Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 10 august 2018  privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 10 august 2018 privind autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 721 din 21 august 2018
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 87 din 10 august 2018 publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 721 din 21 august 2018.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiect
    Prezentele norme reglementează autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării, în conformitate cu prevederile art. 3,4,6,7,13,66 şi 67 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative.

    ART. 2
    Competenţă
    Autoritatea competentă responsabilă pentru autorizarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în România, recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre, retragerea şi redobândirea autorizării este Autoritatea de Supraveghere Publică a Activităţii de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS.

    CAP. II
    Autorizarea auditorilor financiari în România
    ART. 3
    Condiţii de autorizare
    În vederea autorizării ca auditori financiari în România, persoanele fizice trebuie să îndeplinească cumulativ:
    a) condiţia de bună reputaţie prevăzută la art. 5 din Legea nr. 162/2017;
    b) cerinţele educaţionale prevăzute la art. 7-11 din Legea nr. 162/2017.


    ART. 4
    Autorizarea ca auditor financiar
    (1) În vederea autorizării, pentru persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 3 se întocmeşte un dosar de autorizare.
    (2) Dosarul de autorizare a persoanei fizice este constituit pe baza dosarului întocmit pentru examenul de competenţă conform normelor ASPAAS pentru organizarea şi desfăşurarea examenului de competenţă, completat cu documentele prevăzute de prezentele norme.
    (3) În vederea autorizării, persoanele prevăzute la art. 3 depun la ASPAAS, personal sau prin delegat cu procură - împuternicire notarială specială, în termen de maximum 30 de luni de la data afişării rezultatelor finale ale examenului de competenţă, următoarele documente în completarea dosarului întocmit pentru înscrierea la examenul de competenţă:
    a) cerere de autorizare (conform anexei nr. 1 - Cererea de autorizare pentru persoane fizice);
    b) declaraţie pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie;
    c) cazier judiciar în termenul legal de valabilitate;
    d) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză.

    (4) Termenul rezervat analizei dosarului de autorizare, eliberării de către Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) a dovezii de înscriere ca membru şi înregistrării în Registrul public electronic al auditorilor financiari şi firmelor de audit (Registrul public electronic), după caz, este de 6 luni de la depunerea dosarului de autorizare.
    (5) În cazul în care cererea de autorizare şi declaraţia pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie nu sunt depuse în termenul prevăzut la alin. (3) şi se depăşeşte termenul stabilit pentru analiza dosarului de autorizare, înscriere ca membru la organismul profesional şi înregistrare în Registrul public electronic, respectiv de 36 de luni de la afişarea rezultatelor finale ale examenului de competenţă, atunci autorizarea se va putea acorda doar în baza promovării unui interviu.
    (6) Interviul prevăzut la alin. (5) constă în verificarea deţinerii unui nivel corespunzător de cunoştinţe tehnice din domeniul contabilităţii şi auditului, inclusiv ISA şi ISQC, precum şi cunoştinţe din legislaţia românească relevante pentru auditul statutar.
    (7) În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (5), persoanele fizice trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 3 din prezentele norme.
    (8) În vederea susţinerii interviului prevăzut la alin. (5), se depune la sediul ASPAAS, personal ori prin delegat cu procura - împuternicirea notarială specială, un dosar care cuprinde următoarele documente:
    a) cerere de înscriere la interviu;
    b) cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;
    c) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea condiţiei de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie.

    (9) În cazul în care se depăşeşte termenul de 60 de luni de la data afişării rezultatelor finale ale examenului de competenţă, pentru obţinerea autorizării se susţine un nou examen de competenţă.
    (10) Dosarul de autorizare este analizat de către personalul Biroului reglementare, autorizare, înregistrare şi formare continuă (BRAIFC) din cadrul ASPAAS, care, după verificare, elaborează un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a autorizării auditorului financiar, după caz.
    (11) Buna reputaţie trebuie să aibă în vedere un comportament adecvat, cu respectarea cerinţelor Codului etic emis de Federaţia Internaţională a Contabililor (IFAC) şi adoptat de ASPAAS.
    (12) Buna reputaţie se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputaţie şi se verifică în vederea autorizării. În acest sens, după promovarea examenului de competenţă, în vederea autorizării, persoana fizică depune o declaraţie pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie.
    (13) În cazul în care, în spaţiul public sau din informaţiile oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme, personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS identifică informaţii care aduc atingere bunei reputaţii, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (10).
    (14) Respingerea cererii pentru autorizarea ca auditor financiar în România se face în următoarele situaţii:
    a) dosarul de autorizare prevăzut la alin. (2) este incomplet, documentele depuse sunt neconforme, au termenul de valabilitate expirat sau completarea/conformarea documentelor nu s-a realizat în termenul de 10 zile de la solicitarea transmisă de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS;
    b) pentru neîndeplinirea condiţiilor de autorizare a auditorilor financiari prevăzute de dispoziţiile legale aplicabile şi de prevederile prezentelor norme, după caz.

    (15) În cazul propunerii de respingere a autorizării auditorului financiar, ASPAAS comunică, inclusiv prin mijloace electronice, persoanei acest fapt, precum şi motivarea respingerii.
    (16) În cazul aprobării cererii de autorizare, în baza raportului prevăzut la alin. (10) se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea înscrierii auditorului financiar ca membru al organismului profesional în aplicarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 162/2017.
    (17) Cerinţele privind înscrierea auditorului financiar autorizat ca membru al CAFR nu pot depăşi cerinţele necesare autorizării ca auditor financiar, conform dispoziţiilor legale aplicabile, respectiv art. 3 alin. (3) din Legea nr. 162/2017, şi prezentelor norme.
    (18) În termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare, CAFR are obligaţia să efectueze înscrierea auditorului financiar ca membru al său, în baza ordinului de autorizare emis de ASPAAS, şi să transmită către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în scopul înregistrării în Registrul public electronic a auditorului financiar, în aplicarea prevederilor art. 3 şi ale art. 14-15 din Legea nr. 162/2017.
    (19) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (18) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.
    (20) Ordinul preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data completării dosarului de autorizare.

    CAP. III
    Autorizarea persoanelor juridice ca firme de audit în România
    ART. 5
    Condiţii de autorizare
    ASPAAS autorizează ca firme de audit persoanele juridice care îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii:
    a) condiţiile prevăzute la art. 3 alin. (5) lit. a)-d) din Legea nr. 162/2017;
    b) condiţia de bună reputaţie conform art. 3 alin. (5) lit. e) din Legea nr. 162/2017, care se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    c) au ca obiect principal de activitate exercitarea activităţii de audit financiar.


    ART. 6
    Depunerea dosarului
    Persoanele juridice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 depun la ASPAAS o cerere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice (anexa nr. 2 - Cererea de autorizare pentru persoane juridice) însoţită de un dosar de autorizare care conţine următoarele documente:
    a) actul constitutiv al societăţii, la zi, înregistrat la oficiul registrului comerţului, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, precum şi
    repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (în copie certificată pentru conformitate cu originalul);

    b) un certificat constatator, la zi, eliberat de registrul comerţului, în original;
    c) certificatul de înregistrare de la registrul comerţului (în copie certificată pentru conformitate cu originalul);
    d) lista persoanelor fizice care efectuează auditul statutar în numele firmei de audit autorizate ca auditori financiari în România, semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
    e) lista firmelor de audit care sunt autorizate în orice stat membru sau de auditori financiari autorizaţi în România asociaţi/acţionari în firma de audit, semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
    f) lista firmelor de audit autorizate în România sau în oricare dintre statele membre sau de auditori financiari autorizaţi în România membri ai organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
    g) declaraţia pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice privind respectarea de către aceasta a criteriilor de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    h) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.


    ART. 7
    Aprobarea/Respingerea autorizării firmelor de audit
    (1) Cererea şi dosarul prevăzute la art. 6 se analizează de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS. După verificarea documentelor, se elaborează un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a cererii de autorizare, după caz.
    (2) Buna reputaţie trebuie să aibă în vedere un comportament adecvat, cu respectarea cerinţelor Codului etic emis de IFAC şi adoptat de ASPAAS.
    (3) Buna reputaţie se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputaţie şi se verifică în vederea autorizării. În acest sens, membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit vor depune o declaraţie pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie.
    (4) În cazul în care în spaţiul public sau din informaţii oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS identifică informaţii care aduc atingere bunei reputaţii, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (1).
    (5) Cererea pentru autorizarea ca firme de audit în România se respinge în următoarele situaţii:
    a) dosarul de autorizare prevăzut la art. 6 este incomplet sau documentele depuse sunt neconforme, în cazul în care completarea sau rectificarea documentelor nu s-a realizat într-un termen de 10 zile de la solicitarea transmisă de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS;
    b) pentru neîndeplinirea condiţiilor de autorizare a firmelor de audit prevăzute de dispoziţii legale aplicabile şi de prevederile prezentelor norme.

    (6) Propunerea motivată de respingere a cererii de autorizare se comunică firmei de audit.
    (7) În cazul propunerii de aprobare a autorizării firmei, în baza raportului prevăzut la alin. (1), se va emite un ordin al preşedintelui ASPAAS privind autorizarea ca firmă de audit, în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică firmei de audit, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea înscrierii ca membru a firmei de audit, în aplicarea prevederilor art. 3 din Legea nr. 162/2017.
    (8) Cerinţele privind înscrierea firmei de audit autorizate ca membru al CAFR nu pot depăşi cerinţele necesare acordării autorizării unei firme de audit, conform dispoziţiilor legale aplicabile, respectiv art. 3 alin. (5) din Legea nr. 162/2017, şi prevederilor prezentelor norme.
    (9) În termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare, CAFR are obligaţia de a efectua înscrierea firmei de audit ca membru, în baza ordinului de autorizare emis de preşedintele ASPAAS, şi de a transmite către ASPAAS actul administrativ emis în acest sens, în original, în scopul înregistrării firmei de audit în Registrul public electronic în aplicarea prevederilor art. 3,14 şi 16 din Legea nr. 162/2017.
    (10) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (9) angajează răspunderea CAFR potrivit legii.
    (11) Ordinul preşedintelui ASPAAS de autorizare ca firmă de audit se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii dosarului de autorizare complet.

    CAP. IV
    Autorizarea în România a auditorilor financiari autorizaţi în alte state membre sau ţări terţe
    ART. 8
    Condiţii de autorizare
    Autorizarea auditorilor financiari autorizaţi în alt stat membru sau într-o ţară terţă se efectuează în conformitate cu prevederile art. 13 din Legea nr. 162/2017 şi ale Ordinului preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 54/2018 privind autorizarea în România a auditorilor financiari autorizaţi în alte state membre şi a auditorilor autorizaţi în ţări terţe.

    CAP. V
    Recunoaşterea firmelor de audit din alte state membre
    ART. 9
    Condiţii de recunoaştere
    (1) Firma de audit autorizată într-un stat membru are dreptul să efectueze audit financiar în România cu condiţia ca partenerul-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit să fie autorizat ca auditor financiar în România, conform prezentelor norme.
    (2) ASPAAS recunoaşte ca firmă de audit o persoană juridică autorizată într-un stat membru dacă aceasta face dovada că este înregistrată la autoritatea competentă din statul membru de origine.
    (3) ASPAAS solicită ca certificatul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv să nu fie mai vechi de 3 luni.
    (4) ASPAAS informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la înregistrarea firmei de audit în România.

    ART. 10
    Aprobarea/Respingerea recunoaşterii firmelor de audit din alt stat membru
    (1) Persoanele juridice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 9 depun la ASPAAS o cerere semnată de reprezentantul legal al firmei de audit (anexa nr. 3 - Cererea de recunoaştere a firmelor de audit autorizate într-un stat membru), însoţită de un dosar care conţine următoarele documente:
    a) certificatul care atestă înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv, tradus şi legalizat;
    b) dovada autorizării ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;
    c) declaraţia pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al firmei de audit privind respectarea criteriilor pentru bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    d) orice alt document solicitat de ASPAAS în procesul de analiză, după caz.

    (2) Cererea şi dosarul prevăzute la alin. (1) sunt analizate de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS. După verificarea documentelor, se elaborează un raport care se înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de aprobare sau respingere a cererii de recunoaştere, după caz.
    (3) Buna reputaţie trebuie să aibă în vedere un comportament adecvat, cu respectarea cerinţelor Codului etic emis de IFAC şi adoptat de ASPAAS.
    (4) Buna reputaţie se analizează prin raportare la îndeplinirea criteriilor stabilite prin reglementările ASPAAS privind buna reputaţie şi se verifică în vederea autorizării. În acest sens, membrii organului administrativ sau de conducere al firmei de audit vor depune o declaraţie pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condiţiei de bună reputaţie.
    (5) În cazul în care în spaţiul public sau din informaţiile oficiale primite de la alte autorităţi/instituţii/organisme, personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS identifică informaţii care aduc atingere condiţiei de bună reputaţie, acestea se menţionează în raportul prevăzut la alin. (2).
    (6) ASPAAS respinge cererea privind recunoaşterea în România a firmei de audit autorizate într-un stat membru, în următoarele situaţii:
    a) dosarul prevăzut la alin. (1) nu este complet sau documentele depuse sunt neconforme, în cazul în care completarea sau conformarea documentelor nu s-a realizat în termen de 10 zile de la solicitarea transmisă de către personalul BRAIFC din cadrul ASPAAS;
    b) se constată că solicitantul nu îndeplineşte unul dintre criteriile de bună reputaţie şi, astfel, buna reputaţie este serios compromisă, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    c) pentru neîndeplinirea condiţiilor de recunoaştere a firmelor de audit prevăzute la art. 9 sau a altor dispoziţii legale aplicabile, după caz.

    (7) Propunerea motivată de respingere a recunoaşterii firmei de audit din alt stat membru se comunică firmei, inclusiv prin mijloace electronice.
    (8) În cazul aprobării cererii de recunoaştere, se va emite, în două exemplare, un ordin al preşedintelui ASPAAS privind recunoaşterea firmei de audit autorizată într-un alt stat membru, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, iar cel de-al doilea exemplar original se comunică firmei de audit.
    (9) Ordinul preşedintelui ASPAAS privind recunoaşterea firmei de audit autorizată într-un alt stat membru se emite, de regulă, în termen de 60 de zile de la data depunerii dosarului complet.

    CAP. VI
    Retragerea şi redobândirea autorizării
    ART. 11
    Retragerea autorizării auditorului financiar de către ASPAAS
    (1) ASPAAS retrage autorizarea unui auditor financiar în cazul în care buna reputaţie a acestei persoane a fost serios compromisă.
    (2) Autorizarea auditorului financiar se retrage prin ordin al preşedintelui ASPAAS care se va adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, împreună cu documentele justificative, în următoarele situaţii:
    a) în cazul în care auditorul financiar este condamnat printr-o hotărâre definitivă pentru fapte penale legate de exercitarea activităţii de audit financiar sau acestuia i se aplică pedeapsa complementară a interzicerii dreptului de a desfăşura o asemenea activitate ori se ia măsura de siguranţă a exercitării acestei activităţi;
    b) în cazul săvârşirii unor abateri administrative şi aplicării sancţiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;
    c) în cazul în care unul dintre criteriile privind buna reputaţie nu mai este îndeplinit şi, astfel, buna reputaţie este serios compromisă, conform dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 şi reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie.

    (3) În cazul prevăzut la alin. (2) lit. a), auditorul financiar are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la comunicarea hotărârii judecătoreşti să transmită ASPAAS o copie a acesteia pentru a opera retragerea autorizării şi radierea auditorului financiar din Registrul public electronic.
    (4) În cazul prevăzut la alin. (2) lit. c), auditorul financiar are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la comunicarea uneia dintre situaţiile prevăzute la art. 6 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 să comunice ASPAAS în scris fapta care i-a compromis serios buna reputaţie împreună cu documentele doveditoare.
    (5) Auditorului financiar îi este interzis să mai exercite profesia din momentul comunicării uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (2).
    (6) Auditorul financiar are obligaţia ca în termen de 30 de zile să comunice ASPAAS începerea acţiunilor penale îndreptate împotriva sa.
    (7) ASPAAS urmăreşte stadiul derulării acţiunilor penale îndreptate împotriva auditorilor financiari.
    (8) Ordinul preşedintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite în trei exemplare, din care un exemplar se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (9) Ordinul preşedintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data comunicării către ASPAAS prevăzute la alin. (2) sau de la data luării la cunoştinţă de către ASPAAS a uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (2) lit. a)-c).

    ART. 12
    Retragerea autorizării ca firmă de audit
    (1) ASPAAS retrage autorizarea unei firme de audit în cazul în care buna reputaţie a acesteia a fost serios compromisă.
    (2) Autorizarea ca firmă de audit se retrage, prin ordin al preşedintelui ASPAAS, care se va adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, împreună cu documentele justificative, în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) în cazul în care oricare dintre condiţiile impuse la art. 3 alin. (5) lit. b) şi c) din Legea nr. 162/2017 nu mai este îndeplinită şi trece un termen mai mare de 3 luni de la momentul în care oricare dintre condiţiile respective a încetat să mai fie îndeplinită;
    b) în cazul săvârşirii unor abateri administrative şi aplicării sancţiunii administrative prevăzute la art. 40 alin. (4) lit. e) din Legea nr. 162/2017;
    c) în cazul în care unul dintre criteriile privind buna reputaţie nu mai este îndeplinit şi, astfel, buna reputaţie este serios compromisă, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie.

    (3) În cazul prevăzut la alin. (2) lit. c), firma de audit are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la comunicarea uneia dintre situaţiile prevăzute la art. 6 alin. (3) din Legea nr. 162/2017 să comunice ASPAAS, în scris, fapta care i-a compromis serios buna reputaţie şi documentele doveditoare.
    (4) Firmei de audit îi este interzis să mai exercite activitatea de audit din momentul comunicării oficiale a uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (2) lit. b) şi c).
    (5) Ordinul preşedintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.
    (6) Ordinul preşedintelui ASPAAS prevăzut la alin. (2) se emite, de regulă, în termen de 30 de zile de la data comunicării către ASPAAS prevăzute la alin. (3) sau de la data luării la cunoştinţă de către ASPAAS a uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (2) lit. a)-c).

    ART. 13
    Retragerea autorizării la cererea auditorului financiar
    (1) Auditorii financiari pot solicita retragerea autorizării, depunând la sediul ASPAAS o cerere scrisă, semnată şi datată, însoţită de ordinul emis de preşedintele ASPAAS de autorizare, în original, care se vor adăuga la dosarul de autorizare existent la nivelul ASPAAS, împreună cu documentele justificative.
    (2) Cererea prevăzută la alin. (1) este însoţită de o declaraţie pe propria răspundere a auditorului financiar sau a reprezentantului legal al firmei de audit din care să reiasă că acesta/aceasta nu se află în vreuna dintre situaţiile prevăzute la alin. (3) sau la care face trimitere alin. (3).
    (3) Soluţionarea cererii de retragere a autorizării prevăzute la alin. (1) se prorogă în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) în cazul în care auditorul financiar sau firma de audit este supus(ă) unei proceduri disciplinare/administrative, conform legii, aflată în curs de soluţionare;
    b) dacă se constată existenţa unei situaţii privind compromiterea serioasă a bunei reputaţii, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    c) dacă se constată existenţa uneia dintre situaţiile prevăzute la art. 11 alin. (2) lit. a).

    (4) Soluţionarea cererii de retragere a autorizării se prorogă până la soluţionarea definitivă a situaţiilor/cauzelor disciplinare/administrative prevăzute la alin. (3). Dacă soluţia este aceea de retragere a autorizării, conform prevederilor art. 11 alin. (2), aceasta se aplică cu prioritate în cazul concurenţei cu situaţia de retragere a autorizării, la cererea auditorului financiar.
    (5) În cazul aprobării cererii, preşedintele ASPAAS emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data depunerii cererii prevăzute la alin. (1), un ordin cu privire la retragerea autorizării la cererea auditorilor financiari, în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR.

    ART. 14
    Comunicarea către autorităţile competente relevante ale statelor membre gazdă a faptului şi motivării retragerii autorizării unui auditor financiar sau a unei firme de audit
    În cazul în care autorizarea unui auditor financiar sau a unei firme de audit este retrasă din orice motiv, ASPAAS comunică acest fapt, precum şi motivele retragerii autorităţilor competente relevante ale statelor membre gazdă în care auditorul financiar sau firma de audit este, de asemenea, înregistrată, în conformitate cu prevederile art. 4,art. 15 alin. (1) lit. c) şi art. 16 alin. (1) lit. i) din Legea nr. 162/2017.

    ART. 15
    Redobândirea autorizării la cererea persoanelor fizice
    (1) Auditorii financiari cărora le-a fost aprobată cererea de retragere a autorizării, conform prevederilor art. 13, pot redobândi autorizarea ca auditori financiari o singură dată, fără susţinerea examenului de competenţă profesională, pe baza unui interviu, dar nu mai târziu de 5 ani de la aprobarea cererii de retragere.
    (2) În vederea înscrierii la interviul prevăzut la alin. (1), persoanele fizice trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 3 din prezentele norme.
    (3) În vederea susţinerii interviului prevăzut la alin. (1), se depune la sediul ASPAAS, personal ori prin delegat cu procura-împuternicirea notarială specială, un dosar de înscriere, care cuprinde următoarele documente:
    a) cerere de înscriere la interviu;
    b) cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;
    c) declaraţia pe propria răspundere privind respectarea condiţiei de bună reputaţie, conform reglementărilor ASPAAS privind buna reputaţie;
    d) copie după actul de identitate;
    e) 4 fotografii (tip 2/3).

    (4) Interviul prevăzut la alin. (1) constă în verificarea deţinerii unui nivel corespunzător de cunoştinţe tehnice din domeniul contabilităţii şi auditului, inclusiv ISA şi ISQC, precum şi cunoştinţe din legislaţia românească relevante pentru auditul statutar.
    (5) Persoanele fizice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 3 şi care au promovat interviul prevăzut la alin. (1) redobândesc autorizarea ca auditori financiari în România.
    (6) În urma promovării interviului, se emite un ordin al preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar, în trei exemplare, din care un exemplar al ordinului se arhivează la nivelul instituţiei, conform reglementărilor legale, un exemplar se comunică auditorului financiar, iar cel de-al treilea exemplar se transmite CAFR, în vederea înscrierii ca membru a auditorului financiar, conform legii, în termen de 30 de zile de la primirea ordinului de autorizare.
    (7) Ordinul preşedintelui ASPAAS de autorizare ca auditor financiar se emite, de regulă, în termen de 45 de zile de la data promovării interviului.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 16
    Comunicarea actelor administrative
    (1) Cerinţa comunicării ordinelor, hotărârilor sau a oricăror acte administrative prevăzute de prezentele norme către auditorii financiari sau firmele de audit, după caz, este îndeplinită:
    a) prin înmânarea actului, sub semnătură de primire, auditorului financiar ori împuternicitului acestuia sau, în cazul firmei de audit, reprezentantului legal ori împuternicitului persoanei juridice;
    b) pentru persoanele fizice, prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, la adresa auditorului financiar înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondenţă comunicată de acesta, după caz;
    c) pentru persoanele juridice, prin poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire sau la adresa firmei de audit înregistrată în Registrul public electronic ori la adresa de corespondenţă comunicată de aceasta.

    (2) Cerinţa comunicării actului administrativ este îndeplinită şi în situaţia refuzului expres al primirii corespondenţei, consemnat în procesul-verbal încheiat de funcţionarul poştal.
    (3) În cazul în care comunicarea actului administrativ potrivit alin. (1) nu a fost posibilă, aceasta se realizează prin publicitate, respectiv prin afişarea actului administrativ, concomitent, la sediul emitentului actului şi pe pagina de internet a acestuia.

    ART. 17
    Dispoziţii tranzitorii
    (1) În aplicarea prevederilor art. 7 alin. (1) lit. b)-d) din Legea nr. 162/2017 se vor aplica, cu caracter tranzitoriu, următoarele:
    a) ASPAAS recunoaşte cursurile de instruire/pregătire teoretică organizate de CAFR în cadrul perioadei de stagiu până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, în condiţiile respectării cerinţelor educaţionale în vigoare la data organizării stagiului de pregătire practică;
    b) ASPAAS recunoaşte examenele de competenţă profesională organizate de CAFR până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, în condiţiile respectării cerinţelor specifice în vigoare la data organizării acestora.

    (2) Se consideră stagiu de pregătire practică efectuat un stagiu de cel puţin 3 ani organizat de CAFR până la data intrării în vigoare a prezentelor norme, efectuat pe lângă un auditor financiar care îşi exercită activitatea ca liber-profesionist sau în cadrul unei firme de audit, cu respectarea reglementărilor în vigoare la data efectuării acestuia, care cuprinde, printre altele, participarea la auditarea situaţiilor financiare anuale sau a situaţiilor financiare anuale consolidate, certificată printr-un document oficial eliberat de către auditorul financiar care îşi exercită activitatea ca liber-profesionist sau firma de audit, care să ateste efectuarea stagiului. Condiţiile în care un auditor financiar sau o firmă de audit poate oferi îndrumare în activitatea de audit al situaţiilor financiare anuale sau al situaţiilor financiare anuale consolidate sunt cele stabilite de CAFR conform reglementărilor în vigoare în perioada desfăşurării stagiului de pregătire practică.

    ART. 18
    Dispoziţii finale
    Pot susţine examenul de competenţă profesională toate persoanele fizice care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 5 şi art. 7 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 162/2017 şi ale art. 17 alin. (1) lit. a) din prezentele norme.

    ANEXA 1





    CEREREA
    de autorizare pentru persoane fizice
    Subsemnatul/Subsemnata, ..........., născut(ă) la data de .............. în localitatea ................, judeţul/sectorul ........................, cu domiciliul în localitatea …........., str. ................. nr. ..., bl. ..., sc. ..., et. ..., ap. ..., judeţul/sectorul .........................., legitimat(ă) cu buletinul/cartea de identitate/paşaportul seria ....... nr. ........., eliberat(ă) de ............................... la data de ....................., cod numeric personal (CNP) ......................., solicit autorizarea ca auditor financiar, fiind declarat admis la sesiunea examenului de competenţă profesională/test de aptitudini, organizat de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) în data de ........... .
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente:
    1. Cazierul judiciar, aflat în termenul legal de valabilitate;
    2. Declaraţia pe propria răspundere privind respectarea criteriilor pentru buna reputaţie.

    Declar următoarele:
    Modalitatea de desfăşurare a activităţii din punct de vedere economic (PFA, PFI, etc.) ………...…….
    Menţionez că sunt/nu sunt membru al următoarelor organisme profesionale de profil din ţară sau din străinătate .........................
    Adresă de e-mail .........................
    Telefon .....................
    Adresa de corespondenţă: localitatea ..............., str. ........... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judeţul ...............
    Subsemnatul, ................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Data
    ................
    Semnătura
    ...............

    ANEXA 2





    CEREREA
    de autorizare pentru persoane juridice
    Subsemnatul/Subsemnata, .................., auditor financiar, autorizat sub nr. ............, în calitate de reprezentant legal al societăţii ............................, solicit pentru aceasta autorizarea ca firmă de audit.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente care compun dosarul de autorizare:
    a) actul constitutiv al societăţii cu codurile CAEN şi toate documentele de modificare a acestuia, care atestă structura organului administrativ sau de conducere al firmei de audit, precum şi repartizarea drepturilor de vot în cadrul acesteia (copii certificate pentru conformitate cu originalul);
    b) un certificat constatator, la zi, eliberat de registrul comerţului, în original;
    c) certificatul de înregistrare de la registrul comerţului (copie certificată pentru conformitate cu originalul);
    d) dovezile de autorizare ca auditori financiari, cu viza valabilă, ale tuturor auditorilor financiari din firma de audit (asociaţi, administratori, angajaţi), precizându-se calitatea fiecărei persoane (copii certificate pentru conformitate cu originalul);
    e) lista cu auditorii financiari sau firmele de audit autorizaţi/autorizate, care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit;
    f) declaraţia pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice privind respectarea criteriilor pentru bună reputaţie, conform reglementărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputaţie;
    g) lista cu toţi membrii organului administrativ sau de conducere, precizându-se numele, prenumele şi adresele profesionale sau de corespondenţă, după caz;
    h) în cazul în care societatea face parte dintr-o reţea de firme, se vor indica denumirea şi adresele firmelor membre şi afiliate sau o indicare a locului unde aceste informaţii pot fi accesate de public, dacă este cazul.

    Menţionez că firma de audit este/nu este membru al următoarelor organisme profesionale de profil din ţară sau din străinătate ..................................................... .
    Datele de contact ale firmei de audit:
    Telefon fix/mobil: ......................
    Fax: ..........................
    Adresă de e-mail: ..............................
    Adresa de website (dacă este cazul): ..............................
    Adresa de corespondenţă (alta decât sediul social, dacă este cazul):
    Localitatea ................., str. ..................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ...............
    Persoană de contact: ........................................
    Subsemnatul, …………………………..., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Auditor financiar,
    reprezentant legal
    …………………………………
    Data
    ........................................

    ANEXA 3





    CEREREA
    de recunoaştere a firmelor de audit autorizate într-un stat membru
    Subsemnatul/Subsemnata, .........................., în calitate de reprezentant legal al firmei de audit .........................., solicit pentru aceasta recunoaşterea în România a statutului de firmă de audit autorizată în alt stat membru.
    Anexez la prezenta cerere următoarele documente care compun dosarul de autorizare:
    a) documentul care atestă autorizarea/înregistrarea firmei de audit în statul membru de origine emis de autoritatea competentă din statul respectiv, tradus şi legalizat;
    b) dovada autorizării ca auditor financiar în România a partenerului-cheie de audit care efectuează auditul financiar în numele firmei de audit (copii certificate pentru conformitate cu originalul);
    c) declaraţia pe proprie răspundere semnată de reprezentantul legal al firmei de audit privind respectarea criteriilor pentru bună reputaţie, conform reglementărilor Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar (ASPAAS) privind buna reputaţie;
    d) lista auditorilor financiari sau firmelor de audit autorizaţi/autorizate în România, care efectuează în România auditul financiar în numele firmei de audit, altele decât partenerul-cheie indicat la lit. b) (în cazul persoanelor fizice), dacă este cazul;
    e) dovezile de autorizare ale tuturor persoanelor prevăzute la lit. d), cu viza valabilă, precizându-se calitatea fiecărei persoane, dacă este cazul (copii certificate pentru conformitate cu originalul).

    Menţionez că firma de audit este/nu este membru al următoarelor organisme profesionale de profil din ţară sau din străinătate ............................................... .
    Datele de contact ale firmei de audit:
    Telefon fix/mobil: ................................................
    Fax: ...................................................................
    Adresă de e-mail: ..............................................
    Adresa de website (dacă este cazul): ...................................
    Adresa de corespondenţă (alta decât sediul social, dacă este cazul):
    Localitatea ..............., str. ............... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., judeţul/sectorul ........................
    Persoană de contact: .........................................
    Subsemnatul, ....................., declar că informaţiile furnizate sunt corecte şi complete şi că sunt de acord cu stocarea, utilizarea şi prelucrarea de către ASPAAS a datelor cu caracter personal în exercitarea atribuţiilor legale.
    Reprezentant legal
    ………………..
    Data
    .......................................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016