Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 11 iunie 2018  de aplicare a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice pentru personalul din sistemul administraţiei penitenciare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 11 iunie 2018 de aplicare a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice pentru personalul din sistemul administraţiei penitenciare

EMITENT: Ministerul Justiţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 556 din 3 iulie 2018
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 2.415/C din 11 iunie 2018, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 556 din 3 iulie 2018.
──────────
    CAP. I
    Criteriile în baza cărora se acordă majorarea salariului de bază/salariului de funcţie cu până la 50% pentru gestionarea de proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile, prevăzută de art. 16 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 1
    Personalul din sistemul administraţiei penitenciare, nominalizat în echipele de proiecte finanţate din fonduri europene nerambursabile, beneficiază de o majorare a salariului de bază/salariului de funcţie - de până la 50%, după cum urmează:
    a) până la 20 de ore se acordă o majorare salarială de 10%;
    b) între 21-40 de ore se acordă o majorare salarială de 20%;
    c) între 41-60 de ore se acordă o majorare salarială de 30%;
    d) între 61-80 de ore se acordă o majorare salarială de 40%;
    e) peste 80 de ore se acordă o majorare salarială de 50%.


    ART. 2
    (1) Majorarea se acordă proporţional cu timpul efectiv lucrat lunar pentru activităţile proiectului şi prevăzute corespunzător în fişa postului.
    (2) Pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea simultan în mai multe proiecte, numărul de ore efectiv lucrate în luna anterioară se cumulează, procentul de majorare salarială fiind stabilit la nivelul corespunzător numărului de ore cumulate.

    ART. 3
    Stabilirea persoanelor care beneficiază de majorare se realizează prin actul administrativ de numire a echipei de proiect emis de ordonatorul de credite.

    ART. 4
    Numărul maxim de personal din cadrul fiecărei echipe de proiect nu poate fi mai mare decât cel prevăzut de contractul/acordul/ordinul de finanţare.

    ART. 5
    În primele 5 zile ale fiecărei luni calendaristice, managerul/coordonatorul/şeful de proiect avizează pontajul lunar care atestă timpul efectiv în luna anterioară lucrat în cadrul fiecărui proiect pentru fiecare persoană nominalizată.

    CAP. II
    Condiţiile pentru acordarea premiilor de excelenţă prevăzute de art. 26 alin. (1)-(3) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 6
    Ordonatorii de credite pot acorda lunar premii de excelenţă pentru personalul care a participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite în activitatea unităţii, în limita a 5% din cheltuielile cu salariile de bază, salariile de funcţie, salariile gradului profesional deţinut, gradaţiile şi salariile de comandă aferente personalului prevăzut în statul de funcţii, sub condiţia încadrării în fondurile aprobate prin buget.

    ART. 7
    (1) Premiile de excelenţă se pot acorda lunar în tot cursul anului personalului care a realizat sau a participat direct la obţinerea unor rezultate deosebite în activitatea instituţiei sau a sistemului administraţiei penitenciare, a participat la activităţi cu caracter deosebit ori a avut un volum de activitate ce depăşeşte în mod semnificativ volumul optim de activitate, în raport de complexitatea sarcinilor, ţinându-se seama de următoarele criterii:
    a) cunoştinţe profesionale şi abilităţi;
    b) calitatea, operativitatea şi eficienţa activităţilor desfăşurate;
    c) perfecţionarea pregătirii profesionale;
    d) capacitatea de a lucra în echipă;
    e) comunicare;
    f) disciplină;
    g) rezistenţă la stres şi adaptabilitate;
    h) capacitatea de asumare a responsabilităţii;
    i) integritate şi etică profesională.

    (2) Sumele neutilizate pot fi utilizate în lunile următoare, în cadrul aceluiaşi an bugetar.

    ART. 8
    Premiile de excelenţă individuale lunare nu pot depăşi lunar două salarii de bază minim brute pe ţară garantate în plată şi se stabilesc de către ordonatorii de credite în limita sumelor aprobate în buget cu această destinaţie, în condiţiile legii, cu consultarea organizaţiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, cu consultarea reprezentanţilor salariaţilor, acolo unde nu sunt constituite astfel de organizaţii sindicale.

    ART. 9
    (1) Premiile de excelenţă individuale lunare se acordă la propunerea fundamentată şi motivată în scris a şefului ierarhic nemijlocit care cuprinde şi cuantumul sumei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
    (2) Propunerea de acordare a premiului se analizează în consiliul de conducere al unităţii, la care sunt invitate şi organizaţiile sindicale reprezentative sau, după caz, reprezentanţii salariaţilor.
    (3) Premiile se acordă prin act administrativ emis potrivit competenţelor de gestiune a resurselor umane pentru stabilirea drepturilor de natură salarială.

    ART. 10
    După stabilirea premiilor, tabelul nominal cu beneficiarii premiului de excelenţă se afişează la avizierul unităţii, cu motivarea pe scurt a propunerii.

    ART. 11
    În Ministerul Justiţiei, premiile de excelenţă individuale se acordă prin ordin al ministrului justiţiei, la propunerea fundamentată şi motivată în scris a şefului ierarhic nemijlocit, avizată de către conducătorul compartimentului din care face parte persoana, de compartimentul resurse umane, precum şi de compartimentul economic şi cuprinde cuantumul sumei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1.

    CAP. III
    Funcţiile pentru care se acordă salariul de comandă, mărimea concretă a procentului, precum şi condiţiile de acordare şi de suspendare a salariului de comandă prevăzut de art. 8 din capitolul II al anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 12
    Salariul de comandă se acordă funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare de la data numirii/împuternicirii în funcţia care conferă dreptul la acesta şi încetează la data schimbării din funcţie, respectiv la data încetării împuternicirii.

    ART. 13
    Salariul de comandă nu se acordă funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare pe timpul cât sunt studenţi ai instituţiilor de învăţământ sau frecventează cursurile de zi ale instituţiilor civile de învăţământ superior, dacă perfecţionarea pregătirii profesionale se realizează cu scoaterea din activitate.

    ART. 14
    Salariul de comandă se suspendă pe toată perioada în care funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare sunt puşi la dispoziţie, în condiţiile art. 60 din capitolul II al anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 15
    În cazul fracţiunilor de lună, cuantumul salariului de comandă se calculează în funcţie de numărul de zile lucrătoare pentru care dreptul există, raportat la numărul de zile lucrătoare din lună.

    ART. 16
    În cazul pensionării, beneficiarii primesc salariul de comandă pe întreaga lună în care are loc încetarea raporturilor de serviciu.

    ART. 17
    Funcţiile pentru care se acordă salariul de comandă, precum şi procentul concret al acestuia sunt următoarele:
    a) Ministerul Justiţiei:

┌─────┬───────────┬────────────────────┐
│Nr. │Funcţia │Procentul salariului│
│crt. │ │de comandă │
├─────┼───────────┼────────────────────┤
│1. │Director │25% │
├─────┼───────────┼────────────────────┤
│2. │Director │23% │
│ │adjunct │ │
├─────┼───────────┼────────────────────┤
│3. │Şef │20% │
│ │serviciu │ │
├─────┼───────────┼────────────────────┤
│4. │Şef birou │18% │
└─────┴───────────┴────────────────────┘



    b) Administraţia Naţională a Penitenciarelor:

┌─────┬──────────────┬─────────────────┐
│Nr. │ │Procentul │
│crt. │Funcţia │salariului de │
│ │ │comandă │
├─────┼──────────────┼─────────────────┤
│1. │Director │25% │
│ │general │ │
├─────┼──────────────┼─────────────────┤
│ │Director │ │
│2. │general │20% │
│ │adjunct │ │
├─────┼──────────────┼─────────────────┤
│3. │Director │17% │
├─────┼──────────────┼─────────────────┤
│4. │Director │16% │
│ │adjunct │ │
├─────┼──────────────┼─────────────────┤
│5. │Şef serviciu │15% │
├─────┼──────────────┼─────────────────┤
│6. │Şef birou, şef│12% │
│ │secţie │ │
├─────┼──────────────┼─────────────────┤
│7. │Şef formaţiune│10% │
│ │(nivelul I) │ │
└─────┴──────────────┴─────────────────┘



    c) Unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor:

┌────┬──────────────────────┬──────────┐
│Nr. │ │Procentul │
│crt.│Funcţia │salariului│
│ │ │de comandă│
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Director penitenciar, │ │
│ │director şcoală de │ │
│ │pregătire, director │ │
│1. │B.A.G.R., director │25% │
│ │penitenciar spital, │ │
│ │director centru de │ │
│ │detenţie, director │ │
│ │centru educativ │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Director adjunct, şef │ │
│2. │centru de formare, şef│20% │
│ │centru de pregătire, │ │
│ │odihnă şi recuperare │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Şef serviciu, şef │ │
│3. │secţie deţinere │18% │
│ │exterioară, şef │ │
│ │catedră │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Şef secţie deţinere │ │
│ │interioară, şef birou,│ │
│ │şef tură, medic-şef, │ │
│ │farmacist-şef, şef │ │
│4. │atelier, şef garaj, │15% │
│ │adjunct şef secţie │ │
│ │deţinere exterioară, │ │
│ │şef secţie, şef grupă │ │
│ │de intervenţie │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│5. │Şef formaţiune │10% │
│ │(nivelul I) │ │
└────┴──────────────────────┴──────────┘





    ART. 18
    Numărul funcţiilor pentru care se acordă salariul de comandă este de maximum 12% din numărul de funcţii prevăzute în statele de organizare, conform legislaţiei în vigoare.

    ART. 19
    (1) Noţiunea de „şef formaţiune“, în înţelesul art. 17 lit. b) şi c), se referă la funcţiile de şef schimb, şef punct lucru, şef post control, şef escortă, şef echipă, şef formaţiune intervenţie, şef tură, asistent medical şef, şef atelier, şef depozit, şef garaj, şef patrulă, supraveghetor-şef, şef arest instanţă şi şef sector, funcţii specifice corpului agenţilor de penitenciare.
    (2) Au dreptul la salariu de comandă ocupanţii funcţiilor de şef formaţiune de nivel I care, în mod curent, presupun activităţi de coordonare a cel puţin 3 subordonaţi şi sunt identificate ca atare în statul de organizare.

    CAP. IV
    Norme privind împuternicirea pentru îndeplinirea atribuţiilor funcţiilor de comandă prevăzute de art. 9 din capitolul II al anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 20
    Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare pot fi împuterniciţi, conform categoriei din care fac parte, în funcţii prevăzute cu salariu de comandă, vacante sau temporar vacante, în unitatea în care sunt încadraţi sau în care sunt detaşaţi.

    ART. 21
    (1) Împuternicirea pe funcţie se poate face pentru o perioadă de maximum 6 luni, perioadă care se poate prelungi, cu acordul scris al funcţionarului public cu statut special propus, cu încă 6 luni.
    (2) Împuternicirea pe funcţie se poate face doar în situaţia în care funcţionarul public cu statut special îndeplineşte condiţiile generale şi specifice necesare ocupării postului şi nu se află sub efectul unei sancţiuni disciplinare.

    ART. 22
    Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare care îndeplinesc, prin împuternicire, atribuţiile funcţiilor prevăzute cu salariu de comandă beneficiază pe această perioadă de salariul de funcţie şi de salariul de comandă corespunzător funcţiilor în care sunt împuterniciţi.

    ART. 23
    Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare împuterniciţi îşi menţin salariile de funcţie şi, după caz, salariile de comandă avute anterior, dacă acestea sunt mai mari decât cele acordate pentru funcţia în care sunt împuterniciţi.

    ART. 24
    Prin ordinul sau decizia de împuternicire se menţionează expres drepturile de care funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare urmează să beneficieze.

    CAP. V
    Acordarea gradaţiilor
    ART. 25
    Pentru funcţionarii publici cu statut special cărora li s-a stabilit gradaţia, la încadrare, prin aplicarea art. 11 alin. (5) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de gradaţiile următoare, din 3 în 3 ani, în limitele prevăzute la art. 11 alin. (1) şi potrivit algoritmului stabilit la alin. (4) al aceluiaşi articol.

    CAP. VI
    Unităţile, categoriile de personal, condiţiile, criteriile şi mărimea compensaţiei de risc prevăzute de art. 14 din capitolul II al anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 26
    (1) Pentru munca cu grad ridicat de risc sau, după caz, în condiţii de pericol deosebit, desfăşurată în exercitarea atribuţiilor funcţionale, funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil din sistemul administraţiei penitenciare care execută, conduc, coordonează sau contribuie la realizarea activităţilor deosebite ori de specialitate, de control antiterorist, activităţi de pază, supraveghere, escortare, asistenţă medicală, educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială pentru persoanele arestate preventiv sau condamnate la pedepse privative de libertate, activităţi de culegere, prelucrare, centralizare, verificare şi valorificare a datelor/situaţiilor/ documentelor/ actelor, acţiuni şi intervenţie, beneficiază de o compensaţie de risc de 30% calculat la salariul de funcţie/salariul de bază.
    (2) Beneficiază de compensaţia de risc de 30% toate categoriile de personal din unităţile sistemului administraţiei penitenciare.
    (3) Personalul din unităţile sistemului administraţiei penitenciare care desfăşoară activităţi privind prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului propriu beneficiază de majorarea salariului de funcţie/salariului de bază cu 12,5%.

    ART. 27
    Compensaţia prevăzută la alin. (1) şi majorarea prevăzută la alin. (3) ale art. 26 se stabilesc prin ordin sau decizie, conform competenţelor.

    CAP. VII
    Condiţiile de acordare a majorării pentru lucrări de excepţie sau misiuni speciale pentru funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil din sistemul administraţiei penitenciare, prevăzută de art. 15 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 28
    Funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil din sistemul administraţiei penitenciare care execută, în domeniul specific, lucrări de excepţie sau misiuni speciale, apreciate ca atare de către conducătorii acestora, beneficiază de o majorare de până la 50% calculată la salariul de funcţie/salariul de bază, denumită în continuare majorare.

    ART. 29
    Sunt considerate lucrări de excepţie:
    a) cele efectuate în vederea realizării unor obiective cu impact ridicat asupra organizării şi funcţionării structurilor din sistemul administraţiei penitenciare;
    b) cele care impun efectuarea unor activităţi cu un grad ridicat de răspundere sau specializare;
    c) cele care presupun o documentare complexă sau gestionarea unui volum mare de informaţii;
    d) cele care contribuie la identificarea, obţinerea sau creşterea veniturilor.


    ART. 30
    Sunt considerate misiuni speciale:
    a) activităţile directe desfăşurate cu persoanele arestate preventiv sau condamnate la pedepse privative de libertate, în împrejurări având o complexitate ridicată;
    b) activităţile care implică riscuri deosebite pentru siguranţa personalului sau pentru funcţionarea în bune condiţii a unităţilor din sistemul administraţiei penitenciare;
    c) activităţile cu un grad de complexitate mai mare decât atribuţiile corespunzătoare postului ocupat.


    ART. 31
    Majorarea prevăzută la art. 28 se acordă pentru cel mult 5% din numărul total de posturi prevăzute în statele de organizare şi în limita a 30% din suma salariilor de bază/salariilor de funcţie, salariilor gradului profesional deţinut, gradaţiilor, salariilor de comandă, cumulat pe total buget al ordonatorului principal de credite.

    ART. 32
    (1) Administraţia Naţională a Penitenciarelor stabileşte numărul de persoane care pot beneficia de majorare în conformitate cu art. 31, precum şi proporţia acestora pe corpuri profesionale şi îl comunică fiecărei unităţi subordonate, aceasta având obligaţia de a se încadra în datele primite.
    (2) Stabilirea personalului care beneficiază de majorare se realizează trimestrial, majorarea acordându-se individual pentru aceeaşi perioadă.

    ART. 33
    (1) Majorarea se acordă având în vedere lucrările de excepţie sau misiunile speciale desfăşurate în trimestrul anterior acordării dreptului, la propunerea fundamentată şi motivată în scris a şefului ierarhic nemijlocit, care cuprinde şi procentul majorării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
    (2) Propunerile de acordare a majorării se analizează în consiliul de conducere al unităţii la care sunt invitate şi organizaţiile sindicale reprezentative, până la sfârşitul lunii imediat următoare trimestrului pentru care se acordă. În urma analizei se stabilesc propunerile finale asupra cărora urmează să decidă persoana competentă potrivit alin. (3).
    (3) Majorarea se acordă prin actul administrativ al persoanei care are competenţa de numire în funcţie, potrivit legii.
    (4) La acordarea majorării se au în vedere toate categoriile de personal şi corpuri profesionale, cu respectarea principiului proporţionalităţii.
    (5) Prin excepţie, propunerea de acordare a majorării în situaţia personalului subordonat profesional Direcţiei prevenirea criminalităţii şi terorismului, care îşi desfăşoară activitatea în unităţile subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, este analizată în cadrul consiliului de conducere de la nivelul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, iar deciziile de acordare a majorării se transmit conducerilor unităţilor subordonate pentru punerea în aplicare, conform competenţelor de acordare a majorării. Propunerile de acordare a majorării pentru personalul Direcţiei prevenirea criminalităţii şi terorismului nu poate depăşi limita de 5% din totalul posturilor prevăzute în structurile Direcţiei prevenirea criminalităţii şi terorismului din unităţi.

    ART. 34
    (1) În Ministerul Justiţiei, majorarea pentru lucrări de excepţie sau misiuni speciale se acordă individual, prin ordin al ministrului justiţiei, la propunerea scrisă a superiorului ierarhic care va cuprinde, în mod obligatoriu, motivarea, procentul propus, în funcţie de lucrările de excepţie sau misiunile speciale, precum şi perioada de acordare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.
    (2) Propunerea de acordare a majorării se avizează de către conducătorul compartimentului din care face parte salariatul, de compartimentul de resurse umane, din punctul de vedere al încadrării în procentul de 5% prevăzut la art. 32 alin. (1), precum şi de compartimentul economic, din punct de vedere financiar.

    ART. 35
    (1) Majorarea salarială de până la 50% nu se acordă sau plata majorării încetează în următoarele cazuri:
    a) în toate situaţiile în care nu se acordă salariul de funcţie/salariul de bază;
    b) în situaţia punerii la dispoziţie ca urmare a punerii în mişcare a acţiunii penale sau a trimiterii în judecată.

    (2) În situaţia în care majorarea acordată unei persoane încetează înainte de expirarea perioadei iniţiale, se poate propune ca, pentru perioada rămasă, să beneficieze de majorarea de până la 50% o altă persoană, cu respectarea procedurii şi condiţiilor stabilite prin prezentele norme metodologice.
    (3) Majorarea se menţine până la expirarea perioadei pentru care a fost acordată, inclusiv în cazul în care intervine detaşarea sau mutarea beneficiarului la altă unitate din sistemul penitenciar.
    (4) După aprobare, tabelul nominal cu beneficiarii majorării se afişează la avizierul unităţii, cu motivarea pe scurt a propunerii.

    ART. 36
    Prevederile Ordinului ministrului justiţiei nr. 820/C/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind acordarea majorării pentru lucrări de excepţie sau misiuni speciale funcţionarilor publici cu statut special şi personalului civil din sistemul administraţiei penitenciare se aplică în mod corespunzător şi în anul 2018, până la intrarea în vigoare a prezentului ordin.

    CAP. VIII
    Criteriile de stabilire a localităţilor şi zonelor izolate, a localităţilor şi zonelor unde atragerea personalului se face cu greutate, categoriile de personal şi mărimea concretă a sporului de până la 20% din salariul de funcţie/salariul de bază prevăzut de art. 20 din capitolul II al anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 37
    (1) Pentru activitatea desfăşurată în unităţi situate în localităţi sau în zone izolate sau în localităţi sau zone unde atragerea personalului se face cu greutate, funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil din sistemul administraţiei penitenciare beneficiază de un spor de până la 20% din salariul de funcţie/salariul de bază.
    (2) Prin unităţi în sensul prezentului capitol se înţelege sediul unităţilor din sistemul administraţiei penitenciare şi/sau locaţiile permanente ale structurilor situate în afara sediului acestora.

    ART. 38
    Sunt considerate localităţi sau zone izolate ori localităţi sau zone unde atragerea personalului se face cu greutate:
    a) localităţi sau zone situate la distanţă de cel puţin 25 de km faţă de cea mai apropiată localitate urbană sau până la care deplasarea cu mijloacele de transport existente se face într-un interval de timp mai mare de o oră;
    b) localităţi sau zone spre care accesul este dificil sau lipseşte accesul pe uscat din cauza condiţiilor meteorologice aspre pe o perioadă mai mare de 2 săptămâni consecutive în cursul unui an;
    c) localităţi sau zone cu drum principal nemodernizat (neasfaltat);
    d) localităţi sau zone neacoperite de mijloacele de comunicaţie (lipsă semnal telefonie);
    e) localităţi sau zone în care aprovizionarea cu cele necesare traiului curent este dificilă şi se face la intervale de timp mai mari de o săptămână;
    f) localităţi sau zone în care sunt amplasate unităţi în care au rămas vacante mai mult de 50% din posturile scoase la concurs într-un interval de 24 de luni anterior datei la care se face analiza;
    g) localităţi sau zone în care sunt amplasate unităţi în care media procentului general de încadrare a posturilor din statul de organizare al unităţii este sub 85%, într-un interval de 12 luni anterior datei la care se face analiza.


    ART. 39
    (1) Pentru activitatea desfăşurată în localităţile sau zonele prevăzute la art. 38, sporul de până la 20% se acordă astfel:
    a) pentru activitatea desfăşurată în unităţi situate în localităţi sau zone pentru care sunt îndeplinite cel puţin 5 dintre criteriile prevăzute la art. 38 se acordă un spor de 20% din salariul de funcţie/salariul de bază;
    b) pentru activitatea desfăşurată în unităţi situate în localităţi sau zone pentru care sunt îndeplinite 4 dintre criteriile prevăzute la art. 38 se acordă un spor de 15% din salariul de funcţie/salariul de bază;
    c) pentru activitatea desfăşurată în unităţi situate în localităţi sau zone pentru care sunt îndeplinite 3 dintre criteriile prevăzute la art. 38 se acordă un spor de 10% din salariul de funcţie/salariul de bază.

    (2) Sporul prevăzut la alin. (1) se acordă pentru timpul efectiv lucrat în astfel de condiţii, în baza pontajului lunar.

    ART. 40
    Încadrarea unităţii în criteriile prevăzute la art. 38 şi în procentele prevăzute la art. 39 se face anual, în luna noiembrie pentru anul următor, la propunerea comisiei desemnate la nivel de unitate, şi se aprobă de directorul unităţii.

    ART. 41
    Acordarea sporului se face prin decizie a directorului unităţii.

    ART. 42
    (1) Funcţionarii publici cu statut special, precum şi personalul civil, delegaţi în unităţi din localităţi sau zone pentru care s-a stabilit acordarea sporului, beneficiază de sporul prevăzut la art. 39, în condiţiile prezentului capitol.
    (2) Funcţionarii publici cu statut special, precum şi personalul civil, delegaţi în unităţi sau instituţii din afara sistemului penitenciar în care se acordă spor pentru activitatea desfăşurată în unităţi situate în localităţi sau în zone izolate sau în localităţi sau zone unde atragerea personalului se face cu greutate beneficiază de sporul acordat personalului unităţii sau instituţiei respective.
    (3) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), plata sporului se face pe baza adeverinţelor eliberate de instituţiile respective, din care să rezulte timpul efectiv lucrat în aceste condiţii şi procentul sporului.

    CAP. IX
    Specialităţile, condiţiile de acordare şi de retragere a titlului de specialist de clasă/domeniu funcţional, retrogradarea dintr-o clasă superioară într-una inferioară, criteriile şi standardele de performanţă prevăzute de art. 28 alin. (2) şi (4) din capitolul II al anexei nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    SECŢIUNEA I
    Dispoziţii generale
    ART. 43
    În scopul recunoaşterii valorii profesionale şi a stimulării funcţionarilor publici cu statut special şi a personalului civil în activitate din sistemul administraţiei penitenciare care aduc o contribuţie substanţială la realizarea sarcinilor şi misiunilor specifice domeniului de activitate se instituie titlul de „specialist de clasă“ şi brevetul corespunzător.

    ART. 44
    Titlul de specialist de clasă este ierarhizat, în ordinea crescătoare a calificării, începând cu clasa a 3-a, pe trei niveluri, astfel:
    a) clasa a 3-a;
    b) clasa a 2-a;
    c) clasa 1.


    ART. 45
    (1) Titlul are o valabilitate de 5 ani şi se obţine/menţine prin examen, de către personalul care îndeplineşte condiţiile şi standardele de performanţă pentru fiecare domeniu/clasă în parte.
    (2) Personalul deţinător al titlul de specialist de clasă clasa a 3-a sau a 2-a, care participă la examenul de acordare a unei clase superioare, îşi păstrează titlul de specialist de clasă deţinut, în limita de valabilitate stabilită la alin. (1), în situaţia nepromovării acestuia.

    ART. 46
    (1) Domeniile de activitate pentru care se acordă titlul de specialist de clasă sunt următoarele: siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, reintegrare socială, psihologia personalului, inspecţie penitenciară, audit, medical, secretariat şi relaţii publice, resurse umane şi formare profesională, juridic, prevenirea criminalităţii, informaţii clasificate, cooperare internaţională şi programe, securitate şi sănătate în muncă, situaţii de urgenţă, economico-administrativ, tehnologia informaţiei.
    (2) Pentru funcţiile de director general, director general adjunct şi director de unitate penitenciară se instituie specialitatea management penitenciar.

    SECŢIUNEA a II-a
    Acordarea şi menţinerea titlului de specialist de clasă
    ART. 47
    În sistemul administraţiei penitenciare se organizează anual, în perioada stabilită prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, o sesiune de examen având ca obiect obţinerea/menţinerea titlului de specialist de clasă.

    ART. 48
    Examinarea în vederea obţinerii titlului de specialist de clasă şi a brevetului corespunzător clasei se realizează astfel:
    a) de către comisiile constituite în cadrul fiecărei structuri de specialitate din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, pentru personalul cu funcţii de conducere din unităţile subordonate, personalul cu funcţii de execuţie din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, personalul încadrat pe funcţii prevăzute cu un singur post în statele de organizare ale unităţilor subordonate şi pentru personalul pentru care nu se poate asigura comisie de specialitate la nivel de unitate;
    b) de către comisiile constituite în cadrul fiecărei structuri de specialitate din unitate, pentru personalul cu funcţii de execuţie din unităţile subordonate.


    ART. 49
    (1) Pentru a participa la examenul pentru obţinerea titlului de specialist de clasă, funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil din sistemul administraţiei penitenciare trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii şi standarde de performanţă:
    a) să desfăşoare activităţi în domeniul în care se organizează examenul pentru obţinerea titlului de specialist de clasă;
    b) să aibă studii în domeniul pentru care se organizează examen; poate participa la examen şi personalul care nu posedă studii specifice domeniului respectiv, dacă are cel puţin un an în plus faţă de vechimea minimă în domeniul clasei respective;
    c) să aibă o vechime minimă de 3 ani în domeniul în care se organizează examenul, pentru clasa a 3-a;
    d) să aibă o vechime minimă de 5 ani în domeniul în care se organizează examenul, pentru clasa a 2-a;
    e) să aibă o vechime minimă de 7 ani în domeniul în care se organizează examenul, pentru clasa 1;
    f) calificativele corespunzătoare perioadei de vechime minimă în specialitate să fie de cel puţin Foarte bun.

    (2) Pentru funcţiile de director general, director general adjunct şi director de unitate penitenciară, vechimea dobândită pe parcursul întregii activităţi desfăşurate în sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională pe funcţii de conducere se consideră vechime utilă la calculul stagiului pentru obţinerea titlului de specialist - specialitatea management penitenciar.

    ART. 50
    Pentru menţinerea clasei deţinute, personalul prevăzut la art. 49 trebuie să se prezinte la examen din 5 în 5 ani, în cadrul sesiunii anuale organizate; calificativele corespunzătoare stagiului de 5 ani trebuie să fie cel puţin Bun.

    ART. 51
    Vechimea minimă în specialitate, prevăzută la art. 49 alin. (1) lit. c), d) şi e) trebuie îndeplinită până la finele lunii precedente celei în care se organizează examenul.

    ART. 52
    Pentru personalul mutat/schimbat din funcţii în cadrul aceluiaşi domeniu de activitate, vechimea acumulată i se consideră continuitate în stagiu pentru obţinerea/menţinerea titlului de specialist de clasă.

    ART. 53
    Perioada în care funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil s-au aflat în concediu pentru creşterea copilului se consideră vechime pentru obţinerea/menţinerea titlului de specialist de clasă, condiţia prevăzută la art. 50 fiind considerată îndeplinită.

    ART. 54
    (1) În cazul modificării raporturilor de serviciu, personalul deţinător al titlului de specialist de clasă îşi păstrează titlul deţinut şi beneficiază de drepturile aferente, în limita de valabilitate de 5 ani de la obţinere, dacă îşi desfăşoară activitatea în acelaşi domeniu.
    (2) La revenirea într-o funcţie din domeniul pentru care s-a acordat titlul de specialist de clasă, în termenul de valabilitate de 5 ani a titlului, personalul redobândeşte titlul, cu condiţia încadrării în numărul de locuri alocate pentru domeniul respectiv.

    ART. 55
    Personalului reîncadrat sau transferat în sistemul administraţiei penitenciare din alte instituţii de apărare, ordine publică şi securitate naţională i se consideră vechime utilă la calculul stagiului pentru obţinerea unui titlu de specialist activitatea desfăşurată în aceste instituţii, în măsura în care a lucrat în acelaşi domeniu de activitate.

    ART. 56
    Funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil din sistemul administraţiei penitenciare nu pot participa la examenul pentru obţinerea/menţinerea titlului de specialist de clasă:
    a) pe perioada punerii la dispoziţie, precum şi a suspendării raporturilor de serviciu;
    b) pe perioada cât sancţiunile disciplinare nu sunt radiate, pentru cei sancţionaţi disciplinar.


    SECŢIUNEA a III-a

    Modalitatea de desfăşurare a examenului. Evaluarea candidaţilor
    ART. 57
    Până la data de 15 aprilie a fiecărui an, unităţile transmit Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor o situaţie numerică, pe domenii şi pe clase, a personalului din unitate care îndeplineşte condiţiile de participare la examen în vederea obţinerii/menţinerii titlului de specialist de clasă pentru anul următor, comunică impactul generat şi fondurile disponibile.

    ART. 58
    Situaţiile centralizate se analizează în Consiliul de conducere al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor care realizează şi repartizarea pe unităţi penitenciare a titlurilor de specialist, pe clase.

    ART. 59
    Administraţia Naţională a Penitenciarelor publică pe portalul intern al instituţiei anunţul privind demararea acţiunii de acordare a titlurilor de specialist şi repartizarea pe unităţi a numărului de titluri ce urmează a fi acordate, cu stabilirea pe unităţi penitenciare a perioadei de susţinere a examenului.

    ART. 60
    Pentru asigurarea transparenţei şi echităţii, conducerea fiecărei unităţi penitenciare comunică personalului din subordine, prin afişare la avizierul unităţii în termen de 3 zile de la postarea pe portalul intern al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor a anunţului privind demararea acţiunii de acordare a titlurilor de specialist, domeniile pentru care se organizează examen de acordare a titlului de specialist de clasă, precum şi următoarele date:
    a) numărul de titluri repartizate unităţii;
    b) bibliografia şi tematica pe fiecare domeniu/clasă în parte;
    c) data şi locul susţinerii examenului;
    d) data-limită de depunere a cererii de înscriere la examen.


    ART. 61
    Modificările intervenite din motive obiective, referitoare la data, ora şi locul desfăşurării examenului, se afişează în timp util pe portalul intern al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi la sediul unităţilor penitenciare.

    ART. 62
    Examenul constă în susţinerea unei probe scrise de verificare a cunoştinţelor de specialitate.

    ART. 63
    Înscrierea la examen se realizează prin depunerea unei cereri, conform anexei nr. 3 la prezentele norme metodologice, la secretariatul unităţii; cererea se repartizează structurii de resurse umane.

    ART. 64
    (1) Structura de resurse umane completează în cererea de înscriere datele privind vechimea în domeniu, precum şi calificativele obţinute pe perioada vechimii minime în domeniu/stagiului în clasă şi evaluează cererile din punctul de vedere al îndeplinirii condiţiilor de examen.
    (2) Rezultatele evaluării se consemnează într-un proces-verbal, care se afişează la avizierul unităţii şi pe portalul intern.
    (3) Respingerea cererilor se motivează şi se comunică în scris titularului până cel târziu la data începerii examenului.

    ART. 65
    Candidaţii admişi în vederea obţinerii/menţinerii titlului de specialist de clasă vor susţine examenul; media minimă pentru a putea fi declarat „admis“ este 8,00.

    ART. 66
    Timpul alocat pentru elaborarea lucrărilor scrise de verificare a cunoştinţelor de specialitate este stabilit de comisia de examen şi nu poate depăşi o oră şi jumătate din momentul comunicării subiectelor.

    ART. 67
    Subiectele pentru proba scrisă de verificare a cunoştinţelor de specialitate se stabilesc de către membrii comisiei pe baza bibliografiei de concurs şi a tematicii, în concordanţă cu titlul de specialist/clasa pentru care a fost organizat examenul; comisia elaborează, în ziua susţinerii probei scrise, minimum două variante de subiecte care sunt introduse în plicuri sigilate.

    ART. 68
    Supraveghetorii pentru susţinerea probei scrise sunt desemnaţi de către directorul unităţii organizatoare, din rândul personalului de altă specialitate.

    ART. 69
    Accesul candidaţilor în săli este permis cu 30 de minute înainte de începerea probei, pe baza listelor întocmite pentru fiecare sală; prezenţa candidaţilor se consemnează, în scris.

    ART. 70
    Înaintea începerii examenului preşedintele comisiei de examen sau membrii comisiei desemnaţi de acesta instruieşte/instruiesc supraveghetorii, precum şi candidaţii, cu privire la desfăşurarea probei scrise de verificare a cunoştinţelor de specialitate.

    ART. 71
    Candidaţilor le este interzisă pătrunderea în săli cu orice fel de materiale care ar putea fi utilizate pentru rezolvarea subiectelor, precum şi cu orice mijloc de comunicare la distanţă sau dispozitive de stocare a datelor.

    ART. 72
    Distribuirea subiectelor de examen se face prin alegerea, de către unul dintre candidaţi, a unui plic conţinând una dintre variantele de subiecte special create; candidatul va semna procesul-verbal de extragere a variantei de subiecte.

    ART. 73
    După comunicarea subiectelor este interzis accesul candidaţilor sau al oricărei alte persoane în sala de examen, cu excepţia membrilor comisiei de examen, a supraveghetorilor şi a câte unui reprezentant al organizaţiilor sindicale reprezentative; ieşirea din sală a candidaţilor atrage eliminarea din examen, cu excepţia situaţiilor de urgenţă, caz în care aceştia vor fi însoţiţi de un supraveghetor.

    ART. 74
    Candidaţii care nu respectă regulile de desfăşurare a examenului vor fi eliminaţi din examen.

    ART. 75
    Grila de corectare a variantei de subiecte extrase se întocmeşte de către membrii comisiei în timpul susţinerii probei scrise şi se afişează din dispoziţia preşedintelui comisiei de examen la avizierul unităţii, după expirarea timpului de elaborare a lucrărilor scrise.

    ART. 76
    Atât pe perioada elaborării variantelor de subiecte, cât şi pe perioada întocmirii grilei de corectare este interzis accesul oricărei alte persoane în încăperea în care se elaborează subiectele, cu excepţia membrilor comisiei de examen şi a reprezentanţilor organizaţiilor sindicale.

    ART. 77
    (1) La expirarea timpului alocat probei scrise, candidaţii sunt obligaţi să predea supraveghetorului desemnat lucrările în faza în care se află, copia variantei de subiecte primită, precum şi ciorna, dacă este cazul, semnând în borderoul de predare-primire special întocmit în acest sens, depăşirea timpului stabilit fiind interzisă.
    (2) Ultimii 3 candidaţi vor rămâne, în mod obligatoriu, în sală, până la predarea tuturor lucrărilor. Dacă la examen s-au înscris mai puţin de 3 candidaţi, aceştia rămân în sală până la predarea ultimei lucrări.

    ART. 78
    După predarea tuturor lucrărilor scrise, în prezenţa candidaţilor rămaşi în sală, unul dintre supraveghetorii desemnaţi verifică dacă numărul lucrărilor scrise corespunde numărului semnăturilor din procesul-verbal de predare a lucrărilor scrise şi amestecă lucrările scrise.

    ART. 79
    Lucrările scrise, împreună cu documentele constituite pentru susţinerea probei scrise, vor fi depozitate în spaţiul destinat corectării care va fi asigurat şi sigilat de către preşedinte.

    ART. 80
    (1) Pe baza grilei de corectare, membrii comisiei notează lucrarea scrisă a fiecărui candidat, în borderoul individual, cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă din oficiu; notele acordate sunt trecute în borderoul centralizator, care este semnat pe fiecare filă de preşedintele şi membrii comisiei de examen; punctajul pentru fiecare lucrare se obţine pe baza mediei aritmetice a notelor acordate de fiecare din membrii comisiei de examen, utilizând două zecimale.
    (2) În situaţia în care numărul celor care au promovat examenul pentru obţinerea titlului de specialist de clasă este mai mare decât numărul de titluri aprobat, se va proceda la acordarea titlului în ordinea strict descrescătoare a mediilor
    obţinute; în cazul obţinerii de medii egale, departajarea se face după punctajul calculat cu respectarea următorului algoritm:
    a) Se acordă câte un punct pentru fiecare an întreg lucrat în sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
    b) Se acordă câte 2 puncte pentru fiecare an întreg lucrat în domeniul de activitate specific.


    (3) Punctajul se stabileşte prin însumarea punctelor acordate.
    (4) La punctaje egale are prioritate persoana cu cea mai mare vechime în domeniu.

    ART. 81
    (1) Rezultatele obţinute de candidaţii la examen se înscriu într-un proces-verbal semnat pe fiecare filă de preşedintele şi membrii comisiei.
    (2) Procesul-verbal înregistrat se afişează în termen de cel mult 48 de ore la avizier şi pe portalul intern.

    ART. 82
    (1) Candidaţii care identifică erori în cuprinsul grilei de corectare le pot sesiza în termen de 3 ore de la afişarea acesteia. Sesizarea se depune la unitatea organizatoare şi se soluţionează de către comisia de examinare în termen de o oră de la depunere.
    (2) Comisia poate începe corectarea lucrărilor numai după expirarea termenului de sesizare a erorilor din cuprinsul grilei de corectare ori, în cazul în care astfel de erori au fost sesizate în condiţiile alin. (1), numai după soluţionarea sesizării.
    (3) Candidaţii pot contesta rezultatele obţinute sau modul de organizare al examenului; contestaţiile se depun în termen de cel mult 24 de ore de la afişarea rezultatelor la secretariatul unităţii organizatoare. Acestea se transmit, de îndată, secretarului comisiei de examinare.

    ART. 83
    (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor specifice, secretarul comisiei de soluţionare a contestaţiilor preia de la secretarul comisiei de examinare, pe bază de proces-verbal, contestaţiile înregistrate, grila de corectare şi lucrările aferente.
    (2) Analizarea şi rezolvarea contestaţiilor se realizează în cel mult 7 zile lucrătoare de la termenul-limită de depunere a contestaţiei.

    ART. 84
    Rezultatele soluţionării contestaţiilor se consemnează într-un proces-verbal, semnat pe fiecare filă de preşedintele şi membrii comisiei de soluţionare a contestaţiilor; procesul-verbal înregistrat se afişează în termenul prevăzut la art. 81 alin. (2) la avizier şi pe portalul intern.

    ART. 85
    Nota acordată de comisia de soluţionare a contestaţiilor este definitivă.

    SECŢIUNEA a IV-a
    Comisii şi atribuţii
    ART. 86
    Comisiile de examinare se stabilesc prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, respectiv prin decizii ale directorilor unităţilor subordonate, conform competenţelor stabilite la art. 48, şi sunt alcătuite din specialişti de clasă din domeniile pentru care se organizează examenul, putând fi cooptaţi, în funcţie de situaţie, şi specialişti de clasă din cadrul altor unităţi.

    ART. 87
    Comisiile sunt formate dintr-un preşedinte, un secretar şi cel puţin 2 membri care îndeplinesc standardele de performanţă, cu respectarea principiului potrivit căruia membrii comisiilor trebuie să aibă titlu de specialist de clasă, cel puţin egal cu cel pentru care candidaţii susţin examenul.

    ART. 88
    Persoanele prevăzute la art. 87 vor semna o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte următoarele:
    a) nu sunt desemnate în comisii, în cadrul aceluiaşi examen, cu soţul/soţia sau o rudă de gradul I;
    b) nu sunt soţ/soţie sau rudă până la gradul I inclusiv ori, după caz, au relaţii cu caracter patrimonial cu unul dintre candidaţi;
    c) vor respecta confidenţialitatea lucrărilor comisiei.


    ART. 89
    (1) La examen are dreptul de a participa, în calitate de observator, un reprezentant al organizaţiilor sindicale reprezentative ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, cu respectarea tuturor regulilor stabilite pentru derularea examenului.
    (2) Persoanele prevăzute mai sus semnează o declaraţie pe propria răspundere în condiţiile prevăzute la art. 88.

    ART. 90
    Comisia de examinare are ca atribuţii:
    a) stabilirea subiectelor;
    b) întocmirea grilelor de corectare;
    c) preluarea şi gestionarea lucrărilor;
    d) soluţionarea sesizărilor cu privire la erorile identificate în cuprinsul grilei de corectare;
    e) corectarea lucrărilor;
    f) întocmirea procesului-verbal de corectare şi afişare a rezultatelor.


    ART. 91
    (1) În cazul în care la finalizarea examenului se înregistrează contestaţii, la propunerea şefilor de structuri din Administraţia Naţională a Penitenciarelor sau, după caz a directorilor unităţilor subordonate, prin decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se stabileşte o comisie de soluţionare a contestaţiilor.
    (2) Structura comisiei de soluţionare a contestaţiilor se stabileşte conform prevederilor art. 87.
    (3) În cadrul aceluiaşi examen, nicio persoană desemnată în comisia de examinare nu poate face parte din comisia de soluţionare a contestaţiilor.

    ART. 92
    Comisia de soluţionare a contestaţiilor are ca atribuţii:
    a) verificarea modului în care au fost respectate normele şi procedura de examinare pentru fiecare caz în parte;
    b) aprecierea lucrărilor contestate, urmând a fi analizată doar lucrarea scrisă întocmită cu ocazia susţinerii examenului.


    SECŢIUNEA a V-a
    Retragerea titlului de specialist de clasă şi retrogradarea
    ART. 93
    (1) Neprezentarea, la expirarea perioadei de valabilitate a titlului de specialist de clasă, la examenul de acordare a unei clase superioare ori de menţinere a clasei deţinute sau nepromovarea examenului de menţinere a clasei deţinute atrage retrogradarea într-un nivel inferior.
    (2) Limita de valabilitate a clasei obţinute ca urmare a retrogradării este cea menţionată la art. 45, dar personalul poate participa la examenul de acordare a unei clase superioare, în următorul an în care se organizează examen, cu respectarea condiţiilor stabilite prin prezentele norme metodologice.

    ART. 94
    (1) Retragerea titlului de specialist de clasă se poate face atunci când se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile şi standardele în baza cărora a fost acordat.
    (2) Constatarea neîndeplinirii condiţiilor şi standardelor se face de către emitentul actului administrativ de acordare, dacă a fost sesizat despre aceasta prin:
    a) notă-raport înaintată de către şefii structurilor pentru personalul pe care îl coordonează;
    b) note-raport înaintate de către preşedinţii colectivelor de inspecţii şi controale directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, respectiv directorilor unităţilor subordonate, după caz, pe baza constatărilor făcute cu ocazia inspecţiei sau controlului.


    ART. 95
    Plata majorării salariului de funcţie/salariului de bază cu 2,5%, 5%, respectiv 7,5%, corespunzător clasei a 3-a, clasei a 2-a sau clasei 1 încetează în următoarele cazuri:
    a) în toate situaţiile în care nu se acordă salariul de bază;
    b) în situaţia punerii la dispoziţie ca urmare a punerii în mişcare a acţiunii penale sau a trimiterii în judecată.


    SECŢIUNEA a VI-a
    Drepturile funcţionarilor publici cu statut special şi ale personalului civil care deţin titlul de specialist de clasă
    ART. 96
    Funcţionarii publici cu statut special în activitate şi personalul civil care deţin titlul de specialist de clasă beneficiază de dreptul de a deţine brevetul şi de a purta insigna corespunzătoare titlului de specialist de clasă deţinut.

    ART. 97
    Funcţionarii publici cu statut special în activitate şi personalul civil beneficiază, pentru nivelurile titlurilor deţinute, de majorarea salariului de funcţie/salariului de bază cu:
    a) 2,5% - pentru titlul de specialist clasa a 3-a;
    b) 5% - pentru titlul de specialist clasa a 2-a;
    c) 7,5% - pentru titlul de specialist clasa 1.


    SECŢIUNEA a VII-a
    Dispoziţii finale
    ART. 98
    Numărul de titluri de specialist de clasă ce se pot acorda anual, pentru fiecare domeniu de activitate, se stabileşte după aprobarea bugetului, la propunerea unităţilor, în funcţie de fondurile aprobate la această categorie de cheltuieli.

    ART. 99
    Bibliografia şi studiile specifice fiecărui domeniu se aprobă în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.

    ART. 100
    Asigurarea insignelor corespunzătoare titlurilor de specialist de clasă, precum şi a brevetelor se realizează de către Baza de aprovizionare, gospodărire şi reparaţii Bucureşti.

    ART. 101
    (1) Insignele se distribuie în mod gratuit celor ce deţin titlul de specialist de clasă şi se poartă numai la uniforma de oraş; forma, dimensiunile şi conţinutul brevetului, precum şi ale insignei de specialist de clasă sunt prevăzute în anexele nr. 4, 5 şi 6 la prezentele norme metodologice.
    (2) Insignele corespunzătoare titlurilor de specialist de clasă conţin emblema cu sigla Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în formă rotundă, cu diametrul de 2,5 cm şi numărul aferent clasei - clasa a 3-a, clasa a 2-a, clasa 1.
    (3) Numărul aferent clasei (clasa a 3-a, clasa a 2-a, clasa 1-a) se înscrie cu culoare albastru, pe un suport circular, cu diametrul de 1 cm, de culoare galben.
    (4) Insignele se confecţionează din metal, au formă triunghiulară, cu dimensiunile 5,5 cm/7 cm/7 cm, fondul fiind de culoare bleumarin, astfel cum este prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.
    (5) Documentul însoţitor al insignei este brevetul, validat prin semnătura persoanei competente să aprobe actul administrativ de alocare la drepturi.

    ART. 102
    Brevetele sunt completate de către structura de resurse umane care întocmeşte actul administrativ de acordare a titlului; înmânarea brevetului şi insignei de specialist de clasă se face în termen de cel mult 60 de zile calendaristice de la data emiterii actului administrativ.

    ART. 103
    Directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, personalul cu funcţii de conducere din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, directorii şi directorii adjuncţi din unităţile subordonate, precum şi funcţionarii publici cu statut special din Ministerul Justiţiei sunt de drept deţinători ai titlului de specialist de clasă, cu respectarea condiţiilor de vechime prevăzute de prezentele norme metodologice; valabilitatea titlului este de 5 ani şi se reînnoieşte, de drept, în cazul menţinerii în funcţie.

    ART. 104
    Acordarea titlului se face începând cu data de întâi a lunii următoare afişării rezultatelor finale, prin act administrativ emis cu respectarea competenţelor de gestiune a resurselor umane.

    ART. 105
    Evidenţa personalului care deţine titlul de specialist de clasă se ţine de către structura de resurse umane din fiecare unitate penitenciară, pe domenii şi clase, într-un registru în format electronic sau în aplicaţia informatizată de evidenţă a personalului.

    ART. 106
    Documentele privind examenul pentru acordarea sau menţinerea titlului de specialist de clasă se păstrează la unitatea organizatoare şi se arhivează în cel de-al doilea an de la constituire.

    CAP. X
    Condiţiile de acordare a compensării de 5-25% la salariul de funcţie/salariul de bază al agenţilor de penitenciare, respectiv personalului civil din sistemul administraţiei penitenciare care desfăşoară activităţi de conducători de autovehicule, prevăzută la art. 29 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 107
    (1) Agenţii de penitenciare şi personalul contractual care desfăşoară activitate de conducători de autovehicule şi care, prin natura muncii, lucrează peste programul normal de lucru, inclusiv în zilele de repaus săptămânal sau în zilele în care, potrivit reglementărilor legale în vigoare, nu se lucrează, cărora nu li se poate acorda timp liber corespunzător, beneficiază de o compensaţie de 5-25% din salariul de funcţie/salariul de bază.
    (2) Directorul unităţii, la propunerea structurii logistice, cu avizul şefului structurii economico-administrative, aprobă lista conducătorilor de autovehicule care, prin natura muncii lucrează peste programul normal de lucru.

    ART. 108
    De compensaţia prevăzută la art. 107 alin. (1) beneficiază şi personalul încadrat pe alte funcţii decât cele de conducători de autovehicule, în măsura în care desfăşoară astfel de activităţi cu caracter temporar.

    ART. 109
    În funcţie de numărul de ore prestate peste programul normal de lucru, se stabilesc următoarele cote procentuale ce se vor aplica la salariul de funcţie/salariul de bază:

┌─────────────────────┬────────────────┐
│Numărul de ore │Cota procentuală│
│prestate lunar peste │care se aplică │
│programul normal de │la salariul de │
│lucru şi necompensate│funcţie/salariul│
│cu timp liber │de bază │
├─────────────────────┼────────────────┤
│Până la 40 ore │5% │
├─────────────────────┼────────────────┤
│41-50 ore │10% │
├─────────────────────┼────────────────┤
│51-60 ore │15% │
├─────────────────────┼────────────────┤
│61-70 ore │20% │
├─────────────────────┼────────────────┤
│peste 70 ore │25% │
└─────────────────────┴────────────────┘



    ART. 110
    Fracţiunile de oră nu se iau în calcul.

    ART. 111
    Dacă nu s-a acordat timp liber corespunzător în condiţiile art. 21 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, compensaţia se plăteşte în luna următoare.

    ART. 112
    Plata compensaţiei se face pe bază de pontaj, semnat de conducătorul structurii economico-administrative şi aprobat de directorul unităţii.

    CAP. XI
    Drepturile salariale ale funcţionarilor publici cu statut special cuvenite pe timpul studiilor şi în alte situaţii, prevăzute de art. 57 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    Drepturile salariale ale funcţionarilor publici cu statut special cuvenite pe timpul studiilor şi în alte situaţii, prevăzute de art. 57 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 113
    (1) Drepturile prevăzute la art. 57 alin. (1) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare au aprobarea directorului unităţii penitenciare pentru participarea la cursuri;
    b) Cursurile sunt în conformitate cu cerinţele stabilite în fişa postului sau cu perspectivele de evoluţie în carieră;
    c) Nevoile de formare au fost identificate prin chestionar de către şefii ierarhici;
    d) Perioada rămasă până la împlinirea vârstei de pensionare pentru limită de vârstă este mai mare de 1 an.

    (2) Acordarea drepturilor specifice funcţionarilor publici cu statut special, precum şi a drepturilor aplicabile altor categorii de personal prevăzute de art. 57 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se face pe baza documentelor de prezenţă eliberate de instituţia de învăţământ.
    (3) Pe perioada stagiului efectuat la unităţi, drepturile cuvenite pe bază de pontaj se acordă corespunzător condiţiilor de muncă specifice din unităţi.

    ART. 114
    (1) Drepturile prevăzute la art. 57 alin. (2) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
    a) Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare au aprobarea directorului unităţii penitenciare pentru participarea la activităţile de perfecţionare sau formare continuă;
    b) Activităţile de perfecţionare sau formare continuă sunt în conformitate cu cerinţele fişei postului sau cu perspectivele de evoluţie în carieră;
    c) Nevoile de formare au fost identificate prin chestionar de către şefii ierarhici.

    (2) Drepturile specifice funcţionarilor publici cu statut special, precum şi cele cuvenite pe bază de pontaj se acordă în baza documentelor de prezenţă eliberate de organizatorul formei de pregătire.
    (3) Pe perioada stagiului efectuat la unităţi, drepturile cuvenite pe bază de pontaj se acordă corespunzător condiţiilor de muncă specifice din unităţi.

    CAP. XII
    Drepturile salariale ale funcţionarilor publici cu statut special puşi la dispoziţie în situaţii temeinic justificate, prevăzute de art. 58 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 115
    Funcţionarii publici cu statut special sunt puşi la dispoziţie în condiţiile legii, începând cu data la care intervine această situaţie, potrivit competenţelor de gestiune a resurselor umane.

    ART. 116
    (1) Personalul prevăzut la art. 115 beneficiază, pe perioada punerii la dispoziţie, de salariul de funcţie avut, salariul gradului profesional deţinut, gradaţii, precum şi de celelalte drepturi salariale, ţinând cont de condiţiile de muncă în care îşi desfăşoară activitatea.
    (2) Funcţionarii publici cu statut special care au deţinut funcţie de conducere anterior punerii la dispoziţie nu beneficiază de salariu de comandă.

    ART. 117
    Prin ordinul sau decizia de punere la dispoziţie se menţionează toate drepturile de care beneficiază.

    CAP. XIII
    Drepturile salariale ale funcţionarilor publici cu statut special cărora le încetează raporturile de serviciu, prevăzute de art. 59 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 118
    Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare cărora le încetează raporturile de serviciu primesc salariul de funcţie, salariul gradului profesional, gradaţiile şi, după caz, salariul de comandă, precum şi celelalte drepturi salariale, până la sfârşitul lunii în care a avut loc încetarea raporturilor de serviciu.

    ART. 119
    Pentru funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare avansaţi în gradul profesional următor şi cărora le-au încetat raporturile de serviciu cu aceeaşi dată, drepturile salariale se stabilesc proporţional, în raport cu noul grad profesional.

    ART. 120
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 118, funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare cărora le-au încetat raporturile de serviciu, din iniţiativa lor ori pentru motive imputabile acestora, primesc drepturile salariale prevăzute la art. 118 până la data încetării raporturilor de serviciu.
    (2) În sensul alin. (1), situaţiile de încetare a raporturilor de serviciu, din iniţiativa funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, sunt următoarele:
    a) demisie;
    b) transfer, la cerere;
    c) pensionare în condiţiile legii, la cerere.

    (3) În sensul alin. (1), situaţiile de încetare a raporturilor de serviciu, din motive imputabile funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, sunt următoarele:
    a) destituirea din funcţie;
    b) desfiinţarea unităţii ori mutarea acesteia în altă localitate, în cazul în care ofiţerul sau agentul nu acceptă să o urmeze;
    c) reducerea personalului unităţii prin desfiinţarea unor posturi de natura celui ocupat de ofiţerul sau agentul în cauză, ca urmare a reorganizării, în cazul în care acesta refuză oferta conducerii unităţii de trecere în altă funcţie;
    d) revocarea actului de numire în funcţie, ca urmare a refuzului depunerii jurământului de credinţă;
    e) ca urmare a constatării nulităţii actului de numire în funcţie, de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătoreşti prin care nulitatea a fost constatată.


    ART. 121
    Termenul legal de predare a funcţiei începe de la data încetării raporturilor de serviciu până la terminarea predării, fără a depăşi 22 de zile lucrătoare, cu excepţia situaţiilor de încetare a raporturilor de serviciu din iniţiativa funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare sau din motive imputabile acestora, pentru care nu există termen de predare a funcţiei.

    CAP. XIV
    Drepturile salariale ale funcţionarilor publici cu statut special puşi la dispoziţie ca urmare a punerii în mişcare a acţiunii penale, ca efect al trimiterii în judecata unei instanţe penale, în stare de libertate, precum şi în cazul eliberării pe cauţiune, prevăzute de art. 60 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 122
    După punerea în mişcare a acţiunii penale sau după trimiterea sa în judecată, funcţionarul public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare se pune la dispoziţie.

    ART. 123
    Menţinerea în activitate a personalului prevăzut la art. 122 se hotărăşte după soluţionarea definitivă a cauzei, cu excepţia situaţiei în care a comis şi abateri disciplinare, iar procedura disciplinară se finalizează prin destituirea din sistemul administraţiei penitenciare.

    ART. 124
    (1) În perioada punerii la dispoziţie, personalul prevăzut la art. 122 beneficiază de salariul de funcţie minim corespunzător gradului profesional deţinut, salariul gradului profesional deţinut, gradaţii, precum şi de celelalte drepturi salariale, ţinând cont de condiţiile de muncă în care îşi desfăşoară activitatea.
    (2) Funcţionarii publici cu statut special care au deţinut funcţie de conducere anterior punerii la dispoziţie nu beneficiază de salariu de comandă.

    ART. 125
    Punerea la dispoziţie se face cu data înregistrării în unitate a comunicării parchetului.

    ART. 126
    În cazul în care s-au dispus clasarea, achitarea, renunţarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei, în cazul încetării procesului penal, în cazul scoaterii de sub urmărire penală, încetării urmăririi penale, renunţării la urmărirea penală dacă s-a dispus anterior punerea în mişcare a acţiunii penale, funcţionarul public cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare este repus în toate drepturile anterioare, actualizate potrivit majorărilor sau indexărilor salariale, inclusiv compensarea celor de care a fost privat pe perioada punerii la dispoziţie, respectiv a suspendării din funcţie, potrivit competenţelor de gestiune a resurselor umane.

    ART. 127
    În cazul în care s-a dispus clasarea, achitarea, renunţarea la aplicarea pedepsei sau amânarea aplicării pedepsei, precum şi în cazul încetării procesului penal, încetarea raporturilor de serviciu se va realiza dacă împotriva funcţionarului public cu statut special s-a dispus o măsură de siguranţă/obligaţie/măsură de supraveghere de natură a afecta/împiedica exercitarea atribuţiilor funcţiei.

    ART. 128
    Funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare arestaţi le încetează plata drepturilor salariale începând cu data suspendării din funcţie.

    CAP. XV
    Drepturile salariale ale funcţionarilor publici cu statut special care desfăşoară activităţi de control financiar preventiv propriu şi, după caz, de audit, prevăzute de art. 84 alin. (3) din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 129
    Funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare care desfăşoară activităţi de control financiar preventiv propriu sau de audit beneficiază de majorarea salariului de funcţie cu 10%, pentru perioada cât desfăşoară această activitate.

    ART. 130
    (1) Acordarea acestor drepturi se face prin act administrativ al conducătorului instituţiei, conform competenţelor de gestiune a resurselor umane.
    (2) Majorarea se acordă pentru timpul efectiv lucrat, în baza pontajului lunar.

    CAP. XVI
    Condiţiile de acordare a sporului pentru activitatea desfăşurată de funcţionarii publici cu statut special şi personalul civil din sistemul administraţiei penitenciare în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, prevăzut de art. 88 din anexa nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice
    ART. 131
    Pentru activitatea desfăşurată de funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi personalul civil în zilele de repaus săptămânal, respectiv sâmbăta şi duminica, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, se acordă un spor de 100% din salariul de funcţie/salariul de bază.

    ART. 132
    (1) Sporul prevăzut la art. 131 se acordă, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) există o planificare în serviciu sau altă formă de organizare a programului normal de lucru sau există dispoziţia scrisă a şefului ierarhic de desfăşurare a activităţii în aceste zile, emise conform competenţelor şi regulilor stabilite la nivelul fiecărei unităţi, cu aprobarea conducătorului unităţii;
    b) în situaţii excepţionale, dispoziţia prevăzută la lit. a) poate fi verbală, dar se consemnează în scris în prima zi lucrătoare, în condiţiile prevăzute la lit. a).

    (2) Sporul de 100% din salariul de funcţie/salariul de bază se stabileşte proporţional cu timpul efectiv lucrat în zilele respective, determinându-se pe baza raportului dintre baza de calcul şi durata normală a timpului de lucru din luna în care s-au desfăşurat activităţile.
    (3) Dreptul prevăzut la art. 131 se plăteşte prin adăugare la drepturile salariale cuvenite în luna pentru care se efectuează plata.
    (4) Munca astfel prestată şi plătită nu se compensează şi cu timp liber corespunzător.

    ART. 133
    (1) Plata sporului de 100% se face pe baza centralizatorului lunar al orelor prestate, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
    (2) Centralizatorul lunar prevăzut la alin. (1) se întocmeşte de şeful structurii în care persoana îşi desfăşoară activitatea ori de către persoanele desemnate de conducătorul unităţii, se aprobă de conducătorul unităţii sau, după caz, de persoanele delegate potrivit competenţelor şi se comunică structurii financiar-contabile, împreună cu o copie a documentelor prevăzute la art. 133 alin. (1).
    (3) Personalul delegat să desfăşoare activităţi la alte instituţii, pentru realizarea sarcinilor rezultate din obiectivele delegării, care a desfăşurat activitate în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, beneficiază de timp liber în compensare, cu aprobarea conducerii unităţii, pe baza documentelor doveditoare eliberate şi transmise de aceste instituţii.
    (4) Pentru personalul ale căror raporturi de serviciu/muncă au încetat sau au fost suspendate, precum şi pentru cel mutat, plata sporului de 100% se efectuează odată cu plata ultimelor drepturi salariale.
    (5) Pentru personalul căruia îi încetează detaşarea, împuternicirea pe o funcţie de conducere sau punerea la dispoziţie la o altă unitate decât cea în care este încadrat, plata sporului de 100% se efectuează odată cu plata ultimelor drepturi salariale aferente acestor situaţii.

    ART. 134
    (1) Dispoziţiile legale privind regimul muncii suplimentare prestate peste programul normal de lucru, prevăzute la art. 21 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, sunt şi rămân aplicabile.
    (2) Timpul liber corespunzător se acordă în condiţiile legii pentru munca suplimentară desfăşurată peste durata normală a timpului de lucru şi presupune că pentru numărul de ore efectiv lucrate peste durata normală a timpului de lucru se acordă acelaşi număr de ore libere.

    ART. 135
    Conducătorii unităţilor din sistemul administraţiei penitenciare dispun măsurile necesare pentru folosirea adecvată şi eficientă a resurselor umane aflate la dispoziţie şi a resurselor financiare alocate în acest sens.

    CAP. XVII
    Structura salariului lunar pentru funcţionarii publici cu statut special
    ART. 136
    (1) Structura salariului lunar pentru funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare şi formula de calcul al acestuia sunt prevăzute în anexa nr. 8 la prezentele norme metodologice.
    (2) Plata drepturilor salariale se face în data de 10 a fiecărei luni, pentru luna anterioară, în baza pontajelor întocmite de fiecare şef de structură, aprobate de directorul unităţii/directorul direcţiei, după caz, şi transmise structurii financiare până în data de 3 a fiecărei luni.

    ART. 137
    În conformitate cu art. 25 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru instituţiile din sistemul sanitar şi cele din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, suma sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, inclusiv cele pentru hrană şi vacanţă, acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite, nu poate depăşi 30% din suma salariilor de bază, a soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, soldelor de grad/salariilor gradului profesional deţinut, gradaţiilor şi a soldelor de comandă/salariilor de comandă şi a indemnizaţiilor lunare, după caz.

    ART. 138
    Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1

    la normele metodologice




    Propunere de acordare a premiului de excelenţă

┌─────────────────────────────────────┬┐
│UNITATEA ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│GRAD PROFESIONAL ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│NUME ŞI PRENUME ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│FUNCŢIE ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│ACTIVITATEA LA CARE SE FACE REFERIRE ││
│ŞI CRITERIILE AVUTE ÎN VEDERE ││
└─────────────────────────────────────┴┘


    Şeful ierarhic,
    ……………….

    ANEXA 2

    la normele metodologice




    Propunere de acordare a majorării pentru lucrări de excepţie sau misiuni speciale

┌─────────────────────────────────────┬┐
│UNITATEA ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│GRAD PROFESIONAL ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│NUME ŞI PRENUME ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│FUNCŢIE ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│LUCRAREA DE EXCEPŢIE SAU MISIUNEA ││
│SPECIALĂ LA CARE SE FACE REFERIRE ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│PROCENT MAJORARE ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│CONTRIBUŢIA ADUSĂ DE F.P.S.S./ P.C. ││
│LA LUCRAREA DE EXCEPŢIE SAU MISIUNEA ││
│SPECIALĂ ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│IMPLICAŢII INSTITUŢIONALE ││
└─────────────────────────────────────┴┘


    Şeful ierarhic,
    ……………….

    ANEXA 3

    la normele metodologice




    Nr. de înregistrare …........./............
    CERERE
    de înscriere la examen în vederea acordării/menţinerii titlului
     de specialist de clasă - clasa a ........- a, în specialitatea ...................
    Domnule/Doamnă ministru/director,
    Subsemnatul/Subsemnata, ..........................................., cod informatic ………., încadrat în funcţia de ..................................., absolvent/licenţiat al ………..........................., vă rog să îmi aprobaţi înscrierea la examenul pentru acordarea/menţinerea titlului de specialist de clasă - clasa a …..- a în specialitatea ……………………….………………….. .
    Semnătura .................................................
    Data …………………
    Structura de resurse umane atestă următoarele date:
    1. Candidatul are o vechime în specialitatea/domeniul la care solicită participarea la examen de: ……………………………
    2. Calificativele corespunzătoare vechimii minime, raportat la clasa pentru care a solicitat înscrierea: ………………………..
    3. A fost/Nu a fost sancţionat disciplinar …………………………………………
    4. Data radierii sancţiunii disciplinare …………………………………………….
    5. Alte observaţii: …………………………………………………………………...................................

                                                                (de exemplu, îndeplineşte/nu îndeplineşte condiţiile de studii)
    Concluzie:
    Candidatul îndeplineşte/nu îndeplineşte condiţiile de participare la examen.
    Semnătura ................... Data ......................

    ANEXA 4

    la normele metodologice




    ROMÂNIA
 (a se vedea imaginea asociată)
    BREVET
    Prin Ordinul nr. ……. din …………. se conferă
    ……….........................…………………………………….
    (domnului, doamnei, numele, iniţiala tatălui şi prenumele titularului)
    din …......……………………………………..
          (denumirea instituţiei din care face parte)
    titlul de Specialist de clasă - clasa a …… - a
    în specialitatea ……………………………………………………………………………………
    pentru activitatea desfăşurată şi contribuţia substanţială în realizarea sarcinilor şi misiunilor specifice domeniului.
    Ministrul justiţiei,
    ……………………….
    (semnătura)
    Bucureşti, ……..………..……
                     (data)
    Nr. …………..……………….....................
      (nr. înreg. Reg. evid. brevete)

    ANEXA 5

    la normele metodologice




    ROMÂNIA
 (a se vedea imaginea asociată)
    BREVET
    Prin Decizia nr. ……. din ………….. se conferă
    ………………..........................……………………………
    (domnului, doamnei, numele, iniţiala tatălui şi prenumele titularului)
    din ……………….....……………………....
            (denumirea instituţiei din care face parte)
    titlul de Specialist de clasă - clasa a ……-a
    în specialitatea ………………………………………….
    pentru activitatea desfăşurată şi contribuţia substanţială în realizarea sarcinilor şi misiunilor specifice domeniului.
    Director,
    ...………………….
    (semnătura)
    Bucureşti, ………..……..……….
                   (data)
    Nr. ……….…………..………………...
    (nr. înreg. Reg. evid. brevete)

    ANEXA 6

    la normele metodologice
    Modelul insignei de specialist de clasă
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 7

    la normele metodologice




    MINISTERUL JUSTIŢIEI
    Administraţia Naţională a Penitenciarelor
    Unitatea ................................
    Aprob.
    Conducătorul unităţii,
    ...............................
    CENTRALIZATOR LUNAR
    al orelor prestate de către personalul din .....(denumirea structurii).... în luna ............,
    în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care,
    în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează

┌────┬─────────┬───────────┬────────────┬──────────┬────────┬───────────┬──────────┬──────────┐
│ │ │ │Cine a │ │ │Semnătura │ │ │
│Nr. │Numele şi│Activitatea│dispus │Data şi │Număr de│persoanei │Semnătura │ │
│crt.│prenumele│desfăşurată│desfăşurarea│intervalul│ore │care a │şefului │Observaţii│
│ │ │ │activităţii │de timp │prestate│prestat │structurii│ │
│ │ │ │ │ │ │activitatea│ │ │
├────┼─────────┼───────────┼────────────┼──────────┼────────┼───────────┼──────────┼──────────┤
├────┼─────────┼───────────┼────────────┼──────────┼────────┼───────────┼──────────┼──────────┤
└────┴─────────┴───────────┴────────────┴──────────┴────────┴───────────┴──────────┴──────────┘


    Întocmit
    ..................................................................
    (numele, prenumele, data şi semnătura)

    ANEXA 8

    la normele metodologice




    Structura salariului lunar şi formula de calcul al acestuia

┌───────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│Denumirea │ │
│elementului de │Noţiune/Formula de calcul │
│structură │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ │SF0 = salariul de funcţie reprezintă suma│
│Salariul de │de bani la care au dreptul lunar │
│funcţie, │funcţionarii publici cu statut special │
│conform │din sistemul administraţiei penitenciare,│
│Hotărârii │corespunzător funcţiei îndeplinite, │
│Guvernului nr. │stabilită conform tabelului din cap. I şi│
│0610/2017*), │art. 11 alin. (2) din cap. II din anexa │
│calculat la │nr. VI la Legea-cadru nr. 153/2017, cu │
│gradaţia zero │modificările şi completările ulterioare, │
│(SF0) │care nu poate fi mai mică/mic decât │
│ │nivelul salariului de bază minim brut pe │
│ │ţară garantat în plată │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ │SF1 = SF0 din anexa la cap. I + cota │
│ │procentuală de 3% a gradaţiei │
│ │corespunzătoare vechimii │
│Cuantumul nou ├─────────────────────────────────────────┤
│al salariului │SF2 = SF1 + cota procentuală de 3% a │
│de funcţie, │gradaţiei corespunzătoare vechimii │
│conform art. 11├─────────────────────────────────────────┤
│alin. (4) din │SF3 = SF2 + cota procentuală de 3% a │
│anexa nr. VI la│gradaţiei corespunzătoare vechimii │
│Legea-cadru nr.├─────────────────────────────────────────┤
│153/2017, cu │SF4 = SF3 + cota procentuală de 3% a │
│modificările şi│gradaţiei corespunzătoare vechimii │
│completările ├─────────────────────────────────────────┤
│ulterioare (cu │SF5 = SF4 + cota procentuală de 3% a │
│gradaţie │gradaţiei corespunzătoare vechimii │
│inclusă) SF1, ├─────────────────────────────────────────┤
│SF2, SF3, SF4, │SF6 = SF5 + cota procentuală de 3% a │
│SF5, SF6, SF7 │gradaţiei corespunzătoare vechimii │
│ ├─────────────────────────────────────────┤
│ │F7 =SF6+ cota procentuală de 3% a │
│ │gradaţiei corespunzătoare vechimii │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare 7,5% │ │
│prerogative │ │
│constituţionale│ │
│de apărare, │ │
│ordine publică │ │
│şi securitate │ │
│naţională, │ │
│conform art. 19│SF0-7 x 7,5% │
│din anexa nr. │ │
│VI la │ │
│Legea-cadru nr.│ │
│153/2017, cu │ │
│modificările şi│ │
│completările │ │
│ulterioare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare 12,5% │ │
│structuri │ │
│centrale, │ │
│conform art. 23│ │
│din anexa nr. │ │
│VI la │SF0-7 x 12,5% │
│Legea-cadru nr.│ │
│153/2017, cu │ │
│modificările şi│ │
│completările │ │
│ulterioare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare 2,5%, │ │
│5% şi 7,5% │ │
│specialist de │ │
│clasă/domeniu │ │
│funcţional, │ │
│conform art. 28│ │
│din anexa nr. │SF0-7 x procent majorare │
│VI la │ │
│Legea-cadru nr.│ │
│153/2017, cu │ │
│modificările şi│ │
│completările │ │
│ulterioare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare 10% │ │
│pentru │ │
│activitatea de │ │
│control │ │
│financiar │ │
│preventiv │ │
│propriu, │ │
│conform art. 84│SF0-7 x 10% │
│din anexa nr. │ │
│VI la │ │
│Legea-cadru nr.│ │
│153/2017, cu │ │
│modificările şi│ │
│completările │ │
│ulterioare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare de 10%│ │
│pentru │ │
│activitate de │ │
│audit, conform │ │
│art. 84 alin. │ │
│(3) din anexa │SF0-7 x 10% │
│nr. VI la │ │
│Legea-cadru nr.│ │
│153/2017, cu │ │
│modificările şi│ │
│completările │ │
│ulterioare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare pentru│ │
│activităţi │ │
│într-un proiect│ │
│finanţat din │ │
│fonduri │ │
│europene │SF x ≤ 50% x nr. ore lucrate │
│nerambursabile,│------------------------------------ │
│conform art. 16│nr. ore lucrătoare │
│din Legea-cadru│ │
│nr. 153/2017, │ │
│cu modificările│ │
│şi completările│ │
│ulterioare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare pentru│ │
│activităţi în │ │
│mai multe │ │
│proiecte │ │
│finanţate din │ │
│fonduri │SF0-7 x ∑ ≤ 50% x nr. ore lucrate │
│europene │-----------------------------------------│
│nerambursabile,│nr. ore lucrătoare │
│conform art. 16│ │
│din Legea-cadru│ │
│nr. 153/2017, │ │
│cu modificările│ │
│şi completările│ │
│ulterioare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Salariu de │SF = SF0-7 + Majorare 7,5% + Majorare │
│funcţie cu │12,5% + Majorare 2,5% sau 5% sau 7,5% + │
│gradaţie şi │Majorare de până la 50% proiecte + │
│majorări, după │Majorare 10% CFP + Majorare de 10% audit │
│caz (SF) │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Salariul │Cuantumurile salariilor de grad sunt │
│gradului │prevăzute în anexa nr. VI la Legea-cadru │
│profesional │nr. 153/2017, cu modificările şi │
│deţinut │completările ulterioare │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Salariul de │SF x ≤ 25% │
│comandă │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Sporul de │SF x ≤ 16% x nr. ore lucrate │
│depozitare şi │------------------------------------ │
│manipulare │nr. ore lucrătoare │
│muniţie │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Sporul pentru │SF x ≤ 15% x nr. ore lucrate │
│condiţii │------------------------------------ │
│periculoase sau│nr. ore lucrătoare │
│vătămătoare │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Sporul pentru │SF x ≤ 15% x nr. ore lucrate │
│condiţii grele │------------------------------------ │
│de muncă │nr. ore lucrătoare │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Sporul pentru │ │
│activităţile │SF x ≤ 15% x nr. ore lucrate │
│care solicită o│------------------------------------ │
│încordare │nr. ore lucrătoare │
│psihică foarte │ │
│ridicată │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Compensare │ │
│muncă în │ │
│condiţii de │SF x ≤ 30% │
│pericol │ │
│deosebit │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Majorare de │ │
│până la 50% │ │
│pentru │ │
│personalul care│SF x ≤ 50% │
│execută lucrări│ │
│de excepţie sau│ │
│misiuni │ │
│speciale │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Spor localităţi│ │
│/zone izolate/ │ │
│unde atragerea │SF x ≤ 20% │
│personalului se│ │
│face cu │ │
│greutate │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Spor personal │ │
│care are în │ │
│primire cai/ │SF x ≤ 5% │
│câini de │ │
│serviciu │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Indemnizaţie │SF x ≤ 5% x nr. ore lucrate │
│pentru pază şi │------------------------------------ │
│supraveghere │nr. ore lucrătoare │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Compensaţie │ │
│5—25% pentru │ │
│personalul care│ │
│desfăşoară │ │
│activităţi de │ │
│conducători │ │
│autovehicule, │ │
│peste programul│ │
│normal de │ │
│lucru, inclusiv│SF x ≤ 5 - 25% conform art. 107—109 din │
│în zilele de │prezentele norme metodologice │
│repaus │ │
│săptămânal şi │ │
│în alte zile în│ │
│care nu se │ │
│lucrează, │ │
│potrivit legii,│ │
│şi cărora nu li│ │
│se poate acorda│ │
│timp liber │ │
│corespunzător │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Spor activităţi│ │
│control │ │
│financiar │SF x ≤ 10% │
│preventiv/audit│ │
│(prevăzute prin│ │
│ordin) │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Spor pentru │ │
│activităţi zile│ │
│repaus │ │
│săptămânal, │SF x ≤ 100% x nr. ore lucrate │
│sărbători │------------------------------------ │
│legale şi │nr. ore lucrătoare │
│celelalte zile │ │
│în care, │ │
│potrivit legii,│ │
│nu se lucrează │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ │SF x ≤ 25% x nr. ore lucrate │
│Spor noapte │------------------------------------ │
│ │nr. ore lucrătoare │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Indemnizaţie │ │
│pentru titlul │50% din salariul minim pe ţară garantat │
│ştiinţific de │în plată │
│doctor │ │
├───────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│Spor pentru ore│ │
│suplimentare │ │
│conform art. 21│SF x ≤ 75% x nr. ore lucrate suplimentar │
│din Legea-cadru│peste programul normal de lucru │
│nr. 153/2017, │------------------------------------ │
│cu modificările│nr. ore lucrătoare │
│şi completările│ │
│ulterioare │ │
└───────────────┴─────────────────────────────────────────┘

    *) Hotărârea Guvernului nr. 0610/2017 nu a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    NOTĂ:
    Derogările de la aplicarea dispoziţiilor Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute prin legi speciale se menţin.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016