Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobate prin ORDINUL nr. 948 din 11 aprilie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 429 din 10 mai 2024.────────── PARTEA I CAP. I Generalităţi ART. 1 În scopul asigurării cerinţelor privind siguranţa circulaţiei cu metroul în activitatea operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care urmează să desfăşoare pe propria răspundere activităţi specifice, de organizare, de conducere şi de efectuare a circulaţiei şi/sau a operaţiunilor de manevră, de conducere şi de deservire a vehiculelor motoare, de manipulare a instalaţiilor de siguranţă a circulaţiei, de verificare, de întreţinere şi/sau de revizie tehnică a elementelor infrastructurii feroviare, de verificare şi revizie tehnică a vehiculelor motoare aferente transportului cu metroul, trebuie să fie autorizat în condiţiile prezentelor norme. CAP. II Autorizarea personalului ART. 2 (1) Autorizarea personalului prevăzut la art. 1 se efectuează de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR), la solicitarea scrisă a operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, în condiţiile prezentelor norme. (2) Condiţiile pentru derularea examenului de autorizare se asigură prin dotări proprii de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul şi pe bază de contracte încheiate cu ASFR. (3) Autorizarea personalului se efectuează în următoarele cazuri: a) pentru exercitarea funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul viceprim-ministrului, ministrul transporturilor şi infrastructurii, nr. 1.561/2022 privind lista funcţiilor şi meseriilor cu atribuţii şi responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare sau cu metroul; b) la reluarea activităţii personalului care a întrerupt activitatea mai mult de 12 luni consecutive. ART. 3 În vederea autorizării personalului, operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul are următoarele obligaţii: a) să verifice îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor de participare la examenul de autorizare; b) să transmită la ASFR documentele necesare autorizării; c) să pună la dispoziţie dotările specifice proprii necesare derulării probelor practice în vederea autorizării, în baza contractelor încheiate cu ASFR; d) să asigure participarea candidaţilor la examenul de autorizare şi a reprezentanţilor de specialitate în comisia de examinare. ART. 4 (1) Comisia de examinare în vederea autorizării personalului operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul va fi compusă din trei persoane, după cum urmează: a) un reprezentant de specialitate al ASFR, în calitate de preşedinte; b) 2 (doi) reprezentanţi de specialitate, pentru funcţia care se autorizează, aparţinând operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, în calitate de membri, atestaţi de către ASFR pentru participarea în comisia de autorizare a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul. (2) Comisia este aprobată prin decizie a directorului general al ASFR, în care se nominalizează preşedintele comisiei şi membrii, în baza nominalizărilor transmise de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul la momentul transmiterii cererii către ASFR. (3) În cazul în care reprezentantul nominalizat în comisie de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul nu deţine atestat conform reglementărilor specifice în vigoare, operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul va solicita în scris completarea comisiei cu încă un reprezentant din partea ASFR. ART. 5 (1) Personalul care a obţinut calificativul „corespunzător“ în urma susţinerii examenului de autorizare va intra în posesia unui document administrativ, intitulat autorizaţie de exercitare a funcţiei, denumit în continuare autorizaţie. (2) Autorizaţia se eliberează de către ASFR în baza procesului-verbal de examinare. (3) Forma şi conţinutul autorizaţiei sunt stabilite de ASFR prin proceduri proprii. (4) Autorizaţia este un document valabil pe o perioadă de 10 ani de la data eliberării. (5) La expirarea perioadei de valabilitate, autorizaţia poate fi preschimbată în condiţiile în care titularul nu se află în cel puţin una dintre situaţiile prevăzute la art. 6 alin. (1), fără susţinerea unui nou examen, pe baza unei metodologii elaborate de ASFR. (6) Personalul care efectuează activităţi specifice manipulării diferitelor tipuri de material rulant şi/sau instalaţii de siguranţa circulaţiei poate desfăşura aceste activităţi în condiţiile deţinerii unui certificat suplimentar, anexă la autorizaţia de exercitare a funcţiei, eliberat de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. (7) În certificatul suplimentar menţionat la alin. (6) se înscriu tipurile de material rulant şi/sau instalaţii de siguranţa circulaţiei pe care le poate deservi titularul. CAP. III Suspendarea/retragerea/modificarea autorizaţiei ART. 6 (1) Autorizaţia se suspendă şi îşi încetează temporar valabilitatea: a) pe durata investigării accidentelor sau a incidentelor produse în activitatea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, la solicitarea comisiei de investigare, până la termenul dispus de comisie; b) dacă titularul a fost implicat în producerea unui accident/incident în activitatea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, dacă s-a solicitat acest lucru de către investigatorul principal; c) dacă, conform deciziei comisiei medicale/psihologice de siguranţă a circulaţiei, i s-a eliberat titularului un aviz „inapt temporar“ din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care a fost autorizat, până la obţinerea avizului „apt“ din partea comisiei medicale/psihologice; d) dacă titularul are avizul medical şi/sau psihologic expirat pentru funcţia în care a fost autorizat, până la prezentarea avizului „apt“; e) dacă titularul nu a fost evaluat în vederea certificării periodice a competenţelor profesionale la termenele stabilite, conform reglementărilor specifice, sau a obţinut la evaluare calificativul „necorespunzător“; f) dacă titularul a întrerupt exercitarea funcţiei mai mult de 12 luni consecutive. (2) Autorizaţia se retrage şi îşi încetează definitiv valabilitatea în cazul în care titularul devine „inapt“ din punct de vedere medical şi/sau psihologic pentru funcţia în care fost autorizat. (3) Operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul este obligat să procedeze la ridicarea imediată a autorizaţiei pentru cazurile prevăzute la alin. (1) şi (2). ART. 7 (1) Personalul posesor al legitimaţiei speciale pentru acces/audit/control şi inspecţie de stat din cadrul ASFR, atunci când constată cu ocazia acţiunilor de supraveghere efectuate cazurile prevăzute la art. 6 alin. (1), lit. c), d), e), dispune suspendarea autorizaţiilor în cauză prin nota de constatare adusă la cunoştinţa operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, care va proceda la ridicarea imediată a autorizaţiei. (2) După ridicarea autorizaţiei, operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul o va transmite în termen de maximum 5 zile lucrătoare la ASFR, iar în cazul în care autorizaţia nu poate fi ridicată, operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul va notifica ASFR acest fapt, în acelaşi termen, motivând cauzele. (3) Dreptul de a dispune suspendarea autorizaţiei personalului utilizat în funcţii cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul revine ASFR. ART. 8 Decizia privind suspendarea autorizaţiei se transmite în scris de către ASFR operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea autorizaţiei sau notificării prevăzute la art. 7 alin. (2). ART. 9 Dacă în cadrul acţiunilor de supraveghere personalul ASFR, posesor al legitimaţiei speciale pentru acces/audit/control şi inspecţie de stat din cadrul ASFR, constată nerespectarea de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul a prevederilor art. 6 alin. (3), acesta dispune, în scris, suspendarea sau retragerea, după caz, a autorizaţiilor în cauză, prin notificarea imediată a operatorului de metrou. ART. 10 (1) Prin suspendarea autorizaţiei, titularului i se interzice dreptul de exercitare pe propria răspundere a funcţiei înscrise în autorizaţie până la înlăturarea cauzelor care au dus la suspendare. (2) Exceptând cazurile de suspendare menţionate la art. 6 alin. (1) şi de retragere menţionate la art. 6 alin. (2), operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul propune ASFR suspendarea sau, după caz, retragerea autorizaţiei pentru cazurile în care s-a constatat, în conformitate cu prevederile din procedurile specifice proprii, că personalul a exercitat serviciul sub influenţa băuturilor alcoolice şi/sau a substanţelor psihoactive. (3) Modificarea autorizaţiei se face la solicitarea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, atunci când intervin modificări ale numelui persoanei deţinătoare a autorizaţiei. CAP. IV Programarea şi organizarea examenului de autorizare ART. 11 Examinarea în vederea autorizării personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul necesită parcurgerea următoarelor etape: a) solicitarea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, însoţită de documentele necesare autorizării; b) verificarea îndeplinirii condiţiilor obligatorii pentru participarea la examenul de autorizare; c) programarea, stabilirea locului şi a datei de desfăşurare a examenului şi numirea comisiei de examinare în vederea autorizării; d) asigurarea condiţiilor pentru derularea examenului de autorizare; e) desfăşurarea examenului, care constă în: - proba de evaluare a cunoştinţelor teoretice şi corectarea lucrărilor; – proba de evaluare a deprinderilor practice şi acordarea calificativului; f) stabilirea rezultatelor şi întocmirea procesului-verbal de examinare; g) întocmirea documentelor în vederea eliberării autorizaţiei. ART. 12 (1) Pentru autorizarea personalului, operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul va depune în copie la ASFR documentele necesare autorizării pentru fiecare candidat, însoţite de solicitarea în vederea autorizării. (2) Documentele necesare autorizării sunt următoarele: a) documentul de identitate al candidatului (CI/BI sau paşaport); b) documentele care dovedesc certificarea meseriei; c) dovada efectuării stagiilor de practică; d) dovada că este „apt“ medical şi psihologic pentru funcţia pentru care solicită autorizarea. (3) ASFR, după analiza solicitărilor primite, transmite în scris operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, în termen de 5 zile lucrătoare, un act de aprobare a examenului de autorizare, ce va conţine următoarele: a) lista candidaţilor admişi pentru examinare; b) lista candidaţilor respinşi pentru examinare şi motivele respingerii; c) componenţa comisiei de autorizare; d) data, ora şi locul desfăşurării probelor examenului; e) tarifele aferente autorizării. ART. 13 Data desfăşurării examinării în vederea autorizării nu poate depăşi 30 de zile lucrătoare de la data depunerii şi înregistrării solicitării. ART. 14 În cazul solicitării în regim de urgenţă a examinării în vederea autorizării, data examenului nu poate depăşi 20 de zile lucrătoare de la data depunerii şi înregistrării solicitării. CAP. V Desfăşurarea examenului de autorizare ART. 15 Comisia de examinare în vederea autorizării îşi desfăşoară activitatea numai în componenţă completă. ART. 16 Comisia de examinare acceptă participarea la examinare în vederea autorizării numai a persoanelor cuprinse în lista prevăzută la art. 12 alin. (3) lit. a) şi care fac dovada achitării tarifelor aferente. ART. 17 (1) Comisia de examinare în vederea autorizării va stabili subiectele de evaluare a cunoştinţelor teoretice şi durata probei teoretice, care va fi de maximum 2 ore. (2) Evaluarea cunoştinţelor teoretice se face prin lucrare scrisă sau prin test tip grilă. (3) Lucrarea scrisă prevăzută la alin. (2) este grupată pe 3 materii de examinare, fiecare materie având minimum 5 subiecte. (4) Testul tip grilă prevăzut la alin. (2) este grupat pe 3 materii, fiecare materie conţinând minimum 10 întrebări. Testul va avea prevăzute minimum 3 variante de răspuns sugerate pentru fiecare întrebare, dintre care o singură variantă va fi cea corectă. (5) Tematica şi bibliografia de examinare pentru autorizare sunt stabilite de ASFR şi publicate pe pagina web de pe site-ul propriu. ART. 18 (1) Aprecierea nivelului de pregătire la examenul de autorizare se realizează astfel: I. la proba teoretică: a) pentru lucrarea scrisă: (i) cu note de la 1 la 10 acordate de fiecare membru al comisiei de examinare pentru fiecare subiect; în cazul în care diferenţa notelor acordate de membrii comisiei pentru un subiect este de 2 puncte sau mai mare, preşedintele comisiei stabileşte nota la subiectul respectiv; (ii) media aritmetică a notelor acordate pentru subiectele unei materii, calculată cu două zecimale, constituie nota pentru materia respectivă de examinare; (iii) în cazul în care la una dintre materiile de examinare candidatul a obţinut media aritmetică sub 5,00 (cinci), nota finală la lucrarea scrisă nu se mai calculează, candidatul fiind declarat „necorespunzător“ la examenul de autorizare; (iv) media aritmetică a notelor pentru fiecare materie de examinare, calculată cu două zecimale, constituie nota finală la lucrarea scrisă; (v) candidatul care a obţinut nota finală la lucrarea scrisă de cel puţin 5,00 (cinci) este declarat „corespunzător“ la proba teoretică; b) pentru testul tip grilă: (i) cu 10 puncte pentru fiecare răspuns corect sau 0 puncte pentru fiecare răspuns greşit; (ii) media aritmetică a punctelor acordate pentru întrebările unei materii, calculată cu două zecimale, constituie nota pentru materia respectivă de examinare; (iii) în cazul în care la una dintre materiile de examinare candidatul a obţinut media aritmetică sub 5,00 (cinci), nota finală la lucrarea test tip grilă nu se mai calculează, candidatul fiind declarat „necorespunzător“ la examenul de autorizare; (iv) media aritmetică a notelor calculate cu două zecimale pentru fiecare materie de examinare constituie nota finală la lucrarea tip test grilă; (v) candidatul care a obţinut nota finală la lucrarea test tip grilă de cel puţin 5,00 (cinci) este declarat „corespunzător“ la proba teoretică; II. la proba practică - în funcţie de aptitudinile şi deprinderile dovedite, candidatul va fi declarat „corespunzător“ sau „necorespunzător“. (2) Candidatul care obţine calificativul „corespunzător“ la proba teoretică şi practică este declarat autorizat. (3) În cazul probei practice, evaluarea se face prin aprecierea în timpul probei a aptitudinilor şi a deprinderilor, precum şi a modului de aplicare a cunoştinţelor teoretice. (4) Durata probei practice va fi de 1/2 oră pentru fiecare candidat în parte. CAP. VI Stabilirea rezultatelor examenului de autorizare, întocmirea documentelor, eliberarea autorizaţiei ART. 19 (1) După susţinerea examenului în vederea autorizării se întocmeşte un proces-verbal de examinare. (2) Procesul-verbal de examinare va conţine următoarele date: a) locul şi data desfăşurării examenului de autorizare; b) datele de identificare a candidaţilor, notele pentru fiecare subiect, mediile aritmetice la materiile de examinare, notele finale la proba teoretică, precum şi calificativele obţinute la cele două probe; c) tipul de autorizaţie pentru care s-a stabilit rezultatul examenului, pentru fiecare candidat care a obţinut calificativul „corespunzător“; d) componenţa comisiei. (3) Procesul-verbal de examinare se întocmeşte în 3 exemplare cu valoare de original, care vor fi semnate de preşedintele şi de membrii comisiei, fiecare păstrând un exemplar. (4) În procesul-verbal de examinare se va consemna şi personalul care a obţinut calificativul „necorespunzător“ şi, dacă este cazul, personalul care a absentat la examen. ART. 20 (1) Candidaţii care au obţinut calificativul „necorespunzător“ în urma susţinerii examenului de autorizare se pot prezenta la o a doua examinare după cel puţin 30 de zile calendaristice, dar nu mai mult de 3 luni de la data primului examen. (2) Candidaţii care nu au promovat a doua examinare se pot prezenta la a treia examinare după o perioadă de 6 luni de la a doua examinare, numai după efectuarea unui nou stagiu în vederea autorizării, durata stagiului fiind egală cu durata prevăzută în cazul întreruperii activităţii mai mult de 12 luni consecutive. (3) Pentru personalul care a fost declarat „necorespunzător“ sau care a absentat la examen, ASFR nu va restitui tarifele corespunzătoare autorizării. Pentru cazuri justificate, ASFR poate decide reprogramarea examinării persoanelor care au absentat, fără plata suplimentară a tarifelor corespunzătoare autorizării. (4) Rezultatul examinării va păstra caracterul de confidenţialitate în conformitate cu legislaţia în vigoare. ART. 21 (1) Directorul general al ASFR va semna autorizaţia pentru fiecare candidat care a obţinut calificativul „corespunzător“ la examenul de autorizare. (2) Autorizaţia se eliberează, sub semnătură, reprezentantului operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data susţinerii examenului de autorizare. (3) Dacă autorizaţia nu a fost ridicată de la ASFR în termen de 12 luni de la data susţinerii examenului de autorizare din cauze imputabile operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, examenul de autorizare se anulează fără restituirea tarifului încasat. ART. 22 Datele referitoare la autorizarea personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, respectiv numele şi prenumele personalului autorizat, seria, numărul şi data eliberării autorizaţiei, se vor consemna în registrul de evidenţă a autorizaţiilor, care este gestionat de către ASFR. CAP. VII Contestaţii ART. 23 (1) Contestaţiile privind rezultatele examenului de autorizare se depun în scris la ASFR în termen de 2 zile lucrătoare de la data stabilirii rezultatului examenului. (2) Soluţionarea contestaţiilor se va realiza, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei, de către o comisie având componenţa nominalizată de către conducerea ASFR. (3) Componenţa comisiei menţionate la alin. (2) va fi alta decât cea a comisiei de autorizare. CAP. VIII Dispoziţii finale ART. 24 (1) Autorizaţiile pierdute se declară nule. (2) La cererea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, ASFR poate elibera un duplicat al autorizaţiei. ART. 25 Eliberarea autorizaţiilor şi a duplicatelor, precum şi gestionarea acestora se asigură de ASFR, costul prestaţiilor fiind stabilit prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii. ART. 26 După finalizarea examenului de autorizare, ASFR, în calitate de autoritate competentă, va gestiona arhivarea dosarelor personalului examinat. PARTEA II Implementarea şi dezvoltarea sistemului de menţinere a competenţelor profesionale pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul CAP. I Dispoziţii generale ART. 27 (1) Sistemul de menţinere a competenţelor profesionale este element de bază al siguranţei circulaţiei în activitatea operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. (2) Pentru menţinerea şi dezvoltarea competenţelor profesionale la un nivel calitativ ridicat şi în scopul respectării cerinţelor privind siguranţa circulaţiei cu metroul se impune ca personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul să fie cuprins şi integrat într-un sistem de menţinere a competenţelor profesionale. (3) Sistemul de menţinere a competenţelor profesionale reprezintă cadrul minim necesar pentru realizarea obiectivelor siguranţei circulaţiei cu metroul. (4) Programele de formare profesională continuă în cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul cuprind totalitatea activităţilor de pregătire teoretică, practică, autoinstruire şi de evaluare în vederea realizării obiectivelor de menţinere şi dezvoltare a competenţelor profesionale specifice funcţiei. (5) Programele de formare profesională continuă se efectuează prin: a) instruirea profesională realizată prin: (i) instruirea profesională teoretică; (ii) instruirea practică de serviciu; (iii) autoinstruirea profesională continuă; b) verificarea profesională periodică realizată prin evaluarea pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale. ART. 28 Pentru personalul din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, altul decât cel cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, operatorii economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul vor elabora proceduri specifice proprii, bazate pe implementarea şi dezvoltarea unui sistem de menţinere a competenţelor profesionale. CAP. II Programele de formare profesională continuă a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul ART. 29 (1) Pentru a fi cuprins şi integrat într-un sistem de menţinere a competenţelor profesionale, personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul trebuie să posede, conform funcţiei cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul şi tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei, următoarele documente specifice, după caz: a) certificat de calificare profesională, obţinut prin evaluarea competenţelor profesionale dobândite în urma absolvirii programelor de calificare profesională într-o ocupaţie specifică transportului cu metroul; b) certificat de absolvire, obţinut prin evaluarea competenţelor profesionale dobândite în urma absolvirii programelor de specializare/perfecţionare; c) certificat de competenţe profesionale sau pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale, obţinut prin evaluarea competenţelor profesionale; d) autorizaţie pentru exercitarea funcţiei personalului; e) certificat suplimentar pentru tipuri de material rulant, secţii de circulaţie şi pentru manipularea unor tipuri de instalaţii de siguranţă şi/sau pentru efectuarea de activităţi specifice altor funcţii cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul. (2) Documentele menţionate la alin. (1) lit. a) şi b) se eliberează de către organismul de certificare a competenţelor profesionale. (3) Documentele menţionate la alin. (1) lit. d) se eliberează de ASFR. (4) Documentele menţionate la alin. (1) lit. c) şi e) se eliberează de operatorii economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. ART. 30 Operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul sunt obligaţi să utilizeze în efectuarea activităţilor privind siguranţa circulaţiei cu metroul numai personal care face parte din sistemul de menţinere a competenţelor profesionale. ART. 31 (1) Obţinerea documentelor menţionate la art. 29 alin. (1) determină includerea posesorului în programul de formare profesională continuă. (2) Pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, care a întrerupt programul de formare profesională continuă mai mult de 12 luni consecutive, se impune redobândirea valabilităţii documentelor prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. d) şi e) deţinute de către acesta. (3) Programul de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul conţine 3 moduri de abordare a cerinţelor dezvoltării profesionale continue: a) abordarea bazată pe informaţii din exterior, prin stabilirea unei anumite cantităţi de elemente ce trebuie învăţate, fiind considerate corespunzătoare pentru dezvoltarea şi menţinerea competenţei; b) abordarea bazată pe informaţii din interior, potrivit căreia personalului care efectuează activităţi specifice din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul i se cere să demonstreze, prin intermediul rezultatelor, că menţine şi dezvoltă competenţele profesionale; c) abordarea combinată, prin care se îmbină în mod efectiv şi eficient informaţiile primite prin cele două moduri de abordare de mai sus, se fixează cantităţile de elemente de învăţat cerute şi se măsoară rezultatele obţinute. (4) Programele de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul cuprind următoarele elemente şi proceduri: - elementele programelor de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul: a) mijloacele prin care se va asigura menţinerea competenţelor; b) dotările, echipamentele şi materialele necesare; c) programa de pregătire; d) persoanele cu atribuţii de instruire teoretică şi practică; e) obiectivele programului de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, exprimate în competenţe profesionale, care urmează a fi menţinute, dezvoltate şi confirmate periodic pentru fiecare persoană cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul; f) duratele de pregătire pentru realizarea obiectivelor propuse; g) numărul minim şi maxim de participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregătire; – procedurile programelor de formare profesională continuă din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul: a) procedura de efectuare a instruirii teoretice; b) procedura de efectuare a instruirii practice de serviciu; c) procedura de evaluare pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale. CAP. III Elementele programului de formare profesională continuă a personalului aparţinând operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul ART. 32 (1) Programul de formare profesională continuă din domeniul transportului cu metroul pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul se derulează în centre de instruire ale operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. (2) Centrele de instruire urmăresc creşterea nivelului de pregătire profesională prin instruirea în vederea menţinerii competenţelor profesionale dobândite, precum şi pentru dezvoltarea de noi competenţe în rândul personalului din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, folosind în acest scop cele mai moderne instrumente oferite de tehnologia informaţiei. ART. 33 Centrele de instruire trebuie să deţină următorul minim de dotări, echipamente şi materialele necesare instruirii, după cum urmează: a) sală de clasă cu acces la spaţii igienico-sanitare; b) tehnică didactică; c) material didactic; d) bibliotecă tehnică; e) tehnică audio-video pentru instruire. ART. 34 (1) Programul de formare profesională continuă pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul se organizează şi se desfăşoară pe baza programei de pregătire. (2) Programa de pregătire conţine următoarele elemente componente: planurile-cadru, planuri specifice, planuri de lecţie şi programarea calendaristică a modulelor de instruire. (3) Elaborarea planurilor-cadru se face de către operatorii economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul până la data de 1 octombrie a fiecărui an pentru anul următor. (4) Planurile-cadru se întocmesc în funcţie de specificul şi de complexitatea funcţiei şi vor fi vizate de ASFR până la data de 15 noiembrie a fiecărui an pentru anul de instruire următor. (5) Planurile specifice se întocmesc de către operatorii economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul prin adaptarea prevederilor planurilor-cadru la condiţiile concrete activităţii până la data de 15 decembrie a fiecărui an pentru anul următor de instruire. Planurile specifice conţin module de instruire teoretică specifice fiecărei funcţii îndeplinite de către personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul. (6) Programarea calendaristică a modulelor de instruire teoretică se face de către fiecare centru de instruire. Aceasta se aduce la cunoştinţa personalului care urmează să fie instruit. (7) Planurile de lecţie se întocmesc de către persoanele cu atribuţii de instruire profesională teoretică înainte de data desfăşurării modulului de instruire teoretică respectiv, pe baza planului specific, vor fi avizate de conducătorii unităţilor şi cuprind: a) funcţia; b) data şi durata modulului de instruire teoretică; c) temele aferente modulului de instruire extrase din planul specific; d) testarea cunoştinţelor; e) teme suplimentare introduse ulterior întocmirii planului specific; f) analiza desfăşurării modulului de instruire şi recomandări pentru studiul individual. (8) În planul de lecţie se specifică: a) durata alocată; b) bibliografia aferentă; c) metodele de instruire utilizate; d) mijloacele şi materialul didactic folosite; e) exemple de nereguli sau accidente şi incidente în transportul cu metroul în legătură cu conţinutul modulului. ART. 35 (1) Instruirea profesională teoretică şi practică de serviciu a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul se va face numai de către personal care este atestat pentru instruirea personalului pe competenţe profesionale specifice funcţiilor personalului ce urmează să fie instruit. (2) Personalul de instruire provine dintre salariaţii cu experienţă, cu o bună pregătire în domeniu, cu aptitudini psihopedagogice şi care au absolvit cursul de perfecţionare „Metodologia instruirii adultului“. (3) Personalul prevăzut la alin. (1) din cadrul operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul este obligat să se perfecţioneze profesional o dată la 2 ani. ART. 36 (1) Obiectivele programului de formare profesională continuă sunt crearea unui cadru comun de referinţă pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul şi sunt exprimate în competenţe profesionale. (2) Competenţele profesionale ale personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul fac obiectul unui catalog, care include toate competenţele funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, întocmit cu avizul autorităţii competente. (3) În funcţie de dinamica dezvoltării şi modernizării operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul, se va actualiza catalogul competenţelor profesionale ale funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul. (4) În anexa nr. 1 este prezentată structura de elaborare a competenţelor profesionale pentru fiecare funcţie deţinută de personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul. ART. 37 (1) Durata şi numărul maxim de participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregătire, periodicitatea instruirii profesionale şi a evaluării competenţelor profesionale pentru realizarea obiectivelor propuse în cadrul programului de formare profesională continuă sunt stabilite în concordanţă cu specificul şi complexitatea funcţiei personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, în conformitate cu anexa nr. 2. (2) Prin procedurile proprii, fiecare operator economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul dispune asupra periodicităţii de derulare a modulelor de instruire teoretică, respectiv bilunar, lunar, la două luni, trimestrial, semestrial sau anual. CAP. IV Instruirea profesională teoretică ART. 38 (1) Activitatea de instruire profesională teoretică a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul se programează în tot cursul anului calendaristic. (2) Instruirea profesională teoretică se desfăşoară instituţionalizat, în centre de instruire, prin module de instruire teoretică, pe grupe pentru personalul din aceeaşi funcţie sau funcţii cu activitate asemănătoare. (3) Programarea calendaristică