Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
NORME din 7 decembrie 2023 privind acordarea avizului tehnic pentru materialul rulant care a depăşit durata normală de funcţionare/durata de serviciu
────────── Aprobate prin ORDINUL nr. 2.100 din 7 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.141 din 18 decembrie 2023. ────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezentele norme se aplică: a) vehiculelor feroviare, inclusiv celor speciale sau utilizate în scop turistic şi/sau istoric; b) vehiculelor feroviare asimilate sistemului feroviar uşor sau tram-trenurilor; c) vehiculelor de metrou şi metrou uşor; d) vehiculelor din categoria tramvaielor; e) vehiculelor de tip monorail; f) vehiculelor din categoria utilajelor specializate pentru lucrări de întreţinere, reparare şi construire adaptate să circule pe calea ferată.
(2) Prezentele norme nu se aplică vehiculelor feroviare care sunt utilizate pe căile ferate cu ecartament îngust.
ART. 2 Vehiculele prevăzute la art. 1 care au depăşit durata normală de funcţionare stabilită după fabricaţie/modernizare sau durata de serviciu vor fi menţinute în funcţiune, în continuare, pe baza avizului tehnic emis de Autoritatea Feroviară Română - AFER, denumită în continuare AFER, în calitate de organism tehnic de specialitate al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în domeniul feroviar, transportului cu metroul, metroul uşor, monorail şi transportului urban, suburban şi regional pe şine, precum şi pe căi ferate cu caracter de patrimoniu, de muzeu sau turistic.
ART. 3 În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: a) aviz tehnic - document eliberat de către - AFER, care atestă că poate fi prelungită durata normală de funcţionare a unui vehicul în condiţiile prescrise sau că se poate acorda o nouă durată normală de funcţionare unui vehicul, în condiţiile modernizării acestuia; b) durată normală de funcţionare - durata de utilizare în care se recuperează, din punct de vedere fiscal, valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizării. Prin mijloc fix, în sensul prezentelor norme, se înţelege vehicul din categoria celor prevăzute la art. 1; c) durată de serviciu - perioada proiectată pentru care se prevede că vehiculul îndeplineşte specificaţiile de performanţă, funcţionând în condiţiile de mediu şi la un nivel de utilizare specificate, cu susţinerea logistică recomandată, stabilită în conformitate cu prevederile specifice în vigoare; NOTĂ: Durata de serviciu poate fi asimilată unei durate de viaţă utile.
d) durata de viaţă utilă - perioada în care un activ este preconizat a fi disponibil pentru utilizare de către o entitate; e) deţinător - persoana fizică sau juridică care, fiind proprietarul unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează vehiculul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant; f) reparaţie planificată - proces tehnologic efectuat în societăţi comerciale reparatoare, certificate ca entitate responsabilă cu întreţinerea în acest sens şi care au ca scop restabilirea capacităţii normale de funcţionare şi readucerea caracteristicilor tehnico-funcţionale la valorile prescrise în documentaţia tehnică de reparaţie; g) modernizare - orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care duce la modificarea dosarului tehnic ce însoţeşte declaraţia de verificare „CE“, în cazul în care există un astfel de dosar, şi care îmbunătăţeşte performanţele generale ale subsistemului; h) reînnoire - orice lucrare majoră de înlocuire a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care nu modifică performanţele generale ale subsistemului; i) înlocuire în cadrul întreţinerii - orice înlocuire de componente cu piese având funcţii şi performanţe identice în cadrul întreţinerii preventive sau de remediere; j) entitate responsabilă cu întreţinerea (ERI) - o entitate care răspunde de întreţinerea unui vehicul şi care este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant; k) punere în funcţiune - toate operaţiunile prin care un subsistem este dat în exploatare; l) introducere pe piaţă - prima punere la dispoziţie pe piaţa Uniunii a unui element constitutiv de interoperabilitate, subsistem sau vehicul gata să funcţioneze în starea de funcţionare nominală; m) structura de rezistenţă a unui vehicul feroviar - şasiul şi/sau cutia vehiculului.
CAP. II Cerinţe privind eliberarea avizului tehnic ART. 4 Avizul tehnic pentru menţinerea în funcţiune a materialului rulant a cărui durată normală de funcţionare a fost depăşită, dar se încadrează în durata de serviciu, se eliberează dacă acesta îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: a) este înregistrat în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant; b) are efectuată reparaţia planificată ca tip şi succesiune la care este scadent şi, după caz, a fost supus unei lucrări de reînnoire în conformitate cu reglementările specifice în vigoare; c) deformaţiile şi coroziunile elementelor din structura de rezistenţă se încadrează în limitele prevăzute în instrucţiile de reparaţii, normele tehnice feroviare sau în alte prescripţii în vigoare; d) are dotările minime şi îndeplineşte condiţiile tehnice stabilite în conformitate cu prevederile specifice în vigoare; e) are efectuate toate modificările constructive impuse de prevederile specifice în vigoare; f) are efectuate toate remedierile necesare înlăturării defecţiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformaţiile constatate, precum şi a tuturor neconformităţilor menţionate în raportul tehnic de evaluare preliminar.
ART. 5 Avizul tehnic pentru menţinerea în funcţiune a unui vehicul a cărui durată normală de funcţionare şi durată de serviciu au fost depăşite se eliberează dacă acesta îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: a) este înregistrat în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant; b) are efectuată reparaţia planificată ca tip şi succesiune la care este scadent şi a fost supus unei lucrări de reînnoire în conformitate cu reglementările specifice în vigoare; c) deformaţiile şi coroziunile elementelor din structura de rezistenţă se încadrează în limitele prevăzute în instrucţiile de reparaţii, normele tehnice feroviare sau în alte prescripţii în vigoare; d) are dotările minime şi îndeplineşte condiţiile tehnice stabilite în conformitate cu prevederile specifice în vigoare; e) are efectuate toate modificările constructive impuse de prevederile specifice în vigoare; f) are efectuate toate remedierile necesare înlăturării defecţiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformaţiile constatate, precum şi a tuturor neconformităţilor menţionate în raportul tehnic de evaluare preliminar.
ART. 6 Avizul tehnic pentru acordarea unei noi durate normale de funcţionare a unui vehicul care a depăşit durata normală de funcţionare/durata de serviciu se eliberează dacă acesta îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: a) este înregistrat în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant; b) are efectuată reparaţia planificată ca tip şi succesiune la care este scadent şi a fost supus unei lucrări de modernizare în conformitate cu reglementările specifice în vigoare; c) deformaţiile şi coroziunile elementelor din structura de rezistenţă se încadrează în limitele prevăzute în instrucţiile de reparaţii, normele tehnice feroviare sau în alte prescripţii în vigoare; d) are dotările minime şi îndeplineşte condiţiile tehnice stabilite în conformitate cu prevederile specifice în vigoare; e) are efectuate toate modificările constructive impuse de prevederile specifice în vigoare; f) are efectuate toate remedierile necesare înlăturării defecţiunilor referitoare la fisurile, coroziunile, deformaţiile constatate, precum şi a tuturor neconformităţilor menţionate în raportul tehnic de evaluare preliminar.
ART. 7 Pentru obţinerea avizului tehnic, deţinătorul vehiculelor trebuie să depună la AFER un dosar care să conţină următoarele documente: a) cererea pentru acordarea avizului tehnic, din care să rezulte: (i) denumirea deţinătorului şi datele de identificare; (ii) denumirea, numele constructorului, seria, anul de fabricaţie, seria de şasiu şi numărul de identificare al vehiculului/vehiculelor pentru care solicită acordarea avizului tehnic; (iii) durata normală de funcţionare stabilită conform prevederilor specifice în vigoare; (iv) durata de serviciu stabilită conform prevederilor specifice în vigoare; (v) tipul şi data reparaţiei planificate efectuate anterior la vehiculul pentru care se solicită acordarea avizului tehnic, inclusiv eventualele lucrări de reînnoire sau modernizare efectuate; (vi) reparaţia planificată ce urmează a fi efectuată la vehiculul pentru care se solicită acordarea avizului tehnic, precum şi eventualele lucrări de reînnoire sau modernizare la care urmează a fi supus vehiculul în conformitate cu reglementările specifice în vigoare; (vii) data, locul şi tipul accidentului/incidentului feroviar în care vehiculul a fost implicat, după efectuarea ultimei reparaţii planificate şi obţinerea ultimului aviz tehnic, după caz, dacă prin acesta au fost afectate elemente componente din structura de rezistenţă a vehiculului; (viii) denumirea operatorului economic reparator certificat ca entitate responsabilă cu întreţinerea şi data preconizată pentru prezentarea vehiculului în vederea convocării comisiei de evaluare tehnică preliminară a vehiculului;
b) documente din care să rezulte tipul şi data efectuării reparaţiei planificate anterioare (de exemplu: procesul-verbal de recepţie şi/sau declaraţia de conformitate emisă), precum şi denumirea operatorului economic executant, după caz; c) documente din care să rezulte data la care vehiculul a fost supus unor lucrări de modernizare/reînnoire, anterior solicitării avizului tehnic, după caz (de exemplu: certificatul de verificare CE; autorizaţia de introducere pe piaţă); d) documente din care să rezulte data efectuării reparaţiilor accidentale cauzate de afectarea unor elemente componente din structura de rezistenţă a vehiculului, cu precizarea datei la care s-au efectuat aceste reparaţii şi a denumirii operatorului economic reparator care a efectuat fiecare reparaţie (de exemplu: procesul-verbal de recepţie şi/sau declaraţia de conformitate emisă), după caz; e) documente din care să rezulte principalele caracteristici tehnice ale vehiculului; f) avizul tehnic pentru compuşi organici volatili - COV, emis de AFER în urma inspectării vagoanelor-cisternă, după caz; g) copia agrementului tehnic feroviar, în cazul vehiculelor care provin din alte state şi care nu intră sub incidenţa directivei de interoperabilitate; h) împuternicire scrisă din partea proprietarului în vederea obţinerii avizului tehnic în numele acestuia, pentru situaţia în care deţinătorul înregistrat al vehiculelor nu are şi calitatea de proprietar. Avizul tehnic va fi emis pe numele proprietarului în drept; i) dovada achitării tarifului pentru eliberarea avizului tehnic.
CAP. III Evaluarea tehnică a vehiculelor ART. 8 (1) Verificarea din punct de vedere tehnic a respectării condiţiilor prevăzute la art. 4-6 se efectuează în două etape, prin acţiuni de evaluare tehnică preliminară şi finală, pentru fiecare vehicul, la operatorul economic certificat care execută reparaţia planificată. (2) Operatorul economic certificat menţionat la alin. (1) are obligaţia să asigure condiţii corespunzătoare pentru efectuarea verificării tehnice, cu respectarea normelor de securitate şi sănătate a muncii. (3) Evaluarea tehnică preliminară şi finală a vehiculelor, în înţelesul prezentelor norme, se efectuează de către structura de inspecţie tehnică din cadrul AFER.
ART. 9 (1) Evaluarea tehnică preliminară prevăzută la art. 8 va fi efectuată de către o comisie de evaluare tehnică preliminară a vehiculului, care se va întruni în termen de 15 zile de la data depunerii la AFER a cererii deţinătorului şi care va fi formată din: (i) inspectorul tehnic al AFER, care va fi preşedintele comisiei; (ii) reprezentantul deţinătorului vehiculului; (iii) reprezentantul operatorului economic certificat la sediul căruia se face evaluarea tehnică preliminară; (iv) alţi specialişti din cadrul AFER, la solicitarea preşedintelui comisiei.
