Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 10 decembrie 2024  privind modalitatea de funcţionare a sistemului informatizat de desemnare de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 10 decembrie 2024 privind modalitatea de funcţionare a sistemului informatizat de desemnare de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari

EMITENT: Ministerul Justiţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1305 din 23 decembrie 2024
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 2.853/C din 10 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1305 din 23 decembrie 2024.
──────────
    ART. 1
    (1) Prezentele norme metodologice reglementează modalitatea de funcţionare a sistemului informatizat de desemnare, în mod aleatoriu, de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari, prevăzut de dispoziţiile art. 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare sistemul informatizat.
    (2) Sistemul informatizat este o aplicaţie informatică unică la nivel naţional, administrată de Ministerul Justiţiei, care asigură desemnarea, în mod aleatoriu, de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari, prin raportare la gradul de încărcare a experţilor reflectat de numărul expertizelor judiciare alocate şi nefinalizate.
    (3) Sistemul informatizat asigură securitatea şi trasabilitatea datelor şi operaţiunilor efectuate. Sistemul informatizat afişează, pentru fiecare dosar, jurnalizarea operaţiunilor care privesc numirea şi înlocuirea experţilor judiciari, precum şi constatarea finalizării administrării probei cu expertiza.
    (4) Sistemul informatizat funcţionează prin preluarea, în mod automat din evidenţa informatizată a Ministerului Justiţiei, a datelor privind persoanele înscrise în evidenţa birourilor locale pentru expertize judiciare tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor şi autorizate, potrivit legii, să efectueze expertize judiciare.
    (5) Prezentele norme metodologice sunt aplicabile şi specialiştilor prevăzuţi la art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    (1) Pe baza listelor cuprinzând experţii judiciari activi înscrişi în evidenţa birourilor locale pentru expertize judiciare tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor şi ţinând cont de gradul de încărcare a fiecărui expert judiciar, sistemul informatizat selectează, în mod aleatoriu, unul sau trei experţi judiciari, în vederea desemnării acestora de către instanţele judecătoreşti, pentru a efectua expertiza judiciară.
    (2) Pentru determinarea gradului de încărcare a fiecărui expert judiciar, sistemul informatizat ţine seama de numărul expertizelor judiciare alocate şi nefinalizate la data accesării acestuia.
    (3) Sistemul informatizat poate afişa lista experţilor judiciari activi autorizaţi în specializarea/specializările selectată/selectate pentru fiecare judeţ în parte sau la nivel naţional, precum şi gradul de încărcare a fiecăruia dintre aceştia.

    ART. 3
    (1) Accesarea sistemului informatizat se realizează numai de pe staţii de lucru configurate şi securizate care funcţionează la sediul instanţelor judecătoreşti.
    (2) Grefierul de şedinţă accesează sistemul informatizat pe baza contului de utilizator deţinut.
    (3) Anterior desemnării aleatorii, grefierul de şedinţă introduce în sistemul informatizat datele privind numărul dosarului şi instanţa judecătorească ce a dispus efectuarea expertizei judiciare.

    ART. 4
    (1) În vederea desemnării aleatorii a expertului judiciar, grefierul de şedinţă selectează specializarea/specializările în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare.
    (2) În cazul în care, la nivelul judeţului în raza căruia instanţa judecătorească îşi are sediul, nu există experţi judiciari activi autorizaţi în specializarea/specializările în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afişează mesajul „Niciun expert judiciar identificat în judeţ“ şi realizează, în mod automat, o nouă selecţie aleatorie a expertului judiciar din judeţele aflate în raza teritorială a curţii de apel în circumscripţia căreia instanţa judecătorească îşi are sediul.
    (3) În cazul în care, la nivelul curţii de apel prevăzute la alin. (2), nu există experţi judiciari activi autorizaţi în specializarea/specializările în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afişează mesajul „Niciun expert judiciar identificat în circumscripţia curţii de apel“ şi realizează, în mod automat, o nouă selecţie aleatorie a expertului judiciar din judeţele aflate în raza teritorială a curţilor de apel învecinate.
    (4) În cazul în care, în judeţele aflate în raza teritorială a curţilor de apel învecinate, nu există experţi judiciari activi autorizaţi în specializarea/specializările în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afişează mesajul „Niciun expert judiciar identificat în circumscripţia curţilor de apel învecinate“ şi realizează, în mod automat, o nouă selecţie aleatorie a expertului judiciar la nivel naţional.
    (5) În cazul în care nu există, la nivel naţional, experţi judiciari activi autorizaţi în specializarea/specializările în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare, sistemul informatizat afişează mesajul „Niciun expert judiciar identificat la nivel naţional“.

    ART. 5
    (1) Sistemul informatizat va efectua selecţia aleatorie ţinând seama de încărcătura experţilor în ceea ce priveşte numărul de expertize judiciare alocate şi nefinalizate. La selecţie vor participa numai experţii judiciari cu cel mai mic număr de expertize judiciare alocate şi nefinalizate şi cei care au faţă de aceştia o diferenţă de maximum 2 expertize judiciare alocate şi nefinalizate.
    (2) Selecţia expertului judiciar se consideră aleatorie şi în situaţia în care acesta este singurul expert judiciar autorizat în specializarea/specializările în care s-a dispus efectuarea expertizei judiciare.
    (3) Sistemul informatizat asigură afişarea datelor de contact ale expertului judiciar selectat aleatoriu şi înregistrează în mod automat numirea acestuia.
    (4) Rezultatul selecţiei se imprimă de către grefierul de şedinţă şi se ataşează la dosarul cauzei.
    (5) Ulterior desemnării expertului judiciar, sistemul informatizat notifică în mod automat, prin e-mail, biroul local pentru expertize judiciare tehnice şi contabile din cadrul tribunalului cu privire la desemnarea expertului judiciar aflat în evidenţele sale.
    (6) În cazul în care expertul judiciar este numit de către instanţă ca urmare a învoielii părţilor, grefierul de şedinţă introduce în sistemul informatizat, la termenul de judecată, datele privind numărul dosarului şi instanţa judecătorească care a dispus efectuarea expertizei judiciare, precum şi numele expertului judiciar.
    (7) Cu excepţia cauzelor în care sunt aplicabile dispoziţiile art. 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, birourile locale pentru expertize judiciare tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor asigură, pe baza contului de utilizator deţinut, introducerea, de îndată, în sistemul informatizat a datelor primite referitoare la numărul dosarului şi la organele de urmărire penală, instanţele judecătoreşti sau la alte organe cu atribuţii jurisdicţionale care au dispus efectuarea expertizei judiciare, atât cu privire la desemnarea ori înlocuirea expertului judiciar, cât şi cu privire la finalizarea administrării probei cu expertiza.

    ART. 6
    (1) În situaţia în care, după desemnare, instanţa judecătorească dispune înlocuirea expertului judiciar, grefierul de şedinţă efectuează, prin sistemul informatizat, o nouă selecţie aleatorie, cu excluderea expertului judiciar înlocuit. Sistemul informatizat notifică în mod automat, prin e-mail, biroul local pentru expertize judiciare tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor cu privire la înlocuirea expertului judiciar.
    (2) În situaţia în care, după desemnare, intervine suspendarea calităţii expertului judiciar sau radierea acestuia din evidenţă ori se dispune sancţionarea disciplinară a expertului judiciar cu suspendarea dreptului de a efectua expertize judiciare sau cu retragerea calităţii de expert judiciar, sistemul informatizat notifică în mod automat, prin e-mail, instanţele judecătoreşti pe rolul cărora se află cauze în care expertul judiciar nu a finalizat expertiza.
    (3) La termenul de judecată la care instanţa judecătorească a constatat finalizată administrarea probei cu expertiza, grefierul de şedinţă înregistrează în sistemul informatizat finalizarea expertizei judiciare, iar acesta din urmă notifică în mod automat, prin e-mail, biroul local pentru expertize judiciare tehnice şi contabile din cadrul tribunalului cu privire la finalizarea administrării probei cu expertiza.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016