Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME INTERNE din 2 august 2021  de asigurare tehnică a construcţiilor cu caracter special aflate în administrarea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME INTERNE din 2 august 2021 de asigurare tehnică a construcţiilor cu caracter special aflate în administrarea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale

EMITENT: Secretariatul General al Guvernului
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 774 din 11 august 2021
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.120 din 2 august 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 774 din 11 august 2021.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme interne se referă la execuţia lucrărilor de întreţinere, reparaţii curente şi intervenţii la construcţiile şi construcţiile cu caracter special aflate în administrarea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, instituţie publică din domeniul ordinii publice şi securităţii naţionale, denumită în continuare A.N.R.S.P.S.

    ART. 2
    În sensul prezentelor norme interne, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) construcţii cu caracter special - construcţii, amenajări şi instalaţii care se autorizează în condiţiile prevăzute la art. 43 lit. a) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv construcţiile, amenajările şi instalaţiile la obiective militare, precum şi cele realizate în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice instituţiilor din domeniul apărării, ordinii publice şi securităţii naţionale, deţinute cu orice titlu de către acestea;
    b) administratorul pentru urmărirea în exploatare a construcţiilor cu caracter special - personal din cadrul unităţilor teritoriale desemnat de directorul executiv pentru a urmări comportarea construcţiilor în exploatare şi a sesiza din timp apariţia unor degradări, cum ar fi: infiltraţii de apă, fisuri, scurgeri de produs, tencuieli desprinse;
    c) responsabilul cu urmărirea în timp a construcţiilor cu caracter special - personal având pregătire tehnică în construcţii, cel puţin de nivel mediu, din cadrul unităţilor teritoriale sau angajat pe bază de contract, care realizează activităţile de urmărire în timp a construcţiilor, aşa cum sunt acestea stabilite de Regulamentul privind urmărirea comportării în exploatare, intervenţiile în timp şi postutilizarea construcţiilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în construcţii, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) structura de specialitate în domeniul construcţiilor cu caracter special - compartimentul din cadrul unităţii teritoriale care are atribuţii în domeniul exploatării construcţiilor şi realizării de reparaţii curente şi investiţii.


    ART. 3
    Scopul prezentelor norme interne este:
    a) să creeze cadrul unitar necesar aplicării în cadrul A.N.R.S.P.S. a legislaţiei din domeniul construcţiilor;
    b) să asigure menţinerea/aducerea în stare normală de funcţionare a construcţiilor;
    c) să asigure încadrarea corectă a lucrărilor de întreţinere, reparaţii curente şi intervenţie la construcţii (din punct de vedere financiar), ţinând cont de prevederile Îndrumarului de încadrare a cheltuielilor bugetare pe articolele şi alineatele clasificaţiei economice pentru A.N.R.S.P.S.;
    d) să prevină deteriorarea elementelor de construcţii, degradarea sau distrugerea acestora.


    ART. 4
    Răspunderea pentru respectarea prevederilor prezentelor norme interne revine ordonatorilor de credite care au în administrare directă construcţii cu caracter special, directorilor executivi ai unităţilor teritoriale subordonate A.N.R.S.P.S.

    ART. 5
    În cuprinsul prezentelor norme interne, orice referire la termenii construcţie şi construcţii cu caracter special, denumite în continuare construcţii, include şi lucrările de întreţinere, reparaţii curente şi intervenţii la instalaţiile aferente acestora. Instalaţiile menţionate cuprind instalaţiile electrice, sanitare, termice, de gaze, de ventilaţie, de climatizare/ condiţionare aer, de alimentare cu apă şi de canalizare.

    ART. 6
    Duratele normale de funcţionare a clădirilor şi construcţiilor cu caracter special, precum şi a elementelor de construcţii şi instalaţii care compun clădirile sunt prevăzute în Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificările ulterioare.

    CAP. II
    Asigurarea tehnică a construcţiilor
    SECŢIUNEA 1
    Aspecte generale
    ART. 7
    Prezentele norme interne cuprind reglementări pentru asigurarea menţinerii capacităţii funcţionale şi a condiţiilor de rezistenţă mecanică şi stabilitate a construcţiilor, confort şi aspect estetic al acestora, precum şi remedierea la timp a degradărilor şi avariilor constatate, astfel încât exploatarea acestora să se efectueze în condiţii corespunzătoare, pentru construcţiile cu caracter special aflate în administrarea A.N.R.S.P.S.

    ART. 8
    (1) Prevederile prezentelor norme interne se aplică tuturor categoriilor de construcţii, aflate în administrarea A.N.R.S.P.S., aşa cum sunt definite de reglementările legale în vigoare.
    (2) Instalaţiile de telefonie, radiotelefonie, transmisii de date, semnalizare efracţie şi incendiu, sonorizare şi televiziune etc., denumite în continuare instalaţii de curenţi slabi, sunt componente ale instalaţiilor aferente construcţiilor, începând de la nişele telefonice sau de la tablourile de distribuţie ale cablurilor/conductorilor, inclusiv nişele telefonice sau tablourile.
    (3) Racordurile de orice fel, inclusiv cele telefonice, căminele de racord, tablourile terminale (repartitoarele) şi echipamentele de telecomunicaţii nu fac parte din instalaţiile aferente construcţiilor.
    (4) La construcţiile exploatate cu titlu de folosinţă se pot efectua numai lucrări de reparaţii curente - de tipul finisajelor şi elementelor de construcţie cu durată scurtă de existenţă, precum şi înlocuirea unor piese din instalaţii cu uzură rapidă, fiind interzisă realizarea de lucrări de natura investiţiilor.

    ART. 9
    Urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor se face pe toată durata de existenţă a acestora şi constituie o activitate sistematică de observare, examinare, investigare a modului în care reacţionează construcţiile sub influenţa acţiunilor agenţilor de mediu, a condiţiilor de exploatare şi a interacţiunii construcţiilor cu activitatea utilizatorilor. Aceasta cuprinde ansamblul de activităţi privind examinarea directă sau investigaţia cu mijloace de observare şi măsurare specifice, în scopul menţinerii cerinţelor esenţiale de calitate în construcţii, şi este de două categorii: curentă şi specială.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Urmărirea curentă
    ART. 10
    Urmărirea curentă este o activitate sistematică de culegere de date privind starea tehnică a construcţiilor, care, corelată cu activitatea de întreţinere şi reparaţii, are ca obiectiv menţinerea acestora la parametrii proiectaţi şi se face prin examinare vizuală directă şi, dacă este cazul, cu mijloace de uz curent.

    ART. 11
    Urmărirea curentă are caracter permanent, se desfăşoară pe toată durata de existenţă fizică a construcţiilor şi se realizează asupra tuturor construcţiilor, de orice categorie sau clasă de importanţă, cel puţin anual, dar în mod obligatoriu după producerea de evenimente deosebite, cum sunt: seismele, inundaţiile, incendiile, exploziile, alunecările de teren.

