──────────
la normele metodologice
────────────────────────
CONTRACT
pentru finanţarea programelor/subprogramelor de sãnãtate
I. Pãrţile contractante
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ........, cu sediul în municipiul/oraşul ....., strada ........ nr. ...., judeţul/sectorul ....., telefon/fax ......, reprezentatã prin director general .......... şi director economic ......, pe de o parte,
şi
unitatea sanitarã ......., reprezentatã prin director ...... şi director economic/contabil-şef ......., acreditata/autorizata ...............
II. Obiectul contractului
Obiectul prezentului contract îl constituie finanţarea subprogramelor de sãnãtate ............/(se specifica fiecare subprogram)..... pentru asigurarea medicamentelor şi/sau a materialelor specifice ......./(se completeazã, dupã caz, în funcţie de subprograme)...... necesare în terapia în spital şi în ambulatoriu, conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 41/2002 privind derularea programelor finanţate din bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi familiei şi din bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, în anul 2002, şi Ordinului ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 85/65/2002 pentru aprobarea subprogramelor de sãnãtate şi Normelor metodologice privind finanţarea, raportarea şi controlul indicatorilor prevãzuţi în programe, respectiv subprograme, de sãnãtate aprobate prin bugetul Ministerului Sãnãtãţii şi Familiei şi bugetul Fondului de asigurãri sociale de sãnãtate, în anul 2002.
III. Durata contractului
3.1. Prezentul contract este valabil de la data încheierii lui şi pana la data de 31 decembrie 2002.
3.2. Durata prezentului contract se poate prelungi, cu acordul pãrţilor, în situaţia prelungirii duratei de aplicabilitate a <>Hotãrârii Guvernului nr. 41/2002 .
IV. Obligaţiile pãrţilor
4.1. Obligaţiile Casei de Asigurãri de Sãnãtate
4.1.1. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ........ se obliga sa asigure fonduri pentru derularea subprogramelor de sãnãtate, decontand lunar contravaloarea facturilor pentru medicamente şi/sau materiale specifice necesare asigurãrii în spital şi în ambulatoriu a tratamentelor pentru bolnavii cu afectiunile cuprinse în subprograme.
4.1.2. Finanţarea subprogramelor se face din Fondul de asigurãri sociale de sãnãtate, în cadrul bugetului aprobat pentru cheltuieli materiale şi prestãri de servicii cu caracter medical.
4.1.3. Sumele alocate sunt stabilite în funcţie de numãrul de bolnavi trataţi şi de costul mediu pe bolnav.
4.1.4. Defalcarea sumelor alocate pe spital şi ambulatoriu se face de Casa de Asigurãri de Sãnãtate ............ şi de direcţia de sãnãtate publica.
4.1.5. Medicamentele ce se acorda în ambulatoriu în cadrul subprogramelor se asigura prin farmacia unitãţii sanitare prestatoare de servicii medicale prin care acestea se deruleazã.
4.1.6. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ......... analizeazã indicatorii prezentaţi în decontul înaintat de unitatea sanitarã prestatoare de servicii medicale, precum şi gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior.
4.1.7. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ......... deconteazã, în termen de 5 zile, în baza cererilor justificate transmise de unitatea sanitarã, în limita sumei prevãzute în contract, contravaloarea facturii, prezentatã în copie, pentru medicamentele şi/sau materialele specifice necesare în tratamentul din luna curenta.
