Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 3 din 22 ianuarie 1999 (*republicata*)  privind modificarile in situatia bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 3 din 22 ianuarie 1999 (*republicata*) privind modificarile in situatia bancilor

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 887 din 9 decembrie 2002
------------
*) Republicate în temeiul <>art. IV din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 26 aprilie 2002, dându-se textelor o noua numerotare.
<>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 3/1999 au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 10 februarie 1999 şi au mai fost modificate prin <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 11/1999 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 10 ianuarie 2000 şi prin <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 8/2000 , publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 29 septembrie 2000.

CAP. 1
Dispoziţii generale

ART. 1
Termenii şi expresiile utilizate în prezentele norme au semnificatia prevãzutã la <>art. 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 .
De asemenea, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) aprobare prealabilã a Bãncii Naţionale a României, denumita în continuare aprobare prealabilã, este aprobarea care se solicita Bãncii Naţionale a României şi de obţinerea cãreia este condiţionatã punerea în aplicare a hotãrârii organelor statutare ale bãncii în cazurile prevãzute la art. 2 lit. a), b), c), d), g) şi h) din prezentele norme sau exercitarea funcţiei de cãtre conducãtorii bãncii ori a dreptului de vot de cãtre actionarii semnificativi;
b) act constitutiv - contractul şi/sau statutul bãncii ori înscrisul unic purtând aceasta denumire, pe baza cãruia banca s-a constituit;
c) sedii secundare - sucursale, agenţii, reprezentante sau alte asemenea unitãţi fãrã personalitate juridicã ale bãncii;
d) hotãrârea organului statutar - hotãrârea adunãrii generale a actionarilor sau, dupã caz, a consiliului de administraţie, în cazul bãncilor persoane juridice romane, respectiv hotãrârea organelor de conducere ale bãncii strãine sau a conducerii sucursalei din România a acesteia, luatã în limitele mandatului acordat, în cazul sucursalelor bãncilor strãine.

CAP. 2
Modificãri supuse aprobãrii prealabile

ART. 2
Sunt supuse aprobãrii prealabile modificãrile în situaţia bãncilor referitoare la:
a) denumirea;
b) sediul social;
c) obiectul de activitate;
d) nivelul capitalului social;
e) actionarii semnificativi;
f) conducãtorii şi administratorii bãncii;
g) deschiderea de cãtre bãncile persoane juridice romane de reprezentante şi sucursale în strãinãtate, precum şi extinderea reţelei de sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României, în situaţia prevãzutã la art. 39 din prezentele norme;
h) auditorul independent.
În cazul sucursalelor bãncilor strãine, sunt supuse aprobãrii prealabile:
a) modificãrile prevãzute la alin. 1 lit. b), c) şi f) de mai sus;
b) majorarea capitalului de dotare prin utilizarea rezervelor constituite din profitul net, existente în sold potrivit ultimului bilanţ contabil, şi cea realizatã prin utilizarea rezervelor din influente de curs valutar aferente aprecierii disponibilitãţilor în valuta reprezentând capital de dotare în valuta;
c) modificãrile privind extinderea reţelei teritoriale, conform art. 40 alin. 4 din prezentele norme.
ART. 3
Bãncile vor proceda la înregistrarea în registrul comerţului a mentiunilor corespunzãtoare modificãrilor care, potrivit prevederilor legale în vigoare, sunt supuse acestei formalitãţi numai dupã obţinerea aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României. O copie de pe documentul care atesta înscrierea mentiunilor respective va fi transmisã Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la efectuarea înregistrãrii.

SECŢIUNEA I
Denumirea şi sediul social

ART. 4
În cazul stabilirii unei noi denumiri a bãncii, se vor respecta condiţiile prevãzute în normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
Cererea de aprobare a modificãrii denumirii, semnatã de unul dintre conducatori, va fi însoţitã şi de hotãrârea organului statutar privind respectiva modificare.
ART. 5
În situaţia schimbãrii sediului social al bãncii, persoana juridicã romana, sau a sediului sucursalei bãncii strãine, spaţiul destinat sa constituie noul sediu nu poate fi amplasat la subsolurile clãdirilor sau la etajele ansamblurilor de locuinţe şi trebuie sa corespundã ca suprafata, condiţii de securitate şi dotãri activitãţilor propuse a fi desfãşurate.
ART. 6
Cererea de aprobare a schimbãrii sediului social al bãncii sau a sediului sucursalei, semnatã de unul dintre conducatori, va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar privind respectiva modificare şi de dovada deţinerii cu titlu legal a spaţiului aferent sediului social/sediului, care se va materializa într-un act de proprietate încheiat în forma autenticã, transcris în registrul de transcripţiuni imobiliare de pe lângã judecãtoria unde se afla imobilul sau o copie legalizatã de pe acesta, într-un contract de închiriere sau de subinchiriere, în original sau în copie legalizatã, înregistrat la autoritatea fiscalã (în cazul contractului de subinchiriere se va prezenta şi consimţãmântul scris al proprietarului, concretizat într-o declaraţie încheiatã în forma autenticã, precum şi contractul de închiriere în original sau în copie legalizatã, înregistrat la autoritatea fiscalã) etc.
În cererea de aprobare se va preciza clar adresa spaţiului destinat sa constituie sediul social al bãncii, respectiv sediul sucursalei, şi se vor indica numerele de telefon/fax.
Orice schimbare privind denumirea strazii sau numerele de telefon/fax se va notifica Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data la care a intervenit schimbarea respectiva.

SECŢIUNEA II
Obiectul de activitate

ART. 7
Bãncile persoane juridice romane şi sucursalele bãncilor strãine pot desfasura activitãţile prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 58/1998 în condiţiile arãtate la articolul respectiv, asa cum acestea au fost prevãzute în autorizaţia eliberata de cãtre Banca Nationala a României.
În cazul sucursalelor bãncilor strãine, activitãţile desfãşurate nu pot excede obiectului de activitate al bãncii strãine respective.
Orice modificare a obiectului de activitate, în sensul completãrii, reformularii sau restrângerii acestuia, este supusã aprobãrii prealabile.
În obiectul de activitate autorizat al unei bãnci persoana juridicã romana sau al sucursalei unei bãnci strãine nu vor fi incluse activitãţile pe care, potrivit prevederilor <>art. 8 din Legea nr. 58/1998 , bãncile nu le pot efectua în mod direct şi nici activitãţile care nu sunt definitorii pentru scopul în care o banca se constituie şi funcţioneazã.
ART. 8
Cererea de aprobare, semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii, va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar privind modificarea obiectului de activitate.
În cazul operaţiunilor pentru care, potrivit unor legi speciale, este necesarã şi aprobarea prealabilã (aviz) din partea altor autoritãţi, va fi prezentatã şi aceasta aprobare (aviz).

SECŢIUNEA III
Capitalul social şi capitalul de dotare

ART. 9
Majorarea capitalului social, inclusiv cea realizatã pentru atingerea limitei minime a capitalului social, prevãzutã în reglementãrile Bãncii Naţionale a României, precum şi reducerea acestuia sunt supuse aprobãrii prealabile.
ART. 10
În cazul majorãrii capitalului social, cererea de aprobare semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar, din care sa rezulte:
- suma cu care urmeazã sa se majoreze capitalul social;
- nivelul capitalului social preconizat a se realiza în urma acţiunii de majorare;
- modalitatea în care se va realiza majorarea solicitatã.
ART. 11
Pentru majorarea capitalului social prin utilizarea surselor prevãzute la <>art. 41 din Legea nr. 58/1998 , se va completa şi macheta prevãzutã în anexa la prezentele norme.
ART. 12
În caz de reducere a capitalului social, hotãrârea organului statutar va trebui sa respecte minimul de capital social, sa arate motivele pentru care se face reducerea şi modalitatea de realizare a acesteia.
ART. 13
Majorarea capitalului de dotare al sucursalelor bãncilor strãine, inclusiv cea realizatã pentru atingerea limitei minime prevãzute prin reglementãrile Bãncii Naţionale a României, prin utilizarea surselor menţionate la art. 2 alin. 2 lit. b), este supusã aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României.
Cererea de aprobare, semnatã de unul dintre conducatori, va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar, din care sa rezulte:
- suma cu care urmeazã sa se majoreze capitalul de dotare;
- sursa ori sursele ce se vor utiliza pentru majorarea solicitatã.

SECŢIUNEA IV
Acţionari semnificativi

ART. 14
Persoana sau grupul de persoane care intenţioneazã sa achizitioneze o participaţie de cel puţin 5% din capitalul social al unei bãnci sau sa îşi majoreze o asemenea participaţie, astfel încât aceasta sa atinga sau sa depãşeascã niveluri reprezentând multiplii de 5% din capitalul social al bãncii, trebuie sa obţinã aprobarea prealabilã potrivit prezentelor norme.
Persoanele care solicita aprobarea prealabilã potrivit alin. 1 trebuie sa îndeplineascã condiţiile minime prevãzute de lege şi cerinţele specifice menţionate în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
ART. 15
Bãncile vor organiza o evidenta care sa le permitã identificarea actionarilor semnificativi. În acest scop, vor solicita actionarilor lor, indiferent de cota de participare, informaţiile necesare în vederea calificãrii acestora în categoria "acţionari semnificativi", în sensul prevederilor <>art. 3 din Legea nr. 58/1998 .
ART. 16
Bãncile vor comunica de îndatã Bãncii Naţionale a României identitatea persoanelor care se încadreazã în prevederile art. 14 din prezentele norme şi vor întreprinde demersurile necesare pentru transmiterea la Banca Nationala a României a cererii şi documentaţiei necesare în vederea solicitãrii aprobãrii prealabile.
Bãncile nu vor permite persoanelor care se încadreazã în prevederile art. 14 din prezentele norme sa îşi exercite dreptul de vot corespunzãtor acţiunilor deţinute peste participaţia aprobatã de Banca Nationala a României, sub sancţiunea nulitãţii hotãrârii respective, dacã fãrã votul aferent acestor acţiuni nu s-ar fi obţinut majoritatea cerutã.
ART. 17
Cererea de aprobare a persoanelor prevãzute la art. 14 va fi semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii şi de persoanele în cauza.
Documentaţia care se prezintã în susţinerea cererii de aprobare este cea prevãzutã pentru fondatori în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României. În cazul grupurilor de persoane documentaţia prevãzutã se va transmite pentru fiecare dintre persoanele care fac parte din grup.
În cazul în care o banca strãinã intenţioneazã sa achizitioneze o participaţie reprezentând 50% sau mai mult din capitalul social al bãncii ori o participaţie semnificativã care îi va permite acesteia sa exercite controlul efectiv asupra conducerii şi politicii bãncii, se va prezenta şi o declaraţie din partea autoritãţii de supraveghere bancarã din ţara de origine cu privire la viabilitatea bãncii strãine respective.
Evaluarea persoanelor fizice şi juridice care solicita aprobare potrivit prevederilor prezentei secţiuni se va face pe baza cerinţelor specifice aplicabile în cazul fondatorilor şi actionarilor semnificativi ai bãncii, prevãzute de lege şi de normele menţionate la alin. 2.
ART. 18
Anual, în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar-contabil precedent, bãncile vor transmite Bãncii Naţionale a României informaţii financiare în legatura cu actionarii semnificativi (bilanţ contabil pentru persoanele juridice şi declaraţie de venit, în forma prezentatã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României, pentru persoanele fizice). Aceasta obligaţie nu priveşte actionarii semnificativi care sunt bãnci, persoane juridice romane.
Trimestrial, în termen de 15 zile de la încheierea trimestrului, bãncile vor comunica Bãncii Naţionale a României o situaţie a actionarilor semnificativi (identitatea, domiciliul şi cetãţenia, în cazul persoanelor fizice, naţionalitatea şi sediul, în cazul persoanelor juridice, suma, numãrul de acţiuni deţinute şi procentul participatiei la capitalul social).

