Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME din 31 ianuarie 2025 privind condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un centru rezidenţial pentru persoane vârstnice în vederea obţinerii autorizaţiei sanitare de funcţionare
EMITENT: Ministerul Sănătăţii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 110 din 6 februarie 2025
──────────
Conţinute de ORDINUL nr. 328 din 31 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 6 februarie 2025.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
La proiectarea şi amenajarea unui centru rezidenţial se aplică următoarele criterii de organizare spaţial-funcţională, şi anume:
a) spaţii de primire/recepţie;
b) spaţii de cazare;
c) spaţii pentru servicii de asistenţă medicală şi îngrijiri medicale;
d) spaţii destinate activităţilor social-culturale şi/sau ergoterapiei;
e) spaţii destinate preparării şi depozitării hranei, după caz;
f) spaţii destinate activităţilor administrativ-gospodăreşti;
g) spaţii tehnico-utilitare;
h) spaţii pentru personal, vizitatori etc.
ART. 2
Organizarea spaţial-funcţională a unui centru rezidenţial şi compartimentarea structurilor funcţionale se realizează ţinând cont de:
a) capacitatea centrului;
b) specificul activităţilor şi serviciilor oferite beneficiarilor;
c) condiţionări tehnologice impuse de aparatura medicală şi echipamentele utilizate;
d) criterii de igienă şi asepsie.
ART. 3
Centrul rezidenţial dispune de o zonă de recreere, reabilitare sau recuperare.
CAP. II
Organizarea funcţională a centrului rezidenţial
ART. 4
(1) Spaţiul de primire/recepţie se va amplasa în zona accesului principal, în apropierea sau în legătură cu spaţiile destinate serviciului administrativ-gospodăresc al centrului rezidenţial. Acesta se compune din: spaţiul de acces general şi o sală de aşteptare (1 mp/persoană); birou de recepţie-primire informaţii şi de preluare a actelor pentru cazarea beneficiarului.
(2) În spaţiile de cazare se vor asigura următoarele condiţii igienico-sanitare, care pot fi adaptate în funcţie de dorinţele beneficiarului:
a) dormitor de cel puţin 7 mp/beneficiar, respectiv de 8 mp/beneficiar în cazul beneficiarilor imobilizaţi;
b) capacitate maximă de 4 paturi în dormitoare şi de 2 paturi în rezerve;
c) cubaj de aer de 20 mc/pat, în caz de ventilaţie naturală;
d) la amenajarea camerei se vor avea în vedere următoarele criterii:
1. paturile se aşază, de regulă, paralel cu frontul ferestrei, trebuie să fie accesibile pe ambele laturi şi distanţa dintre două paturi trebuie să permită trecerea fotoliului rulant pentru persoanele cu handicap;
2. distanţa dintre două paturi nu va fi mai mică de 0,70 m;
3. distanţa dintre pat şi peretele exterior va fi de cel puţin 0,80 m;
4. suprafaţa camerei va permite deplasarea în fotoliul rulant a cel puţin unuia dintre beneficiari;
5. orientarea optimă a camerelor în care sunt cazaţi beneficiarii (pe direcţia est, sud-est, sud-vest, nord-vest) va fi de preferat pe partea opusă arterelor stradale, cu evitarea orientării ferestrelor exclusiv spre nord;
6. culoarele de acces vor avea minimum 1,20 m lăţime, cu pardoseală aderentă şi uşor de igienizat, fără trepte/denivelări, astfel încât să permită deplasarea cu fotoliului rulant;
7. clădirile cu etaj vor fi dotate cu ascensor adaptat pentru transportul beneficiarilor cu fotoliul rulant. În situaţia în care această adaptare nu se poate realiza, beneficiarii dependenţi vor fi cazaţi, obligatoriu, la parterul clădirii;
8. pe pereţi se aplică materiale de finisare lavabile, uşor de igienizat, în culori cu efect sanogen, relaxante pentru psihic, cum ar fi: galben deschis, bleu, vernil, crem, alb;
9. asigurarea unei temperaturi optime (18-22ºC iarna, nu mai mult de 26ºC vara), pentru a evita senzaţia de oboseală fizică dată de frig, respectiv senzaţia de oboseală psihică dată de căldura excesivă;
10. asigurarea unei ventilaţii optime, atât naturală, cât şi artificială;
11. asigurarea unei umidităţi relative optime de 35-65%;
12. asigurarea unui iluminat natural optim şi a unui iluminat artificial mixt, cu lumină caldă, pentru a evita oboseala oculară;
13. izolarea fonică adecvată;
14. izolarea camerelor de locuit de încăperile tehnice, unde se pot produce zgomote, mirosuri, vapori.
(3) Centrul rezidenţial de îngrijiri paliative trebuie să respecte şi cerinţele prevăzute în anexa nr. 5 la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 253/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare, funcţionare şi autorizare a serviciilor de îngrijiri paliative, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 5
(1) Centrul rezidenţial va asigura grupuri sanitare, cu respectarea normei ca fiecare cameră să fie dotată cu un grup sanitar dotat cu baie/duş şi vas de toaletă, adaptate atât persoanelor care se pot deplasa, cât şi persoanelor care nu se pot deplasa.
(2) Fiecare cameră trebuie prevăzută cu grup sanitar propriu, dotat cu vas de toaletă, baie/duş, cu respectarea normativului privind adaptarea clădirilor civile la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap.
ART. 6
În centrul rezidenţial trebuie să se asigure apă curentă, rece şi caldă. Apa destinată consumului uman trebuie să îndeplinească condiţiile de potabilitate în conformitate cu prevederile legale.
ART. 7
(1) Spaţiul necesar pentru serviciile de asistenţă medicală şi îngrijiri medicale este reprezentat de un cabinet pentru consultaţii/tratamente medicale de minimum 16,00 mp, dotat cu chiuvetă racordată la apă curentă rece şi caldă.
(2) Centrul rezidenţial asigură un spaţiu amenajat şi dotat corespunzător pentru tratarea şi izolarea beneficiarilor cu boli transmisibile sau colonizate cu germeni cu risc epidemiologic major.
(3) Centrul rezidenţial va asigura circuite funcţionale optime şi sigure pentru beneficiarii săi.
(4) Pentru acordarea serviciilor de asistenţă medicală sau îngrijiri medicale se utilizează materiale sanitare şi instrumentar de unică folosinţă sau care se sterilizează.
(5) Centrele rezidenţiale pot asigura sterilizarea instrumentarului, a dispozitivelor medicale şi a materialelor sanitare pe baza contractelor încheiate cu unităţi specializate şi autorizate în acest sens sau prin organizarea unui serviciu propriu de sterilizare.
(6) La organizarea activităţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi a activităţilor conexe (spălare, decontaminare, împachetare şi stocare) se vor avea în vedere următoarele:
a) asigurarea circuitelor funcţionale şi utilizarea spaţiilor anume desemnate;
b) amplasarea punctului de sterilizare într-un spaţiu adecvat organizării activităţii de curăţare şi pregătire pentru sterilizare a instrumentarului şi/sau a materialului moale, sterilizării propriu-zise şi depozitării temporare a materialului sterilizat, respectându-se principiul separării materialelor sterile de cele nesterile;
c) utilizarea aparaturii de sterilizare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la normele tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea dispozitivelor medicale reutilizabile, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.761/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unităţile sanitare publice şi private, evaluarea eficacităţii procedurilor de curăţenie şi dezinfecţie efectuate în cadrul acestora, procedurile recomandate pentru dezinfecţia mâinilor în funcţie de nivelul de risc, precum şi metodele de evaluare a derulării procesului de sterilizare şi controlul eficienţei acestuia, cu modificările şi completările ulterioare;
d) se interzice sterilizarea la temperatură uscată (etuvă/pupinel);
e) în locul de amplasare a aparaturii de sterilizare se vor afişa ciclul de sterilizare, precum şi instrucţiunile de lucru specifice aparatului cu care se face sterilizarea;
f) sterilizarea prin metode fizice şi fizico-chimice se înregistrează în Registrul de evidenţă a sterilizării, care cuprinde:
1. data şi numărul aparatului, conţinutul şi numărul obiectelor din şarjă;
2. numărul şarjei de sterilizare;
3. temperatura şi, după caz, presiunea la care s-a efectuat sterilizarea;
4. ora de începere şi de încheiere a fiecărui ciclu de sterilizare;
5. rezultatele indicatorilor fizico-chimici şi rezultatul testelor biologice;
6. semnătura persoanei responsabile cu sterilizarea şi care eliberează materialul steril;
g) dacă sterilizarea se efectuează în altă parte decât locaţia centrului rezidenţial, trebuie să se facă dovada sterilizării prin următoarele:
1) contractul încheiat între cele două părţi;
2) documente privind tipul, metoda, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;
3) documente privind data sterilizării şi numele persoanei care a executat sterilizarea;
4) documente privind cantitatea şi tipul de instrumentar sterilizat;
5) documente privind monitorizarea sterilizării prin indicatorii chimici sau biologici;
6) documente privind condiţiile de transport al instrumentarului sterilizat;
7) asigurarea condiţiilor specifice de păstrare a echipamentului/instrumentarului steril.
ART. 8
Spaţiul destinat activităţilor social-culturale şi/sau ergoterapiei se organizează în conformitate cu prevederile standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale în cauză, aprobate prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
ART. 9
(1) Dimensionarea spaţiului de preparare a hranei se face în funcţie de capacitatea de cazare a centrului rezidenţial. Spaţiul de preparare a hranei cuprinde următoarele spaţii/zone special destinate:
a) zona de recepţie şi depozitare a alimentelor şi produselor neprelucrate, care va fi organizată astfel încât să se respecte condiţiile de recepţie, depozitare şi preparare a hranei prevăzute de legislaţia în vigoare referitoare la unităţile de alimentaţie publică;
b) spaţii special destinate prelucrării primare a alimentelor, în funcţie de categoria acestora: preparare legume şi fructe, preparare carne şi produse din carne, preparare lactate, peşte, ouă;
c) spaţiile de preparare a hranei sunt prevăzute cu o zonă destinată prelucrării termice pentru mesele principale, precum şi o zonă destinată preparatelor reci;
d) spaţii speciale de prelucrare a materiei prime şi a produselor finite (mese sau tocătoare diferite), marcate vizibil: „peşte crud“, „peşte fiert“, „pâine“;
e) spaţiul destinat spălării veselei va fi separat de cel al prelucrării şi preparării alimentelor;
f) spaţiul de depozitare a veselei curate va fi separat de spaţiul de depozitare a vaselor în care se prepară mâncarea;
g) spaţii frigorifice separate, unde se păstrează produsele perisabile, la temperatura prevăzută de furnizor, separat pentru legume şi fructe, carne şi preparate din carne, ouă, lapte, peşte;
h) spaţii diferite de păstrare atât a preparatelor finite, a celor care se consumă fără a mai fi prelucrate termic, cât şi a preparatelor din carne, peşte, viscere crude, preparatelor din carne crudă (mititei, carne tocată etc.);
i) spaţii special destinate păstrării preparatelor culinare finite, până la servirea lor de către beneficiari, care să asigure o temperatură de minimum +60 ºC (mâncărurile calde) sau de maximum +8 ºC (preparatele reci);
j) spaţiu de lucru pentru dietetician/bucătar, amplasat în apropierea zonei de preparare a hranei;
k) sala de mese.
(2) În unităţile cu un singur spaţiu de producţie, ca de exemplu bucătăria, în care se realizează prepararea, fierberea sau coacerea alimentelor se vor amenaja spaţii distincte conform alin. (1) sau se vor folosi ca materii prime numai produse agroalimentare gata curăţate, porţionate şi ambalate.
(3) Refolosirea ca materie primă a preparatelor culinare finite ori amestecarea tocăturilor de carne crudă cu cele tratate termic nu este permisă.
(4) Meniul şi dietele sunt stabilite de către un dietetician. În funcţie de recomandările medicului curant, pentru persoanele cu afecţiuni cronice, cu diferite alergii/intoleranţe alimentare care necesită un regim alimentar special, se vor asigura meniuri speciale/ personalizate. Centrul rezidenţial va asigura aprovizionarea cu alimentele necesare pregătirii meniurilor speciale/personalizate.
ART. 10
(1) Servirea hranei de către beneficiari se face în spaţii special amenajate sau în dormitoarele acestora, în cazul beneficiarilor a căror condiţie de sănătate nu permite deplasarea.
(2) Asigurarea hranei se poate realiza şi în regim de catering, iar, în acest caz, centrul rezidenţial trebuie să deţină spaţii pentru servirea hranei, care să corespundă cerinţelor de igienă, accesibilitate, funcţionalitate şi confort, prevăzute de legislaţia în vigoare.
(3) Se vor consuma doar mâncărurile pregătite în aceeaşi zi şi obligatoriu se vor păstra, timp de 48 de ore, probe din fiecare fel de mâncare servit, în recipiente curate, acoperite şi etichetate, la o temperatură de +4 ºC, în spaţii frigorifice, special destinate acestui scop, indiferent de modul de preparare şi furnizare a hranei.
ART. 11
(1) Spaţiile destinate servirii hranei trebuie să fie dotate cu mobilier funcţional, confortabil, realizat din materiale uşor de igienizat şi cu spaţii frigorifice pentru uzul personal al beneficiarilor.
(2) Se vor asigura veselă şi tacâmuri suficiente.
ART. 12
(1) Spaţiul destinat activităţilor administrativ-gospodăreşti cuprinde:
a) spaţiu de spălare-sterilizare a ploştilor şi a altor recipiente;
b) un spaţiu de colectare a rufelor murdare şi o boxă de curăţenie;
c) serviciul de spălătorie;
d) un spaţiu de depozitare a lenjeriei, prosoapelor şi a hainelor curate ale beneficiarilor;
e) spaţii pentru serviciul administrativ;
f) spaţii pentru personalul medico-sanitar, auxiliar şi personalul TESA.
(2) Serviciul de spălătorie se organizează ca serviciu unic pentru centrul rezidenţial şi asigură operaţiunile de primire, triere, spălare, uscare, călcare şi depozitare a hainelor beneficiarilor şi a lenjeriei comune. Dimensionarea şi echiparea spălătoriei se fac în funcţie de capacitatea centrului rezidenţial, a personalului şi a tipului de utilaj şi tehnologie de spălare utilizate şi de numărul beneficiarilor.
(3) Amplasarea spaţiilor spălătoriei se face în flux continuu, astfel:
a) primirea şi trierea textilelor murdare;
b) înmuiere şi dezinfecţie;
c) spălarea mecanică cu program;
d) uscarea şi călcarea textilelor se fac mecanizat, într-o încăpere distinctă, separată de partea de spălare şi stoarcere.
(4) Colectarea textilelor murdare se face în saci etanşi, iar după spălare, hainele curate se distribuie din depozitul spălătoriei către beneficiari, în funcţie de necesităţi.
(5) Serviciul de spălătorie poate fi externalizat, caz în care sunt necesare 2 încăperi sau spaţii separate: pentru depozitarea textilelor murdare şi pentru depozitarea textilelor curate.
(6) Spaţiile destinate pentru depozitarea hainelor, lenjeriei, încălţămintei, precum şi a obiectelor de uz propriu ale beneficiarilor sunt dotate cu dulapuri şi/sau noptiere, care pot fi amplasate în dormitoarele acestora sau, după caz, în camere cu destinaţie specială.
ART. 13
(1) Spaţiile tehnico-utilitare cuprind instalaţii de ventilare, centrală termică, depozite.
(2) Centrul rezidenţial va fi racordat la sistemul public de alimentare cu apă potabilă sau la surse proprii de apă, care trebuie să corespundă condiţiilor de calitate pentru apa potabilă, conform Ordonanţei Guvernului nr. 7/2023 privind calitatea apei destinate consumului uman, aprobată cu modificări prin Legea nr. 96/2024, şi Hotărârii Guvernului nr. 971/2023 pentru aprobarea Normelor de supraveghere, monitorizare şi inspecţie sanitară a calităţii apei potabile.
(3) Centrul rezidenţial va fi prevăzut cu instalaţii interioare de furnizare/alimentare cu apă, în conformitate cu normativele de proiectare, execuţie şi exploatare.
(4) Monitorizarea calităţii apei distribuite din surse proprii în interiorul centrului rezidenţial se realizează pe baza unui plan de monitorizare a calităţii apei, avizat de direcţia de sănătate publică judeţeană (DSP)/a municipiului Bucureşti. Punctele de prelevare a apei se stabilesc de către DSP judeţene/a municipiului Bucureşti, de comun acord cu administratorul centrului rezidenţial, cu precădere în zonele ce prezintă risc de infecţii cu Legionella, precum şi în blocul alimentar, spaţiile de distribuţie a alimentelor.
ART. 14
(1) Pentru asigurarea continuă a necesarului de apă, centrele rezidenţiale sunt dotate cu rezervoare de acumulare dimensionate astfel încât să asigure o rezervă de consum de 1-3 zile.
(2) Rezervoarele vor fi amplasate în circuitul general al apei, astfel încât aceasta să fie în permanenţă proaspătă.
ART. 15
Centrul rezidenţial este racordat la sistemul public de colectare şi epurare a apelor uzate, iar în lipsa unor sisteme publice de canalizare accesibile acesta are obligaţia de a se dota cu instalaţii proprii pentru colectarea, tratarea şi evacuarea apelor uzate, care se vor executa şi exploata astfel încât să nu provoace poluarea solului, a apelor sau a aerului.
ART. 16
Instalaţiile interioare de distribuţie a apei potabile şi de evacuare a apelor uzate, sifoanele din pardoseală, obiectele sanitare, precum W.C.-uri, pisoare, lavoare, băi, duşuri trebuie menţinute în permanenţă în stare de funcţionare şi de curăţenie.
ART. 17
(1) Spaţiile pentru personalul medico-sanitar şi vizitatori sunt dotate cu: vestiare (spaţiu dotat cu dulapuri), spaţii pentru igienizare, W.C., lavoar şi spaţii pentru îmbrăcare-dezbrăcare (1,00 mp/persoană).
(2) Dimensionarea vestiarelor se face în raport cu numărul de angajaţi/capacitatea centrului rezidenţial.
ART. 18
(1) Curăţarea şi dezinfecţia se asigură ţinând cont de următoarele aspecte igienico-sanitare:
a) pentru curăţarea pardoselilor se folosesc produse de curăţare, iar suprafeţele vizibil murdare cu sânge sau cu produse biologice se vor decontamina cu produse biocide înainte de a fi curăţate; măturatul uscat este interzis;
b) covoarele şi mochetele se curăţă prin folosirea zilnică a aspiratorului de praf; aspiratorul de praf trebuie prevăzut cu două filtre, pentru împiedicarea diseminării prafului bacterian; covoarele şi mochetele se curăţă cu produse de curăţare, periodic sau când sunt vizibil murdare; măturatul uscat este interzis;
c) pereţii şi pavimentele, dacă sunt finisate cu materiale lavabile, se curăţă cu produse de curăţare, periodic şi când sunt vizibil murdare; în cazul finisajelor nelavabile, curăţarea se face cu aspiratorul de praf, ori de câte ori este nevoie;
d) mobila şi pervazurile se şterg de praf zilnic cu un material moale, impregnat cu substanţe special destinate curăţării; obiectele aflate la înălţime şi tapiţeria mobilei se curăţă zilnic, cu aspiratorul de praf;
e) W.C.-urile şi pisoarele se curăţă cu peria şi cu produse de curăţare adecvate şi se dezinfectează zilnic şi ori de câte ori este nevoie;
f) cada de baie se spală cu produse de curăţare, apoi se dezinfectează; operaţiunile se realizează zilnic şi după fiecare utilizare;
g) chiuveta va avea suprafaţa intactă şi nu va fi prevăzută cu scurgător de lemn; nu se admit tuburi din cauciuc, care să prelungească robinetele; chiuveta se curăţă şi se dezinfectează zilnic, inclusiv interiorul robinetului, folosind o perie subţire;
h) săpunul solid se păstrează uscat într-o savonieră care să permită scurgerea apei sau suspendat cu dispozitiv magnetic; este de preferat montarea distribuitoarelor de perete pentru săpun; savonierele şi dispozitivele de perete pentru distribuirea săpunului se curăţă şi se clătesc cu apă fierbinte înainte de reumplere;
i) echipamentele şi materialele de curăţenie: lavetele, bureţii, periile, ştergătoarele se spală zilnic cu produse de curăţare şi se clătesc cu apă fierbinte; se usucă şi se depozitează uscate.
(2) Curăţenia, dezinfecţia şi sterilizarea se vor face în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.761/2021, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Dezinsecţia şi deratizarea se realizează cu produse biocide, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii, al ministrului mediului şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 10/368/11/2010 privind aprobarea procedurii de avizare a produselor biocide care sunt plasate pe piaţă pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 19
(1) Dezinsecţia periodică se face ori de câte ori este nevoie, dar nu la intervale mai mari de 3 luni, iar deratizarea se face la nevoie, dar nu la perioade mai mari de 6 luni.
(2) Între operaţiunile periodice se vor aplica proceduri de dezinsecţie şi deratizare curente, de întreţinere, în funcţie de prezenţa vectorilor, în conformitate cu Ordinul ministrului sănătăţii nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 20
Colectarea deşeurilor menajere se face în recipiente corespunzătoare, prevăzute cu pungi din material plastic, închise etanş şi se va asigura evacuarea periodică a acestora, cu spălarea şi dezinfectarea obligatorie după golire.
ART. 21
(1) Colectarea deşeurilor medicale şi a celor cu potenţial de risc epidemiologic se efectuează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţi medicale.
(2) Pentru ridicarea şi neutralizarea deşeurilor de tip menajer şi a deşeurilor medicale, conducerea centrului rezidenţial încheie un contract de prestări servicii cu firme autorizate.
ART. 22
(1) În centrul rezidenţial îşi desfăşoară activitatea personal medico-sanitar, astfel:
a) un medic cu specialitatea medicină de familie, prin angajaţii proprii sau prin contractare de servicii;
b) asistenţi medicali, cu studii postliceale/superioare, care să asigure servicii medicale 24 de ore din 24, 7 zile din 7;
c) personal auxiliar;
d) un psiholog, cu specialitatea psihologie clinică, consiliere psihologică şi psihoterapie, prin angajaţii proprii ai centrului rezidenţial sau prin contractarea de servicii de specialitate.
(2) Fiecare centru rezidenţial trebuie să asigure următoarele:
a) înregistrarea datelor medicale ale fiecărui beneficiar în fişa de consultaţie şi în registrul de consultaţie;
b) un program de vizite al aparţinătorilor, adecvat situaţiei epidemiologice;
c) aplicarea normelor de prevenire şi limitare a infecţiilor asociate asistenţei medicale şi rezistenţei microbiene, conform legislaţiei în vigoare;
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: