Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 1 aprilie 2009  de aplicare a   Ordonantei Guvernului nr. 22/2008 privind eficienta energetica si promovarea utilizarii la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 1 aprilie 2009 de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 22/2008 privind eficienta energetica si promovarea utilizarii la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 22 aprilie 2009

CAP. I
Programe şi mãsuri de îmbunãtãţire a eficienţei energetice şi de promovare a utilizãrii la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie

ART. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc modul de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 22/2008 privind eficienţa energeticã şi promovarea utilizãrii la consumatorii finali a surselor regenerabile de energie, denumitã în continuare ordonanţã.
ART. 2
(1) Politica naţionalã de eficienţã energeticã şi utilizare a surselor regenerabile de energie este implementatã prin programe de îmbunãtãţire a eficienţei energetice şi de utilizare a surselor regenerabile de energie, denumite în continuare programe, în toate sectoarele de activitate ale economiei naţionale.
(2) Programele prevãzute la alin. (1) conţin mãsuri de îmbunãtãţire a eficienţei energetice în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) din ordonanţã.
ART. 3
(1) Programele urmãresc atingerea obiectivelor stabilite în cadrul planurilor naţionale în domeniul eficienţei energetice.
(2) Programele se trimit pentru evaluare şi avizare Comitetului de coordonare prevãzut la art. 19 alin. (3) din ordonanţã.

CAP. II
Obligaţiile consumatorilor finali de energie

ART. 4
Consumatorii finali de energie, persoane juridice, prevãzuţi la art. 3 şi 4 din ordonanţã au obligaţia de a dispune de:
a) sistem de mãsurare a consumurilor energetice, care include mijloace de mãsurare verificate metrologic pentru energie;
b) sistem de evidenţã a consumurilor energetice, organizat astfel încât sã mãsoare şi sã înregistreze consumurile de energie defalcate pe fiecare tip în parte, cu totalizarea acestora pe fiecare lunã calendaristicã;
c) sistem de monitorizare a consumurilor energetice, care sã asigure prelucrarea datelor înregistrate privind evoluţia producţiei şi evoluţia consumurilor de energie, astfel încât sã permitã atât planificarea acestora, cât şi calcularea indicatorilor de eficienţã energeticã de tip consum specific şi/sau intensitate energeticã, dupã caz.
ART. 5
(1) Consumatorii finali de energie care folosesc o cantitate de energie cuprinsã între 200 şi 1.000 tone echivalent petrol pe an completeazã şi transmit Agenţiei Române pentru Conservarea Energiei, denumitã în continuare ARCE, prin intermediul filialelor sale teritoriale, pânã la data de 30 aprilie a fiecãrui an, declaraţia de consum total anual de energie.
(2) Consumatorii finali de energie care folosesc o cantitate de energie mai mare de 1.000 tone echivalent petrol pe an completeazã şi transmit ARCE, prin intermediul filialelor sale teritoriale, pânã la data de 30 aprilie a fiecãrui an, declaraţia de consum total anual de energie şi chestionarul de analizã energeticã a consumatorului de energie.
(3) Machetele pentru declaraţia de consum total anual de energie şi pentru chestionarul de analizã energeticã a consumatorului de energie se aprobã prin decizie a preşedintelui ARCE şi se publicã în termen de 60 de zile de la publicarea prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Consumul total anual de energie declarat este exprimat în tone echivalent petrol pe an, luându-se în considerare transformãrile din tabelul de conversie privind conţinutul în energie al unei selecţii de combustibili pentru utilizare finalã, prezentat în anexa nr. 1
(5) ARCE are obligaţia de confidenţialitate cu privire la datele primite de la consumatorii finali de energie incluse în declaraţia de consum total anual de energie şi în chestionarul de analizã energeticã.
ART. 6
Consumatorii finali de energie au obligaţia ca, în cadrul acţiunilor de control întreprinse, sã punã la dispoziţia reprezentanţilor ARCE, la cererea acestora, documentele aferente înregistrãrii şi prelucrãrii datelor privind consumurile de energie, chestionarele de analizã energeticã, auditurile energetice, precum şi programul de îmbunãtãţire a eficienţei energetice.
ART. 7
În cazul operatorilor economici care consumã anual o cantitate de energie de peste 200 tone echivalent petrol şi care deţin un sistem computerizat de monitorizare automatã a consumului de energie, care permite realizarea auditului energetic pe un anumit contur de consum cu personal propriu, auditul respectiv este luat în considerare de ARCE dupã avizarea acestuia de cãtre o persoanã fizicã sau juridicã având calitatea de auditor energetic autorizat.
ART. 8
Atunci când consumatorul constatã cã valoarea consumului de energie total anual s-a modificat, prin trecerea peste/sub nivelul de 200 tone echivalent petrol pe an sau prin trecerea peste/sub nivelul de 1.000 tone echivalent petrol pe an, dupã caz, aceastã informaţie trebuie transmisã, însoţitã de un memoriu tehnic justificativ, la sediul filialei competente teritorial a ARCE, pentru actualizarea categoriei de încadrare a consumatorului de energie, într-un interval de timp de maximum douã luni de la data notificãrii consumului.
ART. 9
Programele de îmbunãtãţire a eficienţei energetice prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi la art. 7 alin. (3) din ordonanţã se transmit ARCE, prin intermediul filialelor teritoriale, pânã la data de 30 septembrie a anului în care au fost elaborate.
ART. 10
(1) Programele de monitorizare şi de gestiune a consumului de carburanţi prevãzute la art. 8 din ordonanţã conţin mãsuri de reducere a consumului de combustibili şi, dupã caz, mãsuri privind utilizarea biocarburanţilor.
(2) Gestiunea consumului de carburanţi include date statistice privind distanţele parcurse, numãrul de cãlãtori transportaţi şi/sau cantitãţile transportate, precum şi consumurile specifice, exprimate în tone echivalent petrol/mii km, tone echivalent petrol/mii cãlãtori, tone echivalent petrol/mii tone km, tone echivalent petrol/mii cãlãtori km, dupã caz.
ART. 11
(1) Programele de îmbunãtãţire a eficienţei energetice prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) din ordonanţã se elaboreazã cu includerea mãsurilor, pe urmãtoarele categorii:
a) pe termen scurt, cu duratã de pânã la un an;
b) pe termen mediu, cu duratã cuprinsã între unu şi 3 ani;
c) pe termen lung, cu implementarea unei lucrãri de investiţii pe o duratã mai mare de 3 ani.
(2) Aceste mãsuri pot fi introduse în programul de investiţii al operatorului economic ca urmare a elaborãrii auditului energetic anual şi în baza mãsurilor de creştere a eficienţei energetice pentru care s-au elaborat calcule tehnico-economice.

CAP. III
Obligaţiile distribuitorilor de energie, ale operatorilor sistemului de distribuţie a energiei şi ale societãţilor de vânzare cu amãnuntul a energiei

ART. 12
(1) Monitorizarea implementãrii prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c) pct. (i) şi (ii) din ordonanţã se realizeazã prin rapoarte anuale, transmise pânã la data de 30 septembrie filialelor ARCE competente teritorial de cãtre reprezentanţii distribuitorilor de energie, operatorilor sistemului de distribuţie a energiei şi ai societãţilor de vânzare cu amãnuntul a energiei.
(2) ARCE analizeazã rapoartele prevãzute la alin. (1) şi propune, dacã este cazul, mãsuri în vederea eficientizãrii acţiunilor întreprinse conform art. 9 alin. (1) lit. c) pct. (i) şi (ii) din ordonanţã.
ART. 13
(1) Structura informaţiilor statistice agregate prevãzutã la art. 9 alin. (1) lit. b) din ordonanţã este prevãzutã în anexa nr. 2.
(2) Pe baza prelucrãrii informaţiilor statistice agregate furnizate de distribuitorii de energie, operatorii sistemului de distribuţie a energiei şi/sau societãţile de vânzare cu amãnuntul a energiei, Institutul de Cercetãri şi Modernizãri Energetice - S.A. - ICEMENERG, care îndeplineşte funcţia de Observator Energetic Naţional, vor transmite rapoarte de sintezã Ministerului Economiei şi ARCE.
(3) Finanţarea activitãţii prevãzute la alin. (2) se asigurã de cãtre Ministerul Economiei, conform legii.