a modulelor de instruire profesională teoretică trebuie să conţină locul, centrul de instruire, data şi temele de instruire, având la bază programa de pregătire. Aceasta se întocmeşte de către personalul cu atribuţii de instruire, cu respectarea duratei anuale de instruire profesională teoretică, specifică fiecărei funcţii a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, prevăzută în anexa nr. 2. ART. 39 (1) Principalul mod de asimilare şi aprofundare a cunoştinţelor teoretice este studiul individual. Acesta se efectuează de către fiecare participant la desfăşurarea modulelor de instruire pe baza recomandărilor date de personalul cu atribuţii de instruire privind titlul şi conţinutul temei, precum şi a materialului bibliografic necesar. (2) În cadrul instruirii profesionale teoretice se desfăşoară obligatoriu, în ordinea prezentată, activităţile: a) verificarea curentă şi aprecierea cunoştinţelor din tematica modulului de instruire; b) reîmprospătarea şi aprofundarea unor probleme insuficient reţinute de către participanţii la desfăşurarea modulului de instruire; c) prezentarea şi dezbaterea temelor prevăzute în planul de lecţie; d) evaluarea curentă a nivelului de cunoştinţe şi deprinderi corespunzătoare competenţelor ce rezultă din tematica modulului de instruire; e) analiza cauzelor neconformităţilor care au afectat cerinţele obligatorii de siguranţa circulaţiei cu metroul, petrecute pe infrastructura transportului cu metroul, prin utilizarea metodelor de instruire interactive de grup; f) recomandări cu privire la studiul individual ce urmează a fi executat de către participanţii la desfăşurarea modulului de instruire. (3) Verificarea curentă şi aprecierea cunoştinţelor teoretice ale participanţilor prezenţi la desfăşurarea modulului de instruire se pot realiza prin conversaţie, lucrare scrisă sau test-grilă. (4) Reîmprospătarea şi aprofundarea unor probleme insuficient reţinute de către participanţii la desfăşurarea modulului de instruire se realizează prin studiul individual. (5) Prezentarea şi dezbaterea temelor prevăzute în planul de lecţie se organizează şi se realizează prin metode utilizate în educaţia adulţilor, astfel: a) metode pasive de instruire: (i) metode interogative; (ii) metode expozitive; b) metode active de instruire: (i) metode simulative; (ii) metode demonstrative; (iii) metode interactive de grup; c) metode de instruire în sistem e-learning sau instruire asistată de calculator. (6) Evaluarea curentă a nivelului de cunoştinţe şi deprinderi corespunzătoare unei competenţe profesionale, care rezultă din tematica de desfăşurare a modulului de instruire, se realizează pe parcursul activităţilor desfăşurate conform alin. (2) lit. a)-d), în cadrul desfăşurării modulului de instruire. Evaluarea nivelului de cunoştinţe corespunzătoare unei competenţe profesionale se defineşte sub formă de calificativ astfel: a) calificativul A = competenţă maximă; b) calificativul B = competenţă medie; c) calificativul C = competenţă minimă; d) calificativul D = competenţă deficitară. (7) Această evaluare se înscrie de către personalul cu atribuţii de instruire care a efectuat instruirea, pentru fiecare competenţă în parte, în fişa individuală de instruire profesională teoretică a fiecărui participant la modulul de instruire, conform anexei nr. 3. (8) Pentru personalul care a absentat de la modulul de instruire sau care în urma evaluării a fost apreciat cu calificativul D la una sau mai multe competenţe se organizează module de instruire suplimentare ale căror durată şi tematică sunt identice cu cele ale modulului de instruire la care a absentat sau a fost apreciat cu calificativul D. Aceste module de instruire suplimentare se organizează după o perioadă necesară desfăşurării unui studiu individual de către personalul implicat, dar nu mai mult de 10 zile. (9) La desfăşurarea modulelor de instruire suplimentare poate participa şi personalul care în urma evaluării a fost apreciat cu calificativul B sau C la una sau mai multe competenţe. (10) Dacă şi după modulul de instruire suplimentar există personal care în urma evaluării a fost apreciat cu calificativul D la una sau mai multe competenţe, acesta va fi retras din activitate până la redobândirea cunoştinţelor teoretice necesare ridicării nivelului competenţei deficitare. CAP. V Instruire practică de serviciu ART. 40 (1) Instruirea practică de serviciu este o modalitate de instruire a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul legată în mod nemijlocit de locul de muncă, cu eficienţă imediată asupra nivelului de cunoştinţe şi deprinderi necesare fiecărei competenţe profesionale dobândite. (2) Scopul instruirii practice de serviciu este depistarea şi eliminarea deprinderilor greşite de lucru, respectiv menţinerea şi aprofundarea celor însuşite corect, dezvoltarea abilităţilor, determinând, în final, obiectivele principale ale instruirii practice de serviciu. (3) Obiectivele principale se referă la menţinerea, respectiv îmbunătăţirea performanţelor pentru realizarea cu eficienţă a unor sarcini complexe şi reprezintă: a) executarea corectă şi completă a unei operaţii; b) aplicarea metodelor şi procedeelor de lucru; c) manevrarea de maşini, utilaje, instalaţii şi dispozitive; d) aplicarea metodelor de intervenţie în caz de defecţiune, funcţionare necorespunzătoare a instalaţiilor, dispozitivelor, incendii, avarii, conform ghidurilor/manualelor de depanare sau procedurilor specifice. (4) Programarea calendaristică de desfăşurare a instruirii practice de serviciu se întocmeşte de către personalul cu atribuţii de instruire, cu respectarea duratei şi periodicităţii de instruire practică specifice fiecărei funcţii cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, prevăzută în anexa nr. 2. ART. 41 (1) Instruirea practică de serviciu a personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul se desfăşoară individual sau în grupe mici şi constă în acţiuni şi operaţii specifice, desfăşurate prin monitorizarea acestuia de către personalul cu atribuţii de instruire. Acţiunile şi operaţiile desfăşurate de către personalul monitorizat sunt cele specifice proceselor tehnologice de lucru. (2) Personalul cu atribuţii de instruire consemnează sub semnătură în documentele postului sau locului de muncă data, ora începerii/terminării instruirii practice de serviciu, precum şi numele şi prenumele personalului instruit. (3) Pentru atingerea scopului şi obiectivelor în cadrul instruirii practice de serviciu, personalul cu atribuţii de instruire desfăşoară în ordinea prezentată următoarele activităţi: a) subliniază activităţile executate corect; b) solicită personalului monitorizat să evidenţieze operaţiile executate greşit şi consecinţele acestora în exploatare; c) evidenţiază operaţiile executate greşit, nearătate de salariat, şi consecinţele lor; d) demonstrează în faţa personalului monitorizat modul corect de executare a operaţiilor; e) solicită personalului monitorizat să repete operaţiile demonstrate de către personalul de instruire până la însuşirea modului corect de lucru. (4) Evaluarea curentă a nivelului deprinderilor şi abilităţilor necesare fiecărei competenţe profesionale în parte se realizează pe parcursul activităţilor desfăşurate conform alin. (3) prin acordarea de calificative astfel: a) calificativul A = competenţă maximă; b) calificativul B = competenţă medie; c) calificativul C = competenţă minimă; d) calificativul D = competenţă deficitară. (5) Această evaluare se înscrie de către personalul cu atribuţii de instruire, care a efectuat monitorizarea, pentru fiecare competenţă în parte, în fişa individuală de instruire practică de serviciu a personalului monitorizat, conform anexei nr. 4. (6) În cazul personalului care, în urma evaluării la instruirea practică de serviciu, a fost apreciat cu calificativul C pentru una sau mai multe competenţe, personalul cu atribuţii de instruire organizează şi desfăşoară cu prioritate module de instruire practică de serviciu suplimentare pentru personalul în cauză, insistând pe competenţele deficitare. (7) Aprecierea cu calificativul D în urma evaluării la instruirea practică de serviciu duce la încetarea temporară a valabilităţii documentelor prevăzute la art. 29 alin. (1) lit. c)-e), deţinute de personalul în cauză, până la dobândirea abilităţilor practice specifice competenţei profesionale respective. PARTEA III Evaluarea pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale ART. 42 (1) Evaluarea trebuie concepută astfel încât să fie respectate principii fundamentale precum: validitate, credibilitate, corectitudine şi imparţialitate. Aceasta are un caracter complex, de continuitate, orientată pe îmbunătăţirea performanţelor, iar rezultatele evaluării trebuie să fie analizate cu acurateţe şi comunicate tuturor celor implicaţi. (2) Derularea şi finalizarea evaluării, pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale ale personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul din România, în conformitate cu anexa nr. 1, revin operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. ART. 43 (1) Planurile-cadru pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale sunt cele de la art. 34 alin. (4). (2) Periodicitatea evaluării pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale este stabilită în coloana 6 din anexa nr. 2 şi se calculează pentru fiecare persoană cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul de la data începerii programului de formare profesională continuă din domeniul transportului cu metroul, numai în condiţiile parcurgerii complete a tuturor modulelor de instruire şi ale obţinerii de calificative A, B sau C la toate modulele de instruire. (3) Toţi operatorii economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul au obligaţia de a lua toate măsurile organizatorice pentru evaluarea personalului propriu cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul la data scadentă. (4) Data începerii programului de formare profesională continuă din domeniul transportului cu metroul reprezintă data obţinerii documentelor menţionate la art. 29, dată de la care personalul trebuie inclus într-un sistem de menţinere a competenţelor profesionale. ART. 44 (1) Examenul de evaluare a nivelului de cunoştinţe aferente fiecărei competenţe profesionale necesare funcţiei, tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei se desfăşoară în faţa unei comisii de evaluare. (2) Comisia de evaluare a competenţelor profesionale necesare funcţiei, tipurilor de material rulant sau tipurilor de instalaţii de siguranţa circulaţiei este stabilită prin procedurile proprii ale operatorilor economici care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. (3) Operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul se asigură că evaluarea competenţelor profesionale este organizată în aşa fel încât se evită apariţia oricărui conflict de interese. (4) Comisia de evaluare a competenţelor profesionale este constituită din cel puţin 2 membri de specialitate, atestaţi de către autoritatea competentă, alţii decât cel care a participat la instruirea personalului evaluat. (5) Structura, conţinutul şi baremul testelor pentru evaluarea nivelului cunoştinţelor necesare competenţelor profesionale se stabilesc de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. (6) Evaluarea nivelului de cunoştinţe necesar fiecărei competenţe profesionale se realizează prin calificative acordate pentru fiecare competenţă în parte, astfel: a) calificativul A = competenţă maximă; b) calificativul B = competenţă medie; c) calificativul C = competenţă minimă; d) calificativul D = competenţă deficitară. (7) Calificativul obţinut pe fiecare competenţă profesională în parte este cel stabilit de comun acord de către comisia de evaluare sau, în cazul folosirii software-urilor specializate pentru evaluare, cel stabilit de software pe baza baremului de corectare. (8) Obţinerea în urma evaluării a unuia dintre calificativele A, B sau C pentru fiecare competenţă profesională în parte reprezintă certificarea pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale. (9) Obţinerea calificativului D la una dintre competenţele profesionale duce la necertificarea periodică a competenţelor profesionale. (10) Pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul care nu a obţinut certificarea periodică a competenţelor profesionale se poate efectua o nouă evaluare prin reevaluarea doar pentru competenţele deficitare. Programarea în vederea reevaluării competenţelor deficitare se face după minimum 15 zile de la data desfăşurării evaluării anterioare, însă nu mai mult de 45 de zile. (11) Personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul care nu a obţinut certificarea periodică a competenţelor profesionale în urma reevaluării competenţelor deficitare va fi programat la o nouă evaluare numai după efectuarea unui reinstruiri profesionale teoretice corespunzător funcţiei personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, cu durata egală cu cea din coloana 2 a anexei nr. 2. (12) Operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul care efectuează certificarea competenţelor profesionale notifică autorităţii competente, în termen de 3 zile lucrătoare de la data reevaluării competenţelor deficitare, personalul care nu a obţinut certificarea periodică a competenţelor profesionale. (13) Documentele specifice, corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, conform art. 29 alin. (1) lit. d) şi e), ale personalului care nu a obţinut certificarea periodică a competenţelor profesionale, în urma reevaluării competenţelor deficitare, sau care nu se prezintă pentru reevaluarea competenţelor deficitare în termenul prevăzut la alin. (10) se consideră suspendate şi îşi încetează temporar valabilitatea în conformitate cu reglementările specifice în vigoare. Pe durata suspendării este interzisă utilizarea acestui personal în activităţi cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul. ART. 45 (1) Comisia de evaluare înregistrează rezultatele evaluării efectuate în Catalogul de evaluare a competenţelor profesionale ale funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, denumit în continuare catalog de evaluare, pentru fiecare candidat, conform Anexei nr. 5. Rezultatul evaluării va păstra caracterul de confidenţialitate în conformitate cu legislaţia în vigoare. (2) Catalogul de evaluare cu rezultatele evaluării competenţelor profesionale conţine, cel puţin, următoarele date: a) locul şi data (perioada) desfăşurării evaluării; b) datele de identificare ale personalului, respectiv: numele şi prenumele, codul numeric personal; c) calificativele acordate competenţelor profesionale; d) componenţa comisiei de evaluare. (3) Catalogul de evaluare se întocmeşte într-un singur exemplar şi se semnează de către comisia de evaluare. (4) În cazul folosirii în activitatea de evaluare a software-urilor specializate, catalogul de evaluare va fi generat automat de către software. ART. 46 (1) În baza catalogului de evaluare cu rezultatele evaluării competenţelor profesionale, operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul eliberează un certificat pentru confirmarea periodică a competenţelor profesionale, corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, numai pentru personalul care a obţinut certificarea periodică a tuturor competenţelor profesionale. Certificatul pentru confirmarea competenţelor profesionale are înscris pe verso competenţele profesionale ale personalului care a susţinut şi a promovat evaluarea, respectiv reevaluarea competenţelor deficitare, după caz. (2) Certificatul pentru confirmarea competenţelor profesionale este un document cu regim special şi dă dreptul posesorului la efectuarea activităţilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul specifice documentelor de la art. 29 alin. (1) lit. d)-e). ART. 47 (1) Contestaţiile privind rezultatele examenului de evaluare se depun în scris la operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul în termen de două zile lucrătoare de la data comunicării rezultatului evaluării. (2) Soluţionarea contestaţiilor se va face în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii contestaţiei, de către o comisie, având componenţa nominalizată de conducerea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. Reprezentanţii comisiei vor fi alţii decât cei care au participat în comisia de evaluare. ART. 48 Eliberarea certificatelor pentru confirmarea competenţelor profesionale, corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul, şi a duplicatelor, precum şi gestionarea acestora se asigură de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. ART. 49 Operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul arhivează documentele care au stat la baza eliberării certificatelor pentru confirmarea competenţelor profesionale, corespunzătoare funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul. ART. 50 Catalogul care include toate competenţele funcţiilor personalului cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul este elaborat de către operatorul economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul. ART. 51 Personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul are dreptul la o copie după documentul specific în care este consemnat rezultatul evaluării periodice a competenţelor profesionale. ART. 52 Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme. ANEXA 1 la norme
STRUCTURĂ de elaborare a competenţelor profesionale pentru fiecare funcţie deţinută de personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul
┌──────────────────┬────────────────┬────────────┬─────────────┐
│ │ │Evaluare │ │
│ │Funcţia │curentă │Evaluare │
│ │personalului cu │instruire │pentru │
│Set de competenţe │responsabilităţi│profesională│confirmarea │
│ │în siguranţa │teoretică - │periodică a │
│ │circulaţiei cu │instruire │competenţelor│
│ │metroul │practică de │profesionale │
│ │ │serviciu │ │
├──────────────────┼────────────────┼────────────┼─────────────┤
│0 │1 │2 │3 │
├─┬────────────────┼────────────────┼────────────┼─────────────┤
│ │ │Competenţe │ │ │
│ │ │comune tuturor │ │ │
│ │ │calificărilor │ │ │
│ │ │din domeniul │ │ │
│ │ │transportului cu│ │ │
│ │ │metroul │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │1. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │2. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │... │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │m. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │Competenţe │ │ │
│ │ │profesionale │ │ │
│ │ │pentru │ │ │
│ │ │exercitarea │ │ │
│ │ │funcţiei cu │ │ │
│ │ │responsabilităţi│ │ │
│ │ │în siguranţa │ │ │
│ │ │circulaţiei cu │ │ │
│ │ │metroul │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │1. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │Competenţe │2. │ │Operatorii │
│ │profesionale ├────────────────┤ │economici │
│ │corespunzătoare │... │ │care │
│ │funcţiilor cu ├────────────────┤Personalul │desfăşoară │
│A│responsabilităţi│n. │cu atribuţii│activităţi │
│ │în siguranţa ├────────────────┤de instruire│specifice │
│ │circulaţiei cu │Competenţe │ │transportului│
│ │metroul │specifice │ │cu metroul │
│ │ │perfecţionării/ │ │ │
│ │ │specializării │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │Cunoştinţe │ │ │
│ │ │lingvistice - în│ │ │
│ │ │limba │ │ │
│ │ │gestionarului │ │ │
│ │ │infrastructurii │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │1. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │2. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │... │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │o. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │Competenţe │ │ │
│ │ │privind │ │ │
│ │ │infrastructura │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │1. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │2. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │... │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │p. │ │ │
├─┼────────────────┼────────────────┼────────────┼─────────────┤
│ │ │Competenţe │ │ │
│ │ │privind tipurile│ │ │
│ │ │de material │ │ │
│ │ │rulant │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│B│ │1. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │2. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │Competenţe │... │ │ │
│ │profesionale ├────────────────┤ │Operatorii │
│ │pentru tipurile │r. │ │economici │
├─┤de material ├────────────────┤ │care │
│ │rulant sau │Competenţe │Personalul │desfăşoară │
│ │tipurile de │privind │cu atribuţii│activităţi │
│ │instalaţii de │manipularea │de instruire│specifice │
│ │siguranţa │tipurilor de │ │transportului│
│ │circulaţiei cu │instalaţii de │ │cu metroul │
│ │metroul │siguranţa │ │ │
│ │ │circulaţiei cu │ │ │
│C│ │metroul │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │1. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │2. │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │... │ │ │
│ │ ├────────────────┤ │ │
│ │ │s. │ │ │
└─┴────────────────┴────────────────┴────────────┴─────────────┘
ANEXA 2 la norme
Durata, numărul minim şi numărul maxim de participanţi pentru un ciclu sau o serie de pregătire, periodicitatea instruirii profesionale şi a evaluării competenţelor profesionale
┌────┬───────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │Program de formare profesională continuă │
│ │ ├─────────────────────────────────────────────────────┬──────────────┤
│ │ │Instruire profesională │ │
│ │ ├──────────────────────────┬──────────────────────────┤ │
│ │ │Instruire profesională │Instruire practică de │ │
│ │ │teoretică │serviciu │ │
│Nr. │Funcţia ├─────────────┬────────────┼─────────────┬────────────┤Periodicitatea│
│crt.│ │ │ │Ore de │ │evaluării │
│ │ │ │ │instruire la │ │competenţelor │
│ │ │Durată │Număr │locul de │Număr maxim │profesionale │
│ │ │(ore/an) │maxim de │muncă sau │de │ │
│ │ │ │participanţi│prin însoţire│participanţi│ │
│ │ │ │ │/ │ │ │
│ │ │ │ │periodicitate│ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│0 │1 │2 │3 │4 │5 │6 │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Electromecanic │ │ │ │ │ │
│ │automatizări şi │ │ │ │ │ │
│ │telecomunicaţii I, │ │ │ │ │ │
│ │II, specialist │ │ │ │ │ │
│ │(pentru │ │ │ │ │ │
│ │instalaţiile ATc ce│ │ │ │ │ │
│ │concură la │ │ │ │ │ │
│ │conducerea │ │ │ │ │ │
│ │operativă şi │ │ │ │Echipă de │ │
│1. │siguranţa │24 │20 │2 ore/3 luni │lucru/ │3 ani │
│ │circulaţiei cu │ │ │ │Individual │ │
│ │metroul), │ │ │ │ │ │
│ │electromecanic SCB │ │ │ │ │ │
│ │(specialist, I, │ │ │ │ │ │
│ │II), │ │ │ │ │ │
│ │electromecanic, │ │ │ │ │ │
│ │electroenergetician│ │ │ │ │ │
│ │fir contact │ │ │ │ │ │
│ │(specialist I, II) │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Montator I │ │ │ │ │ │
│ │electroenergetician│ │ │ │ │ │
│ │fir contact, │ │ │ │ │ │
│ │montator I │ │ │ │ │ │
│ │automatizări şi │ │ │ │ │ │
│ │telecomunicaţii │ │ │ │Echipă de │ │
│2. │(pentru instalaţii │16 │20 │2 ore/3 luni │lucru/ │4 ani │
│ │ATc ce concură la │ │ │ │Individual │ │
│ │conducerea │ │ │ │ │ │
│ │operativă şi │ │ │ │ │ │
│ │siguranţa │ │ │ │ │ │
│ │circulaţiei cu │ │ │ │ │ │
│ │metroul), montator │ │ │ │ │ │
│ │I SCB │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │ │Program de │ │
│3. │Impiegat de mişcare│30 │30 │1 oră/1 lună │lucru/ │1 an │
│ │ │ │ │ │Tură de │ │
│ │ │ │ │ │serviciu │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Şef tură depou, şef│ │ │ │Program de │ │
│4. │tură mişcare │24 │20 │1 oră/3 luni │lucru/ │1 an │
│ │(regulator), şef │ │ │ │Tură de │ │
│ │tură tracţiune │ │ │ │serviciu │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│5. │Operator mişcare, │24 │20 │1 oră/3 luni │Tură de │3 ani │
│ │operator tracţiune │ │ │ │serviciu │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Dispecer instalaţii│ │ │ │ │ │
│ │electroenergetice, │ │ │ │ │ │
│6. │dispecer linii, │24 │20 │1 oră/3 luni │Tură de │3 ani │
│ │tunele, dispecer │ │ │ │serviciu │ │
│ │semnalizare, │ │ │ │ │ │
│ │centralizare, bloc │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Conducător │ │ │ │ │ │
│7. │autodrezină, │8 │20 │1 oră/3 luni │Individual │4 ani │
│ │conducător vagonet │ │ │ │ │ │
│ │motor │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Mecanic ajutor │ │ │ │ │ │
│ │locomotivă şi REM, │ │ │ │ │ │
│ │mecanic ajutor │ │ │ │ │ │
│ │maşini grele cale │ │ │1 oră │ │ │
│8. │şi sudura căii, │48 │20 │însoţire tren│Individual │1 an │
│ │mecanic locomotivă │ │ │/manevră/3 │ │ │
│ │şi REM I şi II, │ │ │luni │ │ │
│ │mecanic maşini │ │ │ │ │ │
│ │grele cale şi │ │ │ │ │ │
│ │sudura căii I, II │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Revizor cale sau │ │ │ │ │ │
│ │puncte periculoase,│ │ │ │ │ │
│9. │revizor locomotivă │12 │20 │1 oră/3 luni │Individual │5 ani │
│ │şi REM, revizor │ │ │ │ │ │
│ │tunel │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Şef echipă │ │ │ │ │ │
│ │întreţinere cale I │ │ │ │ │ │
│10. │şi II, şef echipă │12 │20 │1 oră/3 luni │Individual │5 ani │
│ │lucrări de artă I │ │ │ │ │ │
│ │şi II │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │ │Autoinstruire│ │ │ │ │
│11. │Instructor mişcare │profesională │- │- │- │3 ani │
│ │ │continuă │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │ │ │ │1 oră │ │ │
│12. │Mecanic instructor │48 │20 │însoţire tren│Individual │2 ani │
│ │ │ │ │/manevră/3 │ │ │
│ │ │ │ │luni │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │ │Autoinstruire│ │ │ │ │
│13. │Picher │profesională │- │- │- │3 ani │
│ │ │continuă │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Maistru │ │ │ │ │ │
│ │automatizări şi │ │ │ │ │ │
│ │telecomunicaţii │ │ │ │ │ │
│ │(pentru instalaţii │ │ │ │ │ │
│ │ATc ce concură la │ │ │ │ │ │
│ │conducerea │ │ │ │ │ │
│ │operativă şi │Autoinstruire│ │ │ │ │
│14. │siguranţa │profesională │- │- │- │4 ani │
│ │circulaţiei cu │continuă │ │ │ │ │
│ │metroul), maistru │ │ │ │ │ │
│ │electroenergetician│ │ │ │ │ │
│ │fir contact, │ │ │ │ │ │
│ │maistru linii │ │ │ │ │ │
│ │tunele, maistru │ │ │ │ │ │
│ │semnalizare, │ │ │ │ │ │
│ │centralizare, bloc │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────────┼─────────────┼────────────┼─────────────┼────────────┼──────────────┤
│ │Şef district linii,│Autoinstruire│ │ │ │ │
│15. │tunele, construcţii│profesională │- │- │- │3 ani │
│ │speciale │continuă │ │ │ │ │
└────┴───────────────────┴─────────────┴────────────┴─────────────┴────────────┴──────────────┘
ANEXA 3 la norme
Denumirea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul .......................... Centrul de instruire ........................... FIŞĂ INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PROFESIONALĂ TEORETICĂ a domnului/doamnei ........ în funcţia de .............. pe anul .........
┌────────────┬────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │Aprecierea nivelului de cunoştinţe profesionale prin │
│ │module de instruire profesională teoretică (IPT), │
│ │instruire profesională teoretică suplimentară (IPTS) şi │
│Competenţele│pe simulator │
│funcţiei ├────┬─────────────┬────┬─────────────┬────┬─────────────┤
│ │ │Calificativul│ │Calificativul│ │Calificativul│
│ │Data│acordat │Data│acordat │Data│acordat │
│ │ │la IPT │ │la IPTS │ │la simulator/│
│ │ │ │ │ │ │poligon │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│3. │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│4. │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│.... │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│.... │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│.... │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│.... │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│.... │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│.... │ │ │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┼────┼─────────────┤
│n. │ │ │ │ │ │ │
└────────────┴────┴─────────────┴────┴─────────────┴────┴─────────────┘
Instructor/Personalul cu atribuţii de instruire Numele şi prenumele ........................... Semnătura ........................................... ANEXA 4 la norme
Denumirea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul .......................... Centrul de instruire ........................... FIŞĂ INDIVIDUALĂ DE INSTRUIRE PRACTICĂ DE SERVICIU a domnului/doamnei ............. în funcţia de .............. pe anul .......
┌────────────┬──────────────────────────────────────┐
│ │Aprecierea nivelului de cunoştinţe │
│ │profesionale prin module de instruire │
│ │practică de serviciu (IPS) │
│Competenţele│şi instruire practică de serviciu │
│funcţiei │suplimentară (IPSS) │
│ ├────┬─────────────┬────┬──────────────┤
│ │ │Calificativul│ │Calificativul*│
│ │Data│acordat la │Data│acordat la │
│ │ │IPS │ │IPSS │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│1. │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│2. │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│3. │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│4. │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│.... │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│.... │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│.... │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│.... │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│.... │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│.... │ │ │ │ │
├────────────┼────┼─────────────┼────┼──────────────┤
│n. │ │ │ │ │
└────────────┴────┴─────────────┴────┴──────────────┘
* Se completează numai în cazul evaluării anterioare cu calificativul C. Instructor/Personalul cu atribuţii de instruire Numele şi prenumele ........................... Semnătura ............................ ANEXA 5 la norme
Denumirea operatorului economic care desfăşoară activităţi specifice transportului cu metroul ............... Centrul de instruire ........................................ Nr. ................................................................... CATALOG DE EVALUARE a competenţelor profesionale ale funcţiilor cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei cu metroul
┌─────────────────────────────────────┬┐
│Data ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Funcţia ││
├─────────────────────────────────────┼┤
│Denumirea operatorului de metrou ││
└─────────────────────────────────────┴┘
┌────┬──────────┬────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ │ │Calificative acordate │
│Nr. │Numele şi │CNP ├──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────────┬──────────┤
│crt.│prenumele │ │Competenţa│Competenţa│Competenţa│Competenţa│..............│Competenţa│
│ │ │ │1 │2 │3 │4 │ │n │
├────┼──────────┼┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────────┼──────────┤
│ │ ││││││││││││││ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────────┴──────────┘
Comisia de evaluare Preşedinte: ............................................... Membru: ................................................... -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.