Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 10 septembrie 1996 privind comunicarea, cercetarea, inregistrarea, raportarea, evidenta accidentelor de munca si declararea, confirmarea, inregistrarea, raportarea, evidenta bolilor profesionale, precum si a celorlalti indicatori care definesc morbiditatea profesionala
EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 249 din 15 octombrie 1996
In temeiul <>art. 47 alin. (1) lit. f) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996 , se emit prezentele norme metodologice.
Dispozitii generale
Prezentele norme metodologice constituie cadrul de reglementare a unor proceduri, metode si mijloace de aplicare unitara a prevederilor <>Legii protectiei muncii nr. 90/1996 pentru activitatea celor ce au in preocuparile lor rezolvarea problemelor privind accidentele de munca si bolile profesionale.
ART. 1
Obiectivele principale sint:
a) stabilirea unui sistem unitar de proceduri privind comunicarea, cercetarea, inregistrarea, evidenta si declararea accidentelor de munca, a incidentelor periculoase, precum si a bolilor profesionale;
b) stabilirea unui sistem coerent si eficient de colectare si prelucrare a informatiilor privind accidentele de munca, incidentele periculoase si bolile profesionale, care sa permita evidenta efectelor produse si cauzele acestora, in vederea:
- orientarii activitatii de prevenire;
- evaluarii starii de sanatate a participantilor la procesul de munca;
- stabilirii unor masuri eficiente de profilaxie;
- realizarii unei banci de date - istoric cu principalele caracteristici ale evenimentului;
c) validarea unor metode de comparare, in vederea efectuarii de analize statistice, pe diferite criterii, pentru activitatea specifica protectiei muncii, care sa permita fundamentarea unor masuri eficiente de prevenire si profilaxie;
d) asigurarea evidentei prin care se inregistreaza si se conserva drepturile ce decurg dintr-un accident de munca sau dintr-o boala profesionala pentru victime, ca prestatori de munca.
ART. 2
Prezentele norme metodologice constituie cerinte fundamentale referitoare la comunicarea, cercetarea, inregistrarea, declararea si evidenta accidentelor de munca, a imbolnavirilor profesionale si a incidentelor periculoase.
ART. 3
Dispozitiile prezentelor norme metodologice sint obligatorii si se aplica (cu exceptia celor prevazute in <>Legea protectiei muncii nr. 90/1996 ):
a) tuturor domeniilor de activitate economica;
b) tuturor persoanelor juridice si fizice, inclusiv celor cu capital strain, care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei, precum si persoanelor juridice si fizice romane care desfasoara activitati in afara granitelor tarii;
c) tuturor participantilor la procesul muncii, indiferent de situatia lor profesionala.
CAP. 1
Accidente de munca si incidente periculoase
Sectiunea 1
Definitia si clasificarea accidentului de munca
ART. 4
Prin accident de munca, potrivit legislatiei in vigoare, se intelege vatamarea violenta a organismului uman, precum si intoxicatia acuta profesionala, care au loc in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu, indiferent de natura juridica a raportului de munca in baza caruia se desfasoara activitatea, si care provoaca incapacitate temporara de munca (ITM) de cel putin 3 zile, invaliditate (INV) ori deces (D).
ART. 5
In sensul celor prevazute la art. 4, este, de asemenea, accident de munca:
a) accidentul suferit de elevi, studenti si ucenici in timpul efectuarii practicii profesionale;
b) accidentul suferit de persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau de interes public, in tara sau in afara granitelor tarii, in timpul si din cauza indeplinirii acestor sarcini;
c) accidentul survenit in cadrul activitatilor cultural-sportive organizate de institutii autorizate, in timpul si din cauza indeplinirii acestor activitati;
d) accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru salvarea de vieti omenesti;
e) accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol care ameninta avutul public;
f) accidentul de traseu, daca deplasarea s-a facut in timpul si pe traseul normal;
g) accidentul cauzat de activitati care nu au legatura cu procesul muncii, daca se produce la sediul persoanei juridice sau la adresa persoanei fizice ori in orice alt loc de munca organizat de acestea, in timpul programului de munca;
h) accidentul suferit in timpul deplasarii de la sediul persoanei juridice sau fizice la locul de munca sau de la un loc de munca la altul, pentru indeplinirea indatoririlor de serviciu;
i) accidentul suferit in timpul deplasarii de la sediul persoanei juridice sau de la adresa persoanei fizice la care este incadrata victima, sau de la orice alt loc de munca organizat de acestea, la o alta persoana juridica sau fizica, pentru indeplinirea indatoririlor de serviciu, pe durata normala de deplasare.
In situatiile mentionate la lit. h) si i), deplasarea trebuie sa se faca fara abateri nejustificate de la traseul normal si, de asemenea, transportul sa se faca in conditiile prevazute de normele de protectie a muncii sau de circulatie, in vigoare;
j) accidentul suferit inainte sau dupa incetarea lucrului, daca victima prelua sau preda uneltele de lucru, locul de munca, utilajul sau materialele, daca schimba imbracamintea personala, de protectie sau de lucru, daca se afla in baie sau in spalator, sau daca se deplasa de la locul de munca la iesirea din incinta persoanei juridice sau fizice si invers;
k) accidentul suferit in timpul pauzelor regulamentare;
l) accidentul suferit de angajati ai persoanelor juridice romane sau de persoane fizice romane, delegati pentru indeplinirea indatoririlor de serviciu in afara granitelor tarii, pe durata prevazuta in documentul de deplasare.
Deplasarea trebuie sa se faca fara abateri nejustificate de la traseul programat;
m) accidentul suferit de personalul roman care efectueaza lucrari si servicii pe teritoriul altor tari, in baza unor contracte, conventii sau in alte conditii prevazute de lege, incheiate de persoane juridice romane cu parteneri straini, in timpul si din cauza indeplinirii indatoririlor de serviciu;
n) accidentul suferit de cei care urmeaza cursuri de calificare, recalificare sau perfectionare a pregatirii profesionale, in timpul si din cauza efectuarii activitatilor de instruire practica (de exemplu: somerii);
o) accidentul determinat de fenomene sau calamitati naturale cum ar fi: furtuna, viscol, cutremur, inundatie, alunecari de teren, trasnet (electrocutare) etc., daca victima se afla in timpul procesului de munca sau in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
p) accidentul survenit in timpul vizitelor organizate la o persoana juridica sau fizica in scop profesional;
r) disparitia unei persoane, in conditiile unui accident de munca si in imprejurari care indreptatesc presupunerea decesului acestuia;
s) accidentul suferit de o persoana, aflata in indeplinirea atributiilor de serviciu, ca urmare a unei agresiuni;
t) accidentul suferit de o persoana care se afla in perioada de proba, in vederea angajarii.
ART. 6
Accidentele de munca, in raport cu urmarile produse, se clasifica astfel:
a) accidente care produc incapacitate temporara de munca (ITM)
Accidentul care produce ITM determina intreruperea activitatii lucratorului pe o anumita perioada, cu o durata de cel putin 3 zile calendaristice consecutive, confirmata prin certificat medical ca fiind urmare a accidentului produs.
Perioada de ITM se calculeaza prin insumarea numarului de zile calendaristice consecutive, acordat imediat dupa producerea accidentului, prin certificatul/certificatele medicale, incepind cu prima zi si terminind cu ultima zi inscrisa in acestea.
In cazul in care accidentatul si-a reluat activitatea dupa o perioada de ITM si, ulterior, apar consecinte asupra sanatatii victimei, confirmate prin act medical ca fiind urmare a accidentului suferit, accidentatul va beneficia in continuare de drepturile ce decurg dintr-un accident de munca;
b) accident care produce invaliditate
Accidentul de munca care produce INV determina pierderea totala sau partiala a capacitatii de munca, confirmata prin decizie de incadrare intr-un grad de INV, emisa de organele medicale in drept.
In situatia in care, la momentul producerii accidentului, consecinta acestuia este o infirmitate evidenta (de exemplu: un brat smuls din umar), evenimentul va fi declarat ca accident de urmari de INV, numai dupa emiterea deciziei de INV de catre organele medicale;
c) accident mortal
Accidentul de munca mortal presupune decesul accidentatului imediat sau dupa un interval de timp, daca acesta este confirmat, in baza unui act medico-legal, ca fiind urmare a accidentului suferit;
d) accident colectiv - daca au fost accidentate cel putin 3 persoane, in acelasi timp si din aceleasi cauze, in cadrul aceluiasi eveniment.
Sectiunea a 2-a
Comunicarea evenimentelor
ART. 7
(1) Orice eveniment produs in incinta persoanei juridice sau fizice, sau in orice alt loc de munca organizat de acestea, va fi comunicat, de indata, conducerii respective, de catre conducatorul locului de munca sau de orice alta persoana, care are cunostinta despre producerea acestuia.
(2) Se va proceda in conformitate cu prevederile de la alin. (1) si in cazul persoanelor date disparute, al accidentelor de traseu, precum si al accidentelor de circulatie in care, printre victime, sint si persoane aflate in indeplinirea unor sarcini de serviciu.
(3) In cazul accidentelor de circulatie soldate cu decesul victimelor, precum si in cazul vatamarilor grave si a incidentelor periculoase, produse pe drumurile publice, serviciile politiei rutiere/brigada de politie rutiera a Capitalei vor anunta operativ, prin telefon, inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii (ISTPM) din judetul respectiv.
(4) Daca printre victimele accidentului se afla si angajati ai altor persoane juridice, accidentul va fi comunicat si acestora, de catre conducatorul persoanei juridice sau de catre persoana fizica la care s-a produs evenimentul.
(5) Accidentul produs in conditiile prevazute la art. 5 lit. d) si e), daca a avut loc in afara incintei persoanei juridice sau fizice si nu a avut nici o legatura cu aceasta, va fi comunicat primariei pe raza careia s-a produs, de catre orice persoana care are cunostinta despre producerea evenimentului.
(6) Victimele sau familia victimelor unui accident care are legatura cu serviciul au dreptul sa sesizeze si sa se informeze la ISTPM din judetul respectiv asupra accidentului suferit.
ART. 8
(1) Accidentul produs in conditiile prevazute la art. 4 si 5, urmat de ITM, va fi comunicat, in maximum 48 de ore de la data producerii, prin orice mijloace, de catre conducatorul persoanei juridice sau de catre persoana fizica la care s-a produs accidentul, la ISTPM din judetul pe teritoriul caruia a avut loc accidentul, precum si la cel din judetul pe teritoriul caruia isi are sediul persoana juridica unde era angajata victima.
(2) Accidentul mortal, cel care produce vatamarea grava, cel colectiv, precum si incidentul periculos vor fi comunicate, imediat, de catre conducatorul persoanei juridice sau de catre persoana fizica la care s-a produs evenimentul, organelor prevazute la alin. (1), precum si organelor de urmarire penala, competente teritorial.
(3) In cazul persoanei date disparuta, al accidentului de traseu si al accidentului de circulatie, conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica la care este/a fost angajata victima va proceda conform prevederilor alin. (1) si (2).
(4) Comunicarea evenimentelor mentionate la alin. (2) si (3) este obligatorie, indiferent daca acestea intrunesc sau nu conditiile unui accident de munca.
ART. 9
(1) Comunicarea operativa a accidentului va cuprinde urmatoarele informatii:
a) denumirea/numele persoanei juridice sau al persoanei fizice la care s-a produs accidentul si, daca este cazul, denumirea persoanei juridice la care este/a fost angajat accidentatul;
b) sediul/adresa si numarul de telefon ale persoanei juridice sau fizice;
c) locul unde s-a produs accidentul (sectie, atelier, DN - in cazul accidentului de circulatie etc.);
d) data si ora la care s-a produs accidentul/data si ora la care a decedat accidentatul;
e) datele personale ale victimei (numele si prenumele, ocupatia, virsta, starea civila, vechimea in ocupatie si la locul de munca);
f) imprejurarile care se cunosc si cauzele prezumtive;
g) consecintele accidentului;
h) numele si functia persoanei care comunica accidentul;
i) data comunicarii.
(2) Comunicarea operativa a incidentelor periculoase va cuprinde informatiile solicitate, prevazute la alin. (1), mai putin datele personale ale victimei.
ART. 10
(1) In cazul persoanei spitalizate ca urmare a unui accident, conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica la care s-a produs accidentul se va informa asupra starii de sanatate a victimei si va comunica saptaminal, ISTPM, informatiile primite, pina la rezolvarea definitiva a cazului.
(2) In cazul accidentului urmat de ITM si care, ulterior, are drept consecinta decesul sau invaliditatea victimei, confirmata prin acte medicale, conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica la care s-a produs accidentul va instiinta, imediat, ISTPM din judetul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul, precum si pe cel din judetul pe teritoriul caruia isi are sediul.
ART. 11
(1) Conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica va lua masurile necesare pentru a nu se modifica starea de fapt rezultata din producerea evenimentului, pina la primirea acordului din partea organelor care efectueaza cercetarea, cu exceptia cazurilor in care mentinerea acestei stari ar genera producerea altor evenimente, ar agrava starea accidentatilor sau ar pune in pericol viata celorlalti participanti la procesul muncii.
(2) In situatia in care este necesar sa se modifice starea de fapt rezultata din producerea evenimentului, se vor face, dupa posibilitati, schite sau fotografii ale locului unde s-a produs, se vor identifica si se vor ridica orice obiecte care contin sau poarta o urma a evenimentului. Aceste obiecte vor fi predate organelor care efectueaza cercetarea, acestea constituind probe in cercetarea evenimentului.
(3) Pentru orice modificare a starii de fapt initiale, rezultata din producerea evenimentului, conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica va asigura consemnarea intr-un proces-verbal a tuturor modificarilor efectuate, pe propria raspundere.
ART. 12
(10 Accidentul mortal, inclusiv persoanele date disparute, accidentul colectiv, precum si incidentul periculos vor fi comunicate, de indata, la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale - Protectia muncii (MMPS - Pr. M), de catre ISTPM din judetul pe teritoriul caruia a avut loc evenimentul, indiferent ca intrunesc sau nu conditiile unui accident de munca.
(2) Accidentul urmat de INV va fi comunicat la MMPS - Pr. M, de catre ISTPM care il are in evidenta, imediat dupa primirea, la inspectorat, a deciziei de incadrare intr-un grad de INV.
(3) Comunicarea operativa a accidentului, catre MMPS - Pr. M, va cuprinde informatiile specificate in anexa nr. 1.
(4) Comunicarea operativa a incidentului periculos, catre MMPS - Pr. M, va cuprinde informatiile specificate in anexa nr. 1, mai putin cele referitoare la datele personale ale victimei.
ART. 13
(1) Unitatea sanitara care acorda asistenta medicala de urgenta se va pronunta, in scris, cu privire la diagnosticul provizoriu, in cazurile de vatamare grava, in termen de maximum 3 zile de la solicitarea organelor care efectueaza cercetarea accidentului.
In aceste cazuri, unitatea sanitara va lua masuri pentru recoltarea probelor de laborator, in vederea determinarii consumului de alcool sau de droguri, precum si pentru recoltarea altor probe specifice solicitate de ISTPM, urmind sa comunice rezultatul determinarilor specifice, in termen de 5 zile de la obtinerea acestora.
(2) In caz de deces al persoanei accidentate in munca, ISTPM va solicita, in scris, unitatii medico-legale competente, aprecierea faptului ca decesul a fost sau nu urmarea unei vatamari violente. Unitatea medico-legala va raspunde, in scris, imediat, acestei solicitari, urmind ca raportul de constatare medico-legala sa fie trimis in termenul prevazut de lege. Raportul de constatare medico-legala va contine si rezultatele determinarilor specifice.
(3) In cazul accidentului urmat de INV, unitatea de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca, care a emis decizia de incadrare intr-un grad de INV, va trimite o copie de pe decizie, in termen de 3 zile de la data eliberarii acesteia, la ISTPM din judetul respectiv.
Sectiunea a 3-a
Cercetarea evenimentelor
ART. 14
(1) Cercetarea evenimentelor are ca scop stabilirea imprejurarilor si a cauzelor care au condus la producerea acestora, a reglementarilor legale incalcate, a raspunderilor si a masurilor ce se impun a fi luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare si, respectiv, pentru determinarea caracterului accidentului.
(2) Cercetarea oricarui eveniment este obligatorie, inclusiv in cazul persoanelor date disparute, indiferent daca intruneste sau nu conditiile unui accident de munca.
(3) Cercetarea se face, imediat dupa comunicare, astfel:
a) de catre persoana juridica la care s-a produs evenimentul, in cazul accidentelor care au antrenat ITM.
In cazul accidentelor urmate de vatamare grava, cercetarea se face de catre persoana juridica, sub supravegherea ISTPM.
Persoana juridica sau persoana fizica va cerceta, de asemenea, accidentul usor;
b) de catre ISTPM din judetul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul, in cazul accidentelor mortale, al situatiilor cu persoane date disparute, al accidentelor care produc INV, al celor colective, precum si in cazul incidentelor periculoase.
ISTPM va cerceta, de asemenea, accidentele care produc ITM, suferite de angajatii persoanelor fizice;
c) de catre MMPS - Pr. M, in cazul accidentelor colective si al incidentelor periculoase, care prezinta un grad ridicat de complexitate.
ART. 15
Evenimentele care se produc in unitati ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Ministerului Justitiei - Directia generala a penitenciarelor - si ale Ministerului Finantelor - Garda financiara -, precum si ale Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Telecomunicatii Speciale si Serviciului de Protectie si Paza se cerceteaza de catre organele acestor ministere si servicii, in conformitate cu normele metodologice proprii privind comunicarea, cercetarea si raportarea accidentelor de munca, emise in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
ART. 16
(1) Pentru cercetarea accidentelor care produc ITM raspunde conducatorul persoanei juridice care organizeaza activitatea in care s-a produs evenimentul, acesta avind obligatia sa numeasca, de indata, prin decizie scrisa, comisia de cercetare din care va face parte si o persoana din compartimentul de protectie a muncii cu atributii speciale de protectie a muncii.
(2) Comisia de cercetare a accidentului se recomanda a avea in componenta cel putin trei persoane.
(3) Daca in accident sint implicate una sau mai multe victime angajate la persoane juridice diferite, la cercetare pot participa si delegati ai acestora.
(4) Pentru cercetarea accidentului de traseu, urmat de ITM, raspunde conducatorul persoanei juridice la care este angajata victima;
(5) Pentru cercetarea accidentului de circulatie pe drumurile publice, urmat de ITM, raspunde conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica care a organizat transportul.
(6) Pentru cercetarea evenimentului prevazut la art. 5 lit. d) si e), daca acesta a avut loc in afara teritoriului unei persoane juridice si nu a avut nici o legatura cu aceasta, raspunderea revine primariei pe raza careia s-a produs.
(7) Persoanele imputernicite, potrivit legii, cu efectuarea cercetarii accidentului trebuie sa aiba pregatire tehnica corespunzatoare si sa nu fie implicate cu raspunderi in producerea evenimentului.
(8) Persoana fizica, precum si persoana juridica care nu dispune de personal competent, nu indeplineste conditiile de la alin. (7) sau nu are personal suficient, trebuie sa asigure cercetarea apelind la persoane abilitate sa efectueze cercetari ale accidentelor, respectiv la ISTPM, in conditiile prevederilor art. 20 lit. n) din Legea protectiei muncii, sau la un agent economic din sectorul privat, autorizat de catre MMPS - Pr. M sa desfasoare activitate de consulting in domeniul protectiei muncii.
In aceasta situatie, cheltuielile ocazionate de cercetarea accidentului vor fi suportate de persoana juridica sau fizica pentru care se solicita cercetarea.
ART. 17
(1) In cazul accidentelor de circulatie pe drumurile publice, serviciile politiei rutiere/brigada de politie rutiera a Capitalei vor transmite organelor imputernicite sa efectueze cercetarea, la cererea acestora, in termen de 5 zile de la solicitare, un exemplar din procesul-verbal de cercetare la fata locului si orice alte documente existente, necesare cercetarii, copii de pe declaratii, foaia de parcurs, delegatie, schite, persoanele raspunzatoare de incalcarea prevederilor din reglementarile legale privind circulatia rutiera si precizari privind eventuala incepere a cercetarii penale.
(2) In baza acestor acte si a altor documente din care sa rezulte ca victima se afla sau nu in indeplinirea unor indatoriri de serviciu, organele imputernicite potrivit legii vor efectua cercetarea de specialitate, determinind caracterul accidentului si, dupa caz, sanctiunile.
ART. 18
(1) Evenimentele produse in activitatile nucleare, datorita unor cauze specifice acestor activitati, se vor cerceta de catre organele Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare, potrivit atributiilor ce le revin.
(2) In cazul evenimentelor produse in activitatile nucleare, soldate cu victime, un exemplar din procesul-verbal de cercetare va fi inaintat, in cel mult 5 zile de la data la care accidentul a fost comunicat Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare, la ISTPM din judetul respectiv, care va finaliza cercetarea de specialitate si va stabili caracterul accidentului.
ART. 19
Persoanele imputernicite, potrivit legii, sa efectueze cercetarea evenimentelor au dreptul sa ia declaratii scrise, sa solicite sau sa consulte orice acte sau documente ale persoanei juridice sau persoanei fizice, sa preleveze/sa solicite prelevarea de probe necesare cercetarii, iar cei ce le detin sint obligati sa le puna la dispozitie.
ART. 20
(1) Pentru cercetarea evenimentelor, MMPS - Pr. M si ISTPM pot solicita, dupa caz, experti sau specialisti din cadrul unor agenti economici sau de la inspectoratele de politie sanitara si medicina preventiva, Inspectia de Stat pentru Cazane, Recipienti sub Presiune si Instalatii de Ridicat (ISCIR), Comandamentul pompierilor, Institutul National de Securitate Miniera si Protectie Antiexploziva (INSEMEX) etc., iar acestea sint obligate sa raspunda solicitarii.
(2) In aceste situatii, specialistii solicitati intocmesc un act de expertiza tehnica ce va face parte din dosarul de cercetare.
(3) Cheltuielile aferente efectuarii expertizelor se suporta de persoana juridica sau persoana fizica la care a avut loc evenimentul.
ART. 21
(1) Cercetarea accidentului urmat de ITM se va incheia in cel mult 5 zile de la data producerii, cu exceptia cazurilor cind sint necesare expertize, situatii in care termenul se poate prelungi cu cel mult 5 zile.
(2) Cercetarea accidentului urmat de vatamare grava se va incheia in cel mult 7 zile de la data producerii acestuia.
(3) Cercetarea accidentului mortal, inclusiv a situatiilor cu persoane date disparute, a celui colectiv, precum si a incidentului periculos se va incheia in cel mult 10 zile de la data comunicarii acestora.
(4) In cazuri exceptionale, ISTPM, care cerceteaza evenimentele aratate la alin. (3), poate solicita, argumentat, la MMPS - Pr. M, prelungirea termenului de cercetare.
ART. 22
(1) In cazul accidentului, care initial a antrenat ITM si care, ulterior, a devenit accident mortal sau urmat de INV, confirmat prin decizie, ISTPM va completa, dupa caz, dosarul de cercetare, intocmit la data producerii evenimentului si, in baza actelor aflate in dosarul respectiv, va incheia procesul-verbal de cercetare care va fi atasat la dosar.
(2) Revizuirea dosarului de cercetare a accidentului prevazut la alin. (1) se face in cel mult 3 zile de la primirea deciziei la ISTPM.
ART. 23
Pentru unele situatii neprevazute in prezentele norme metodologice, privind cercetarea accidentelor care produc ITM, ISTPM vor stabili modul in care se va efectua cercetarea.
ART. 24
(1) Cu prilejul cercetarii evenimentelor, se intocmeste un dosar, care va cuprinde:
a) opisul actelor aflate in dosar;
b) procesul-verbal de cercetare;
c) schite, fotografii referitoare la eveniment;
d) declaratia accidentatului/accidentatilor, in cazul accidentului urmat de itm sau de INV;
e) declaratiile martorilor si ale oricaror persoane care pot contribui la elucidarea imprejurarilor si a cauzelor reale ale producerii evenimentului;
f) declaratiile persoanelor raspunzatoare de nerespectarea reglementarilor legale;
g) copii de pe actele si documentele necesare pentru elucidarea imprejurarilor si a cauzelor reale ale evenimentului;
h) orice alte documente, declaratii, necesare pentru a determina caracterul accidentului;
i) formularul pentru inregistrarea accidentului de munca - FIAM.
(2) In functie de eveniment, dosarul de cercetare va mai cuprinde, dupa caz:
a) copie de pe autorizatie, in cazul in care victima, in momentul accidentului, desfasura o activitate care necesita autorizare;
b) acte de expertiza tehnica, intocmite cu ocazia cercetarii evenimentului;
c) concluziile raportului de constatare medico-legala, in cazul accidentului mortal;
d) copie de pe hotarirea judecatoreasca prin care se declara decesul, in cazul persoanelor date disparute;
e) actul medical, emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte diagnosticul provizoriu, in cazul accidentelor urmate de vatamare grava;
f) copie de pe certificatul/certificatele de concediu medical, in cazul accidentului urmat de ITM, si copie de pe decizia de incadrare intr-un grad de INV, in cazul accidentului urmat de INV, care se vor atasa la dosar dupa eliberarea de catre unitatea sanitara;
g) actul emis de unitatea sanitara care a acordat asistenta medicala de urgenta, din care sa rezulte data si ora cind accidentatul s-a prezentat pentru consultatie, precum si diagnosticul, in cazul accidentelor de traseu;
h) orice acte doveditoare, emise de organe autorizate si prezentate de accidentat, din care sa se poata stabili locul, data si ora producerii accidentului sau sa se poata justifica prezenta victimei la locul, ora si data accidentarii;
i) copie de pe procesul-verbal de cercetare la fata locului, incheiat de serviciile politiei rutiere/brigada politiei rutiere a Capitalei, in cazul accidentelor de circulatie pe drumurile publice;
j) documente din care sa rezulte ca accidentatul indeplinea indatoriri de serviciu (foaie de parcurs, ordin de serviciu etc., in cazul accidentelor de circulatie pe drumurile publice si al accidentelor in care sint implicate persoane aflate in delegatie).
ART. 25
(1) Dosarul de cercetare a evenimentelor se va intocmi astfel:
a) intr-un exemplar (originalul), pentru accidentele care produc ITM, care se pastreaza in arhiva persoanei juridice sau fizice care inregistreaza accidentul;
b) intr-un exemplar (originalul), pentru accidentele urmate de vatamari grave, care se pastreaza la ISTPM pina la solutionarea cazului;
c) in doua exemplare, pentru accidentele mortale, inclusiv pentru persoanele date disparute, pentru accidentele colective si pentru cele care au produs INV, confirmate prin decizie, din care, un exemplar (originalul) se inainteaza organului de urmarire penala si un exemplar se pastreaza la ISTPM care a efectuat cercetarea;
d) intr-un exemplar, pentru incidentele periculoase, care se pastreaza la ISTPM care a efectuat cercetarea;
e) in trei exemplare, pentru evenimentele deosebite cercetate de MMPS - Pr. M, dintre care originalul se inainteaza la organele de urmarire penala, un exemplar ramine la MMPS - Pr. M si un exemplar la ISTPM din judetul pe teritoriul caruia s-a produs evenimentul.
(2) In cazul in care faptele care au generat accidentele urmate de ITM, inclusiv vatamare grava, sau incidentele periculoase au fost comise in astfel de conditii incit, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni, dosarul de cercetare se incheie in doua exemplare, originalul fiind inaintat organului de urmarire penala.
ART. 26
(1) Dosarul de cercetare a accidentului, intocmit de comisia persoanei juridice sau de persoana fizica la care s-a produs evenimentul, va fi inaintat, pentru verificare si avizare, la ISTPM din judetul respectiv, in termen de 5 zile de la finalizarea cercetarii.
(2) ISTPM va aviza si va restitui dosarul in cel mult 7 zile de la data primirii.
(3) In cazul in care cercetarea nu a fost efectuata corespunzator, ISTPM poate dispune completarea sau, dupa caz, refacerea dosarului, iar persoana juridica sau fizica va raspunde solicitarilor stabilite de inspectorat.
(4) Daca accidentul urmat de ITM s-a produs in conditiile prevazute la art. 25 alin. (2), ISTPM va inainta originalul dosarului de cercetare la organul de urmarire penala, imediat dupa avizare.
ART. 27
(1) Dosarul de cercetare a accidentului mortal, a celui colectiv, precum si a incidentului periculos, intocmit de ISTPM, va fi inaintat, in vederea avizarii, la MMPS - Pr. M, in cel mult 5 zile de la finalizarea cercetarii.
(2) MMPS - Pr. M va aviza si va restitui dosarele prevazute la alin. (1) in cel mult 10 zile de la data primirii.
(3) Dosarele de cercetare prevazute la alin. (1) vor fi trimise, de catre ISTPM, organelor de urmarire penala, numai dupa ce au fost avizate de MMPS Pr. M.
(4) Dosarul de cercetare pentru cazul disparitiei unei persoane, in conditiile unui accident de munca si in imprejurari care indreptatesc presupunerea decesului acesteia, va fi pastrat la ISTPM care a efectuat cercetarea, pina la emiterea hotaririi judecatoresti prin care se declara decesul persoanei disparute, conform prevederilor legale in vigoare, dupa care va fi inaintat in vederea avizarii la MMPS - Pr. M.
ART. 28
Parchetele de pe linga tribunale si judecatorii vor comunica ISTPM rezultatul anchetei penale, in termen de 15 zile de la definitivarea acesteia.
