Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
NORME din 11 septembrie 2018 privind înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit
────────── Aprobate prin Ordinul nr. 105 din 11 septembrie 2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 801 din 19 septembrie 2018. ────────── CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Obiect Prezentele norme reglementează înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit, denumit în continuare Registrul public electronic, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1), art. 14-19, art. 50, art. 51, art. 66-68, art. 73 alin. (2), art. 75 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative şi cu prevederile Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 87/2018 pentru aprobarea Normelor privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării.
ART. 2 Competenţă Autoritatea competentă responsabilă cu reglementarea activităţii de înregistrare şi cu întocmirea, actualizarea şi publicarea Registrului public electronic este Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS.
CAP. II Înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în Registrul public electronic şi actualizarea acestuia ART. 3 Registrul public electronic (1) În Registrul public electronic se înregistrează: a) auditorii financiari care au fost autorizaţi în România de către ASPAAS în condițiile art. 3,13 şi 66 din Legea nr. 162/2017 şi s-au înscris ca membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare CAFR; b) firmele de audit care au fost autorizate în România de către ASPAAS în condițiile art. 3 din Legea nr. 162/2017 şi s-au înscris ca membri ai CAFR; c) firmele de audit care sunt autorizate în alt stat membru de origine şi sunt înregistrate la autoritatea competentă din statul membru de origine şi cărora le-a fost recunoscută autorizarea conform art. 4 din Legea nr. 162/2017; d) auditorii şi entităţile de audit din ţări terţe în conformitate cu art. 67 din Legea nr. 162/2017.
(2) Auditorii financiari prevăzuţi la alin. (1) lit. a) se înregistrează pe două categorii, activi şi nonactivi, în baza declaraţiei pe propria răspundere. (3) Sunt auditori financiari nonactivi persoanele care, potrivit legii, sunt incompatibile cu exercitarea activităţii de audit financiar. (4) Auditorii financiari persoane fizice, care îşi desfăşoară activitatea în România în calitate de liber-profesionist, depun la ASPAAS certificatul de înregistrare fiscală, în copie certificată pentru conformitate cu originalul. (5) Fiecare auditor financiar şi firmă de audit se identifică în Registrul public electronic printr-un număr individual atribuit de ASPAAS. (6) Registrul public electronic este accesibil publicului pe pagina de internet a ASPAAS şi conţine informaţiile referitoare la auditorii financiari şi firmele de audit în conformitate cu art. 4 şi 5, precum şi adresa şi datele de contact ale ASPAAS. (7) În cazuri temeinic justificate, la solicitarea persoanelor interesate, anumite informaţii din Registrul public electronic nu sunt făcute publice. Prin cazuri temeinic justificate se înţeleg situaţiile în care nepublicarea informaţiilor în Registrul public electronic reduce o ameninţare iminentă şi semnificativă la adresa securităţii unei persoane. (8) Registrul public electronic se actualizează lunar. (9) Exercitarea activităţii de audit financiar de către persoane care au promovat examenul de competenţă profesională şi care nu sunt înregistrate în Registrul public electronic constituie contravenţie conform art. 44 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 162/2017. (10) În exercitarea atribuţiilor conferite de lege, ASPAAS poate solicita, ori de câte ori este necesar, auditorilor financiari şi alte informaţii.
ART. 4 Informaţii privind înregistrarea auditorilor financiari (1) În Registrul public electronic se menţionează următoarele informaţii privind auditorii financiari: a) numele, adresa poştală şi cea de poştă electronică, numărul individual de înregistrare atribuit de ASPAAS, precum şi data obţinerii ultimei vize anuale de la ASPAAS pentru exercitarea activităţii de audit financiar; b) numele, adresa poştală şi cea de poştă electronică, adresa paginii de internet, dacă este cazul, şi numărul de înregistrare a firmelor de audit la care este angajat auditorul financiar sau cu care este asociat ca partener sau în vreun alt mod, dacă este cazul; c) informaţii cu privire la toate celelalte înregistrări ca auditor financiar (autorizat şi înscris într-un registru public) la autorităţile competente ale altor state membre şi/sau ale altor ţări terţe, inclusiv numele autorităţilor de înregistrare şi, dacă este cazul, numerele de înregistrare în evidenţele acestora.
(2) Auditorii din ţări terţe, autorizaţi în conformitate cu art. 66 din Legea nr. 162/2017, sunt înregistraţi în baza unui act care atestă că solicitanţii sunt înregistraţi la autoritatea competentă din ţara de origine. Aceştia sunt evidenţiaţi în Registrul public electronic, într-o secţiune distinctă, ca auditori din ţări terţe. Informaţiile publicate sunt cele prevăzute la alin. (1), în măsura în care acestea sunt aplicabile.
ART. 5 Informaţii privind înregistrarea firmelor de audit (1) Pentru fiecare firmă de audit, Registrul public electronic conţine următoarele informaţii: a) denumirea, adresa poştală şi cea de poştă electronică, numărul individual de înregistrare atribuit de ASPAAS, precum şi data obţinerii ultimei vize anuale de la ASPAAS necesare exercitării activităţii de audit; b) forma juridică; c) informaţii de contact, respectiv adresa poştală şi de poştă electronică a persoanei principale de contact şi, acolo unde este cazul, adresa paginii de internet; d) adresa poştală şi cea de poştă electronică a fiecărui birou deschis în România; e) numele şi numărul de înregistrare ale tuturor auditorilor financiari angajaţi, asociaţi ca parteneri sau în alt mod cu firma de audit; f) numele şi adresele poştale şi de poştă electronică profesionale ale tuturor acţionarilor sau asociaţilor; g) numele şi adresele poştale şi de poştă electronică profesionale ale tuturor membrilor organului administrativ sau de conducere; h) dacă este cazul, apartenenţa la o reţea şi o listă cu denumirea şi adresele firmelor membre şi afiliate sau o indicare a locului unde aceste informaţii sunt disponibile public; i) informaţii cu privire la toate celelalte înregistrări ca firmă de audit la autorităţile competente ale altor state membre şi ca entitate de audit pe lângă ţări terţe, inclusiv denumirea şi adresa autorităţii de înregistrare şi, după caz, numerele de înregistrare; j) dacă firma de audit este înregistrată în temeiul art. 4 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, după caz.
(2) Entităţile de audit din ţări terţe sunt înregistrate în Registrul public electronic potrivit prevederilor art. 67 din Legea nr. 162/2017, în baza unui act care atestă că solicitanţii sunt înregistraţi la autoritatea competentă din ţara de origine. Acestea sunt evidenţiate în Registrul public electronic într-o secţiune distinctă. Informaţiile publicate sunt cele prevăzute la alin. (1), în măsura în care acestea sunt aplicabile.
ART. 6 Înregistrarea în Registrul public electronic a auditorilor financiari şi a firmelor de audit (1) Înregistrarea în Registrul public electronic a auditorilor financiari se face în baza ordinului de autorizare emis de către preşedintele ASPAAS, potrivit prevederilor Legii nr. 162/2017 şi ale hotărârii Consiliului CAFR de înscriere ca membru. (2) Înregistrarea în Registrul public electronic a firmelor de audit se face în baza ordinului de autorizare emis de către preşedintele ASPAAS, potrivit prevederilor Legii nr. 162/2017 şi ale hotărârii Consiliului CAFR de înscriere ca membru. (3) Hotărârea Consiliului CAFR se transmite ASPAAS în termen de 30 de zile de la data comunicării ordinului de autorizare emis de către preşedintele ASPAAS. (4) După primirea hotărârii Consiliului CAFR de înscriere ca membru, care completează dosarul de autorizare, personalul ASPAAS din cadrul Biroului de reglementare, autorizare, înscriere şi formare continuă (denumit în continuare BRAIFC) efectuează verificarea acestuia şi elaborează un raport care este înaintat preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a înregistrării, după caz. (5) În cazul aprobării înregistrării, se emite ordinul preşedintelui ASPAAS privind înregistrarea în Registrul public electronic, în două exemplare originale, din care un exemplar se arhivează la nivelul instituţiei conform reglementărilor legale, iar cel de-al doilea exemplar se comunică auditorului sau firmei de audit, după caz. (6) Ordinul preşedintelui ASPAAS privind înregistrarea în Registrul public electronic se emite în termen de 30 de zile de la data comunicării de către CAFR a hotărârii Consiliului privind înscrierea ca membru. (7) Prevederile acestui articol se aplică corespunzător şi în situaţia redobândirii autorizării ca auditor financiar.
ART. 7 Înregistrarea firmelor de audit autorizate într-un stat membru (1) În baza ordinului preşedintelui ASPAAS privind recunoaşterea firmei de audit autorizate într-un alt stat membru, emis în conformitate cu prevederile normelor ASPAAS privind autorizarea, se emite ordinul preşedintelui ASPAAS privind înregistrarea în Registrul public electronic, în două exemplare originale, din care un exemplar se arhivează la nivelul instituţiei conform reglementărilor legale, iar cel de-al doilea exemplar se comunică firmei de audit. (2) ASPAAS informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în România.
ART. 8 Înregistrarea auditorilor şi a entităţilor de audit din ţări terţe (1) Auditorii şi entităţile de audit dintr-o ţară terţă care intră sub incidenţa art. 67 din Legea nr. 162/2017 depun la ASPAAS o cerere semnată în original conform anexei nr. 1 - Cererea de înregistrare a auditorilor din ţări terţe sau anexei nr. 2 - Cererea de înregistrare a entităţilor de audit din ţări terţe, după caz, însoţită de un dosar care conţine următoarele documente: A. pentru auditori persoane fizice: a) dovada autorizării auditorului dintr-o ţară terţă care efectuează auditul în numele entităţii de audit dintr-o ţară terţă; b) documente prin care auditorul dintr-o ţară terţă, care efectuează auditul în numele entităţii de audit dintr-o ţară terţă, face dovada îndeplinirii cerinţelor echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017; c) documente doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere că auditul situaţiilor financiare anuale sau consolidate menţionate la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit, astfel cum prevede art. 32 din Legea nr. 162/2017, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25 şi 30 din Legea nr. 162/2017 sau cu standarde şi cerinţe echivalente; d) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina sa de internet care cuprinde informaţiile menţionate la art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii; e) declaraţia pe propria răspundere semnată de auditorul dintr-o ţară terţă privind respectarea criteriilor pentru bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie; f) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz;
B. pentru entităţile de audit: a) certificatul care atestă înregistrarea firmei de audit în ţara de origine, emis de autoritatea competentă din statul respectiv, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al entităţii de audit, tradus şi legalizat; b) documente pentru majoritatea membrilor organului administrativ sau de conducere al entităţii de audit dintr-o ţară terţă care atestă faptul că aceştia sunt autorizaţi şi îndeplinesc cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017; c) dovada autorizării pentru auditorul dintr-o ţară terţă care efectuează auditul în numele unei entităţi de audit dintr-o ţară terţă; d) documente prin care auditorul dintr-o ţară terţă care efectuează auditul în numele entităţii de audit dintr-o ţară terţă demonstrează că îndeplineşte cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017; e) documente doveditoare sau declaraţie pe propria răspundere că auditul situaţiilor financiare anuale sau consolidate menţionate la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit, astfel cum se prevede la art. 32 din Legea nr. 162/2017, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25 şi 30 din Legea nr. 162/2017 sau cu standarde şi cerinţe echivalente; f) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina sa de internet care cuprinde informaţiile stabilite prin art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii; g) declaraţia pe proprie răspundere semnată de reprezentantul legal al entităţii de audit dintr-o ţară terţă privind respectarea criteriilor pentru bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie; h) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.
(2) Cererea şi dosarul prevăzute la alin. (1) sunt analizate de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS. După verificarea documentelor se elaborează un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a cererii de înregistrare, după caz. (3) Buna reputaţie trebuie să aibă în vedere un comportament adecvat, cu respectarea cerinţelor Codului etic emis de Federaţia Internaţională a Contabililor (IFAC) şi adoptat de ASPAAS. (4) Buna reputaţie se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS având acest obiect şi se verifică în vederea autorizării. În acest sens, membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit vor depune o declaraţie pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie. (5) În cazul în care în spaţiul public sau din informaţiile oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme, personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS identifică informaţii potrivit cărora este afectată buna reputaţie, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (2). (6) ASPAAS respinge cererea privind înregistrarea în România a auditorilor şi a entităţilor de audit dintr-o ţară terţă, în următoarele situaţii: a) dosarul prevăzut la alin. (1) nu este complet sau documentele depuse sunt neconforme, în cazul în care completarea sau conformarea documentelor nu s-a realizat în termenul de 10 zile de la solicitarea transmisă de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS; b) solicitantul nu îndeplineşte unul dintre criteriile de bună reputaţie şi, astfel, buna reputaţie este serios compromisă, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie; c) neîndeplinirea condiţiilor de înregistrare a auditorilor şi a entităţilor de audit din ţări terţe conform prevederilor art. 68 din Legea nr. 162/2017 sau altor dispoziţii legale aplicabile, după caz.
(7) Documentul prin care se dispune respingerea motivată a înregistrării auditorilor şi a entităţilor de audit din ţări terţe se comunică firmei, inclusiv prin mijloace electronice. (8) În cazul aprobării cererii, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS privind înregistrarea auditorului sau entităţii de audit dintr-o ţară terţă, în două exemplare originale, din care un exemplar se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, iar cel de-al doilea exemplar se comunică auditorului sau entităţii de audit dintr-o ţară terţă. (9) Ordinul preşedintelui ASPAAS se emite în termen de 60 de zile de la data depunerii dosarului complet.
CAP. III Alte menţiuni în Registrul public electronic ART. 9 Suspendarea şi încetarea suspendării exercitării activităţii auditorilor financiari şi a firmelor de audit În Registrul public electronic se efectuează menţiunile privind suspendarea exercitării activităţii, respectiv încetarea suspendării exercitării activităţii.
ART. 10 Retragerea autorizării În cazul în care autorizarea ca auditor financiar este retrasă prin ordin al preşedintelui ASPAAS, auditorul financiar sau firma de audit este radiat(ă) din Registrul public electronic.
ART. 11 Actualizarea informaţiilor înregistrate (1) În cazul în care apar modificări ale informaţiilor cuprinse în Registrul public electronic, auditorii financiari şi firmele de audit au obligaţia notificării ASPAAS în termen de 30 de zile de la apariţia acestora. (2) În aplicarea alin. (1), auditorul financiar sau firma de audit sau auditorul dintr-o ţară terţă sau entitatea de audit dintr-o ţară terţă sau firma de audit autorizată în alt stat membru, recunoscută în România, depune o notificare conform anexei nr. 3 - Notificare pentru actualizarea datelor, însoţită de documente justificative. (3) Personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS analizează cererea şi documentele justificative, putând solicita lămuriri sau documente justificative suplimentare. (4) În cazul în care documentele justifică operarea modificărilor, personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS asigură actualizarea Registrului public electronic fără nicio întârziere nejustificată, după primirea şi validarea notificărilor prevăzute la alin. (2). (5) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (1) atrage declanşarea procedurii administrative, conform dispoziţiilor Legii nr. 162/2017. De la această prevedere fac excepţie cazurile de forţă majoră.
ART. 12 Responsabilitatea pentru înregistrarea informaţiilor (1) Informaţiile furnizate în legătură cu înregistrarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit, precum şi actualizarea informaţiilor în conformitate cu prevederile art. 15-17 din Legea nr. 162/2017 sunt semnate de auditorul financiar sau de reprezentantul legal al firmei de audit. (2) În cazul în care informaţiile sunt furnizate în format electronic, acest lucru se realizează prin utilizarea semnăturii electronice, conform Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată.
ART. 13 Limba oficială de prezentare (1) Informaţiile cuprinse în Registrul public electronic sunt prezentate în limba română. (2) Prin ordin al preşedintelui ASPAAS, informaţiile cuprinse în Registrul public electronic se pot publica şi în limba engleză pe pagina de internet a ASPAAS.
CAP. IV Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 14 Comunicarea actelor administrative (1) Cerinţa comunicării ordinelor, hotărârilor sau a oricăror altor acte administrative prevăzute de prezentele norme către auditorii financiari sau firmele de audit, după caz, este îndeplinită: a) fie prin înmânarea actului, cu semnătură de primire, auditorului financiar ori împuternicitului acestuia sau în cazul firmei de audit, reprezentantului legal ori împuternicitului persoanei juridice; b) fie prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, la adresa auditorului financiar înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondenţă comunicată de acesta sau, după caz, la adresa firmei de audit înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondenţă comunicată de aceasta. Comunicarea actului administrativ se consideră îndeplinită şi în situaţia refuzului expres al primirii corespondenţei, consemnat în procesul-verbal încheiat de funcţionarul poştal.
(2) În cazul în care comunicarea actului administrativ potrivit alin. (1) nu a fost posibilă, aceasta se realizează prin publicitate, respectiv prin afişarea actului administrativ, concomitent, la sediul şi pe pagina de internet a emitentului actului.
ART. 15 Declaraţia privind nonactivitatea Declaraţia pe propria răspundere prevăzută la art. 3 alin. (2) se depune la ASPAAS, conform anexei nr. 4, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme, cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 12.
ART. 16 Dispoziţii tranzitorii şi finale (1) În Registrul public electronic sunt înregistraţi şi auditorii financiari persoane fizice şi juridice care până la data intrării în vigoare a Legii nr. 162/2017 au dobândit calitatea de auditor financiar, respectiv firme de audit aprobate/autorizate în condiţiile legii, până la data intrării în vigoare a Legii nr. 162/2017. (2) Auditorii financiari şi firmele de audit prevăzute la alin. (1) au obligaţia respectării prevederilor art. 15. (3) Prezentele norme se aplică începând cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 17 Anexe Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.
ANEXA 1 la norme
Cerere de înregistrare a auditorilor din ţări terţe Subsemnatul/Subsemnata ….............................., născut(ă) la data de ............... în ţara……………………, localitatea ................, cu domiciliul în ţara……… ………………….., localitatea ….........…..…......., str. ................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., legitimat/ă cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ........., eliberat/ă de ...................... la data de ...................., cod numeric personal (CNP) ........................................., în calitate de auditor financiar autorizat în ………………………., autorizaţie nr. ………………….., solicit înregistrarea ca auditor din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România. Anexez la prezenta cerere următoarele documente: a) dovada autorizării ca auditor dintr-o ţară terţă care efectuează auditul în numele entităţii de audit dintr-o ţară terţă; b) documentele care atestă îndeplinirea cerinţelor echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative; c) documente doveditoare/declaraţie pe propria răspundere că auditul situaţiilor financiare anuale sau consolidate menţionate la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit, astfel cum prevede art. 32 din Legea nr. 162/2017, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25 şi 30 din Legea nr. 162/2017 sau cu standarde şi cerinţe echivalente; d) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina de internet ……………………………, care cuprinde informaţiile menţionate la art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii; e) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, conform reglementărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar privind buna reputaţie.
Date de contact: Adresă de e-mail …………………………... Telefon ………………………………………. Adresa de corespondenţă: localitatea ……..…, str. …………….. nr. …, bl. …, sc. …, et. ..., ap. …, sector/judeţ …………..
Subsemnatul/Subsemnata, …………………….…….., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale. Data …………………. Semnătura …………….......
ANEXA 2 la norme
Cerere de înregistrare a entităţilor din ţări terţe Subsemnatul/Subsemnata, ........................................, auditor financiar, autorizat sub nr. …………, în ………………….., în calitate de reprezentant legal al entităţii de audit …....................................., autorizată prin………………, autorizaţie nr. ……., solicit înregistrarea ca entitate de audit din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România. Anexez la prezenta cerere următoarele documente: a) certificatul care atestă înregistrarea firmei de audit în ţara de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al entităţii de audit, tradus şi legalizat; b) documente pentru majoritatea membrilor organului administrativ sau de conducere al entităţii de audit dintr-o ţară terţă care atestă faptul că aceştia sunt autorizaţi şi îndeplinesc cerinţe echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative; c) dovada autorizării ca auditor dintr-o ţară terţă care efectuează auditul în numele unei entităţi de audit dintr-o ţară terţă; d) documente care atestă îndeplinirea cerinţelor echivalente cu cele prevăzute la art. 5-11 din Legea nr. 162/2017; e) documente doveditoare/declaraţie pe propria răspundere că auditul situaţiilor financiare anuale sau consolidate menţionate la art. 67 alin. (1) din Legea nr. 162/2017 se efectuează în conformitate cu standardele internaţionale de audit, astfel cum se prevede la art. 32 din Legea nr. 162/2017, precum şi cu cerinţele menţionate la art. 21-23, 25 şi 30 din Legea nr. 162/2017 sau cu standarde şi cerinţe echivalente; f) raportul anual de transparenţă publicat pe pagina de internet ……………………………, care cuprinde informaţiile stabilite prin art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 sau respectă cerinţe echivalente privind furnizarea de informaţii; g) declaraţia pe proprie răspundere privind respectarea criteriilor de bună reputaţie, conform reglementărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar privind buna reputaţie.
Datele de contact ale entităţii de audit: Telefon fix/mobil: ......................................, fax: ........................................ Adresă de e-mail: ......................................, adresa de website (dacă este cazul): .................. Adresa de corespondenţă (alta decât sediul social, dacă este cazul): Ţara …………………………….., localitatea ......................., str. .......................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., persoană de contact: ..............................
Subsemnatul/Subsemnata, ………………….., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale. Auditor financiar/reprezentant legal ................................................................. Data ..............................
ANEXA 3 la norme
Notificare pentru actualizarea datelor Subsemnatul/Subsemnata …………............, născut(ă) la data de ................ în ţara ……………, localitatea ........................., cu domiciliul în ţara …………………….., localitatea …......…......., str. ................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., legitimat/ă cu cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ........., eliberat/ă de ...................... la data de ...................., cod numeric personal (CNP) ........................................., în calitate de: a) auditor financiar autorizat în ……………………… (România/statul membru de origine), autorizaţie nr. ………….., înregistrat ca auditor financiar în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România cu nr. ....……; b) auditor financiar autorizat în ţara terţă …………………………………., Autorizaţie nr. …………………….., înregistrat ca auditor din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România cu nr. ….……………; c) reprezentant legal al firmei de audit .................... din România, autorizată prin ………………, Autorizaţie nr. …………….., şi înregistrată ca firmă de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România cu nr. ……………..; d) reprezentant legal al firmei de audit .................... din statul membru de origine ………………………, autorizată prin …………, Autorizaţie nr. …………….., şi înregistrată ca firmă de audit în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România cu nr. …………….., e) reprezentant legal al entităţii de audit .................... din ţara terţă ………………………, autorizată prin ………………, Autorizaţie nr. …………….., şi înregistrată ca entitate de audit din ţară terţă în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România cu nr. ……………..,
notific următoarele modificări ale informaţiilor cuprinse în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România: ……………………………………………………….................................................................................................................. ………………………………………………………..................................................................................................................
Subsemnatul/Subsemnata, ………………….., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale. Auditor financiar/reprezentant legal ................................................................... Data ................................
ANEXA 4 la norme
DECLARAŢIE privind încadrarea în categoria auditorilor financiari activi sau nonactivi Subsemnatul/Subsemnata, …………………....................., născut(ă) la data de ........... în ţara ………………………………, localitatea ..............................................., cu domiciliul în ţara …………………………….., localitatea ….........…..…......., în vederea înregistrării în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România în conformitate cu art. 14 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, declar pe propria răspundere că, potrivit prevederilor art. 14 alin. (10) din Legea nr. 162/2017 şi raportat la prevederile ......................................................................................................................................................................., SUNT/NU SUNT incompatibil(ă) cu exercitarea activităţii de audit financiar şi, drept urmare, solicit să fiu înregistrat(ă) în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit din România ca auditor financiar
ACTIV/NONACTIV De asemenea, mă oblig ca, în situaţia schimbării condiţiilor de înscriere în categoria auditor financiar activ/nonactiv, să informez Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, în scris, în termen de 30 zile de la modificarea situaţiei existente anterior, în conformitate cu prevederile art. 17 din Legea nr. 162/2017. Date de contact: Adresă de e-mail ………………………… Telefon ………………………………………. Adresa de corespondenţă: localitatea ………………… nr. …., bl. ……., sc. ……., et. …., ap. ……., sector/judeţ …………..
Subsemnatul/Subsemnata, ………………………….…….., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale. Data ................................. Semnătura ............................. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email