    ART. 12
    (1) Urmărirea curentă se realizează, prin grija fiecărei unităţi teritoriale, de către responsabilul cu urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor.
    (2) Directorii executivi desemnează prin dispoziţie responsabilii cu urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor din personalul subordonat care are pregătire tehnică în construcţii, cel puţin de nivel mediu, conform Regulamentului privind urmărirea comportării în exploatare, intervenţiile în timp şi postutilizarea construcţiilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările şi completările ulterioare, sau prin externalizarea acestei activităţi.
    (3) În cazul în care unitatea teritorială nu dispune de personal propriu cu pregătire de specialitate corespunzătoare, precum şi de instrumentele şi cunoştinţele necesare elaborării devizelor estimative de cheltuieli, activitatea de urmărire curentă se va realiza pe bază de contract cu o persoană fizică/un operator economic care îndeplineşte toate aceste condiţii.
    (4) Responsabilii cu urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor întocmesc rapoarte de constatare, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme interne, pe care le înaintează directorului executiv al unităţii teritoriale care administrează construcţia.

    ART. 13
    (1) Atribuţiile responsabililor cu urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor se stabilesc în conformitate cu prevederile Normativului privind urmărirea comportării în timp a construcţiilor (indicativ P 130) şi, după caz, cu instrucţiunile elaborate de proiectanţi sau cu proiectele de urmărire curentă/specială.
    (2) În atribuţiile responsabililor cu urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor intră şi elaborarea devizului estimativ al cheltuielilor necesare realizării lucrărilor de întreţinere sau reparaţii curente, potrivit formularului F3, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme interne.
    (3) Devizul estimativ prevăzut la alin. (2) reprezintă documentul în baza căruia vor fi alocate fondurile necesare realizării reparaţiilor curente, drept care acesta trebuie să conţină toate lucrările necesare şi un cost al acestora acoperitor faţă de costurile din piaţă.

    ART. 14
    (1) În cadrul urmăririi curente a construcţiilor, la apariţia unor deteriorări ce pot afecta rezistenţa, stabilitatea şi durabilitatea acestora, unitatea teritorială solicită A.N.R.S.P.S. fondurile necesare realizării expertizei tehnice. Solicitarea de fonduri trebuie să fie însoţită de o notă de constatare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme interne, de devizul estimativ al lucrărilor, potrivit formularului F3, şi să respecte procedurile A.N.R.S.P.S. în vigoare.
    (2) În cadrul urmăririi curente a construcţiilor, unităţile teritoriale, prin responsabilul cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor, vor acţiona cu prioritate pentru:
    a) identificarea construcţiilor din administrare realizate înainte de intrarea în vigoare a Normativului de proiectare antiseismică P100-78 şi care sunt amplasate în localităţi pentru care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a_g este mai mare sau egală cu 0,16 g, potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică (P100-1);
    b) prioritizarea construcţiilor prevăzute la lit. a), în vederea realizării expertizelor tehnice, acţiune obligatoriu de executat în conformitate cu prevederile legale privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente;
    c) constituirea la nivelul unităţilor teritoriale a bazei de date privind construcţiile cu risc seismic ridicat necesar a fi expertizate din categoria construcţiilor prevăzute la lit. a).


    ART. 15
    (1) În vederea monitorizării permanente a comportării în exploatare a construcţiilor, la nivelul fiecărei unităţi teritoriale, prin decizie a directorului executiv, se numesc administratori ai construcţiei, din personalul propriu al unităţii teritoriale.
    (2) Administratorul construcţiei este numit, de regulă, gestionarul produsului stocat în acel spaţiu şi urmăreşte permanent, în cadrul altor activităţi desfăşurate în spaţiile aflate în administrare, apariţia unor degradări de tipul infiltraţiilor de apă, fisurilor, scurgerilor de produs, tencuielilor desprinse şi alte asemenea şi aduce la cunoştinţa directorului executiv aceste aspecte, pentru luarea măsurilor ce se impun, inclusiv sesizarea, după caz, a responsabilului cu urmărirea în timp a construcţiilor.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Urmărirea specială
    ART. 16
    Urmărirea specială a comportării construcţiilor se instituie:
    a) prin proiect, la construcţiile noi de importanţă deosebită sau excepţională;
    b) ca urmare a recomandărilor formulate în cuprinsul unei expertize tehnice, la construcţiile aflate în exploatare.


    ART. 17
    Urmărirea specială a comportării construcţiilor se efectuează cu mijloace de observare şi măsurare complexe şi specializate, adaptate obiectivelor specifice ale fiecărui caz, ţinând seama de prevederile proiectului şi de reglementările tehnice în vigoare.

    ART. 18
    (1) Proiectul de urmărire specială se elaborează de către firme specializate, în colaborare cu specialişti în domeniul cercetării experimentale a structurilor de construcţii, cu specialişti în domeniul aparaturii de măsură şi control, precum şi cu specialişti în automatizări şi prelucrarea automată a datelor.
    (2) În cazul construcţiilor noi, elaborarea proiectelor de urmărire specială se execută concomitent cu proiectul de execuţie, de către proiectant, sens în care această activitate se include în cerinţele caietului de sarcini întocmit pentru contractarea serviciilor de proiectare.
    (3) În cazul construcţiilor în exploatare pentru care s-a hotărât instituirea urmăririi speciale, unitatea teritorială, cu respectarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor publice, comandă unui operator economic specializat elaborarea unui proiect de urmărire specială.
    (4) Avizarea proiectelor de urmărire specială se face conform prevederilor legale privind calitatea în construcţii, respectiv de către verificatori de proiecte atestaţi pe domeniile prevăzute în proiect.

    ART. 19
    Personalul însărcinat cu efectuarea urmăririi speciale a comportării construcţiilor prezintă rezultatele acestei activităţi în rapoarte, la termenele stabilite prin proiectele de urmărire specială, care se includ în cartea tehnică a construcţiei, prin grija responsabilului care se ocupă cu urmărirea specială a construcţiei respective.

    CAP. III
    Intervenţiile în timp asupra construcţiilor
    SECŢIUNEA 1
    Aspecte generale
    ART. 20
    Lucrările executate asupra construcţiilor sunt, potrivit naturii şi scopului lor:
    a) lucrări de întreţinere a construcţiilor, efectuate pentru reducerea uzurii;
    b) lucrări de reparaţii curente determinate de uzura sau de degradarea normală şi care au ca scop menţinerea stării tehnice a construcţiilor;
    c) lucrări de intervenţii: lucrările efectuate la construcţiile existente, care sunt asimilate investiţiilor şi constau în reparaţii capitale, modernizări, inclusiv reabilitări termice, extinderi, modificări şi consolidări.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Întreţinerea construcţiilor
    ART. 21
    Lucrările de întreţinere reprezintă totalitatea activităţilor ce se execută în tot timpul anului pentru prevenirea uzurii/degradării elementelor din componenţa construcţiilor în condiţii normale de exploatare, activităţi ce au ca scop asigurarea unor condiţii de exploatare corespunzătoare a acestora, precum şi menţinerea funcţionalităţii acestora.

