Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 1 martie 2023  de acordare a finanţării burselor de cercetare, tipurile de cheltuieli eligibile, precum şi modelele documentelor necesare depunerii, contractării şi monitorizării burselor de cercetare prin Programul Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 1 martie 2023 de acordare a finanţării burselor de cercetare, tipurile de cheltuieli eligibile, precum şi modelele documentelor necesare depunerii, contractării şi monitorizării burselor de cercetare prin Programul "Henri Coandă"

EMITENT: Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 195 din 8 martie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 20.319 din 1 martie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 195 din 8 martie 2023.
──────────
    ART. 1
    (1) Programul „Henri Coandă“ (Program) finanţează participarea elevilor şi studenţilor la competiţiile tehnico-ştiinţifice internaţionale.
    (2) În sensul prezentului ordin este considerată competiţie tehnico-ştiinţifică internaţională acea competiţie care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
    a) a reunit participanţi din cel puţin trei state;
    b) a fost organizată de către o autoritate publică, instituţie publică, instituţie de învăţământ, persoană juridică de drept privat lucrativ sau nelucrativ, română sau străină;
    c) competiţia se bucură de o înaltă recunoaştere şi prestigiu internaţional;
    d) competiţia a presupus realizarea unui bun, serviciu sau a unei aplicaţii specifice cercetării aplicative şi inovării;
    e) competiţia se încadrează în cel puţin unul dintre domeniile prevăzute la art. 2.

    (3) Condiţia prevăzută la alin. (2) lit. c) se individualizează de către comisia de evaluare pe baza următoarelor criterii:
    a) numărul de state participante;
    b) apartenenţa sau relaţiile României la/cu entitatea care organizează competiţia;
    c) impactul competiţiei asupra domeniului cercetării-dezvoltării şi inovării;
    d) imaginea publică a competiţiei în plan naţional şi internaţional.


    ART. 2
    Bursele de cercetare se acordă în vederea participării elevilor şi studenţilor la competiţiile tehnico-ştiinţifice internaţionale în următoarele domenii:
    a) Bioeconomie:
    1. tehnologii pentru economia albastră - includ tehnologiile inovative pentru creşterea sustenabilităţii şi valorificarea superioară a resurselor marine - minerale, energetice neconvenţionale, biologice;
    2. ameliorarea seminţelor şi raselor - crearea de soiuri/varietăţi/hibrizi/ideotipuri de plante şi rase de animale mai bine adaptate la noile provocări din agricultură şi silvicultură, precum schimbările climatice, factorii de stres biotici şi abiotici existenţi, nevoia de hrană sănătoasă şi în volume tot mai mari şi de un mediu sănătos. Include şi producerea de puieţi forestieri genetic amelioraţi, rezistenţi la secetă, la boli şi dăunători, adaptaţi la condiţii extreme şi utilizaţi în reconstrucţia ecologică;
    3. tehnologii pentru agricultura ecologică, agroecologie şi silvicultură - agricultura ecologică este un sistem de producţie agricol durabil, ce susţine sănătatea solului, a ecosistemelor şi a oamenilor. Se bazează pe procese ecologice, biodiversitate şi cicluri adaptate la condiţiile locale în detrimentul utilizării inputurilor cu efecte adverse. Tehnologiile avansate la nivel de complex ecosistemic contribuie la dezvoltarea sectoarelor forestier, cinegetic, agrosilvic şi agroecologic;
    4. agricultura 4.0 - reprezintă noua revoluţie agricolă, integrând agricultura de precizie, robotica, aplicaţii ale IoT, big data, blockchain, inteligenţei artificiale şi ale tehnologiilor de imagistică a plantelor. Acest progres tehnologic va conduce la implementarea unor procese specifice mai eficiente, sigure şi prietenoase cu mediul şi la o valorificare mai bună a resurselor disponibile;
    5. alimente sigure şi durabile pentru o dietă sănătoasă - includ dezvoltarea de alimente durabile bazate pe concepte dietetice sănătoase, conforme cu nevoile nutriţionale/senzoriale ale consumatorilor, cu normele de calitate şi legate de stilul de viaţă local. Urmăreşte echilibrul între cerere şi resurse, prin (1) dezvoltarea de alimente reformulate din punct de vedere compoziţional în scopul combaterii bolilor de nutriţie/obezităţii; (2) valorificarea de materii prime autohtone/provenite din culturi ecologice şi (3) dezvoltarea de sisteme de autenticitate şi siguranţă alimentară. Parte a acestui demers, foodomics permite conectivitatea dintre alimente, dietă, sănătatea individului, prin aplicarea unor abordări „omice“, precum genomica, transcriptomica, proteomica şi metabolomica, epigenomica, lipidomica, interactivomica, metalomica şi/sau diseasomica.

    b) Economie digitală şi tehnologii spaţiale:
    1. dispozitive şi sisteme microelectronice pentru produse inteligente - includ dispozitive şi circuite integrate, inclusiv bazate pe efecte cuantice, senzori inteligenţi, lab-on-a chip şi microsisteme. Domeniul este focalizat pe soluţii inovative în proiectarea, implementarea, testarea şi caracterizarea circuitelor integrate, dispozitivelor şi sistemelor microelectronice destinate dezvoltării produselor inteligente;
    2. reţelele viitorului, comunicaţii, internetul lucrurilor - cuprind aplicaţii bazate pe reţele de senzori inteligenţi, internetul lucrurilor şi formele asociate de calcul distribuit („fog“ sau „edge“), precum şi integrarea acestora cu tehnologiile geospaţiale, în domenii diverse precum: prevenţia şi reacţia rapidă la dezastre naturale, oraşul inteligent, comunicarea vehicul-vehicul, monitorizarea pacienţilor etc.;
    3. tehnologii pentru economia spaţială - economia spaţială implică tehnologii inovative din mecanică, mecatronică, robotică, electronică, comunicaţii, IT, biologie şi medicină, materiale, aplicaţii radio, THz, IR, UV la X şi gamma etc. şi are un rol-cheie în securitatea naţională, managementul dezastrelor, protecţia mediului, rezilienţa comunicaţiilor, traficul aerian, maritim şi terestru etc. Aceasta include şi tehnologiile de operare robotică pentru noua generaţie de vehicule de explorare a spaţiului;
    4. tehnologii XR - cuprind aplicaţii complexe ale tehnologiilor imersive, precum realitate virtuală, realitate augmentată, interfaţa creier-calculator („Brain-Machine Interface“ - BMI) pentru domeniile: cultural, educaţional, industrial, terapeutic şi medical, servicii (de divertisment, retail etc.);
    5. sisteme de inteligenţă artificială - includ tehnicile inteligenţei artificiale şi aplicaţiile acestora, precum prelucrarea limbajului, vederea computerizată, predicţia evoluţiei unor fenomene, sistemele de recomandare etc. O atenţie deosebită se va acorda sistemelor de inteligenţă artificială de încredere, definite ca sisteme tehnic robuste, sigure, transparente, capabile să explice deciziile luate şi care să asigure nediscriminare, diversitate, echitate, contribuind la bunăstarea socială;
    6. securitate cibernetică - vizează protejarea sistemelor şi a reţelelor informatice şi gestiunea riscurilor, în contextul extinderii frontului vulnerabilităţilor ca urmare a digitalizării rapide şi a importanţei datelor ca resursa fundamentală în economie şi cercetare. Inovarea în securitatea cibernetică include soluţii pentru automatizarea profilării vulnerabilităţilor şi a adresării atacurilor, protejarea fluxurilor de date, managementul identităţilor, recuperarea în situaţii de atac şi educarea utilizatorilor;
    7. tehnologii pentru trasabilitate - cuprind aplicaţii ale tehnologiilor disruptive, precum blockchain, inteligenţa artificială, internetul lucrurilor şi platforme colaborative, prin care se asigură trasabilitatea bunurilor diverse, permiţând garantarea autenticităţii, transparentizarea şi eficientizarea lanţurilor de valoare adăugată;
    8. roboţi şi agenţi cognitivi - robotica cognitivă vizează înzestrarea roboţilor cu inteligenţă artificială, permiţându-le să înveţe şi să răspundă la situaţii diverse din lumea reală. Funcţiile unui robot inteligent includ, de exemplu: vedere artificială, recunoaştere automată a vorbirii, sinteza automată a vorbirii, anticipare şi planificare, mişcare autonomă, imitaţia morfofuncţională umană, capacitatea de învăţare, abilitatea de a explora pe cont propriu.

    c) Energie şi mobilitate:
    1. mobilitate verde - include vehicule electrice şi hibride, inclusiv bazate pe hidrogen, pentru toate tipurile de transport, precum şi: componente ale sistemelor de propulsie şi cele auxiliare acestora; sisteme de stocare a energiei şi de management energetic pentru acestea; utilizarea în comun şi integrarea acestor vehicule în oraşe inteligente; soluţiile de interoperabilitate şi intermodalitate în transport;
    2. tehnologii moderne de generare a energiei cu emisii scăzute sau zero;
    3. tehnologii şi sisteme de conversie a energiei din surse regenerabile de energie (hidraulică, eoliană, solară, biomasă, geotermală), valorificarea energetică a hidrogenului, utilizarea energiei nucleare, valorificarea energetică cu emisii scăzute a cărbunelui şi a gazelor naturale;
    4. digitalizare în energie - soluţiile digitale pentru monitorizarea şi controlul sistemelor energetice, integrate între palierele sectorului (producere, transport, distribuţie, utilizare), vor facilita implementarea măsurilor pentru creşterea eficienţei energetice, sporirea flexibilităţii sistemului, prioritizarea consumului de energie curată şi optimizarea consumurilor la utilizatori. Digitalizarea permite implementarea unor funcţii de tip Smart Grids la nivelul transportului şi distribuţiei de energie electrică, dar şi la cel al utilizatorilor;
    5. stocarea energiei - este principalul mijloc prin care se asigură creşterea ponderii surselor regenerabile de energie. Sunt câteva elemente majore care impulsionează dezvoltarea tehnologiilor în zona stocării energiei: eforturile de decarbonizare a sectoarelor economice, digitalizarea şi descentralizarea - în care consumatorii finali devin „actori“ activi („pro-sumers“). Sistemele de stocare pot fi chimice, cu potenţial gravitaţional, cu potenţial electric, la temperatură ridicată, cu căldură latentă şi de tip cinetic.

    d) Fabricaţie avansată:
    1. tehnologii de fabricaţie pentru industria aeronautică - noi tehnologii de fabricaţie care răspund cerinţelor pentru industria aerospaţială în contextul „Green Deal“ şi „Circular Aviation“. Tehnologiile vizează atât introducerea materialelor de nouă generaţie (poli/multifuncţionale), cât şi performanţa pe întreg ciclul de producţie-utilizare-reciclare;
    2. digitalizarea şi robotizarea fabricaţiei - includ aplicaţiile industriale ale internetului lucrurilor, roboţi industriali înzestraţi cu inteligenţă artificială, inclusiv roboţi inteligenţi autonomi pentru logistică;
    3. tehnologii avansate de fabricaţie - includ tehnologiile de fabricaţie aditivă, cu materiale organice sau anorganice şi alte tehnologii de fabricaţie de precizie, precum prelucrări tehnologice cu laser (sudură, sinterizare, acoperire), maşini-unelte cu toleranţă micronică etc.

    e) Materiale funcţionale avansate:
    1. optoelectronica - vizează dispozitivele electronice care detectează, generează şi controlează radiaţia electromagnetică din spectrul ultraviolet, vizibil şi infraroşu, incluzând cristalele fotonice şi circuitele fotonice integrate. Optoelectronica realizează legături între optică, electronică, senzori, comunicaţii, lab-on-chip şi tehnologii cuantice şi are aplicaţii în biologie, medicină, industria farmaceutică, chimia şi ştiinţa materialelor, industria semiconductorilor;
    2. materiale compozite inteligente - sunt responsive la stimuli externi precum stres mecanic, câmpuri magnetice/ electrice, lumină, temperatură, pH, umiditate, componente chimice. Au aplicaţii în construcţii (materiale şi finisaje durabile cu proprietăţi de autoreparare, autocurăţare, materiale fotoactive, cromoactive, cu senzori încorporaţi), în industria textilă (textile cu proprietăţi antibacteriene, de autoadaptare), pentru electronice/comunicaţii, actuatori/senzori, dispozitive medicale (muşchi artificiali, pansamente inteligente);
    3. materiale reciclabile şi tehnologii pentru reciclarea materialelor - domeniul vizează proiectarea şi dezvoltarea de materiale care să conducă - în contextul utilizării lor în economie - la implementarea unor procese şi tehnologii de reciclare eficiente, cu consum mic de energie şi poluare limitată. Se urmăreşte astfel inclusiv reducerea dependenţei de materiile prime critice, prin dezvoltarea de soluţii alternative green şi sustenabile pe termen mediu şi lung;
    4. materiale pentru aplicaţii electronice, electrice, fotonice, magnetice şi în senzoristică - includ materiale, inclusiv bioinspirate, pentru componente electrice şi electronice, senzori inteligenţi (inclusiv biochimici, chimici şi electrochimici), dispozitive micro- şi nanoelectronice, componente şi sisteme fotonice, dispozitive cuantice, dispozitive pentru recuperarea energiei, precum şi tehnologii de integrare a acestora în aplicaţii din inginerie, telecomunicaţii, tehnologia informaţiei, spaţiu şi securitate, tehnologii cuantice, biochimie, medicină;
    5. materiale biocompatibile - vizează proiectarea, modelarea, fabricarea şi caracterizarea materialelor avansate, inteligente, înalt funcţionale şi dezvoltările în ingineria suprafeţei, pentru aplicaţii bioinspirate şi biomimetice în sectorul medical, precum: dispozitive implantabile, medicina regenerativă/personalizată/de precizie, sisteme de eliberare controlată, diagnostic (inclusiv bioimagistică), platforme teranostice, biosenzori, bio(nano)tehnologii, soluţii în imunologie şi cosmetică;
    6. materiale pentru energie - includ materialele pentru panouri fotovoltaice, baterii, celule de combustie, materialele superconductoare, acoperirile superhidrofobe, materialele termoizolante şi alte materiale inovatoare, cu funcţionalitate sporită în domeniul producerii, stocării şi transportului energiei.

    f) Mediu şi ecotehnologii:
    1. tehnologii pentru gestionarea, monitorizarea şi depoluarea mediului - includ tehnologiile de monitorizare a mediului (inclusiv prin reţele de senzori şi date satelitare), precum şi cele menite să îmbunătăţească calitatea aerului, apelor, solului şi a sistemelor biologice complexe şi să permită gestionarea rapidă şi eficientă a situaţiilor de contaminare;
    2. tehnologii pentru economia circulară - includ tehnologiile pentru gestionarea deşeurilor (precum cele pentru colectarea şi selectarea optimizată, filtrarea apei, reprocesarea biologică, valorificarea deşeurilor în energie, piroliză etc.) şi ansamblul soluţiilor care contribuie la reducerea deşeurilor şi creşterea gradului de reciclare în lanţurile valorice asociate produselor electronice, bateriilor, ambalajelor, materialelor plastice, produselor textile, construcţiilor, alimentelor ş.a.