ART. 29
Procesul-verbal de cercetare a evenimentelor va contine urmatoarele informatii:
a) data incheierii procesului-verbal;
b) numele persoanelor care efectueaza cercetarea accidentului si calitatea acestora, cu indicarea documentului potrivit caruia sint indreptatite sa efectueze cercetarea, precum si institutia unde lucreaza;
c) perioada de timp si locul in care s-a efectuat cercetarea;
d) obiectul cercetarii;
e) data (ziua, luna, anul) si ora producerii evenimentului. In cazul in care s-a produs un accident si ulterior a survenit decesul victimei/victimelor implicate in acest accident, se va preciza si data decesului;
f) locul producerii evenimentului [subunitate, sectie, atelier etc., drum national (DN), in cazul accidentelor de circulatie];
g) datele de identificare a persoanei juridice sau fizice la care s-a produs evenimentul, activitatea principala desfasurata de aceasta si, daca este cazul, datele de identificare a persoanei juridice la care este/a fost incadrat accidentatul;
h) datele de identificare a accidentatului/accidentatilor (numele, prenumele, cetatenia, virsta, starea civila, numarul de copii minori, domiciliul, locul de munca la care este incadrat, profesia de baza, ocupatia in momentul accidentarii, vechimea in munca, in functie sau in meserie si la locul de munca, iar pentru persoanele care, in momentul accidentarii, desfasurau o activitate pentru care este necesara autorizare, se va face referire si la aceasta);
i) descrierea detaliata a locului, echipamentului tehnic, a imprejurarilor si modului in care s-a produs evenimentul, reconstituite, in special, in baza:
- constatarilor facute la locul accidentului;
- declaratiei conducatorului locului de munca;
- declaratiei accidentatului/accidentatilor, in cazul in care este posibil;
- declaratiilor martorilor;
- verificarii altor acte si documente necesare stabilirii imprejurarilor;
k) urmarile evenimentului si/sau urmarile suferite de accidentat/accidentati;
l) cauzele reale ale evenimentului, cu trimitere la reglementarile legale in vigoare, incalcate, precizind actele normative nerespectate, cu redarea integrala a textului acestora.
De asemenea, cauzele accidentului se vor clasifica si se vor codifica in functie de elementele sistemului de munca (executant, sarcina de munca, mijloc de productie, mediu de munca), conform instructiunilor in vigoare privind completarea FIAM.
Se considera utila sinteza metodologica prezentata in anexa nr. 12;
m) alte constatari facute cu ocazia cercetarii evenimentului;
n) persoanele raspunzatoare de incalcarea reglementarilor legale cu trimitere la actele normative si la articolele incalcate, in conditiile precizate la lit. l);
o) sanctiunile contraventionale aplicate, cu precizarea prevederilor legale incalcate si, dupa caz, propuneri pentru cercetare penala si/sau propuneri pentru sanctiuni administrative si/sau disciplinare;
p) persoana juridica sau fizica care va inregistra si va declara accidentul de munca;
r) masurile stabilite pentru prevenirea altor evenimente similare, precum si termenul de raportare la ISTPM privind solutionarea deficientelor;
s) numarul de exemplare in care s-a incheiat procesul-verbal de cercetare si repartizarea acestora;
s,) semnatura persoanei/persoanelor care au efectuat cercetarea;
t) viza inspectorului-sef, in cazul evenimentelor cercetate de ISTPM, iar in cazul accidentelor cercetate de comisia persoanei juridice sau de persoana fizica, viza conducatorului acesteia sau a unei persoane cu delegatie de competenta.
ART. 30
In situatiile in care, din cercetare, rezulta ca accidentul nu intruneste conditiile pentru a fi incadrat ca accident de munca, se va face aceasta mentiune in procesul-verbal de cercetare si, dupa caz, se vor dispune masurile care trebuie luate de conducatorul persoanei juridice sau de persoana fizica, pentru prevenirea unor cazuri asemanatoare.
ART. 31
(1) In situatia in care, cu ocazia cercetarii unui eveniment, persoana/persoanele imputernicita/imputernicite in acest scop constata contraventii si, in acelasi timp, face/fac si propuneri de ancheta penala, in procesul-verbal de cercetare se va mentiona ca sanctiunile dispuse contravenientilor devin aplicabile imediat dupa finalizarea cercetarii, fara a se astepta instrumentarea cazului de catre organele de urmarire penala competente.
(2) In cazul in care, cu ocazia cercetarii unui eveniment, persoana/persoanele imputernicita/imputernicite in acest sens considera ca este necesar, poate/pot face si propuneri de sanctiuni disciplinare si/sau administrative, pe care le va/le vor mentiona in procesul-verbal de cercetare.
ART. 32
Procesul-verbal de cercetare a unui eveniment se intocmeste:
a) in doua exemplare, in cazul accidentului urmat de ITM, din care:
- un exemplar la dosarul de cercetare a persoanei juridice sau fizice la care s-a produs accidentul;
- un exemplar la ISTPM care a avizat dosarul;
b) in trei exemplare, in cazul accidentului urmat de INV, din care:
- un exemplar la persoana juridica sau fizica la care s-a produs accidentul;
- un exemplar la dosarul inaintat organului de urmarire penala;
- un exemplar la dosarul ISTPM care a efectuat cercetarea;
c) in patru exemplare, in cazul accidentului mortal sau al celui colectiv, din care:
- un exemplar la persoana juridica sau fizica la care s-a produs accidentul;
- un exemplar la dosarul inaintat organului de urmarire penala;
- un exemplar la dosarul ISTPM care a efectuat cercetarea;
- un exemplar la MMPS - Pr. M;
d) in cazul in care accidentul va fi inregistrat de alta persoana juridica sau fizica decit cea la care acesta s-a produs, un exemplar din procesul-verbal de cercetare va fi trimis si acesteia;
e) in cazul in care persoana juridica sau fizica la care se inregistreaza accidentul de munca isi are sediul pe teritoriul altui judet decit cel in care s-a produs accidentul, se va trimite un exemplar din procesul-verbal de cercetare si ISTPM din judetul respectiv;
f) in patru exemplare, in cazul incidentului periculos, din care:
- un exemplar la persoana juridica sau fizica la care a avut loc incidentul;
- un exemplar la dosarul inaintat organelor de urmarire penala, daca este cazul;
- un exemplar la dosarul ISTPM care a efectuat cercetarea;
- un exemplar la MMPS - Pr. M;
g) dupa caz, la solicitare, procesul-verbal de cercetare poate fi intocmit intr-un numar mai mare de exemplare (exemplu: pentru institutiile de asigurari).
ART. 33
In cazul unui accident, cu ITM sau INV, certificatul medical, cu cod sau diagnostic de accident, va fi insotit obligatoriu de declaratia scrisa a celui pentru care s-a eliberat certificatul, din care sa rezulte imprejurarile in care a avut loc accidentul suferit, indiferent daca accidentul intruneste sau nu conditiile unui accident de munca.
Sectiunea a 4-a
Inregistrarea, evidenta, declararea accidentelor de munca si a incidentelor periculoase
ART. 34
(1) Inregistrarea, la nivel national, a accidentelor de munca si a incidentelor periculoase se face in baza procesului-verbal de cercetare, de catre persoana juridica, precum si de persoana fizica la care s-a produs evenimentul.
La nivelul persoanei juridice sau fizice, inregistrarea se extinde si asupra accidentului usor si se face in baza procesului-verbal de cercetare intocmit de comisia acesteia.
(2) Accidentul de munca produs pe teritoriul unei persoane juridice sau fizice, alta decit cea la care este incadrata victima, in timpul prestarii unor servicii pe baza de contract, comanda sau alte forme legale incheiate, se inregistreaza potrivit clauzelor prevazute, in acest sens, in documentele incheiate.
(3) In situatia in care documentul incheiat nu prevede clauze in acest sens sau clauzele nu sint suficient de acoperitoare pentru toate situatiile, accidentul se inregistreaza de catre persoana juridica sau fizica raspunzatoare de conducerea si/sau de organizarea activitatii in care s-a produs evenimentul.
(4) Accidentul de munca produs in timpul prestarii unor servicii, pe baza de comanda, la domiciliul clientului, se inregistreaza de catre persoana juridica sau fizica la care este/a fost angajata victima.
(5) Accidentul suferit de o persoana, aflata in indeplinirea indatoririlor de serviciu pe baza de delegatie, pe teritoriul unei persoane juridice sau fizice, se inregistreaza de catre persoana juridica sau fizica raspunzatoare de conducerea si/sau de organizarea activitatii in cadrul careia s-a produs accidentul.
(6) Accidentele suferite de elevi, studenti si ucenici in timpul desfasurarii practicii profesionale se inregistreaza de catre persoana juridica sau fizica la care se efectueaza practica.
(7) Accidentul de munca suferit de persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau de interes public, pe teritoriul altor tari, se inregistreaza de catre persoana juridica romana la care este/a fost angajat accidentatul.
(8) Accidentul de munca suferit de o persoana, in cadrul activitatilor cultural-sportive, in timpul si din cauza indeplinirii acestor activitati, se inregistreaza de catre institutia organizatoare a actiunii respective.
(9) Accidentul de munca produs ca urmare a unei actiuni intreprinse de o persoana, din proprie initiativa, pentru salvarea de vieti omenesti sau pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol ce ameninta avutul public, se inregistreaza de catre persoana juridica sau fizica la care s-a produs evenimentul.
In cazul accidentului de aceasta natura, produs in afara teritoriului unei persoane juridice sau fizice si care nu are nici o legatura cu aceasta, inregistrarea se face de catre primaria pe raza careia s-a produs.
(10) Accidentul de munca de traseu si accidentul de munca de circulatie se inregistreaza de catre persoana juridica sau fizica la care este/a fost angajata victima.
(11) Accidentul produs in afara teritoriului persoanei juridice sau fizice la care este angajata victima, ca urmare a neluarii unor masuri de securitate (locuri periculoase nesemnalizate - exemplu: gropi, canale, -, drumuri neintretinute, conductori electrici neizolati etc.), se inregistreaza de catre persoana juridica sau fizica care a creat sau este raspunzatoare de existenta pericolului.
(12) Accidentul de munca suferit de insotitorii de incarcaturi (animale, substante periculoase), personalul de posta de la vagoanele C.F.R. etc., angajati ai unor persoane juridice care, potrivit legii, sint obligate sa delege insotitori pentru astfel de incarcaturi, pe mijloace de transport ce nu le apartin, se va inregistra de catre persoana juridica sau fizica raspunzatoare de organizarea activitatii in care s-a produs accidentul.
(13) Accidentul de munca suferit de persoanele aflate la cursurile de reconversie, in timpul si din cauza activitatilor de instruire practica, se inregistreaza de catre persoana juridica unde se efectueaza practica.
(14) Pentru unele situatii neprevazute in prezentele reglementari, cu privire la inregistrarea accidentelor de munca, ISTPM vor stabili modul de inregistrare a accidentului in cauza.
ART. 35
(1) Disparitia unei persoane, in conditiile unui accident de munca si in imprejurari care indreptatesc presupunerea decesului acesteia, se inregistreaza ca accident mortal, dupa o perioada de un an, respectiv, dupa emiterea hotaririi judecatoresti, conform prevederilor legale, prin care este declarat decesul.
(2) Data inregistrarii si deci a luarii in evidenta a accidentului de munca mortal coincide cu data inscrisa in hotarirea judecatoreasca.
(3) Persoana juridica sau fizica la care a fost angajat disparutul va comunica, imediat, numarul si data hotaririi judecatoresti la ISTPM, pentru a fi inregistrata si de acesta.
ART. 36
Accidentul de munca urmat de INV se va inregistra pe baza procesului-verbal de cercetare intocmit de ISTPM, dupa emiterea deciziei de incadrare a victimei intr-un grad de INV de catre comisia de expertiza medicala.
ART. 37
(1) In baza procesului-verbal de cercetare intocmit de organele abilitate prin lege, persoana juridica sau fizica la care se inregistreaza accidentul va completa FIAM, care va fi tipizat, conform modelului din anexa nr. 2.
(2) FIAM se completeaza pentru fiecare persoana accidentata in parte si constituie documentul de declarare oficiala a accidentului de munca.
FIAM va purta semnatura si stampila conducatorului persoanei juridice sau persoanei fizice, sau a unei persoane cu delegare de competenta si, de asemenea, semnatura si stampila conducatorului ISTPM si semnatura inspectorului de specialitate care a verificat formularul.
(3) FIAM se completeaza, imediat dupa incheierea cercetarii accidentului, conform instructiunilor de completare a FIAM, aflate in vigoare, in trei exemplare, care vor fi distribuite astfel:
a) un exemplar la persoana juridica sau fizica la care se inregistreaza accidentul;
b) un exemplar la ISTPM din judetul respectiv, in termen de 5 zile de la finalizarea cercetarii (o data cu dosarul pentru avizare);
c) un exemplar la persoana accidentata;
d) in cazul in care victima unui accident de munca a fost propusa pentru pensionare, se va completa un exemplar de FIAM care se va anexa la dosarul de pensionare ce va fi inaintat unitatii de expertiza medicala si recuperare a capacitatii de munca.
(4) In cazul accidentelor mortale, FIAM va fi inaintat la ISTPM, in termen de 5 zile de la data primirii procesului-verbal de cercetare intocmit de inspectorat si avizat de MMPS - Pr. M.
ART. 38
(1) Persoana juridica sau fizica va tine evidenta evenimentelor, pe care le inregistreaza in:
a) Registrul de evidenta a accidentatilor in munca, conform anexei nr. 3;
b) Registrul de evidenta a incidentelor periculoase, conform anexei nr. 4;
c) Registrul de evidenta a accidentelor usoare, conform anexei nr. 5.
(2) In situatia in care evenimentele se produc la subunitati, inclusiv la cele dispersate pe teritoriul altor judete, evidenta primara a acestora se tine la fiecare subunitate si, centralizat, la unitatea cu personalitate juridica.
(3) Daca prin sistemul de organizare, unitatea cu personalitate juridica este subordonata unei alte unitati coordonatoare, aceasta isi va organiza evidenta evenimentelor rezultate din intreaga activitate, respectiv din unitatile subordonate.
Modalitatea de raportare a evenimentelor de la unitatile subordonate la unitatea coordonatoare se va stabili de catre acestea.
(4) Registrele de evidenta se tin la zi si se completeaza pentru fiecare an calendaristic in parte, in baza FIAM si, respectiv, a procesului-verbal de cercetare a accidentelor usoare si a incidentelor periculoase.
(5) Registrele de accidente vor cuprinde evidenta nominala a persoanelor vatamate, iar in FIAM se va trece acelasi numar ca cel inscris in registru, in dreptul fiecarei persoane.
ART. 39
Daca o persoana este victima a doua sau mai mult de doua accidente, in cursul aceluiasi an, fiecare accidentare este tratata distinct, procedindu-se conform prevederilor prezentelor norme metodologice si, de fiecare data, se inregistreaza in registrul de evidenta corespunzator.
ART. 40
(1) In baza formularelor de inregistrare a accidentelor de munca si a proceselor-verbale de cercetare a incidentelor periculoase, ISTPM va inregistra si va tine evidenta tuturor accidentelor de munca si a incidentelor periculoase inregistrate de persoanele juridice sau fizice care au sediul pe teritoriul judetului respectiv.
(2) Evidenta se tine, de asemenea, in Registrul de evidenta a accidentatilor in munca si, respectiv, in Registrul de evidenta a incidentelor periculoase.
ART. 41
(1) Daca, prin sistemul de organizare, unitatea cu personalitate juridica are subunitati cu autonomie functionala si cu posibilitati de organizare a unui compartiment de protectie a muncii, ce desfasoara o activitate cu caracter permanent sau de minimum 3 ani pe teritoriul altor judete, acestea vor declara si vor raporta statistic accidentele de munca si incidentele periculoase la ISTPM din judetele pe teritoriul carora functioneaza.
(2) ISTPM respective vor inregistra si vor tine in evidenta accidentele de munca si incidentele periculoase inregistrate de subunitatile mentionate.
(3) In cazul subunitatilor dispersate pe teritoriul altor judete, care desfasoara activitati cu caracter temporar, ocazional sau activitati cu caracter permanent, dar nu indeplinesc conditiile precizate la alin. (1), declararea si raportarea statistica a accidentelor de munca si a incidentelor periculoase se vor face la ISTPM din judetul unde isi are sediul unitatea cu personalitate juridica.
(4) ISTPM respectiv va inregistra si va tine evidenta accidentelor de munca si a incidentelor periculoase produse la subunitatile mentionate la alin. (3).
(5) ISTPM din judetele pe teritoriul carora functioneaza subunitatile mentionate mai sus vor controla activitatea acestor subunitati, vor cerceta evenimentele produse si vor aviza dosarele pentru accidentele care au antrenat ITM.
(6) Un exemplar din procesele-verbale de cercetare a accidentelor vor fi inaintate, in vederea inregistrarii, si la ISTPM din judetul unde isi are sediul unitatea cu personalitate juridica.
ART. 42
(1) Persoanele juridice, inclusiv subunitatile mentionate la art. 41 alin. (1) si persoanele fizice care au inregistrat accidentele de munca intocmesc, semestrial, un raport privind situatia accidentatilor care si-au incheiat perioada de ITM, conform anexei nr. 6, pe care il inainteaza ISTPM din judetul respectiv, in cel mult 5 zile de la incheierea semestrului.
(2) Raportul va purta semnatura si stampila conducatorului persoanei juridice sau ale persoanei fizice ori ale unei persoane cu delegare de competenta, precum si semnatura persoanei care l-a intocmit.
Sectiunea a 5-a
Comunicarea, cercetarea, inregistrarea si declararea evenimentelor produse in afara granitelor Romaniei, in care sint implicati angajati ai unor persoane juridice sau fizice romane, aflati in indeplinirea sarcinilor de stat, de interes public sau a indatoririlor de serviciu
ART. 43
(1) Comunicarea evenimentelor, produse in afara granitelor tarii, in care sint implicati angajati ai unor persoane juridice/persoane fizice romane, se face conform prevederilor sectiunii a 2-a din prezentele norme metodologice, privind comunicarea evenimentelor, cu urmatoarele precizari:
a) Orice eveniment, produs pe teritoriul altei tari cu ocazia efectuarii unor lucrari cu personal roman, pe baza de contracte bilaterale, conventii internationale sau in alte conditii prevazute de lege, va fi comunicat, imediat, conducatorului formatiei de lucru, de catre orice persoana care are cunostinta despre accident.
b) Conducatorul formatiei de lucru va instiinta, imediat, pe conducatorul persoanei juridice din tara (antreprenorul general) care a incheiat contractul cu partenerul strain, precum si misiunea diplomatica sau oficiul consular roman din tara respectiva.
c) Orice accident, suferit de personalul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare romane, care functioneaza pe teritoriul altor tari, precum si orice accident suferit de persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau de interes public in afara granitelor Romaniei, vor fi comunicate, imediat, sefului misiunii diplomatice sau oficiului consular roman din tara respectiva.
d) Se va proceda conform prevederilor lit. c) si in cazul angajatilor unei persoane juridice sau fizice romane, aflati in delegatie in afara granitelor Romaniei, in indeplinirea indatoririlor de serviciu, in timpul deplasarii si pe perioada inscrisa in documentul de deplasare.
e) Conducatorul misiunii diplomatice sau al oficiului consular roman, care a primit comunicarea, va anunta, imediat, Ministerul Afacerilor Externe din Romania.
f) Daca persoana vatamata este/a fost angajata la alta persoana juridica sau fizica, Ministerul Afacerilor Externe va comunica acesteia producerea evenimentului.
g) Conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica din tara care a primit comunicarea si al carei angajat este/a fost persoana vatamata, precum si antreprenorul general care a incheiat contractul cu partenerul strain vor proceda conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
ART. 44
Cercetarea evenimentelor produse in afara granitelor tarii, in care sint implicati angajati ai unor persoane juridice sau fizice romane, se va face conform prevederilor sectiunii a 3-a din prezentele norme metodologice, cu urmatoarele precizari:
1. Pentru cercetarea evenimentelor care s-au produs cu ocazia efectuarii de lucrari cu personal roman pe teritoriul altor tari, raspunde persoana juridica romana care a incheiat contractul cu partenerul strain, indiferent de gravitatea evenimentului.
Cercetarea se face in conformitate cu precizarile stabilite, in acest sens, in contractul incheiat de persoana juridica romana cu partenerul strain si cu societatile comerciale asociate, din tara, tinindu-se seama de prevederile prezentelor norme metodologice.
La cercetare poate participa si un delegat din partea misiunii diplomatice sau oficiului consular roman din tara respectiva.
2. Pentru cercetarea evenimentelor in care au fost implicati lucratorii misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare romane, persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau de interes public, in afara granitelor Romaniei, precum si angajatii unei persoane juridice sau fizice romane, aflati in indeplinirea indatoririlor de serviciu in afara granitelor Romaniei, raspunde Ministerul Afacerilor Externe roman, indiferent de gravitatea evenimentului.
3. Sub aspect infractional, cercetarea evenimentelor mentionate la pct. 1 si 2 se efectueaza de organele competente din tara respectiva (politie, parchet etc.), urmind ca persoanele juridice romane sa faca cercetarea de specialitate, stabilind caracterul accidentului.
Pentru aceasta, atit antreprenorul general care a incheiat contractul cu partenerul strain, cit si Ministerul Afacerilor Externe, imediat ce au fost instiintati despre producerea evenimentului, vor numi, prin decizie scrisa, persoanele care vor efectua cercetarea de specialitate.
4. In cazul accidentului mortal, inclusiv al persoanelor date disparute, al celui colectiv, al celui care a antrenat vatamarea grava precum si in cazul incidentului periculos, daca organele romane, abilitate prin lege sa efectueze cercetarea acestor evenimente, considera ca este necesar, vor delega reprezentanti care sa efectueze cercetarea de specialitate, la fata locului.
In aceasta situatie, cercetarea va incepe conform prevederilor pct. 1 si 2 si se va finaliza, dupa caz, de ISTPM din judetul pe teritoriul caruia se afla persoana juridica romana sau de MMPS - Pr. M.
Cheltuielile efectuate cu ocazia deplasarii in vederea finalizarii cercetarii de catre organele mentionate vor fi suportate de catre persoana juridica romana care a incheiat contractul cu partenerul strain sau de catre persoana juridica sau fizica al carei angajat este accidentatul.
ART. 45
(1) De intocmirea dosarelor de cercetare a evenimentelor raspunde persoana juridica care a incheiat contractul cu partenerul strain, in cazul efectuarii de lucrari cu personal roman, si, respectiv, Ministerul Afacerilor Externe, in cazul accidentelor suferite de angajatii misiunilor diplomatice sau ai oficiilor consulare romane.
(2) Dosarul de cercetare intocmit va cuprinde actele prevazute la art. 24, completat cu:
a) copii de pe originalul documentelor de cercetare, emise de organele competente din tara pe teritoriul careia s-a produs evenimentul, precum si traducerea acestora in limba romana sau intr-o limba de circulatie internationala;
b) copie de pe contractul incheiat cu partenerul strain, din care sa rezulte: cine a incheiat contractul, obiectul contractului, ce fel de lucrari se executa, pe ce durata, locul unde se executa lucrarile respective, clauzele referitoare la activitatea de protectie a muncii si la comunicarea, cercetarea si inregistrarea accidentelor, in cazul efectuarii de lucrari cu personal roman.
(3) Dosarul de cercetare a evenimentelor se va intocmi in numarul de exemplare precizat la art. 25.
(4) Imediat dupa finalizarea dosarului de cercetare, acesta va fi trimis persoanei juridice romane semnatare a contractului cu partenerul strain sau persoanei juridice sau fizice al carei angajat este/a fost accidentatul, care va proceda conform prevederilor prezentelor norme metodologice.
Dosarul va fi trimis in tara prin misiunea diplomatica sau prin oficiul consular roman.
(5) Dosarele de cercetare, inclusiv cele pentru accidentele care au antrenat ITM, vor fi verificate si avizate, conform prevederilor prezentelor norme metodologice, de ISTPM din judetul pe teritoriul caruia se afla persoana juridica sau fizica semnatara a contractului cu partenerul strain sau la care este/a fost accidentatul.
(6) In cazul in care cercetarea de specialitate a evenimentelor a fost efectuata de catre comisia persoanei juridice romane si, cu ocazia verificarii, ISTPM considera ca este necesar a se completa dosarul cu alte documente, persoana juridica va raspunde acestei solicitari, in termenul stabilit de ISTPM sau, dupa caz, de MMPS - Pr. M.
ART. 46
Inregistrarea, evidenta si declararea accidentelor de munca, precum si a incidentelor periculoase se face de catre persoana juridica sau fizica romana al carei angajat este/a fost accidentatul, iar in cazul efectuarii de lucrari cu personal roman, se face conform precizarilor din contractele incheiate de persoana juridica romana, atit cu partenerul strain, cit si cu partenerii de afaceri din tara.
Sectiunea a 6-a
Comunicarea si cercetarea evenimentelor produse pe teritoriul Romaniei in care sint implicati cetateni straini aflati in indeplinirea atributiilor de serviciu
ART. 47
(1) Orice eveniment produs pe teritoriul Romaniei, in care sint implicati cetateni straini aflati in indeplinirea atributiilor de serviciu, va fi comunicat, imediat, la ISTPM din judetul pe teritoriul caruia a avut loc, de catre conducatorul persoanei juridice sau fizice sau de catre orice alta persoana care are cunostinta despre eveniment.
(2) ISTPM care a primit comunicarea va instiinta misiunea diplomatica sau consulatul tarii din care provine persoana accidentata, prin intermediul MMPS - Pr. M.
ART. 48
(1) Cercetarea unor astfel de evenimente se face de catre ISTPM din judetul pe teritoriul caruia s-au produs, impreuna cu celelalte organe competente (parchet, politie etc.), precum si cu reprezentanti ai firmei straine implicate in eveniment.
La cercetare poate participa un reprezentant al misiunii diplomatice sau al consulatului tarii respective.
(2) Termenul cercetare va fi cel prevazut de legislatia romana in vigoare.
(3) Dosarul de cercetare va fi intocmit de ISTPM si va cuprinde actele prevazute la art. 24 din prezentele norme metodologice.
(4) Dosarul de cercetare se va intocmi in trei exemplare, din care:
a) originalul se va transmite organelor de urmarire penala;
b) un exemplar ramine in arhiva inspectoratului care a efectuat cercetarea;
c) un exemplar se va transmite misiunii diplomatice sau consulatului tarii de unde provine accidentatul si acesta va contine copii de pe originalul actelor de cercetare, precum si traducerea acestora in limba tarii respective sau intr-o limba de circulatie internationala.
CAP. 2
Bolile profesionale si bolile legate de profesie
Sectiunea 1
Definitii
ART. 49
Bolile profesionale sint afectiunile care se produc ca urmare a exercitarii unei meserii sau a unei profesiuni, cauzate de factori nocivi fizici, chimici sau biologici, caracteristici locului de munca, precum si de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, in procesul de munca.
ART. 50
Sint boli profesionale si afectiunile suferite de elevi, studenti si ucenici in timpul efectuarii practicii profesionale, produse in conditiile mentionate la art. 49.
ART. 51
Intoxicatia acuta profesionala se considera si accident de munca, iar boala transmisibila profesionala se declara si ca boala transmisibila, conform normelor antiepidemice in vigoare.
ART. 52
Imbolnavirile de cancer la locurile de munca in care exista noxe potential cancerigene se declara obligatoriu ca boli profesionale.
ART. 53
(1) Bolile profesional, ale caror cercetare, declarare si evidenta sint obligatorii, sint cele prevazute in lista-anexa nr. 7 la prezentele norme metodologice.
(2) Cercetarea, declararea si evidenta bolilor profesionale enumerate in lista nationala sint obligatorii indiferent daca sint sau nu urmate de incapacitate temporara de munca sau daca aceeasi persoana a mai contractat boala respectiva, declarata anterior si vindecata.
ART. 54
Bolile legate de profesiuni sint boli cu determinare multifactoriala, factorii profesionali avind o contributie semnificativa. Lista acestora este prezentata in anexa nr. 8.
Sectiunea a 2-a
Semnalarea, declararea, cercetarea si confirmarea bolilor profesionale
ART. 55
(1) Bolile profesionale cit si suspiciunile de boli profesionale se vor semnala obligatoriu de catre toti medicii care depisteaza astfel de imbolnaviri cu prilejul oricarei prestatii medicale: examene profilactice, consultatii la cerere etc.
(2) Institutiile medicale in care se interneaza bolnavi de cancer ce lucreaza in locuri de munca unde exista noxe potential cancerigene sint obligate sa investigheze pacientii asupra activitatii lor profesionale in astfel de locuri de munca si sa semnaleze, in scris, situatiile in care se suspecteaza riscul profesional, la inspectoratul de politie sanitara si medicina preventiva judetean in raza caruia se afla locul de munca, respectiv al municipiului Bucuresti.
(3) Semnalarea se face prin completarea fisei BP1, prezentata in anexa nr. 9, care se transmite, in cel mai scurt termen, la inspectoratele de politie sanitara si medicina preventiva judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
ART. 56
(1) Cercetarea bolilor profesionale si a suspiciunilor de boala profesionala se face in scopul confirmarii diagnosticului de boala, al confirmarii sau infirmarii caracterului profesional, precum si pentru stabilirea cauzelor care au favorizat imbolnavirea.
(2) Confirmarea diagnosticului de boala se va face de catre medicii de medicina a muncii, care pot efectua in acest scop investigatii de specialitate cu sprijinul dispensarelor-policlinici, spitalelor, laboratoarelor si al clinicilor sau al institutelor de cercetari medicale.
