Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
NORME din 11 aprilie 2023 privind autorizarea pentru simplificarea determinării sumelor care fac parte din valoarea în vamă a mărfurilor
────────── Aprobate prin ORDINUL nr. 724 din 11 aprilie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 27 aprilie 2024. ────────── ART. 1 Prezentele norme stabilesc, în aplicarea dispoziţiilor art. 73 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Cod), şi ale art. 71 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare, modul de autorizare pentru simplificarea determinării sumelor care fac parte din valoarea în vamă a mărfurilor.
ART. 2 (1) Autorizaţiile pentru simplificarea determinării sumelor care fac parte din valoarea în vamă a mărfurilor se emit de Autoritatea Vamală Română la solicitarea persoanelor interesate, numai pentru plasarea mărfurilor, în mod repetat şi în baza aceloraşi condiţii contractuale, sub regim vamal de punere în liberă circulaţie. (2) Transmiterea şi prelucrarea cererilor, precum şi emiterea şi gestionarea ulterioară a autorizaţiilor, respectiv modificarea, revocarea, anularea şi suspendarea acestora, se efectuează prin utilizarea Sistemului de decizii vamale, dezvoltat la nivelul Uniunii Europene (UE) şi pus la dispoziţia operatorilor economici şi a autorităţilor vamale din statele membre de Comisia Europeană în conformitate cu art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu capitolul III din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/414 al Comisiei din 8 martie 2021 privind modalităţile tehnice pentru dezvoltarea, întreţinerea şi utilizarea sistemelor electronice destinate schimbului şi stocării de informaţii în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului.
ART. 3 (1) Cererea de autorizare se depune de solicitant în Portalul comercianţilor din UE. (2) La cerere se anexează, în format electronic, următoarele documente: a) înscrisul care atestă împuternicirea pentru statutul de reprezentant vamal, dacă este cazul, în conformitate cu art. 19 alin. (2) din Cod; b) cazierul judiciar al solicitantului; c) cazierul judiciar al angajatului (angajaţilor) solicitantului responsabil (responsabili) de problemele vamale ale solicitantului; d) cazierul judiciar al persoanei (persoanelor) responsabile de solicitant sau care exercită controlul asupra gestiunii acestuia.
(3) Pentru emiterea autorizaţiei pentru simplificarea determinării sumelor care fac parte din valoarea în vamă a mărfurilor, Autoritatea Vamală Română verifică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii: a) cele prevăzute la art. 71 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei; structurile cu atribuţii de verificare în domeniul operatorilor economici autorizaţi din cadrul autorităţii vamale verifică îndeplinirea condiţiilor de autorizare prevăzute la art. 71 alin. (2) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, în conformitate cu prevederile aplicabile în cazul cererilor privind acordarea statutului de operator economic autorizat; b) solicitantul/titularul autorizaţiei nu înregistrează debite faţă de autoritatea vamală; c) solicitantul/titularul autorizaţiei nu înregistrează obligaţii fiscale restante administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici alte creanţe bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central în vederea recuperării. Pentru verificarea îndeplinirii condiţiei, Autoritatea Vamală Română solicită certificat de atestare fiscală în format electronic prin intermediul aplicaţiei informatice disponibile pe portalul intranet al ANAF; d) solicitantul/titularul autorizaţiei nu are înscrise în cazierul fiscal informaţii, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Pentru verificarea îndeplinirii condiţiei, Autoritatea Vamală Română solicită certificat de cazier fiscal în format electronic prin intermediul aplicaţiei informatice disponibile pe portalul intranet al ANAF; e) solicitantul/titularul autorizaţiei nu este în stare de insolvenţă, în procedură de reorganizare sau lichidare judiciară. Verificarea acestor informaţii se face prin consultarea informaţiilor din baza de date RECOM a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului; f) în cazierele judiciare prevăzute la alin. (2) lit. b)-d) nu sunt înscrise fapte din care să rezulte că, în cursul ultimilor trei ani, au fost comise încălcări grave sau repetate ale legislaţiei vamale sau ale dispoziţiilor fiscale în legătură cu activitatea economică, inclusiv cu activitatea economică a solicitantului.
ART. 4 (1) În vederea determinării sumelor menţionate la art. 73 din Cod, Autoritatea Vamală Română poate solicita documente şi informaţii, în plus faţă de cele menţionate la art. 3 alin. (2), după cum urmează: a) pentru sumele care trebuie incluse în valoarea în vamă în conformitate cu art. 70 alin. (2) din Cod: - contractul sau orice document relevant care stă la baza stabilirii obligaţiei de plată a anumitor sume drept condiţie a vânzării mărfurilor importate; – modul de determinare a sumelor; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
b) pentru elementele prevăzute la art. 71 alin. (1) lit. (a) paragraful (i) şi art. 72 lit. (e) din Cod, respectiv comisioane şi cheltuieli de brokeraj, precum şi comisioane de cumpărare: - contractul comercial încheiat cu vânzătorul mărfurilor sau orice document sau informaţii care au stat la baza încheierii tranzacţiei; – modul de determinare a comisionului sau a cheltuielilor de brokeraj; – angajamente de cheltuieli privind comisioane şi cheltuieli de brokeraj referitoare la tranzacţia în cauză; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
c) pentru elementele prevăzute la art. 71 alin. (1) lit. (b) din Cod, respectiv mărfuri şi servicii furnizate direct sau indirect de către cumpărător gratuit sau la un cost redus pentru utilizare în legătură cu fabricarea sau vânzarea la export a mărfurilor importate: - contractul de producţie sau de prestare de servicii încheiat cu partenerul extern sau orice document sau informaţie care a stat la baza încheierii tranzacţiei; – documente şi/sau informaţii relevante pentru materiale şi servicii referitoare la valoarea acestora, costul sau preţul de achiziţie a serviciilor; – date privind furnizorul materialelor sau al serviciilor; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
d) pentru elementele prevăzute la art. 71 alin. (1) lit. (c) din Cod, respectiv redevenţe şi drepturi de licenţă: - contractul comercial încheiat cu vânzătorul mărfurilor sau orice document sau informaţie care a stat la baza încheierii tranzacţiei; – contracte, documente sau informaţii referitoare la obligaţia de plată a redevenţelor sau drepturilor de licenţă; – elemente de identificare a vânzătorului mărfurilor, a persoanei afiliate cu acesta, respectiv a licenţiatorului; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
e) pentru elementele prevăzute la art. 71 alin. (1) lit. (d) din Cod, respectiv valoarea oricărei părţi din profitul oricărei revânzări, dispuneri sau utilizări ulterioare a mărfurilor importate care îi revine vânzătorului, direct sau indirect: - contractul comercial încheiat cu vânzătorul mărfurilor sau orice document sau informaţie care a stat la baza încheierii tranzacţiei; – contractul prin care sunt stabilite obligaţiile de plată; – modul de stabilire a plăţilor respective; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
f) pentru elementele prevăzute la art. 71 alin. (1) lit. (e) din Cod, respectiv cheltuielile de transport şi costul asigurării mărfurilor importate, precum şi costurile de încărcare şi manipulare legate de transportul mărfurilor importate până la locul în care mărfurile sunt introduse pe teritoriul vamal al Uniunii: - contractul comercial încheiat cu vânzătorul mărfurilor sau orice document sau informaţie care a stat la baza încheierii tranzacţiei; – contractul de transport pe parcurs extern sau orice document sau informaţie relevantă care a stat la baza angajării transportului; – contractul şi poliţa de asigurare a mărfurilor transportate pe parcurs extern; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
g) pentru elementele prevăzute la art. 72 lit. (a), (b) şi (f) din Cod, respectiv costul pentru transportul mărfurilor după intrarea lor pe teritoriul vamal al Uniunii, cheltuielile pentru construcţie, montare, asamblare, întreţinere sau asistenţă tehnică, întreprinse după intrarea pe teritoriul vamal al Uniunii, cum ar fi instalaţii, utilaje sau echipamente industriale, precum şi taxe la import sau alte taxe de plătit în Uniune pentru importul sau vânzarea mărfurilor: - contractul comercial încheiat cu vânzătorul mărfurilor sau orice document sau informaţie care a stat la baza încheierii tranzacţiei; – contractul de transport sau orice document sau informaţie care a stat la baza angajării transportului; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
h) pentru elementele prevăzute la art. 72 lit. (c) din Cod, respectiv dobânzile stabilite în temeiul unui acord de finanţare încheiat de cumpărător şi referitor la achiziţionarea mărfurilor importate: - contractul comercial încheiat cu vânzătorul mărfurilor sau orice document care a stat la baza încheierii tranzacţiei; – contractul sau acordul de finanţare, încheiat în scris, din care să rezulte că mărfurile sunt vândute la preţul declarat ca preţ efectiv plătit sau de plătit şi că rata dobânzii pretinsă nu depăşeşte nivelul predominant pentru astfel de tranzacţii în ţara şi la momentul în care s-a acordat finanţarea; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei;
i) pentru elementele prevăzute la art. 72 lit. (d) din Cod, respectiv cheltuielile pentru dreptul de reproducere a mărfurilor importate în Uniune: - contractul comercial încheiat cu vânzătorul mărfurilor sau orice document care a stat la baza încheierii tranzacţiei; – descrierea operaţiunii şi locul de realizare a acesteia; – documente sau informaţii relevante privind modalitatea de determinare a plăţilor respective şi cuantumul acestora; – orice alte documente sau informaţii relevante, în funcţie de circumstanţele tranzacţiei.
(2) Pentru elementele prevăzute la art. 70 alin. (2), art. 71 şi 72 din Cod, solicitantul are obligaţia de a comunica şi criteriul/criteriile specific/specifice pe baza căruia/cărora îşi formulează cererea.
ART. 5 (1) Acceptarea cererii şi comunicarea deciziei luate în urma depunerii cererii se efectuează în conformitate cu prevederile art. 22 din Cod. (2) Înainte de luarea unei decizii nefavorabile privind cererea de autorizare, Autoritatea Vamală Română comunică solicitantului motivele care au stat la baza acesteia conform prevederilor art. 22 alin. (6) din Cod şi ale art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei. (3) Solicitantului i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere înaintea luării unei decizii care i-ar fi nefavorabilă în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei.
ART. 6 Autorizaţia se emite prin Sistemul de gestionare a deciziilor vamale de către Autoritatea Vamală Română.
ART. 7 Anularea, revocarea, modificarea sau suspendarea autorizaţiei se realizează în conformitate cu prevederile art. 27 şi 28 din Cod, respectiv ale art. 16 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei.
ART. 8 În aplicarea prevederilor art. 23 din Cod, titularul autorizaţiei este obligat să informeze Autoritatea Vamală Română în legătură cu toate modificările intervenite asupra elementelor care sunt de natură să afecteze menţinerea şi conţinutul autorizaţiei, prin intermediul Portalului comercianţilor din UE.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email