Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 23 august 2024  de aplicare a dispoziţiilor privind dreptul poliţistului la decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 23 august 2024 de aplicare a dispoziţiilor privind dreptul poliţistului la decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică

EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 851 din 26 august 2024
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 139 din 23 august 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 851 din 26 august 2024.
──────────
    ART. 1
    Poliţistului i se decontează, la cerere, cheltuieli de asistenţă juridică, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 28 alin. (1) lit. o) şi art. 28^1 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    (1) Poliţistul solicită decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică prin cerere scrisă adresată ordonatorului de credite care asigură finanţarea unităţii în care acesta era încadrat la data luării la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale, la care anexează documentele prin care face dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 28 alin. (1) lit. o) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care poliţistul are calitatea de membru al unei organizaţii sindicale sau profesionale, acesta menţionează în cerere dacă solicită ca un reprezentant al organizaţiei respective să participe la activităţile comisiei desemnate să verifice îndeplinirea condiţiilor necesare pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică.
    (2) Dovada îndeplinirii condiţiilor privind desfăşurarea unui proces penal şi/sau civil împotriva poliţistului, pentru fapte săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu, se face după cum urmează:
    a) pentru situaţia în care împotriva poliţistului a fost desfăşurat sau se desfăşoară un proces penal pentru fapte săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu, acesta prezintă o copie a documentului emis de organele judiciare prin care a fost informat cu privire la fapta pentru care a fost/este cercetat şi la încadrarea juridică a acesteia sau, în lipsa deţinerii acestui document, o declaraţie pe propria răspundere cu privire la faptul că a fost ori că este urmărit penal sau judecat pentru săvârşirea unei infracţiuni în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
    b) pentru situaţia în care împotriva poliţistului a fost desfăşurat sau se desfăşoară un proces civil pentru fapte săvârşite în exercitarea atribuţiilor de serviciu, acesta prezintă, în copie, documentul comunicat de instanţa de judecată din cuprinsul căruia rezultă faptul că a fost chemat în judecată pentru repararea prejudiciului produs prin săvârşirea unei fapte delictuale în exercitarea atribuţiilor de serviciu şi dovada comunicării acestuia.

    (3) Dovada îndeplinirii condiţiei privind situaţia în care poliţistul are sau a avut în cadrul unui proces penal calitatea de persoană vătămată printr-o faptă de ultraj se face prin prezentarea, în copie, a oricărui document emis de organele judiciare în legătură cu calitatea sa de persoană vătămată în cadrul acelui proces penal sau, în lipsa deţinerii acestui document, a unei declaraţii pe propria răspundere cu privire la faptul că are sau că a avut calitatea de persoană vătămată în cadrul unui asemenea proces penal.
    (4) În cuprinsul declaraţiilor pe propria răspundere prevăzute la alin. (2) lit. a) şi alin. (3), poliţistul indică numărul dosarului penal şi data la care a fost informat de organul judiciar cu privire la fapta pentru care a fost/este cercetat şi la încadrarea juridică a acesteia sau, după caz, data la care a luat la cunoştinţă despre dobândirea calităţii de persoană vătămată prin fapta de ultraj.
    (5) Dovada îndeplinirii condiţiei privind efectuarea cheltuielilor de asistenţă juridică se face prin prezentarea de documente justificative, din cuprinsul cărora să rezulte că s-a plătit o anumită sumă de bani cu titlu de onorariu cuvenit pentru asistenţa juridică acordată în cadrul procesului penal sau civil în care poliţistul dovedeşte, potrivit alin. (2) sau (3), că a fost sau că este implicat, pe care poliţistul certifică olograf, datat şi semnat, acordarea în fapt a asistenţei juridice. Prin documente justificative se înţelege extrasul din contractul încheiat între poliţist şi avocat care conţine obiectul şi costurile aferente, factura privind valoarea prestării serviciilor de asistenţă juridică, precum şi instrumentele de plată emise în condiţiile legii care atestă achitarea acestora.
    (6) În cazul în care contractul de asistenţă juridică are ca obiect mai multe servicii prestate de avocat, pentru a face dovada îndeplinirii condiţiei privind efectuarea cheltuielilor de asistenţă juridică, revine în sarcina poliţistului să prezinte factura privind valoarea prestării serviciilor de asistenţă juridică, precum şi instrumentele de plată emise în condiţiile legii care atestă achitarea acestora, corespunzătoare exclusiv sumelor plătite cu titlu de onorariu cuvenit pentru asistenţa juridică acordată în cadrul procesului penal sau civil în care poliţistul dovedeşte, potrivit alin. (2) sau (3), că a fost sau că este implicat. Poliţistul certifică olograf, datat şi semnat, pe documentele prezentate, acordarea în fapt a asistenţei juridice.
    (7) În aplicarea alin. (5) şi (6) se iau în considerare plăţile cu titlu de onorariu cuvenit pentru asistenţa juridică acordată poliţistului care participă la procesul penal sau civil în calitatea procesuală dovedită potrivit alin. (2) sau (3) sau într-o calitate procesuală ce decurge din aceasta potrivit normelor de procedură penală, respectiv normelor de procedură civilă.

    ART. 3
    (1) În vederea stabilirii unităţii în care era încadrat poliţistul la data luării la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale, în sensul art. 28^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare:
    a) data la care poliţistul a luat la cunoştinţă despre dobândirea calităţii de suspect este data la care a fost informat de organul judiciar cu privire la fapta pentru care a fost/este cercetat şi la încadrarea juridică a acesteia, înscrisă pe documentul emis în acest sens de organele judiciare sau, după caz, indicată de poliţist în cuprinsul declaraţiei pe propria răspundere prevăzută la art. 2 alin. (2) lit. a);
    b) data la care poliţistul a luat la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale în care este chemat în judecată pentru repararea prejudiciului produs prin săvârşirea unei fapte delictuale în exercitarea atribuţiilor de serviciu este data la care i-a fost comunicat de instanţa de judecată documentul prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. b);
    c) data la care poliţistul a luat la cunoştinţă despre dobândirea calităţii de persoană vătămată printr-o faptă de ultraj este data înscrisă pe documentul emis de organele judiciare în legătură cu calitatea de persoană vătămată a poliţistului sau, după caz, indicată de acesta în cuprinsul declaraţiei pe propria răspundere prevăzută la art. 2 alin. (3).

    (2) În vederea calculării termenului de decădere prevăzut la art. 28^1 alin. (1) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, data efectuării cheltuielilor de asistenţă juridică este data înscrisă pe instrumentul de plată emis în condiţiile legii care atestă efectuarea fiecărei plăţi cu titlu de onorariu cuvenit pentru asistenţa juridică acordată în cadrul procesului penal sau civil în care poliţistul dovedeşte, potrivit art. 2 alin. (2) sau (3), că a fost sau că este implicat.

    ART. 4
    (1) Cererea şi documentele prevăzute la art. 2 se depun personal sau prin reprezentant ori se transmit prin poştă la secretariatul ordonatorului de credite care asigură finanţarea unităţii în care poliţistul era încadrat la data luării la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale. Cererea se înregistrează la secretariat la data depunerii, respectiv a primirii prin poştă.
    (2) Convenţia prevăzută la art. 28^1 alin. (2) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se încheie în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii poliţistului, dacă se constată că sunt îndeplinite condiţiile pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică. Clauzele minime obligatorii ale convenţiei sunt cuprinse în modelul de convenţie, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme.
    (3) Ordonatorul de credite desemnează, în termen de 2 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, o comisie, formată din cel puţin trei membri, care să verifice îndeplinirea condiţiilor necesare pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică.
    (4) Între membrii comisiei prevăzute la alin. (3) este desemnat şeful nemijlocit al poliţistului potrivit postului pe care poliţistul îl ocupa la data comiterii faptei de către acesta sau împotriva sa. În situaţia în care ordonatorul de credite este şeful nemijlocit al poliţistului, între membrii comisiei este desemnat unul dintre înlocuitorii legali ai ordonatorului de credite.
    (5) Comisia, pe baza analizei fişei postului pe care poliţistul îl ocupa la data comiterii faptei de către acesta sau împotriva sa, a dispoziţiilor legale incidente, a documentelor şi declaraţiilor pe propria răspundere depuse de poliţist, precum şi a datelor accesibile la nivelul unităţii cu privire la împrejurările comiterii faptei în cauză, întocmeşte un raport de verificare pe care îl prezintă ordonatorului de credite în termenul stabilit de acesta, care nu poate depăşi a 15-a zi lucrătoare de la data înregistrării cererii. În situaţia în care poliţistul în cauză a solicitat ca un reprezentant al organizaţiei sindicale sau profesionale din care face parte să participe la activităţile comisiei, acesta din urmă participă în calitate de invitat. Informarea organizaţiei se realizează cu cel puţin 2 zile lucrătoare înainte de începerea activităţilor comisiei. Sub rezerva îndeplinirii obligaţiei de informare a organizaţiei sindicale sau profesionale, lipsa reprezentantului acesteia nu împiedică desfăşurarea activităţilor comisiei.
    (6) Convenţia privind decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică se întocmeşte de către structura desemnată la nivelul unităţii cu responsabilităţi pe linia angajării cheltuielilor de asistenţă juridică şi se transmite structurilor de specialitate pentru acordarea avizului pentru legalitate, respectiv a vizei pentru control financiar preventiv propriu.
    (7) Cererile ulterioare pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică formulate în baza convenţiei încheiate între poliţist şi ordonatorul de credite se depun şi se înregistrează potrivit alin. (1), însoţite exclusiv de documentele justificative prevăzute la art. 2 alin. (5) şi, atunci când este cazul, de cele prevăzute la art. 2 alin. (6). Structurile desemnate de către ordonatorul de credite emit formularele pentru operaţiunile specifice utilizării fondurilor bugetare, pe baza convenţiei şi a cererilor de decontare depuse de către solicitant.
    (8) Documentele justificative prevăzute la alin. (1), (2), (5) şi (7) se transmit structurii financiare în vederea efectuării plăţii.
    (9) Sub rezerva incidenţei dispoziţiilor art. 28^1 alin. (4) şi (5) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică se achită solicitantului în limita bugetului aprobat şi a plafonului stabilit potrivit legii, fără a depăşi valoarea cheltuielilor de asistenţă juridică prevăzută în contractul încheiat între poliţist şi avocat.
    (10) Poliţistul este obligat să informeze, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare de la ivirea situaţiei, ordonatorul de credite cu care a încheiat convenţia despre apariţia oricăreia dintre situaţiile prevăzute la art. 28^1 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv orice schimbare intervenită, de natură să modifice condiţiile care au stat la baza încheierii convenţiei.
    (11) În cazul în care constată că nu sunt îndeplinite condiţiile pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică, ordonatorul de credite comunică în scris poliţistului, în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, motivele care au stat la baza respingerii acesteia.

    ART. 5
    Atunci când poliţistul care solicită decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică este ordonatorul de credite, atribuţiile prevăzute la art. 28^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la art. 4, se exercită de către persoana care are competenţa de numire în funcţie a poliţistului în cauză.

    ART. 6
    (1) Ministrul afacerilor interne exercită atribuţiile prevăzute la art. 28^1 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv cele prevăzute la art. 4, atunci când poliţistul care solicită decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică este numit în Ministerul Afacerilor Interne pe o funcţie de demnitate publică sau exercită o funcţie din categoria înalţilor funcţionari publici.
    (2) Competenţa ministrului afacerilor interne de a încheia convenţia prevăzută la art. 28^1 alin. (2) din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se deleagă:
    a) conducătorului unităţii aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, pentru personalul propriu;
    b) secretarilor de stat sau secretarului general, potrivit competenţelor de coordonare stabilite prin norme interne, pentru şefii/comandanţii structurilor din aparatul central, respectiv pentru şefii/comandanţii instituţiilor şi structurilor aflate în subordinea/în cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
    c) secretarilor de stat sau subsecretarilor de stat pentru personalul încadrat la cabinetul propriu.

    (3) Prevederile art. 4 se aplică în mod corespunzător de către persoanele cărora le-a fost delegată competenţa potrivit alin. (2).

    ART. 7
    Poliţistul nemulţumit de modul de soluţionare a cererilor pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică se poate adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.

    ANEXA 1

    la normele de aplicare
    Model de convenţie privind decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică

┌──────────────────────────────────────┐
│Acest model cuprinde clauze minime │
│obligatorii şi se utilizează ca punct │
│de plecare în elaborarea convenţiei │
│privind decontarea cheltuielilor de │
│asistenţă juridică. În funcţie de │
│situaţia de fapt, convenţia poate │
│include clauze suplimentare. │
│Menţiunile evidenţiate cu caracter │
│italic se adaptează în funcţie de │
│situaţia specifică fiecărui poliţist. │
└──────────────────────────────────────┘


    CONVENŢIE
    privind decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică nr. .........../.........
    În baza art. 28 alin. (1) lit. o) şi art. 28^1 din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, se încheie prezenta convenţie
    între
    1. ......(unitatea de poliţie a M.A.I.)......... , cu sediul în .............., tel.: ..............., fax: ............, adresă de e-mail ........., cod fiscal ............, cont IBAN nr. .............., deschis la ................, reprezentat prin domnul/doamna ................... - ordonator de credite care asigură finanţarea unităţii în care poliţistul era încadrat la data luării la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale, pe de o parte, şi
    2. Domnul/Doamna ................., identificat(ă) prin C.I. eliberată de ............, seria ..............., CNP ................., domiciliat(ă) în ...................., având reşedinţa în ................ (dacă este cazul), tel.: ............., adresă de e-mail ............... - agent/ofiţer de poliţie al unităţii .......................................... la data luării la cunoştinţă despre dobândirea calităţii procesuale, pe de altă parte,
    având în vedere raportul de verificare înregistrat cu nr. ................, prin care s-a stabilit că sunt îndeplinite condiţiile necesare pentru decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică, a intervenit prezenta convenţie, cu următoarele clauze:
    ART. 1
    Scopul convenţiei
    Scopul convenţiei îl reprezintă stabilirea clauzelor şi a condiţiilor esenţiale care vor guverna raportul dintre ordonatorul de credite şi poliţist pe durata decontării cheltuielilor de asistenţă juridică cuvenite acestuia din urmă.

    ART. 2
    Obiectul convenţiei
    Obiectul convenţiei îl reprezintă decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică efectuate de poliţist în cadrul procesului penal şi/sau civil din Dosarul nr. ……………………, care a fost desfăşurat/se desfăşoară împotriva sa, pentru fapte săvârşite în
    exercitarea atribuţiilor de serviciu/în cadrul unui proces penal în care are/a avut calitatea de persoană vătămată printr-o faptă de ultraj.

    ART. 3
    Decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică
    (1) Cheltuielile de asistenţă juridică se decontează în baza cererii/cererilor poliţistului, formulate în termen de maximum 3 ani de la efectuarea acestora.
    (2) Cheltuielile de asistenţă juridică se decontează în limita unui plafon^1 de ........ lei.
    ^1 Care reprezintă valoarea unui câştig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat, stabilită la data încheierii convenţiei şi care se aplică pentru fiecare proces penal sau civil, fără a depăşi valoarea cheltuielilor de asistenţă juridică prevăzută în contractul încheiat între poliţist şi avocat.

    (3) Termenul de 3 ani prevăzut la alin. (1) este termen de decădere.
    (4) Decontarea se realizează de către structura financiară, pe baza documentelor justificative prevăzute la art. 4 alin. (8) din Normele de aplicare a dispoziţiilor privind dreptul poliţistului la decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică, aprobate prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 139/2024, în limita bugetului aprobat şi a plafonului stabilit potrivit legii, fără a depăşi valoarea cheltuielilor de asistenţă juridică prevăzută în contractul încheiat între poliţist şi avocat.

    ART. 4
    Clauze privind recuperarea sumelor de către unitatea de poliţie
    (1) Poliţistul se obligă să restituie sumele primite, în următoarele situaţii:
    a) instanţa de judecată a constatat vinovăţia sa, printr-o hotărâre definitivă;
    b) poliţistul a încheiat un contract de tranzacţie ori un acord de mediere;
    c) instanţa de judecată a constatat că poliţistul nu a săvârşit fapta în exercitarea atribuţiilor de serviciu.

    (2) Poliţistul se obligă să restituie sumele primite şi în situaţia în care instanţa de judecată a constatat nevinovăţia sa, printr-o hotărâre definitivă, şi a fost admisă în favoarea acestuia plata cheltuielilor de judecată cu titlu de onorariu avocat.
    (3) Restituirea sumelor de către poliţist se poate face prin acordul de plată al acestuia, în condiţiile prevăzute la art. 63^7 din Legea nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Poliţistul este obligat să informeze, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare ordonatorul de credite despre apariţia oricăreia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), respectiv orice schimbare intervenită, de natură să modifice condiţiile care au stat la baza încheierii prezentei convenţii.
    (5) Prezenta convenţie reprezintă titlu executoriu pentru recuperarea sumelor.

    ART. 5
    Durata convenţiei
    Prezenta convenţie intră în vigoare la data semnării de către ambele părţi.

    ART. 6
    Încetarea convenţiei
    Prezenta convenţie încetează în cauzele prevăzute de art. 1.321 din Codul civil.

    ART. 7
    Comunicări
    (1) Orice comunicare între părţi, referitoare la îndeplinirea prezentei convenţii, trebuie să fie transmisă în scris la adresele menţionate în preambulul acesteia.
    (2) Comunicările dintre părţi se pot face şi prin telefon, fax, poştă sau e-mail, cu condiţia confirmării în scris a primirii comunicării.

    ART. 8
    Legea aplicabilă convenţiei
    Legea aplicabilă prezentei convenţii este legea română, convenţia urmând a fi interpretată potrivit acestei legi.

    ART. 9
    Limba convenţiei
    Limba prezentei convenţii şi a tuturor comunicărilor scrise va fi limba oficială a statului român, respectiv limba română.

    ART. 10
    Modificarea convenţiei
    (1) Părţile pot stabili de comun acord modificarea prezentei convenţii, prin încheierea unui act adiţional. Comunicarea intenţiei de modificare se face în scris, potrivit clauzelor stabilite la art. 7.
    (2) Nicio clauză din prezenta convenţie nu poate fi contrară cu normele stabilite de Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici cu Normele de aplicare a dispoziţiilor privind dreptul poliţistului la decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică, aprobate prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 139/2024.

    ART. 11
    Soluţionarea eventualelor divergenţe şi a litigiilor
    (1) Pe tot parcursul soluţionării eventualelor divergenţe, părţile sunt ţinute să respecte dispoziţiile Legii nr. 360/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor de aplicare a dispoziţiilor privind dreptul poliţistului la decontarea cheltuielilor de asistenţă juridică, aprobate prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 139/2024.
    (2) Dacă încercarea de soluţionare pe cale amiabilă eşuează, oricare dintre părţi are dreptul de a se adresa instanţelor de judecată competente.

    ART. 12
    Dispoziţii finale
    Dacă de la momentul efectuării cheltuielilor de către poliţist şi până la data decontării acestora intervine oricare dintre cazurile care nasc obligaţia de restituire a acestora, prevăzute la art. 4, decontarea efectivă nu se mai realizează.

    Părţile au înţeles să încheie astăzi, ............., prezenta convenţie, în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.

┌─────────────────────────────┬────────┐
│Ordonatorul de credite, │ │
│…………………………… │ │
│Avizat pentru legalitate │Poliţist│
│…………………………… │……………… │
│Vizat pentru control │ │
│financiar preventiv propriu │ │
│…………………………… │ │
└─────────────────────────────┴────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016