Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 41 din 2 februarie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 109 din 7 februarie 2024.────────── Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată^1, cu modificările şi completările ulterioare, cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului^2, cu modificările şi completările ulterioare, cu Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 noiembrie 2011 privind aplicarea anumitor orientări în domeniul creditelor la export care beneficiază de susţinere oficială şi de abrogare a Deciziilor 2001/76/CE şi 2001/77/CE^3, cu modificările şi completările ulterioare, cu Regulamentul delegat (UE) 2023/2.738 al Comisiei din 28 septembrie 2023 de modificare a anexei II la Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului privind aplicarea anumitor orientări în domeniul creditelor la export care beneficiază de susţinere oficială şi cu Acordul OCDE privind creditele la export susţinute oficial. ^1 Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007. ^2 Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007. ^3 Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 326, 8/12/2011 P. 0045-0112. Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011 prevede faptul că orientările cuprinse în Acordul privind creditele la export care beneficiază de sprijin public al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) trebuie să fie aplicate în Uniunea Europeană. Textul acordului este cuprins în anexa la Regulamentul (UE) nr. 1.233/2011, cu modificările şi completările ulterioare. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 (1) Prezenta normă stabileşte termenii şi condiţiile în baza cărora Exim Banca Românească - S.A. realizează, în numele şi în contul statului, operaţiuni de asigurare a creditelor la export care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice. (2) În baza prezentei norme, Exim Banca Românească - S.A. în numele şi în contul statului (Exim Banca Românească NCS) asigură, în numele şi în contul statului, exporturile româneşti de bunuri şi/sau servicii cu plata amânată, realizate într-o perioadă egală cu sau mai mare de 2 ani (care include durata de rambursare şi durata de fabricaţie). Exim Banca Românească NCS realizează aceste operaţiuni în limitele competenţelor ce i-au fost stabilite, potrivit reglementărilor în vigoare. ART. 2 Pentru asigurarea creditelor la export, Exim Banca Românească NCS poate încheia contracte, convenţii, acorduri de reasigurare/coasigurare facultative. Acestea se încheie pe baza aprobării Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A. ART. 3 (1) Sursa de realizare a acestor operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. b) din Legea nr. 96/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Fondul pentru asigurări, denumit în continuare Fondul. (2) Fondul va putea fi angajat în limita maximă de expunere stabilită de către C.I.F.G.A. CAP. II Definiţii ART. 4 În sensul prezentei norme, următorii termeni se definesc după cum urmează: 1. asigurarea creditului la export - instrument financiar specific, de susţinere oficială de către stat a exportului de bunuri şi servicii originare din România, care constă în acoperirea riscurilor comerciale, politice şi de forţă majoră aferente creditelor la export; 2. asigurat: a) exportatorul român care acordă creditul furnizor în baza unui contract de export; b) instituţia financiară, consorţiul de instituţii financiare sau reprezentantul legal al consorţiului de instituţii financiare care fie acordă un credit cumpărător, fie finanţează un credit furnizor pentru realizarea unui contract de export; 3. avans - suma care trebuie achitată exportatorului român de către cumpărătorul extern cel mai târziu la data de început a creditului la export^4 şi care nu poate fi mai mică de 15% din valoarea bunurilor/serviciilor exportate; pentru determinarea avansului, valoarea bunurilor/serviciilor exportate se poate reduce proporţional dacă tranzacţia include bunuri şi servicii dintr-o terţă ţară care nu sunt acoperite de asigurare; ^4 Conform definiţiei din Acordul OCDE, anexa II la Regulament. 4. costuri locale - cheltuieli efectuate de exportator în ţara debitorului cu bunurile şi serviciile care sunt necesare fie pentru executarea de către exportator a contractului de export, fie pentru finalizarea proiectului din care face parte contractul de export; în această categorie nu este inclus comisionul plătibil de către exportator agentului său din ţara debitorului; 5. costuri locale eligibile - partea din costurile locale care poate fi luată în calculul sumei asigurate, a cărei valoare nu poate depăşi valoarea avansului; 6. credit cumpărător - împrumutul acordat de o instituţie financiară sau de un consorţiu de instituţii financiare cumpărătorului extern sau băncii acestuia, în scopul plăţii contravalorii bunurilor/serviciilor achiziţionate de la exportatorul român; 7. credit furnizor - finanţarea de către exportator a importatorilor de bunuri/servicii originare din România, prin acceptarea efectuării plăţii de către aceştia la un anumit termen de la livrare (plata pe credit); 8. credit la export - facilitate financiară care permite cumpărătorului extern să achiziţioneze bunuri/servicii de la exportatorul român şi să le achite la un anumit termen de la livrare (plata pe credit). Creditul la export poate avea forma creditului furnizor sau a creditului cumpărător; 9. debitor - cumpărătorul extern (public sau privat) sau garantul acestuia, care are obligaţia de a plăti contravaloarea bunurilor/serviciilor exportate. În cazul asigurării creditului cumpărător, debitorul este Împrumutatul, semnatar al Acordului de credit cumpărător, care poate fi cumpărătorul extern sau banca acestuia; 10. debitor public - orice entitate care reprezintă, sub orice formă, însăşi autoritatea publică şi care nu poate fi declarată insolvabilă din punct de vedere juridic sau administrativ: fie entităţi suverane care acţionează în numele şi cu garanţia statului (Ministerul Finanţelor, banca centrală, altele asemenea), entităţi publice subordonate (autorităţi regionale, locale sau parastatale), alte instituţii similare; 11. despăgubire - suma pe care o poate plăti Exim Banca Românească NCS asiguratului în cazul producerii riscului acoperit, rezultată prin aplicarea procentului asigurat la pierderea asigurată; 12. exportator - persoană juridică română, legal constituită, autorizată să desfăşoare activităţi de export, inclusiv comisionarul, contractantul general, subcontractantul, proiectantul general, antreprenorul general angajaţi în realizarea contractului de export; 13. franşiza - partea procentuală din suma asigurată sau din pierderea asigurată care nu este suportată de către Exim Banca Românească NCS; 14. insolvenţa debitorului - insolvenţa va fi considerată a apărea în oricare dintre următoarele situaţii: a) împotriva debitorului există o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de insolvenţă (sau o procedură cu efecte similare situaţiei de insolvenţă), în conformitate cu legislaţia în vigoare în ţara debitorului; b) s-a hotărât dizolvarea/lichidarea debitorului, în conformitate cu legislaţia în vigoare în ţara debitorului; c) există alte decizii, cu efecte stabilite de lege şi constatate de instanţă, care atestă insolvenţa de drept a debitorului; 15. operator economic asociat - orice companie controlată de solicitant în mod direct/indirect sau care controlează solicitantul în mod direct/indirect sau care este direct/indirect controlată de aceeaşi companie care controlează solicitantul. Situaţia de control poate apărea în următoarele cazuri: a) compania care controlează altă companie deţine în mod direct sau indirect majoritatea drepturilor de vot în cadrul acesteia (compania controlată), respectiv majoritatea indirectă a drepturilor de vot prin intermediul oricăror altor companii (controlate) sau ca urmare a acordurilor încheiate cu alţi acţionari; sau b) în cazul în care compania (ce deţine controlul) are dreptul de a numi sau de a revoca membrii organelor de conducere, inclusiv administratorii companiei, directorii executivi şi alte persoane deţinând funcţii similare în cadrul unei companii (controlate); sau c) mai mult de jumătate dintre membrii organelor de conducere ale companiei (controlate) fac parte din organele de conducere, incluzând administratorii, directorii executivi şi alte funcţii similare, sau din orice alte organe administrative sau persoane împuternicite ale companiei (ce deţine controlul) sau ale oricărei alte companii asociate acesteia; sau d) compania (ce deţine controlul) poate avea o influenţă de control (decisivă) asupra conducerii altei companii; 16. perioada de aşteptare - perioada care corespunde duratei stabilite pentru ca riscul acoperit să se materializeze, după expirarea căreia asiguratul poate să solicite despăgubirea; 17. pierdere asigurată - parte din pierderea înregistrată de asigurat ca urmare a producerii riscului acoperit, determinată ca valoare totală sau parţială din suma asigurată, aferentă sumelor datorate şi neachitate de debitor; 18. poliţa de asigurare - contractul încheiat între Exim Banca Românească NCS şi asigurat, prin care Exim Banca Românească NCS se obligă să plătească asiguratului, în termenii şi condiţiile stabilite, o parte din pierderea înregistrată de acesta, ca urmare a producerii unui risc asigurat; 19. suma asigurată - valoarea maximă expusă la risc ce poate fi acoperită de Exim Banca Românească NCS stabilită prin poliţa de asigurare; 20. sume reţinute pe riscul asiguratului - partea din franşiză care trebuie să fie suportată de către asigurat şi care nu poate fi cedată către un alt asigurător; 21. valoarea bunurilor/serviciilor exportate - contravaloarea bunurilor/serviciilor necesare pentru realizarea mărfurilor/ serviciilor care fac obiectul unui contract de export, în care se includ, fără a se limita la, cheltuieli cu producerea, livrarea, transportul bunurilor, importurile de completare, plata salariilor etc.; 22. valoarea exportului - valoarea totală a exportului de efectuat, formată din valoarea bunurilor/serviciilor exportate şi valoarea costurilor locale, acolo unde există, în conformitate cu contractul legal încheiat între exportatorul român şi cumpărătorul extern (contract ferm sau contract-cadru însoţit de comenzi confirmate), al cărui obiect constă în exportul de bunuri şi/sau servicii originare din România. CAP. III Obiectul asigurării ART. 5 În baza prevederilor normei, asigurarea poate avea ca obiect: a) credite la export pentru proiecte care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice în sectoarele definite în anexa care face parte integrantă din prezenta normă; b) credite la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice. ART. 6 Tipurile de poliţe de asigurare emise de Exim Banca Românească - S.A. în numele şi în contul statului şi ale căror mecanisme sunt reglementate de prezenta normă sunt următoarele: a) poliţa de asigurare a creditului furnizor; b) poliţa de asigurare a creditului cumpărător. ART. 7 Asigurarea creditului la export acoperă pierderile datorate riscurilor comerciale, politice şi de forţă majoră suportate de asigurat în perioada de prelivrare şi/sau postlivrare, ca urmare a producerii unuia sau mai multor factori generatori de pierdere: a) factori de natură comercială: (i) debitorul nu a efectuat plata la termenele şi în condiţiile prevăzute în contractul de export/acordul de credit cumpărător; (ii) împotriva debitorului există o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă de insolvenţă, o hotărâre validă de dizolvare/lichidare sau altă decizie cu efecte stabilite de lege şi constatate de instanţă, care atestă insolvenţa de drept a debitorului; (iii) rezilierea arbitrară a unui contract de către un debitor privat, respectiv orice decizie arbitrară de a întrerupe sau de a suspenda contractul, inclusiv refuzul arbitrar de a prelua bunurile livrate conform contractului^5; ^5 Nu se aplică în cazul creditului cumpărător. b) factori de natură politică: (i) moratoriu general privitor la datoria externă, declarat de guvernul din ţara debitorului sau de guvernul unei terţe ţări prin intermediul căreia trebuie efectuată plata; (ii) orice evenimente politice, dificultăţi economice sau măsuri legislative ori administrative care survin sau sunt luate în afara României şi care blochează ori întârzie transferul fondurilor; (iii) orice act sau decizie luată de guvernul unei ţări, alta decât România, inclusiv orice act sau decizie a autorităţilor publice, asimilate unei intervenţii a guvernului, care împiedică executarea contractului de export; (iv) dispoziţii legale adoptate în ţara debitorului, prin care se stipulează că plăţile efectuate de debitor trebuie să fie făcute în monedă locală, fără a ţine cont de faptul că, drept urmare a fluctuaţiilor cursului de schimb, aceste plăţi convertite în moneda contractului de export nu mai acoperă valoarea creanţei în momentul transferului de fonduri; (v) măsuri sau decizii luate de Guvernul României, inclusiv cele luate de Uniunea Europeană, referitoare la derularea comerţului cu state terţe (cum ar fi interzicerea exporturilor către aceste state terţe), care împiedică total sau parţial derularea contractului de export, cu condiţia ca efectele acestor măsuri sau decizii să nu fie compensate în alt fel prin adoptarea unor măsuri compensatorii; c) factori de natura forţei majore: (i) evenimente de tipul forţei majore declarate şi constatate în mod oficial de autoritatea competentă din ţara debitorului (inundaţii, cutremure, erupţii vulcanice, cicloane, tsunami, accident nuclear etc.); (ii) războaie, războaie civile, revoluţii, revolte, tulburări sociale, alte evenimente similare, care au loc în ţara debitorului. ART. 8 Asigurarea nu acoperă: a) exportul de armament; b) exportul care are un impact negativ asupra mediului în ţara debitorului conform cerinţelor impuse de Exim Banca Românească NCS referitoare la standardele privind protecţia mediului aplicabile creditelor de export susţinute oficial; c) exportul către operatori economici asociaţi, care au calitate de cumpărători finali; d) exportul către persoane fizice. CAP. IV Criterii de eligibilitate SECŢIUNEA 1 Criterii de eligibilitate aplicabile proiectelor ART. 9 În cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice, asigurarea are ca obiect proiecte de export complete (la cheie) sau părţi din astfel de proiecte, care cuprind componente, echipamente, materiale şi servicii (inclusiv formarea personalului) necesare în mod direct pentru construirea şi punerea în funcţiune a unui proiect identificabil, în următoarele condiţii: a) proiectul generează emisii de carbon sau echivalent CO_2 reduse până la zero şi/sau au o eficienţă energetică ridicată; b) proiectul îndeplineşte cel puţin standardele de performanţă stabilite în anexă. ART. 10 (1) În cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice, asigurarea are ca obiect proiecte de export complete (la cheie) sau părţi din astfel de proiecte, care cuprind componente, echipamente, materiale şi servicii (inclusiv formarea personalului) necesare în mod direct pentru construirea şi punerea în funcţiune a unui proiect identificabil, dacă se îndeplinesc următoarele condiţii: a) proiectul reduce vulnerabilitatea la schimbările climatice determinată de condiţiile specifice locaţiei unde este implementat proiectul. În acest sens, documentaţia aferentă proiectului va include următoarele: (i) o declaraţie de intenţie din partea exportatorului din care să rezulte în mod explicit că proiectul are ca obiectiv reducerea vulnerabilităţilor identificate; (ii) o analiză din care să reiasă legătura clară şi directă dintre vulnerabilităţile identificate şi activităţile specifice de adaptare a proiectului la acestea, şi anume partea din proiect care vizează în mod direct aceste vulnerabilităţi; În cazul în care: - anumite activităţi specifice legate de proiect au ca obiectiv adaptarea la schimbările climatice, doar acele activităţi sunt eligibile pentru aplicarea termenilor şi condiţiilor prevăzute de prezenta normă; – întregul proiect are ca obiectiv adaptarea la schimbările climatice sau nu se poate realiza o separare din punct de vedere tehnic a activităţilor care contribuie la adaptarea la schimbările climatice de cele care nu contribuie, atunci întreg proiectul este considerat eligibil pentru aplicarea termenilor şi condiţiilor prevăzute de prezenta normă; b) în cazul proiectelor cu valori mai mari de 20 milioane DST^6 (inclusiv), exportatorul trebuie să furnizeze o opinie independentă, elaborată fie distinct de documentaţia proiectului, fie ca parte a acesteia şi care: - să confirme aspectele menţionate la lit. a), inclusiv imposibilitatea separării tehnice a activităţilor care contribuie la adaptarea la schimbările climatice de cele care nu contribuie; – să fie un document public (postat pe un site public sau pe site-ul unei instituţii relevante); ^6 Drepturi speciale de tragere. c) durata de viaţă utilă a proiectului depăşeşte termenul de rambursare. (2) În cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice, condiţiile de asigurare prevăzute de prezenta normă se aplică şi contractelor care au ca obiect modernizarea proiectelor existente în scopul adaptării la schimbările climatice, doar în situaţia în care durata de viaţă a proiectului poate fi prelungită cu cel puţin durata perioadei de rambursare care urmează a fi acordată. SECŢIUNEA a 2-a Criterii de eligibilitate pentru solicitanţii asigurării ART. 11 (1) La data înregistrării cererii de asigurare, însoţită de documentaţia completă, solicitarea trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate: a) exportatorul este persoană juridică română legal constituită; b) exportatorul nu face obiectul niciunei cereri adresate instanţelor judecătoreşti competente de deschidere a vreunei proceduri de prevenire a insolvenţei (procedurii de concordat preventiv, acordului de restructurare) sau de insolvenţă - la iniţiativa acestuia ori la solicitarea vreunui terţ creditor - sau împotriva acestuia nu a fost instituită procedura insolvenţei; c) exportatorul nu se află în litigiu cu Ministerul Finanţelor (MF) sau Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF); criteriul are în vedere litigiile înregistrate pe rolul instanţelor de judecată şi se referă la entităţile împotriva cărora MF/ANAF a iniţiat în primă instanţă un litigiu de orice natură, indiferent de faza procesuală a litigiului la data solicitării; d) exportatorul nu se află în litigiu cu Exim Banca Românească - S.A.; e) exportatorul nu înregistrează datorii restante către bugetul general consolidat al statului al căror mod de plată nu a fost reglementat^7; ^7 Prin reglementare se înţelege modalitatea rezultată din lege prin care s-a convenit asupra modului de plată a obligaţiilor fiscale/bugetare reflectate în certificatul de atestare fiscală. f) exportatorul şi/sau banca finanţatoare respectă cerinţele impuse de Exim Banca Românească NCS privind combaterea dării de mită, conform Politicii Exim Banca Românească privind combaterea faptelor de dare de mită în domeniul creditelor la export susţinute oficial^8; ^8 Publicată pe site-ul Exim Banca Românească, www.eximbank.ro. g) exportatorul respectă cerinţele impuse de Exim Banca Românească NCS referitoare la standardele privind protecţia mediului, conform Politicii Exim Banca Românească privind impactul asupra mediului şi impactul social în domeniul creditelor la export care beneficiază de susţinere oficială^9. ^9 Publicată pe site-ul Exim Banca Românească, www.eximbank.ro. (2) În cazul în care unul sau mai multe dintre criteriile de eligibilitate nu sunt îndeplinite la data înregistrării de către Exim Banca Românească NCS în Registrul unic de asigurări a cererii de asigurare, însoţită de documentaţia completă, solicitantul va asigura îndeplinirea lor până la data semnării poliţei de asigurare, conform condiţiilor specifice de aprobare a asigurării. CAP. V Caracteristici şi condiţii de acordare a asigurării ART. 12 (1) Operaţiunea de asigurare se acordă în limita a 85% din valoarea contractului de export. (2) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), suma asigurată de Exim Banca Românească NCS în cazul creditelor la export este de maximum 85% din valoarea totală a bunurilor/serviciilor exportate, la care se mai poate adăuga o sumă reprezentând costuri locale eligibile a căror valoare nu poate depăşi 15% din valoarea bunurilor/serviciilor exportate. (3) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (2), în cazul asigurării creditului cumpărător, suma asigurată poate include dobânda curentă aferentă creditului şi prima de asigurare. ART. 13 În suma asigurată nu pot fi incluse următoarele: a) comisioanele, spezele bancare, dobânzile penalizatoare şi orice alte penalităţi datorate de către debitor sau prevăzute în proiect; b) compensaţii rezultate în urma aplicării unor prevederi legale sau în urma unor înţelegeri în afara proiectului; c) creanţe rezultate în urma producerii unor riscuri neasigurate; d) creanţele care fac obiectul altei poliţe de asigurare. ART. 14 Sumele reţinute pe seama asiguratului reprezintă cel puţin 50% din franşiză. ART. 15 Procentul asigurat de Exim Banca Românească NCS poate fi: a) maximum 85% în cazul creditului furnizor; b) maximum 95% în cazul creditului cumpărător. ART. 16 Perioada asigurată este perioada în care se poate produce riscul asigurat şi se corelează cu perioada de rambursare a creditelor la export, fiind stabilită prin Lista condiţiilor specifice în funcţie de caracteristicile tranzacţiei de export, astfel: a) în cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice, perioada maximă de rambursare este cea menţionată în anexă; b) în cazul creditelor la export pentru proiecte care contribuie la adaptarea la schimbările climatice, perioada maximă de rambursare este de 22 de ani. ART. 17 (1) Asigurarea creditului la export se acordă în următoarele condiţii standard: a) conţinutul naţional al exportului să fie de minimum 50%; b) creditul la export este acordat pe o durată egală sau mai mare de 2 ani, care poate include perioada de fabricaţie a bunurilor; c) perioada de rambursare a creditului la export nu va depăşi durata de viaţă a bunurilor exportate sau, după caz, durata de viaţă utilă a proiectului către care se exportă bunuri şi servicii; d) principalul creditului la export se rambursează, de regulă, în rate egale sau, acolo unde este cazul (de exemplu, în cazul exportului de echipamente şi utilaje individuale), în anuităţi^10 egale; ^10 Rate egale care includ atât principal, cât şi dobândă. e) ratele de principal se rambursează la intervale de maximum 1 an, iar prima rată de principal trebuie achitată nu mai târziu de 1 an de la data de început a creditului la export; f) ratele de dobândă se plătesc la intervale de maximum 6 luni, iar prima rată de dobândă trebuie achitată nu mai târziu de 6 luni de la data de început a creditului la export. În cazul rambursării principalului în rate anuale, ratele de dobândă se plătesc la intervale de maximum 12 luni, iar prima rată de dobândă se plăteşte nu mai târziu de 12 luni de la data de început a creditului la export; g) dobânda datorată după data de început a creditului nu se capitalizează. (2) Asigurarea creditului la export se poate acorda şi în alte condiţii decât cele prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e), cu respectarea următoarelor condiţii: a) în cazul tranzacţiilor cu termene de rambursare de maximum 15 ani şi al tranzacţiilor încadrate în Clasa B Tipul 1, conform clasificării din anexă: (i) nicio rată de principal sau serie de rate de principal care se va rambursa într-o perioadă de 6 luni nu trebuie să depăşească 30% din principalul creditului; (ii) prima rată de principal trebuie rambursată nu mai târziu de 24 de luni de la data de început a creditului la export; (iii) durata medie ponderată maximă a perioadei de rambursare este maximum dintre 65% din perioada de rambursare şi 6 ani; b) în cazul tranzacţiilor cu alte perioade de rambursare: (i) nicio rată de principal sau serie de rate de principal care se va rambursa într-o perioadă de 6 luni nu trebuie să depăşească 35% din principalul creditului; (ii) prima rată de principal trebuie rambursată nu mai târziu de 36 de luni de la data de început a creditului la export; (iii) durata medie ponderată maximă a perioadei de rambursare este maximum dintre 70% din perioada de rambursare şi 6 ani. (3) Asigurarea creditului la export conform alin. (2) se poate acorda în cazuri justificate de un decalaj între data la care debitorul dispune de fonduri şi profilul serviciului datoriei, care ar rezulta din aplicarea prevederilor alin. (1) lit. d) şi e) sau atunci când graficul de rambursare nu corespunde cu fluxul de numerar disponibil al debitorului sau al proiectului. ART. 18 Data producerii riscului este: a) în cazul asigurării creditului furnizor: (i) data scadenţei creditului la export în cazul neefectuării plăţii de către debitor; (ii) data deschiderii procedurii de insolvenţă împotriva debitorului; (iii) data la care exportatorul a primit notificarea debitorului privind rezilierea unilaterală a contractului de export sau decizia arbitrară a debitorului de a întrerupe sau de a suspenda contractul; b) în cazul asigurării creditului cumpărător: (i) data scadenţei ratei de credit/dobânzii de plătit, în cazul nerambursării de către debitor; (ii) data deschiderii procedurii de insolvenţă împotriva debitorului. ART. 19 În cazul în care la nivelul OCDE vor fi stabilite Linii comune care instituie termeni şi condiţii mai favorabile faţă de cele prevăzute în Acordul OCDE, Exim Banca Românească NCS poate acorda asigurarea cu respectarea prevederilor agreate prin Liniile comune. CAP. VI Documentaţia şi analiza solicitării de asigurare ART. 20 (1) La cererea solicitantului şi în baza informaţiilor furnizate de acesta, Exim Banca Românească NCS transmite o ofertă indicativă de asigurare, cu termen de valabilitate de 30 de zile calendaristice de la data transmiterii. (2) Acceptul privind oferta va fi transmis Exim Banca Românească NCS în termenul menţionat la alin. (1). (3) După acceptarea ofertei, solicitantul va transmite Exim Banca Românească NCS, pe adresa de e-mail analiza@eximbank.ro, un mesaj privind intenţia de accesare a asigurării, iar Exim Banca Românească NCS va pune la dispoziţia acestuia documentaţia necesară analizei solicitării. ART. 21 Cererea de asigurare, însoţită de documentaţia completă, va fi transmisă fie prin intermediul platformei online, fie prin poştă/curier sau poate fi depusă la registratura sediului Centralei Exim Banca Românească. ART. 22 (1) Exim Banca Românească NCS analizează solicitarea de asigurare, potrivit reglementărilor proprii, pe următoarele coordonate: a) riscul de neplată din partea debitorului extern; b) riscurile asociate tranzacţiei de export; c) riscurile asociate ţării de destinaţie a exportului; d) alte elemente relevante pentru acordarea asigurării. (2) Exim Banca Românească NCS are dreptul să solicite informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de asigurare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea termenilor şi condiţiilor specifice ale operaţiunii de asigurare. ART. 23 (1) În funcţie de caracteristicile fiecărei solicitări de asigurare şi în urma analizei riscurilor asociate tranzacţiei, Exim Banca Românească NCS stabileşte termenii şi condiţiile specifice de asigurare referitoare la riscurile acoperite, suma asigurată, moneda asigurării, despăgubirea maximă, procentul asigurat, încasarea avansului, condiţiile de valabilitate a asigurării, alte condiţii specifice de asigurare. (2) Pentru sume asigurate care depăşesc 10 milioane DST (sau echivalent, determinat pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil la data cererii de asigurare), Exim Banca Românească NCS va notifica Secretariatul OCDE, cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de aprobarea asigurării, în cazul în care asigurarea se acordă în condiţiile prevăzute la art. 17 alin. (2). ART. 24 În situaţia în care tranzacţia de export pentru care se solicită asigurare este în stadiu incipient, Exim Banca Românească NCS poate emite o promisiune de asigurare, valabilă 6 luni de la data emiterii. ART. 25 (1) Încheierea poliţelor de asigurare şi a promisiunilor de asigurare se realizează pe baza aprobării operaţiunii de asigurare. (2) Poliţele de asigurare sunt formate din: Condiţiile generale de asigurare şi Lista condiţiilor specifice. Orice acte adiţionale încheiate ulterior fac parte integrantă din poliţa de asigurare. (3) Poliţele de asigurare se pot încheia în LEI, USD, EUR sau în altă monedă liber convertibilă. ART. 26 Exim Banca Românească NCS monitorizează poliţele de asigurare emise, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadă de valabilitate a acestora. CAP. VII Plata despăgubirii şi recuperarea sumelor plătite ART. 27 (1) Termenul de transmitere a notificării privind producerea riscului este de maximum 30 de zile calendaristice de la data producerii riscului; în cazul deschiderii procedurii insolvenţei, termenul de transmitere a notificării privind producerea riscului este de 30 de zile calendaristice de la data la care asiguratul a luat cunoştinţă de insolvenţa debitorului. (2) Perioada de aşteptare este de 90 de zile calendaristice de la data notificării producerii riscului de către asigurat. (3) Nu se aplică nicio perioadă de aşteptare în cazul insolvenţei debitorului privat sau în cazul unui acord bilateral interguvernamental de restructurare a datoriei. (4) În funcţie de caracteristicile tranzacţiei, se pot stabili termene mai mari decât cele prevăzute la alin. (1) şi (2). ART. 28 (1) În termen de maximum 30 de zile calendaristice de la expirarea perioadei de aşteptare, asiguratul este îndreptăţit să solicite Exim Banca Românească NCS acordarea despăgubirii. (2) Despăgubirea maximă pe care Exim Banca Românească NCS o poate plăti se determină prin aplicarea procentului asigurat la suma asigurată. (3) Despăgubirea efectivă pe care Exim Banca Românească NCS o plăteşte asiguratului ca urmare a producerii pierderii se calculează prin aplicarea procentului asigurat la pierderea suferită efectiv de asigurat, fără a se depăşi despăgubirea maximă. (4) Plata despăgubirii se realizează în maximum 90 de zile calendaristice de la solicitare. ART. 29 Odată cu plata despăgubirii, Exim Banca Românească NCS se subrogă, până la limita despăgubirii plătite, în drepturile, acţiunile şi garanţiile asiguratului faţă de debitorul extern. Exim Banca Românească NCS va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea sumelor plătite din fondurile statului de la debitorul extern. CAP. VIII Dispoziţii finale ART. 30 În scopul aplicării prezentei norme, Exim Banca Românească NCS elaborează proceduri care se supun aprobării C.I.F.G.A. ART. 31 Ori de câte ori actele normative la care se face referire în prezenta normă vor fi modificate, completate sau abrogate, trimiterile respective se vor înţelege ca fiind făcute la forma modificată sau completată a actului normativ respectiv ori la actul normativ care a înlocuit actul abrogat. ANEXA 1 la normă CRITERII DE ELIGIBILITATE pentru proiectele care contribuie la reducerea impactului schimbărilor climatice
┌──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┐
│Clasa │ │Standarde │Termenul maxim│
│proiectului │Definiţie │utilizate şi │de rambursare │
│ │ │termene-limită │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte A: Producţia de energie durabilă din punct de│
│vedere ecologic │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │Uzine complete │ │ │
│ │sau părţi ale │ │ │
│ │acestora şi │ │ │
│ │modernizarea │ │ │
│ │celor existente,│ │ │
│ │în sectoarele │ │ │
│ │descrise mai │ │ │
│ │jos: │ │ │
│ │a) energie │ │ │
│ │eoliană; │ │ │
│ │b) energie │ │ │
│ │geotermală; │ │ │
│ │c) energie │ │ │
│ │bazată pe │ │ │
│ │puterea mareelor│ │ │
│ │şi a fluxului de│ │ │
│ │maree; │ │ │
│ │d) energie │ │ │
│ │bazată pe │ │ │
│ │puterea │ │ │
│ │valurilor; │ │ │
│ │e) energie │ │ │
│ │osmotică; │ │ │
│ │f) energie │ │ │
│ │bazată pe │ │ │
│ │energia solară; │ │ │
│ │g) energie │ │ │
│ │solară termică; │ │ │
│ │h) energie │ │ │
│ │termică │ │ │
│ │oceanică; │ │ │
│ │i) bioenergie: │ │ │
│ │gazul provenit │ │ │
│ │din depozitele │ │ │
│ │de gunoi │ │ │
│ │sustenabile, │ │ │
│ │gazul provenit │ │ │
│Tip 1: Energie│din staţiile de │ │22 de ani │
│regenerabilă │tratare a apelor│ │ │
│ │uzate, energie │ │ │
│ │provenită din │ │ │
│ │biogaz sau │ │ │
│ │combustibil │ │ │
│ │provenit din │ │ │
│ │instalaţii care │ │ │
│ │funcţionează pe │ │ │
│ │bază de biomasă.│ │ │
│ │Biomasa │ │ │
│ │reprezintă │ │ │
│ │fracţia │ │ │
│ │produselor, │ │ │
│ │gunoaielor sau │ │ │
│ │reziduurilor │ │ │
│ │provenite din │ │ │
│ │agricultură │ │ │
│ │(incluzând │ │ │
│ │substanţe │ │ │
│ │vegetale sau │ │ │
│ │animale), │ │ │
│ │domeniul │ │ │
│ │forestier şi │ │ │
│ │industrii │ │ │
│ │înrudite şi, de │ │ │
│ │asemenea, │ │ │
│ │fracţia │ │ │
│ │biodegradabilă a│ │ │
│ │deşeurilor │ │ │
│ │municipale şi │ │ │
│ │industriale; │ │ │
│ │j) energie │ │ │
│ │hidroelectrică; │ │ │
│ │k) eficienţă │ │ │
│ │energetică - │ │ │
│ │proiecte de │ │ │
│ │energie │ │ │
│ │regenerabilă. │ │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │Construcţia de │ │ │
│ │facilităţi │ │ │
│ │generatoare de │Pentru standarde│A se vedea │
│Tip 2: │energie │referitoare la │termenii de │
│Producţia de │electrică ce │hidrogen curat, │rambursare │
│energie │produc energie │a se vedea │pentru │
│electrică din │electrică │proiecte din │proiecte din │
│hidrogen curat│folosind │Clasa F, Tip 1. │Clasa F, Tip │
│ │exclusiv │ │1. │
│ │hidrogen din │ │ │
│ │surse curate. │ │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte B: Proiecte de remediere în uzine de │
│combustibili fosili, înlocuirea combustibililor fosili │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │ │Intensitatea │ │
│ │ │carbonului │ │
│ │ │atinge un nivel │ │
│ │Un proces care │egal cu sau mai │ │
│ │constă în │mic de 350 tone │ │
│ │separarea │metrice de CO_2 │ │
│ │fluxului de CO_2│per GWh eliberat│ │
│ │din emisiile │în atmosferă^1; │ │
│ │produse de │sau │ │
│Tip 1: │sursele de │În cazul tuturor│ │
│Centrale │combustibili │proiectelor, o │ │
│electrice pe │fosili, │rată de captare │ │
│combustibili │transport la un │şi stocare care │ │
│fosili cu │loc de stocare, │ar reduce │ │
│sisteme │în scopul │emisiile de │18 ani │
│operaţionale │stocării │carbon ale │ │
│de captare şi │geologice │centralei cu 65%│ │
│stocare a │permanente şi │sau mai mult; │ │
│carbonului │sigure pentru │sau │ │
│(CCS) │mediu a CO_2 sau│Rata de captare │ │
│ │al utilizării │trebuie să fie │ │
│ │sale ca input │cel puţin 85% │ │
│ │sau materie │din CO_2 emis de│ │
│ │primă pentru a │echipamentele │ │
│ │crea produse sau│exportate. │ │
│ │servicii. │Procentul de 85%│ │
│ │ │se aplică în │ │
│ │ │condiţii normale│ │
│ │ │de funcţionare. │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │În cazul unui │ │
│ │ │ciclu de abur, │ │
│ │ │un cazan (sau │ │
│ │ │generator de │ │
│ │Unităţi dedicate│abur), │ │
│ │generării │randamentul │ │
│ │energiei termice│conversiei │ │
│ │prin tratamentul│energetice este │ │
│Tip 2: Energie│(inclusiv │de cel puţin │15 ani │
│din deşeuri │gazeificarea) │75%, datorită │ │
│ │amestecului de │valorii termice │ │
│ │deşeuri solide │scăzute (LHV)^2.│ │
│ │în flux. │În cazul │ │
│ │ │gazeificării, un│ │
│ │ │randament al │ │
│ │ │gazeificatorului│ │
│ │ │de cel puţin 65%│ │
│ │ │LHV^3. │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │Model 1: │ │
│ │ │Două surse de │ │
│ │ │generare │ │
│ │ │separate: una │ │
│ │ │care │ │
│ │ │funcţionează cu │ │
│ │ │energie │ │
│ │ │regenerabilă şi │ │
│ │ │una care │ │
│ │ │funcţionează cu │ │
│ │ │combustibili │ │
│ │ │fosili. │ │
│ │ │Proiectele vor │ │
│ │O centrală │fi proiectate │ │
│ │electrică ce │astfel încât cel│ │
│ │generează │puţin 50% din │ │
│ │energie │producţia totală│ │
│ │electrică atât │anuală de │ │
│Tip 3: │dintr-o sursă de│energie │ │
│Centrale │energie │proiectată să │15 ani │
│electrice │regenerabilă, │provină din │ │
│hibride │cât şi dintr-o │producţia de │ │
│ │sursă care │energie │ │
│ │foloseşte │regenerabilă. │ │
│ │combustibil │Model 2: │ │
│ │fosil. │O singură sursă │ │
│ │ │de generare │ │
│ │ │folosind o │ │
│ │ │combinaţie de │ │
│ │ │combustibili │ │
│ │ │regenerabili şi │ │
│ │ │fosili. │ │
│ │ │Proiectul va fi │ │
│ │ │conceput astfel │ │
│ │ │încât cel puţin │ │
│ │ │75% din energia │ │
│ │ │utilă produsă să│ │
│ │ │fie derivată din│ │
│ │ │surse │ │
│ │ │regenerabile. │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte C: Eficienţa energetică │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │Generarea │ │ │
│ │simultană a mai │ │ │
│ │multor forme de │ │ │
│ │energie │ │ │
│ │(electrică, │ │ │
│ │mecanică şi │ │ │
│ │termică) într-un│ │ │
│Tip 1: │singur sistem │Eficienţa totală│ │
│Proiecte │integrat. │este de cel │ │
│combinate de │Rezultatul │puţin 75%, pe │15 ani │
│căldură şi │instalaţiei de │baza indicelui │ │
│energie (CHP) │cogenerare │LHV^4. │ │
│ │trebuie să │ │ │
│ │includă energie │ │ │
│ │electrică sau │ │ │
│ │mecanică şi │ │ │
│ │căldură pentru │ │ │
│ │uz comercial şi/│ │ │
│ │sau uz │ │ │
│ │rezidenţial. │ │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │Conductivitatea │ │
│ │ │termică a │ │
│ │ │conductei de │ │
│ │Reţeaua care │cartier va fi │ │
│ │transportă/ │mai mică de 80% │ │
│ │distribuie │în raport cu │ │
│Tip 2: │energia termică │conductivitatea │ │
│Încălzire şi/ │din unitatea │termică │15 ani │
│sau răcire │producătoare de │relevantă cerută│ │
│centralizată │energie până la │de standardul │ │
│ │utilizarea │european │ │
│ │finală. │EN253:2009 │ │
│ │ │(procentul va fi│ │
│ │ │revizuit când │ │
│ │ │standardul va fi│ │
│ │ │modificat). │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │Trebuie │ │
│ │ │îndeplinite │ │
│ │ │standardele 1, 2│ │
│ │ │(a sau b) şi 3. │ │
│ │ │1. Costul total │ │
│ │ │al proiectului │ │
│ │ │include cel │ │
│ │ │puţin 20% pentru│ │
│ │ │upgrade-urile │ │
│ │ │eligibile ale │ │
│ │ │tehnologiei │ │
│ │ │informaţiei şi │ │
│ │ │comunicaţiilor │ │
│ │ │(TIC). │ │
│ │ │2a. O reducere │ │
│ │ │estimată de │ │
│ │ │minimum 10% a │ │
│ │ │cantităţii de │ │
│ │ │emisii de CO_2 │ │
│ │ │din combustibili│ │
│ │ │fosili va │ │
│ │ │rezulta din │ │
│ │ │proiect sau │ │
│ │ │aplicaţie; sau │ │
│ │ │2b. Reducerile │ │
│ │ │semnificative │ │
│ │ │demonstrate ale │ │
│ │ │emisiilor de │ │
│ │ │CO_2 vor fi │ │
│ │ │posibile prin: │ │
│ │ │- reduceri ale │ │
│ │ │pierderilor de │ │
│ │ │energie în │ │
│ │ │cadrul reţelei │ │
│ │ │electrice │ │
│ │ │deservite de │ │
│ │ │aplicaţia sau │ │
│ │ │proiectul smart │ │
│ │ │grid cu cel │ │
│ │ │puţin 5%; sau │ │
│ │ │- reduceri ale │ │
│ │ │consumului │ │
│ │ │agregat de │ │
│ │ │energie │ │
│ │Reţele electrice│electrică la │ │
│ │integrate, │sarcinile │ │
│ │avansate din │deservite de │ │
│ │punct de vedere │aplicaţia sau │ │
│ │tehnologic, cu │proiectul smart │ │
│ │capacităţi │grid cu cel │ │
│ │dinamice │puţin 5%; sau │ │
│ │îmbunătăţite │- alimentarea │ │
│ │pentru a │intermitentă a │ │
│ │monitoriza şi │energiilor │ │
│ │controla │regenerabile, │ │
│ │intrarea şi │inclusiv de la │ │
│ │ieşirea tuturor │niveluri │ │
│ │componentelor │subordonate de │ │
│ │tehnice │tensiune, │ │
│ │constitutive ale│reprezentând cel│ │
│ │acestora [cum ar│puţin 10% │ │
│ │fi generarea de │suplimentar din │ │
│ │energie, soluţii│energia totală │ │
│ │de management al│alimentată în │ │
│ │reţelei, │reţea în care │ │
│ │convertoare şi │sunt aplicate │ │
│ │sisteme de │tehnologiile │ │
│ │curent continuu │smart grid. │ │
│ │de înaltă │3. Înainte de │ │
│ │tensiune (HVDC),│autorizare, o │ │
│Tip 3: Reţele │sisteme │terţă parte │ │
│Smart (smart │flexibile de │independentă şi │15 ani │
│grid) │transmisie cu │calificată va │ │
│ │curent │analiza │ │
│ │alternativ │proiectul şi va │ │
│ │(FACTS), Special│pregăti un │ │
│ │Power Systems │raport care │ │
│ │(SPS), │descrie │ │
│ │transport, │caracteristicile│ │
│ │distribuţie, │aplicaţiei sau │ │
│ │stocare, Smart │proiectului │ │
│ │Grid Power │smart grid │ │
│ │Electronics │propus şi │ │
│ │Solutions, │verifică dacă │ │
│ │reducerea │proiectul sau │ │
│ │consumului, │aplicaţia │ │
│ │contorizare, │îndeplineşte │ │
│ │resurse │standardele 1 şi│ │
│ │energetice │2 (a sau b). │ │
│ │distribuite]. │Pentru │ │
│ │TIC conform │proiectele care │ │
│ │standardelor │utilizează │ │
│ │industriale │standardul 2b, │ │
│ │agreate la nivel│reducerile │ │
│ │internaţional, │estimate ale │ │
│ │cum ar fi │emisiilor de │ │
│ │NIST-SGIP şi │CO_2 permise de │ │
│ │ETSI-CEN │proiect vor fi │ │
│ │CENELEC. │incluse în │ │
│ │ │raport. Un │ │
│ │ │astfel de raport│ │
│ │ │va fi partajat │ │
│ │ │participanţilor │ │
│ │ │înainte de orice│ │
│ │ │autorizare de │ │
│ │ │sprijin │ │
│ │ │financiar, iar │ │
│ │ │autorizarea va │ │
│ │ │fi condiţionată │ │
│ │ │de verificarea │ │
│ │ │în mod pozitiv a│ │
│ │ │raportului că │ │
│ │ │standardele 1 şi│ │
│ │ │2 (a sau b) vor │ │
│ │ │fi îndeplinite │ │
│ │ │de proiectul sau│ │
│ │ │aplicaţia de │ │
│ │ │reţea │ │
│ │ │inteligentă │ │
│ │ │propusă. │ │
│ │ │Standardele vor │ │
│ │ │fi măsurate prin│ │
│ │ │compararea │ │
│ │ │emisiilor │ │
│ │ │estimate sau a │ │
│ │ │utilizării │ │
│ │ │energiei dintr-o│ │
│ │ │zonă deservită │ │
│ │ │de reţea, dacă │ │
│ │ │tehnologiile de │ │
│ │ │reţea │ │
│ │ │inteligentă │ │
│ │ │propuse sunt │ │
│ │ │aplicate la │ │
│ │ │emisiile sau la │ │
│ │ │utilizarea │ │
│ │ │energiei │ │
│ │ │aceleiaşi zone │ │
│ │ │dacă │ │
│ │ │tehnologiile de │ │
│ │ │reţea │ │
│ │ │inteligentă │ │
│ │ │propuse nu au │ │
│ │ │fost aplicate. │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte D: Proiecte de captare, utilizare şi stocare │
│a carbonului (CCUS) │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │ │Instalaţiile de │ │
│ │ │captare trebuie │ │
│ │ │să capteze cel │ │
│ │ │puţin CO_2 │ │
│ │ │echivalent cu │ │
│ │ │propriile emisii│ │
│ │ │operaţionale. │ │
│ │ │Depozitarea │ │
│ │ │geologică │ │
│ │ │trebuie să │ │
│ │ │respecte │ │
│ │Construcţia şi │standardul │ │
│ │exploatarea │ISO27914:2017. │ │
│ │instalaţiilor │Utilizarea │ │
│ │care sunt │eligibilă a CO_2│ │
│ │dedicate pentru:│capturat şi/sau │ │
│ │- captarea CO_2 │transportat este│ │
│ │din surse de │descrisă de │ │
│ │emisii care │următoarele │ │
│ │altfel ar fi │documente: │ │
│ │eliberate în │Combustibili │ │
│ │atmosferă sau │lichizi şi │ │
│ │captarea CO_2 │gazoşi curaţi │ │
│ │din aerul │(Clasa de │ │
│ │ambiental; │proiecte J) şi │ │
│ │- pregătirea │Producţia cu │ │
│ │CO_2 captat │emisii reduse │ │
│ │pentru transport│(Clasa de │ │
│ │(prin conducte, │proiecte G). │ │
│ │cale ferată, │Utilizarea CO_2 │22 de ani │
│ │drumuri sau nave│pentru │ │
│ │de transport), │activităţi │ │
│ │care include │conexe │ │
│ │pregătirea │industriei de │ │
│ │CO_2-ului la │combustibili │ │
│ │specificaţiile │fosili, cum ar │ │
│ │de transport (de│fi recuperarea │ │
│ │exemplu, │ţiţeiului, nu │ │
│ │comprimare); │este o │ │
│ │- transportul │activitate │ │
│ │CO_2 captat la │eligibilă. │ │
│ │punctul de │Sunt aprobate şi│ │
│ │utilizare │funcţionale │ │
│ │finală; sau │sisteme adecvate│ │
│ │- stocarea │de detectare şi │ │
│ │permanentă a │monitorizare a │ │
│ │CO_2-ului │scurgerilor │ │
│ │captat. │pentru │ │
│ │ │transportul şi │ │
│ │ │depozitarea │ │
│ │ │CO_2, fiind │ │
│ │ │prevăzute │ │
│ │ │rapoarte │ │
│ │ │regulate, │ │
│ │ │verificate de │ │
│ │ │autorităţile │ │
│ │ │naţionale sau de│ │
│ │ │către o terţă │ │
│ │ │parte │ │
│ │ │independentă. │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte E: Transportul, distribuţia şi stocarea │
│energiei │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │ │Proiectele │ │
│ │ │legate de │ │
│ │ │producţia de │ │
│ │ │electricitate cu│ │
│ │ │emisii scăzute │ │
│ │ │de carbon sunt │ │
│ │ │eligibile în │ │
│ │ │cazul în care │ │
│ │ │aceasta cuprinde│ │
│ │ │mai mult de 60% │ │
│ │ │din capacitatea │ │
│ │ │de generare │ │
│ │ │nou-instalată în│ │
│ │ │ultimii 5 ani. │ │
│ │ │Electricitate cu│ │
│ │ │emisii reduse de│ │
│ │ │carbon se referă│ │
│ │ │la orice sursă │ │
│ │ │de energie │ │
│ │ │enumerată în │ │
│ │ │Clasa de │ │
│ │ │proiecte A din │ │
│ │ │prezenta anexă │ │
│ │ │sau când │ │
│ │Construirea şi/ │emisiile de GHG │ │
│ │sau extinderea │din energia │ │
│ │instalaţiilor de│produsă se află │ │
│ │stocare a │sub nivelul de │ │
│ │energiei la │133 g CO_2e/kWh.│ │
│ │scară de reţea │Având în vedere │ │
│ │(de exemplu: │că │ │
│ │chimice, │electrificarea │ │
│ │termice, │în ţările cu │ │
│ │mecanice şi │venituri mici şi│ │
│ │electrochimice).│medii este │ │
│ │Construcţia şi │esenţială pentru│ │
│ │extinderea │decarbonizare, │ │
│ │infrastructurii │standardul de │ │
│ │care transportă │mai sus nu se │ │
│ │electricitatea │aplică │ │
│ │obţinută din │proiectelor din │ │
│Tip 1: │surse cu │aceste ţări │ │
│Managementul, │amprentă de │decât până la 5 │ │
│transportul şi│carbon redusă, │ani după data │22 de ani │
│distribuţia │inclusiv │intrării în │ │
│energiei │conexiuni │vigoare a │ │
│ │directe către │Acordului OCDE, │ │
│ │surse cu emisii │cu excepţia │ │
│ │scăzute de │cazului în care │ │
│ │carbon şi │participanţii │ │
│ │secţiuni de │convin altfel. │ │
│ │reţele unde │Astfel de │ │
│ │mixul de energie│proiecte sunt │ │
│ │electrică │supuse │ │
│ │îndeplineşte │prevederilor │ │
│ │standardele. │art. 43 din │ │
│ │Instalarea de │Regulamentul │ │
│ │contoare │delegat (UE) │ │
│ │inteligente şi │2023/2.738 al │ │
│ │alte tehnologii │Comisiei din 28 │ │
│ │care │septembrie 2023.│ │
│ │îmbunătăţesc │Construcţia şi │ │
│ │eficienţa │extinderea │ │
│ │reţelei. │proiectelor de │ │
│ │ │infrastructură │ │
│ │ │care transportă │ │
│ │ │energie │ │
│ │ │electrică sunt │ │
│ │ │eligibile atât │ │
│ │ │timp cât acestea│ │
│ │ │nu conectează │ │
│ │ │direct │ │
│ │ │centralele │ │
│ │ │electrice pe │ │
│ │ │bază de │ │
│ │ │combustibili │ │
│ │ │fosili la reţea.│ │
│ │ │Documentele │ │
│ │ │proiectului │ │
│ │ │privind │ │
│ │ │eficienţa │ │
│ │ │reţelei trebuie │ │
│ │ │să demonstreze │ │
│ │ │în mod credibil │ │
│ │ │că eficienţa │ │
│ │ │energetică este │ │
│ │ │scopul principal│ │
│ │ │al proiectului. │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │Construcţia de │ │ │
│ │instalaţii care │ │ │
│ │produc baterii │ │ │
│ │reîncărcabile, │ │ │
│ │pachete de │ │ │
│ │baterii şi │Descrierea │ │
│ │baterii de │proiectului în │ │
│Tip 2: │celule cu │notificare │ │
│Producţia şi │utilizări finale│trebuie să │ │
│reciclarea │pentru atenuarea│includă o │22 de ani │
│bateriilor │climei (de │descriere a │ │
│ │exemplu, pentru │scopului final │ │
│ │utilităţi, │al utilizării │ │
│ │transport şi │bateriei. │ │
│ │aplicaţii │ │ │
│ │industriale) │ │ │
│ │Reciclarea │ │ │
│ │bateriilor │ │ │
│ │scoase din uz │ │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte F: Hidrogen curat şi amoniac curat │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │ │Proiectele care │ │
│ │ │produc hidrogen │ │
│ │ │curat sunt │ │
│ │ │eligibile acolo │ │
│ │ │unde: │ │
│ │ │a) hidrogenul │ │
│ │ │are de la │ │
│ │ │punctul de │ │
│ │ │producţie până │ │
│ │ │la cel de │ │
│ │Construirea de │distribuţie │Nivelul 1: │
│Tip 1: │instalaţii │emisii mai mici │22 de ani │
│Producţie de │dedicate │de 3 kg CO_2e │Nivelul 2: │
│hidrogen curat│producţiei de │per 1 kg de H_2 │18 ani │
│ │hidrogen curat │(nivel 1); │ │
│ │ │b) hidrogenul │ │
│ │ │are de la │ │
│ │ │punctul de │ │
│ │ │producţie până │ │
│ │ │la cel de │ │
│ │ │distribuţie │ │
│ │ │emisii mai mici │ │
│ │ │de 4 kg CO_2e │ │
│ │ │per 1 kg de H_2 │ │
│ │ │(nivel 2). │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │Amoniacul curat │ │
│ │ │este amoniacul │ │
│ │ │produs din │ │
│ │ │hidrogen curat, │ │
│ │ │conform │ │
│ │ │standardelor │ │
│ │ │definite în │ │
│ │ │prezenta anexă │ │
│ │ │sau care este │Nivelul 1 şi │
│ │Construirea de │recuperat din │amoniac curat │
│Tip 2: │facilităţi │apele uzate. │recuperat din │
│Producţie │dedicate │Pragurile pentru│apele uzate: │
│curată de │producţiei de │amoniacul curat │22 de ani │
│amoniac │amoniac curat │corespund │Nivelul 2: │
│ │ │pragurilor │18 ani │
│ │ │pentru │ │
│ │ │hidrogenul curat│ │
│ │ │utilizat în │ │
│ │ │producerea │ │
│ │ │amoniacului. Nu │ │
│ │ │există praguri │ │
│ │ │pentru amoniacul│ │
│ │ │recuperat din │ │
│ │ │apele uzate. │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │Construcţia │ │ │
│ │facilităţilor de│ │ │
│ │depozitare, │ │ │
│ │transmisie şi │ │ │
│ │distribuţie care│ │ │
│ │sunt conectate │ │ │
│ │la instalaţiile │ │ │
│ │de producere a │ │ │
│ │hidrogenului │ │ │
│ │curat sau se │ │ │
│ │aşteaptă să fie │Unde este │ │
│Tip 3: │conectate la │aplicabil, se va│ │
│Transmisia, │astfel de │face referire la│ │
│distribuţia şi│instalaţii în │hidrogenul curat│22 de ani │
│stocarea │termen de │descris în Clasa│ │
│hidrogenului │maximum 5 ani. │de proiecte F, │ │
│ │Conversia │Tip 1. │ │
│ │facilităţilor pe│ │ │
│ │gaz deja │ │ │
│ │existente în │ │ │
│ │instalaţii 100% │ │ │
│ │pe hidrogen │ │ │
│ │Reconversia │ │ │
│ │reţelelor de │ │ │
│ │gaze care permit│ │ │
│ │integrarea │ │ │
│ │hidrogenului │ │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte G: Procese de producţie cu emisii reduse │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │ │Documentaţia va │ │
│ │ │include: │ │
│ │ │- intensitatea │ │
│ │ │GHG a producţiei│ │
│ │Procese de │produsului │ │
│ │producţie cu │fabricat, │ │
│ │emisii scăzute, │calculată în │ │
│ │inclusiv │conformitate cu │ │
│ │construcţia, │Protocolul de │ │
│ │extinderea sau │raportare a GHG,│ │
│ │reabilitarea │ţinând cont de │ │
│ │completă a │emisiile Scop 1 │ │
│ │fabricilor sau a│şi 2; │ │
│ │unor părţi din │- justificare │ │
│ │acestea, │pentru care │ │
│ │furnizări de │acest nivel se │ │
│ │echipamente, │califică drept │ │
│ │infrastructură │emisii scăzute, │ │
│ │şi serviciile │susţinută de │22 de ani │
│ │direct asociate.│documente. │ │
│ │Lista │Pentru proiecte │ │
│ │ilustrativă: │legate de │ │
│ │a) metale │contracte cu │ │
│ │feroase şi │valoare de cel │ │
│ │neferoase; │puţin 20 │ │
│ │b) ciment; │milioane DST, va│ │
│ │c) produse │fi efectuată o │ │
│ │chimice │analiză │ │
│ │(inclusiv │independentă de │ │
│ │îngrăşăminte, │către o terţă │ │
│ │amoniac); │parte a │ │
│ │d) celuloză şi │proiectului, fie│ │
│ │hârtie. │separat, fie în │ │
│ │ │colaborare, │ │
│ │ │referitor la │ │
│ │ │pregătirea │ │
│ │ │documentelor de │ │
│ │ │proiect. │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte H: Transport cu emisii zero şi emisii reduse │
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │ │Emisiile directe│ │
│ │ │de CO, emisiile │ │
│ │ │activelor în │ │
│ │ │mişcare sunt │ │
│ │ │zero. │ │
│ │ │Vehiculele cu │ │
│ │ │emisii zero │ │
│ │ │includ │ │
│ │ │vehiculele │ │
│ │ │electrice şi │ │
│ │ │vehiculele cu │ │
│ │ │celule de │ │
│ │ │combustie. │ │
│ │ │Transportul de │ │
│ │ │marfă, inclusiv │ │
│ │ │vehicule, │ │
│ │Flote cu emisii │trenuri, vagoane│ │
│ │directe zero, │sau vase şi │ │
│ │inclusiv │infrastructura │22 de ani │
│ │vehicule │esenţială pentru│pentru toate │
│Tip 1: │rutiere, │funcţionarea │transporturile│
│Transport cu │transport pe │unor astfel de │şi │
│zero emisii şi│şine^6 şi │vehicule nu │infrastructura│
│infrastructură│transport pe apă│trebuie să fie │conexă │
│conexă^5 │şi │dedicate │18 ani pentru │
│ │infrastructura │transportului │nave │
│ │asociată pentru │sau depozitării │ │
│ │astfel de │combustibililor │ │
│ │vehicule^7 │fosili. │ │
│ │ │Pentru │ │
│ │ │infrastructura │ │
│ │ │asociată, │ │
│ │ │notificarea │ │
│ │ │proiectului │ │
│ │ │include o │ │
│ │ │descriere a │ │
│ │ │legăturii dintre│ │
│ │ │vehiculele cu │ │
│ │ │emisii zero şi │ │
│ │ │infrastructură, │ │
│ │ │inclusiv modul │ │
│ │ │în care este │ │
│ │ │esenţială │ │
│ │ │operarea acestor│ │
│ │ │vehicule. │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │În cazul │ │
│ │ │trenurilor │ │
│ │ │bimodale, │ │
│ │ │trenurile, │ │
│ │Transportul │vagoanele de │ │
│ │feroviar cu │pasageri şi │ │
│ │emisii reduse, │automotoarele au│ │
│ │inclusiv │emisii zero de │ │
│Tip 2: Emisii │trenurile diesel│CO, atunci când │ │
│scăzute în │electro bimodale│sunt operate pe │ │
│domeniul │şi locomotivele │o cale cu │ │
│feroviar şi │hibride şi │infrastructura │20 de ani │
│infrastructura│infrastructura │necesară şi │ │
│conexă │asociată │utilizează un │ │
│ │esenţială pentru│motor │ │
│ │operarea unor │convenţional, │ │
│ │astfel de │atunci când │ │
│ │vehicule │această │ │
│ │ │infrastructură │ │
│ │ │nu este │ │
│ │ │disponibilă │ │
│ │ │(trenurile │ │
│ │ │bimodale). │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │Pentru PHEV, │ │
│ │ │vehiculele au │ │
│ │ │zero emisii de │ │
│ │ │CO atunci când │ │
│ │Vehicule hibride│funcţionează cu │ │
│ │plug-in (PHEV) │un motor │ │
│ │pentru aplicaţii│electric şi │ │
│ │industriale sau │altfel │ │
│ │de transport de │utilizează un │ │
│Tip 3: Emisii │marfă şi │motor │ │
│scăzute în │infrastructura │convenţional. │ │
│domeniul │asociată │Pentru HEV, │20 de ani │
│traficului │esenţială │vehiculele ating│pentru PHEV │
│greu şi │operării unor │o reducere de │18 ani pentru │
│infrastructura│astfel de │35% a emisiilor │HEV │
│conexă │vehicule │de CO sau o │ │
│ │Vehicule hibride│creştere a │ │
│ │electrice (HEV) │eficienţei │ │
│ │pentru aplicaţii│energetice cu │ │
│ │industriale sau │35% comparativ │ │
│ │de transport de │cu vehiculele │ │
│ │marfă │convenţionale │ │
│ │ │corespunzătoare │ │
│ │ │cu modelele cele│ │
│ │ │mai noi din anul│ │
│ │ │respectiv. │ │
├──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┤
│Clasa de proiecte I: Energie curată din minerale şi minereuri^8│
├──────────────┬────────────────┬────────────────┬──────────────┤
│ │ │Pentru │ │
│ │ │proiectele de │ │
│ │ │extracţie, │ │
│ │Construcţia de │prelucrare şi │ │
│ │instalaţii │rafinare a │ │
│ │pentru extracţia│minereurilor sau│ │
│ │pe uscat, │mineralelor, se │ │
│ │reciclare, │va lua în │ │
│ │prelucrare şi/ │considerare │ │
│ │sau rafinare │intensitatea GHG│ │
│ │(inclusiv │a produsului │ │
│ │metalizare) a │procesului de │ │
│ │minereurilor sau│producţie, │ │
│ │mineralelor, │calculat în │ │
│ │unde produsul │conformitate cu │ │
│ │rezultat din │Protocolul de │ │
│ │aceste procese │raportare a GHG,│ │
│ │face parte din │luând în │ │
│ │lanţul de │calculul │22 de ani │
│ │aprovizionare │emisiilor Scop 1│ │
│ │pentru │şi 2. │ │
│ │proiectele │Pentru │ │
│ │eligibile (sau │proiectele de │ │
│ │părţile │extracţie, se va│ │
│ │eligibile ale │lua în │ │
│ │acestora conform│considerare │ │
│ │prezentei anexe,│durata de viaţă │ │
│ │Clasa A, Tip 1: │a rezervei │ │
│ │Energie │minerale, │ │
│ │regenerabilă; │estimată în │ │
│ │Clasa E, Tip 2: │conformitate cu │ │
│ │Producţia şi │normele │ │
│ │reciclarea │internaţionale │ │
│ │bateriilor). │recunoscute şi │ │
│ │ │liniile │ │
│ │ │directoare │ │
│ │ │acceptate în │ │
│ │ │industrie. │ │
├──────────────┼────────────────┼────────────────┼──────────────┤
│ │ │De asemenea, se │ │
│ │ │vor menţiona │ │
│ │ │aspecte care să │ │
│ │ │demonstreze că: │ │
│ │ │- o proporţie │ │
│ │ │semnificativă │ │
│ │ │din producţie va│ │
│ │ │face parte din │ │
│ │ │lanţul de │ │
│ │ │aprovizionare │ │
│ │ │pentru proiecte │ │
│ │ │eligibile (sau │ │
│ │ │părţi │ │
│ │ │eligibile), aşa │ │
│ │ │cum sunt │ │
│ │ │descrise în │ │
│ │ │Clasa A ,Tip 1: │ │
│ │ │Energie │ │
│ │ │regenerabilă; │ │
│ │ │Clasa E, Tip 2: │ │
│ │ │Producţia şi │ │
│ │ │reciclarea │ │
│ │ │bateriilor; sau │ │
│ │ │- există un │ │
│ │ │angajament în │ │
│ │ │vigoare în care │ │
│ │ │se prevede ca o │ │
│ │ │parte │ │
│ │ │semnificativă │ │
│ │ │din producţie să│ │
│ │ │fie utilizată în│ │
│ │ │lanţul de │ │
│ │ │aprovizionare │ │
│ │ │pentru proiecte │ │
│ │ │eligibile │ │
│ │ │conform │ │
│ │Lista │prezentei anexe,│ │
│ │ilustrativă: │Clasa A, Tip 1: │ │
│ │cupru; │Energie │ │
│ │cobalt; │regenerabilă; │ │
│ │nichel; │Clasa E, Tip 2: │ │
│ │litiu; │Producţia si │ │
│ │elemente rare │reciclarea │ │
│ │(REE); │bateriilor; │ │
│ │crom; │- proiectul │ │
│ │zinc; │contribuie în │ │
│ │metale din │mod clar la │ │
│ │grupul de │creşterea │ │
│ │platină (PGM); │ofertei de │ │
│ │aluminiu. │minerale sau │ │
│ │ │minereuri care │ │
│ │ │sunt recunoscute│ │
│ │ │la nivel │ │
│ │ │internaţional ca│ │
│ │ │fiind componente│ │
│ │ │esenţiale pentru│ │
│ │ │energia │ │
│ │ │regenerabilă, │ │
│ │ │inclusiv │ │
│ │ │proiecte │ │
│ │ │eligibile (sau │ │
│ │ │părţi eligibile │ │
│ │ │ale acestora) │ │
│ │ │din Clasa A, Tip│ │
│ │ │1: Energie │ │
│ │ │regenerabilă; │ │
│ │ │Clasa E, Tip 2: │ │
│ │ │Producţia şi │ │
│ │ │reciclarea │ │
│ │ │bateriilor şi │ │
│ │ │unde cererea │ │
│ │ │totală pentru │ │
│ │ │astfel de │ │
│ │ │minerale sau │ │
│ │ │minereuri este │ │
│ │ │prevăzută a │ │
│ │ │creşte │ │
│ │ │semnificativ în │ │
│ │ │următoarele două│ │
│ │ │decenii, într-un│ │
│ │ │scenariu care │ │
│ │ │permite │ │
│ │ │atingerea │ │
│ │ │obiectivelor │ │
│ │ │Acordului de la │ │
│ │ │Paris. │ │
└──────────────┴────────────────┴────────────────┴──────────────┘
^1 În cazul unei centrale alimentate cu gaze naturale, se aşteaptă ca emisiile de carbon să fie semnificativ mai mici. ^2 Eficienţa conversiei energiei cazanului (sau generatorului de abur) = [Căldura netă dată de abur/căldură sau puterea calorică (LHV) furnizată de combustibil] (x 100%). ^3 Eficienţa gazeificatorului = [Puterea calorică a gazului per kg de combustibil utilizat/puterea calorică netă medie (LHV) a unui kg de combustibil] (x 100%). ^4 Eficienţa totală a sistemului (eta_0) a unui sistem CHP este suma puterii utile nete de ieşire (WE) şi a puterii utile nete (ƩQ_TH), împărţită la aportul total de combustibil (Q_FUEL), după cum se arată în ecuaţia: (a se vedea imaginea asociată) ^5 Sunt eligibile până la 17.07.2026. ^6 Sistemele de transport pe şine eligibile sunt: 1) orice tip de sistem de transport feroviar; 2) sisteme de transport tip troleibuz; 3) sisteme de transport cu telecabina. Sistemele de transport cu telecabina asociate cu activităţi recreative, precum schiul, nu sunt eligibile. ^7 Lista ilustrativă pentru infrastructura asociată: sisteme de control (semnalizare şi alte sisteme IT), electrificare, şine, cabluri aeriene, stâlpi, infrastructura de încărcare a bateriilor, infrastructura de realimentare cu hidrogen, precum şi lucrările de construcţie aferente. ^8 Sunt eligibile până la 30.06.2024. ------