CAP. IV
Atribuţii şi rãspunderi

ART. 14
Pentru monitorizarea implementãrii programelor de îmbunãtãţire a eficienţei energetice prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi la art. 7 alin. (3) din ordonanţã, filialele teritoriale ale ARCE primesc din partea iniţiatorilor rapoarte semestriale privind stadiul de implementare a acestora. Sinteza programelor de îmbunãtãţire a eficienţei energetice se realizeazã anual de ARCE.
ART. 15
Monitorizarea programelor prevãzute la art. 2 se realizeazã prin rapoarte ale ministerelor de resort, care se trimit Comitetului de coordonare. Economiile de energie rezultate prin implementarea programelor se raporteazã de cãtre ARCE Ministerului Economiei.
ART. 16
Programele de pregãtire în materie de îmbunãtãţire a eficienţei energetice şi de utilizare de cãtre consumatorii finali a surselor regenerabile de energie se aprobã prin decizie a preşedintelui ARCE, în limita bugetului aprobat.
ART. 17
(1) Regulamentul pentru autorizarea auditorilor energetici şi Regulamentul pentru atestarea managerilor energetici se aprobã prin ordin al ministrului economiei, în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Regulamentul pentru autorizarea auditorilor energetici prevãzut la alin. (1) include şi procedura de monitorizare şi verificare a auditurilor.
ART. 18
Ghidul de pregãtire şi examinare a cursanţilor pentru atestarea ca manageri energetici şi Ghidul de pregãtire şi examinare a cursanţilor în vederea autorizãrii ca auditori energetici se aprobã prin decizie a preşedintelui ARCE, în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 19
Programele de îmbunãtãţire a eficienţei energetice prevãzute la art. 7 alin. (3) din ordonanţã se elaboreazã cu includerea mãsurilor aferente serviciilor de utilitãţi publice, aşa cum sunt definite la <>art. 1 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilitãţi publice nr. 51/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 20
Structura programelor de îmbunãtãţire a eficienţei energetice prevãzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi la art. 7 alin. (3) din ordonanţã se aprobã prin decizie a preşedintelui ARCE şi se publicã în termen de 60 de zile de la data publicãrii prezentelor norme metodologice în Monitorul Oficial al României, Partea I.

CAP. V
Dispoziţii finale

ART. 21
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------


TABEL DE CONVERSIE
privind conţinutul în energie al unei selecţii
de combustibili pentru utilizare finalã


┌────────────────────────────────┬──────────────┬───────────────┬─────────────┐
│ Produs energetic │ kJ (PCI) │ Kgep (PCI) │ kWh (PCI) │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de cocs │28500 │ 0,676 │ 7,917 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de cãrbune slab │17200-30700 │ 0,411-0,733 │ 4,778-8,528│
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de brichete de lignit │20000 │ 0,478 │ 5,556 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de lignit negru │10500-21000 │ 0,251-0,502 │ 2,917-5,833│
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de lignit │5600-10500 │ 0,134-0,251 │ 1,556-2,917│
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de şisturi bituminoase │8000-9000 │ 0,191-0,215 │ 2,222-2,500│
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de turbã │7800-13800 │ 0,186-0,330 │ 2,167-3,833│
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de brichete de turbã │16000-16800 │ 0,382-0,401 │ 4,444-4,667│
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg combustibil lichid greu │40000 │ 0,955 │ 11,111 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg combustibil lichid casnic │42300 │ 1,010 │ 11,750 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de carburanţi (benzinã) │44000 │ 1,051 │ 12,222 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de ulei de parafinã │40000 │ 0,955 │ 11,111 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de gaz petrol lichefiat │46000 │ 1,099 │ 12,778 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de gaz natural*1) │47200 │ 1,126 │ 13,10 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de gaz petrol lichefiat │45190 │ 1,079 │ 12,553 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de lemn (umiditate 25%) │13800 │ 0,330 │ 3,833 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg aglomeraţi/brichete de lemn│16800 │ 0,401 │ 4,667 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kg de deşeuri │7400-10700 │ 0,177-0,256 │ 2,056-2,972│
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 MJ cãldurã derivatã │1000 │ 0,024 │ 0,278 │
├────────────────────────────────┼──────────────┼───────────────┼─────────────┤
│1 kWk de energie electricã │3600 │ 0,086 │ 1 │
└────────────────────────────────┴──────────────┴───────────────┴─────────────┘



Sursã: Eurostat.
-----------
*1) 93% metan.


ANEXA 2
-------
la normele metodologice
------------------------


STRUCTURA INFORMAŢIILOR STATISTICE AGREGATE

1. Distribuitorii de energie, operatorii sistemului de distribuţie a energiei şi/sau societãţile de vânzare cu amãnuntul a energiei transmit în format electronic Observatorului Energetic Naţional informaţii statistice agregate despre consumatorii lor dupã cum urmeazã:
a) informaţiile se transmit distinct pentru consumatorii de energie persoane fizice (consumatori casnici) şi consumatorii de energie persoane juridice;
b) pentru consumatorii de energie persoane juridice care deţin mai multe locuri de consum, raportarea se realizeazã pentru fiecare loc de consum în parte.
Prin consum anual de energie în cele ce urmeazã se înţelege consumul determinat pe baza a douã citiri ale indexului contorului unui abonat între care a trecut un interval de timp de aproximativ un an (cu aproximaţie, în plus sau în minus, de câteva zile) şi care s-au fãcut cât mai aproape posibil de data de 1 ianuarie;
c) informaţiile privind consumul de energie al consumatorilor de energie persoane juridice vor fi agregate în funcţie de domeniul principal de activitate al consumatorului respectiv conform clasificãrii CAEN, cu luarea în considerare a primelor douã cifre din aceastã clasificare.
2. Operatorii sistemului de distribuţie şi/sau societãţile de vânzare cu amãnuntul a energiei electrice transmit Observatorului Energetic Naţional urmãtoarele informaţii despre consumatorii casnici din raza lor de activitate:
a) numãrul de consumatori casnici, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã (anul pentru care se face raportarea), şi consumul anual de energie electricã al acestora;
b) numãrul de consumatori care, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã, au rãmas permanent în portofoliul operatorului care face raportarea şi consumul anual de energie electricã al acestora;
c) numãrul de consumatori cu un consum anual mai mic de 600 kWh, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã, şi consumul anual al acestora.
3. Operatorii sistemului de distribuţie şi/sau societãţile de vânzare cu amãnuntul a energiei electrice transmit Observatorului Energetic Naţional informaţii despre consumatorii de energie persoane juridice (consumatorii industriali şi similari acestora), agregate în funcţie de primele douã cifre ale codului CAEN indicând activitatea principalã a acestora:
a) consumul anual de energie electricã al consumatorilor din fiecare grupã, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã;
b) consumul anual de energie al consumatorilor care au rãmas în portofoliul operatorului în toatã perioada analizatã (începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã).
4. Operatorii sistemului de distribuţie a energiei electrice transmit Observatorului Energetic Naţional informaţii privind cantitatea totalã de energie electricã distribuitã anual consumatorilor din reţelele pe care le administreazã, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã.
5. Operatorii sistemului de distribuţie a gazelor naturale transmit Observatorului Energetic Naţional urmãtoarele informaţii despre consumatorii casnici din raza lor de activitate:
a) numãrul de consumatori casnici care beneficiazã de un foc (consum numai pentru gãtit) şi consumul anual de gaze naturale al acestora, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã;
b) numãrul de consumatori casnici care beneficiazã de mai multe focuri (gãtit şi încãlzire) şi consumul anual de gaze naturale al acestora, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã.
6. Operatorii sistemului de distribuţie a gazelor naturale transmit Observatorului Energetic Naţional informaţii despre consumatorii de energie, persoane juridice (consumatorii industriali şi similari acestora), agregate în funcţie de primele douã cifre ale codului CAEN indicând activitatea principalã a acestora:
a) consumul anual de gaze naturale al consumatorilor din fiecare grupã, începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã;
b) consumul anual de gaze naturale al consumatorilor care au rãmas în portofoliul operatorului în toatã perioada analizatã (începând cu anul 2007 şi pânã în anul de referinţã).
7. Distribuitorii, operatorii sistemului de distribuţie şi/sau societãţile de vânzare cu amãnuntul a energiei termice transmit Observatorului Energetic Naţional urmãtoarele date privind consumatorii casnici din raza lor de activitate:
a) numãrul de apartamente alimentate cu energie termicã, începând cu sezonul de încãlzire 2006/2007 şi pânã în sezonul de încãlzire care se încheie în anul de referinţã;
b) cantitatea de energie termicã furnizatã consumatorilor casnici în fiecare sezon de încãlzire din perioada analizatã;
c) numãrul de apartamente racordate la reţeaua de distribuţie a energiei termice în permanenţã în toatã perioada analizatã;
d) consumul de energie termicã al apartamentelor racordate fãrã întrerupere la reţeaua de distribuţie a cãldurii, pentru fiecare an din perioada analizatã.
8. Operatorii sistemului de distribuţie a energiei termice transmit Observatorului Energetic Naţional informaţii despre consumatorii de energie persoane juridice (consumatorii industriali şi similari acestora), agregate în funcţie de primele douã cifre ale codului CAEN indicând activitatea principalã a acestora:
a) cantitatea de energie termicã furnizatã consumatorilor din fiecare grupã CAEN în scopul încãlzirii spaţiilor, începând cu sezonul de încãlzire 2006/2007 şi pânã în sezonul care se încheie în anul de referinţã;
b) cantitatea de energie termicã furnizatã consumatorilor care au fost alimentaţi cu cãldurã în mod continuu, în toatã perioada analizatã, de cãtre societatea respectivã.

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016