4.2. Obligaţiile unitãţii sanitare .........................
Unitatea sanitarã are urmãtoarele obligaţii:
4.2.1. sa elaboreze strategii de profilaxie primara, secundarã şi tertiara pentru bolile cuprinse în program;
4.2.2. sa utilizeze fondurile primite pentru fiecare subprogram de sãnãtate, potrivit destinaţiei acestora;
4.2.3. sa dispunã mãsuri pentru gestionarea eficienta a mijloacelor materiale şi bãneşti;
4.2.4. sa organizeze evidenta cheltuielilor pe fiecare subprogram şi pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, atât în prevederi, cat şi în execuţie;
4.2.5. sa se asigure ca serviciile medicale furnizate în baza prezentului contract sa se încadreze din punct de vedere al calitãţii în normele privind calitatea asistenţei medicale, elaborate de cãtre comisiile de specialitate din cadrul Colegiului Medicilor din România şi de Casa Nationala de Asigurãri de Sãnãtate;
4.2.6. sa furnizeze tratamentul adecvat şi sa prescrie medicamentele conform reglementãrilor în vigoare;
4.2.7. sa efectueze achiziţia medicamentelor, în condiţiile legii, cu respectarea prevederilor art. 6 din Ordinul ministrului sãnãtãţii şi familiei şi al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate nr. 85/65/2002 pentru aprobarea subprogramelor de sãnãtate şi ale Normelor metodologice privind finanţarea, raportarea şi controlul indicatorilor prevãzuţi în programe, respectiv subprograme de sãnãtate, în anul 2002;
4.2.8. sa transmitã casei de asigurãri de sãnãtate raportari lunare privind sumele utilizate pe fiecare subprogram de sãnãtate, precum şi indicatorii realizaţi, rãspunzând de exactitatea şi realitatea datelor raportate pentru justificarea plãţii contravalorii facturii pentru medicamentele şi/sau materialele specifice procurate în luna precedenta;
4.2.9. sa organizeze evidenta nominalã (sau a codurilor numerice personale) a bolnavilor care beneficiazã de medicamentele şi/sau materialele specifice prescrise în cadrul subprogramelor de sãnãtate. Pana la data de 15 a lunii urmãtoare încheierii semestrului va raporta casei de asigurãri de sãnãtate evidenta nominalã a bolnavilor trataţi în cadrul subprogramelor de sãnãtate.
V. Valoarea contractului (se detaliazã fiecare subprogram pe destinaţii 2.2, 2.3, 2.4 etc.)
5.1 ......................... lei, din care:
5.1.1 ....................... lei pe spital;
5.1.2 ....................... lei pe ambulatoriu.
5.2.
5.3.
5.4. Finanţarea subprogramelor
5.4.1. Unitatea sanitarã prezintã în primele 5 zile ale lunii curente, pentru luna expiratã, decontul cuprinzând numãrul de bolnavi trataţi, costul mediu pe bolnav, sumele achitate conform ordinului de plata (cu ştampila trezoreriei) cu care s-a achitat contravaloarea facturii pentru medicamentele şi/sau materialele specifice procurate în luna precedenta, precum şi cererea justificativã, însoţitã de copia facturii emise de furnizor pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna în curs.
5.4.2. Casa de asigurãri de sãnãtate analizeazã indicatorii prezentaţi prin decont, precum şi gradul de utilizare a fondurilor puse la dispoziţie anterior şi deconteazã, în limita sumei prevãzute în contract, în termen de maximum 5 zile de la primire, contravaloarea facturii prezentate în copie de unitatea prestatoare de servicii medicale pentru medicamentele şi/sau materialele specifice aprovizionate pentru luna curenta.
VI. Rãspunderea contractualã
6.1. Unitatea sanitarã are urmãtoarele responsabilitãţi:
6.1.1. Prin medicii coordonatori:
a) rãspunde de utilizarea fondurilor primite pentru efectuarea cheltuielilor pentru medicamentele şi materialele specifice;
b) rãspunde de organizarea evidentei nominale (sau a codurilor numerice personale) a bolnavilor care beneficiazã de medicamentele şi/sau materialele specifice prescrise în cadrul subprogramelor;
c) dispune mãsurile necesare aplicãrii metodologiei de program, în vederea asigurãrii îndeplinirii obiectivelor prevãzute în program;
d) rãspunde de organizarea, monitorizarea şi buna desfãşurare a activitãţilor medicale din cadrul programului;
e) rãspunde de raportarea la timp a datelor cãtre Casa de Asigurãri de Sãnãtate ............., precum şi de realitatea şi exactitatea acestora;
f) evalueaza impactul asupra stãrii de sãnãtate a populaţiei cuprinse în program.
6.1.2. Prin contabilul-şef al unitãţii sanitare:
- rãspunde de modul de organizare a evidentelor tehnico-operative, de utilizarea sumelor alocate potrivit destinaţiilor aprobate, cu respectarea normelor legale în vigoare, de exactitatea şi realitatea datelor raportate lunar.
6.2. Casa de Asigurãri de Sãnãtate ................ controleazã trimestrial modul de utilizare a fondurilor alocate şi analizeazã lunar indicatorii prezentaţi.
6.2.1. Controlul casei de asigurãri de sãnãtate va urmãri, în principal, urmãtoarele:
a) dacã activitãţile se desfãşoarã conform reglementãrilor legale în vigoare;
b) dacã se constata obstacole sau disfunctionalitati în derularea programului;
c) dacã se încadreazã în sumele contractate pe subprograme de sãnãtate, dacã fondurile alocate au fost utilizate potrivit destinaţiilor stabilite şi dacã au servit la realizarea obiectivelor propuse în domeniul sau subprogramul respectiv;
d) dacã persoanele implicate respecta responsabilitãţile legate de subprogram;
e) verifica realitatea şi exactitatea datelor.
6.3. Neprezentarea de cãtre unitatea sanitarã a documentelor prevãzute la pct. 4.1 din prezentul contract atrage sistarea finanţãrii.
6.4. Nerespectarea clauzelor cuprinse la pct. 3.2.2 şi 3.2.8 atrage rezilierea contractului.
VII. Soluţionarea litigiilor
7.1. Litigiile apãrute pe perioada derulãrii contractului se soluţioneazã de cãtre pãrţi pe cale amiabila. În situaţia în care pãrţile nu ajung la o înţelegere, acestea se vor adresa organelor jurisdicţionale competente.
VIII. Clauze speciale
8.1. Se pot încheia acte adiţionale la prezentul contract în situaţia în care, prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate, se aproba modificãri în volumul şi în structura programului, pe parcursul derulãrii acestuia.
8.2. Dacã o clauza a acestui contract ar fi declarata nulã, celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de aceasta nulitate. Pãrţile convin ca orice clauza declarata nulã sa fie înlocuitã printr-o alta clauza care sa corespundã cat mai bine cu putinta spiritului contractului. Dacã pe durata prezentului contract expira termenul de valabilitate a autorizaţiei sanitare, toate celelalte prevederi ale contractului nu vor fi afectate de nulitate, cu condiţia reînnoirii autorizaţiei sanitare pentru toatã durata de valabilitate a contractului.
IX. Dispoziţii finale
9.1. Orice modificare poate fi facuta numai cu acordul scris al ambelor pãrţi.
9.2. În condiţiile apariţiei unor noi acte normative în materie, care intra în vigoare pe durata derulãrii prezentului contract, clauzele contrare se vor modifica şi se vor completa în mod corespunzãtor, numai cu acordul pãrţilor.
9.3. Rezilierea contractului înainte de expirarea valabilitãţii acestuia poate fi facuta numai cu acordul celor doi semnatari.
X. Forta majorã
10.1. Orice împuternicire independenta de vointa pãrţilor, intervenita dupã data semnãrii contractului şi care impiedica executarea acestuia, este consideratã forta majorã şi exonereaza de rãspundere partea care o invoca. Sunt considerate forta majorã, în sensul acestei clauze, împrejurãri ca: rãzboi, revoluţie, cutremur, marile inundatii, embargou.
10.2. Partea care invoca forta majorã trebuie sa anunţe cealaltã parte în termen de 5 zile de la data apariţiei respectivului caz de forta majorã şi, de asemenea, de la încetarea acestui caz.
10.3. Dacã nu se procedeazã la anunţarea în termenele prevãzute mai sus a începerii şi încetãrii cazului de forta majorã, partea care îl invoca suporta toate daunele provocate celeilalte pãrţi prin neanuntarea la termen.
10.4. În cazul în care împrejurãrile care obliga la suspendarea executãrii prezentului contract se prelungesc pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte poate cere rezoluţiunea contractului.
Prezentul contract s-a încheiat astãzi, ....., în doua exemplare, câte un exemplar pentru fiecare parte, şi se completeazã conform normelor în vigoare.
CASA DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE UNITATEA SANITARĂ
Director general, Director,
Director economic, Director economic/contabil-şef
Vizat Serviciul juridic
─────────────────────────
ANEXA 2
────────
la normele metodologice
────────────────────────
Înregistrarea în contabilitate şi circuitul documentelor
în cazul achiziţiilor centralizate de la bugetul de stat
Înregistrarea în contabilitate a achiziţiilor centralizate
──────────────────────────────────────────────────────────
I. În situaţia în care institutul de sãnãtate publica achiziţioneazã
centralizat vaccinuri, le distribuie gratuit direcţiilor de sãnãtate
publica şi acestea medicilor de familie
1. Achiziţia centralizata de vaccinuri la nivelul institutului de sãnãtate
publica, în baza contractelor de achiziţii:
600.01 = 234
"Medicamente "Furnizori"
şi materiale sanitare"
2. Achitarea obligaţiilor cãtre furnizori privind achiziţia de vaccinuri:
234 = 700.01
"Furnizori" "Finanţarea din bugetul
de stat"
3. Distribuirea vaccinurilor cãtre direcţiile de sãnãtate publica, în baza
repartizãrii aprobate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei;
şi a avizului de însoţire a mãrfii:
213.01 = 600.01
"Decontãri cu unitãţile" "Medicamente şi
materiale sanitare"
4. Intrarea în gestiunea direcţiilor de sãnãtate publica a vaccinurilor,
în baza avizului de însoţire a mãrfii şi a repartizãrii aprobate de
Ministerul Sanatatii şi Familiei, de la Institutul de Sãnãtate Publica
Bucureşti:
600.01 = 213.01
"Medicamente "Decontãri cu unitãţile"
şi materiale sanitare"
5. Distribuirea de la direcţia de sãnãtate publica cãtre medicii de familie
a vaccinurilor, pe baza de aviz de însoţire a mãrfii:
213.01 = 600.01
"Decontãri cu unitãţile" "Medicamente
şi materiale sanitare"
6. Înregistrarea pe cheltuieli la nivelul Institutului de Sãnãtate Publica
Bucureşti se face în baza justificarii consumului de vaccinuri de cãtre
medicii de familie, întocmit pe fişa cartografica sau tabel nominal;
acesta se centralizeazã de direcţiile de sãnãtate publica pe documentul
"Raport de justificare a consumului", care se aproba de conducerea
unitãţii/institutului.
410 213.01
"Cheltuielile instituţiei = "Decontãri cu instituţiile"
publice finanţate
de la buget"
II. Direcţia de sãnãtate publica achiziţioneazã contraceptive centralizat
şi le distribuie cabinetelor de planificare familialã.
1. Achiziţionarea de contraceptive la nivelul direcţiilor de sãnãtate publica
judeţene şi a municipiului Bucureşti, în baza contractului de achiziţii:
600.01 = 234
"Medicamente "Furnizori"
şi materiale sanitare"
2. Achitarea obligaţiilor cãtre furnizori privind achiziţia de contraceptive:
234 = 700.01
"Furnizori" "Finanţarea
din bugetul de stat"
3. Distribuirea cãtre medicii de familie, pe baza repartizãrii aprobate de
direcţiile de sãnãtate publica, a contraceptivelor, cu avizul de însoţire
a mãrfii:
213.01 = 600.01
"Decontãri cu unitãţile" "Medicamente
şi materiale sanitare"
4. Justificarea consumului la direcţiile de sãnãtate publica de cãtre medicii
de familie (prin raport lunar pentru distribuirea contraceptivelor gratuite
sau tabel nominal), pentru trecerea pe cheltuieli cu aprobarea conducerii
direcţiei de sãnãtate publica şi a responsabilului de program:
410 = 213.01
"Cheltuielile instituţiilor publice "Decontãri cu unitãţile"
finanţate de la buget"
III. În cazul achiziţionãrii prin unitãţile sanitare finanţate din venituri
extrabugetare desemnate de Ministerul Sãnãtãţii şi Familiei:
1. Încasarea sumelor din alocaţiile bugetare:
192 = 592
"Disponibil din alocaţii "Venituri din alocaţii bugetare
bugetare cu destinaţie specialã" cu destinaţie specialã"
2. Achiziţia de contraceptive în baza contractelor de achiziţie:
600.01 = 234
"Medicamente şi materiale sanitare" "Furnizori"
3. Achitarea furnizorilor privind achiziţia de contraceptive:
234 = 192
"Furnizori" "Disponibil din alocaţii
bugetare cu destinaţie specialã"
4. Distribuirea de cãtre unitãţile sanitare finanţate din venituri
extrabugetare, achizitoare ale contraceptivelor, pe baza de aviz de
însoţire a mãrfii, la unitãţile sanitare şi medicii de familie:
213.01 = 600.01
"Decontãri cu unitãţile" "Medicamente şi materiale
sanitare"
5. Justificarea consumului (prin raport lunar pentru distribuirea
contraceptivelor gratuite sau tabel nominal) de cãtre unitãţile sanitare
sau medicii de familie şi trecerea pe cheltuieli la unitatea
sanitarã care a achiziţionat centralizat contraceptive (trimestrial)
492 = 213.01
"Cheltuieli din alocaţii bugetare "Decontãri cu unitãţile"
cu destinaţie specialã"