    g) Sănătate - prevenţie, diagnostic şi tratament avansat:
    1. chirurgia de precizie - include roboţi chirurgicali şi soluţii de inteligenţă artificială, imagistică, realitate augmentată şi/sau virtuală cu rol în intervenţii de precizie în chirurgie plastică, urologie, ginecologie, ortopedie, neurologie, chirurgie toracică, ORL, chirurgie bariatrică, rectală şi colonică, oncologii multiple, chirurgie buco-maxilo-facială;
    2. tehnologii nucleare diagnostico-terapeutice de nouă generaţie - includ dezvoltarea tehnologiilor pentru terapia cu protoni - fascicule cu energie mare pentru tratarea tumorilor; terapia sistemică cu radionuclizi - radiofarmaceutice:
    biomolecule cu capacitate de ţintire specifică (peptide, anticorpi, nanostructuri) şi radioizotopi terapeutici; tomografia computerizată cu emisie de fotoni singulari (SPECT); tomografia prin emisie de pozitroni cuplată cu tomografia computerizată (PET-CT) pentru diagnostic precoce, monitorizarea terapiei şi follow-up; imagistică hibridă: PET-CT, PET-IRM şi SPECT-CT;

    3. medicina longevităţii - domeniul vizează prelungirea duratei de viaţă şi a calităţii ei prin creşterea capacităţii de apărare imunologică a organismului cu ajutorul produselor de tip senolitic, nutraceutice etc.; prin medicina celulară şi moleculară; prin obiectivarea stresului şi a efectelor acestuia pe termen lung, prin dezvoltarea de soluţii centrate pe pacient şi mediu, folosind soluţii smart;
    4. diagnosticare precoce - include teste şi analize funcţionale, imagistică, biomarkeri, senzori (purtabili sau implantaţi), sisteme de detecţie rapidă şi analiză patogenă pentru identificarea în stadiu precoce şi screeningul unor boli precum demenţa, cancerul sau bolile infecţioase emergente (cu virusuri, bacterii şi fungi);
    5. tehnologii pentru o viaţă autonomă - includ tehnologii inteligente pentru o îmbătrânire activă şi sănătoasă şi o viaţă autonomă a persoanelor cu dizabilităţi/deficienţe (fizice, cognitive, perceptive), boli sau traume, în toate aspectele relevante - viaţa domestică, interacţiuni sociale, mobilitate, timp liber. Tehnologiile includ dispozitive, senzori (şi wearables) pentru monitorizarea activităţii, a parametrilor fiziologici sau ambientului, roboţi (de companie, colaborativi, exoskeleton), algoritmi de inteligenţă artificială;
    6. eHealth - acoperă interacţiunea bazată pe tehnologia informaţiei şi comunicaţii pentru a îmbunătăţi prevenţia, diagnosticul, tratamentul, monitorizarea şi managementul problemelor de sănătate sau obiceiurile de viaţă care influenţează starea de sănătate. La nivel tehnic include reţele de informaţii şi transmitere de date; înregistrări electronice de sănătate; servicii de medicamente; reţele de comunicare pacient-furnizor şi instituţie-instituţie; sisteme de asistare, inclusiv bazate pe monitorizare prin sisteme purtabile;
    7. medicina personalizată şi genomică - medicina personalizată reprezintă un model medical care utilizează caracterizarea fenotipurilor şi genotipurilor indivizilor pentru adaptarea strategiei terapeutice la caracteristicile persoanelor sau pentru determinarea predispoziţiei la boală şi/sau pentru personalizarea nutriţiei. Include tehnologii pentru profilări moleculare, imagistică medicală, big data, cercetare în genomică;
    8. tehnologiile pentru sisteme purtabile - includ dispozitive electronice inteligente care sunt purtate aproape de sau pe suprafaţa pielii, care detectează, analizează şi transmit informaţii (inclusiv în cloud) referitoare la semnale ale corpului, cum ar fi semne vitale şi/sau date ambientale, şi care permit, în unele cazuri, biofeedback imediat. Aplicaţiile sunt în domeniul medical şi fitness, dar şi în monitorizarea mediului sau industria divertismentului.

    h) Arhitectură, urbanism şi inginerie civilă.


    ART. 3
    Obiectivele Programului sunt:
    a) formarea unei noi generaţii deschise către cunoaştere la nivel european şi internaţional;
    b) stimularea interesului elevilor învăţământului secundar şi/sau ai învăţământului terţiar nonuniversitar şi al studenţilor din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate în România pentru domeniile vizate;
    c) dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor elevilor şi studenţilor de a lucra în echipe şi de a desfăşura activităţi în domeniile vizate;
    d) creşterea numărului de tineri români care îşi doresc să rămână şi să desfăşoare activităţi în domeniile vizate în România.


    ART. 4
    (1) Bursele de cercetare se acordă competiţional, pe baza unui proiect de cercetare-dezvoltare sau inovare, la solicitarea unui grup format dintr-un mentor şi minimum doi membri ai echipei de proiect care au calitatea de elevi ai învăţământului secundar şi/sau ai învăţământului terţiar nonuniversitar sau studenţi din instituţiile de învăţământ superior acreditate în România, care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare sau inovare pentru participarea la competiţii tehnico-ştiinţifice internaţionale.
    (2) Activitatea de cercetare se desfăşoară cu sprijinul unei organizaţii-gazdă care poate fi o unitate/instituţie de învăţământ şi/sau organizaţie de cercetare publică sau privată din România, care oferă condiţii adecvate de desfăşurare a activităţilor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi sprijină participarea elevilor şi studenţilor la competiţii tehnico-ştiinţifice internaţionale, precum şi gestionarea finanţării activităţilor care se desfăşoară în cadrul bursei de cercetare.
    (3) Mentorii au calitatea de coordonator ştiinţific al proiectului de cercetare-dezvoltare sau inovare şi sunt responsabili, în raport cu organizaţia-gazdă, de implementarea proiectului şi de atingerea rezultatelor propuse.

    ART. 5
    (1) Bursele de cercetare se acordă pe baza unei cereri de finanţare, printr-un proces de evaluare şi selecţie obiectivă şi imparţială a cererilor.
    (2) Modelul cererii de finanţare este prevăzut în anexa nr. 1.1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
    (3) Cererea de finanţare este completată exclusiv online, la secţiunea dedicată pe pagina www.research.gov.ro.
    (4) Competiţia este publică şi este organizată de Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID).
    (5) Finanţarea se implementează în baza unui contract anual sau multianual încheiat între MCID şi organizaţia-gazdă, în funcţie de tipul activităţilor desfăşurate şi resursele financiare solicitate.
    (6) Cererile de finanţare trebuie să privească desfăşurarea de activităţi de realizare a unui bun, serviciu sau a unei aplicaţii specifice cercetării aplicative şi inovării în vederea participării la o competiţie tehnico-ştiinţifică internaţională, astfel cum este prevăzută în art. 1 alin. (2) şi art. 2.

    ART. 6
    (1) Bugetul alocat Programului, în vederea finanţării burselor de cercetare, este de 1.500.000 lei pentru ediţia I din anul 2023.
    (2) Valoarea unei burse de cercetare este de cel mult 100.000 lei.
    (3) Sumele se indexează din oficiu, conform art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 1.432/2022 privind aprobarea Programului „Henri Coandă“.
    (4) Beneficiarii burselor de cercetare pot beneficia şi de alte finanţări publice sau private pentru realizarea/construirea bunului, serviciului sau aplicaţiei din domeniul cercetării aplicative şi inovării, precum şi pentru participarea la competiţia tehnico-ştiinţifică internaţională, cu condiţia notificării prealabile a MCID şi cu respectarea regulilor privind interzicerea dublei finanţări.

    ART. 7
    (1) Durata unei burse de cercetare acordate prin prezentul program este de maximum 12 luni.
    (2) Fiecare bursă de cercetare corespunde unui proiect de cercetare sau inovare a cărui durată coincide cu durata bursei solicitate.
    (3) Fiecare proiect corespunzător bursei de cercetare se evaluează individual pentru acordarea finanţării. La sfârşitul contractului se depune un raport final de evaluare.

    ART. 8
    (1) Bursa de cercetare se acordă pentru susţinerea activităţii de cercetare şi realizare a proiectului în vederea participării la competiţia tehnico-ştiinţifică internaţională.
    (2) Bursa de cercetare cuprinde cheltuielile eligibile prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat.
    (3) Cheltuielile de personal, inclusiv pentru elevii şi studenţii parte din echipă, nu pot depăşi 50% din valoarea bursei.