(2) Evaluarea tehnică finală prevăzută la art. 8 va fi făcută de către o comisie de evaluare tehnică finală a vehiculului, în aceeaşi structură cu cea menţionată la alin. (1), care se va întruni în termen de 5 zile de la data comunicării de către deţinătorul vehiculului a finalizării lucrărilor de reparaţie. (3) Rezultatul evaluărilor tehnice ale vehiculului se consemnează într-un raport tehnic de evaluare preliminar/final, al cărui model va fi stabilit de către AFER printr-o metodologie.
ART. 10 (1) Evaluarea tehnică preliminară se va efectua în mod obligatoriu la operatorul economic certificat, după ridicarea cutiei de pe osii/boghiuri şi înaintea începerii oricărei lucrări de reparaţii sau a altor intervenţii. (2) În situaţia în care comisia de evaluare tehnică preliminară a vehiculului constată că deformaţiile şi coroziunile elementelor din structura de rezistenţă a vehiculului cauzate de către exploatarea vehiculului, incendii sau implicarea în accidente/incidente feroviare nu se încadrează în limitele prevăzute în instrucţiile de reparaţii, normele tehnice feroviare sau în alte prescripţii în vigoare, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de siguranţă, după reparaţia preliminară a acestuia, vehiculul va fi îndrumat în mod obligatoriu către laboratoarele - AFER pentru efectuarea de încercări la structura de rezistenţă şi emiterea unui raport de încercări. (3) În cazul situaţiilor de la alin. (2), comisia de evaluare tehnică preliminară a vehiculului va cuprinde obligatoriu încă un specialist din cadrul AFER, iar raportul tehnic de evaluare preliminar va indica şi încercările necesare care vor trebui realizate. (4) Analiza raportului de încercări şi hotărârea continuării procesului de reparaţie, reînnoire/modernizare şi obţinere a avizului tehnic vor fi efectuate de către deţinătorul vehiculului, ţinând cont de datele reieşite din raportul de încercări şi de oportunitatea tehnico-economică a continuării procesului de reparaţie. (5) Încercările menţionate la alin. (2) se vor efectua în baza solicitării deţinătorului/reparatorului, iar emiterea rapoartelor de încercări, în baza dovezii achitării tarifului aferent. (6) Dacă timp de 30 de zile de la întocmirea raportului tehnic de evaluare preliminar nu se solicită la AFER efectuarea încercărilor menţionate la alin. (2), cererea pentru acordarea avizului tehnic se consideră respinsă şi dosarul scos din evidenţă. (7) Dacă timp de 120 de zile de la întocmirea raportului tehnic de evaluare preliminar nu se solicită la AFER efectuarea evaluării tehnice finale prevăzute la art. 8, cererea pentru acordarea avizului tehnic se consideră respinsă şi dosarul scos din evidenţă. (8) În cazuri bine justificate, termenul stabilit la alin. (7) poate fi prelungit o singură dată, la cererea deţinătorului. (9) Evaluarea tehnică finală se va efectua în mod obligatoriu tot la operatorul economic certificat, după finalizarea reparaţiei planificate/reînnoirii/modernizării, şi va include inclusiv verificarea modului în care au fost remediate aspectele menţionate la alin. (2). (10) În cazul în care se constată neconformităţi ca urmare a evaluării tehnice finale, comisia de evaluare tehnică finală va stabili termenul de remediere a acestora. (11) Reluarea procesului de evaluare tehnică finală, ca urmare a neconformităţilor constatate, se va face în baza unei cereri pentru verificarea eliminării acestora, în termenul stabilit de către comisia de evaluare tehnică finală. (12) Dacă timp de 60 de zile de la întocmirea raportului tehnic de evaluare final nu se solicită la AFER verificarea eliminării neconformităţilor în termenul menţionat la alin. (10), cererea pentru acordarea avizului tehnic se consideră respinsă şi dosarul scos din evidenţă.
CAP. IV Emiterea avizului tehnic ART. 11 (1) Pe baza analizei documentelor din dosarul depus de solicitant şi a raportului tehnic de evaluare final întocmit de comisia de evaluare tehnică finală a vehiculului, în termen de 15 zile de la data semnării acestuia, AFER va elibera avizul tehnic sau va comunica solicitantului, în scris, decizia privind neacordarea avizului tehnic, cu motivarea neacordării acestuia. (2) Dacă în termen de 60 de zile de la primirea comunicării deciziei de neacordare a avizului tehnic solicitantul va prezenta dovezile de eliminare a neconformităţilor precizate în decizie, AFER va elibera avizul tehnic solicitat, în termen de 15 zile de la data prezentării dovezilor. În caz contrar, cererea se consideră respinsă şi dosarul scos din evidenţă.
CAP. V Valabilitatea avizului tehnic ART. 12 (1) Pentru vehiculele care la data evaluării tehnice au durata normală de funcţionare expirată, dar care nu au depăşit durata de serviciu, durata de menţinere în funcţiune va fi stabilită de către comisia constituită conform prezentelor norme, în funcţie de starea tehnică, gradul de utilizare şi condiţiile de exploatare ale vehiculului respectiv, fără a depăşi însă durata de serviciu. (2) Pentru vehiculele care la data evaluării tehnice au depăşit durata de serviciu, durata de menţinere în funcţiune va fi stabilită de către comisia constituită conform prezentelor norme, în funcţie de starea tehnică, gradul de utilizare şi condiţiile de exploatare ale vehiculului respectiv, fără a depăşi însă intervalul de timp până la următoarea reparaţie planificată scadentă. (3) Pentru vehiculele a căror durată normală de funcţionare/durată de serviciu expiră în intervalul dintre două reparaţii planificate succesive cu ridicarea de pe osii/boghiuri, stabilirea duratei de menţinere în funcţiune se face în condiţiile unei evaluări tehnice cu ridicarea cutiei de pe osii/boghiuri, la un operator economic certificat, în intervalul de timp până la prima reparaţie planificată scadentă. În această situaţie, comisia de evaluare tehnică a vehiculului întocmeşte un singur raport tehnic de evaluare care are statut de raport tehnic de evaluare final. (4) Pentru vehiculele care au depăşit durata normală de funcţionare/durata de serviciu şi pentru care deţinătorul a decis modernizarea, comisia care evaluează starea tehnică va stabili o nouă durată normală de funcţionare, în conformitate cu prevederile specifice în vigoare, pe care o va înscrie în raportul tehnic de evaluare final.
ART. 13 Avizul tehnic îşi pierde valabilitatea înainte de data expirării în următoarele cazuri: a) implicarea într-un accident/incident a vehiculului, în urma căruia rezultă deformaţii ale elementelor din structura de rezistenţă a acestuia care nu se încadrează în limitele prevăzute în instrucţiile de reparaţii, normele tehnice feroviare sau în alte prescripţii în vigoare; b) neefectuarea reparaţiilor planificate conform ciclului reglementat; c) efectuarea unor intervenţii neautorizate la unul/una dintre echipamentele, instalaţiile sau subansamblurile menţionate în raportul de evaluare tehnică.
CAP. VI Inscripţionarea vehiculelor ART. 14 (1) Vehiculele pentru care, în conformitate cu prevederile prezentelor norme, AFER a eliberat un aviz tehnic de menţinere în funcţiune sau de acordare a unei noi durate de funcţionare vor avea inscripţionate următoarele date: a) numărul avizului tehnic emis de AFER; b) data emiterii avizului tehnic; c) data expirării avizului tehnic.
(2) Datele menţionate la alin. (1) vor fi inscripţionate într-un tabel cu formatul: - (L x l):300 mm (100 + 200) x 150 mm (75 + 75), după cum urmează:
unde: - Nr. AT = numărul/data emiterii avizului tehnic; – AT EXP = data la care expiră avizul tehnic;
– datele de emitere, respectiv de expirare a avizului tehnic, ce se vor înscrie în coloana a doua, vor cuprinde luna şi anul (câte două cifre pentru lună, iar pentru an patru cifre); – literele şi cifrele vor avea înălţimea de 50 mm, iar liniile vor avea grosimea de 5 mm.
(3) Inscripţionarea se va face în culoare albă pe fond negru.
ART. 15 Inscripţionarea se va face pe ambele părţi ale vehiculului, astfel: a) vagoane de călători şi automotoare - la partea inferioară a peretelui lateral, sub prima fereastră, la un singur capăt; b) vagoane de marfă cu pereţi laterali - la partea inferioară a peretelui lateral, în prima treime a vagonului, la un singur capăt; c) vagoane de marfă fără pereţi laterali - în prima treime a lonjeroanelor laterale, la un singur capăt; d) locomotive - pe uşile de acces în cabină; e) pentru alte tipuri de vehicule sau în cazul în care nu se pot respecta condiţiile de mai sus, se vor întocmi propuneri individuale privind locul de inscripţionare.
ART. 16 Inscripţionarea vehiculelor se va face pe baza desenelor elaborate, în conformitate cu prevederile art. 14, prin grija deţinătorului.
ART. 17 AFER, prin structura de inspecţie tehnică, va urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor privind inscripţionarea vehiculelor.
CAP. VII Dispoziţii finale ART. 18 Avizul tehnic este un document cu regim special, nominal şi netransmisibil.
ART. 19 Deţinerea unui aviz tehnic nu scuteşte posesorul acestuia de răspunderea ce îi revine cu privire la menţinerea stării tehnice a materialului rulant pe care îl deţine, în condiţiile prevăzute în instrucţiunile şi reglementările specifice în vigoare.
ART. 20 AFER va elibera, la cerere, în caz de pierdere sau deteriorare, duplicate ale avizelor tehnice emise, cu plata tarifului aferent prestaţiei efectuate.
ART. 21 Pentru prestaţiile efectuate de AFER privind acordarea avizului tehnic şi eliberarea duplicatelor, după caz, se percep tarife aprobate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
ART. 22 (1) Pentru evaluarea tehnică preliminară şi finală a unui vehicul se vor percepe tarife distincte. (2) Reluarea procesului de evaluare tehnică finală, ca urmare a neconformităţilor constatate, se va face în baza unei cereri pentru verificarea eliminării neconformităţilor, iar solicitantul va achita la AFER o sumă egală cu 50% din tariful iniţial de evaluare tehnică finală.
ART. 23 Tarifele achitate pentru prestaţiile efectuate de către AFER nu se vor returna în situaţiile imputabile solicitantului.
ART. 24 Procesul de emitere a avizelor tehnice, precum şi evidenţa dosarelor şi a avizelor emise/suspendate/retrase se efectuează de către structura de registru feroviar din cadrul AFER.
ART. 25 (1) În termen de 30 de zile de la data publicării prezentelor norme, AFER stabileşte printr-o metodologie proprie, care este aprobată prin decizie a directorului general, următoarele: a) modul de organizare la nivel central şi în teritoriu pentru desfăşurarea activităţilor specifice; b) modul de asigurare a înregistrărilor şi evidenţelor aferente activităţilor. Acestea vor putea fi asigurate şi prin intermediul unor aplicaţii/sisteme informatice dedicate; c) modelul de cerere pentru obţinerea avizului tehnic; d) modelul şi conţinutul raportului tehnic de evaluare preliminar; e) modelul şi conţinutul raportului tehnic de evaluare final; f) modelul de cerere pentru verificarea eliminării neconformităţilor.
(2) Metodologia prevăzută la alin. (1) se publică pe site-ul web al AFER până la data intrării în vigoare a prezentelor norme.
ART. 26 Documentele menţionate la art. 7 pot fi depuse inclusiv în format electronic.
ART. 27 Eventualele contestaţii privind decizia de neacordare sau, după caz, de suspendare/retragere a avizului tehnic se depun la AFER în termen de 5 zile de la primirea notificării.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email