    ART. 22
    Lucrările de întreţinere a construcţiilor sunt fundamentate pe baza datelor furnizate de responsabilul cu urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor. Acestea au drept scop prevenirea degradării construcţiilor/instalaţiilor tehnologice.

    ART. 23
    La executarea lucrărilor de întreţinere nu este necesară întocmirea unor situaţii de lucrări pentru materiale de construcţii cu durată de folosinţă scurtă şi uzură rapidă, cum ar fi: becuri, tuburi fluorescente, foi de geam, broaşte de uşi, mânere şi şilduri, fitinguri, garnituri de instalaţii sanitare, prize, întrerupătoare şi comutatoare, robineţi, racorduri flexibile la instalaţii, organe de asamblare, lubrifianţi şi altele asemenea, pentru acestea întocmindu-se comandă de lucru, confirmată de administrator.

    ART. 24
    Finanţarea lucrărilor de întreţinere a spaţiilor se face de la titlul II „Bunuri şi servicii“, articolul bugetar 20.01.09 „Materiale şi prestări de servicii cu caracter funcţional“, în conformitate cu prevederile Îndrumarului de încadrare a cheltuielilor bugetare pe articolele şi alineatele clasificaţiei economice pentru A.N.R.S.P.S., aprobat prin Ordinul A.N.R.S.P.S. nr. 36/2021.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Efectuarea lucrărilor de natura reparaţiilor curente
    ART. 25
    (1) Lucrările de reparaţii curente, abreviate în continuare RC, constau în efectuarea, periodică sau după necesitate, a unor lucrări de remediere, reparare sau înlocuire la elementele construcţiilor, la instalaţiile aferente construcţiilor sau la instalaţiile tehnologice, inclusiv înlocuirea unor piese uzate ale acestora, precum şi lucrări de reparare/înlocuire a finisajelor, lucrări de reparaţii şi/sau refacere a protecţiilor anticorozive, reparaţii la sistemele de izolaţii.
    (2) Lucrările de înlocuire parţială sau totală a tâmplăriei exterioare şi interioare existente la clădiri cu tâmplărie PVC/aluminiu/lemn stratificat/metal/alte materiale cu aceeaşi destinaţie cu geam termopan se consideră a fi reparaţii curente dacă se păstrează forma, dimensiunile golurilor şi ale tâmplăriei, inclusiv în situaţia în care se schimbă materialele din care sunt realizate respectivele lucrări, cu excepţia clădirilor declarate monumente istorice, care se autorizează în condiţiile prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu avizul Ministerului Culturii.
    (3) Pentru lucrările de reparaţii curente executate în regie proprie, la finalizarea acestora se întocmeşte obligatoriu o situaţie de lucrări pentru materialele utilizate.
    (4) Lucrările de reparaţii curente pot fi angajate/realizate numai după primirea la nivelul unităţii teritoriale a listei cu lucrările de reparaţii curente aprobate a se finanţa în anul curent, aprobată de către ordonatorul secundar de credite, respectiv preşedintele A.N.R.S.P.S.
    (5) Listele se elaborează la nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu, prin centralizarea şi analiza propunerilor elaborate de unităţile teritoriale în baza notelor de constatare şi a devizelor estimative, întocmite, conform formularului F3 prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme interne, de responsabilul cu urmărirea comportării în exploatare a construcţiilor.
    (6) Recepţionarea şi decontarea lucrărilor de reparaţii curente se efectuează în baza prevederilor legale în vigoare care reglementează recepţia lucrărilor de construcţii. Lucrările de reparaţii curente se decontează de la titlul II „Bunuri şi servicii“, articolul bugetar 20.02 „Reparaţii curente“, în conformitate cu prevederile Îndrumarului de încadrare a cheltuielilor bugetare pe articolele şi alineatele clasificaţiei economice pentru A.N.R.S.P.S., aprobat prin Ordinul A.N.R.S.P.S. nr. 36/2021.
    (7) Pentru lucrările în regie proprie, materialele utilizate se distribuie în partida „şantier“ pe baza bonului de predaretransfer-restituire, urmând ca la recepţia lucrărilor să se întocmească situaţia de lucrări cu extras de materiale anexat şi să se completeze bonul de consum pentru materialele respective, în vederea scăderii acestora din evidenţă. Materialele neutilizate se retrag în depozit în baza bonului de predare-transfer-restituire.
    (8) Notele de constatare se întocmesc conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme interne, stabilindu-se, prin observare directă sau prin alte mijloace de investigare, natura, volumul şi valoarea lucrărilor ce trebuie executate în scopul obţinerii exigenţelor de performanţă iniţiale ale construcţiilor, corespunzător nivelului cerinţelor esenţiale de calitate în vigoare la data executării lucrărilor, şi vor avea anexate devize estimative din care să reiasă valoarea acestora.
    (9) Lucrările de reparaţii curente pentru spaţiile puse la dispoziţia structurilor A.N.R.S.P.S. în baza unor contracte de comodat, hotărâri ale consiliilor locale/judeţene/Consiliului General al Municipiului Bucureşti sau a unor protocoale, pe perioade limitate de timp, se vor efectua la intervalele de timp stabilite conform prevederilor contractului încheiat cu proprietarul/administratorul spaţiilor respective.
    (10) Lucrările de reparaţii curente se execută cu respectarea în totalitate a condiţiilor tehnice şi de calitate prevăzute de legislaţia în vigoare privind calitatea în construcţii şi cu respectarea obligaţiilor şi răspunderilor tuturor factorilor implicaţi în executarea lucrărilor - executant, utilizator, administrator.
    (11) Specificaţii orientative ale lucrărilor de reparaţii curente sunt:
    a) completarea sau înlocuirea elementelor învelitoarei, care poate cuprinde: învelitoarea propriu-zisă, tabachere, jgheaburi, burlane, dolii, pazii, şorţuri, lucarne şi altele asemenea, precum şi astereală şi luminatoare;
    b) completarea sau înlocuirea parţială/totală a învelitoarei, cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) repararea teraselor prin înlocuirea şapei de nivel a hidroizolaţiei, precum şi a elementelor de protecţie în cazul teraselor circulare;
    d) refacerea, completarea, rigidizarea sau înlocuirea unor elemente ale fermelor acoperişului/şarpantei şi completarea pieselor de prindere, respectiv scoabe, buloane, cuie, şuruburi şi altele asemenea;
    e) repararea sau completarea scheletului de rezistenţă al grinzilor, stâlpilor, cadrelor, planşeelor, scărilor interioare şi exterioare, căii de rulare;
    f) înlocuirea parţială, completarea sau refacerea locală a zidăriei la pereţii interiori şi exteriori, executaţi din orice material;
    g) repararea tencuielilor interioare şi exterioare;
    h) repararea, completarea sau înlocuirea tavanelor din lemn, tâmplăriei interioare şi exterioare din lemn, metal, PVC, aluminiu, inclusiv completarea geamurilor, înlocuirea feroneriei uzate şi refacerea vopsitoriei, confecţiilor metalice la balustrade, podeste, scări metalice;
    i) repararea, refacerea sau înlocuirea sobelor;
    j) repararea, refacerea sau completarea placajelor interioare şi a pardoselilor;
    k) repararea sau revizuirea faţadelor, soclului, profilelor, ancadramentelor, cornişelor, glafurilor, placajelor exterioare şi altele asemenea;