Imbolnavirile de pneumoconioze se confirma numai pe baza diagnosticului precizat de catre comisiile teritoriale de pneumoconioze, potrivit reglementarilor in vigoare.
(3) Cercetarea cauzelor si confirmarea sau infirmarea caracterului profesional al bolii se fac de catre medicul de medicina a muncii desemnat de inspectoratul de politie sanitara si medicina preventiva. Agentii economici, organele de protectia muncii si personalul medico-sanitar din toate categoriile de unitati sanitare, economice si social culturale sint obligati sa puna la dispozitia medicului de medicina a muncii documentatia si datele necesare cercetarii cauzelor acestor imbolnaviri.
ART. 57
(1) Factorii determinanti, conditiile care au favorizat aparitia bolii, precum si masurile ce se impun pentru prevenirea unor situatii similare se consemneaza intr-un proces-verbal (anexa nr. 11), stabilindu-se, impreuna cu conducatorul unitatii, termenele pentru remedierea deficientelor constatate.
(2) Urmarirea eliminarii sau reducerii factorilor generatori de imbolnaviri profesionale, precum si aplicarea masurilor stabilite conform prevederilor alineatului precedent se vor face de catre inspectoratul de politie sanitara si medicina preventiva judetean sau al municipiului Bucuresti, impreuna cu ISTPM.
Sectiunea a 3-a
Declararea si evidenta bolilor profesionale
ART. 58
(1) Declararea bolilor profesionale se face de catre inspectoratele de politie sanitara si medicina preventiva judetene sau al municipiului Bucuresti pe formularul BP2, care se inainteaza la Institutul de Igiena, Sanatate Publica, Servicii de Sanatate si Conducere Bucuresti - Sectia "Medicina muncii" - in cursul lunii in care s-a confirmat imbolnavirea.
(2) In baza prelucrarii acestor fise se vor face informari periodice catre organele interesate si analize anuale ale cauzelor imbolnavirilor, cu propuneri de imbunatatire a activitatii in acest domeniu.
ART. 59
(1) Inspectoratele de politie sanitara si medicina preventiva vor pastra evidenta centralizata a bolilor profesionale confirmate, inregistrate in judet, respectiv in municipiul Bucuresti, intr-un registru continind rubricile din fisa BP2 prezentata in anexa nr. 10.
(2) O evidenta similara vor avea si cabinetele de medicina a muncii pentru teritoriul arondat.
(3) Cazurile de pneumoconioze, precum si cazurile de cancer profesional se inregistreaza la ultimul agent economic unde a lucrat bolnavul si unde exista noxele care puteau produce aceste imbolnaviri; ele se declara si se pastreaza in evidenta de catre inspectoratul de politie sanitara si medicina preventiva din judetul sau din municipiul Bucuresti in care se afla agentul economic respectiv.
(4) Inspectoratul de politie sanitara si medicina preventiva va trimite lunar la ISTPM situatia statistica a bolilor profesionale inregistrate.
ART. 60
(1) La agentii economici cu factori de risc susceptibili de a produce boli profesionale dupa o perioada mai mare de latenta se vor pastra in evidenta, dupa incetarea expunerii, atit lista persoanelor expuse, cit si dosarul medical al acestora.
(2) Factorii de risc mentionati la alin. (1), precum si durata pastrarii documentelor respective in functie de perioada de latenta se vor stabili de catre medicii de medicina a muncii din teritoriu, pentru fiecare agent economic.
ART. 61
Evidenta bolilor profesionale, precum si a bolilor multifactoriale constituie documentatia de baza in evaluarea starii de sanatate a angajatilor in raport cu factorii de risc, precum si in vederea stabilirii unor masuri eficiente de profilaxie.
ART. 62
(1) Periodic, serviciul medical al agentului economic, cabinetele de medicina a muncii si inspectoratele de politie sanitara si medicina preventiva judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, vor face analiza imbolnavirilor profesionale si a celor multifactoriale din cadrul agentilor economici arondati, precizind cauzele acestor boli si masurile de profilaxie necesare.
(2) Informarea intocmita se va comunica celor interesati, in vederea remedierii deficientelor semnalate.
CAP. 3
Dispozitii finale
ART. 63
In contractele incheiate intre persoanele juridice sau fizice pentru prestarea de activitati si servicii vor fi prevazute si clauze privind raspunderile referitoare la comunicarea, cercetarea si inregistrarea unor eventuale accidente de munca.
ART. 64
(1) In situatia in care conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica, precum si persoanele implicate, din rindul angajatilor acestora, nu sint de acord cu concluziile stabilite in procesul-verbal de cercetare a accidentului sau cu masura de inregistrare a acestuia, se pot adresa, in termen de 15 zile de la data primirii procesului-verbal de cercetare, la ISTPM sau, dupa caz, la MMPS - Pr. M.
(2) Solutiile adoptate in aceste situatii vor fi comunicate celor interesati, in termen de 20 de zile de la data primirii contestatiei si ramin definitive.
ART. 65
Dosarele si procesele-verbale de cercetare a accidentelor de munca, precum si registrele de evidenta se pastreaza in arhiva timp de minimum 30 de ani de la data producerii evenimentului. Pentru incidentele periculoase, aceasta perioada este de 10 ani.
ART. 66
(1) Sesizarile si reclamatiile cu privire la accidente se rezolva de catre ISTPM, care are obligatia sa pastreze confidentialitatea in legatura cu acestea si sa comunice raspunsul in termen de 20 de zile de la data primirii sesizarii.
(2) Daca in urma investigatiilor rezulta ca accidentul este de munca, ISTPM va lua masuri pentru efectuarea cercetarii in conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice, dispunind conducatorului persoanei juridice sau persoanei fizice in cauza completarea FIAM.
ART. 67
(1) Conducatorul persoanei juridice sau persoana fizica are responsabilitatea juridica de a asigura respectarea si aplicarea prezentelor norme pentru tori angajatii si pentru ceilalti participanti la procesul de munca, indiferent daca acestia se afla la locul de munca obisnuit sau nu.
(2) Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice atrage sanctionarea conform prevederilor stipulate in <>Legea protectiei muncii nr. 90/1996 .
ART. 68
(1) Periodic, compartimentele de protectie a muncii ale agentilor economici ISTPM vor face analiza evenimentelor inregistrate, sub aspectul cauzelor si al imprejurarilor in care s-au produs sau sub alte aspecte concludente, in baza carora se vor stabili masurile de prevenire necesare, iar rezultatele vor fi comunicate celor interesati, in vederea eliminarii deficientelor constatate. Persoanele juridice sau fizice vor face, de asemenea, analiza periodica a accidentelor usoare.
(2) La solicitarea persoanelor juridice sau fizice, ISTPM, precum si MMPS - ISPM pot efectua studii si analize statistice in conditiile prevazute la <>art. 20 lit. n) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996 .
(3) Periodic, serviciile medicale ale agentilor economici, cabinetele de medicina a muncii si inspectoratele de politie sanitara si medicina preventiva vor face analize ale bolilor profesionale si ale celor legate de profesiune din intreprinderile arondate, sub aspectul cauzelor care au favorizat imbolnavirile, precum si al masurilor de profilaxie necesare.
(4) Rezultatul analizelor va fi comunicat celor interesati, in vederea remedierii deficientelor constatate.
TERMINOLOGIE
In prezentele norme metodologice, termenii si expresiile folosite au semnificatiile specificate mai jos:
* accident de munca de circulatie: accidentul survenit in timpul circulatiei pe drumurile publice sau generat de traficul rutier, care are drept cauze incalcarea prevederilor legale privind circulatia pe drumurile publice, daca persoana vatamata se afla in indeplinirea indatoririlor de serviciu;
* accident de munca de traseu: accidentul survenit pe traseul normal pe care lucratorul il parcurge intre locul sau de munca si:
- domiciliu si invers;
- locul unde isi ia mesele in mod normal (daca accidentul s-a produs in timpul de lucru remunerat);
- locul unde isi incaseaza salariul in mod normal, cu mijloace de transport conforme cu prevederile legale in vigoare, si care a antrenat decesul acestuia sau vatamari ale organismului;
* accident usor: evenimentul survenit in conditiile prevazute la art. 4 si 5 din prezentele norme metodologice, dar care are drept consecinta leziuni superficiale:
- care necesita numai acordarea primelor ingrijiri medicale;
- care au antrenat incapacitate de munca cu o durata mai mica de 3 zile;
* caracterul accidentului: rezulta in urma cercetarii, cind se stabileste ca accidentul este:
- de munca, daca indeplineste conditiile prevazute la art. 1 si 2 din prezentele norme metodologice;
- in afara muncii, daca nu indeplineste aceste conditii;
- usor, daca se incadreaza in definitia data accidentului usor;
* comunicare: procedura care defineste caile si mijloacele de instiintare privind producerea unui eveniment.
Este supus comunicarii:
- orice eveniment, imediat dupa declansare/producere;
- orice boala profesionala, precum si cazurile suspecte de boala profesionala;
* comunicare operativa: instiintarea imediata a organelor competente asupra producerii unui eveniment;
* declarare: procedura prin care se transmit informatii referitoare la accidentele de munca si bolile profesionale inregistrate, de la persoana juridica sau fizica la inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii, institutiile de asigurari sau alte organisme competente, prin caile si mijloacele stabilite de legislatia in vigoare (de exemplu: formulare tipizate).
Declararea accidentelor de munca si a bolilor profesionale se face dublu scop:
1. al reparatiei (despagubire);
2. statistic.
Declararea se face conform reglementarilor legale in vigoare.
