Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME DE IGIENĂ din 29 martie 2024  pentru saloanele de înfrumuseţare şi saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME DE IGIENĂ din 29 martie 2024 pentru saloanele de înfrumuseţare şi saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 330 din 10 aprilie 2024
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.648 din 29 martie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 330 din 10 aprilie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) În sensul prezentelor norme, următorii termeni şi expresii se definesc astfel:
    a) procedură - operaţiune de îngrijire şi înfrumuseţare, întreţinere sau estetică, coafură/frizerie, bărbierit, manichiură, pedichiură, tratament cosmetic, machiaj cosmetic, tatuare cosmetică, implantare dermală, tatuaj artistic, piercing, dermopigmentare, precum şi întreţinere corporală, proceduri estetice, tratamente inovative, masaj, extensii de gene, aplicare de unghii artificiale, precum şi orice altă operaţiune cu scop estetic;
    b) operator/cosmetician/operator estetic/tehnician - persoană care este instruită şi calificată, în urma absolvirii unui curs de specializare acreditat, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al preşedintelui Institutului Naţional de Statistică nr. 1.832/856/2011 privind aprobarea Clasificării ocupaţiilor din România - nivel de ocupaţie (şase caractere), cu modificările şi completările ulterioare, care execută în condiţiile legii procedurile menţionate la lit. a);
    c) client - persoana care solicită una dintre operaţiunile prevăzute la lit. a);
    d) salon de înfrumuseţare - spaţiu în care se desfăşoară activităţile, respectiv procedurile prevăzute la lit. a), care nu se încadrează în activităţile specifice saloanelor de tatuaj, piercing şi implantare dermală potrivit lit. h);
    e) înfrumuseţare - proceduri destinate să întreţină, să modifice sau să îmbunătăţească aspectul unei persoane;
    f) estetică - proceduri estetice realizate clienţilor - tratament şi machiaj, tratamente corporale;
    g) estetică de practică avansată - realizarea unor terapii specifice pentru rezolvarea unui anumit tip de problemă estetică, cum ar fi: peeling, microneedling, plasmapen, terapii lifting nechirurgical şi alte terapii estetice inovative, realizate cu produse şi echipamente cosmetice avansate sau inovative;
    h) salon de tatuaj, piercing şi implantare dermală - spaţiu organizat de o persoană fizică autorizată, de o persoană juridică, de o asociere dintre acestea sau de o altă entitate organizată potrivit legislaţiei în vigoare, în care se desfăşoară proceduri aplicate prin introducerea invazivă a unui pigment special în stratul dermic al pielii şi proceduri aplicate prin perforarea unor părţi superficiale ale corpului uman cu scopul de a introduce obiecte din metal, os animal, pietre preţioase sau alte materiale, cu scop decorativ sau ritual - tatuaj, piercing şi implantare dermală;
    i) epilare - proces prin care se îndepărtează temporar sau definitiv părul nedorit din diferite zone ale corpului;
    j) machiaj - aplicare temporară a unui produs cosmetic care are această funcţie pe zona feţei, gâtului şi bustului;
    k) tratament cosmetic - totalitatea manevrelor şi procedurilor estetice realizate la suprafaţa tegumentului sau în profunzime, dar limitate la nivelul epidermului, ce pot avea ca scop curăţarea, hidratarea, revitalizarea pielii sau alte scopuri similare;
    l) manichiură/pedichiură - proceduri de îngrijire şi înfrumuseţare a mâinilor/picioarelor şi a unghiilor de la mâini/picioare;
    m) aplicarea unghiilor artificiale - procedură de îngrijire şi înfrumuseţare a unghiilor prin care se folosesc produse şi tehnici pentru alungire şi corecţie a unghiilor prin intermediul unor materiale artificiale;
    n) bărbierit - procedura estetică care presupune îngrijirea bărbii, putând include tunderea bărbii sau îndepărtarea acesteia;
    o) frizat - procedura estetică care presupune scurtarea părului şi aranjarea tunsorii în funcţie de fizionomie şi de preferinţele artistice, precum şi alte activităţi de îngrijire capilară;
    p) coafat - procedura estetică care presupune scurtarea părului, coafarea, aplicarea extensiilor de păr şi oricare alte activităţi de îngrijire capilară;
    q) colorarea părului - procedura estetică care presupune folosirea unor produse cosmetice care modifică culoarea firului de păr şi care poate include următoarele proceduri: decolorarea, colorarea părului, decapajul;
    r) designul sprâncenelor - procedura estetică care presupune modelarea formei sprâncenelor;
    s) vopsirea genelor şi sprâncenelor - procedura estetică care presupune folosirea unor produse cosmetice specifice care colorează firele de păr ale genelor şi sprâncenelor şi care se efectuează utilizând produse cosmetice de colorare şi vopsire cu această destinaţie, conform prevederilor legale;
    ş) anestezice - medicamente prin administrarea cărora este diminuată sau suprimată sensibilitatea la durere;
    t) timp de vindecare - timpul necesar vindecării canalului în care a fost inserată bijuteria sau a zonei în care s-a efectuat tatuajul, după lezarea ţesutului;
    ţ) masaj - procedură de îngrijire corporală de relaxare, detensionare musculară, remodelare corporală, revigorare, tonifiere generală;
    u) extensii de gene - procedura estetică ce presupune aplicarea genelor artificiale pe genele naturale ale clienţilor;
    v) îngrijire corporală - procedura estetică ce presupune aplicarea unor produse cosmetice cu scop de relaxare, remodelare corporală, reducerea stratului adipos;
    w) tratament corporal - proceduri şi tehnici estetice de remodelare corporală, noninvazive care au ca efect tonificarea muşchilor şi a pielii, redarea elasticităţii pielii, împrospătarea şi revitalizarea, tonifiere generală, reducerea ţesutului adipos, îmbunătăţirea aspectului vizual al celulitei;
    x) tratamente inovative - proceduri de îngrijire şi înfrumuseţare corporală pentru care se utilizează tehnologii noi;
    y) produsele utilizate în procedurile de înfrumuseţare - produse specifice obţinute din substanţe distincte şi care, obligatoriu, trebuie să respecte legislaţia privind notificarea şi avizarea produsului pentru punerea pe piaţă;
    z) dermopigmentarea - procedura estetică ce are ca obiectiv principal corectarea, înfrumuseţarea, echilibrarea sau armonizarea elementelor principale ale feţei sau ale corpului cu ajutorul aparatului de dermopigmentare.

    (2) Procedura de aplicare a unui tatuaj estetic sau cosmetic, pentru remedierea aspectului dermal, prin procedee precum micropigmentare, microblading, sau altele de acest tip, poate fi realizată atât în saloanele de înfrumuseţare, cât şi în saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală.

    ART. 2
        Procedurile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a) pot fi realizate în salonul de înfrumuseţare, precum şi în salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală doar de către operator/cosmetician/operator estetic/tehnician, orice abatere de la această regulă fiind calificată ca exercitarea în alte condiţii decât cele legale a unei profesii sau activităţi, în accepţiunea legii.

    ART. 3
    (1) În cazul în care, în interiorul salonului de înfrumuseţare, se desfăşoară mai multe tipuri de proceduri, pentru respectarea normelor de igienă nu este obligatorie dublarea cerinţelor care sunt comune procedurilor desfăşurate în condiţiile prezentelor norme.
    (2) Persoanele prevăzute de art. 1 alin. (1) lit. b) trebuie să se asigure că se respectă normele de igienă, raportat atât la tipurile de proceduri, cât şi la volumul cantitativ al procedurilor desfăşurate.

    CAP. II
    Norme de igienă pentru saloanele de înfrumuseţare
    ART. 4
    (1) Indiferent de serviciile oferite, salonul de înfrumuseţare trebuie să aibă următoarele spaţii şi dotări:
    a) zonă de aşteptare;
    b) zone pentru desfăşurarea activităţilor de coafură, manichiură-pedichiură, cosmetică;
    c) spaţii pentru depozitare şi păstrare a echipamentului, instrumentarului şi a articolelor curate, dezinfectate şi sterile. Aceste spaţii trebuie să fie curate, uscate, separate şi închise, iar în acestea trebuie să aibă acces numai persoanele desemnate;
    d) spaţiu de depozitare a echipamentelor şi materialelor utilizate pentru curăţenie;
    e) zonă pentru dezinfecţia instrumentarului utilizat;
    f) zonă pentru sterilizare, în situaţia în care este necesară sterilizarea;
    g) chiuvetă racordată la apă caldă şi rece;
    h) acces la vestiar pentru personal;
    i) grup sanitar.

    (2) Dacă se realizează proceduri de coafare, frizare, bărbierit, colorarea părului, precum şi orice alte proceduri pentru păr, salonul de înfrumuseţare trebuie să aibă suplimentar cel puţin o unitate pentru spălarea părului, care poate fi dispusă într-o încăpere separată sau în apropierea postului de lucru.
    (3) Dacă se realizează proceduri de pedichiură în salonul de înfrumuseţare, poate fi utilizat şi bazin de pedichiură cu folii de unică folosinţă sau produse cosmetice specifice, inovatoare, care să permită realizarea procedurii fără utilizarea bazinului.
    (4) Dacă se realizează proceduri de tratamente corporale şi/sau faciale în salonul de înfrumuseţare, se asigură următoarele:
    a) sală de tratamente faciale şi/sau corporale;
    b) duş pentru clienţi, dacă procedurile presupun necesitatea curăţării produsului cosmetic ulterior finalizării procedurii;
    c) zonă pentru dezinfecţia instrumentarului utilizat.

    (5) Dacă se realizează proceduri estetice de practică avansată în salonul de înfrumuseţare, care presupun necesitatea curăţării produsului cosmetic ulterior finalizării procedurii, se asigură următoarele:
    a) sală de tratamente faciale şi/sau corporale;
    b) duş pentru clienţi, dacă procedurile presupun necesitatea curăţării produsului cosmetic ulterior finalizării procedurii;
    c) zonă pentru dezinfecţia instrumentarului utilizat.

    (6) În cazul în care în salonul de înfrumuseţare se desfăşoară şi activităţi de epilare se asigură încăpere separată cu suprafaţă de minimum 7 mp, dotată cu chiuvetă racordată la apă caldă şi rece, cu mobilier specific.
    (7) Curăţarea, dezinfecţia, sterilizarea instrumentarului şi a materialelor refolosibile trebuie efectuate într-o zonă separată, delimitată şi marcată corespunzător.
    (8) Pereţii şi podelele din fiecare cameră trebuie să fie finisate astfel încât suprafeţele să poate fi spălate şi dezinfectate.
    (9) Se asigură obligatoriu apă potabilă curentă rece şi caldă, în cantităţi suficiente, săpun antibacterian, prosop de hârtie de unică folosinţă sau dispozitive pentru uscarea mâinilor şi dezinfectant.
    (10) Toate suprafeţele trebuie menţinute în perfectă stare de curăţenie şi întreţinere. Suprafeţele pe care se desfăşoară tratamentele sau cele aflate în zona de sterilizare trebuie să fie confecţionate din materiale neporoase, neabsorbante.
    (11) Salonul trebuie să fie dotat cu mijloace pentru colectarea deşeurilor periculoase, precum şi a celor menajere: recipient cu capac, pubelă, containere şi saci colectori de unică folosinţă; colectarea, depozitarea, transportul şi neutralizarea deşeurilor se fac conform prevederilor legale în vigoare.
    (12) Încăperile sau platformele impermeabilizate amenajate pentru depozitarea recipientelor de colectare a reziduurilor solide sunt racordate la sistemul de alimentare cu apă şi la reţeaua de canalizare, pentru a fi curăţate când este necesar, precum şi pentru spălarea şi dezinfecţia recipientelor.
    (13) Dezinsecţia periodică se face la 3 luni, iar deratizarea periodică se face la intervale de maximum 6 luni sau ori de câte ori este nevoie; între operaţiunile periodice se aplică proceduri de dezinsecţie şi deratizare curente, de întreţinere, în funcţie de prezenţa vectorilor.
    (14) La amenajarea salonului este obligatoriu să se ia măsuri de protecţie a locaţiei împotriva insectelor şi rozătoarelor.
    (15) Salonul de înfrumuseţare trebuie să fie dotat cu trusă sanitară de prim ajutor, uşor accesibilă, conform prevederilor legale în vigoare.
    (16) Podeaua acelei părţi a zonei de serviciu în care părul este tăiat sau curăţat, precum şi orice zonă de perete care este probabil să fie umezită sau murdărită trebuie acoperite cu un material durabil, care să fie uşor de curăţat.
    (17) Iluminatul trebuie să fie cu lumină naturală şi/sau artificială.
    (18) Ventilaţia trebuie să împiedice condensul sau formarea de umiditate excesivă pe pereţi, tavane şi să asigure eliminarea mirosurilor şi a vaporilor.
    (19) În absenţa unei ventilaţii naturale eficiente, trebuie prevăzută o ventilaţie mecanică adecvată.
    (20) În cazul în care clienţii sunt admişi în zona de servicii, trebuie prevăzut un spaţiu suplimentar de 0,9 metri pătraţi/persoană.
    (21) Salonul de efectuare a coafurilor trebuie să deţină cel puţin o unitate de spălare a părului pentru fiecare 10 scaune de serviciu utilizate pentru tăierea părului, iar fiecare unitate de spălare trebuie să fie prevăzută cu apă curentă caldă şi rece, prosoape de unică folosinţă, alături de produsele cosmetice necesare.
    (22) Niciun material sau echipament, în afară de materialele şi echipamentele utilizate sau disponibile pentru utilizare la coafură, nu trebuie să fie depozitat în zona de servicii.
    (23) În saloanele de înfrumuseţare trebuie să existe recipiente pentru păstrarea instrumentelor, a echipamentelor/ustensilelor sterile/dezinfectate, precum şi unul sau mai multe recipiente pentru colectarea deşeurilor periculoase, a instrumentarului şi a echipamentelor folosite.
    (24) În saloanele de înfrumuseţare sunt interzise: fumatul, în conformitate cu reglementările în vigoare, accesul în stare avansată de ebrietate sau sub influenţa substanţelor ilegale; este obligatorie afişarea acestor interdicţii la loc vizibil.

    ART. 5
        În salonul de înfrumuseţare se desfăşoară proceduri destinate să întreţină, să modifice sau să îmbunătăţească aspectul unei persoane.
    A. Tratamentul cosmetic al feţei se efectuează cu respectarea următoarelor proceduri:
    a) se efectuează spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic atât la început, cât şi la finalul procedurii sau se utilizează mănuşi de unică folosinţă;
    b) aplicatoarele, periile, electrozii, ventuzele de sticlă şi orice alte instrumente refolosibile trebuie curăţate şi dezinfectate cu un produs biocid, după fiecare utilizare, astfel încât următorul client să beneficieze de un tratament sigur care limitează transmiterea germenilor, conform prevederilor legale în vigoare;
    c) pentru fiecare client trebuie folosit un burete sau un aplicator de unică folosinţă;
    d) aparatura cosmetică utilizată în tratamente trebuie întreţinută în permanentă stare de curăţenie, curăţată şi dezinfectată după fiecare client;
    e) ventuzele de sticlă trebuie curăţate şi dezinfectate cu produse biocide prin metoda dezinfecţiei de nivel scăzut, după fiecare client, conform prevederilor legale în vigoare;
    f) materialele utilizate pentru protecţia ochilor pot fi de unică folosinţă sau reutilizabile. În cazul reutilizării, acestea trebuie curăţate şi dezinfectate cu produse biocide prin metoda dezinfecţiei de nivel mediu, după fiecare client, conform prevederilor legale în vigoare;
    g) extracţiile de comedoane se efectuează cu respectarea următoarelor condiţii:
    (i) lumenul extractorului de comedoane trebuie curăţat şi dezinfectat, după fiecare client, cu un produs biocid, prin metoda dezinfecţiei de nivel înalt, conform cap. V;
    (ii) între extracţiile efectuate aceluiaşi client, aparatul de extracţie a comedoanelor trebuie şters cu un produs dezinfectant pe bază de alcool pentru a se preveni contaminarea altor zone ale feţei;
    (iii) în timpul extracţiilor operatorul estetic trebuie să poarte mănuşi de unică folosinţă;

    h) toate produsele cosmetice utilizate trebuie să respecte Regulamentul (CE) nr. 1.223/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetice;
    i) toate produsele cosmetice trebuie păstrate în recipiente închise şi curate, etichetate corespunzător şi utilizate conform prevederilor legale în vigoare;
    j) utilizarea unui preparat cosmetic pentru un client se face prin extragerea unei porţiuni din containerul produsului respectiv, iar pentru evitarea contaminării produsului şi repartiţia acestuia se va utiliza una dintre următoarele metode:
    (i) folosirea unei spatule noi de unică folosinţă pentru scoaterea unei porţiuni de substanţă din container, pentru fiecare client;
    (ii) folosirea unor cantităţi individuale dintr-un ambalaj tip tub din metal sau plastic care poate fi răsturnat;
    (iii) porţionarea produsului cosmetic pentru o singură utilizare cu scopul de a preveni contaminarea materialelor în vrac;
    (iv) utilizarea pompei pentru cosmeticele tipizate în astfel de ambalaje;
    (v) în orice alt mod care nu permite contaminarea produsului sau în conformitate cu prevederile producătorului;

    k) produsele cosmetice se utilizează respectând termenul de valabilitate, perioada de minimă durabilitate sau perioada după deschidere, după caz, precizate pe ambalaj.

    B. Manichiură sau pedichiură, inclusiv aplicarea sau repararea unghiilor artificiale
    1. Manichiura - procedura estetică care presupune îngrijirea patului unghial şi aplicarea unor produse cosmetice care colorează unghiile mâinilor şi depinde de următoarele etape:
    a) spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic şi ale clientului;
    b) examinarea mâinilor clientului în vederea depistării bolilor dermatologice sau a rănilor;
    c) tăierea şi pilirea unghiilor;
    d) tratarea mâinilor cu o soluţie antiseptică;
    e) înmuierea, îndepărtarea cuticulelor prin mijloace mecanice: împingere, tocire şi/sau tăiere;
    f) tratamentul cosmetic al cuticulelor, al unghiilor şi al mâinilor: masaj, baie de parafină etc.;
    g) aplicarea lacului sau a pastelor de unghii şi a decorurilor;
    h) orice altă etapă prevăzută de producătorii aparaturii pentru tratamente inovative.

    2. Pedichiura - procedura estetică care presupune îngrijirea patului unghial şi aplicarea unor produse cosmetice care colorează unghiile picioarelor şi cuprinde următoarele etape:
    a) spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic şi a picioarelor clientului;
    b) examinarea picioarelor clientului în vederea depistării diverselor boli sau răni, eventual a calozităţilor;
    c) tratarea pielii picioarelor clientului cu o soluţie antiseptică autorizată;
    d) înmuierea în apă caldă, împingerea, tocirea şi/sau tăierea cuticulelor prin mijloace mecanice;
    e) tăierea şi pilirea unghiilor;
    f) tratarea şi pilirea calozităţilor;
    g) tratamentul cosmetic al cuticulelor, al unghiilor şi al picioarelor: masaj, baie de parafină;
    h) orice altă etapă prevăzută de producătorii aparaturii pentru tratamente inovative.

    3. Aplicarea unghiilor artificiale şi protezarea unghiilor tehnice şi false cuprind următoarele etape:
    a) spălarea şi dezinfectarea mâinilor operatorului estetic şi ale clientului;
    b) examinarea mâinilor clientului;
    c) pregătirea unghiilor naturale în conformitate cu protocolul tehnic ales;
    d) îndepărtarea cuticulelor, care se realizează prin mijloace mecanice, prin împingere, tocire şi/sau tăiere sau cu produse cosmetice specifice;
    e) operatorul trebuie să folosească un set nou de mănuşi de unică folosinţă pentru fiecare client;
    f) orice altă etapă prevăzută de producătorul produselor folosite de către operator.

    4. Înaintea efectuării procedurilor de manichiură sau pedichiură trebuie evaluată pielea din jurul unghiilor. În cazul constatării unor leziuni profunde, trebuie amânată procedura.
    5. Toate echipamentele, accesoriile şi materialele refolosibile trebuie curăţate şi dezinfectate în urma utilizării, pentru fiecare client.
    6. Vasele pentru manichiură şi pedichiură şi instrumentele refolosibile se curăţă, se dezinfectează, se sterilizează, conform prevederilor cap. V, după fiecare şedinţă de manichiură/pedichiură.
    7. Baia de ceară parafinică trebuie curăţată şi dezinfectată după fiecare şedinţă, înainte de a fi reumplută cu un nou conţinut.
    8. Clienţii care solicită îndepărtarea unghiilor deformate sau încarnate trebuie îndrumaţi către un medic specialist.
    9. În timpul procedurilor de pedichiură operatorul estetic trebuie să poarte mănuşi de unică folosinţă, pentru efectuarea tratamentului clienţilor a căror piele de la nivelul picioarelor prezintă anumite dermatomicoze cauzate de dermatofiţi. Negii trebuie acoperiţi în timpul procedurii. În această situaţie se folosesc instrumente sterile şi/sau de unică folosinţă, care vor fi aruncate după utilizare.
    10. Este interzisă efectuarea tratamentului cu ceară în cazul clientului ale cărui mâini sau picioare prezintă leziuni deschise.
    11. Picioarele şi mâinile clientului trebuie spălate şi dezinfectate cu un antiseptic autorizat, înainte de începerea procedurii de manichiură/pedichiură sau a băii picioarelor în parafină.
    12. În caz de sângerare în timpul tratamentului cu parafină, pielea trebuie ştearsă imediat cu un produs antiseptic autorizat pentru piele, înainte de a continua tratamentul.
    13. Clientul primeşte de la operatorul estetic instrucţiuni verbale sau scrise referitoare la îngrijirea pielii după tratament.

    C. Epilarea cu ceară fierbinte sau rece sau cu aparat epilare definitivă este procedura estetică ce presupune îndepărtarea firelor de păr nedorite folosind produse cosmetice precum ceara epilatoare şi pastă de zahăr pentru epilat sau aparatura electrică pentru epilare definitivă.
    1. Materialele folosite pentru epilare sunt următoarele:
    a) ceară solidă, dură, pe care operatorul estetic o aplică pe piele şi apoi o îndepărtează împreună cu părul ataşat;
    b) ceară moale, care se află pe un material-suport sub formă de plasture, care este îndepărtat de pe piele împreună cu părul ataşat;
    c) amestecuri care conţin zaharuri, ce sunt aplicate pe piele şi apoi acoperite cu plasturi, cu ajutorul cărora se îndepărtează amestecul împreună cu părul ataşat.

    2. Spatulele de lemn se folosesc pentru un singur client.
    3. Spatulele refolosibile trebuie curăţate şi dezinfectate, după fiecare client.
    4. Orice produs cosmetic pe bază de ceară sau zaharuri nu poate fi reutilizat.
    5. Produsele din ceară moale, zaharurile şi materialele-suport pentru aplicarea acestora trebuie îndepărtate după folosirea acestora.
    6. Produsele de ceară trebuie aplicate unui client cu aceeaşi spatulă, numai pe pielea intactă.
    7. Aparatura cu o durată lungă de utilizare folosită în procesul epilării, care intră în contact cu pielea clientului, trebuie curăţată şi dezinfectată după fiecare client.
    8. La epilarea zonelor din apropierea sprâncenelor trebuie protejaţi ochii cu materiale adecvate. În cazul materialelor refolosibile, acestea trebuie curăţate şi dezinfectate prin metoda termodezinfecţiei, conform prevederilor legale în vigoare, după fiecare client.
    9. Operatorul estetic trebuie să folosească mănuşi de unică folosinţă în timpul procedurii de epilare.

    D. Operaţiunile de coafură, de frizerie, colorare a părului şi bărbierit se efectuează respectându-se următoarele:
    1. Toate echipamentele şi instrumentele folosite trebuie menţinute în bună stare de funcţionare, iar modul de utilizare trebuie să respecte instrucţiunile producătorului.
    2. Părţile din echipament care se pot contamina trebuie curăţate şi/sau dezinfectate după fiecare client, zilnic sau ori de câte ori este nevoie.
    3. Pensulele şi casoletele pentru prepararea spumei de ras şi a produselor de colorare a părului se curăţă şi se dezinfectează după fiecare client.
    4. Colectarea părului se face în saci de polietilenă, separat de alte deşeuri.
    5. Echipamentul, instrumentarul şi materialele folosite pentru deservirea clientului fac parte din următoarele categorii:
    a) articole tăioase şi înţepătoare care pătrund sau pot leza pielea, care pot fi de unică folosinţă sau refolosibile. Cele refolosibile se dezinfectează conform prevederilor legale în vigoare;
    b) articole care vin în contact cu mucoasele, cu pielea lezată sau cu obiectele care susţin articolele sterile, care pot fi de unică folosinţă sau refolosibile. Cele refolosibile se curăţă şi se dezinfectează prin dezinfecţie de nivel înalt sau se sterilizează conform prevederilor cap. V;
    c) articole care vin în contact cu pielea intactă şi părul, fără să aibă contact cu mucoasele, care pot fi de unică folosinţă sau refolosibile. Cele refolosibile se curăţă şi se dezinfectează prin dezinfecţie de nivel scăzut.


    E. Machiajul se efectuează respectându-se următoarele condiţii:
    a) pentru fiecare client se foloseşte un burete sau un aplicator de unică folosinţă;
    b) pielea trebuie curăţată înainte de aplicarea machiajului;
    c) creioanele pentru machiajul ochilor şi al buzelor trebuie reascuţite înaintea folosirii pentru un nou client cu ascuţitori care sunt dezinfectate înainte de fiecare client;
    d) când nu sunt folosite, paletele pentru machiaj trebuie protejate împotriva contaminării accidentale;
    e) toate şervetele şi materialele de acoperire a feţei refolosibile trebuie spălate, dezinfectate şi uscate/supuse termodezinfecţiei după fiecare client, conform prevederilor cap. V.

    F. Vopsirea genelor şi sprâncenelor se efectuează respectându-se următoarele condiţii:
    a) se utilizează numai produse cosmetice de colorare şi vopsire cu această destinaţie, conform prevederilor legale în vigoare şi respectând instrucţiunile producătorului;
    b) este interzisă deservirea clientului în situaţia în care se observă că acesta prezintă afecţiuni oculare;
    c) aplicatorul şi părţile de hârtie utilizate ca suport pentru vopsirea genelor sunt de unică folosinţă;
    d) se folosesc porţiuni individualizate (pentru o singură utilizare) în vederea prevenirii contaminării materialelor din vrac;
    e) se folosesc cantităţi individuale dintr-un ambalaj tip tub din metal sau plastic care poate fi răsturnat;
    f) se igienizează corespunzător vasul în care s-a preparat vopseaua la sfârşitul procedurii.

    G. Dermopigmentarea se efectuează respectându-se următoarele condiţii:
    a) înainte de începerea procedurii de dermopigmentare se fac informarea clientului, precum şi un test de alergie la pigmentul sau colorantul ce urmează a fi utilizat;
    b) înainte de începerea procedurii, pielea trebuie curăţată şi apoi dezinfectată cu un medicament/dispozitiv medical, cu ajutorul unui tampon steril. Este interzisă dezinfecţia pielii sau a mâinilor cu alte produse decât cele care sunt destinate acestui scop;
    c) substanţele aplicate pe pielea clientului trebuie să fie de unică folosinţă;
    d) combinarea şi amestecarea pigmenţilor sau a coloranţilor în vederea obţinerii altor culori se fac în recipiente sterile, de unică folosinţă;
    e) operatorul/cosmeticianul/operatorul estetic/tehnicianul trebuie să folosească mănuşi de unică folosinţă, sterile, de tip chirurgical, în timpul executării procedurii, fiind obligatorie şi igiena mâinilor;
    f) mănuşile se înlocuiesc ori de câte ori este întreruptă activitatea şi operatorul/cosmeticianul/operatorul estetic/ tehnicianul efectuează operaţiuni care duc la contaminarea acestora, precum şi dacă acestea sunt înţepate sau rupte în timpul procedurii;
    g) nu se folosesc mănuşi de tip menajer; acestea pot fi folosite doar pentru curăţenie şi colectarea deşeurilor rezultate în urma activităţilor prestate;
    h) operatorul/cosmeticianul/operatorul estetic/tehnicianul trebuie să folosească echipament de lucru curat şi dezinfectat prin termodezinfecţie sau de unică folosinţă, bonetă cu care se acoperă părul în întregime, mască şi ochelari. În cazul în care se anticipează posibilitatea de murdărire, trebuie folosite mâneci şi şorţ impermeabil;
    i) este interzisă folosirea prosoapelor din bumbac ca echipament de protecţie;
    j) după finalizarea procedurii, operatorul/cosmeticianul/ operatorul estetic/tehnicianul trebuie să cureţe pielea cu şerveţele sterile, de unică folosinţă, din categoria dispozitivelor medicale, exceptând zona din jurul ochilor, să plaseze crema specială de tatuaj şi să execute masarea zonei pentru absorbţia cremei în piele, după care să aplice un strat foarte subţire de cremă specială de tatuaj şi să plaseze o folie de plastic de unică folosinţă.

    H. În saloanele de înfrumuseţare pot fi desfăşurate următoarele proceduri estetice de practică avansată:
    a) proceduri cu aparatură estetică - reprezintă proceduri estetice certificate pentru a fi efectuate în saloanele de înfrumuseţare conform standardelor ocupaţionale, proceduri ce presupun utilizarea aparaturii estetice pentru proceduri faciale, corporale sau de înfrumuseţare. Aparatura estetică poate fi utilizată pentru mezoterapie cu microneedling, exfoliere mecanică a dermului superficial, radiofrecvenţă, terapie cu laser, terapii cu energie electrică sau unde sonore, curent galvanic, microcurent, tratamente corporale de remodelare cu diverse tehnologii care pot include vacuum, electrostimulare electrică sau magnetică, drenaj limfatic, precum şi cu orice altă tehnologie inovativă sau cu o combinaţie a acestora certificată pentru a fi utilizată în cadrul unui salon de înfrumuseţare;
    b) proceduri estetice cu produse cosmetice certificate pentru a fi utilizate în salonul de înfrumuseţare, ce presupun stagii de pregătire sau formare profesională, cum ar fi: peeling, exfoliere şi alte metode de exfoliere a dermului superficial sau tratamente cu produse cosmetice inovative;
    c) în cadrul saloanelor de înfrumuseţare se efectuează doar proceduri estetice care au ca unic scop înfrumuseţarea.



    ART. 6
        Toate procedurile estetice care se efectuează în salonul de înfrumuseţare sunt efectuate cu produse cosmetice autorizate şi doar de către personal calificat, cu o pregătire profesională conform standardelor ocupaţionale.

    ART. 7
        În saloanele de înfrumuseţare sunt interzise efectuarea procedurilor estetice încadrate ca proceduri medicale estetice invazive şi proceduri estetice pentru care se folosesc produse clasificate ca medicamente sau dispozitive medicale.

    ART. 8
    (1) Estetica de practică avansată include servicii estetice din următoarele categorii, cu respectarea competenţelor şi a standardelor ocupaţionale aplicabile:
    a) exfoliere, exfoliere enzimatică şi alte metode de exfoliere a dermului superficial, efectuate cu produse încadrate în categoria cosmeticelor;
    b) tratamente de îngrijire corporală care utilizează energie electrică, inclusiv terapie uşoară, curent galvanic, microcurent, frecvenţă înaltă, frecvenţă radio şi unde sonore, drenaj limfatic, laser;
    c) mezoterapie minim invazivă care se efectuează cu produse din categoria cosmeticelor;
    d) alte servicii personale cosmetice.

    (2) Aparatura/Instrumentele folosită/folosite pentru procedurile de estetică, estetică de practică avansată, tratament inovativ se foloseşte/se folosesc cu respectarea prevederilor producătorului.

    ART. 9
    (1) Pentru a putea fi utilizată în realizarea procedurilor de estetică, estetică de practică avansată, tratament inovativ, aparatura care se foloseşte trebuie să fie certificată în conformitate cu legislaţia Uniunii Europene şi trebuie să aibă declaraţie de conformitate a producătorului din Uniunea Europeană. În cazul în care producătorul nu este din Uniunea Europeană, declaraţia de conformitate trebuie să fie emisă de către importatorul acestuia în România.
    (2) Pentru a fi asigurată conformitatea aparaturii folosite pentru procedurile de estetică, estetică de practică avansată, tratament inovativ trebuie asigurată funcţionarea tehnică calitativă a acesteia şi menţinută la parametrii producătorului.
    (3) Pentru a putea realiza procedurile estetice, estetice de practică avansată, tratament inovativ, operatorii/cosmeticienii/ operatorii estetici/tehnicienii trebuie să efectueze un stagiu de pregătire pentru a deprinde procedura de lucru specifică fiecărei aparaturi, pentru a reduce riscurile asociate utilizării aparaturii în realizarea procedurilor estetice, estetice de practică avansată, tratament inovativ.

    CAP. III
    Norme de igienă pentru serviciile din saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală
    ART. 10
    (1) Desfăşurarea activităţilor de tatuare, piercing sau implantare dermală trebuie să aibă loc în spaţii separate, cu respectarea condiţiilor de mediu, după cum urmează:
    a) spaţiul de recepţie în care se asigură accesul, înregistrarea şi aşteptarea clienţilor trebuie să aibă expuse vizibil toate autorizaţiile, certificatele, aprobările necesare desfăşurării activităţii, precum şi sfaturile de îngrijire pentru tatuaj/piercing/ implant dermal, informaţii şi avertismente;
    b) spaţiul de lucru pentru desfăşurarea activităţilor de tatuare, piercing şi implantare dermală trebuie să aibă o suprafaţă minimă de 6 mp pentru un modul de lucru. Suprafaţa spaţiului de lucru se va calcula în funcţie de numărul de module. Modulele de lucru trebuie să fie separate prin panouri despărţitoare. Pentru fiecare spaţiu trebuie asigurată iluminarea naturală/artificială şi climatizarea necesare desfăşurării în condiţii optime a activităţii;
    c) spaţiul destinat efectuării dezinfecţiei/sterilizării şi păstrării instrumentarului dezinfectat/sterilizat, dispozitivelor şi materialelor sanitare, organizării activităţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi pentru activităţile conexe, cum ar fi: spălarea, decontaminarea, împachetarea şi stocarea instrumentarului, dispozitivelor şi materialelor sanitare, trebuie să respecte prevederile cap. V;
    d) spaţiu pentru depozitarea echipamentelor şi a materialelor utilizate pentru curăţenie.

    (2) Tatuajele, piercingurile/implantarea dermală se efectuează numai în unităţile specializate şi autorizate. Acestea se efectuează numai cu ace sau branule speciale de unică folosinţă. După efectuarea procedurii de tatuare, piercing/implantare dermală, operatorul are obligaţia să pună în vedere clientului să revină după 3 zile la control şi la tratament sau ori de câte ori este nevoie.
    (3) Modulul pentru efectuarea activităţii de tatuare trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru pentru pigmenţi şi compartimente pentru materialele necesare procedurii de tatuare, scaun pentru operator, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase.
    (4) Modulul pentru efectuarea activităţii de piercing/implantare dermală trebuie să cuprindă: fotoliu-pat pentru client, masă de lucru cu compartimente şi materiale necesare procedurii de piercing/implantare dermală, instrumentar şi materiale de lucru specifice activităţii, cutii cu capac şi dezinfectant pentru instrumentarul folosit, cutie specială pentru materiale înţepătoare şi tăietoare, recipient pentru deşeuri nepericuloase, precum şi pentru cele periculoase - tăietoare, înţepătoare, cu risc biologic.
    (5) Temperatura din camera de lucru unde se efectuează proceduri de tatuare, piercing/implantare dermală trebuie să fie confortabilă, asigurându-se un minimum de 22°C.
    (6) În spaţiul de lucru este permis doar accesul operatorului, clientului şi al personalului împuternicit de către Ministerul Sănătăţii pentru acţiunile de control.
    (7) Dacă în cadrul salonului de tatuaj, piercing şi implantare dermală se furnizează şi alte servicii de înfrumuseţare, acestea trebuie să se desfăşoare în spaţii separate.

    ART. 11
        Asigurarea echipamentului de protecţie se face cu respectarea următoarelor condiţii:
    1. Operatorul trebuie să folosească mănuşi de unică folosinţă, sterile, de tip chirurgical, în timpul executării procedurii, fiind obligatorie şi igiena mâinilor; folosirea echipamentului de protecţie se face cu respectarea următoarelor reguli:
    a) mănuşile se înlocuiesc ori de câte ori este întreruptă activitatea şi operatorul/cosmeticianul efectuează operaţiuni care duc la contaminarea acestora, precum şi dacă acestea sunt înţepate sau rupte în timpul procedurii;
    b) nu se folosesc mănuşi de tip menajer; acestea pot fi folosite doar pentru spălarea instrumentarului, curăţenie şi colectarea deşeurilor rezultate în urma activităţilor prestate.

    2. Operatorul trebuie să folosească echipament de lucru curat şi dezinfectat prin termodezinfecţie sau de unică folosinţă, bonetă cu care se acoperă părul în întregime, mască şi ochelari. În cazul în care se anticipează posibilitatea de murdărire, trebuie folosite mâneci şi şorţ impermeabil.
    3. Este interzisă folosirea prosoapelor din bumbac ca echipament de protecţie.


    ART. 12
    (1) În vederea prevenirii transmiterii hepatitei B se recomandă:
    a) vaccinarea operatorului/cosmeticianului care efectuează activităţi de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică şi implantare dermală, atât pentru protecţia acestuia, cât şi a clientului;
    b) vaccinarea personalului angajat care este implicat în curăţarea instrumentelor care pot penetra pielea, a produselor contaminate cu sânge şi a echipamentelor; în situaţia în care s-a făcut imunizarea personalului expus la risc, angajatorul trebuie să păstreze actele care dovedesc vaccinarea.

    (2) Dacă un membru al personalului a suferit un accident ca urmare a folosirii unui obiect ce poate penetra pielea, acesta trebuie să solicite control medical de specialitate.
    (3) Vaccinarea nu constituie un substitut pentru respectarea normelor de igienă în salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală.

    ART. 13
    (1) Înregistrările referitoare la clienţi, registrele şi declaraţiile pe propria răspundere pentru procedurile de tatuare artistică, tatuare cosmetică, piercing şi implantare dermală se păstrează de către operator timp de 2 ani de la data efectuării procedurii.
    (2) Înainte de începerea procedurilor de piercing, tatuare artistică, tatuare cosmetică, implantare dermală, clientul este informat asupra posibilelor riscuri generate de procedură, asupra măsurilor de igienă ce trebuie luate după efectuarea procedurii şi asupra altor detalii tehnice despre tratament.
    (3) Fiecare solicitant trebuie să completeze şi să semneze o declaraţie pe propria răspundere, pentru procedura de tatuaj şi pentru procedura de piercing/implantare dermală, după caz, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme.
    (4) Operatorul are obligaţia să comunice clientului instrucţiuni verbale şi scrise, după fiecare şedinţă, cu privire la întreţinerea tatuajului sau a locului unde s-a efectuat piercingul. Instrucţiunile scrise cu privire la îngrijire trebuie să avertizeze clientul asupra obligativităţii de a informa operatorul/cosmeticianul care a efectuat tatuajul, micropigmentarea sau piercingul despre primele semne de inflamaţie anormală, vindecare întârziată sau posibilă infecţie.
    (5) La nivelul salonului de tatuaj, piercing şi implantare dermală trebuie să existe un registru care să cuprindă următoarele date:
    a) data la care s-a efectuat procedura;
    b) date despre client: nume şi număr de telefon;
    c) procedura efectuată: tatuare artistică, tatuare cosmetică şi/sau piercing;
    d) situaţii în care au intervenit evenimente neplăcute cauzate de procedură.

    (6) Prelucrarea datelor cu caracter personal de către operator se face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.

    ART. 14
    (1) Este interzisă executarea procedurilor de tatuare şi piercing/implantare dermală persoanelor care suferă de următoarele boli şi/sau condiţii fiziologice, avându-se în vedere eventualele efecte negative asupra sănătăţii clientului:
    a) diabet zaharat;
    b) hemofilie (sângerări care se opresc greu);
    c) boli de inimă;
    d) boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la săpunuri, dezinfectanţi sau alte produse cosmetice;
    e) manifestări sau reacţii alergice la metale, pigmenţi, coloranţi sau alţi sensibilizanţi pentru piele;
    f) boli transmisibile;
    g) stări lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie;
    h) deficienţe imunitare;
    i) cicatrice cheloide;
    j) handicap psihic;
    k) hepatită;
    l) seropozitiv (SIDA);
    m) nevăzători (chiar dacă sunt însoţiţi);
    n) sarcină, alăptare.

    (2) Este obligatorie afişarea avertismentului la loc vizibil.

    ART. 15
    (1) Este interzisă efectuarea procedurilor de piercing corporal şi implant dermal persoanelor cu vârsta sub 16 ani, cu excepţia piercingului din zona urechii pentru care este necesar acordul părintelui/tutorelui.
    (2) Este interzisă efectuarea procedurilor de tatuare cosmetică şi artistică a persoanelor cu vârsta sub 18 ani.
    (3) Este interzisă efectuarea piercingului la nivelul organelor genitale persoanelor care nu au împlinit vârsta de 18 ani.
    (4) Este interzisă efectuarea de implanturi dermale la nivelul organelor genitale.

    ART. 16
        Se interzice mutilarea genitală sub orice formă, precum şi orice altă procedură ce poate fi definită ca o circumcizie la femei; nu este luat în considerare acordul femeilor la niciuna dintre procedurile definite ca circumcizie a propriei persoane.

    ART. 17
        Operatorii au obligaţia de a nu efectua proceduri următoarelor categorii de persoane:
    a) persoane aflate în stare de ebrietate sau care dovedesc o incapacitate de decizie din cauza utilizării alcoolului, medicamentelor sau drogurilor;
    b) persoane care prezintă semne de injectare intravenoasă a drogurilor;
    c) persoane care prezintă arsuri de soare, boli de piele sau cicatrice în zona aleasă pentru tatuare şi/sau piercing şi/sau implant dermal;
    d) persoane care au afecţiuni dermatologice, inflamaţii sau infecţii prezente în zona în care urmează a fi executată procedura.


    ART. 18
        Materialele folosite în saloanele de tatuaj şi piercing/implantare dermală se aplică cu respectarea următoarelor condiţii:
    a) bijuteria de piercing corporal este diferită de bijuteria tradiţională, fiind concepută astfel încât să minimizeze riscul de afundare, lăcrimare şi migrare;
    b) este interzisă utilizarea bijuteriilor care conţin nichel nr. CAS 7440-0-20, nr. EINECS 23l-11-14 sau/şi compuşii săi, alte substanţe sau metale toxice. Bijuteriile din aur şi argint sunt interzise a se utiliza la primul montaj;
    c) la bijuteriile destinate piercingului care sunt din materiale metalice şi nemetalice, tijele trebuie să fie din inox chirurgical, anodizat cu titanium sau bioflex. Bijuteriile trebuie să fie însoţite de certificate de conformitate privind compoziţia chimică a metalului şi certificate de calitate, emise de producător. Bijuteriile furnizate de importatori/distribuitori trebuie să fie însoţite de certificate de conformitate privind compoziţia chimică a metalului sau de buletine de analiză emise de laboratoare acreditate, certificate de calitate, semnate şi ştampilate;
    d) la prima penetrare a pielii se folosesc bijuterii special destinate piercingului, eventual bijuterii hipoalergice, cu excepţia lobului urechii;
    e) pigmenţii de tatuare artistică şi tatuare cosmetică permanenţi şi temporari utilizaţi trebuie să fie însoţiţi de certificate de conformitate cu compoziţia chimică, certificate de calitate emise de producător sau de buletine de analiză emise de laboratoare acreditate. Pigmenţii furnizaţi de importatori/ distribuitori trebuie să fie însoţiţi de certificate de conformitate care să conţină marca pigmentului, denumirea pigmentului (culoarea), codul pigmentului, lotul, data de fabricaţie şi data expirării sau de buletine de analiză emise de laboratoare acreditate. Pe ambalajul pigmentului trebuie să fie menţionată obligativitatea efectuării testului de alergie, fără să fie acoperite datele de identificare ale pigmentului. Operatorul are obligaţia de a menţine permanent, pe recipientul pigmentului, eticheta în bună stare în vederea identificării pigmentului cu datele acestuia;
    f) pe ambalajul pigmenţilor utilizaţi se va găsi o etichetă ce cuprinde şi următorul avertisment: "Unele persoane pot prezenta reacţii alergice la acest produs; este obligatoriu a se efectua un test de alergie";
    g) după inserţie, bijuteria nu se schimbă. În cazul în care bijuteria este respinsă ulterior şi îndepărtată, aceasta nu va fi refolosită.


    ART. 19
    Pigmenţii utilizaţi în procedura de tatuare artistică şi tatuare cosmetică permanenţi şi temporari respectă rubrica 75 din anexa XVII "Restricţiile privind producerea, introducerea pe piaţă şi utilizarea anumitor substanţe, amestecuri şi articole periculoase" la Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei.

    ART. 20
     În cazul în care utilizarea unei substanţe şi/sau a unui amestec nu se realizează exclusiv ca dispozitiv medical sau ca accesoriu al unui dispozitiv medical se aplică în mod cumulativ prevederile art. 17, precum şi dispoziţiile Regulamentului (UE) 2017/745 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 aprilie 2017 privind dispozitivele medicale, de modificare a Directivei 2001/83/CE, a Regulamentului (CE) nr. 178/2002 şi a Regulamentului (CE) nr. 1.223/2009 şi de abrogare a Directivelor 90/385/CEE şi 93/42/CEE ale Consiliului.

    ART. 21
        Normele de igienă obligatorii în timpul şi după aplicarea procedurilor de tatuare, piercing şi implant dermal sunt următoarele:
    1. Pentru procedura de tatuare artistică şi cosmetică:
    a) înainte de începerea procedurii de tatuaj se fac pregătirea psihică a clientului, precum şi un test de alergie la pigmentul sau colorantul ce urmează a fi utilizat;
    b) înainte de începerea procedurii de tatuaj, pielea trebuie curăţată şi apoi dezinfectată cu un medicament/dispozitiv medical, cu ajutorul unui tampon steril. Este interzisă dezinfecţia pielii sau a mâinilor cu alte produse decât cele care sunt destinate acestui scop;
    c) dacă zona de aplicare a procedurii trebuie bărbierită, operatorul foloseşte un aparat de ras de unică folosinţă, după care pielea clientului se spală şi se dezinfectează;
    d) substanţele aplicate pe pielea clientului în vederea transferului desenului de pe tipar trebuie să fie de unică folosinţă;
    e) tiparele de hârtie şi trasatorul utilizate pentru transferul desenului trebuie să fie de unică folosinţă şi trebuie aruncate în urma utilizării pentru fiecare client;
    f) pentru fiecare client se asigură părţi separate de pigmenţi provenite din recipiente originale, etichetate cu datele de identificare ale producătorilor, importatorilor sau distribuitorilor. Pigmenţii pentru folosire se pun în capace de plastic sau de cauciuc de unică folosinţă pentru fiecare client în parte. Pigmenţii şi capacele utilizate, rămase în urma procedurii efectuate, sunt aruncate;
    g) combinarea şi amestecarea pigmenţilor sau a coloranţilor în vederea obţinerii altor culori se fac în recipiente sterile, de unică folosinţă;
    h) excesul de pigment sau colorant aplicat pe pielea clientului trebuie înlăturat cu ajutorul unui şerveţel de hârtie moale, de unică folosinţă, cu apă şi săpun antibacterian;
    i) timpul de execuţie a unui tatuaj nu trebuie să fie mai mare de 4 ore. Dacă tatuajul necesită o durată mai mare de lucru, acesta se va face în mai multe şedinţe şi nu se va continua până ce vechea rană nu este vindecată;
    j) după finalizarea procedurii de tatuare, operatorul trebuie să cureţe pielea cu şerveţele sterile, de unică folosinţă, din categoria dispozitivelor medicale, exceptând zona din jurul ochilor, să plaseze crema specială de tatuaj şi să execute masarea zonei pentru absorbţia cremei în piele, după care să aplice un strat foarte subţire de cremă specială de tatuaj şi să plaseze o folie de plastic de unică folosinţă peste tatuaj. Această folie se păstrează în zona aplicată cel mult două ore. Procedura este valabilă şi pentru tatuajele cosmetice, cu excepţia aplicării foliei de plastic de unică folosinţă;
    k) dacă în timpul tatuării are loc o sângerare abundentă, trebuie oprite sângerarea şi operaţiunea de tatuare, iar procedura va reîncepe după câteva zile.

    2. Pentru procedura de piercing şi implant dermal:
    a) înainte de începerea procedurii de piercing şi implant dermal, pielea trebuie curăţată şi apoi dezinfectată cu un medicament/dispozitiv medical, cu ajutorul unui tampon steril. Este interzisă dezinfecţia pielii sau a mâinilor cu produse care nu sunt destinate acestui scop;
    b) instrumentele refolosibile se vor dezinfecta conform prevederilor cuprinse în cap. V.



    ART. 22
    (1) Pentru efectuarea procedurilor de tatuaj, piercing şi implantare dermală se folosesc numai anestezice autorizate conform prevederilor legale.
    (2) Este interzisă administrarea produselor anestezice injectabile.
    (3) Se permite folosirea de spray-uri şi creme cu efect anestezic local.
    (4) Anestezierea mucoaselor se face numai cu substanţe aprobate, ce se absorb la nivelul mucoasei.
    (5) Este interzisă anestezierea limbii în vederea montajului bijuteriei; se utilizează numai spray rece.
    (6) Spray-ul anestezic trebuie depozitat cu atenţie, monitorizat în timpul depozitării şi evacuat ca deşeu periculos, conform prevederilor legale în vigoare.
    (7) Este interzisă anestezia cu clorură de etil în tratamentele de piercing corporal.

    ART. 23
    (1) Operatorul trebuie să informeze clientul asupra unităţilor medicale cărora li se va putea adresa în cazul apariţiei complicaţiilor ca urmare a piercingului corporal şi inserţiei bijuteriei.
    (2) Complicaţiile care pot surveni în urma efectuării procedurii de piercing sunt următoarele:
    a) alergia la bijuterie - apare în special ca rezultat al expunerii la materiale ce conţin nichel sau alte metale şi substanţe toxice;
    b) deplasarea bijuteriei - atunci când părţi sau întreaga bijuterie se afundă în profunzimea pielii sau se deplasează de la locul de implant în urma efectuării procedurii de piercing; situaţia poate apărea atunci când se folosesc bijuterii neadecvate de piercing, destinate altor părţi ale corpului, dacă bijuteria este prea subţire sau dacă este mişcată mult înainte de vindecarea rănii; aceasta poate fi o problemă în cazul plasării acestora subcutanat, ceea ce determină migrarea bijuteriei prin sau sub piele, departe de punctul original de inserţie;
    c) cicatrizare defectuoasă - poate să apară în urma inserţiei deficitare a bijuteriei, deplasării acesteia sau ca urmare a unei infecţii;
    d) inflamarea locală severă - ca urmare a efectuării procedurii de piercing, fiind mult mai periculoasă pentru piercingul oral; acest fenomen este diminuat prin alegerea corectă a bijuteriei;
    e) infecţii locale - se pot vindeca prin măsuri adecvate de îngrijire, respectiv igienă locală;
    f) septicemia - este o infecţie sistemică gravă, care poate afecta întregul organism; necesită îngrijiri medicale imediate de specialitate;
    g) sângerarea - este un fenomen care apare în urma efectuării procedurii de piercing. Zonele care prezintă risc crescut de sângerare ca urmare a piercingului sunt: zona genitală, limba şi buzele.


    ART. 24
     Înainte de începerea procedurii de tatuare artistică/cosmetică, piercing/implantare dermală, clientul completează declaraţia pe propria răspundere conform modelului prevăzut în anexa la prezentele norme.

    ART. 25
        Îngrijirea locală în urma efectuării procedurii de piercing/tatuaj/implantare dermală se va efectua după cum urmează:
    1. Operatorul transmite clientului, înaintea începerii procedurii, când atenţia acestuia este mai mare, recomandările şi instrucţiunile privind îngrijirea după efectuarea procedurii.
    2. Operatorul furnizează instrucţiuni scrise, referitoare la măsurile de îngrijire a zonei de piele tratate, care cuprind următoarele:
    a) păstrarea igienei personale corespunzătoare pentru reducerea riscului de infectare a zonei în care s-a realizat piercingul/tatuajul/implantarea dermală; trebuie evitată submersia sau atingerea directă a locului cel puţin 4 zile după efectuarea procedurii;
    b) folosirea antisepticelor după efectuarea procedurii, evitându-se zona de aplicare a piercingului/tatuajului/implantării dermale;
    c) clientul trebuie informat asupra timpului de vindecare a piercingului, acesta fiind variabil în funcţie de zona în care s-a efectuat piercingul;
    d) recomandări cu scop profilactic;
    e) avertizarea clientului de a contacta operatorul şi/sau un cadru medical la primele semne de inflamaţie, sângerare sau posibile infecţii.



    ART. 26
        Îndepărtarea tatuajului prin metode invaziv-chirurgicale se face numai de către personal medical specializat, în unităţi medicale. Îndepărtarea tatuajului prin metode noninvazive, precum laser sau soluţii, se poate realiza în saloanele de înfrumuseţare şi/sau în saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală de către personal calificat.

    ART. 27
    (1) Titularul salonului de tatuaj/piercing/implantare dermală sau reprezentantul legal al acestuia are obligaţia să întocmească şi să transmită rapoarte către direcţia de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti din raza teritorială în care îşi desfăşoară activitatea, în situaţia în care apar alergii sau infecţii ulterior efectuării procedurii.
    (2) Raportul se realizează în 72 de ore după sesizarea de către client în cazul apariţiei alergiilor sau infecţiilor şi trebuie să cuprindă următoarele:
    a) numele clientului care a suferit afecţiunea;
    b) numele şi adresa salonului de tatuaj, piercing şi implantare dermală în care s-a executat procedura de tatuare, piercing sau implant dermal;
    c) numele operatorului care a efectuat procedura;
    d) data efectuării procedurii de tatuare artistică, tatuare cosmetică, piercing sau implant dermal;
    e) în cazul tatuării artistice sau cosmetice: marca pigmentului, cu numărul de identificare al acestuia, importatorul sau producătorul pigmentului, informaţii necesare în cazul alergiilor la pigment. În cazul infecţiilor se va preciza zona tatuată;
    f) zona în care s-a efectuat procedura de tatuare artistică, tatuare cosmetică, piercing sau implant dermal şi unde a apărut infecţia/alergia;
    g) alte informaţii considerate relevante asupra factorilor care au contribuit la agravarea stării de sănătate a clientului;
    h) datele de identificare ale importatorului sau producătorului bijuteriei, în cazul efectuării procedurii de piercing.

    (3) Accidentele grave, spitalizarea unui client ca urmare a serviciilor prestate de operator sau semnalarea unor boli transmisibile grave operatorului trebuie raportate imediat după depistare.

    ART. 28
    (1) Instruirea personalului privind organizarea şi certificarea instruirii profesionale a însuşirii noţiunilor fundamentale de igienă, a serviciilor de îngrijire corporală şi de prim ajutor, se face în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    (2) Operatorii de tatuaj, piercing/implantare dermală sunt obligaţi să aibă absolvite cursurile privind noţiunile fundamentale de igienă, cursurile privind acordarea primului ajutor şi cursurile de calificare în meseria pe care o practică.

    ART. 29
    (1) Curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea instrumentarului refolosibil se efectuează numai de către personal instruit/desemnat. Persoana desemnată care efectuează curăţarea şi dezinfecţia instrumentarului refolosibil trebuie să utilizeze echipament de protecţie adecvat.
    (2) Curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea instrumentarului refolosibil se realizează în zona special destinată realizării acestor proceduri, în conformitate cu prevederile cap. V.

    CAP. IV
    Norme de igienă pentru operator/cosmetician/ operator estetic/tehnician
    ART. 30
        Igiena mâinilor operatorului/cosmeticianului/ operatorului estetic/tehnicianului se realizează respectându-se următoarele reguli:
    a) spălarea mâinilor se face cu săpun antibacterian şi apă curentă potabilă;
    b) uscarea se face cu prosoape sau şervete de unică folosinţă sau prin folosirea unui aparat de uscare a mâinilor; este interzisă folosirea prosoapelor textile de multifolosinţă;
    c) dezinfecţia mâinilor se face cu un produs biocid, destinat dezinfecţiei mâinilor.


    ART. 31
    (1) Igiena mâinilor operatorului/cosmeticianului/ operatorului estetic/tehnicianului este obligatorie ori de câte ori este nevoie, precum şi în următoarele situaţii:
    a) înainte şi după efectuarea procedurii de piercing, tatuare şi implantare dermală şi a procedurilor de înfrumuseţare;
    b) când se contaminează accidental cu sânge, fluide corporale sau secreţii;
    c) după îndepărtarea mănuşilor de protecţie;
    d) după efectuarea oricăror operaţiuni care duc la contaminarea mâinilor, în timpul efectuării procedurilor de înfrumuseţare, piercing, tatuare şi implantare dermală.

    (2) Unghiile operatorului vor fi tăiate scurt şi curate.
    (3) În situaţia în care operatorul prezintă la nivelul mâinilor leziuni, iritaţii sau orice altă afecţiune dermatologică, se interzice practicarea oricărei proceduri până la vindecarea acestora.
    (4) În timpul desfăşurării procedurii de piercing, tatuare şi implantare dermală îi este interzisă operatorului purtarea de inele, brăţări, ceasuri sau alte obiecte decorative pe mâini.

    ART. 32
    (1) Saloanelor de tatuaj, piercing şi implantare dermală/Saloanelor de înfrumuseţare descrise la art. 1 în care se desfăşoară activităţi de înfrumuseţare li se aplică normele de curăţare, dezinfecţie şi sterilizare cuprinse în cap. V.
    (2) Suprafeţele, instrumentele, echipamentele şi accesoriile utilizate trebuie curăţate, dezinfectate şi/sau sterilizate, conform prevederilor legale în vigoare, respectându-se recomandările producătorului.
    (3) Materialele, instrumentele, accesoriile şi echipamentele de unică folosinţă se folosesc pentru un singur client.
    (4) Toate echipamentele, instrumentele şi materialele de unică folosinţă trebuie îndepărtate imediat după ce au fost folosite pentru un client.
    (5) Se admite posibilitatea sterilizării instrumentarului într-o unitate specializată.
    (6) În saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală/saloanele de înfrumuseţare descrise la art. 1 se utilizează doar produsele biocide avizate/autorizate de către Comisia Naţională pentru Produse Biocide, potrivit prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii, al ministrului mediului şi pădurilor şi al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 10/368/11/2010 privind aprobarea procedurii de avizare a produselor biocide care sunt puse la dispoziţie pe piaţă pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 617/2014 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 528/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 22 mai 2012 privind punerea la dispoziţie pe piaţă şi utilizarea produselor biocide, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Soluţiile de lucru din produse biocide, utilizate pentru dezinfecţie, se prepară, se păstrează şi se utilizează conform instrucţiunilor producătorului.
    (8) Toate recipientele şi containerele, altele decât ambalajul original al producătorului, folosite pentru dezinfecţie trebuie etichetate adecvat în privinţa conţinutului, concentraţiei şi a datei la care soluţiile de lucru au fost preparate.
    (9) Echipamentul electric, care nu poate fi imersat în lichid, trebuie curăţat prin ştergere şi pulverizat cu un produs biocid.
    (10) Dacă se folosesc instrumente presterilizate, trebuie să existe documentaţia furnizată de producător în care să fie descrisă metoda de sterilizare şi precizate recomandările de depozitare şi menţinere a sterilităţii. Această documentaţie trebuie furnizată în cursul acţiunilor de inspecţie. Persoanele responsabile cu depozitarea şi manipularea instrumentarului sterilizat trebuie să respecte instrucţiunile producătorului de menţinere a sterilităţii.
    (11) Fiecare salon de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salon de înfrumuseţare trebuie să poată furniza informaţii în timpul acţiunilor de inspecţie privind:
    a) date despre produsul biocid folosit - aviz produse biocide, denumire comercială, fişă de securitate pentru curăţenie sau dezinfecţie;
    b) domeniul pentru care produsul biocid este folosit;
    c) frecvenţa dezinfecţiei;
    d) numele persoanelor care sunt responsabile cu dezinfecţia/sterilizarea.

    (12) Curăţenia trebuie efectuată la sfârşitul sau la începutul programului de lucru, precum şi ori de câte ori este necesar, de către personal desemnat.
    (13) Deşeurile periculoase rezultate în urma activităţilor se colectează separat, se depozitează, se transportă şi se neutralizează în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţi medicale.

    ART. 33
        Controlul substanţelor şi al preparatelor chimice periculoase se face cu respectarea următoarelor condiţii:
    a) anumite substanţe şi amestecuri chimice periculoase folosite în practica curentă trebuie să fie însoţite de fişa de siguranţă a produsului, eliberată de către producător, în conformitate cu prevederile art. 31 din Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006;
    b) personalul care manipulează astfel de substanţe sau amestecuri chimice periculoase trebuie să fie instruit şi să semneze fişa de instruire pentru protecţia muncii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    c) substanţele şi amestecurile chimice trebuie să fie folosite în conformitate cu instrucţiunile producătorului, în condiţiile legii.


    ART. 34
        Este interzisă folosirea creioanelor hemostatice sau a alaunului pentru a opri sângerarea.

    ART. 35
    (1) Înainte de începerea oricărei proceduri de înfrumuseţare/tatuare/piercing/implantare dermală se efectuează evaluarea stării pielii, respectiv a unghiei.
    (2) Dacă clientul prezintă în zona pe care urmează a fi efectuată procedura leziuni deschise, infecţii, inflamaţii sau boli dermatologice, trebuie să fie îndrumat către un specialist, dacă procedura depăşeşte competenţele operatorului.

    ART. 36
    (1) Tot personalul angajat trebuie să urmeze un curs de instruire, conform prevederilor legale, astfel încât prin activităţile desfăşurate de acesta să nu fie afectată sănătatea lui şi a clienţilor.
    (2) Personalul angajat are obligaţia de a efectua controale medicale la angajare şi controale medicale periodice, conform prevederilor legislaţiei în vigoare; documentele care dovedesc efectuarea acestor controale medicale se pun la dispoziţia inspectorilor sanitari, în timpul acţiunilor de inspecţie.
    (3) Personalul angajat trebuie să cunoască toate reglementările legale aferente domeniului său de activitate.
    (4) Personalul angajat trebuie să deţină competenţă în folosirea materialelor de lucru, a instrumentarului/aparaturii utilizate şi în efectuarea procedurilor de tatuare/piercing/implantare dermală/înfrumuseţare, în conformitate cu responsabilităţile atribuite, astfel încât să se prevină orice pericol pentru sănătate.
    (5) Pentru acordarea primului ajutor în caz de accidente, personalul trebuie să aibă la dispoziţie trusă de prim ajutor şi să fie instruit pentru acordarea primului ajutor.

    ART. 37
        În cadrul saloanelor de înfrumuseţare şi al saloanelor de tatuaj, piercing şi implantare dermală se interzic:
    a) efectuarea procedurilor invazive sau chirurgicale cu scopul reconturării sau măririi volumului feţei sau buzelor;
    b) proceduri pentru manichiură sau pedichiură care presupun riscuri pentru sănătatea umană şi care sunt de competenţa unui medic specialist;
    c) efectuarea procedurilor pentru albirea dinţilor prin utilizarea de geluri şi soluţii pe bază de peroxid de hidrogen, precum hidroxid de carbamidă.


    CAP. V
    Norme tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în saloanele de înfrumuseţare/saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală
    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale
    ART. 38
        Saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală/Saloanele de înfrumuseţare în care se desfăşoară activităţi de înfrumuseţare trebuie să asigure curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea instrumentarului, echipamentelor şi accesoriilor utilizate, precum şi a mediului în care se desfăşoară activitatea specifică.

    ART. 39
        Suprafeţele, instrumentele, echipamentele şi accesoriile utilizate trebuie curăţate şi dezinfectate respectându-se recomandările producătorului, ţinându-se cont de tipul activităţii.

    ART. 40
        Este recomandat să se utilizeze materiale, instrumente, accesorii şi echipamente de unică folosinţă.

    ART. 41
        Toate echipamentele, instrumentele şi materialele de unică folosinţă trebuie îndepărtate imediat după ce au fost folosite pentru client şi colectate într-un recipient special destinat.

    ART. 42
        Materialele refolosibile trebuie curăţate, dezinfectate după fiecare utilizare, iar echipamentele sau instrumentele care cad pe podea sau se contaminează în timpul procedurii de înfrumuseţare trebuie îndepărtate şi colectate în recipiente pentru echipamente folosite, urmând a fi dezinfectate înainte de a fi utilizate pentru un alt client.

    ART. 43
        Saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală/Saloanele de înfrumuseţare în care se desfăşoară activităţi de înfrumuseţare sunt obligate să respecte proceduri de curăţenie şi dezinfecţie, care să cuprindă următoarele etape:
    a) curăţarea este etapa preliminară obligatorie;
    b) decontaminarea reprezintă procesul de neutralizare/ îndepărtare a încărcăturii microbiene de pe un obiect sau o suprafaţă; etapă importantă înainte de dezinfecţie şi sterilizare, se efectuează inclusiv înainte de curăţarea unei suprafeţe contaminate cu material organic;
    c) dezinfecţia este etapa de distrugere a majorităţii microorganismelor patogene sau nepatogene;
    d) sterilizarea este etapa de distrugere a microorganismelor patogene, inclusiv a sporilor bacterieni, de pe obiectele contaminate.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Curăţarea
    ART. 44
        Curăţarea este etapa preliminară obligatorie, permanentă şi sistematică în cadrul oricărei activităţi sau proceduri de îndepărtare a murdăriei, materie organică şi anorganică, de pe suprafeţe, inclusiv tegumente sau obiecte, prin operaţii mecanice sau manuale, utilizându-se agenţi fizici şi/sau chimici, care se efectuează în unităţile de orice tip, astfel încât activitatea să se desfăşoare în condiţii optime de securitate.

    ART. 45
        Curăţarea nu înlocuieşte dezinfecţia.

    ART. 46
        Suprafeţele şi obiectele pe care se evidenţiază macroscopic sau microscopic materii organice ori anorganice sunt considerate suprafeţe/obiecte murdare.

    ART. 47
        Curăţarea se realizează cu detergenţi, produse de întreţinere şi curăţare, utilizându-se echipamente de curăţenie adecvate. Se vor utiliza ustensilele de curăţenie distincte pentru fiecare zonă.

    ART. 48
        Este obligatoriu ca mopurile şi lavetele folosite să fie curăţate şi dezinfectate, fie manual, fie în maşini de spălat - termodezinfecţie.

    ART. 49
        Pentru utilizarea produselor folosite în activitatea de curăţare se respectă următoarele reguli esenţiale:
    a) se respectă toate recomandările producătorului;
    b) se respectă normele generale de protecţie a muncii, conform prevederilor legale în vigoare;
    c) se interzice amestecul produselor;
    d) produsele de curăţare se păstrează numai în ambalajul original sau în recipiente special destinate şi etichetate corespunzător;
    e) produsele se distribuie la locul de utilizare, în ambalajul original sau în recipiente special destinate, inscripţionate cu următoarele date de pe ambalajul original: denumirea produsului, termenul de valabilitate, după caz.


    ART. 50
        Înainte de curăţare, suprafeţele contaminate cu produse biologice/sânge vor fi decontaminate cu un dezinfectant.

    ART. 51
        Pentru asigurarea menţinerii calităţii curăţeniei din salonul de înfrumuseţare/saloanele de tatuaj, piercing şi implantare dermală se organizează un spaţiu/o încăpere de depozitare a produselor şi a ustensilelor necesare efectuării curăţeniei.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Dezinfecţia
    ART. 52
        Dezinfecţia este procedura de distrugere a microorganismelor patogene sau nepatogene de pe orice suprafeţe, inclusiv tegumente, utilizându-se agenţi fizici şi/sau chimici.

    ART. 53
        În sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) dezinfecţie de nivel înalt - procedura prin care se realizează distrugerea bacteriilor în formă vegetativă, a fungilor, a virusurilor, a micobacteriilor şi a majorităţii sporilor bacterieni. Dezinfecţia de nivel înalt nu poate substitui sterilizarea;
    b) dezinfecţie de nivel intermediar/mediu - procedura prin care se realizează distrugerea bacteriilor în formă vegetativă, a fungilor, a micobacteriilor şi a virusurilor, fără acţiune asupra sporilor bacterieni;
    c) dezinfecţie de nivel scăzut - procedura de dezinfecţie prin care se realizează distrugerea majorităţii bacteriilor în formă vegetativă, a unor fungi şi a unor virusuri, fără acţiune asupra micobacteriilor, sporilor de orice tip, virusurilor neanvelopate şi a mucegaiurilor.


    ART. 54
        Este interzisă realizarea dezinfecţiei fără curăţare în prealabil sau în cazul unor suprafeţe încărcate cu material organic, fără o decontaminare prealabilă.

    ART. 55
        Regulile generale de practică ale dezinfecţiei sunt următoarele:
    a) dezinfecţia completează curăţarea, dar nu o suplineşte;
    b) utilizarea dezinfectantelor se face respectându-se normele de protecţie a muncii, care să prevină accidentele şi intoxicaţiile;
    c) personalul care utilizează în mod curent dezinfectantele trebuie instruit cu privire la procedurile corecte în funcţie de tipul de produs biocid.


    ART. 56
        Pentru prepararea şi utilizarea soluţiilor dezinfectante sunt necesare următoarele:
    a) cunoaşterea şi respectarea exactă a concentraţiei de lucru în funcţie de materialul supus dezinfecţiei;
    b) folosirea de recipiente curate;
    c) utilizarea soluţiilor de lucru în cadrul perioadei de stabilitate şi eficacitate, pentru a se evita contaminarea şi degradarea sau inactivarea lor;
    d) respectarea timpului de contact specificat în avizul produsului;
    e) este interzisă amestecarea diferitelor tipuri de dezinfectanţi.


    ART. 57
        În cazul dezinfecţiei de nivel înalt pentru instrumentarul, dispozitivele şi echipamentele care nu suportă sterilizarea prin metoda fizică sau fizico-chimică se vor respecta următoarele etape în procesarea manuală:
    a) curăţare cu detergent cu efect tensioactiv;
    b) curăţare prin acţiune mecanică;
    c) clătire cu apă filtrată;
    d) dezinfecţie de tip înalt, prin imersie;
    e) clătire cu apă filtrată;
    f) uscare.


    ART. 58
        Soluţia chimică utilizată pentru dezinfecţia de nivel înalt se va folosi maximum 24 de ore sau 30 de cicluri, cu condiţia menţinerii în cuve cu capac şi a păstrării proprietăţilor fizice; calitatea soluţiei preparate şi utilizate se va controla cu indicatori chimici, prin teste specifice.

    ART. 59
        Pe capacul cuvei cu dezinfectant vor fi inscripţionate denumirea soluţiei de lucru, data şi ora preparării soluţiei.

    ART. 60
    Tipurile de produse biocide se utilizează în funcţie de tipul de echipament, instrumentar, suprafaţă de tratat, conform tabelului de mai jos:

┌──────────────┬────────────────┬───────────────┐
│Suport de │Metoda de │Observaţii │
│tratat │aplicare │ │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │ │Spălare cu │
│ │ │soluţie de │
│Suprafeţe │ │detergent │
│inerte, cum ar│ │pentru │
│fi: pavimente,│Curăţare │îndepărtarea │
│pereţi, │ │prafului şi │
│mobilier etc. │ │murdăriei, │
│ │ │urmată de │
│ │ │clătire cu apă │
│ │ │caldă │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│Suprafeţe │ │Spray pentru │
│inerte, cum ar│ │cele de │
│fi: │Dezinfecţie de │dimensiune mare│
│containere, │nivel mediu │sau imersie │
│recipiente │ │pentru cele │
│pentru │ │mici │
│colectare │ │ │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│Suprafeţe │ │Ştergere, │
│inerte, cum ar│ │respectându-se │
│fi: chiuvetă, │Curăţare │timpul şi │
│W.C., │Dezinfecţie de │concentraţia │
│suprafeţe de │nivel scăzut │conform │
│lucru, pat de │ │instrucţiunilor│
│lucru etc. │ │producătorului,│
│ │ │apoi clătire │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│ │ │Spălare la │
│ │ │maşini automate│
│ │ │cu ciclu termic│
│ │ │de dezinfecţie │
│Material │ │sau la o firmă │
│moale, cum ar │ │specializată, │
│fi: prosoape, │Termodezinfecţie│în baza unui │
│cearceafuri │ │contract │
│etc. │ │Uscarea se face│
│ │ │în camere │
│ │ │amenajate sau │
│ │ │în uscătoarele │
│ │ │maşinilor de │
│ │ │spălat. │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│Spatule din │ │ │
│plastic sau │ │ │
│metal, │ │ │
│tăviţele, │ │Spălare, urmată│
│ustensilele │Curăţare │de imersie │
│care intră în │Dezinfecţie de │completă în │
│contact cu │nivel scăzut │produsul │
│piele intactă,│ │biocid, apoi │
│părul sau │ │clătire cu apă │
│unghiile ori │ │ │
│cu substanţele│ │ │
│de lucru │ │ │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│Orice │ │Ştergere sau │
│suprafaţă │ │imersie │
│inertă sau │ │completă în │
│material moale│Dezinfecţie de │produsul │
│care a fost │nivel │biocid, urmată │
│stropit cu │intermediar │de spălare, │
│sânge sau alte│ │apoi clătire cu│
│fluide │ │apă │
│corporale │ │ │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│Pilele de │ │ │
│unghii │ │ │
│refolosibile, │ │ │
│pensetele, │ │ │
│vasele pentru │ │Ştergere sau │
│manichiură, │ │imersie │
│cădiţele │Dezinfecţie de │completă în │
│pentru │nivel │produsul │
│pedichiură, │intermediar │biocid, apoi │
│periile de │ │clătire │
│unghii, │ │ │
│lavoarele │ │ │
│pentru │ │ │
│spălarea │ │ │
│părului etc. │ │ │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│Orice articol │ │ │
│care vine în │ │ │
│contact cu │ │ │
│mucoasele │ │Spălare urmată │
│intacte sau cu│Curăţare │de imersie în │
│pielea lezată │Dezinfecţie de │produsul │
│ori care │nivel înalt │biocid, apoi │
│susţine un │ │clătire │
│articol steril│ │ │
│(forfecuţe, │ │ │
│brici, cleşti │ │ │
│etc.) │ │ │
├──────────────┼────────────────┼───────────────┤
│Articolele │ │ │
│tăioase şi │ │ │
│înţepătoare │ │ │
│care pătrund │ │ │
│adânc în │Sterilizare prin│Conform │
│piele, │metode fizice │secţiunii a │
│refolosibile │sau │IV-a │
│(chiurete, │fizico-chimice │“Sterilizarea” │
│brici, │ │din cap. V │
│scalpel, │ │ │
│bitur, holder │ │ │
│de │ │ │
│microblanding)│ │ │
└──────────────┴────────────────┴───────────────┘



    ART. 61
        Evidenţa şi frecvenţa activităţilor de dezinfecţie se înscriu într-un registru special destinat, gestionat inclusiv electronic, cu notificarea datei, orei şi a persoanei care le efectuează.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Sterilizarea
    ART. 62
        În situaţia în care salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonul de înfrumuseţare efectuează sterilizarea în cadrul locaţiei, acesta trebuie să aibă o zonă special amenajată şi să respecte următoarele reguli:
    a) sterilizarea se realizează numai cu aparate autorizate şi avizate, cu marca CE, conform prevederilor legale în vigoare, şi care sunt destinate industriei de înfrumuseţare;
    b) trebuie să asigure activităţile necesare procesului de sterilizare, cu respectarea următoarelor condiţii:
    1. existenţa spaţiilor necesare derulării activităţii, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    2. verificarea stării de funcţionare a aparaturii cel puţin o dată la 3 luni;
    3. existenţa procedurilor privind organizarea activităţii de sterilizare şi a controlului procesului de sterilizare;
    4. existenţa procedurilor de marcare şi control al produselor finite, cu menţionarea datei, a numărului şarjei de sterilizare şi a numelui persoanei care a efectuat sterilizarea;
    5. instruirea personalului;
    6. dotarea personalului cu echipament de protecţie;
    7. depozitarea instrumentarului sterilizat în condiţii de siguranţă;

    c) instrumentarul reutilizabil supus procesului de sterilizare parcurge în mod obligatoriu următoarele etape: curăţare, dezinfecţie, verificare, împachetare/ambalare, sterilizare şi apoi depozitare;
    d) curăţarea instrumentarului şi a materialelor care urmează a fi sterilizate se poate efectua manual sau standardizat într-o maşină automată de spălare şi termodezinfecţie a instrumentelor reutilizabile;
    e) instrumentarul, dispozitivele şi echipamentele rezultate în urma procesului de sterilizare se depozitează într-un spaţiu corespunzător şi în conformitate cu prevederile producătorului;
    f) pachetele sterile trebuie manipulate cât mai puţin posibil. În cazul în care ambalajul truselor este deteriorat, acestea nu vor fi utilizate, iar personalul responsabil va relua procesul de decontaminare: curăţare, dezinfecţie, împachetare, sterilizare şi apoi depozitare;
    g) controlul eficacităţii sterilizării se realizează în conformitate cu tipul de indicatori şi procedura specifică furnizată de producătorul aparatului în funcţie de tipul de instrumente, echipamente şi material care urmează să fie sterilizate;
    h) este obligat să asigure evidenţa activităţii de sterilizare prin consemnarea în registrul de sterilizare a următoarelor informaţii: data, ora, conţinutul pachetului şi persoana responsabilă pentru efectuarea sterilizării. Evidenţele pot fi ţinute în format fizic sau electronic şi se păstrează pentru o perioadă de 3 luni;
    i) indiferent de tipul dispozitivelor utilizate, trebuie să asigure calitatea optimă a sterilizării acestora astfel încât nivelul de siguranţă al clientului să fie maxim;
    j) este interzisă reprocesarea dispozitivelor şi materialelor de unică folosinţă în vederea reutilizării;
    k) pentru organizarea activităţilor propriu-zise de sterilizare, precum şi a activităţilor conexe, respectiv curăţarea, dezinfecţia, împachetarea, stocarea şi livrarea tuturor materialelor sterilizate, trebuie respectate circuitele funcţionale. Este interzisă realizarea acestor activităţi în alte spaţii decât cele desemnate;
    l) instrumentarul care necesită sterilizare trebuie să fie împachetat individual în ambalaje aprobate pentru sterilizare sau în seturi care sunt folosite pentru o singură procedură;
    m) ambalajele trebuie inscripţionate cu data sterilizării şi numele persoanei care a efectuat sterilizarea. Ambalajele cu instrumentele sterilizate trebuie menţinute în condiţii corespunzătoare de asigurare a sterilizării şi depozitate într-un loc închis, lipsit de umiditate şi praf, la care există acces controlat. Este obligatorie afişarea interdicţiei de acces al persoanelor străine în locul/camera de păstrare a obiectelor şi echipamentelor curate, sterile sau dezinfectate;
    n) fiecare pachet cu instrumentar sterilizat trebuie monitorizat în privinţa sterilizării, utilizându-se indicatorii chimici sau biologici, conform recomandărilor producătorului aparaturii de sterilizare, cantităţii şi tipului de instrumentar.


    ART. 63
        Dacă sterilizarea se efectuează în locaţia salonului de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonului de înfrumuseţare, înregistrările procedurii de sterilizare trebuie să cuprindă următoarele:
    a) tipul, metoda, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;
    b) data sterilizării şi numele persoanei care a executat sterilizarea;
    c) cantitatea şi tipul de instrumentar sterilizat;
    d) monitorizarea sterilizării prin indicatorii chimici sau biologici.


    ART. 64
        Dacă sterilizarea se efectuează în altă parte decât locaţia salonului de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonului de înfrumuseţare, trebuie să se facă dovada sterilizării prin următoarele:
    a) contractul încheiat între cele două părţi;
    b) documente privind tipul, metoda, parametrii de sterilizare, tipul de aparat folosit;
    c) documente privind data sterilizării şi numele persoanei care a executat sterilizarea;
    d) documente privind cantitatea şi tipul de instrumentar sterilizat;
    e) documente privind monitorizarea sterilizării prin indicatorii chimici sau biologici;
    f) documente privind condiţiile de transport al instrumentarului sterilizat.


    ART. 65
        Salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală/Salonul de înfrumuseţare care efectuează sterilizarea în alt loc decât locaţia proprie trebuie să asigure următoarele:
    a) un spaţiu sigur de depozitare a materialului sterilizat, zonă restricţionată, cu asigurarea unor condiţii de păstrare în siguranţă a materialului sterilizat;
    b) ambalajele trebuie inscripţionate astfel încât să se regăsească data sterilizării, precum şi indicatorii de evaluare a sterilizării în vederea monitorizării sterilizării;
    c) pachetele sterile trebuie manipulate cât mai puţin posibil. În cazul în care ambalajul truselor este deteriorat, acestea nu vor fi utilizate, ci vor fi colectate într-un recipient acoperit special destinat spre a fi reprocesate;
    d) colectarea şi transportul instrumentarului, atât al celui sterilizat, cât şi al celui trimis spre reprocesare, trebuie să respecte prevederile legale în vigoare.


    ART. 66
        Instrumentarul sterilizat şi depozitat conform prevederilor legale în vigoare, care nu a fost folosit în decurs de 24 de ore de la data sterilizării, trebuie resterilizat înainte de folosire, cu excepţia instrumentarului presterilizat pentru care termenul de valabilitate a ambalajului este mai mare de 24 de ore, conform producătorului.

    ART. 67
        Dacă se folosesc instrumente sterilizate, trebuie să existe documentaţia furnizată de producător în care să fie descrisă metoda de sterilizare şi precizate recomandările de depozitare şi menţinere a sterilităţii. Această documentaţie trebuie furnizată în cursul acţiunilor de inspecţie. Persoanele responsabile cu depozitarea şi manipularea instrumentarului sterilizat trebuie să respecte instrucţiunile producătorului de menţinere a sterilităţii.

    ART. 68
        Indiferent de locaţia unde a fost sterilizat instrumentarul, salonul de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salonul de înfrumuseţare trebuie să asigure colectarea corectă a instrumentarului utilizat, tăietor/înţepător, material moale, în recipiente special destinate.

    ART. 69
    (1) Procedurile, evidenţa şi frecvenţa activităţilor de sterilizare, procedurile de sterilizare efectuate conform recomandărilor producătorului aparatului se înscriu într-un registru special destinat, cu notificarea datei, orei şi persoanei/firmei care le efectuează, şi trebuie să fie disponibile în cursul acţiunilor de inspecţie. Fiecare salon de tatuaj, piercing şi implantare dermală/salon de înfrumuseţare trebuie să prezinte fizic sau electronic înregistrările privind sterilizarea.
    (2) Înregistrările privind sterilizarea trebuie să cuprindă şi următoarele:
    a) date despre produsul biocid folosit - denumire comercială, aviz/autorizaţie naţională/UE, fişă de securitate;
    b) domeniul pentru care produsul biocid este folosit;
    c) registrul privind evidenţa sterilizării - data şi ora, numărul trusei şi al tranşei şi trasabilitatea trusei.

    (3) Evidenţele pot fi gestionate şi arhivate atât în format fizic, cât şi electronic.
    (4) Indiferent de modalitatea de gestionare a evidenţei, datele sunt păstrate pentru o perioadă de 3 luni.

    ART. 70
        Persoana responsabilă cu sterilizarea instrumentarului trebuie să demonstreze în cadrul inspecţiei că procedurile de sterilizare au fost executate corect, conform evidenţelor fizice şi/sau electronice.

    ANEXA 1

        la norme
                          Modelul declaraţiei pe propria răspundere pentru procedura de tatuare artistică/cosmetică
                                                                      Antet salon
                                                         TATUARE ARTISTICĂ/COSMETICĂ
                                                 DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
        Nr............/...............
        Subsemnatul:
        numele..................., prenumele.................., născut la data de..........în localitatea ..... judeţul............, cu domiciliul stabil în localitatea..............., str.................. nr. ...., bl. .., sc. ...., ap. ..., et.........., judeţul .............., cod................., cu domiciliul flotant în localitatea....................., str. ......................... nr. ...., bl. ...., sc. ..., et..., ap. ..., judeţul ........., cod ....., posesor al CI seria ..... nr. ........, eliberată la data de ....... de ............., CNP [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ], telefon..................,
        doresc să mi se facă tatuajul nr. ..... în zona.........................
        Declar pe propria răspundere că: nu am consumat băuturi alcoolice şi substanţe stupefiante înainte de efectuarea tatuajului şi nu sufăr de/nu prezint următoarele: diabet zaharat; hemofilie (sângerări care se opresc greu); boli de inimă; boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la săpunuri, dezinfectanţi sau alte produse cosmetice; manifestări sau reacţii alergice la metale, pigmenţi, coloranţi sau alţi sensibilizanţi pentru piele; boli transmisibile; stări lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie; deficienţe imunitare; cicatrice cheloide; handicap psihic; hepatită; nu sunt seropozitiv (SIDA), nevăzător, însărcinată şi nu alăptez.
        [Se ataşează modelul care trebuie tatuat înainte de completarea declaraţiei.]
                           Semnătură client .............
         Am luat cunoştinţă de faptul că, având o piele mai închisă, culorile nu se vor vedea atât de vii ca pe o
         Declar pe propria răspundere că materialele pentru efectuarea procedurii de tatuare artistică/cosmetică s-au desfăcut în faţa mea de către operator.
         Am luat cunoştinţă de posibilele riscuri generate de procedură, de măsurile de igienă ce trebuie luate după efectuarea procedurii şi de alte detalii tehnice despre tratament.
         Totodată, am luat la cunoştinţă şi mi-am însuşit sfaturile verbale şi scrise primite de la operator în vederea îngrijirii tatuajului timp de 15-30 de zile.
         În cazul în care nu am spus adevărul în această declaraţie şi nu respect sfaturile de îngrijire primite de la operator, sunt direct responsabil.
         Sunt de acord cu înregistrarea datelor mele personale şi a copiei de pe actul de identitate pe declaraţia pe propria răspundere în vederea procesării şi arhivării acestora conform Regulamentului nr. 679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)
         Data..........................
         Semnătură client............
         Declaraţia s-a citit şi s-a completat în faţa mea:
         Operator,
    ........................
                       Modelul declaraţiei pe propria răspundere pentru procedura de piercing/implantare dermală
                                                       Antet salon PIERCING/IMPLANTARE DERMALĂ
                                               DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
         Nr............/..........
         Subsemnatul:
         numele...................., prenumele.............., născut la data de în localitatea................, judeţul........., cu domiciliul stabil în localitatea............., str. .......... nr. ...., bl. ..., sc. .., ap. ..., et. ........, judeţul................., cod..................., cu domiciliul flotant în localitatea............., str. .............. nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ..., ap. ..., judeţul........., cod........, posesor al CI seria..... nr. .............., eliberată la data de................de.................,
    CNP [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ], telefon..........................,
         doresc să mi se facă piercing/implant dermal în zona...............
         Bijuteria care mi se va monta este din.....................şi este cumpărată de mine din..........................
         Declar pe propria răspundere că: nu am consumat băuturi alcoolice şi substanţe stupefiante înainte de efectuarea procedurii de piercing/implantare dermală şi nu sufăr de/nu prezint următoarele: diabet zaharat; hemofilie (sângerări care se opresc greu); boli de inimă; boli dermatologice, leziuni ale pielii sau sensibilitatea pielii la săpunuri, dezinfectanţi sau alte produse cosmetice; manifestări sau reacţii alergice la metale, pigmenţi, coloranţi sau alţi sensibilizanţi pentru piele; boli transmisibile; stări lipotimice, epilepsie, apoplexie, narcolepsie; deficienţe imunitare; cicatrice cheloide; handicap psihic; hepatită; nu sunt seropozitiv (SIDA), nevăzător, însărcinată şi nu alăptez.
                                                         Semnătură client..............
         Declar pe propria răspundere că materialele pentru efectuarea procedurii de piercing/implantare dermală s-au desfăcut în faţa mea de către operator.
         Am luat cunoştinţă de posibilele riscuri generate de procedură, de măsurile de igienă ce trebuie luate după efectuarea procedurii şi de alte detalii tehnice despre tratament.
         Totodată, am luat la cunoştinţă şi mi-am însuşit sfaturile verbale şi scrise primite de la operator în vederea îngrijirii piercingului/implantului dermal timp de 15 zile de către mine.
         În cazul în care nu am spus adevărul în această declaraţie şi nu respect sfaturile de îngrijire primite de la operator, sunt direct responsabil.
     Sunt de acord cu înregistrarea datelor mele personale şi a copiei de pe actul de identitate pe declaraţia pe propria răspundere în vederea procesării şi arhivării acestora conform Regulamentului nr. 679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)
         Data..............................
         Semnătură client...........
         Declaraţia s-a citit şi s-a completat în faţa mea:
         Operator,
         ..............

                                     ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016