea unui alt contract de muncã pe duratã determinatã la acelaşi angajator, considerate contracte succesive, conform <>art. 80 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare. (8) În cazurile prevãzute la art. 2 alin. (5) lit. g) şi h) din ordonanţa de urgenţã, nu este necesar ca persoana îndreptãţitã sã prezinte acte doveditoare privind atestarea acestor situaţii, drepturile respective fiind acordate de agenţiile teritoriale. (9) Alte acte doveditoare privind acordarea drepturilor reprezentând indemnizaţiile prevãzute la art. 2 alin. (1)-(4) din ordonanţa de urgenţã sunt, dupã caz, urmãtoarele: a) declaraţia pe propria rãspundere din care sã rezulte cã celãlalt pãrinte firesc sau, dupã caz, o altã persoanã dintre cele prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã nu beneficiazã de indemnizaţie sau de stimulent; b) declaraţia pe propria rãspundere a persoanei îndreptãţite din care sã reiasã cã se ocupã de creşterea şi îngrijirea copilului şi cã acesta nu este încredinţat sau dat în plasament unei alte persoane ori unui organism privat autorizat sau serviciu public; c) certificatul de încadrare a copilului într-un grad de handicap; d) adeverinţa eliberatã de medicul specialist privind certificarea naşterii înainte de termen; e) alte documente, dupã caz, din care sã rezulte îndeplinirea condiţiilor de acordare a concediului şi indemnizaţiei pentru creşterea copilului, la solicitarea agenţiilor teritoriale. (10) Pentru cetãţenii strãini sau apatrizi, componenţa familiei, filiaţia copiilor şi situaţia lor juridicã se dovedesc cu documentele eliberate de autoritãţile din ţara de origine şi confirmate de autoritãţile române sau, dupã caz, cu documentele eliberate de autoritãţile române, precum şi cu alte documente prevãzute la alin. (4). ART. 7 (1) Concediul pentru creşterea copilului, prevãzut la art. 2 alin. (1) şi (4), art. 6 şi 10 din ordonanţa de urgenţã, se acordã pe bazã de cerere aprobatã de cãtre angajatorul la care îşi desfãşoarã activitatea persoana îndreptãţitã. (2) În situaţia persoanelor îndreptãţite care realizeazã venituri din activitãţi independente sau agricole şi care nu lucreazã în baza unui contract de muncã, concediul reprezintã întreruperea/suspendarea activitãţii pe perioada pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de un an sau 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, în situaţia solicitãrii drepturilor prevãzute la art. 2 alin. (1) şi (4) din ordonanţa de urgenţã. (3) Persoanele care frecventeazã cursurile preuniversitare, universitare, postuniversitare de masterat şi de doctorat beneficiazã de indemnizaţie pentru creşterea copilului indiferent dacã întrerup sau nu frecventarea cursurilor pe perioada de pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de un an sau 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap. ART. 8 (1) În cazul în care persoana îndreptãţitã, beneficiarã a concediului şi a indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului sau, dupã caz, a stimulentului de inserţie, pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de un an sau 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap, naşte în aceastã perioadã unul sau mai mulţi copii ori se produce o nouã situaţie dintre cele prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, aceasta, la finalizarea concediului sau, dupã caz, a dreptului la stimulentul de inserţie, acordat pentru copilul anterior, opteazã, pe baza unei noi cereri, pentru unul dintre drepturile prevãzute la art. 2 alin. (1), respectiv art. 7 din ordonanţa de urgenţã. Pentru continuitatea acordãrii drepturilor, cererea trebuie sã fie depusã cu 60 de zile înaintea împlinirii de cãtre copilul anterior a vârstei de 1, 2 sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap, sau în termen de maximum 30 de zile de la aceastã datã. În cazul în care se depãşeşte acest termen, drepturile vor fi acordate de la data depunerii cererii. (2) În situaţia prevãzutã la alin. (1) se acordã indemnizaţia lunarã pentru creşterea copilului în cuantumul primit anterior, dupã cum urmeazã: a) nu mai mult de 3.400 lei în cazul în care persoana opteazã pentru concediu şi indemnizaţia prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţã; b) nu mai mult de 1.200 lei, în cazul în care persoana opteazã pentru concediu şi indemnizaţia prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţã. (3) În cazul prevãzut la alin. (1), dacã cele 12 luni prevãzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã sunt constituite şi din perioade în care persoana a realizat venituri supuse impozitului, atunci indemnizaţia lunarã pentru creşterea copilului se va calcula pe baza veniturilor realizate în aceastã perioadã, inclusiv pe baza celor realizate în perioadele prevãzute la art. 2 alin. (5) şi (6) din ordonanţa de urgenţã. (4) În situaţia prevãzutã la alin. (3), dacã din calcul rezultã un cuantum al indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului mai mic decât cuantumul indemnizaţiei primit anterior naşterii celui din urmã copil, atunci se acordã indemnizaţia lunarã pentru creşterea copilului primitã anterior, cu respectarea