    l) reparaţii la infrastructura drumurilor, aleilor, străzilor, pavajelor, cu toate accesoriile necesare, respectiv rigole, trotuare, borne, parcaje, parapete, marcaje, semne de circulaţie, platforme, care pot cuprinde: taluzarea şi politura rambleurilor şi debleurilor, repararea sau completarea stratului filtrant, repararea, completarea sau înlocuirea îmbrăcăminţii stratului de uzură, repararea, completarea sau înlocuirea pavajelor sau rigolelor, revopsirea marcajelor, repararea sau înlocuirea semnelor de circulaţie, bornelor, parapetelor, chituirea, completarea acostamentelor, reprofilarea şi repararea şanţurilor, bituminarea la cald a rosturilor dintre pavele;
    m) repararea împrejmuirii, care poate cuprinde: completarea/înlocuirea panourilor de sârmă, din sârmă ghimpată, din beton armat, lemn, profile metalice şi altele asemenea, completarea/înlocuirea stâlpilor de beton, lemn, metal, refacerea chituirii şi a tencuielilor la elementele de prefabricate sau piatră, vopsirea elementelor de lemn şi metal;
    n) repararea vopsitoriei, zugrăvelilor şi ignifugărilor;
    o) repararea/refacerea protecţiilor anticorozive la construcţii metalice/din beton armat;
    p) repararea sau înlocuirea unor finisaje: lavete, lambriuri, placaje, tavane false;
    q) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei sanitare, care poate cuprinde: conducte de alimentare cu apă caldă şi rece, armături, izolaţii la conducte de apă caldă, tuburi de scurgere, sifoane, aparatură de măsură şi control, obiecte sanitare, instalaţii de hidrofor, staţii de pompare, completarea instalaţiilor existente cu vas WC, pisoare, lavoare, duşuri şi altele asemenea;
    r) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei de încălzire, care poate cuprinde: conducte de distribuţie şi colectare, armături, corpuri de încălzire, aeroterme, corpuri de încălzire statice, ventiloconvectoare, instalaţii termomecanice şi aparatura din centrala termică, respectiv cazan, schimbător de căldură, injector, arzător, pompe, echipamente pentru preparat apă caldă, vas expansiune, hidrofor, armături de închidere şi reglare şi altele asemenea;
    s) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei electrice de iluminat şi forţă, care poate cuprinde: conductori electrici, tuburi de protecţie, aparate electrice, întrerupătoare, prize, contactoare, comutatoare, corpuri de iluminat, tablouri electrice, tablouri de distribuţie şi altele asemenea;
    t) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a sistemelor de iluminat exterioare, care poate cuprinde: revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a liniilor de transport al energiei electrice, a stâlpilor, a fundaţiilor, a izolatorilor şi conductorilor, a corpurilor de iluminat, a cutiilor terminale, a tuburilor de protecţie, precum şi reîntinderea şi fixarea conductorilor slăbiţi;
    u) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei de ventilare mecanică şi climatizare a aerului, care poate cuprinde: tubulatură, guri de introducere şi evacuare, izolaţii conducte, armături, ventilatoare, utilaje şi echipamente din centrala de ventilare şi climatizare, reumplerea instalaţiei cu freon;
    v) repararea puţurilor forate sau săpate, care poate cuprinde: curăţarea puţului, repararea sau înlocuirea tuburilor şi coloanei filtrante, denisiparea puţului, spălarea interioară a puţului, revizia sau înlocuirea pompei de alimentare, schimbarea cablului de alimentare cu energie, înlocuirea elementelor din tabloul de automatizare, înlocuirea armăturilor, înlocuirea crepinei de pietriş mărgăritar;
    w) repararea, refacerea hidroizolaţiei bazinelor de apă potabilă şi a rezervei pentru intervenţie în caz de incendiu, inclusiv a spaţiilor şi instalaţiilor tehnice aferente acestora;
    x) repararea conductelor tehnologice, de alimentare cu apă şi canalizare, repararea căminelor de vizitare şi colectare, curăţarea sistemului de canalizare menajeră şi pluvială;
    y) repararea rampelor de încărcare-descărcare, care poate cuprinde: repararea sau completarea zidăriei, repararea, completarea sau înlocuirea podinei, indiferent de materialul din care este realizată, repararea sau refacerea pavajului, platformei de acces;
    z) repararea grajdurilor şi padocurilor, care poate cuprinde: repararea sau completarea zidăriei, pardoselilor, tâmplăriei, platformelor, şarpantei şi învelitoarei, instalaţiei de iluminat şi încălzire;
    aa) repararea captărilor sau prizelor de apă, care poate cuprinde: desfacerea drenului în vederea revizuirii, scoaterea şi ciuruirea pietrei, curăţarea stratului drenat de mâlul colectat, introducerea pietrei filtrante în şanţul drenat, refacerea tencuielilor şi a vopsitoriei;
    ab) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei de gaze, care poate cuprinde: conductele de alimentare cu gaze, inclusiv armăturile, arzătoarele. Lucrările de reparaţii curente la instalaţiile de gaze se vor executa conform reglementărilor în vigoare;
    ac) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei de paratrăsnet, care poate cuprinde: dispozitivele de captare, benzi de coborâre, priza de pământ, încercarea şi verificarea rezistenţei de dispersie a prizei de pământ;
    ad) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei P.S.I., care poate cuprinde: pompe, conducte de distribuţie, armături, hidranţi, tablouri electrice, aparatură;
    ae) revizuirea, repararea sau înlocuirea parţială a instalaţiei de ascensoare, care poate cuprinde: cabine, glisiere, uşile de acces de la fiecare nivel, instalaţia de acţionare electromecanică cu electromotor, troliu şi angrenaje, cabluri, instalaţia electrică de iluminat, forţă, semnalizare şi comandă, conductori, tuburi de protecţie, aparatură electrică, inclusiv consolidarea planşeului şi cabinei motorului, repararea casei ascensorului, refaceri sau completări de tencuieli, zugrăveli şi altele asemenea. Lucrările de reparaţii curente la ascensoare se vor executa numai cu societăţi specializate şi atestate în acest sens;
    af) reparaţii la platforme, turnuri şi piloni metalici pentru antene de comunicaţii, care pot cuprinde: refacerea vopsitoriei elementelor metalice; înlocuirea elementelor de prindere a structurii de rezistenţă - buloane, şuruburi, piuliţe, înlocuirea părţilor componente ale instalaţiilor aferente, balizaj, paratrăsnete şi altele asemenea;
    ag) reparaţii la coşuri de fum - zidărie, beton armat, metal, turnuri de răcire interioare, care pot cuprinde: revizuirea sau înlocuirea parţială a zidăriei, refacerea tencuielilor exterioare, completarea sau refacerea rostuirii la exterior, revizuirea cablurilor de ancorare, eventual înlocuirea lor parţială, repararea scheletului de rezistenţă din beton armat, completarea zonelor de beton rupt sau exfoliat şi repararea monolitizărilor între elementele prefabricate, repararea panourilor din lemn pentru prevenirea îngheţului, refacerea vopsitoriei şi ignifugării elementelor din lemn;
    ah) lucrări de vopsitorie anticorozivă la rezervoarele metalice în care sunt depozitate produse lichide, constituite produse rezervă de stat;
    ai) lucrări de reparaţii la instalaţiile de detecţie şi alarmare la efracţie prin înlocuirea parţială de părţi componente ale acestora;
    aj) înlocuirea totală sau parţială a conductelor confecţionate din metal/material plastic la instalaţiile P.S.I.

    (12) Specificaţiile prevăzute la alin. (1) sunt orientative şi nu limitează tipurile de lucrări de reparaţii curente ce urmează a fi executate, însă lucrările respective trebuie justificate sub aspectul necesităţii, oportunităţii şi încadrării în această categorie potrivit naturii şi scopului acestora.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Executarea lucrărilor de reparaţii capitale
    ART. 26
    (1) Lucrările de reparaţii capitale, abreviate în continuare RK, se execută în scopul asigurării menţinerii funcţionalităţii construcţiilor. În cadrul reparaţiilor capitale se efectuează repararea/înlocuirea totală a unor elemente de construcţii/instalaţii tehnologice sau a părţilor componente ale acestora, deteriorate ca urmare a uzurii fizice, în scopul aducerii lor cât mai aproape de starea iniţială. Lucrările de reparaţii capitale sunt lucrări complexe, realizate numai pe bază de proiect verificat de verificatori atestaţi în condiţiile legii şi se autorizează, după caz, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii.
    (2) Anterior executării lucrărilor de reparaţii capitale este necesară în mod obligatoriu realizarea unei expertize tehnice, urmată de elaborarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie (DALI), în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Lucrările de reparaţii capitale se execută numai pe baza documentaţiilor tehnico-economice avizate în Consiliul tehnico-economic al A.N.R.S.P.S. şi aprobate de ordonatorul principal de credite sau de ordonatorul secundar de credite, după caz. Acestea se consemnează obligatoriu în cartea tehnică a construcţiei şi au ca rezultat modificarea, respectiv majorarea valorii construcţiei. Lucrările de reparaţii capitale, conform legislaţiei în vigoare, au acelaşi regim de fundamentare, avizare, aprobare şi modificare ca şi lucrările de natura investiţiilor noi, fiind cuprinse în Programul de investiţii al A.N.R.S.P.S.
    (4) Pentru asigurarea nivelului cerinţelor esenţiale de calitate, în vigoare la data executării lucrărilor prevăzute la alin. (1), în cadrul lucrărilor de reparaţii capitale se pot aduce construcţiilor şi unele îmbunătăţiri, constând în creşterea indicelui de izolare termică a clădirii şi înlocuirea anumitor elemente corespunzătoare nivelului tehnic din momentul execuţiei lucrărilor cu materiale mai eficiente, sisteme constructive moderne.
    (5) În cadrul lucrărilor de reparaţii capitale nu se vor executa lucrări de dezvoltări, adăugări, supraetajări prin care se măreşte capacitatea construcţiilor existente sau lucrări de racord de orice fel.
    (6) Lucrările de reparaţii capitale se finanţează de la titlul XIII „Active nefinanciare“, articolul bugetar 71.03 „Reparaţii capitale“, lit. C.f „Cheltuieli de expertiză, proiectare, asistenţă tehnică, pentru probe tehnologice şi teste şi predare la beneficiar şi de execuţie privind reparaţiile capitale, inclusiv cheltuielile necesare pentru obţinerea avizelor, autorizaţiilor şi acordurilor prevăzute de lege“, în conformitate cu prevederile Îndrumarului de încadrare a cheltuielilor bugetare pe articolele şi alineatele clasificaţiei economice pentru A.N.R.S.P.S., aprobat prin Ordinul A.N.R.S.P.S. nr. 36/2021.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Executarea lucrărilor de modernizare a construcţiilor
    ART. 27
    (1) Lucrările de modernizare pot cuprinde, după caz, lucrări de reconstruire, extindere sau supraetajare.
    (2) Lucrările prevăzute la alin. (1) se finanţează de la titlul XIII „Active nefinanciare“, articolul bugetar 71.01 „Active fixe“, alineatul 71.01.01 „Construcţii“, lit. C.f, în conformitate cu prevederile Îndrumarului de încadrare a cheltuielilor bugetare pe articolele şi alineatele clasificaţiei economice pentru A.N.R.S.P.S., aprobat prin Ordinul A.N.R.S.P.S. nr. 36/2021, şi implică parcurgerea etapelor de la realizarea lucrărilor de reparaţii capitale.

    ART. 28
    (1) Se admit lucrări de recompartimentare, cum sunt desfiinţarea sau crearea de ziduri neportante şi practicarea de goluri în zidurile de compartimentare, în situaţia în care nevoile de muncă impun astfel de modificări. Acestea se execută după obţinerea în prealabil de la A.N.R.S.P.S. - aparat propriu, în baza unui raport fundamentat, a avizului pe planul de nivel, cu modificările nestructurale propuse, care nu afectează structura de rezistenţă.
    (2) Lucrările de recompartimentări uşoare executate cu pereţi din rigips, panouri de lemn şi altele asemenea se consideră construcţii provizorii şi nu necesită autorizaţie de construcţie.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Executarea lucrărilor de consolidare
    ART. 29
    Lucrările de intervenţie pentru înlăturarea efectelor unor acţiuni catastrofale, cum sunt seismele, inundaţiile, alunecările de teren, exploziile, se realizează cu prioritate şi se finanţează, de regulă, în anul producerii evenimentului, conform prevederilor legale în vigoare, prin suplimentarea bugetului alocat A.N.R.S.P.S. sau prin redistribuirea fondurilor alocate, prin amânarea unor lucrări care nu se impun cu necesitate, după caz.

    ART. 30
    Unităţile teritoriale ale căror construcţii au suferit degradări sau deteriorări majore la structura de rezistenţă, provocate de seisme sau accidente, transmit imediat informări la A.N.R.S.P.S. - aparat propriu care cuprind obligatoriu şi natura degradărilor care au provocat scoaterea acestora din uz şi procedează la:
    a) expertizarea construcţiilor de către experţi atestaţi;
    b) întocmirea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie (DALI);
    c) proiectarea lucrărilor de consolidare în conformitate cu soluţiile din raportul de expertiză şi verificarea proiectelor de către specialişti atestaţi ca verificatori de proiect sau operatori economici care au angajate persoane fizice atestate;
    d) executarea lucrărilor de consolidare de către operatori economici.


    ART. 31
    Finanţarea şi aprobarea lucrărilor de intervenţie pentru înlăturarea efectelor unor acţiuni catastrofale din categoria celor menţionate la art. 29 se fac conform prevederilor legale în vigoare.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Schimbarea destinaţiei construcţiilor
    ART. 32
    (1) Schimbarea destinaţiei unei clădiri sau a unor spaţii aflate în administrarea unităţilor teritoriale se poate face numai cu aprobarea directorului executiv, în baza unui raport justificativ, doar în cazul în care nu se schimbă condiţiile de exploatare, în sensul modificării încărcărilor pe elementele de rezistenţă ale construcţiei.
    (2) Schimbarea destinaţiei unei clădiri, în cazul în care se schimbă condiţiile de exploatare, în sensul modificării încărcărilor pe elementele de rezistenţă ale construcţiei, fără însă ca acestea să depăşească limitele admise, se poate face numai cu aprobarea preşedintelui A.N.R.S.P.S., în baza unui raport justificativ întocmit şi prezentat pe cale ierarhică.
    (3) În cazul în care se schimbă produsul depozitat, fără a se depăşi sarcina maximă admisă pe elementele de rezistenţă, este necesară o reevaluare a întregii construcţii, în sensul în care posibila creştere sau descreştere a densităţii de sarcină termică poate impune încadrarea în altă categorie de pericol la incendiu şi, implicit, alte cerinţe de proiectare, echiparea cu instalaţii de stingere, detecţie, semnalizare şi alarmare în caz de incendiu.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), aprobarea acordată de preşedintele A.N.R.S.P.S. se va solicita numai după implementarea recomandărilor din noul scenariu de securitate la incendiu.

    SECŢIUNEA a 8-a
    Recepţionarea lucrărilor de reparaţii curente/ intervenţii la construcţii
    ART. 33
    Activităţile de recepţie a lucrărilor de reparaţii curente/intervenţii la construcţii, atât la terminarea lucrărilor, cât şi recepţia finală, se desfăşoară în conformitate cu legislaţia în vigoare din domeniul construcţiilor.

    ART. 34
    (1) Activităţile de recepţie la terminarea lucrărilor de reparaţii curente se desfăşoară după următorul calendar:
    1. Executantul trebuie să comunice unităţii teritoriale, în perioada de valabilitate a autorizaţiei de construire, dacă lucrările au necesitat autorizare, data terminării tuturor lucrărilor prevăzute în contract şi solicită, prin document scris cu confirmare de primire, efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor, inclusiv stabilirea datei şi locului de întrunire a comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor.
    2. În termen de 5 zile de la primirea comunicării menţionate anterior, directorul executiv al unităţii teritoriale:
    a) solicită executantului şi proiectantului, după caz, desemnarea de către aceştia a reprezentanţilor în comisia de recepţie la terminarea lucrărilor, în calitate de invitaţi;
    b) stabileşte data, ora şi locul la care se întruneşte şi îşi începe activitatea comisia de recepţie la terminarea lucrărilor şi informează A.N.R.S.P.S. - aparat propriu cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data organizării recepţiei, în vederea desemnării unui specialist care să participe la recepţie;
    c) solicită, în cazul în care lucrările au necesitat elaborarea unui proiect tehnic, referatele pe specialităţi întocmite de proiectant şi de dirigintele/diriginţii de şantier cu privire la modul în care a fost executată lucrarea.

    3. Factorii implicaţi în etapa de recepţie la terminarea lucrărilor comunică investitorului, în termen de 10 zile de la primirea solicitării prevăzute anterior, reprezentantul desemnat să participe în comisia de recepţie.
    4. Directorul executiv numeşte prin dispoziţie comisia de recepţie în maximum 3 zile de la primirea tuturor comunicărilor de la factorii implicaţi în etapa de recepţie la terminarea lucrărilor şi transmite membrilor comisiei de recepţie, executantului, proiectantului şi dirigintelui de şantier data, ora şi locul la care se întruneşte şi îşi începe activitatea comisia de recepţie.

    (2) Din componenţa comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor de reparaţii curente fac parte, în mod obligatoriu:
    a) un reprezentant desemnat de către directorul executiv din personalul unităţii teritoriale, care este şi preşedintele comisiei;
    b) un reprezentant desemnat de către autoritatea care a emis autorizaţia de construire/desfiinţare, în cazul lucrărilor supuse autorizării;
    c) administratorul pentru urmărirea în exploatare a construcţiei.

    (3) Dacă lucrările au fost supravegheate de un diriginte de şantier autorizat, acesta asigură secretariatul comisiei de recepţie, dar nu face parte din comisia de recepţie.
    (4) Reprezentanţii executantului şi, după caz, ai proiectantului participă în mod obligatoriu, în calitate de invitaţi, la recepţia la terminarea lucrărilor de reparaţii curente.
    (5) Reprezentanţii A.N.R.S.P.S. - aparat propriu participă, în calitate de invitaţi, la recepţiile la terminarea lucrărilor de reparaţii curente, în măsura disponibilităţii personalului.
    (6) În cazul lucrărilor executate în regie proprie, comisia de recepţie va fi formată numai din reprezentanţii unităţii teritoriale, dintre care se desemnează şi preşedintele comisiei.

    ART. 35
    (1) Activităţile de recepţie la terminarea lucrărilor de intervenţii, inclusiv de natura investiţiilor, se desfăşoară după următorul calendar:
    1. Executantul trebuie să comunice beneficiarului, în perioada de valabilitate a autorizaţiei de construire/desfiinţare, data terminării tuturor lucrărilor prevăzute în contract şi solicită acestuia, prin document scris cu confirmare de primire, efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor, inclusiv stabilirea datei şi locului de întrunire a comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor.
    2. În termen de 5 zile de la primirea comunicării menţionate anterior, directorul executiv al unităţii teritoriale:
    a) solicită executantului şi proiectantului desemnarea de către aceştia a reprezentanţilor în comisia de recepţie la terminarea lucrărilor;
    b) stabileşte data, ora şi locul la care se întruneşte şi îşi începe activitatea comisia de recepţie la terminarea lucrărilor şi informează A.N.R.S.P.S. - aparat propriu, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data organizării recepţiei, în vederea desemnării unui specialist care să participe la recepţie în calitate de membru în comisia de recepţie;
    c) solicită referatele pe specialităţi întocmite de proiectant şi de dirigintele/diriginţii de şantier cu privire la modul în care a fost executată lucrarea.