    ART. 9
    Depunerea cererilor de finanţare se face într-o singură etapă, în regim continuu, utilizându-se platforma dedicată de depunere online a MCID. Cererea de finanţare se scrie în limba română, conform formatului prezentat în prezentul ordin.

    ART. 10
    (1) Finanţarea se realizează în regim competiţional, pe baza unei evaluări obiective şi imparţiale, de către o comisie de evaluare independentă, numită prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
    (2) Procesul de evaluare a cererilor de finanţare, asigurat de MCID, presupune următoarele etape:
    a) verificarea eligibilităţii:
    (i) cererile de finanţare sunt verificate de către personalul MCID, pentru a se asigura că acestea sunt conforme cu solicitările prezentelor norme metodologice;
    (ii) lista cu cererile de finanţare eligibile va fi afişată în pagina web a MCID, www.research.gov.ro;
    (iii) MCID notifică mentorii, prin e-mail, la adresele prevăzute de aceştia în cererile de finanţare. Conform calendarului competiţional, aceştia au posibilitatea de a depune contestaţie la verificarea eligibilităţii în termen de 3 zile de la notificare, cu un termen de soluţionare de 5 zile.

    b) evaluarea ştiinţifică:
    (i) fiecare cerere de finanţare declarată eligibilă este evaluată, din punctul de vedere al calităţii, de către o comisie de evaluare formată din experţi independenţi, specialişti în domeniile în care se formulează cererile de finanţare;
    (ii) evaluarea presupune analiza cererii de finanţare şi se realizează conform modelului de fişă de evaluare prevăzută în anexa nr. 1.2, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.



    ART. 11
    (1) După finalizarea evaluării, personalul MCID pune la dispoziţia candidaţilor fişa de evaluare.
    (2) Răspunsurile candidaţilor se limitează la o pagină, sunt redactate în limba română şi fac referire la observaţiile critice ale evaluatorilor, aşa cum sunt menţionate în fişa de evaluare. Acestea sunt transmise la adresa de e-mail: bursePHC@research.gov.ro, într-un interval de două zile lucrătoare de la data transmiterii fişei de evaluare solicitantului, de către MCID.
    (3) Răspunsul solicitantului nu este obligatoriu, iar absenţa sa nu afectează evaluarea finală a cererii de finanţare.
    (4) Comisiei de evaluare i se vor comunica răspunsurile candidaţilor transmise către MCID.
    (5) Comisia de evaluare analizează răspunsul solicitantului şi poate modifica motivat sau poate păstra punctajul acordat în fişa iniţială de evaluare.
    (6) Rezultatul final este stabilit prin consens în cadrul comisiei de evaluare, pe baza punctajului individual acordat de fiecare evaluator.
    (7) Sunt declarate câştigătoare primele 20 de proiecte, în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut. Pragul minim este de 70 de puncte din 100.

    ART. 12
    (1) Lista cererilor de finanţare cu calificativul obţinut este publicată pe pagina de internet a MCID, www.research.gov.ro.
    (2) Organizaţiei-gazdă, mentorilor şi membrilor echipei de proiect li se comunică prin e-mail, la adresa specificată de aceştia în cererile de finanţare, rezultatul evaluării şi transmiterea raportului de evaluare.

    ART. 13
    (1) Organizaţia-gazdă are dreptul de a formula contestaţie în termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării rezultatelor evaluării.
    (2) Contestaţiile pot avea ca obiect atât viciile de procedură considerate neconforme cu precizările din pachetul de informaţii, cât şi fondul evaluării.
    (3) Contestaţiile se transmit prin e-mail la adresa bursePHC@research.gov.ro sau printr-un formular disponibil pe pagina de internet dedicată Programului, comunicată în prealabil de către MCID.

    ART. 14
    (1) Lista finală a solicitărilor admise pentru finanţare este publicată pe pagina web a MCID www.research.gov.ro.
    (2) În publicarea listei finale a solicitărilor, precum şi în întreaga procedură de selecţie, contractare, implementare, monitorizare şi evaluare, MCID respectă prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), denumit în continuare Regulamentul.

    ART. 15
    (1) Pentru fiecare solicitare admisă la finanţare se încheie un contract de finanţare între MCID şi organizaţia-gazdă.
    (2) Modelul contractului de finanţare este prevăzut în anexa nr. 1.3, care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
    (3) Monitorizarea se efectuează de personalul MCID din Direcţia politici şi strategia CDI, inovare şi transfer tehnologic.

    ART. 16
    (1) Comisia de evaluare a cererilor de finanţare este compusă din 3 membri, specialişti în domeniile prevăzute la art. 2, numiţi prin ordin al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării.
    (2) Membrii comisiei de evaluare sunt numiţi prin ordin de ministru, în urma validării anterioare a acestora de către Colegiul consultativ pentru cercetare-dezvoltare şi inovare. Aceştia trebuie să depună o declaraţie de imparţialitate conform art. 46 lit. b) din Normele metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.265/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Evaluatorii prevăzuţi la alin. (1), pentru activitatea desfăşurată potrivit prezentului ordin, beneficiază de o indemnizaţie fixă în valoare de 5.000 lei, acordată din bugetul MCID, în limita creditelor de angajament aprobate anual în buget.
    (4) Membrii comisiei de evaluare îşi desfăşoară activitatea exclusiv în format online, prin dispozitivele, produsele, aplicaţiile şi serviciile software puse la dispoziţie de către MCID.
    (5) Contestaţiile se soluţionează în termen de 5 zile de către o comisie de contestaţii constituită şi care funcţionează în condiţiile alin. (1)-(3).
    (6) Din comisia de evaluare şi comisia de contestaţii poate face parte şi personal angajat al MCID sau din cadrul altor autorităţi şi instituţii publice centrale şi locale.

    ANEXA 1.1

    la normele metodologice




     - Model -
    CERERE DE FINANŢARE
    A. Informaţii generale
    1. Denumirea competiţiei tehnico-ştiinţifice internaţionale pentru care se solicită finanţare sau cofinanţare prin Programul „Henri Coandă“ de burse de cercetare:
    2. Organizaţia-gazdă:
    3. Adresa:
    4. Telefon:
    5. Fax:
    6. Adresa de e-mail:
    7. Statutul juridic:
    8. Reprezentantul legal al organizaţiei-gazdă (numele şi prenumele):
    9. Bugetul total solicitat:
    10. Domeniul de activitate:
    11. Reprezentantul legal desemnat din partea organizaţiei-gazdă să încheie contractul cu MCID (numele/prenumele/adresa de e-mail):

    B. Echipa de proiect/Grup de cercetare
    1. Număr de membri echipă de proiect/grup de cercetare (minimum 2 membri):
    2. Mentor (nume/prenume/telefon/adresă de e-mail):
    3. Date de identificare pentru fiecare membru din echipa de proiect:
    a) nume:
    b) prenume:
    c) adresă:
    d) cod numeric personal:
    e) serie şi număr carte de identitate:
    f) telefon:
    g) e-mail:
    h) entitatea în care îşi desfăşoară activitatea:
    i) ciclul de studii/anul/specializarea:
    j) anul naşterii:

    4. CV mentor, format Europass
    5. Activitatea de cercetare a fiecărui membru din echipa de proiect:
    6. Burse de cercetare obţinute anterior (altele decât burse de performanţă/merit/studiu/sociale):
    a) tipul bursei:
    b) anul acordării bursei:
    c) instituţia care a acordat bursa:
    d) valoarea bursei (se anexează documente doveditoare):

    7. premii obţinute:
    a) premiul:
    b) anul acordării premiului:
    c) instituţia care a acordat premiul (se anexează copie după diplome/certificate):

    8. Participarea în contracte de cercetare:
    a) denumire proiect:
    b) denumire program:
    c) instituţia finanţatoare:

    9. Lista publicaţiilor ştiinţifice cu menţiunea explicită a celor relaţionate cu proiectul:
    a) articole publicate în reviste internaţionale - cu referenţi:
    b) articole publicate în reviste naţionale - cu referenţi:
    c) cărţi sau contribuţii la elaborare de cărţi:
    d) lucrări prezentate la conferinţe (se anexează publicaţiile in extenso şi diplomele de participare la conferinţele menţionate):

    10. Declaraţia de acceptare a mentorului, în calitate de coordonator ştiinţific al proiectului de cercetare/inovare, incluzând şi asumarea responsabilităţii îndrumării elevului sau studentului pe întreg parcursul procesului.

    C. Prezentarea proiectului de cercetare/inovare care se finanţează prin bursa de cercetare la nivelul organizaţiei-gazdă (maximum 4 pagini)
    1. Titlul proiectului de cercetare/inovare:
    2. Scopul proiectului de cercetare/inovare:
    3. Descrieţi stadiul actual al cunoaşterii în domeniul temei pe plan naţional şi internaţional:
    4. Detaliaţi etapele/obiectivele/activităţile concrete din cadrul proiectului de cercetare/inovare, precum şi impactul cercetării, metodologia, abordări alternative şi riscuri preconizate:
    5. Rezultate preconizate a fi obţinute:
    6. În cazul unui proiect existent, se menţionează: data înfiinţării, scopul, tematica şi caracterul inovator, rezultatele obţinute, bugetul alocat, sursa de finanţare, durata proiectului, bugetul solicitat, asigurarea sustenabilităţii rezultatelor proiectului etc.
    7. În cazul unui proiect în dezvoltare: scopul, tematica şi caracterul inovator, rezultatele aşteptate, asigurarea sustenabilităţii rezultatelor proiectului, durata proiectului, bugetul solicitat; în cazul finanţării: bugetul alocat şi sursa de finanţare.
    8. Indicatori de rezultat asumaţi:
    9. Se anexează decizia organizaţiei-gazdă de susţinere a proiectului pentru care se solicită bursa de cercetare, în situaţia acceptării finanţării din prezentul program, în care se detaliază sprijinul acordat (maximum 1 pagină).

    D. Competiţia tehnico-ştiinţifică internaţională la care se doreşte participarea
    1. Denumirea competiţiei tehnico-ştiinţifice internaţionale:
    2. Denumirea şi datele organizatorului:
    3. Domeniul de activitate al competiţiei (dintre cele de la art. 2 din anexa nr. 1 la ordin):
    4. Descrierea scopului şi a obiectivelor competiţiei:
    5. Descrierea cerinţelor competiţiei:
    6. Locul desfăşurării competiţiei:
    7. Alte informaţii relevante despre competiţie:

    E. Bugetul solicitat (maximum 1 pagină)
    1. Se va prezenta detaliat: bugetul solicitat pe categorii de cheltuieli eligibile, conform Hotărârii Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli, pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat, şi prezentului ordin.
    2. Se vor prezenta valoarea bugetului asigurat din alte surse, pe categorii de cheltuieli şi sursa de finanţare, dacă este cazul.

    F. Prezentarea organizaţiei-gazdă care găzduieşte proiectul de cercetare/inovare pentru care se solicită bursa de cercetare, cu evidenţierea rezultatelor sale naţionale şi internaţionale (maximum 2 pagini).

    ANEXA 1.2

    la normele metodologice




     - Model -
    Fişă de evaluare a cererii de finanţare
    Se evaluează:
    1. Calitatea proiectului, activitatea de cercetare a fiecărui membru al echipei de proiect, condiţiile oferite de organizaţia-gazdă pentru susţinerea derulării proiectului propus la solicitarea acordării bursei de cercetare (maximum 60 de puncte)
    Se vor avea în vedere: Scopul proiectului de cercetare/inovare dezvoltat sau în dezvoltare la nivelul organizaţiei-gazdă, tematica şi caracterul interdisciplinar, rezultatele ştiinţifice aşteptate/obţinute (pentru proiectele existente), sustenabilitatea proiectului, performanţele ştiinţifice ale membrilor echipei.

    2. Performanţa ştiinţifică a organizaţiei-gazdă a proiectului de cercetare/inovare, cu evidenţierea vizibilităţii sale naţionale şi internaţionale. Performanţa mentorului (maximum 30 de puncte)
    3. Bugetul solicitat: realism, corelare cu activităţile propuse, cu rezultatele şi sustenabilitatea proiectului propus (maximum 10 puncte)
    Total punctaj acordat de evaluator:
    Decizia evaluatorului:
    [ ] Admis [ ] Respins


    Membri panel: Nume, prenume,
                                    Semnături
    NOTE:
    1. Nu pot constitui criterii de acordare a bursei de cercetare: vârsta, sexul, religia, rasa, naţionalitatea, cetăţenia, orientarea sexuală, apartenenţa politică a candidatului sau a familiei acestuia, apartenenţa la organizaţii legal constituite ori cu activitate conformă cu legislaţia europeană în vigoare, numărul de ani petrecuţi în alte instituţii de învăţământ, studiile efectuate în străinătate, precum şi accesul la burse din alte surse.
    2. Datele cu caracter personal sunt prelucrate în conformitate cu prevederile Regulamentului.
    3. Operatorul de date este Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, cu sediul principal în strada D.I. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1, cod 010362, Bucureşti, telefon +4021 319.23.26, cod fiscal 43516588, înregistrat cu numărul 36224 în Registrul de evidenţă a prelucrărilor de date cu caracter personal.


    ANEXA 1.3

    la normele metodologice




    - Model de Contract de finanţare burse de cercetare prin Programul „Henri Coandă“ -
    Nr. de înregistrare contractor ...................
    Nr. de înregistrare MCID .......................
    CONTRACT MULTIANUAL DE FINANŢARE
    a burselor de cercetare prin Programul „Henri Coandă“

┌───────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
│Nr. ...... │ │
│/..............… │ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Finanţare: │bugetul de stat │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Denumirea Programului: │ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Subprogram: │Bursele de cercetare „Henri Coandă“ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Valoarea contractului: │.....................................│
│ │lei │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Durata contractului: │………….... luni │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Nr. de pagini ale │................... pagini │
│contractului: │ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Autoritatea │Ministerul Cercetării, Inovării şi │
│contractantă: │Digitalizării │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Contractor: │Organizaţia-gazdă …………… │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Semnături: │ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│De acord pentru │ │
│Contractor │ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│La │ │
│.......................│ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Data: │ │
│.................. │ │
├───────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
│Contractor ......... │ │
└───────────────────────┴─────────────────────────────────────┘



┌──────────────┬───────────────┬───────────────┐
│Avizat │ │ │
│(Autoritatea │ │ │
│contractantă):│ │ │
├──────────────┼───────────────┼───────────────┤
│a) Director │ │ │
│general │ │ │
├──────────────┼───────────────┼───────────────┤
│Nume, prenume │Semnătura: │Data: │
│ │……............…│……............…│
├──────────────┼───────────────┼───────────────┤
│b) Consilier │ │ │
│juridic │ │ │
├──────────────┼───────────────┼───────────────┤
│Nume, prenume │Semnătura: │Data: │
│ │……............…│……............…│
├──────────────┼───────────────┼───────────────┤
│c) Responsabil│ │ │
│contract │ │ │
├──────────────┼───────────────┼───────────────┤
│Nume, prenume │Semnătura: │Data: │
│ │……............…│……............…│
└──────────────┴───────────────┴───────────────┘


    Între:
    Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, denumit în continuare MCID, cu sediul în Bucureşti, str. D.I. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1, tel. 021 3183050, fax 021 2126617, cod fiscal ............, cont IBAN .........., trezoreria sectorului 1, e-mail office@research.gov.ro, reprezentat prin ministru ..........., în calitate de autoritate contractantă,
    şi .................(denumirea completă a instituţiei care reprezintă titularul proiectului).....................,
    cu sediul în ....................., cod poştal ..........., str. ...................... nr. ......., judeţul (sectorul) ............... tel. ......................, fax ............, cod unic de înregistrare ............., cod fiscal ................, reprezentat prin rector/director ................................. şi director economic (contabil-şef) .........................., în calitate de contractor,
    s-a încheiat prezentul contract de finanţare, în condiţiile art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 1.432/2022 privind aprobarea Programului „Henri Coandă“, pe baza Listei finale a beneficiarilor bursei de cercetare „Henri Coandă“ nr. ........./..../..../2023, aprobată în anul 2023 pentru finanţare prin acest program.
    I. Definiţii
    ART. 1
    Definiţiile şi interpretarea unor termeni din prezentul contract sunt prevăzute în: Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, Hotărârea Guvernului nr. 1.432/2022 privind aprobarea Programului „Henri Coandă“, Hotărârea Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat, şi Ordinul ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. 20.319/2023 privind aprobarea normelor metodologice de acordare a finanţării burselor de cercetare, a tipurilor de cheltuieli eligibile, precum şi modelelor documentelor necesare depunerii, contractării şi monitorizării burselor de cercetare, respectiv a premiilor prin Programul „Henri Coandă“.


    II. Obiectul contractului
    ART. 2
    Obiectul prezentului contract îl reprezintă finanţarea de către MCID a burselor de cercetare „Henri Coandă“ pentru beneficiarii incluşi în Lista aprobată de MCID nr. .................


    III. Durata contractului
    ART. 3
    Contractul intră în vigoare la data de ......... .

    ART. 4
    Durata contractului este de ........ luni de la data intrării în vigoare şi se va prelungi pe perioade de un an, prin acte adiţionale, până la îndeplinirea tuturor obligaţiilor asumate de beneficiarii burselor „Henri Coandă“, finanţaţi în baza prezentului contract.


    IV. Valoarea contractului
    ART. 5
    (1) Valoarea contractului este de ............... lei (valoarea înscrisă pe prima pagină a contractului), reprezentând suma totală alocată pentru finanţarea burselor acordate pentru beneficiarii incluşi în Lista de beneficiari de grant nr. ...., aprobată prin Ordinul ministrului cercetării, inovării şi digitalizării nr. .........
    (2) Sumele se asigură de către MCID în lei, la cursul stabilit de Banca Naţională a României în prima zi din anul respectiv.
    (3) Sumele se vor derula prin contul de disponibil al organizaţiei-gazdă „Sume de mandat şi în depozit“.

    ART. 6
    (1) În vederea acordării sumelor corespunzătoare bursei, contractorul disponibilizează sumele conform solicitării echipei de proiect şi a mentorului.
    (2) Organizaţia-gazdă nu are dreptul de a decide destinaţia sumelor, termenele de plată sau oportunitatea unei cheltuieli.
    (3) Cheltuielile în cadrul contractului vor fi efectuate de contractor în limitele stabilite conform specificaţiilor din anexele nr. 1.3.2 şi 1.3.3 la prezentul contract.


    V. Adrese pentru comunicări
    ART. 7
    În accepţiunea părţilor contractante, orice notificare/comunicare/raport adresat(ă) de una dintre acestea celeilalte este valabil îndeplinit(ă) dacă va fi transmis(ă) exclusiv la următoarele adrese:
    a) pentru autoritatea contractantă:
    MCID
    str. D.I. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1,
    Direcţia generală politici, programe CDI
    Nume şi prenume: ........................., funcţia .........................,
    telefon ................, fax ..................., e-mail .....................

    b) pentru contractor:
    Nume şi prenume: ............, funcţia/departamentul .............., adresa .........., telefon ......., fax ................, e-mail .................. .



    ART. 8
    Comunicările referitoare la cereri, avize, aprobări, acorduri se fac în termenele stabilite prin contract în formă scrisă, pe suport care să permită înregistrarea acestora.

    ART. 9
    Orice document scris trebuie înregistrat atât în momentul transmiterii, cât şi în momentul primirii.

    ART. 10
    Comunicările dintre părţi se pot face şi prin telefon, poştă, fax, e-mail sau printr-o altă aplicaţie software pusă la dispoziţie, în prealabil, de MCID, cu condiţia confirmării primirii comunicării.


    VI. Prezentarea rapoartelor
    ART. 11
    (1) Contractorul trebuie să predea în fiecare an autorităţii contractante documentele de raportare aferente unei etape anuale, dar nu mai târziu de 20 decembrie a anului calendaristic corespunzător anului bugetar în cadrul căruia se finanţează etapa.
    (2) Documentele de raportare pentru etapa anuală sunt următoarele:
    a) raportul de activitate anual, completat conform anexei nr. 1.3.5, în care vor fi prezentate, pe domenii, activităţile de cercetare desfăşurate în cursul etapei anuale de către beneficiarii burselor de cercetare „Henri Coandă“. Vor fi evidenţiate activităţile concrete pe care aceştia le-au desfăşurat, în acord cu scopul, obiectivele şi activităţile pentru care au primit finanţarea;
    b) raportul financiar anual, completat conform anexei nr. 1.3.6, care va cuprinde evidenţa detaliată a cheltuielilor efectuate pentru:
    - participarea la competiţia tehnico-ştiinţifică internaţională;
    – activităţile de cercetare realizate de către echipa de proiect beneficiară a bursei de cercetare;
    – deviz postcalcul, completat conform anexei nr. 1.3.7.




    VII. Modalităţi de plată
    ART. 12
    Plăţile către contractor se efectuează în termenii stabiliţi în contract, conform anexei nr. 1.3.2 - Planificarea plăţilor, după cum urmează:
    a) tranşa I - în valoare de 80% din valoarea anuală a granturilor, până la încheierea anului financiar, conform anexei nr. 1.3.3 - Cerere solicitare avans;
    b) tranşa II - în valoare de 20% din valoarea anuală a grantului, înainte de finalizarea anului universitar, la care se adaugă sumele cuvenite pentru participări la evenimente ştiinţifice internaţionale şi respectiv cuantumurile prevăzute la art. 4 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 403/2017 privind aprobarea Programului de granturi pentru cercetare-dezvoltare şi inovare „Grantul pentru tineri cercetători REGELE CAROL I“, cu modificările şi completările ulterioare, conform anexei nr. 1.3.4 - Cerere de plată finală.


    ART. 13
    Autoritatea contractantă efectuează plăţile în contul contractorului:
    - titular: ......(denumirea/numele titularului contului).........;
    – cod fiscal: ................;
    – trezoreria/banca: ..... (denumirea, inclusiv filiala)........;
    – numărul de cont (IBAN): .............................,
    în maximum 10 (zece) zile lucrătoare (în funcţie de fondurile disponibile), prin ordin de plată, pe baza Cererii de solicitare avans sau a Cererii de plată finală, conform anexelor nr. 1.3.3 şi 1.3.4.




    VIII. Dispoziţii privind cheltuielile
    ART. 14
    (1) Contractorul poartă răspunderea pentru cheltuielile pe care le decontează, sub aspectul legalităţii, atât asupra plafonului aprobat, cât şi asupra destinaţiei acestor cheltuieli.
    (2) Contractorul se poate îndrepta ulterior, cu acţiune în regres, împotriva membrilor echipei de proiect şi a mentorului pentru faptele delictuale şi/sau contractuale produse de aceştia cu privire la executarea finanţării.

    ART. 15
    Contractorul întocmeşte, păstrează şi ţine o evidenţă clară şi detaliată, din punct de vedere financiar, a activităţilor derulate în cadrul contractului.


    IX. Drepturi şi obligaţii contractuale
    ART. 16
    Contractorul răspunde pentru realizarea obligaţiilor contractuale şi suportă pagubele cauzate autorităţii contractante, ca urmare a oricăror acţiuni sau omisiuni legate de realizarea contractului şi care îi sunt imputabile.

    ART. 17
    Contractorul răspunde de exactitatea datelor prezentate în documentele justificative de plată şi răspunde exclusiv de orice decont neaprobat datorită datelor incorecte şi/sau incomplete trimise autorităţii contractante.

    ART. 18
    Contractorul certifică pe propria răspundere legalitatea şi corectitudinea datelor prezentate în documentele justificative referitoare la plăţi şi decontarea cheltuielilor.

    ART. 19
    Contractorul răspunde de păstrarea documentelor care au stat la baza încheierii şi derulării contractului, precum şi a documentelor justificative în baza cărora a fost solicitată decontarea cheltuielilor din cadrul contractului, pe o perioadă de cel puţin 3 ani de la data încetării raporturilor contractuale.

    ART. 20
    Contractorul are obligaţia să înregistreze rezultatele cercetării-dezvoltării potrivit art. 76 şi 77 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 21
    Contractorul are obligaţia să asigure că orice publicaţie sau orice rezultat apărut şi raportat în urma activităţilor finanţate prin prezentul contract va avea menţionate numele finanţatorului şi numărul contractului de finanţare, după modelul: „Această lucrare a fost susţinută prin Programul «Henri Coandă», finanţat de Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării din România, Contract nr. ............“, respectiv „This work was supported by a «Henri Coandă» programme granted by the Romanian Ministry of Research, Innovation and Digitalization, contract number ........“.

    ART. 22
    (1) Contractorul are obligaţia să notifice în scris autoritatea contractantă, în termen de 10 zile calendaristice, în următoarele cazuri:
    a) în cazul în care i se modifică datele de identificare sau de contact;
    b) în cazul în care i se blochează conturile de către instituţiile abilitate.

    (2) Notificarea poate avea loc şi prin aplicaţia software dedicată şi pusă în prealabil la dispoziţie de către MCID.

    ART. 23
    Autoritatea contractantă nu este răspunzătoare pentru prejudiciile suferite de contractor ori de către personalul acestuia în timpul executării contractului.

    ART. 24
    Autoritatea contractantă nu poate fi supusă vreunei revendicări pentru compensare sau reparaţii faţă de aceste prejudicii.

    ART. 25
    Autoritatea contractantă nu poate prelua nicio răspundere juridică referitoare la asigurările de viaţă, sănătate, accidente, călătorie şi altele asemenea, care pot fi necesare contractorului, personalului acestuia sau beneficiarilor de grant în timpul executării contractului.

    ART. 26
    Cesiunea contractului sau a unor părţi din acesta este interzisă.


    X. Suspendarea şi rezilierea contractului
    ART. 27
    Autoritatea contractantă poate rezilia contractul în cazul în care contractorul nu demarează realizarea contractului în termenii şi condiţiile prevăzute în prezentul contract.

    ART. 28
    Autoritatea contractantă poate rezilia contractul în cazul în care contractorul nu predă autorităţii contractante documentele doveditoare privind respectarea obligaţiilor prevăzute în prezentul contract sau nu îşi îndeplineşte corespunzător obligaţiile contractuale ce îi revin.

    ART. 29
    Autoritatea contractantă poate denunţa unilateral contractul după minimum şase săptămâni calendaristice de la încheiere, utilizând un preaviz cu confirmare de primire.

    ART. 30
    Din momentul rezilierii contractului sau atunci când s-a făcut o notificare privind denunţarea unilaterală a acestuia, contractorul întreprinde de îndată măsurile necesare pentru încheierea executării activităţilor, la termen şi fără întârzieri, în vederea reducerii la minimum a cheltuielilor.

    ART. 31
    Contractorul va fi îndreptăţit la plata corespunzătoare părţii din contract realizate până în acel moment şi a eventualelor costuri privind demobilizarea, precum şi a altor costuri rezonabile ce nu pot fi evitate.

    ART. 32
    Contractorul poate rezilia contractul, cu un preaviz prealabil scris de cel puţin 30 de zile, în cazul în care autoritatea contractantă se sustrage în mod repetat de la obligaţiile sale contractuale.

    ART. 33
    Autoritatea contractantă are dreptul de a audita contractorul sau de a sesiza organele competente ale statului, în situaţia în care apar probleme în ceea ce priveşte îndeplinirea obligaţiilor contractuale ce îi revin contractorului, acesta fiind obligat să accepte auditarea şi/sau controlul efectuate/ efectuat(ă).


    XI. Forţa majoră
    ART. 34
    Niciuna dintre părţile contractante nu răspunde de neexecutarea la termen şi/sau de executarea în mod necorespunzător - total sau parţial - a oricărei obligaţii care îi revine în baza prezentului contract, dacă neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiei respective a fost cauzată de forţă majoră, aşa cum este definită de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 35
    Partea care invocă forţă majoră este obligată să notifice celeilalte părţi, în termen de 48 de ore, producerea evenimentului şi să ia toate măsurile posibile în vederea limitării consecinţelor lui.

    ART. 36
    Dacă în termen de cinci zile calendaristice de la producere, evenimentul respectiv nu încetează, părţile au dreptul să îşi notifice încetarea de plin drept a prezentului contract şi/sau repunerea în situaţia anterioară, fără ca vreuna dintre ele să pretindă daune-interese.


    XII. Litigii
    ART. 37
    Litigiile de orice fel decurgând din executarea prezentului contract se soluţionează pe cale amiabilă în termen de 15 zile calendaristice de la apariţie, iar în caz contrar sunt de competenţa instanţei judecătoreşti de drept comun. În cazul în
    care este necesară intervenţia unor instanţe, se va apela la instanţele teritoriale din zona autorităţii contractante.


    XIII. Dispoziţii finale
    ART. 38
    Termenele din prezentul contract se calculează potrivit prevederilor referitoare la calculul termenelor din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 39
    Prezentul contract şi anexele sale pot fi modificate şi/sau completate numai prin acte adiţionale semnate de către ambele părţi sau de către împuterniciţii acestora.

    ART. 40
    Următoarele anexe fac parte integrantă din contract:
    a) anexa nr. 1.3.1 - Deviz-cadru antecalcul;
    b) anexa nr. 1.3.2 - Planificarea plăţilor;
    c) anexa nr. 1.3.3 - Cerere solicitare avans;
    d) anexa nr. 1.3.4 - Cerere de plată finală;
    e) anexa nr. 1.3.5 - Raport anual de activitate;
    f) anexa nr. 1.3.6 - Raport anual financiar;
    g) anexa nr. 1.3.7 - Deviz postcalcul.



    Prezentul contract s-a încheiat în două exemplare, cu paginile numerotate, având valoare de original, conţinând .....… (număr) file (inclusiv anexele), din care un exemplar pentru autoritatea contractantă şi un exemplar pentru contractor.
    Contractor,
    ...............
    Data
    ......................
    Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării
    .............
    Data
    ..............
    ANEXA 1.3.1

    la contract




    DEVIZ-CADRU ANTECALCUL

┌───────┬─────────┬───────────────┬─────┐
│ │ │Tipuri de │ │
│An │Cuantum │cheltuieli │Total│
│bugetar│bursă ├───────┬───────┤ │
│ │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2023 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2024 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2025 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2026 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2027 │ │ │ │ │
└───────┴─────────┴───────┴───────┴─────┘


    Director economic/Contabil-şef,
    ......................
    Contractor,
    .................
    Se aprobă.
    Reprezentant legal,
    ...............

    ANEXA 1.3.2

    la contract




    PLANIFICAREA PLĂŢILOR

┌───────┬────────────┬───────┬──────────┐
│ │ │ │Data de │
│An │Tipul │Valoare│solicitare│
│bugetar│tranşei │tranşă │a cererii │
│ │solicitate │(lei) │de avans/ │
│ │ │ │plată │
├───────┼────────────┼───────┼──────────┤
│ │Cuantum │ │ │
│ │bursă │ │ │
│ ├────────────┼───────┼──────────┤
│ │Categorie de│ │ │
│ │cheltuieli │ │ │
│ │……… │ │ │
│2023 ├────────────┼───────┼──────────┤
│ │Categorie de│ │ │
│ │cheltuieli │ │ │
│ │.......…. │ │ │
│ ├────────────┼───────┼──────────┤
│ │Total an │ │ │
│ │2023 │ │ │
├───────┼────────────┼───────┼──────────┤
│ │Cuantum │ │ │
│ │bursă │ │ │
│ ├────────────┼───────┼──────────┤
│ │Categorie de│ │ │
│ │cheltuieli │ │ │
│ │............│ │ │
│2024 ├────────────┼───────┼──────────┤
│ │Categorie de│ │ │
│ │cheltuieli │ │ │
│ │............│ │ │
│ ├────────────┼───────┼──────────┤
│ │Total an │ │ │
│ │2024 │ │ │
├───────┴────────────┼───────┼──────────┤
│TOTAL 2023 - │ │ │
│.......... │ │ │
└────────────────────┴───────┴──────────┘



    ANEXA 1.3.3

    la contract




    - Model cerere solicitare avans -
    Antetul solicitantului
    Nr. ieşire contractor
    ....../.....
    Nr. intrare autoritatea contractantă
    ..../.....
    Ordonator principal de credite
    Aprobat/Bun de plată
    Ministru,
    ..............
    CERERE SOLICITARE AVANS
    Către: Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării
    .............................................,
    (denumirea completă a contractorului)
    în calitate de contractor şi în conformitate cu prevederile Contractului de finanţare nr. ...../...., solicit acordarea avansului preliminar în valoare de ..(cifre)... ...(litere).. lei, reprezentând ......% din .... lei (valoarea contractului aferentă anului în curs).
    Contul IBAN ....................., banca/trezorerie ............., sucursala ............., localitatea ................, cod fiscal ...........................
    Reprezentant legal autorizat al instituţiei .......... (funcţia, numele, prenumele, semnătura, amprenta de ştampilă).........

┌───────────────────────────────────────┐
│Avizat │
│Propunem acordarea unui avans în │
│valoare de │
│……….....................……..…… lei. │
│Director general: │
│……………………………..............……............│
│la data de ………………… │
│Responsabil contract: │
│…………………………….……................ la data │
│de ………………… │
│Director economic: │
│…………………………….………................. la │
│data de ………………… │
│S-a efectuat plata în valoare de │
│……………………… lei, cu OP nr. ........ din │
│data de ……………… │
│Responsabil financiar: │
│…………………………….…..............… la data de│
│………………… │
└───────────────────────────────────────┘



    ANEXA 1.3.4

    la contract




    - Model cerere de plată finală -
    Antetul solicitantului
    Nr. ieşire contractor
    ...../.....
    Nr. intrare autoritatea contractantă
    ...../.......
    Ordonator principal de credite
    Aprobat/Bun de plată
    Ministru,
    ..............
    CERERE DE PLATĂ FINALĂ
    Către: Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării
    ........................................,
    (denumirea completă a contractorului)
    în calitate de contractor din cadrul Contractului multianual de finanţare nr. ......./......, solicităm plata sumei de ....(în cifre şi în litere)... lei, reprezentând plata finală aferentă anului ......, care a fost realizată în perioada: .....ziua/luna/anul-ziua/luna/anul)...... .
    I. Suma solicitată a fi plătită, (PI), s-a determinat astfel:

┌────────────────────────────────┬─────┐
│(1) suma cuvenită pentru plata │………….│
│granturilor │lei │
├────────────────────────────────┼─────┤
│(2) suma cuvenită participării │………….│
│la evenimente ştiinţifice │lei │
│internaţionale │ │
├────────────────────────────────┼─────┤
│(3) suma cuvenită participării │………….│
│la echipe de cercetare │lei │
├────────────────────────────────┼─────┤
│(4) sumă cuvenită …………... │………….│
│ │lei │
├────────────────────────────────┼─────┤
│(5) sumă cuvenită …………... │………….│
│ │lei │
├────────────────────────────────┼─────┤
│suma prevăzută a fi recuperată │………….│
│din avansul preliminar primit │lei │
└────────────────────────────────┴─────┘


    (PI) = [(1) + (2) + (3) + (4) + (5)] – (4)

    II. Anexăm prezentei cereri de plată următoarele documente:
    - raportul anual de activitate;
    – raportul anual financiar;
    – deviz postcalcul.

    III. Contul IBAN ......., banca/trezorerie ........, sucursala .........., cod fiscal .....
    Reprezentant legal autorizat al instituţiei ...........(funcţia, numele, prenumele, semnătura, amprenta de ştampilă).......
    Avizat
    Propunem acordarea plăţii finale în valoare de .............. lei.

┌────────────────────────────┬─────────┐
│Director general: …………. │la data │
│ │de ………. │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Responsabil contract: …………..│la data │
│ │de ……….. │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Director economic: …………… │la data │
│ │de ………...│
├────────────────────────────┼─────────┤
│S-a efectuat plata în │din data │
│valoare de ……. lei, cu OP │de ……… │
│nr. …… │ │
├────────────────────────────┼─────────┤
│Responsabil financiar: ………. │la data │
│ │de ……….. │
└────────────────────────────┴─────────┘



    Contractor,
    ................
    Se aprobă.
    Reprezentant legal organizaţie-gazdă,
    ...........................................................
    Vizat
    Director economic/Contabil-şef,
    .............................

    ANEXA 1.3.5

    la contract




    RAPORT DE ACTIVITATE
    privind activităţile de cercetare desfăşurate de către beneficiarii burselor
    de cercetare „Henri Coandă“ în cadrul organizaţiei-gazdă ...... în anul ...
    1. Descrierea activităţilor desfăşurate pentru realizarea bunului, serviciului sau aplicaţiei în vederea participării la competiţia tehnico-ştiinţifică internaţională.
    2. Descrierea planificării participării la competiţia tehnico-ştiinţifică internaţională.
    3. Descrierea participării la competiţia tehnico-ştiinţifică internaţională.
    4. Îndeplinirea obiectivelor asumate.
    5. Îndeplinirea indicatorilor asumaţi.
    6. Rezultate finale ale cercetării.
    7. Impactul proiectului de cercetare.
    Reprezentant legal organizaţie-gazdă,
    ......................
    (numele şi prenumele)
    Data
    ..............
    Mentor,
    ...........
    (numele şi prenumele)
    Data
    .......

    ANEXA 1.3.6

    la contract




    Contractor,
    .............................
    Se aprobă.
    Reprezentant legal,
    ...............................
    Vizat
    Director economic/Contabil-şef,
    .................................................
    RAPORT ANUAL FINANCIAR
    privind activităţile de cercetare desfăşurate de către beneficiarii
    burselor de cercetare „Henri Coandă“ în cadrul organizaţiei-gazdă .... în anul .....
    Descrierea tipurilor de cheltuieli efectuate, astfel cum sunt organizate şi prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 134/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea categoriilor de cheltuieli pentru activităţi de cercetare-dezvoltare şi de stimulare a inovării, finanţate de la bugetul de stat.
    Reprezentant legal organizaţie-gazdă,
    ........................................................................
    (numele şi prenumele)
    Data
    ................
    Mentor,
    .....................
    (numele şi prenumele)
    Data
    ...............

    ANEXA 1.3.7

    la contract




    DEVIZ POSTCALCUL

┌───────┬─────────┬───────────────┬─────┐
│ │ │Tipuri de │ │
│An │Cuantum │cheltuieli │Total│
│bugetar│bursă ├───────┬───────┤ │
│ │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2023 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2024 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2025 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2026 │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼───────┼───────┼─────┤
│2027 │ │ │ │ │
└───────┴─────────┴───────┴───────┴─────┘


    Director economic/Contabil-şef,
    ..............................
    Contractor,
    ..............................
    Se aprobă.
    Reprezentant legal,
    ..............................

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016