prevederilor alin. (2). (5) În situaţiile prevãzute la alin. (1) şi (3), dreptul la concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului sau, dupã caz, la stimulentul de inserţie, pentru copilul anterior, înceteazã la data acordãrii noului drept. (6) În situaţia în care unul dintre pãrinţi se aflã în concediul de maternitate prevãzut de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, concediul pentru creşterea copilului şi indemnizaţiile lunare prevãzute la art. 2 alin. (1)-(4) din ordonanţa de urgenţã se pot acorda doar dupã terminarea acestuia din urmã, dar nu mai devreme de a 43-a zi de la data naşterii copilului. (7) În situaţia în care persoana se aflã cu primul copil în perioada de concediu şi indemnizaţie pentru creşterea copilului în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi naşte un alt/alţi copil/copii sau se aflã în una dintre situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, dupã data de 1 ianuarie 2011, pe perioada suprapunerii naşterilor sau, dupã caz, a situaţiilor, suma prevãzutã la art. 9 alin. (6) din ordonanţa de urgenţã nu se acordã. (8) În situaţia prevãzutã la alin. (7), la terminarea perioadei de acordare a drepturilor prevãzute de <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare pentru copilul nãscut dupã data de 1 ianuarie 2011 sau, dupã caz, pentru situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, survenite dupã aceastã datã, persoana îndreptãţitã opteazã pentru unul dintre drepturile prevãzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã. (9) În situaţia prevãzutã la alin. (8) se acordã indemnizaţia lunarã pentru creşterea copilului aplicând corespunzãtor dispoziţiile alin. (2)-(4). ART. 9 (1) În situaţia în care dupã alegerea opţiunii de concediu de cãtre persoana îndreptãţitã, copilul/copiii este/sunt încadrat/încadraţi în grad de handicap, dreptul prevãzut la art. 2 alin. (4) din ordonanţa de urgenţã se acordã de la data emiterii certificatului de încadrare în grad de handicap, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile de la aceastã datã. Dacã cererea este depusã dupã termenul menţionat, dreptul se acordã de la data depunerii cererii. (2) În situaţia în care, dupã împlinirea vârstei de un an sau 2 ani, copilul, respectiv unul sau mai mulţi dintre copiii rezultaţi din sarcini multiple, este încadrat într-un grad de handicap, drepturile prevãzute la art. 2 alin. (4) din ordonanţa de urgenţã se acordã de la data emiterii certificatului de încadrare în grad de handicap, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile de la aceastã datã. Dacã cererea este depusã dupã termenul menţionat, dreptul se acordã de la data depunerii cererii. (3) În situaţia în care unul dintre copiii rezultaţi în urma unei sarcini multiple este încadrat într-un grad de handicap pânã la împlinirea de cãtre acesta a vârstei de 3 ani, pentru acesta se continuã concediul şi plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului în cuantumul prevãzut la art. 2 alin. (4) din ordonanţa de urgenţã. În cazul în care sunt încadraţi în grad de handicap mai mulţi copii rezultaţi în urma unei sarcini multiple, pe lângã indemnizaţia pentru creşterea copilului în cuantumul prevãzut la art. 2 alin. (4) din ordonanţa de urgenţã se va acorda şi suma prevãzutã la art. 5 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã, în raport cu numãrul copiilor. CAP. III Concediul fãrã platã pentru creşterea copilului ART. 10 Persoanele care au optat pentru acordarea concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei lunare prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţã pot beneficia, dupã împlinirea de cãtre copil a vârstei de un an, de concediul fãrã platã prevãzut la art. 6 din ordonanţa de urgenţã. ART. 11 (1) Începând cu cea de-a patra naştere sau, dupã caz, al patrulea copil adoptat, încredinţat în vederea adopţiei, dat în plasament ori în plasament în regim de urgenţã sau pentru care s-a instituit tutela, persoanele care îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 2 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã au dreptul la un concediu fãrã plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului. (2) Durata concediului prevãzut la alin. (1) este de 4 luni şi se acordã integral, o singurã datã, fiecãruia dintre pãrinţii fireşti ai copilului sau, dupã caz, fiecãreia dintre persoanele care au adoptat copilul, cãrora li s-a încredinţat copilul în vederea adopţiei sau care au copilul în plasament ori în plasament în regim de urgenţã, asistentului maternal profesionist pentru copiii proprii, precum şi persoanei care a fost numitã tutore, în perioada pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copilului cu handicap. (3) Concediul fãrã plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului se acordã de cãtre angajator pe bazã de cerere, însoţitã de copia livretului de familie sau a certificatului de naştere al copilului ori, dupã caz, de copia actului constatator al naşterii sau a extrasului de naştere, precum şi, dupã caz, de actele doveditoare privind situaţia juridicã a copilului faţã de persoana îndreptãţitã. (4) Pãrinţii fireşti ai copilului, respectiv persoanele aflate în situaţiile prevãzute la art. 8 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, nu pot beneficia de concediul fãrã plata indemnizaţiei pentru creşterea copilului în acelaşi timp. Perioada concediului prevãzut la alin. (1) este diferitã pentru fiecare dintre aceştia. CAP. IV Stimulentul de inserţie ART. 12 (1) Stimulentul de inserţie prevãzut la art. 7 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã se acordã lunar persoanelor îndreptãţite care au optat pentru acordarea concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei lunare prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţã, dacã acestea realizeazã venituri supuse impozitului, înainte de împlinirea de cãtre copil a vârstei de un an. (2) Acordarea indemnizaţiei pentru creşterea copilului sau, dupã caz, a stimulentului de inserţie se face la cererea scrisã a persoanei îndreptãţite, ori de câte ori aceasta solicitã, cu respectarea condiţiilor prevãzute de ordonanţa de urgenţã. (3) Dacã persoana îndreptãţitã, în perioada în care beneficiazã de stimulentul de inserţie, doreşte sã i se acorde concediul fãrã platã prevãzut la art. 6 din ordonanţa de urgenţã, pe aceastã perioadã, precum şi la reluarea realizãrii de venituri supuse impozitului, nu mai beneficiazã de stimulentul de inserţie. ART. 13 (1) Stimulentul de inserţie se acordã pe bazã de cerere, semnatã de persoana îndreptãţitã, însoţitã de dovada eliberatã de angajator sau, dupã caz, de alte documente eliberate de autoritãţile competente ori de declaraţia pe propria rãspundere din care sã rezulte cã aceasta realizeazã sau urmeazã sã realizeze venituri supuse impozitului. (2) În situaţia stabilirii dreptului la stimulentul de inserţie pentru persoana care beneficiazã de concediul pentru creşterea copilului şi indemnizaţia lunarã prevãzutã la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţã, cererea de acordare va fi însoţitã numai de documentele prevãzute la alin. (1). (3) În situaţia stabilirii dreptului la stimulentul de inserţie pentru persoana care deşi are dreptul nu solicitã acordarea concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei lunare prevãzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţã, cererea este însoţitã de actele doveditoare necesare stabilirii acestui drept, dintre cele prevãzute la art. 6. CAP. V Alocaţia de stat pentru copii ART. 14 (1) Copiii în vârstã de pânã la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copiilor cu handicap, beneficiazã de alocaţia de stat pentru copii în cuantumul prevãzut la art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã. (2) În situaţia copiilor în vârstã de peste 2 ani, respectiv de peste 3 ani, în cazul copiilor cu handicap, alocaţia de stat pentru copii se acordã în cuantumul prevãzut la <>art. 3 alin. (1) din Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicatã. ART. 15 (1) Alocaţia de stat pentru copii prevãzutã la art. 14 alin. (1) se acordã pe bazã de cerere, însoţitã în mod obligatoriu de actul de identitate al solicitantului şi de certificatul de naştere sau, dupã caz, de actul constatator al naşterii sau extrasul de naştere al copilului pentru care se solicitã dreptul, în original şi în copie, certificate pentru conformitate cu originalul, precum şi de actele doveditoare prevãzute de lege pentru solicitarea acestui drept. (2) În situaţia în care alocaţia de stat pentru copii se solicitã odatã cu indemnizaţia lunarã sau, dupã caz, cu stimulentul de inserţie prevãzute la art. 2 alin. (2)-(4), respectiv art. 7 din ordonanţa de urgenţã, cererea se completeazã potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 1. (3) În situaţia în care alocaţia de stat pentru copii se solicitã distinct, se utilizeazã formularul de cerere prevãzut de Normele metodologice de aplicare a prevederilor <>Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, precum şi pentru reglementarea modalitãţilor de stabilire şi platã a alocaţiei de stat pentru copii, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 577/2008. ART. 16 Alocaţia de stat pentru copii se cumuleazã cu indemnizaţia lunarã sau cu stimulentul de inserţie prevãzute la art. 2 alin. (2)-(4), respectiv art. 7 din ordonanţa de urgenţã. CAP. VI Stabilirea şi plata indemnizaţiilor lunare pentru creşterea copilului, a stimulentului de inserţie şi a alocaţiei de stat pentru copii ART. 17 Drepturile prevãzute de ordonanţa de urgenţã pot fi solicitate de cãtre persoana îndreptãţitã sau, dupã caz, de reprezentantul legal ori de mandatarul acestora, împuternicit prin procurã. ART. 18 (1) Cererea privind acordarea drepturilor prevãzute la art. 2 alin. (1)-(4) şi la art. 7 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţã se completeazã de cãtre persoanele îndreptãţite, reprezentanţii legali sau mandatarii acestora, potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 1. (2) Majorarea prevãzutã la art. 9 alin. (6) din ordonanţa de urgenţã se acordã la solicitarea scrisã a persoanei îndreptãţite, însoţitã de copia certificatului de naştere al copilului. (3) Pentru situaţia prevãzutã la art. 6 alin. (5) lit. a), adeverinţa se completeazã potrivit modelului prevãzut în anexa nr. 2. ART. 19 (1) Cererile prevãzute la art. 18 alin. (1) şi (2), însoţite de documentele justificative depuse de persoanele îndreptãţite la primãria comunei, oraşului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucureşti, pe raza cãreia/cãruia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa, se transmit de cãtre primar la agenţia judeţeanã pentru prestaţii sociale, respectiv a municipiului Bucureşti, denumitã în continuare agenţia teritorialã pe bazã de borderou, în termenul prevãzut la art. 14 alin. (2) din ordonanţa de urgenţã. Modelul de borderou este prevãzut în anexa nr. 3. (2) Primãriile au obligaţia sã verifice documentaţia depusã de solicitanţi şi sã transmitã agenţiilor teritoriale dosarele complete, cu toate documentele justificative corespunzãtoare dreptului solicitat. (3) Cererile prevãzute la art. 18 alin. (1) şi (2) sunt certificate, prin semnãturã şi ştampilã, de cãtre primar sau, dupã caz, de cãtre persoana împuternicitã de acesta. ART. 20 (1) Solicitarea drepturilor prevãzute la art. 2 alin. (1)-(4) şi la art. 7 alin. (1) şi (2) din ordonanţa de urgenţã se soluţioneazã prin decizie emisã de directorul executiv al agenţiei teritoriale, în termenul prevãzut la art. 14 alin. (3) din ordonanţa de urgenţã. (2) Decizia prevãzutã la alin. (1) se comunicã solicitantului în termen de 5 zile lucrãtoare de la data emiterii, direct sau prin poştã. (3) Datele cuprinse în cererea privind acordarea drepturilor prevãzute de ordonanţa de urgenţã, însoţitã de actele doveditoare, sunt supuse confidenţialitãţii. Acestea vor putea fi folosite numai în scopul stabilirii dreptului la concediu şi indemnizaţie lunarã, stimulent de inserţie sau alocaţie de stat pentru copii şi al întocmirii unor situaţii statistice. (4) Deciziile prevãzute la alin. (1) se emit potrivit modelului ce va fi aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Prestaţii Sociale, denumitã în continuare Agenţie. ART. 21 (1) La stabilirea bazei de calcul al indemnizaţiei pentru creşterea copilului se iau în considerare toate veniturile realizate de persoana îndreptãţitã, obţinute în condiţiile art. 3 din ordonanţa de urgenţã, precum şi veniturile aferente perioadelor asimilate prevãzute la art. 2 alin. (5) şi (6) din ordonanţa de urgenţã. (2) Cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului se calculeazã prin aplicarea cotei de 75% asupra bazei de calcul stabilite potrivit alin. (1). (3) Pentru luna în care s-a nãscut copilul se ia în calcul venitul cuvenit în luna respectivã. (4) În situaţia în care cele 12 luni anterioare datei naşterii copilului se constituie numai din perioadele asimilate prevãzute la art. 2 alin. (5) din ordonanţa de urgenţã, fãrã venituri aferente acestora, cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului este de 600 lei. Dacã persoana realizeazã venituri o perioadã de câteva luni în interiorul celor 12 luni, baza de calcul pentru stabilirea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului este reprezentatã de suma totalã a veniturilor realizate în aceste luni, împãrţitã la 12. (5) Dacã din calculul indemnizaţiei pentru creşterea copilului potrivit prevederilor alin. (2) rezultã un cuantum mai mic de 600 lei, se acordã 600 lei. ART. 22 (1) În situaţia persoanelor care realizeazã venituri din activitãţi independente sau agricole, cuantumul indemnizaţiei pentru creşterea copilului se recalculeazã în baza dovezilor eliberate de organele competente privind veniturile efectiv realizate în perioada pentru care s-a luat în calcul venitul estimat în vederea plãţii anticipate a impozitului sau, dupã caz, pentru care s-a completat declaraţia pe propria rãspundere. (2) Dovada prevãzutã la alin. (1) se transmite de cãtre persoana beneficiarã la agenţia teritorialã, în termen de 30 de zile de la comunicare. (3) Dacã din recalculare rezultã un cuantum mai mare al indemnizaţiei pentru creşterea copilului faţã de cel stabilit iniţial, diferenţa de cuantum se acordã pentru toatã perioada de la data stabilirii dreptului. (4) Dacã din recalculare rezultã un cuantum mai mic al indemnizaţiei pentru creşterea copilului faţã de cel stabilit iniţial, diferenţa de cuantum, stabilitã de la data acordãrii, se recupereazã de la beneficiar. ART. 23 (1) Dreptul reprezentând indemnizaţia pentru creşterea copilului se cuvine dupã cum urmeazã: a) începând cu ziua urmãtoare celei în care înceteazã, conform legii, concediul de maternitate, dar nu mai devreme de a 43-a zi de la data naşterii copilului, indiferent de persoana îndreptãţitã care solicitã dreptul, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la acea datã; b) începând cu data naşterii copilului, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la acea datã, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente; c) începând cu data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţãrii, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la data la care s-au aprobat ori, dupã caz, s-au instituit mãsurile de protecţie a copilului; d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusã peste termenele prevãzute la lit. a), b) şi c); e) începând cu ziua urmãtoare celei în care beneficiarul stimulentului de inserţie nu mai realizeazã venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, şi solicitã revenirea în concediul pentru creşterea copilului, dacã cererea este depusã în termen de 30 de zile de la aceastã datã. (2) Indemnizaţia pentru creşterea copilului se acordã de la datele prevãzute la alin. (1) lit. a)-d), dar nu mai devreme de data la care s-a aprobat concediul pentru creşterea copilului ori a încetat realizarea de venituri supuse impozitului. ART. 24 Dreptul reprezentând stimulentul de inserţie se cuvine dupã cum urmeazã: a) începând cu ziua urmãtoare celei în care persoana îndreptãţitã îşi reia activitatea profesionalã şi realizeazã venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la acea datã; b) de la data naşterii copilului, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la acea datã, în cazul persoanelor care nu îndeplinesc condiţiile, conform legii, pentru acordarea concediului de maternitate şi a indemnizaţiei aferente; c) de la data adopţiei, a instituirii tutelei, plasamentului sau încredinţãrii, dacã cererea este depusã în termen de 60 de zile lucrãtoare de la data la care s-au aprobat ori, dupã caz, s-au instituit mãsurile de protecţie a copilului; d) de la data depunerii cererii, pentru toate celelalte situaţii, inclusiv pentru cazul în care cererea a fost depusã peste termenele prevãzute la lit. a), b) şi c); e) începând cu ziua urmãtoare celei în care beneficiarul indemnizaţiei pentru creşterea copilului realizeazã venituri supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Codului fiscal, şi plata acesteia se suspendã, dacã cererea este depusã în termen de 30 de zile de la aceastã datã. ART. 25 Pe perioada acordãrii indemnizaţiei pentru creşterea copilului, plata pensiei de invaliditate şi a venitului de completare, acordate potrivit legii, nu se suspendã. ART. 26 (1) Plata indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului, a stimulentului de inserţie şi a alocaţiei de stat pentru copii se efectueazã începând cu luna urmãtoare aprobãrii cererii prin decizie a directorului executiv al agenţiei teritoriale. (2) Cuantumul indemnizaţiei lunare pentru creşterea copilului şi al stimulentului aferent fracţiunilor de lunã se stabileşte proporţional, în funcţie de numãrul zilelor calendaristice din luna respectivã pentru care acestea se cuvin şi se acordã. ART. 27 Plata drepturilor prevãzute de ordonanţa de urgenţã se efectueazã lunar, prin mandat poştal, la domiciliul persoanei îndreptãţite, al reprezentantului legal sau al mandatarului acestora ori, la cererea acestora, în cont deschis la o unitate bancarã. ART. 28 (1) Agenţiile teritoriale solicitã Agenţiei creditele bugetare corespunzãtoare drepturilor prevãzute de ordonanţa de urgenţã, pânã cel târziu la data de 15 a fiecãrei luni. (2) Agenţia solicitã Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale creditele bugetare prevãzute la alin. (1), centralizate la nivelul întregii ţãri, pânã cel târziu la data de 20 a fiecãrei luni. ART. 29 (1) În aplicarea prevederilor art. 16 şi 17 din ordonanţa de urgenţã, autoritãţile competente au obligaţia de a transmite agenţiilor teritoriale lunar, pânã la data de 10 a fiecãrei luni, tabelul nominal cu persoanele aflate în situaţii de naturã a genera încetarea sau suspendarea drepturilor prevãzute de ordonanţa de urgenţã, precum şi data la care acestea s-au produs. (2) Autoritãţile prevãzute la alin. (1) sunt urmãtoarele: a) primãria, pentru situaţiile prevãzute la art. 16 alin. (1) lit. b) şi alin. (2) lit. g), precum şi la art. 17 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţã, precum şi pentru orice modificãri cunoscute de aceasta cu privire la realizarea de venituri supuse impozitului pe venit de cãtre beneficiari, de naturã a genera încetarea sau suspendarea drepturilor prevãzute de ordonanţa de urgenţã; b) direcţia generalã de asistenţã socialã şi protecţia copilului, pentru situaţiile prevãzute la art. 16 alin. (2) lit. a)-d) şi f) din ordonanţa de urgenţã; c) inspectoratul judeţean de poliţie, pentru situaţiile prevãzute la art. 16 alin. (2) lit. e) din ordonanţa de urgenţã. ART. 30 (1) În cazul în care 3 luni consecutiv se înregistreazã mandate poştale returnate, plata drepturilor prevãzute în ordonanţa de urgenţã se suspendã, urmând ca agenţia teritorialã sã verifice cauzele care au condus la aceastã situaţie. (2) Dupã verificarea prevãzutã la alin. (1), plata drepturilor se reia, inclusiv cu plata drepturilor restante, din oficiu, în situaţia în care se constatã cã nu este culpa persoanei îndreptãţite sau, dupã caz, la cererea persoanei îndreptãţite, dacã sunt menţinute condiţiile de acordare. ART. 31 În cazul în care persoana beneficiarã de indemnizaţie pentru creşterea copilului sau, dupã caz, de stimulent lunar îşi schimbã domiciliul ori, dupã caz, reşedinţa în altã unitate administrativ-teritorialã decât cea de domiciliu sau de reşedinţã, agenţia teritorialã plãtitoare a acestor drepturi, la solicitarea acesteia are obligaţia de a transfera cererea şi actele doveditoare care au stat la baza deschiderii dreptului, însoţite de situaţia privind data pânã la care s-a efectuat plata drepturilor şi sumele restante, la agenţia teritorialã în a cãrei razã beneficiarul şi-a stabilit noul domiciliu ori, dupã caz, reşedinţa. ART. 32 Suspendarea plãţii/Încetarea drepturilor/Reluarea plãţii drepturilor/Modificarea cuantumului indemnizaţiei pentru creşterea copilului se face prin decizie a directorului executiv al agenţiei teritoriale şi se comunicã beneficiarului în termen de 15 zile lucrãtoare. Modelele deciziilor se aprobã prin ordin al preşedintelui Agenţiei. CAP. VII Dispoziţii finale ART. 33 (1) În vederea asigurãrii în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate a persoanelor beneficiare de indemnizaţia lunarã pentru creşterea copilului sau de concediul fãrã platã prevãzut la art. 6 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã, agenţiile teritoriale au obligaţia lunar sã vireze caselor de asigurãri de sãnãtate teritoriale contribuţia individualã de asigurãri sociale de sãnãtate şi sã transmitã tabelul nominal privind persoanele beneficiare. (2) Agenţiile teritoriale transmit Agenţiei, pânã la data de 15 a fiecãrei luni pentru luna anterioarã, fundamentarea creditelor necesare pentru plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate pentru persoanele beneficiare. (3) Agenţia solicitã Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale creditele bugetare prevãzute la alin. (2) centralizate la nivelul întregii ţãri pânã cel târziu la data de 20 a fiecãrei luni. ART. 34 (1) Persoanele îndreptãţite care se aflã în concediul fãrã platã prevãzut la art. 6 alin. (1) din ordonanţa de urgenţã au obligaţia sã comunice în scris agenţiei teritoriale aceastã opţiune, pentru a se putea plãti contribuţia individualã de asigurãri sociale de sãnãtate prevãzutã la art. 33 alin. (1). (2) Comunicarea va fi însoţitã în mod obligatoriu de adeverinţa de la angajator cã persoana se aflã în concediu fãrã platã sau, dupã caz, de declaraţia pe propria rãspundere cã nu realizeazã venituri supuse impozitului, precum şi de orice alte documente solicitate de agenţia teritorialã. (3) Pentru persoanele prevãzute la alin. (1) plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate se efectueazã începând cu luna transmiterii comunicãrii. (4) Pentru persoanele prevãzute la alin. (1) care nu comunicã datele menţionate, plata contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate nu poate fi efectuatã pânã la comunicare. ART. 35 Pentru persoanele prevãzute la art. 33 şi 34, agenţiile teritoriale au obligaţia lunar sã vireze contribuţia individualã de asigurãri sociale de sãnãtate şi sã depunã pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei pentru care se datoreazã contribuţiile Declaraţia privind obligaţiile de platã a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominalã a persoanelor asigurate. Modalitatea de depunere a declaraţiei este stabilitã prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.397/2010 privind modelul, conţinutul, modalitatea de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de platã a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominalã a persoanelor asigurate". ART. 36 (1) Perioada în care se beneficiazã de indemnizaţie pentru creşterea copilului constituie perioadã asimilatã stagiului de cotizare în sistemul public de pensii, precum şi în sistemul asigurãrilor sociale de şomaj. (2) În vederea înregistrãrii în sistemul public de pensii şi în sistemul asigurãrilor sociale de şomaj a perioadelor asimilate prevãzute la alin. (1), agenţiile teritoriale au obligaţia de a depune lunar la casa teritorialã de pensii, precum şi la agenţia teritorialã pentru ocuparea forţei de muncã, în termenul şi în condiţiile stabilite de lege, Declaraţia privind obligaţiile de platã a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominalã a persoanelor asigurate. (3) În situaţia prevãzutã la art. 17, reprezentantul legal al persoanei îndreptãţite lipsite de capacitate deplinã de exerciţiu al drepturilor civile este doar primitorul drepturilor, acestuia nefiindu-i aplicabile prevederile alin. (1) şi (2), respectiv ale art. 21 şi 22 din ordonanţa de urgenţã. ART. 37 Persoanele care doresc sã schimbe modalitatea de platã pentru care au optat iniţial au obligaţia sã comunice în scris aceastã nouã opţiune de platã agenţiei teritoriale. Agenţia teritorialã va solicita beneficiarului documentele justificative necesare pentru noua opţiune. ART. 38 (1) Persoanele care îşi desfãşoarã activitatea în ministerele şi instituţiile din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã beneficiazã de concediu şi de indemnizaţie pentru creşterea copilului acordate prin aceste instituţii. (2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile tuturor categoriilor de personal. (3) În situaţia în care în perioada concediului pentru creşterea copilului şi a indemnizaţiei aferente raportul de muncã sau de serviciu al persoanelor prevãzute la alin. (1) înceteazã, plata indemnizaţiei se asigurã, prin agenţiile teritoriale, pânã la împlinirea de cãtre copil a vârstei de 1 an sau, dupã caz, 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copilului cu handicap. (4) În situaţia prevãzutã la alin. (3), instituţiile din sectorul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã au obligaţia sã transmitã agenţiilor teritoriale în a cãror razã teritorialã domiciliazã persoana beneficiarã cererea şi documentele doveditoare ale acesteia care au stat la baza stabilirii dreptului. ART. 39 În aplicarea prezentelor norme metodologice, precum şi pentru reglementarea unor situaţii care pot sã aparã pe parcursul aplicãrii în acelaşi timp a prevederilor ordonanţei de urgenţã, precum şi a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 148/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 7/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale poate emite instrucţiuni sau precizãri, în limitele legii, care se aprobã prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale. ART. 40 Anexele nr. 1-3 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice. ANEXA 1 la normele metodologice
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ MINISTERUL MUNCII, AGENŢIA NAŢIONALÃ │
│ [Stema] FAMILIEI ŞI PENTRU │
│ României PROTECŢIEI SOCIALE PRESTAŢII SOCIALE │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────┐
│CERTIFICARE PRIMAR│ CERERE
│ │ pentru acordarea indemnizaţiei de creştere a copilului/
│ (L.S.) │ stimulentului de inserţie şi alocaţiei de stat
│ │ pentru copii
│ │
└──────────────────┘ Doamnã/Domnule director al A.I.P.S.
Subsemnata(ul),
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A1. DATE PERSONALE ALE SOLICITANTULUI/PERSOANEI ÎNDREPTÃŢITE │
│ ------------------------------------- │
│ [] Dl. [] Dna. │
│ Nume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Prenume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ CNP │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Cetãţenie [] Românã sau [] UE ┐ │
│ [] Non UE ┘ şi anume (ţara) ................... │
│ │
│ Act identitate*) Seria Nr │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ eliberat de la data de │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ (z z l l a a) │
│ *) În cazul cetãţenilor români Pentru cetãţenii strãini │
│ se va specifica tipul de act sau apatrizi: │
│ de identitate: PST - permis de şedere temporarã │
│ BI - buletin de identitate PSP - permis de şedere permanentã │
│ CI - carte de identitate DI - document de identitate │
│ CIP - carte de identitate provizorie CR - carte de rezidenţã │
│ P - paşaport CR - carte de rezidenţã permanentã │
│ CR - carte de rezidenţã │
│ CRP - carte de rezidenţã permanentã │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ A2. DATE DE CONTACT ALE SOLICITANTULUI/PERSOANEI ÎNDREPTÃŢITE │
│ -------------------------------------- │
│ Strada │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Nr. Bl. Sc. Ap. Sector │
│ └─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┘ └─┘ │
│ Localitatea │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Judeţ Telefon │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Mobil Fax │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ E-mail │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ B. ÎN CONFORMITATE CU PREVEDERILE LEGALE, SOLICITANTUL POATE FI: │
│ ---------------------------------------------------------- │
│ [] Persoanã îndreptãţitã │
│ [] Reprezentant legal al persoanei îndreptãţite │
│ [] Mandatar al persoanei îndreptãţite │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ C1. DATE PERSONALE ALE PERSOANEI ÎNDREPTÃŢITE*) │
│ ------------------------------------- │
│ [] Dl. [] Dna. │
│ Nume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Prenume │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ CNP │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Cetãţenie [] Românã sau [] UE ┐ │
│ [] Non UE ┘ şi anume (ţara) ................... │
│ │
│ Act identitate*) Seria Nr │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ eliberat de la data de │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ (z z l l a a) │
│ *) În cazul cetãţenilor români Pentru cetãţenii strãini │
│ se va specifica tipul de act sau apatrizi: │
│ de identitate: PST - permis de şedere temporarã │
│ BI - buletin de identitate PSP - permis de şedere permanentã │
│ CI - carte de identitate DI - document de identitate │
│ CIP - carte de identitate provizorie │
│ P - paşaport │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ C2. DATE DE CONTACT ALE PERSOANEI ÎNDREPTÃŢITE* │
│ ----------------------------------------------- │
│ Strada │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Nr. Bl. Sc. Ap. Sector │
│ └─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┘ └─┘ │
│ Localitatea │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Judeţ Telefon │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Mobil Fax │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ E-mail │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D1. SOLICITANTUL/PERSOANA ÎNDREPTÃŢITÃ ARE REŞEDINŢA ÎN AFARA ROMÂNIEI: │
│ ----------------------------------------------------------------------- │
│ [] NU [] DA │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D2. STAREA CIVILÃ A SOLICITANTULUI/PERSOANEI ÎNDREPTÃŢITE │
│ ---------------------------------------------------------- │
│ [] Cãsãtorit(ã) [] Necãsãtorit(ã) [] Vãduv(ã) │
│ [] Divorţat(ã) [] Despãrţit în fapt [] Uniune consensualã │
│ Altele ................................................................... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ D3. SITUAŢIA ŞCOLARÃ A SOLICITANTULUI/PERSOANEI ÎNDREPTÃŢITE │
│ ---------------------------------------------------------- │
│ () Fãrã studii () Generale () Medii () Superioare │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ E1. SITUAŢIA PROFESIONALÃ A SOLICITANTULUI/PERSOANEI ÎNDREPTÃŢITE │
│ --------------------------------------------------------------- │
│ () Elev*) () Student*) () Lucrãtor agricol*)() Independent*)() Fãrã loc │
│ de muncã │
│ () Salariat*) () Şomer*) () Lucrãtor () Pensionar*) │
│ ocazional │
│ Altele ..................................................................... │
│ *) Se vor ataşa adeverinţe, dupã caz, de la unitatea şcolarã, angajator, │
│ organe competente │
│ │
│ E2. DACÃ LUCREAZÃ ÎN AFARA ROMÂNIEI? [] NU [] DA │
│ ------------------------------------ │
│ │
│ E3. DACÃ A LUCRAT ÎN ULTIMELE 12 LUNI, ANTERIOR DATEI NAŞTERII COPILULUI*)? │
│ --------------------------------------------------------------------------- │
│ ┌ [] în România în perioada └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘│
│ [] NU [] DA < │
│ └ [] în UE sau în perioada └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘│
│ SEE, Elveţia (z z l l a a) (z z l l a a)│
│ │
│ *) Se ataşeazã adeverinţã de la angajator (cu specificarea CUI pentru │
│ România) │
│ │
│ E4. DACÃ A FOST ÎN ULTIMELE 12 LUNI ÎNTR-UNA DIN PERIOADELE ASIMILATE │
│ ------------------------------------------------------------------------ │
│ │
│ [] NU [] DA - se va menţiona └─┴─┴─┘în perioada └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘│
│ CODUL perioadei │
│ asimilate conf.└─┴─┴─┘în perioada └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘│
│ Anexei │
│ └─┴─┴─┘în perioada └─┴─┴─┴─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┘│
│ (z z l l a a) (z z l l a a)│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
*) Se completeazã doar în situaţia în care solicitantul nu este persoana
îndreptãţitã
Vã rog sã aprobaţi acordarea urmatoarelor drepturi:
[] Indemnizaţia de creştere a copilului pînã la ┐
vârsta de UN AN │
[] Indemnizaţia de creştere a copilului pînã la │
vârsta de DOI ANI > pentru
[] Indemnizaţia de creştere a copilului pînã la │
vârsta de TREI ANI(copil cu handicap) │
[] Stimulent de inserţie │
[] Alocaţia de stat pentru copii ┘
F. COPII:
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 1. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor*) Seria Nr. │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Pentru copilul sus menţionat, persoana îndreptãţitã are calitatea de: │
│ │
│ [ ] Pãrinte natural [ ] Persoanã care are în încredinţare copil │
│ în vederea adopţiei │
│ [ ] Tutore [ ] Persoanã care are copilul în plasament │
│ [ ] Pãrinte adoptiv [ ] Persoanã care are copilul în plasament │
│ în regim de urgenţã │
│ │
│ Copilul este persoanã cu handicap: │
│ │
│ [] Nu [] Da (se va ataşa copie dupã certificatul de încadrare în │
│ gradul de handicap) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 2. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor*) Seria Nr. │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Pentru copilul sus menţionat, persoana îndreptãţitã are calitatea de: │
│ │
│ [ ] Pãrinte natural [ ] Persoanã care are în încredinţare copil │
│ în vederea adopţiei │
│ [ ] Tutore [ ] Persoanã care are copilul în plasament │
│ [ ] Pãrinte adoptiv [ ] Persoanã care are copilul în plasament │
│ în regim de urgenţã │
│ │
│ Copilul este persoanã cu handicap: │
│ [] Nu [] Da (se va ataşa copie dupã certificatul de încadrare în │
│ gradul de handicap) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 3. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor*) Seria Nr. │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Pentru copilul sus menţionat, persoana îndreptãţitã are calitatea de: │
│ │
│ [ ] Pãrinte natural [ ] Persoanã care are în încredinţare copil │
│ în vederea adopţiei │
│ [ ] Tutore [ ] Persoanã care are copilul în plasament │
│ [ ] Pãrinte adoptiv [ ] Persoanã care are copilul în plasament │
│ în regim de urgenţã │
│ │
│ Copilul este persoanã cu handicap: │
│ [] Nu [] Da (se va ataşa copie dupã certificatul de încadrare în │
│ gradul de handicap) │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 4. Numele şi prenumele └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Cod numeric personal │
│ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Act de identitate/act doveditor*) Seria Nr. │
│ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┘ └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │
│ Pentru copilul sus menţionat, persoana îndreptãţitã are calitatea de: │
│ │
│ [ ] Pãrinte natural [ ] Persoanã care are în încredinţare copil │
│ în vederea adopţiei │