    3. Factorii implicaţi în etapa de recepţie la terminarea lucrărilor comunică unităţii teritoriale, în termen de 10 zile de la primirea solicitării prevăzute anterior, datele reprezentantului desemnat să participe în comisia de recepţie.
    4. Directorul executiv al unităţii teritoriale numeşte prin dispoziţie comisia de recepţie în maximum 3 zile de la primirea tuturor comunicărilor de la factorii implicaţi în etapa de recepţie la terminarea lucrărilor şi transmite membrilor comisiei de recepţie, executantului, proiectantului şi dirigintelui de şantier data, ora şi locul la care se întruneşte şi îşi începe activitatea comisia.

    (2) Din componenţa comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor de intervenţii fac parte, în mod obligatoriu:
    a) un reprezentant desemnat de către directorul executiv din personalul unităţii teritoriale, care este şi preşedintele comisiei;
    b) un reprezentant desemnat de către autoritatea care a emis autorizaţia de construire/desfiinţare;
    c) un specialist din cadrul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu, care are calitatea de membru în comisie;
    d) administratorul pentru urmărirea în exploatare a construcţiei;
    e) 1-2 specialişti în domeniul lucrărilor supuse recepţiei. În situaţia în care la nivelul unităţii teritoriale nu există specialişti, aceştia pot fi cooptaţi de la alte unităţi teritoriale sau pe bază de contract de prestări servicii.

    (3) Componenţa comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor de intervenţii, prevăzută la alin. (2), se completează, în mod obligatoriu, cu:
    a) un reprezentant desemnat de către structura care asigură verificarea calităţii în construcţii pentru A.N.R.S.P.S.;
    b) un reprezentant desemnat de către inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/Bucureşti-Ilfov, pentru categoriile de construcţii prevăzute la art. 31 alin. (1) din Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) un reprezentant desemnat de către ordonatorul principal de credite pentru lucrări de intervenţii la construcţii încadrate în categoria de importanţă A -„excepţională“ sau B - „deosebită“ şi pentru care aprobarea documentaţiilor tehnico-economice este de competenţa Guvernului.

    (4) Secretariatul comisiei de recepţie la terminarea lucrărilor de intervenţii este asigurat de un diriginte de şantier autorizat implicat în verificarea calităţii lucrărilor de intervenţii la construcţia existentă, care întocmeşte, în numele investitorului, documentele de recepţie la terminarea lucrărilor şi constituie carte tehnică a construcţiei.
    (5) Dirigintele de şantier autorizat nu face parte din componenţa comisiei de recepţie.
    (6) Reprezentanţii executantului şi ai proiectantului participă, în mod obligatoriu, în calitate de invitaţi, la recepţia la terminarea lucrărilor de intervenţii.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 36
    Directorii executivi ai unităţilor teritoriale, în calitate de ordonatori terţiari de credite, poartă întreaga răspundere asupra desfăşurării, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, a procedurilor de achiziţie derulate pentru contractarea serviciilor de proiectare şi a execuţiei lucrărilor, precum şi asupra finanţării, decontării şi recepţionării lucrărilor.

    ART. 37
    (1) În cazul lucrărilor de construcţii supuse autorizării, conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, anterior solicitării autorizaţiei de construire, sunt obligatorii solicitarea şi obţinerea certificatului de urbanism, precum şi a tuturor avizelor prevăzute în acesta.
    (2) Autorizarea executării lucrărilor de construcţii se realizează potrivit prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, al ministrului culturii şi identităţii naţionale, al ministrului apărării naţionale, al ministrului afacerilor interne, al ministrului justiţiei, al directorului Serviciului Român de Informaţii, al directorului Serviciului de Informaţii Externe, al directorului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi al directorului Serviciului de Protecţie şi Pază nr. 2.212/2.391/M.40/59/2.868/C/16.317/263/151/ 419/2018 pentru aprobarea Procedurii comune de autorizare a executării lucrărilor de construcţii cu caracter special, cu modificările ulterioare.

    ART. 38
    Devizele generale aferente lucrărilor de natura construcţiilor se actualizează şi se aprobă ori de câte ori este nevoie, conform prevederilor legale, prin grija şi pe răspunderea directorilor executivi, care au calitatea de ordonatori terţiari de credite.

    ART. 39
    (1) Directorul executiv al unităţii teritoriale, prin dirigintele de şantier sau, după caz, prin personalul propriu, răspunde de completarea cărţilor tehnice aferente construcţiilor aflate în administrare cu toate documentele corespunzătoare lucrărilor executate asupra construcţiei.
    (2) Evidenţa lucrărilor de construcţii de tipul reparaţii curente, reparaţii capitale şi modernizări/extinderi/modificări - investiţii se ţine pentru fiecare construcţie pe fişe-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme interne.

    ART. 40
    Valoarea construcţiei se majorează obligatoriu cu valoarea cheltuielilor efectuate pentru lucrările de intervenţii asimilate investiţiilor - modernizări, extinderi, consolidări, reparaţii capitale.

    ART. 41
    Personalul de specialitate din A.N.R.S.P.S. - aparat propriu controlează, prin sondaj, modul de desfăşurare a activităţii de urmărire a comportării în exploatare a construcţiilor şi modul în care se realizează intervenţiile în timp asupra acestora şi propune conducerii A.N.R.S.P.S. măsurile care se impun pentru înlăturarea deficienţelor constatate.

    ART. 42
    Încadrarea sau schimbarea din funcţie a personalului tehnic din structura de specialitate în domeniul construcţiilor de la nivelul unităţilor teritoriale se aduce la cunoştinţa structurii de specialitate din cadrul A.N.R.S.P.S. prin transmiterea în format electronic a deciziei de numire în funcţie.

    ART. 43
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme interne.

    ANEXA 1

    la normele interne
    ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ A REZERVELOR DE STAT ŞI PROBLEME SPECIALE
    UNITATEA TERITORIALĂ ..........................
    Aprob
    ......................

    Ordonator terţiar de credite,
    .....................
    (nume şi prenume)

    S.S.
    RAPORT DE CONSTATARE
    Încheiat astăzi ..................................
    Subsemnatul ...................................... (nume şi prenume),, responsabil cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor, am procedat la examinarea stării tehnice a construcţiei, cu destinaţia .........................., din cadrul imobilului denumit ................................... .
    1. Construcţia prezintă următoarele deficienţe:
    A. Degradări: ...........
    B. Avarii: ...................

