Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 12 octombrie 2023  privind certificarea operatorilor aeronavelor de stat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 12 octombrie 2023 privind certificarea operatorilor aeronavelor de stat

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 966 din 25 octombrie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. M.239 din 12 octombrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 966 din 25 octombrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Normele privind certificarea operatorilor aeronavelor de stat stabilesc condiţiile generale şi specifice pentru eliberarea, modificarea, suspendarea sau revocarea documentelor de certificare pentru operatorii aeronavelor de stat.

    ART. 2
    Certificarea operatorilor aeronavelor de stat corespunzător cu operaţiunile aeriene pe care le desfăşoară, denumită în continuare certificare, este atribuţia specifică a Ministerului Apărării Naţionale şi este exercitată prin Autoritatea Aeronautică Militară Naţională, denumită în continuare AAMN.

    CAP. II
    Procesul de certificare a operatorilor aeronavelor de stat
    SECŢIUNEA 1
    Condiţii pentru certificare
    ART. 3
    (1) Structura solicitantă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii generale, în vederea certificării:
    a) are o structură organizatorică care corespunde dimensionării şi complexităţii activităţilor sale;
    b) deţine o organizare managerială care permite operatorului aeronavelor de stat desfăşurarea activităţilor specifice în conformitate cu cerinţele prezentelor norme;
    c) deţine cel puţin o aeronavă de stat înmatriculată în România, care va fi înscrisă în propriul document de certificare al operatorului aeronavelor de stat, denumit în continuare SAOC, şi care nu este înscrisă într-un alt SAOC eliberat de AAMN sau de altă autoritate aeronautică;
    d) deţine un manual de operaţiuni, în limba română şi/sau limba engleză, elaborat potrivit cerinţelor stabilite de AAMN;
    e) respectă cerinţele de dotare şi întreţinere tehnică impuse de natura şi amploarea activităţii preconizate.

    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), un operator poate opera sub propriul SAOC aeronave de stat deţinute de către un alt operator din alt stat membru UE sau NATO, dacă autorităţile responsabile din România şi cele din statul respectiv au încheiat o convenţie/înţelegere referitoare la transferul responsabilităţilor vizând operarea respectivei aeronave.

    ART. 4
    (1) Structura organizatorică prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a) trebuie dimensionată prin raportarea la:
    a) numărul de certificate, atestări, autorizaţii şi aprobări deţinute sau solicitate;
    b) numărul, tipurile şi complexitatea aeronavelor operate;
    c) nivelul şi complexitatea activităţilor aeronautice pe care urmează să le execute.

    (2) Pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), structura solicitantă trebuie să aibă:
    a) un conducător/manager responsabil cu aplicarea prevederilor prezentelor norme şi cu desfăşurarea în siguranţă a operaţiunilor aeriene;
    b) un sistem de asigurare a calităţii;
    c) un sistem de management al siguranţei, care respectă prevederile Instrucţiunilor privind siguranţa activităţilor aeronautice militare, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.84/2022;
    d) personal desemnat pentru îndeplinirea funcţiunilor responsabile cu operaţiunile în zbor, instruirea echipajelor, întreţinerea aeronavelor şi operaţiunile la sol.

    (3) Cerinţa prevăzută la alin. (2) lit. b) nu se aplică operatorilor aeronavelor de stat fără pilot la bord din clasa I, categoriile mini şi micro.
    (4) Funcţionarea sistemului prevăzut la alin. (2) lit. b) trebuie să fie asigurată astfel:
    a) pentru operatorii aeronavelor de stat cu pilot la bord, de minimum două persoane - una responsabilă pentru operaţiuni de zbor şi cealaltă pentru sistemul de întreţinere tehnică a aeronavelor;
    b) pentru operatorii aeronavelor de stat fără pilot la bord din clasa I, categoria mici, de minimum o persoană.

    (5) Structurile care operează aeronave de stat cu pilot la bord nominalizează minimum două persoane pentru îndeplinirea celor patru funcţiuni prevăzute la alin. (2) lit. d).
    (6) Cerinţa prevăzută la alin. (2) lit. d) vizând personalul desemnat pentru întreţinerea aeronavelor nu se aplică operatorilor aeronavelor de stat fără pilot la bord dacă:
    a) mentenanţa acestor aeronave este asigurată de operatorii lor;
    b) complexitatea activităţilor de mentenanţă nu impune efectuarea lor de personal tehnic-ingineresc de aviaţie.

    (7) În cazul în care structura solicitantă deţine mai multe tipuri de aeronave, se verifică îndeplinirea celei mai restrictive condiţii specifice.

    ART. 5
    (1) Sistemul de asigurare a calităţii prevăzut la art. 4 alin. (2) lit. b) trebuie:
    a) să garanteze practici operaţionale sigure şi să asigure informarea permanentă a conducătorului/managerului responsabil pentru luarea măsurilor corective necesare;
    b) să conţină o politică de calitate şi proceduri pentru asigurarea bunelor practici şi conformitatea cu prezentele norme. Aceste proceduri trebuie să abordeze toate aspectele care se referă la desfăşurarea activităţilor şi să conţină standardele pe care operatorul intenţionează să le îndeplinească;
    c) să asigure verificări independente, prin audituri, inspecţii sau investigaţii, pentru a asigura standardele cerute şi adecvarea procedurilor conform prezentelor norme;
    d) să prevadă un sistem de raportare a feedbackului de calitate către personalul nominalizat şi către conducătorul/ managerul responsabil, care asigură că sunt luate măsuri corective adecvate şi în timp util ca răspuns la rapoartele rezultate din controalele independente efectuate;
    e) să prevadă un sistem de documentare şi înregistrare.

    (2) Structura solicitantă trebuie să descrie sistemul calităţii şi procedurile aferente în manualul de operaţiuni.
    (3) Structura solicitantă trebuie să furnizeze şi să păstreze manualul de operaţiuni actualizat pentru utilizarea şi îndrumarea personalului de operaţiuni. Aceasta trebuie să se asigure că:
    a) manualul de operaţiuni conţine instrucţiuni şi informaţii necesare pentru îndeplinirea sarcinilor de către personal;
    b) părţile relevante ale manualului de operaţiuni sunt accesibile personalului în cauză;
    c) personalul de operaţiuni este informat cu promptitudine cu privire la modificările aduse manualului de operaţiuni aplicabile atribuţiilor lor, precum şi despre intrarea lor în vigoare.


    ART. 6
    În plus faţă de operaţiunile de bază, structura solicitantă poate solicita certificarea în vederea executării uneia sau mai multora dintre următoarele operaţiuni specializate:
    a) operarea cu utilizarea navigaţiei bazate pe performanţe/ performance based navigation;
    b) operarea în spaţiul aerian cu separare verticală minimă redusă/reduced vertical separation minimum;
    c) operaţiuni de transport al materialelor periculoase, astfel cum sunt acestea stabilite în anexa nr. 18 - Transportul în siguranţă pe calea aerului a bunurilor periculoase la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944;
    d) operaţiuni deasupra mării, în cadrul cărora, de obicei, o bună parte din zbor se desfăşoară deasupra mării spre sau dinspre locaţii din larg;
    e) operarea cu ajutorul sistemelor de redare a imaginii pe timp de noapte/night vision imaging system;
    f) operaţiuni cu avioane monomotor cu turbină efectuate pe timp de noapte sau în condiţii instrumentale/instrument meteorological conditions;
    g) operaţiuni de servicii medicale de urgenţă;
    h) operaţiuni cu încărcături acroşate/suspendate efectuate cu elicopterul/helicopter hoist operations.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Etapele procesului de certificare
    ART. 7
    Procesul de certificare cuprinde următoarele etape:
    a) transmiterea solicitării de certificare;
    b) evaluarea solicitării de certificare;
    c) auditul la faţa locului;
    d) eliberarea documentului de certificare.


    ART. 8
    (1) Pentru iniţierea procesului de certificare, structura solicitantă trebuie să depună la AAMN cererea de certificare, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, însoţită de documentaţia-suport, formată din:
    a) manualul de operaţiuni;
    b) acte care dovedesc îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) sau la art. 3 alin. (2), după caz;
    c) procedurile de transport, depozitare şi utilizare a armamentului, în cazul operatorilor care utilizează armamentul de la bordul aeronavelor de stat;
    d) procedurile pentru operaţiunile de la sol, inclusiv procedurile de transport, recepţie, depozitare şi alimentare cu combustibil a aeronavelor, precum şi lista facilităţilor tehnice aferente, dacă aceste activităţi se execută în regim externalizat.

    (2) Solicitantul este informat de AAMN asupra planificării procesului de certificare.

    ART. 9
    În etapa de evaluare a documentaţiei-suport, AAMN realizează analiza de fond a documentaţiei prezentate de solicitant în legătură cu operaţiunile pe care intenţionează să le desfăşoare.

    ART. 10
    (1) În vederea îndeplinirii sarcinilor de certificare, şeful AAMN nominalizează o comisie de audit.
    (2) Comisia de audit este formată din minimum două persoane din cadrul AAMN.
    (3) În cazul în care nu pot fi acoperite toate domeniile de evaluare, din comisie poate face parte şi personal din cadrul altor structuri, cu avizul comandanţilor/şefilor acestora.
    (4) Membrii comisiei de audit trebuie să fie calificaţi corespunzător şi să aibă instruirea corespunzătoare. Aceştia nu pot fi desemnaţi dintre persoanele direct implicate în activitatea structurii solicitante.

    ART. 11
    (1) Comisia de audit are următoarele sarcini:
    a) examinează documentaţia-suport;
    b) solicită, după caz, modificarea/completarea cererii de certificare şi/sau a documentaţiei-suport, explicaţii verbale la faţa locului sau demonstraţii;
    c) efectuează evaluări, investigaţii, verificări, teste, exerciţii şi simulări, precum şi inspecţii ori de câte ori consideră necesar.

    (2) Documentele şi informaţiile furnizate sau obţinute pe timpul evaluării de către comisia de inspecţie/audit sunt confidenţiale.

    ART. 12
    În etapa auditării structurii solicitante la faţa locului, AAMN urmăreşte concordanţa dintre datele declarate şi situaţia reală.

    ART. 13
    Auditul este efectuat de comisia de audit din AAMN, după caz:
    a) la sediul solicitantului;
    b) în sectoarele operaţionale;
    c) la bazele/punctele de activitate;
    d) la facilităţile tehnice proprii sau închiriate;
    e) în oricare alte zone care au legătură cu operaţiunile pe care intenţionează să le desfăşoare structura solicitantă.


    ART. 14
    Pe timpul acestei etape, comisia de audit a AAMN poate solicita demonstraţii, pentru a determina dacă structura solicitantă are abilitatea de a respecta cerinţele şi procedurile aplicabile.

    ART. 15
    (1) La finalizarea evaluării la faţa locului, comisia de audit din AAMN prezintă solicitantului constatările activităţii.
    (2) În termen de cel mult 15 zile de la data finalizării auditului la faţa locului, comisia de audit întocmeşte şi prezintă şefului AAMN un raport, care cuprinde aspectele constatate, eventualele neconformităţi faţă de cerinţele aplicabile, precum şi propuneri privind eliberarea documentului de certificare.

    ART. 16
    (1) În cazul în care nu există neconformităţi, în urma analizei propunerilor formulate în raportul de audit, şeful AAMN decide eliberarea SAOC.
    (2) SAOC se întocmeşte conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 şi are valabilitate pe perioadă nedeterminată.
    (3) SAOC se transmite solicitantului în termen de 15 zile de la data înregistrării acestuia.
    (4) AAMN constituie şi gestionează Registrul unic de evidenţă a operatorilor de aeronave de stat.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Modificarea documentului de certificare şi a anexei acestuia
    ART. 17
    (1) Modificarea SAOC se poate face la solicitarea operatorului şi/sau în urma deciziei AAMN. Modificările pot viza extinderea sau restrângerea specificaţiilor de operare ori includerea/excluderea unor operaţiuni specializate sau a unor aeronave din anexa la SAOC.
    (2) Cererea pentru modificarea SAOC trebuie depusă la AAMN cu cel puţin 90 de zile înainte de data propusă pentru începerea operării în noile condiţii.

    ART. 18
    (1) Pentru modificarea SAOC, solicitantul transmite la AAMN o cerere însoţită de documentaţia justificativă, care trebuie să includă:
    a) raportul privind activitatea desfăşurată de operator în perioada de valabilitate a SAOC, precum şi prezentarea intenţiilor pentru activitatea viitoare;
    b) raportul de autoevaluare pentru activitatea tehnică şi activitatea operaţională, însoţit, după caz, de programe propuse privind acţiunile corective.

    (2) Raportul de autoevaluare trebuie să conţină şi menţiuni privind:
    a) modul de efectuare a activităţilor, inclusiv de handling şi alimentare cu combustibil a aeronavelor;
    b) lista actualizată a facilităţilor tehnice de handling, inclusiv facilităţile destinate combustibilului de aviaţie;
    c) lista terenurilor permanente şi temporare utilizate, la care se anexează fişele de inspecţie periodică a terenurilor de zbor respective;
    d) documentaţia care a fost depusă pentru certificare şi care a suferit modificări pe parcursul perioadei de valabilitate a SAOC, dacă este cazul.


    ART. 19
    (1) Analiza solicitării se efectuează cu respectarea prevederilor art. 10-15.
    (2) Pe baza raportului de audit, şeful AAMN decide eliberarea noului SAOC, cu aplicarea prevederilor art. 16 alin. (2) şi (3).

    ART. 20
    Operatorul comunică AAMN schimbarea deţinătorilor posturilor desemnate conform prevederilor prezentei norme, nu mai târziu de 10 zile după data la care aceste modificări intră în vigoare.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Procesul de supraveghere continuă
    ART. 21
    Pe întreaga perioadă de valabilitate a SAOC, operatorii sunt supuşi supravegherii continue a AAMN, care presupune verificarea menţinerii condiţiilor existente la data certificării, respectarea specificaţiilor de operare şi a certificărilor pentru operaţiuni specializate menţionate în anexa SAOC, precum şi conformarea cu reglementările aeronautice militare aplicabile.

    ART. 22
    Activităţile de supraveghere continuă exercitate de AAMN includ:
    a) audituri programate;
    b) audituri neprogramate, în situaţia unor neconformităţi care afectează sau ar putea afecta siguranţa aeronautică.


    ART. 23
    (1) Operatorul este auditat pentru conformarea cu prezentele norme în baza unui program de supraveghere care să nu depăşească doi ani, prin audituri programate anual.
    (2) Programul de supraveghere se stabileşte şi revizuieşte ori de câte ori este necesar, în funcţie de următoarele elemente, fără a se limita la acestea:
    a) rezultatele certificării şi ale activităţilor de supraveghere anterioare;
    b) capacitatea operatorului de a identifica în mod efectiv pericolele pentru siguranţa aeronautică şi de a gestiona riscurile asociate;
    c) controlul efectiv asupra tuturor modificărilor, conform procesului propriu de identificare a schimbărilor;
    d) respectarea termenelor asumate de punere în aplicare a măsurilor corective/corecţiilor solicitate de AAMN;
    e) evenimentele de aviaţie în care a fost implicat operatorul;
    f) sesizări privind calitatea activităţilor aeronautice militare desfăşurate.


    ART. 24
    Pe timpul procesului de supraveghere continuă, dacă AAMN identifică neconformităţi faţă de cerinţele de certificare, la finalizarea auditului la faţa locului, se notifică operatorul în legătură cu neconformităţile constatate.

    ART. 25
    Neconformităţile se clasifică astfel:
    a) minore, care reprezintă orice nerespectare a cerinţelor de certificare care ar putea diminua standardul de siguranţă şi ar putea pune în pericol siguranţa aeronautică, cum ar fi: lipsa documentelor din dosarele arhivate, disfuncţii minore ale sistemului de asigurare a calităţii şi/sau ale sistemului de management al siguranţei activităţilor aeronautice, manuale sau proceduri necorespunzătoare, pregătire incompletă a personalului;
    b) majore, care reprezintă orice nerespectare semnificativă a cerinţelor de certificare care diminuează standardul de siguranţă şi pune serios în pericol siguranţa aeronautică, cum ar fi: refuzul fără justificare al auditului AAMN sau refuzul prezentării documentelor solicitate, lipsa nominalizării personalului managerial esenţial, sistem nefuncţional de înregistrare/ monitorizare a activităţilor prevăzute în anexa la SAOC.


    ART. 26
    După primirea notificării privind neconformităţile, operatorul trebuie să identifice cauza principală a neconformităţii, să stabilească un plan de acţiuni corective şi termene de implementare.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Suspendarea sau revocarea documentului de certificare
    ART. 27
    Dacă pe timpul supravegherii continue, în mod direct sau ca urmare a sesizărilor primite, sunt identificate situaţii care arată neconformarea cu cerinţele de certificare, AAMN ia următoarele măsuri:
    a) pentru neconformităţi majore, în funcţie de natura şi amploarea acestora, AAMN suspendă SAOC, până când operatorul pune în aplicare cu succes acţiunile corective, sau revocă SAOC;
    b) pentru neconformităţi minore, AAMN agreează cu operatorul o perioadă de realizare a acţiunilor corective corespunzătoare naturii neconformităţii; în anumite circumstanţe şi în funcţie de natura neconformităţii, AAMN poate acorda o extindere a perioadei de realizare a acţiunilor corective, dacă există un plan de acţiuni corective satisfăcător, aprobat de AAMN; nefinalizarea remedierii unei neconformităţi minore în perioada de timp acordată de către AAMN atrage suspendarea SAOC.


    ART. 28
    AAMN comunică, în scris, operatorului decizia de suspendare imediat ce constată existenţa condiţiilor pentru suspendarea SAOC. Notificarea cuprinde motivele care au stat la baza deciziei de suspendare.

    ART. 29
    (1) SAOC poate fi suspendat pe o perioadă de cel mult 6 luni şi, dacă până la expirarea perioadei de suspendare nu sunt eliminate cauzele care au condus la suspendare, acesta se revocă prin decizie a şefului AAMN.
    (2) Decizia de suspendare/revocare cuprinde motivele care au stat la baza emiterii ei şi se comunică operatorului, în scris, în termen de maximum o zi lucrătoare de la data emiterii.
    (3) Efectuarea operaţiunilor în perioada în care SAOC este suspendat este interzisă şi conduce la revocarea imediată a SAOC.

    ART. 30
    (1) În cazul revocării, certificatul de autorizare se returnează AAMN în maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii deciziei de revocare.
    (2) La cererea operatorului, procedura de certificare se reia conform prevederilor art. 8-16.

    ART. 31
    (1) Decizia de suspendare sau de revocare a SAOC poate fi contestată în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la data primirii ei, printr-o cerere depusă de operator la AAMN.
    (2) Depunerea contestaţiei nu suspendă executarea deciziei de suspendare sau de revocare a SAOC.
    (3) Şeful AAMN numeşte, de îndată, o comisie de soluţionare a contestaţiei, care să respecte criteriile de integritate.
    (4) AAMN transmite către operator decizia de soluţionare, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea contestaţiei.
    (5) Decizia necontestată în termenul prevăzut la alin. (1) rămâne definitivă.

    CAP. III
    Responsabilităţi şi obligaţii ale operatorilor
    ART. 32
    Operatorul este responsabil pentru desfăşurarea în condiţii de siguranţă şi securitate a operaţiunilor aeriene cu aeronave de stat.

    ART. 33
    (1) Operatorul are următoarele responsabilităţi şi obligaţii:
    a) să asigure instruirea şi respectarea de către personalul său a politicilor şi procedurilor de siguranţă;
    b) să transmită AAMN orice modificare la nivelul operatorului, precum şi amendamentele la manuale şi proceduri;
    c) să informeze agenţii aeronautici cu care interacţionează despre orice modificare a procedurilor care ar putea afecta siguranţa activităţilor aeronautice militare.

    (2) Operatorul asigură oricărei persoane autorizate de către AAMN:
    a) accesul la orice facilitate, document, înregistrare, proceduri sau alte materiale relevante pentru desfăşurarea activităţilor aeronautice militare;
    b) furnizarea, la cerere, de copii sau extrase din astfel de înregistrări, date, proceduri şi alte materiale solicitate;
    c) furnizarea de explicaţii verbale, informaţii relevante, la faţa locului în legătură cu obiectul certificării/supravegherii, la cerere;
    d) facilitarea realizării de inspecţii/audituri sau orice alte evaluări/teste pe care le consideră necesare pentru a se convinge că sunt respectate procedurile aplicabile activităţilor certificate.


    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 34
    (1) Structurile solicitante iniţiază procesul de certificare în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a ordinului prin care sunt aprobate prezentele norme.
    (2) Pe baza solicitărilor primite, AAMN planifică activităţile de certificare astfel încât timpul alocat executării acestora să nu depăşească 180 de zile lucrătoare per solicitare.
    (3) În cazuri temeinic justificate, şeful AAMN poate prelungi termenul prevăzut la alin. (2), o singură dată, cu cel mult 90 de zile lucrătoare.

    ART. 35
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
    *) Anexa nr. 1 la norme este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

    la norme
    *) Anexa nr. 2 la norme este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)
 (a se vedea imaginea asociată)

    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016