* de indata: imediat, fara intirziere, numaidecit;
* echipamente tehnice, in sensul <>Legii protectiei muncii nr. 90/1996 , sint: masinile, utilajele, instalatiile, aparatura, uneltele, dispozitivele si alte mijloace asemanatoare, necesare in procesul muncii;
* eveniment:
- orice accident care a antrenat decesul sau vatamari ale organismului sau orice incident periculos care s-a produs pe teritoriul persoanei juridice sau fizice sau in orice loc de munca organizat de aceasta sau in timpul indeplinirii unor sarcini de serviciu;
- situatiile privind persoanele date disparute;
- accidentul de traseu sau de circulatie, in conditiile in care in accident au fost implicate persoane angajate la o persoana juridica sau fizica;
- bolile profesionale care figureaza pe lista nationala sau corespund definitiei date pentru aceste boli;
- orice caz suspect de boala profesionala;
- boli legate de profesiune;
* evidenta: procedura prin care se stabilesc mijloacele si modalitatile de pastrare a informatiilor referitoare la evenimentele si la bolile profesionale inregistrate.
Sint supuse inregistrarii si evidentei toate evenimentele, dintre care, in mod distinct:
- accidentele de munca;
- incidentele periculoase;
- bolile profesionale care figureaza pe lista nationala sau care corespund definitiei date pentru aceste boli;
- bolile legate de profesiune.
La nivelul persoanelor juridice sau fizice, inregistrarea si evidenta se extind si asupra accidentelor usoare.
Accidentele usoare se inregistreaza si se tin in evidenta, in principal, pentru a conserva drepturile accidentatilor, in cazul in care, ulterior, apar consecinte asupra sanatatii acestora, care ar putea modifica caracterul accidentului.
Inregistrarea si evidenta se realizeaza conform reglementarilor in vigoare;
* incapacitate de munca: intrerupere temporara sau permanenta a activitatii lucratorului la locul sau de munca, ca urmare a producerii unui eveniment;
* incident periculos: eveniment identificabil (explozia, incendiul, avaria, accidentul tehnic, emisii majore de noxe etc.), rezultat din disfunctionalitatea unei activitati sau a unui echipament tehnic sau/si din comportamentul neadecvat al factorului uman, care nu a afectat persoanele participante la procesul de munca, dar este posibil sa aiba asemenea urmari si/sau a cauzat sau era posibil sa produca pagube materiale la locurile de munca cu pericol deosebit si/sau in imprejurimi;
* indatoriri de serviciu: sarcini profesionale stabilite in: contractul individual de munca sau conventia civila, regulamentele de ordine interioara, regulamentele de organizare si functionare, deciziile scrise, dispozitiile scrise sau verbale ale conducatorului direct, in legatura cu activitatea profesionala a participantilor la procesul de munca;
* inregistrarea: procedura de inscriere/preluare intr-un sistem de evidenta a informatiilor referitoare la un eveniment sau la o boala profesionala;
* intoxicatie acuta profesionala: stare patologica aparuta brusc, ca urmare a expunerii organismului la vapori, gaze, pulberi nocive sau iritante, substante toxice in stare lichida sau solida, radiatii ionizante din mediul de munca.
EXEMPLU: intoxicatia acuta cu monoxid de carbon, hidrogen sulfurat etc., iritari sau tulburari ale aparatului respirator datorate inhalarii clorului si altele.
Determinantul de baza pentru a clasifica (a incadra) efectul unui accident ca vatamare violenta sau ca boala profesionala este dat de natura evenimentului, respectiv de o expunere instantanee sau de o expunere in timp indelungat la factorii de risc caracteristici muncii respective si/sau mediului de munca.
EXEMPLE: 1. O deficienta auditiva se incadreaza ca accident de munca, daca este cauzata de o explozie, si, ca boala profesionala, daca este urmarea unei expuneri in timp indelungat la zgomotul industrial (trauma sonora).
2. Vatamarea tendoanelor de la o mina este considerata accident de munca, daca este cauzata de o lovitura, iar afectiunile tendoanelor provocate de miscari repetative si ritmice (vibratiile), specifice locului de munca, sint incadrate ca boli profesionale.
3. Eforturile extreme, cum sint ridicarile accidentale de greutati, care produc vatamari ale organismului, cu efect nociv imediat (imobilizarea acuta a victimei), sint incadrate ca accidente de munca; daca aceste eforturi au un caracter permanent, legat de specificul muncii, si provoaca afectiuni, sint incadrate ca boli profesionale.
Intoxicatia acuta profesionala se incadreaza si ca accident de munca si ca boala profesionala, daca expunerea lucratorului este instantanee si accidentala. Daca expunerea se face in timp indelungat, intoxicatia acuta profesionala se incadreaza numai ca boala profesionala;
* loc de munca: - orice loc (zona, incapere, vehicul etc.) unde isi desfasoara activitatea unul sau mai multi lucratori si unde se exercita autoritatea conducatorului persoanei juridice sau a persoanei fizice;
- orice loc organizat, inclusiv punctele de lucru dispersate, unde persoana juridica sau persoana fizica desfasoara o activitate cu caracter permanent sau temporar.
* participanti la procesul de munca: persoane care presteaza o activitate de munca pe cont propriu sau pentru o persoana juridica, indiferent de natura juridica a raportului de munca stabilit. Sint participanti la procesul de munca:
a) salariatii;
b) persoanele angajate cu contract individual, pe o perioada determinata sau pentru o lucrare determinata;
c) persoanele angajate cu conventie civila;
d) membrii asociatiilor familiale constituite legal;
e) membrii cooperatori;
f) lucratorii independenti (persoane autorizate sa lucreze pe cont propriu);
g) somerii, pe perioada reconversiei;
h) ucenici, elevi si studenti in perioada efectuarii practicii profesionale;
i) persoana care coordoneaza activitatea unitatii al carei proprietar este (patron);
* persoane juridice:
- agentii economici din sectorul public, privat si cooperatist, inclusiv cei cu capital strain, care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei;
- autoritatile si institutiile publice;
- agentii economici romani care efectueaza lucrari cu personal roman, pe teritoriul altor tari, in baza unor conventii internationale, contracte bilaterale sau alte forme prevazute de lege;
- asociatiile cu scop lucrativ, constituite potrivit prevederilor legii (<>Decretul-lege nr. 54/1990 ), care au dobindit personalitate juridica;
- asociatiile si organizatiile nonprofit constituite ca persoane juridice;
* persoane fizice:
- membrii asociatiilor cu scop lucrativ, care nu au dobindit personalitate juridica (<>Decretul-lege nr. 54/1990 );
- membrii asociatiilor familiale constituite potrivit prevederilor legale (<>Decretul-lege nr. 54/1990 );
- lucratorii independenti;
- fiecare participant la procesul de munca;
* practica profesionala: instruire practica, specifica meseriei si specialitatii in care se pregatesc elevii, studentii si ucenicii in atelierele si laboratoarele persoanelor juridice si fizice;
* puncte de lucru dispersate: sondele, traseele de cale ferata, retelele electrice si telefonice, soselele, tarlalele agricole, parchetele forestiere, prospectiunile (geologice, geofizice, seismice etc.), sectoarele in care isi exercita activitatea picherii, factorii postali, controlorii de conducte etc., precum si locurile unde se efectueaza prestari de servicii pe baza de comanda, contract sau alte forme legale (inclusiv domiciliul clientului);
* raportare (statistica): procedura prin care se transmit periodic, prin mijloacele stabilite de legislatie (tabele, situatii, rapoarte etc), date referitoare la accidente si boli profesionale, de la persoana juridica sau fizica catre organismele interesate, pe fluxul informational intern si extern;
* subunitate: atelier, sectie, uzina, filiala etc., inclusiv cele dispersate pe teritoriul altor judete, apartinind unei persoane juridice;
* termenele stabilite in prezentele norme metodologice se refera la zile lucratoare;
* vatamare grava: vatamarea violenta a organismului, care, prin gravitatea sa, este posibil sa antreneze invaliditatea sau decesul victimei;
* vatamare profesionala: decesul, vatamarea corporala sau boala provocata de un accident imputabil procesului muncii sau survenit in timpul muncii, care impiedica lucratorul sa-si indeplineasca munca in mod normal, ducind la o incapacitate de munca temporara sau permanenta.
Consecintele unui accident de traseu nu se considera vatamari profesionale.
* vatamare violenta a organismului: afectarea integritatii anatomo-functionale, cu efecte imediate asupra starii de sanatate a persoanei accidentate, care are drept consecinta urmatoarele traume:
a) o leziune fizica acuta asupra corpului uman, cum sint: arsura, contuzia, plaga, fractura, luxatia, entorsa, intepaturi, inflamatii etc., produsa in conditiile si cu consecintele prevazute la art. 1;
EXEMPLE: - arsura pielii provocata de un arc electric sau de o flacara, de contactul accidental cu substante chimice agresive - cum sint acizii si bazele - sau cu substante si suprafete fierbinti;
- o lovitura care cauzeaza contuzia tendoanelor de la o mina;
b) un efect negativ si acut, rezultat dintr-o expunere instantanee, care are drept consecinta leziuni multiple asupra corpului uman, cum sint: electrocutarea, asfixia, inecul etc., produs in conditiile prevazute la art. 1;
c) pierderea sau dereglarea unui simt, dereglarea unui aparat sau a unui sistem al organismului, precum si trauma neuropsihica cauzata de leziuni fizice, de dereglari senzoriale, de climatul psihosocial existent sau de intoxicatii acute, produse in conditiile prevazute la art. 1;
EXEMPLE: - o tulburare respiratorie cauzata de explozia unui agent toxic;
- iritarea gitului datorita unei expuneri instantanee la gaze, vapori, emanate, de exemplu, de o conducta fisurata;
- suprasolicitarea organismului la eforturi suplimentare mari (ridicarea intimplatoare de greutati mari), cu efecte daunatoare imediate.
Prescurtari utilizate
MMPS = Ministerul Muncii si Protectiei Sociale;
Pr. M - protectia muncii;
ISTPM = Inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii;
ISPM = Inspectia de stat pentru protectia muncii din MMPS;
ITM = incapacitate temporara de munca;
INV = invaliditate;
D = deces;
RA = reluarea activitatii
FIAM = formular-tip de inregistrare a accidentelor de munca;
BP1 = fisa de semnalare a bolilor profesionale;
BP2 = fisa de inregistrare a bolilor profesionale.
--------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: