Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME din 8 septembrie 2023 privind cerinţele pentru angajarea, pregătirea şi calificarea personalului care asigură paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate din domeniul nuclear
EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 906 din 9 octombrie 2023
──────────
Aprobat prin ORDINUL nr. 182 din 8 septembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 906 din 9 octombrie 2023.
──────────
CAP. I
Domeniu, scop şi definiţii
ART. 1
(1) Prezentele norme sunt emise în baza prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 111/1996.
(2) Prezentele norme stabilesc cerinţe pentru angajarea, pregătirea şi calificarea personalului care asigură paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate din domeniul nuclear.
ART. 2
(1) Prezentele norme se aplică următoarelor instalaţii protejate:
a) centrale nuclearoelectrice, inclusiv cele echipate cu reactoare modulare;
b) reactoare nucleare, inclusiv reactoare de cercetare, de demonstraţie, de testare, pentru producerea de energie şi izotopi pentru scopuri medicale, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice;
c) fabrici de combustibil nuclear;
d) fabrici de preparare a minereului de uraniu sau toriu sau a altor minereuri asociate cu uraniu şi toriu;
e) fabrici de prelucrare a materiilor prime nucleare;
f) depozite de combustibil nuclear proaspăt;
g) depozite de combustibil nuclear uzat;
h) depozite pentru deşeuri radioactive.
(2) Prezentele norme se aplică materialelor protejate din categoriile I şi II şi surselor radioactive de categoria 1, menţionate în anexa nr. 2 şi, respectiv, anexa nr. 3 la Normele de protecţie fizică în domeniul nuclear, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 173/2021, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1130 şi 1130 bis din 26 noiembrie 2021.
(3) Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităţilor desfăşurate în domeniul nuclear.
(4) Prezentele norme se aplică titularilor de autorizaţie, solicitanţilor de autorizaţie, precum şi contractanţilor de servicii de pază şi/sau protecţie fizică.
ART. 3
Pentru instalaţiile protejate, materialele protejate şi sursele radioactive care nu sunt precizate la art. 2, angajarea, pregătirea şi calificarea personalului care asigură paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate din domeniul nuclear se vor asigura în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind paza obiectivelor, a bunurilor, a valorilor şi protecţia persoanelor.
ART. 4
Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt definiţi în anexă, cu excepţia acelora ale căror definiţii se regăsesc în Legea nr. 111/1996 şi în normele de protecţie fizică în domeniul nuclear, aflate în vigoare.
ART. 5
La aplicarea prevederilor prezentelor norme vor fi avute în vedere şi prevederile normelor de protecţie fizică în domeniul nuclear, ale Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor şi al muniţiilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAP. II
Dispoziţii generale
ART. 6
(1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească, să documenteze şi să implementeze un program pentru angajarea, pregătirea şi calificarea personalului care asigură paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate.
(2) Programul pentru angajarea, pregătirea şi calificarea personalului care asigură paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate va fi definit, procedurat şi menţinut printr-un proces iterativ şi interactiv ce va duce la identificarea cerinţelor pentru o pregătire corespunzătoare şi confirmarea îndeplinirii cerinţelor.
ART. 7
Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească politica generală de pregătire pentru personalul care asigură paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate şi să se asigure că aceasta este cunoscută, înţeleasă şi susţinută la nivelul întregii organizaţii de către tot personalul.
CAP. III
Cerinţe pentru angajarea personalului de pază şi/sau protecţie fizică
ART. 8
Pentru angajare, personalul de pază şi/sau protecţie fizică trebuie să deţină următoarele documente:
a) diplomă de bacalaureat sau un document care certifică absolvirea a minimum 12 clase;
b) atestat pentru executarea activităţii de pază a obiectivelor, a bunurilor şi a valorilor;
c) cazier judiciar care demonstrează că persoana nu are antecedente penale;
d) certificat medical eliberat de un medic specialist în medicina muncii din care să rezulte că persoana care doreşte să se angajeze nu suferă de una dintre afecţiunile medicale care fac imposibile desfăşurarea activităţii de pază şi portul de arme şi muniţii, precum şi că nu există contraindicaţii medicale pentru participarea persoanei la programul de pregătire fizică;
e) certificat medical eliberat de un psiholog şi un psihiatru care certifică stabilitatea emoţională a persoanei care doreşte să se angajeze.
ART. 9
(1) Titularul de autorizaţie solicită instituţiilor competente potrivit legii verificarea periodică prin metode specifice a personalului de pază şi/sau protecţie fizică.
(2) În cazul în care persoana care desfăşoară activităţi de pază şi/sau protecţie fizică a fost verificată în vederea obţinerii accesului la informaţii clasificate, verificarea menţionată la alin. (1) nu mai este necesară.
ART. 10
După angajare, titularul de autorizaţie are obligaţia de a verifica periodic starea de sănătate a personalului care asigură paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate menţionate la art. 2.
ART. 11
Documentele care conţin rezultatele privind starea de sănătate la angajare, precum şi la verificările periodice a personalului de pază şi/sau protecţie fizică vor fi păstrate de către titularul de autorizaţie timp de 5 ani.
CAP. IV
Cerinţe privind pregătirea fizică a personalului de pază şi/sau de protecţie fizică
ART. 12
Titularul de autorizaţie are obligaţia de a asigura pregătirea fizică şi evaluarea periodică a personalului propriu de pază şi/sau protecţie fizică, personal care asigură răspunsul iniţial în caz de eveniment/incident de protecţie fizică, care asigură intervenţia ca forţă de răspuns sau care utilizează arme de foc.
ART. 13
(1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a elabora anual un plan de pregătire fizică pentru personalul propriu de pază şi/sau protecţie fizică.
(2) Pregătirea şi evaluarea personalului de pază şi/sau protecţie fizică trebuie efectuate numai de către furnizori de formare profesională autorizaţi, prin instructori sportivi sau antrenori certificaţi.
ART. 14
Programul de pregătire fizică trebuie să includă cel puţin următoarele tipuri de exerciţii:
a) activităţi care folosesc grupe largi de muşchi;
b) exerciţii pentru dezvoltarea masei musculare pentru cele mai importante grupe de muşchi de la picioare, braţe şi umeri;
c) tehnici de apărare în caz de atac fizic, atac cu arme albe şi ameninţări cu arme de foc.
ART. 15
Personalul de pază şi/sau protecţie fizică are obligaţia de a participa la programul de pregătire fizică.
ART. 16
(1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a evalua la fiecare 12 luni eficienţa programului de pregătire fizică.
(2) Evaluarea va include viteza de reacţie, rezistenţa la efort şi modul de executare a tehnicilor de autoapărare.
ART. 17
Dacă este necesar, se vor elabora programe individuale de pregătire pentru personalul propriu de pază şi/sau protecţie fizică, ţinând cont de prevederile art. 14.
ART. 18
(1) În cazul în care paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate este asigurată în baza unui contract de prestări servicii de pază şi/sau protecţie fizică, contractantul are obligaţia de a asigura pregătirea fizică şi evaluarea periodică a personalului care este implicat în activitatea de pază şi/sau protecţie fizică.
(2) Pregătirea fizică a personalului se efectuează în baza unui plan de pregătire fizică elaborat de către contractantul de servicii de pază şi/sau protecţie fizică.
(3) Contractantul de servicii de pază şi/sau protecţie fizică va evalua la fiecare 12 luni eficienţa programului de pregătire fizică pentru personalul implicat în activitatea de pază şi/sau protecţie fizică.
(4) Evaluarea va include viteza de reacţie, rezistenţa la efort şi modul de executare a tehnicilor de autoapărare.
(5) Contractantul de servicii de pază şi/sau protecţie fizică are obligaţia de a transmite planul de pregătire fizică şi rezultatele evaluării anuale a pregătirii fizice a personalului implicat în activitatea de pază şi/sau protecţie fizică la titularul de autorizaţie şi la CNCAN, spre informare.
ART. 19
Documentele care conţin rezultatele privind evaluarea pregătirii fizice a personalului de pază şi/sau protecţie fizică vor fi păstrate timp de 5 ani.
CAP. V
Cerinţe privind pregătirea tehnică în domeniul protecţiei fizice a personalului de pază şi/sau protecţie fizică
ART. 20
Titularul de autorizaţie are obligaţia de a asigura pregătirea tehnică în domeniul protecţiei fizice şi evaluarea periodică a personalului de pază şi/sau protecţie fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate.
ART. 21
(1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a elabora un program de pregătire tehnică în domeniul protecţiei fizice pentru personalul de pază şi/sau protecţie fizică.
(2) Programul de pregătire tehnică în domeniul protecţiei fizice pentru personalul de pază şi/sau protecţie fizică se avizează de către CNCAN.
(3) Pregătirea tehnică în domeniul protecţiei fizice şi evaluarea personalului de pază şi/sau protecţie fizică vor fi efectuate de către personal specializat din cadrul instalaţiei protejate, cu experienţă în domeniul protecţiei fizice, sau de către furnizori de formare profesională autorizaţi.
ART. 22
Programul de pregătire tehnică în domeniul protecţiei fizice pentru personalul de pază şi/sau protecţie fizică va include tematici din următoarele categorii, în funcţie de specificul fiecărei instalaţii protejate:
a) cerinţele legislative referitoare la asigurarea protecţiei fizice;
b) informaţii generale privind materialele şi instalaţiile protejate;
c) tipuri de ameninţări pentru materialele şi instalaţiile protejate;
d) vulnerabilităţile şi consecinţele furtului de materiale protejate şi ale sabotajului instalaţiilor protejate;
e) informaţii generale privind măsurile de protecţie fizică implementate în instalaţie;
f) operaţiunile posibile ale adversarului;
g) motivaţiile şi obiectivele adversarului;
h) tactici folosite de către adversari pentru atingerea obiectivelor;
i) tipuri de bariere fizice;
j) tipuri de alarme;
k) evaluarea şi răspunsul în caz de alarmare;
l) tehnici de supraveghere şi evaluare a sistemelor care asigură protecţia fizică;
m) sisteme şi tehnici de detectare a materialelor de contrabandă;
n) sisteme de întârziere în jurul zonelor vitale;
o) funcţionarea staţiei centrale de alarmare;
p) informaţii generale privind organizarea şi modul de acţiune a forţei de răspuns;
q) răspuns la ameninţări cu bombă;
r) răspuns la ameninţări cu aparate de zbor fără pilot;
s) răspuns la ameninţări interne;
t) răspuns la mişcări sociale;
u) răspuns în caz de urgenţă radiologică/nucleară;
v) cerinţe privind protecţia fizică la transportul materialelor protejate;
w) vulnerabilităţile şi consecinţele furtului materialelor protejate în timpul transportului;
x) tehnici şi proceduri folosite pentru izolarea vehiculului de transport în timpul unei ameninţări;
y) protecţia fizică a unui transport în funcţie de mijlocul de transport utilizat;
z) sisteme de comunicaţie şi comunicarea în activitatea de pază şi protecţie fizică;
aa) protejarea informaţiilor referitoare la protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate;
bb) interfaţa dintre protecţia fizică şi securitatea nucleară, protecţia radiologică, răspunsul la urgenţe radiologice/nucleare;
cc) cultura de protecţie fizică.
ART. 23
Titularul de autorizaţie are obligaţia de a evalua pregătirea tehnică în domeniul protecţiei fizice a personalului de pază şi/sau protecţie fizică cel puţin o dată la 12 luni.
ART. 24
(1) În cazul în care paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate sunt/este asigurată(e) în baza unui contract de prestări servicii de pază şi/sau protecţie fizică, contractantul are obligaţia de a asigura pregătirea tehnică în domeniul protecţiei fizice şi evaluarea periodică a personalului implicat în activitatea de pază şi/sau protecţie fizică.
(2) Contractantul de servicii de pază şi/sau protecţie fizică împreună cu conducerea instalaţiei protejate va elabora un program de pregătire tehnică în domeniul protecţiei fizice pentru personalul de pază şi/sau protecţie fizică, program ce va include tematici în funcţie de specificul fiecărei instalaţii protejate.
(3) Programul de pregătire tehnică în domeniul protecţiei fizice va fi avizat de către CNCAN.
(4) Evaluarea pregătirii tehnice în domeniul protecţiei fizice a personalului implicat în activitatea de pază şi/sau protecţie fizică se efectuează cel puţin o dată la 12 luni.
(5) Rezultatele evaluării pregătirii tehnice a personalului implicat în activitatea de pază şi/sau protecţie fizică se transmit la CNCAN spre informare.
ART. 25
Personalul de pază şi/sau protecţie fizică are obligaţia de a participa la programul de pregătire tehnică în domeniul protecţiei fizice.
ART. 26
Documentele privind pregătirea tehnică în domeniul protecţiei fizice a personalului de pază şi/sau protecţie fizică vor fi păstrate timp de 5 ani.
CAP. VI
Pregătirea personalului de pază şi/sau protecţie fizică privind utilizarea armelor de foc
ART. 27
Titularul de autorizaţie, în conformitate cu prevederile planului de pază, are obligaţia de a asigura echiparea şi dotarea corespunzătoare a personalului propriu de pază şi/sau protecţie fizică pentru ca acesta să fie capabil să se opună cu succes ameninţării stabilite prin documentul Ameninţarea - bază de proiect transmis de către CNCAN.
ART. 28
Titularul de autorizaţie are obligaţia de a asigura pregătirea personalului propriu de pază şi/sau protecţie fizică în următoarele domenii:
a) folosirea armelor de foc pe timp de zi şi de noapte;
b) mânuirea armelor de foc în condiţii de siguranţă;
c) curăţarea, încărcarea, descărcarea şi reîncărcarea armelor de foc;
d) tehnici de mânuire rapidă a armelor de foc.
ART. 29
Evaluarea pregătirii personalului de pază şi/sau protecţie fizică în domeniul utilizării armelor de foc se efectuează de către titularul de autorizaţie cel puţin o dată la 12 luni.
ART. 30
(1) În cazul în care paza şi/sau protecţia fizică a materialelor şi a instalaţiilor protejate sunt/este asigurată(e) în baza unui contract de prestări servicii de pază şi/sau protecţie fizică, contractantul are obligaţia de a asigura pregătirea personalului implicat în activitatea de pază şi/sau protecţie fizică.
(2) Evaluarea pregătirii personalului de pază şi/sau protecţie fizică în domeniul utilizării armelor de foc se efectuează cel puţin o dată la 12 luni.
(3) Rezultatele evaluării pregătirii personalului care efectuează paza şi/sau protecţia fizică privind utilizarea armelor de foc se transmit spre informare conducerii instalaţiei protejate şi CNCAN.
ART. 31
Documentele privind pregătirea personalului de pază şi/sau protecţie fizică în domeniul utilizării armelor de foc vor fi păstrate timp de 5 ani.
CAP. VII
Pregătirea şi testarea periodică a personalului de pază şi/sau protecţie fizică privind răspunsul la evenimente/incidente de protecţie fizică
ART. 32
(1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a elabora un program de exerciţii pentru a testa periodic pregătirea personalului de pază şi/sau protecţie fizică, viteza de reacţie, eficienţa modului de răspuns şi capacitatea de răspuns la evenimente/incidente de protecţie fizică.
(2) Programul de exerciţii se avizează de către CNCAN.
(3) Exerciţiile pentru testarea periodică a pregătirii personalului de pază şi/sau protecţie fizică, a vitezei de reacţie, a eficienţei modului de răspuns şi a capacităţii de răspuns la evenimente/incidente de protecţie fizică pot fi desfăşurate în teren sau în sala de curs.
ART. 33
(1) Titularul de autorizaţie are obligaţia de a evalua rezultatele exerciţiilor şi de a elabora un plan cu măsuri de îmbunătăţire a activităţii de pregătire a personalului de pază şi/sau protecţie fizică.
(2) Planul cu măsurile de îmbunătăţire a activităţii de pregătire a personalului de pază şi/sau protecţie fizică se transmite la CNCAN în vederea avizării.
CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 34
În termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţie pentru instalaţiile protejate menţionate la art. 2 trebuie să transmită la CNCAN, spre evaluare, un raport privind analiza conformităţii cu cerinţele prezentelor norme şi, dacă este cazul, un plan de acţiuni pentru implementarea integrală a cerinţelor.
ART. 35
Anexa face parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
DEFINIŢII
1. Acţiune îndreptată împotriva materialelor/instalaţiilor protejate reprezintă:
a) o acţiune sau o încercare de:
(i) mişcare neautorizată de materiale protejate;
(ii) furt de materiale protejate;
(iii) sabotaj asupra materialelor/instalaţiilor protejate;
(iv) sabotaj asupra transportului de materiale protejate;
b) o acţiune ilegală sau o activitate făcută sau angajată intenţionat, fără justificare legală, cum ar fi actele de contrabandă/trafic ilicit, sau o acţiune/activitate destinată să provoace moartea sau vătămarea fizică a unei persoane, daune materiale pentru o persoană, cum ar fi furtul sau daune asupra instalaţiei ori asupra mediului;
c) o acţiune deliberată de a scoate de sub control, de exemplu prin furt, materialul radioactiv sau o acţiune împotriva materialului radioactiv/instalaţiei, de exemplu un act de sabotaj care poate pune în pericol lucrătorii, publicul şi mediul prin expunere la radiaţii sau dispersia de material radioactiv, incluzând dispersia deliberată de material radioactiv cu scopul de a provoca perturbare socială şi economică.
2. Contractant de servicii de pază şi/sau protecţie fizică este persoana juridică/entitatea economică/persoana legal constituită ce a încheiat un contract cu instalaţia protejată şi care este desemnată să execute servicii de pază şi/sau protecţie fizică pentru materialele şi instalaţiile protejate.
3. Eveniment de protecţie fizică reprezintă un eveniment evaluat ca având implicaţii asupra protecţiei fizice a materialelor şi a instalaţiilor protejate.
4. Forţa de răspuns reprezintă:
a) o structură din interior sau din exterior care este înarmată, echipată şi antrenată corespunzător pentru a contracara şi a opri o acţiune îndreptată împotriva materialelor/instalaţiilor protejate;
b) sintagma „forţă de răspuns“ este sinonimă cu sintagma „structură de intervenţie“ menţionată în Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
5. Incident de protecţie fizică reprezintă:
a) un eveniment de furt, o mişcare neautorizată sau o pierdere de materiale protejate;
b) un eveniment de sabotaj împotriva instalaţiei protejate sau de sabotaj al transportului de materiale protejate.
6. Personalul de pază reprezintă:
a) persoane care asigură paza şi integritatea instalaţiilor protejate/materialelor protejate;
b) persoane care asigură paza transportului materialelor protejate;
c) persoane care desfăşoară activităţi de pază conform prevederilor Legii nr. 333/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) persoane care pot asigura răspunsul iniţial la incidente/ evenimente de protecţie fizică.
7. Personalul de protecţie fizică reprezintă:
a) persoane care desfăşoară activităţi de protecţie fizică;
b) persoane care au responsabilitatea de a controla, de a evalua, de a monitoriza, de a patrula, de a însoţi persoane şi de a asigura protecţia fizică a materialelor/instalaţiilor protejate sau a transportului materialelor protejate;
c) persoane care pot asigura răspunsul iniţial la incidente/ evenimente de protecţie fizică.
8. Staţia centrală de alarmare reprezintă:
a) o instalaţie care furnizează complet şi continuu date privind monitorizarea alarmelor, evaluarea şi comunicarea cu personalul de protecţie fizică/personalul de pază, conducerea instalaţiei protejate şi forţa de răspuns;
b) sintagma „staţia centrală de alarmare“ este sinonimă cu sintagma „dispecerat de monitorizare“ menţionată în Legea nr. 333/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: