Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 14 martie 2024  privind certificarea şi supravegherea continuă a agenţilor aeronautici care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 14 martie 2024 privind certificarea şi supravegherea continuă a agenţilor aeronautici care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană militare

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 257 din 26 martie 2024
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. M.43 din 14 martie 2024, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 257 din 26 martie 2024.
──────────
    ART. 1
     Prezentele norme stabilesc modurile de certificare şi de supraveghere continuă a agenţilor aeronautici care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană militare, prevăzute în anexa nr. 1, denumite în continuare servicii.

    ART. 2
    (1) În scopul realizării siguranţei, agenţii aeronautici care au ca obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană, denumiţi în continuare agenţi, sunt certificaţi şi supravegheaţi continuu de către Autoritatea Aeronautică Militară Naţională, denumită în continuare AAMN.
    (2) Prin certificare şi supraveghere continuă se atestă faptul că organizaţia, personalul, procedurile şi tehnica agentului se conformează cerinţelor aplicabile stabilite prin acte normative sau standarde specifice domeniului furnizării serviciilor.
    (3) Agenţii care nu deţin un document de certificare, denumit în continuare certificat, sunt supuşi certificării prin evaluări de certificare, iar agenţii certificaţi sunt supuşi supravegherii continue prin evaluări periodice şi inspecţii neplanificate.

    ART. 3
        Abaterile de la cerinţele aplicabile, stabilite conform prevederilor art. 2 alin. (2), denumite în continuare neconformităţi, se clasifică astfel:
    a) observaţii - pentru situaţiile în care consecinţele posibile ale neconformităţilor sunt tolerabile şi faţă de care nu sunt necesare măsuri corective;
    b) neconformităţi de nivel 2 - pentru situaţiile în care consecinţele posibile ale neconformităţilor prezintă caracteristicile unei tolerabilităţi medii şi faţă de care sunt necesare monitorizarea şi implementarea unor măsuri corective;
    c) neconformităţi de nivel 1 - pentru situaţiile în care consecinţele posibile ale neconformităţilor sunt intolerabile şi faţă de care sunt necesare măsuri corective imediate şi adecvate.


    ART. 4
    (1) În scopul realizării siguranţei, pentru eliminarea neconformităţilor de nivel 1 şi 2 constatate, şeful AAMN dispune măsuri corective.
    (2) Pentru neconformităţile de nivel 2 constatate la agenţii certificaţi, şeful AAMN, prin decizie, limitează exercitarea dreptului de a furniza unul sau mai multe dintre serviciile prevăzute în certificat. În urma deciziei de limitare a exercitării dreptului de a furniza unul sau mai multe dintre serviciile din certificatul deţinut, agentul poate furniza respectivele servicii doar în limitele impuse prin decizie.
    (3) Pentru neconformităţile de nivel 1 constatate la agenţii certificaţi, şeful AAMN, prin decizie, suspendă exercitarea dreptului de a furniza unul sau mai multe dintre serviciile prevăzute în certificat. În urma deciziei de suspendare a dreptului de a furniza unul sau mai multe dintre serviciile prevăzute în certificatul deţinut, agentul nu mai poate furniza respectivele servicii.
    (4) Deciziile prevăzute la alin. (2) şi (3) cuprind motivele care au stat la baza emiterii lor, limitele exercitării dreptului de a furniza unul sau mai multe dintre serviciile prevăzute în certificat, respectiv serviciul/serviciile din certificat a cărui/căror furnizare este suspendată, după caz, datele de la care produc efecte şi perioadele după care efectele acestora încetează.
    (5) În cazul neconformităţilor de nivel 1 şi 2 pentru care, prin luarea unor măsuri imediate şi adecvate, consecinţele posibile devin tolerabile, în scopul asigurării continuităţii furnizării serviciilor, şeful AAMN nu dispune măsuri de limitare ori suspendare, după caz.

    ART. 5
    (1) Termenele prevăzute la art. 4 alin. (4) pot fi modificate, în cazuri temeinic justificate, prin decizie a şefului AAMN.
    (2) Întreaga perioadă de implementare a măsurilor corective stabilite prin planurile aprobate trebuie să fie acoperită prin decizii de limitare ori suspendare, după caz.
    (3) Depăşirea termenelor stabilite prin planurile de implementare a măsurilor corective aprobate atrage, în cazul neconformităţilor de nivel 2, suspendarea dreptului de a furniza serviciul/serviciile, respectiv revocarea certificatului, în cazul neconformităţilor de nivel 1.

    ART. 6
    (1) Pentru certificarea şi supravegherea continuă, şeful AAMN numeşte comisii de evaluare şi comisii de inspecţie, constituite din specialişti în servicii de trafic aerian, servicii militare de control tactic, managementul fluxurilor de trafic aerian militar, mangementul spaţiului aerian, servicii de comunicaţie, navigaţie şi supraveghere, servicii militare de informare aeronautică şi servicii militare meteorologice pentru navigaţia aeriană, din cadrul AAMN şi, la nevoie, din alte structuri, cu nivel de acces la informaţii corespunzător.
    (2) Evaluările/Inspecţiile se încheie prin rapoarte de evaluare/inspecţie, întocmite în dublu exemplar, aprobate de şeful AAMN şi transmise agenţilor, care cuprind, după caz:
    a) constatările comisiei referitoare la conformarea agenţilor;
    b) enumerarea neconformităţilor identificate;
    c) măsurile corective dispuse;
    d) limitarea ori suspendarea exercitării dreptului de a furniza unul sau mai multe dintre serviciile înscrise în certificatul deţinut.

    (3) În urma primirii raportului de evaluare/inspecţie, agenţii înaintează spre aprobare şefului AAMN un plan de implementare a măsurilor corective stabilite, în raport cu neconformităţile constatate. Termenele prevăzute în planul de implementare a măsurilor corective pot fi modificate, în cazuri temeinic justificate, cu aprobarea şefului AAMN.

    ART. 7
    (1) Evaluarea pentru certificare cuprinde următoarele etape:
    a) întocmirea de către agenţi a dosarului de certificare, constituit din cererea de eliberare a certificatului, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, şi o copie a manualului organizaţiei, întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
    b) înaintarea spre AAMN a dosarului de certificare;
    c) constituirea comisiei de evaluare a dosarului de certificare;
    d) examinarea cererii de eliberare a certificatului şi evaluarea conformităţii manualului organizaţiei cu cerinţele aplicabile, prin analizarea informaţiilor cuprinse în documentele depuse de agent;
    e) întocmirea raportului de evaluare a dosarului de certificare şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    f) întocmirea de către agent, dacă este cazul, a planului de implementare a măsurilor corective dispuse pentru manualul organizaţiei şi înaintarea acestuia către şeful AAMN spre aprobare;
    g) analizarea planului de implementare a măsurilor corective şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    h) remedierea neconformităţilor constatate şi înaintarea către AAMN a noului manual al organizaţiei;
    i) evaluarea de către comisia de evaluare a noului manual al organizaţiei, întocmirea raportului de evaluare a dosarului de certificare şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    j) constituirea comisiei de evaluare a agentului la sediul acestuia şi la locurile de furnizare a serviciilor;
    k) studierea de către comisia de evaluare a manualului organizaţiei depus de agent;
    l) evaluarea agentului la sediul acestuia şi la locurile de furnizare a serviciilor;
    m) întocmirea raportului de evaluare şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    n) întocmirea de către agent, dacă este cazul, a planului de implementare a măsurilor corective dispuse şi înaintarea acestuia către şeful AAMN spre aprobare;
    o) analizarea planului de implementare a măsurilor corective şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    p) remedierea neconformităţilor constatate şi notificarea AAMN;
    q) continuarea evaluării agentului la sediul acestuia şi la locurile de furnizare a serviciilor;
    r) întocmirea raportului de evaluare a agentului şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    s) eliberarea documentului de certificare şi transmiterea acestuia către agent, imediat după emitere.

    (2) Prin manualul organizaţiei, agentul trebuie să demonstreze competenţa, capacitatea tehnică şi capacitatea operaţională de a furniza servicii, într-un spaţiu aerian definit, în condiţii de siguranţă, eficienţă, continuitate şi durabilitate şi în concordanţă cu rolul şi misiunile organizaţiei.
    (3) Ghidul de întocmire a manualului organizaţiei se elaborează de AAMN, se transmite agenţilor şi se postează pe pagina www.aamn.ro, în termen de cel mult 6 luni de la data publicării prezentelor norme.

    ART. 8
    (1) Certificatul se eliberează agenţilor care, în urma evaluării pentru certificare, au demonstrat conformarea cu cerinţele aplicabile.
    (2) Certificatul are forma şi conţinutul prevăzute în anexa nr. 4, se eliberează cu o perioadă de valabilitate nedeterminată şi nu se publică.
    (3) Certificatul se identifică prin serie şi număr şi se înregistrează în registrul unic de evidenţă a certificatelor eliberate agenţilor, constituit de AAMN.
    (4) Seria şi numărul certificatului emis se înscriu astfel:
    a) seria - o literă din alfabetul latin, cu majusculă;
    b) numărul - cu numere arabe, format din trei cifre, începând cu "001".

    (5) În registrul unic de evidenţă a certificatelor eliberate agenţilor se consemnează:
    a) seria certificatului;
    b) numărul certificatului;
    c) numele agentului;
    d) adresa agentului;
    e) serviciile pentru care agentul a fost certificat şi locurile din care acestea sunt furnizate;
    f) eventualele limitări în furnizarea serviciilor;
    g) eventualele suspendări în furnizarea serviciilor.

    (6) AAMN păstrează pentru evidenţe, la dosarul de certificare depus de agent, un exemplar al certificatului eliberat, marcat prin înscrierea sintagmei "COPIE" pe centrul fiecărei pagini a acestuia.
    (7) Agentul poate presta numai serviciile prevăzute în certificat, cu respectarea eventualelor limitări sau suspendări.
    (8) Limitările şi suspendările dispuse conform prevederilor art. 5 se înscriu, prin grija AAMN, în certificat şi în copia acestuia.

    ART. 9
    (1) Evaluarea periodică şi inspecţia neplanificată cuprind următoarele etape:
    a) constituirea comisiei de evaluare sau de inspecţie, după caz;
    b) studierea de către comisia de evaluare/inspecţie a manualului organizaţiei depus de agent;
    c) evaluarea agentului la sediul acestuia şi la locurile de furnizare a serviciilor;
    d) întocmirea raportului de evaluare/inspecţie şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    e) întocmirea de către agent, dacă este cazul, a planului de implementare a măsurilor corective dispuse şi înaintarea acestuia către şeful AAMN spre aprobare;
    f) analizarea planului de implementare a măsurilor corective şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    g) remedierea neconformităţilor constatate şi notificarea AAMN;
    h) continuarea evaluării agentului la sediul acestuia şi la locurile de furnizare a serviciilor;
    i) întocmirea raportului de evaluare şi aprobarea acestuia de şeful AAMN;
    j) notificarea agentului cu privire la menţinerea condiţiilor pentru care certificatul a fost emis.

    (2) Evaluarea periodică a agenţilor se face cel puţin o dată la doi ani, conform planului de evaluare periodică, întocmit de AAMN după consultarea agenţilor, aprobat de şeful AAMN şi înaintat acestora, ţinând cont de tipul şi complexitatea serviciilor furnizate de agenţi, precum şi de constatările din procesul de certificare sau supraveghere anterior.
    (3) Inspecţiile neplanificate se execută la ordinul şefului AAMN.

    ART. 10
    (1) Pentru modificarea serviciilor înscrise în certificat, agentul înaintează AAMN o cerere, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, însoţită de o nouă ediţie a manualului organizaţiei, corespunzător serviciilor pe care acesta urmează să le furnizeze.
    (2) Agenţii care solicită modificarea serviciilor înscrise în certificatul deţinut sunt supuşi unei noi evaluări pentru certificare şi obţin un nou certificat, certificatul deţinut anterior fiind revocat.

    ART. 11
    (1) AAMN revocă certificatul prin decizie a şefului AAMN în următoarele situaţii:
    a) în urma cererii înaintate de agent cu cel puţin 30 de zile înainte, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 6;
    b) în situaţia prevăzută la art. 5 alin. (3);
    c) în situaţia prevăzută la art. 10 alin. (2).

    (2) Decizia de revocare a certificatului se transmite agentului imediat după emitere.
    (3) În cazul revocării, agentul are obligaţia de a transmite certificatul către AAMN imediat după primirea deciziei de revocare.

    ART. 12
        În termen de 6 luni de la data primirii ghidului, agenţii întocmesc manualele organizaţiilor şi înaintează AAMN dosarele de certificare.

    ART. 13
    Anexele nr. 1 - 6 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
              SERVICIILE PENTRU CARE UN AGENT POATE SOLICITA CERTIFICAREA
    1. Serviciul militar de management al misiunilor aeriene - control/coordonare/monitorizare
    2. Serviciul militar de control regional
    3. Serviciul militar de control de apropiere
    4. Serviciul militar de control de aerodrom
    5. Serviciul militar de informare a zborurilor al aerodromului
    6. Serviciul militar de informare a zborurilor pe rută
    7. Serviciul militar de alarmare
    8. Serviciul militar consultativ*1)
        *1) Doar atunci când este aplicabil.

    9. Serviciul militar de control tactic al interceptării
    10. Serviciul militar de control tactic de la bordul navelor
    11. Serviciul militar de control tactic de pe puntea de zbor
    12. Serviciul militar de management al fluxurilor de trafic aerian militar
    13. Serviciul militar de management al spaţiului aerian de nivel 2 (pretactic)
    14. Serviciul militar de management al spaţiului aerian de nivel 3 (tactic)
    15. Serviciul militar aeronautic mobil - comunicaţii aer-sol
    16. Serviciul militar aeronautic fix - comunicaţii sol-sol
    17. Serviciul militar aeronautic prin satelit
    18. Serviciul militar de furnizare de semnal NDB
    19. Serviciul militar de furnizare de semnal VOR
    20. Serviciul militar de furnizare de semnal DME
    21. Serviciul militar de furnizare de semnal ILS
    22. Serviciul militar de furnizare de semnal TACAN
    23. Serviciul militar de furnizare de semnal MLS
    24. Serviciul militar de furnizare de semnal GNSS
    25. Serviciul militar de furnizare de date radar de supraveghere primară
    26. Serviciul militar de furnizare de date radar de supraveghere secundară
    27. Serviciul militar de furnizare de date radar de supraveghere dependentă automată
    28. Serviciul militar de furnizare a imaginii aeriene locale
    29. Serviciul militar de furnizare a imaginii aeriene recunoscute
    30. Serviciul militar de informare aeronautică
    31. Serviciul militar meteorologic pentru navigaţia aeriană
    32. Serviciul militar de management al autorizărilor de survol

    ANEXA 2

    la norme
                                         CERERE
                          pentru eliberarea certificatului de
                   furnizor de servicii de navigaţie aeriană militare
        Datele de contact ale agentului aeronautic
        Nume:
        Adresă:
        Nr. tel./fax/e-mail:
        Prin prezenta cerere solicităm eliberarea certificatului de furnizor de servicii de navigaţie aeriană militare astfel:

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Tipul │Locul de furnizare│
│serviciului*1) │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│ │ │
└───────────────────┴──────────────────┘

    *1) Se înscriu doar serviciile din anexa nr. 1 la norme, pe care agentul le solicită.

        Nivelul maxim de clasificare al informaţiilor cuprinse în manualul organizaţiei este ........ .
        Comandantul/Şeful ............
        Gradul, numele, prenumele, semnătura
        ..............................


    ANEXA 3

    la norme
                           Structura manualului organizaţiei
    A. Copertă
    B. Aprobări
    C. Evidenţa modificărilor
    D. Cuprins
    E. Generalităţi
    1. Instrucţiuni referitoare la confidenţialitatea informaţiilor
    2. Scopul documentului şi domeniul de aplicare a acestuia
    3. Documentele de referinţă în elaborarea manualului
    4. Definiţii şi abrevieri

    F. Date despre organizaţie
    1. Generalităţi
    a) Datele de identificare ale organizaţiei, cuprinzând date atât despre sediul social, cât şi despre punctele de lucru
    b) Scurt istoric al organizaţiei
    c) Descrierea organizaţiei
    d) Rolul şi responsabilităţile/atribuţiile organizaţiei
    e) Lista beneficiarilor serviciilor furnizate de organizaţie

    2. Date despre managementul organizaţiei
    a) Politica organizaţiei în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa şi securitatea serviciilor furnizate, constând într-o descriere a viziunii globale şi a principiilor generale ale organizaţiei în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa şi securitatea serviciilor furnizate
    b) Autoritatea, sarcinile şi responsabilităţile funcţiilor din conducerea organizaţiei, în ceea ce priveşte furnizarea serviciilor
    c) Prezentarea sistemului de management al calităţii serviciilor furnizate
    d) Prezentarea sistemului de management al siguranţei serviciilor furnizate
    e) Prezentarea sistemului de management al securităţii serviciilor furnizate
    f) Prezentarea sistemului de management al resurselor organizaţiei
    g) Planurile de urgenţă referitoare la continuitatea furnizării serviciilor
    h) Prezentarea modului de reacţie imediată la o problemă de siguranţă în furnizarea serviciilor
    i) Prezentarea sistemului de comunicare atât în interiorul organizaţiei, inclusiv cu personalul, cât şi cu alţi furnizori de servicii şi actori din domeniul aviaţiei cu care relaţionează
    j) Prezentarea sistemului de raportare a evenimentelor, atât a raportării obligatorii, cât şi a celei voluntare, precum şi a cerinţelor de raportare
    k) Prezentarea sistemului de evidenţă a documentelor
    l) Prezentarea sistemului de evidenţă a înregistrărilor


    G. Date despre personal
    1. Autoritatea, sarcinile şi responsabilităţile titularilor de posturi din organigrama organizaţiei
    2. Date privind clasificarea, calificarea şi certificarea personalului

    H. Date despre facilităţi şi tehnică
    1. Prezentarea facilităţilor utilizate de agent, corespunzătoare fiecărui tip de serviciu furnizat
    2. Prezentarea tehnicii utilizate de agent, corespunzătoare fiecărui tip de serviciu furnizat

    I. Date despre serviciile furnizate*1)
     *1) Se înscriu doar serviciile din anexa nr. 1 la norme, pe care agentul le solicită.

    J. Anexe
    1. Organigrama organizaţiei
    2. Proceduri operaţionale aferente sistemului de management al calităţii serviciilor furnizate
    3. Proceduri operaţionale aferente sistemului de management al siguranţei serviciilor furnizate
    4. Proceduri operaţionale aferente sistemului de management al securităţii serviciilor furnizate
    5. Alte documente legate de managementul organizaţiei
    6. Documente aferente capitolului "Date despre personal"
    7. Documente aferente capitolului "Date despre facilităţi şi tehnică"
    8. Proceduri operaţionale aferente serviciilor înscrise în anexa nr. 1 la norme, pe care agentul le furnizează.


    ANEXA 4

    la norme
        *) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
    *1 Se înscriu doar serviciile din anexa nr. 1 la norme, pe care agentul le solicită.
    *2 Se trec numărul şi data deciziei şefului AAMN şi perioada în care operează limitarea/suspendarea.

    ANEXA 5

    la norme
                                         CERERE
                          pentru modificarea certificatului de
                   furnizor de servicii de navigaţie aeriană militare
        Datele de contact ale agentului aeronautic
        Nume:
        Adresă:
        Nr. tel./fax/e-mail:
        Prin prezenta cerere solicităm modificarea certificatului de furnizor de servicii de navigaţie aeriană militare astfel:

┌──────────────┬─────────┬────────┬─────────┐
│Tipul │Locul de │Adăugare│Renunţare│
│serviciului*1)│furnizare│ │ │
├──────────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ │ │ │
├──────────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ │ │ │
├──────────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ │ │ │
├──────────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ │ │ │
├──────────────┼─────────┼────────┼─────────┤
│ │ │ │ │
└──────────────┴─────────┴────────┴─────────┘

    *1) Se înscriu doar serviciile din anexa nr. 1 la norme, pe care agentul le solicită.

        Comandantul/Şeful ............
        Gradul, numele, prenumele, semnătura
        ....................................


    ANEXA 6

    la norme
                                         CERERE
            pentru revocarea certificatului de agent aeronautic care are ca
       obiect de activitate furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană militare
        Datele de contact ale agentului aeronautic
        Nume:
        Adresă:
        Nr. tel./fax/e-mail:
        Prin prezenta cerere solicităm revocarea certificatului de furnizor de servicii de navigaţie aeriană militare, începând cu data de ......, ca urmare a încetării activităţii.
        Comandantul/Şeful ..............
        Gradul, numele, prenumele, semnătura
        ....................................


    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016