    2. Cauzele deficienţelor: ..................
    3. Propuneri privind:
    a) [ ] expertizarea construcţiei (în cazul unor deteriorări ce pot afecta rezistenţa, stabilitatea şi durabilitatea construcţiei);
    b) [ ] necesitatea intervenţiei în timp asupra construcţiei, prin realizarea lucrărilor de refacere (reparare după necesitate/consolidare) sau a lucrărilor de modernizare de tipul: ........... a construcţiei.
    NOTĂ:
    Se va marca cu „X“ situaţia propusă.


    Responsabil cu urmărirea în timp a construcţiilor
    Nume ...........
    Prenume ...........
    Semnătura ...........
    Structura de specialitate în domeniul construcţiilor
    Nume ...........
    Prenume ...........
    Semnătura ...........
    L.S.
    Administrator pentru urmărirea în exploatare a construcţiilor
    Nume ...........
    Prenume ...........
    Semnătura ...........

    ANEXA 2

    la normele interne
    FORMULARUL F3
    UNITATEA TERITORIALĂ ..................................
    LISTA
    cu cantităţi de lucrări, pe categorii de lucrări
    Obiectul ................
    Categoria de lucrări ..........................

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│- lei - │
├──────┬──────────────────┬────┬─────────┬───────────────────┬─────────┬────────┬──────┬─────────┬─────┤
│ │ │ │ │Preţul unitar │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │a) materiale │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │b) manoperă │M │m │U │t │T │
│Nr. │Capitolul de │U.M.│Cantitate│c) utilaj │Materiale│Manoperă│Utilaj│Transport│Total│
│crt. │lucrări │ │ │d) transport │(3 x 4a) │(3 x 4b)│(3 x │(3 x 4d) │(3 x │
│ │ │ │ │...................│ │ │4c) │ │4) │
│ │ │ │ │Total │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │a) + b) + c) + d) │ │ │ │ │ │
├──────┴──────────────────┴────┴─────────┼───────────────────┴─────────┴────────┴──────┴─────────┴─────┤
│SECŢIUNE TEHNICĂ │SECŢIUNE FINANCIARĂ │
├──────┬──────────────────┬────┬─────────┼───────────────────┬─────────┬────────┬──────┬─────────┬─────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │8 │9 │
├──────┼──────────────────┼────┼─────────┼───────────────────┼─────────┼────────┼──────┼─────────┼─────┤
│ │Capitol │ │ │ │ │ │ │ │ │
│1 │de lucrare │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │1.1. Subcapitol │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │1.2. Subcapitol │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼────┼─────────┼───────────────────┼─────────┼────────┼──────┼─────────┼─────┤
│ │Capitol │ │ │ │ │ │ │ │ │
│2 │de lucrare │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │2.1. Subcapitol │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │2.2. Subcapitol │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────┼──────────────────┼────┼─────────┼───────────────────┼─────────┼────────┼──────┼─────────┼─────┤
│......│..................│ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────┴──────────────────┴────┴─────────┼───────────────────┼─────────┼────────┼──────┼─────────┼─────┤
│Cheltuieli directe │ │M │m │u │t │T │
├────────────────────────────────────────┴───────────────────┼─────────┼────────┼──────┼─────────┼─────┤
│Alte cheltuieli directe: │ │ │ │ │ │
│- CAS │ │ │ │ │ │
│- şomaj │ │ │ │ │ │
│- fond de risc │ │ │ │ │ │
│- alte cheltuieli conform prevederilor legale, nominalizate:│ │ │ │ │ │
├────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────┼──────┼─────────┼─────┤
│Total cheltuieli directe │M_O │m_O │U_O │t_O │T_O │
├────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴────────┴──────┴─────────┼─────┤
│Cheltuieli indirecte = T_O x% │I_O │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│Profit = (T_O + I_O) x% │P_O │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ │V_O =│
│TOTAL GENERAL │T_O +│
│ │I_O +│
│ │P_O │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────┘

    Responsabil cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor,
    ..............................................
    (numele şi semnătura persoanei autorizate)

    ANEXA 3

    la normele interne
    ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ A REZERVELOR DE STAT ŞI PROBLEME SPECIALE
    UNITATEA TERITORIALĂ .................................................
    Vizat
    ......................

    Ordonator terţiar de credite,
    .....................
    (nume şi prenume)
    S.S.

    NOTĂ DE CONSTATARE
    În conformitate cu prevederile art. ....................... din Normele de asigurare tehnică a construcţiilor cu caracter special aflate în administrarea Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, aprobate prin Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 1.120/2021, responsabil cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor, am procedat la verificarea periodică a construcţiei, cu destinaţia ................................, constatând că sunt necesare a se efectua următoarele lucrări:
    - ...................................................................
    – ...................................................................
    – ...................................................................
    – ...................................................................

    Se anexează devizul estimativ (formularul F3 prevăzut în anexa nr. 2 la normele interne), care face parte integrantă din prezenta notă de constatare.
    Responsabil cu urmărirea comportării în timp a construcţiilor,
    Nume ................
    Prenume ...................
    Semnătura ....................

    ANEXA 4

    la normele interne
    ADMINISTRAŢIA NAŢIONALĂ A REZERVELOR DE STAT ŞI PROBLEME SPECIALE
    UNITATEA TERITORIALĂ ……........................................….....
    Nr. ........ din .....................
    FIŞĂ-TIP*)
    pentru evidenţierea naturii şi valorilor lucrărilor
    de intervenţii realizate asupra mijlocului fix denumit ...............................
    *) Se păstrează în partea administrativă a dosarului de cadastru.
    Indicativul construcţiei/instalaţiei tehnologice: .................................

┌────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Natura │Anul şi valoarea cheltuielilor***) │
│lucrărilor ├─────┬─────┬─────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬──────┬────┤
│ │20...│20...│20...│20....│20....│20....│20....│20....│20....│....│
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│CURENTE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Total, din │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│care: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Construcţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sanitare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│electrice │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│de încălzire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Lucrări │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│auxiliare**)│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│CAPITALE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Total, din │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│care: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Construcţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sanitare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│electrice │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│de încălzire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Lucrări │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│auxiliare**)│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│MODERNIZARE │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Total, din │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│care: │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Construcţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sanitare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│electrice │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Instalaţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│de încălzire│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Lucrări │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│auxiliare**)│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────┼─────┼─────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼──────┼────┤
│Intervenţii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│accidentale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│şi amenajări│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│după avarii │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│din │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│calamităţi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(valoarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│totală/ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│detaliată) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴─────┴─────┴─────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴──────┴────┘

     **) Se cuprind valorile lucrărilor la anexe (împrejmuiri, drumuri, alei, reţele exterioare etc.), ce sunt cuprinse în devizul general al pavilionului principal.
    ***) Reprezintă valoarea situaţiilor definitive ale lucrărilor real executate sau ale lucrărilor de reparaţii curente efectuate la sfârşitul anului calendaristic.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016