Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 16 mai 2023  referitoare la conţinutul planului de dezvoltare a parcului de specializare inteligentă    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 16 mai 2023 referitoare la conţinutul planului de dezvoltare a parcului de specializare inteligentă

EMITENT: Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 435 din 18 mai 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 20.585/1.928/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 18 mai 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Organizarea şi funcţionarea parcurilor de specializare inteligentă, denumite în continuare parcuri, se realizează în conformitate cu prevederile cap. III al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investiţiilor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienţei energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari şi întreprinderi mici şi mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităţilor publice locale, precum şi unele măsuri în domeniul specializării inteligente, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr. 112/2022.
    (2) Parcurile de specializare inteligentă se constituie în scopul facilitării implementării proiectelor care încurajează dezvoltarea unui ecosistem de cercetare şi inovare asociat specializărilor inteligente pentru atingerea obiectivelor stabilite prin Strategia naţională de cercetare, inovare şi specializare inteligentă 2022-2027, în conformitate cu art. 3 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare OG nr. 57/2002, şi/sau prin strategiile regionale de specializare inteligentă.
    (3) Planul de dezvoltare a parcului de specializare inteligentă, denumit în continuare plan de dezvoltare a parcului, este documentul de planificare elaborat de către fondatorii parcului, care cuprinde investiţiile necesare pentru crearea/dezvoltarea/modernizarea parcurilor coroborate cu activităţile specifice domeniilor de specializare inteligentă, identificate la nivel regional şi naţional, conform art. 34 alin. (1) lit. g) din OUG nr. 112/2022.

    ART. 2
    În cuprinsul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile utilizate au semnificaţia prevăzută la art. 34 din OUG nr. 112/2022.

    CAP. II
    Părţi implicate
    ART. 3
    (1) Autorităţile de management ale programelor regionale şi de tranziţie justă elaborează, pentru programele gestionate, metodologiile şi criteriile de selecţie pe baza cărora vor derula procedura de selecţie a rezidenţilor în vederea obţinerii de fonduri europene nerambursabile, lansează apelurile de proiecte de specializare inteligentă şi încheie contracte de finanţare cu rezidenţii parcului.
    (2) Fondatorul parcului de specializare inteligentă, constituit din autorităţile publice locale/asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, individual sau în asociere cu institute naţionale de cercetare-dezvoltare sau alte unităţi şi instituţii de drept public care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea-inovarea, conform prevederilor art. 7 din OG nr. 57/2002, are iniţiativa înfiinţării parcului de specializare inteligentă.
    (3) Administratorul parcului este structura cu personalitate juridică, prevăzută la art. 40 alin. (2) din OUG nr. 112/2022, desemnată de fondatorul parcului de specializare inteligentă, în vederea gestionării parcului.
    (4) Rezidenţii parcului de specializare inteligentă sunt unităţile şi instituţiile de drept public şi privat care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea potrivit prevederilor art. 7 şi 8 din OG nr. 57/2002, întreprinderi, individual sau în cooperare cu unităţile şi instituţiile de drept public şi privat care au în obiectul de activitate cercetarea-dezvoltarea, care desfăşoară activităţi specifice parcului de specializare inteligentă.

    CAP. III
    Cerinţe pentru realizarea planului de dezvoltare a parcului de specializare inteligentă
    ART. 4
    (1) Planul de dezvoltare a parcului trebuie să respecte politicile de dezvoltare din regiunea unde se înfiinţează şi funcţionează parcul de specializare inteligentă.
    (2) Fondatorul are obligaţia de a elabora planul de dezvoltare a parcului, ca document care stă la baza aprobării finanţării, conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, cu respectarea prevederilor art. 5 din prezentele norme metodologice.

    ART. 5
    (1) În elaborarea planului de dezvoltare a parcului fondatorii trebuie să respecte următoarele principii:
    a) atragerea de investiţii cu caracter inovativ;
    b) dezvoltarea ecosistemului antreprenorial local/regional prin asigurarea complementarităţii proiectului cu alte iniţiative existente la nivel local/regional/interregional/naţional/ internaţional, inclusiv cu iniţierea unor colaborări naţionale, interregionale, regionale cu clustere, organizaţii de cercetare publice sau private;
    c) susţinerea valorificării rezultatelor cercetării-dezvoltării şi punerea acestora în producţie, în vederea introducerii lor în economie;
    d) stimularea constituirii de noi locuri de muncă în vederea valorificării potenţialului uman local sau regional.

    (2) Planul de dezvoltare a parcului trebuie să vizeze în mod obligatoriu:
    a) domeniile de specializare inteligentă la nivel naţional, conform Strategiei naţionale de cercetare, inovare şi specializare inteligentă 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 933/2022, şi/sau domeniile/priorităţile de specializare inteligentă identificate la nivel regional, enumerate in capitolul 5 subcapitolul OS 2.2 „Susţinerea specializării inteligente la nivel de regiuni“ din aceeaşi strategie, pentru a fi respectate prevederile OUG nr. 112/2022;
    b) activităţile de cercetare-dezvoltare şi inovare, dezvoltare experimentală, transfer de cunoştinţe, transfer tehnologic al unor rezultate referitoare la produs/serviciu/proces inovator obţinute prin activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare specifice domeniilor de specializare inteligentă, precum şi activităţile de producţie de serie/serie zero, individuală, de masă, ce pot fi desfăşurate de rezidenţi, cu respectarea prevederilor art. 34 alin. (2) şi (3) din OUG nr. 112/2022, stabilite la nivel naţional şi regional.

    (3) Activităţile prevăzute la alin. (2), desfăşurate în alte locaţii decât cea a parcului, în infrastructuri deţinute de institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi/sau alte organizaţii de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 34 alin. (4) din OUG nr. 112/2022, sunt menţionate distinct în cadrul planului de dezvoltare.

    ART. 6
    (1) Fondatorul are obligaţia de a elabora Regulamentul de organizare şi funcţionare a parcului de specializare inteligentă.
    (2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a parcului de specializare inteligentă cuprinde inclusiv drepturile şi obligaţiile fondatorului, ale administratorului, precum şi ale rezidenţilor.

    ART. 7
    Planul de dezvoltare a fiecărui parc de specializare inteligentă, elaborat conform prezentelor norme metodologice, se modifică la actualizarea investiţiilor necesare/efectuate pentru crearea/dezvoltarea/modernizarea parcului şi ori de câte ori este necesar, cu respectarea prevederilor OUG nr. 112/2022.

    ANEXA 1

    la normele metodologice
    PLANUL
    de dezvoltare a parcului de specializare inteligentă^1
    ^1 Cuprinde investiţiile necesare pentru crearea/dezvoltarea/modernizarea parcurilor coroborate cu activităţile specifice domeniilor de specializare inteligentă, identificate la nivel regional şi naţional.
    I. Titlul parcului de specializare inteligentă
    II. Domeniile specifice de specializare inteligentă în care activează parcul de specializare inteligentă
    (Se stabilesc domeniile de specializare inteligentă, conform Strategiei naţionale de cercetare, inovare şi specializare inteligentă 2022-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 933/2022, şi/sau domeniile/priorităţile de specializare inteligentă identificate la nivel regional, enumerate în capitolul 5 subcapitolul OS 2.2 „Susţinerea specializării inteligente la nivel de regiuni“ din aceeaşi strategie.)

    III. Obiective generale şi specifice ale proiectului de investiţie în vederea creării/dezvoltării/modernizării parcului
    (Obiectivele vor avea în vedere dezvoltarea ecosistemului antreprenorial local/regional prin asigurarea complementarităţii proiectului cu alte iniţiative existente la nivel local/regional/ interregional/naţional/internaţional, inclusiv cu iniţierea unor colaborări naţionale, interregionale, regionale cu clustere, organizaţii de cercetare publice sau private.)

    IV. Plan de realizare a obiectivului general şi a obiectivelor specifice
    (Se vor menţiona termenele de realizare, indicatorii de monitorizare a obiectivelor cum ar fi: indicatori financiari, socioeconomici, de impact, de rezultat, stabiliţi în funcţie de specificul fiecărui parc de specializare inteligentă.)

    V. Descrierea fondatorului/fondatorilor
    (Se prezintă denumire, componenţă, date de identificare, contribuţie în parteneriat.)

    VI. Descrierea organizaţiei care administrează/urmează a administra parcul de specializare inteligentă (societatea de administrare/compartiment delegat)
    [Se prezintă datele de identificare şi informaţii relevante care dovedesc/susţin capacitatea de a administra şi de a asigura buna funcţionare a parcului de specializare inteligentă (strategia de administrare/management PSI, obiectivele pe termen scurt şi lung, serviciile oferite, parteneriatele strategice, resursele umane implicate în activitatea de administrare).]

    VII. Informaţii privind terenul
    1. Informaţii privind terenul şi privind alocarea suprafeţelor de teren din parcul de specializare inteligentă către rezidenţi
    A. Suprafaţa terenului (minimum 3 ha) [a se preciza suprafaţa terenului]
    B. Destinaţia terenului
    C. Terenul^2:
    ^2 Se vor anexa documentele relevante privind situaţia juridică a terenului (acte de proprietate ale fondatorului asupra terenului/infrastructurii parcului, acolo unde există, documentaţia cadastrală a terenului/infrastructurii parcului, acolo unde există, studiu de fezabilitate, harta privind amplasamentul parcului, vecinătăţile şi căile de acces, documente care atestă că terenul nu este afectat de nicio sarcină tabulară, dezmembrământ al dreptului de proprietate, ipotecă, măsură asigurătorie sau procedură de executare silită, cu excepţia oricăror servituţi de trecere etc.).
    a) se află în proprietatea privată a unităţii administrativ-teritoriale;
    b) este liber de orice sarcini şi servituţi;
    c) nu face obiectul unor litigii în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti cu privire la situaţia juridică.

    D. Terenul are acces la^3:
    ^3 Se va menţiona dacă sunt necesare lucrări pentru asigurarea accesului la drum şi se va/vor menţiona drumul/drumurile la care terenul are acces.
    a) un drum naţional;
    b) un drum judeţean;
    c) un drum european;
    şi permite racordarea la infrastructura utilităţilor publice.

    E. Caracteristicile suprafeţelor de teren din cadrul parcului de specializare inteligentă
    F. Planul de parcelare a terenului (Se va anexa/insera planul parcelar/de situaţie/de amplasament din care să reiasă parcelele disponibile în interiorul parcului, ca suprafaţă şi număr.)
    G. Planul de concesionare/dare în administrare^4
    ^4 Prin aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare - partea a IV-a, titlul I, capitolul III secţiunea a 3-a „Concesionarea bunurilor proprietate publică“.

    H. Plan de populare a parcului de specializare inteligentă
    (Se va avea în vedere şi analiza pieţei, fiind luate în considerare aspecte precum: identificarea pieţei-ţintă/grupului-ţintă căruia i se adresează parcul, a nevoilor specifice ale grupului-ţintă, analiza şi prognoza cererii pentru spaţii din parcul de specializare inteligentă, concurenţa existentă pe piaţă etc.)
    (i) stadiul actual al pieţei-ţintă: identificare nevoi specifice, precum şi factorii economici, politici, legislativi, tehnologici, sociali care au o influenţă directă asupra dinamicii sectorului/domeniului de activitate vizat; potenţialul de creştere al pieţei şi metoda prin care a fost cuantificat acest potenţial, precum şi cota de piaţă vizată în acord cu capacitatea infrastructurii creată prin proiect şi strategia de promovare care se va implementa;
    (ii) strategia de marketing: obiectivele de marketing, strategiile de produs, preţ, distribuţie şi promovare, dacă sunt bugetate cheltuieli pentru implementarea strategiei, plan de acţiuni de marketing.


    2. Descrierea investiţiilor/infrastructurii existente pe terenurile aferente parcului de specializare existente^5
    ^5 Prevederile art. 41 alin. (1) lit. c)-e) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022 privind instituirea unor măsuri pentru stimularea investiţiilor cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în domeniul eficienţei energetice, resurselor regenerabile de energie pentru întreprinderi mari şi întreprinderi mici şi mijlocii, energiei verzi din surse regenerabile destinate autorităţilor publice locale, precum şi unele măsuri în domeniul specializării inteligente, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare - capitolul III „Instituirea unor măsuri pentru stimularea investiţiilor, crearea de locuri de muncă în domeniile de specializare inteligentă şi organizarea şi funcţionarea parcurilor de specializare inteligentă“ se aplică şi în cazul infrastructurii existente pe terenurile aferente parcului.

    3. Descrierea investiţiilor/infrastructurii necesare pe terenurile aferente parcului de specializare existente^6
    ^6 Vor fi descrise inclusiv clădirile şi destinaţia acestora. Se va anexa acordul autorităţii publice locale privind realizarea infrastructurii aferente parcului de specializare inteligentă şi asigurarea utilităţilor publice.
    (Se vor menţiona modalitatea şi termenele de realizare.)


    VIII. Prezentarea parcului de specializare inteligentă
    1. Descrierea facilităţilor oferite pentru activităţile de funcţionare/operaţionalizare şi investiţii în active corporale şi necorporale pentru crearea/dezvoltarea/modernizarea parcurilor cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022
    2. Descrierea activităţilor de cercetare, dezvoltare şi inovare care pot fi desfăşurate de către rezidenţi, cu respectarea prevederilor art. 34 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022, cu modificările şi completările ulterioare, încadrarea în domeniile de specializare inteligentă, stabilite la nivel naţional şi/sau regional
    3. Descrierea activităţilor desfăşurate în alte locaţii decât cea a parcului, în infrastructuri deţinute de institutele naţionale de cercetare-dezvoltare şi/sau alte organizaţii de cercetare, în conformitate cu prevederile art. 34 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2022, cu modificările şi completările ulterioare
    4. Descrierea activităţilor de producţie de bunuri şi/sau, după caz, de prestări servicii, activităţilor de marketing şi desfacere, precum şi altor categorii de activităţi necesare activităţilor de producţie şi servicii, care se pot desfăşura numai dacă au la bază activităţile de inovare şi/sau de cercetare aferente proiectului
    5. Obiective de dezvoltare pe termen scurt (Se va menţiona perioada.)
    6. Obiective de dezvoltare pe termen mediu (Se va menţiona perioada.)
    7. Obiective de dezvoltare pe termen lung (Se va menţiona perioada.)

    IX. Impactul asupra mediului (Fondatorii şi administratorii parcului şi autorităţile de management vor avea în vedere la selectarea proiectelor care vor fi implementate în parc respectarea prevederilor Comunicării Comisiei nr. 2021/C 373/01 privind Orientările tehnice referitoare la imunizarea infrastructurii la schimbările climatice în perioada 2021-2027 şi respectarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“, în sensul art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 privind instituirea unui cadru de facilitare a investiţiilor durabile, cu modificările şi completările ulterioare.)
    X. Asigurarea finanţării
    • Analiza financiară (Va cuprinde inclusiv calcularea indicatorilor de performanţă financiară: rentabilitatea financiară a investiţiei, ipoteze de calcul.)
    • Identificarea surselor de finanţare ca urmare a analizei financiare: sumele provenite din bugetul de stat, sumele provenite din bugetul local, fonduri europene nerambursabile, fonduri proprii ale rezidenţilor

    XI. Efecte sociale şi economice preconizate
    (Se vor avea în vedere susţinerea valorificării rezultatelor cercetării-dezvoltării-inovării şi punerea acestora în producţie, în vederea introducerii lor în economie, şi stimularea creării de noi locuri de muncă în vederea valorificării potenţialului uman local sau regional.)

    XII. Riscuri preconizate şi măsuri de prevenire
    [Presupune atât identificarea şi evaluarea riscurilor, identificarea şi stabilirea răspunsului la risc în vederea micşorării posibilităţii de apariţie a riscurilor, cât şi diminuarea consecinţelor produse, ca urmare a materializării riscurilor. În acest sens va fi realizată o analiză prealabilă a tuturor expunerilor la risc, a riscurilor care pot afecta obiectivul parcului de specializare inteligentă, care vizează implementarea proiectelor de specializare inteligentă, care încurajează dezvoltarea inovaţiilor pentru atingerea obiectivelor stabilite prin strategiile naţionale şi regionale de specializare inteligentă. Analiza va cuprinde inclusiv informaţii cu privire la definirea nivelului de toleranţă la risc/nivelului acceptabil de expunere la risc, evaluarea probabilităţii ca riscul să se materializeze, stabilirea impactului şi expunerea la risc etc. şi aceasta va avea la bază obiectivele (generale şi specifice) precum şi activităţile care contribuie la atingerea obiectivelor.]

    XIII. Rezultate şi indicatori
    (Se prezintă rezultatele estimate corelate cu obiectivele de dezvoltare stabilite pe termen scurt, mediu şi lung.
    Cuantificarea rezultatelor şi indicatorilor previzionaţi)


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016