SECŢIUNEA V
Conducãtorii şi administratorii bãncii

ART. 19
Calitatea conducãtorilor şi administratorilor bãncii trebuie sa corespundã condiţiilor prevãzute de lege şi de reglementãrile emise în aplicarea acesteia.
Evaluarea persoanelor menţionate la alin. 1 se va face pe baza cerinţelor specifice cuprinse în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
ART. 20
Documentaţia aferentã cererii de aprobare semnate de unul dintre conducãtorii bãncii este prevãzutã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României; ea va fi însoţitã şi de hotãrârea organului statutar.
ART. 21
Schimbarea de pe o funcţie de conducere pe o alta funcţie de conducere în cadrul aceleiaşi bãnci a unui conducãtor aprobat nu este supusã aprobãrii prealabile, urmând sa fie notificatã Bãncii Naţionale a României conform dispoziţiilor cuprinse în cap. III.
ART. 22
Dispoziţiile art. 19-21 se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul sucursalelor bãncilor strãine.
ART. 23
În situaţia în care, din diferite motive, nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de lege privind numãrul conducãtorilor şi/sau cetãţenia acestora şi, potrivit dispoziţiilor legale şi/sau statutare, aceste condiţii nu pot fi îndeplinite altfel, banca va convoca de îndatã adunarea generalã a actionarilor, care va proceda la numirea altor persoane în calitate de conducãtor.
Completarea numãrului de conducatori, cu respectarea condiţiei privind cetãţenia acestora, se va realiza în termen de cel mult 3 luni de la data apariţiei situaţiei prevãzute la alin. 1.
Dispoziţiile alin. 1 şi 2 se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul sucursalelor bãncilor strãine.

SECŢIUNEA VI
Deschiderea de cãtre bãncile persoane juridice romane de reprezentante şi sucursale sau de alte sedii secundare în strãinãtate

ART. 24
În cazul deschiderii în strãinãtate a unei reprezentante, sucursale sau a unui alt sediu secundar, cererea de aprobare semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii va fi însoţitã de:
a) hotãrârea organului statutar, din care sa rezulte:
- operaţiunile care urmeazã a fi desfãşurate de sediul secundar (care nu pot excede obiectului de activitate al bãncii, asa cum a fost autorizat de Banca Nationala a României);
- capitalul de dotare al sediului secundar (dacã este cazul);
- identitatea conducãtorilor sediului secundar;
- adresa sediului secundar;
b) studiul de fezabilitate, din care sa rezulte oportunitatea deschiderii respectivului sediu secundar şi care sa cuprindã informaţii cu privire la sistemul de supraveghere bancarã, legislaţia privind secretul bancar şi prevenirea spalarii banilor, standardele privind cunoaşterea clientelei, existente în ţara în care se intenţioneazã deschiderea sediului secundar;
c) curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar ale conducãtorilor desemnaţi ai sediului secundar.
ART. 25
La acordarea aprobãrii prealabile, în aplicarea dispoziţiilor prezentei secţiuni, se vor avea în vedere şi reglementãrile valutare privind autorizarea transferului de capital.

SECŢIUNEA VII
Auditorul independent

ART. 26
Fiecare banca persoana juridicã romana va avea un auditor independent, numit în conformitate cu prevederile <>art. 61 din Legea nr. 58/1998 şi aprobat de Banca Nationala a României.
ART. 27
În cazul schimbãrii auditorului independent, cererea de aprobare semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.

CAP. 3
Notificãri

ART. 28
Bãncile persoane juridice romane vor notifica Bãncii Naţionale a României, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii mentiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului, modificãrile privind:
a) schimbarea unui conducãtor aprobat de pe o funcţie de conducere pe o alta funcţie de conducere;
b) cenzorii şi cenzorii supleanţi;
c) actul constitutiv, altele decât cele supuse aprobãrii prealabile;
d) reţeaua de sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile cap. IV din prezentele norme.
ART. 29
În cazurile prevãzute la art. 28 lit. a)-c) din prezentele norme, notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar referitoare la modificarea respectiva şi de copia de pe documentul care atesta înscrierea mentiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului.
ART. 30
În cazul schimbãrii unui conducãtor de pe o funcţie de conducere pe o alta funcţie de conducere se va prezenta şi o declaraţie sub semnatura persoanei în cauza, prin care sa se confirme ca informaţiile cuprinse în documentaţia existenta în evidentele Bãncii Naţionale a României nu au suferit modificãri sau, dupã caz, sa se comunice modificãrile intervenite.
Persoanele desemnate în calitate de cenzor trebuie sa îndeplineascã condiţiile prevãzute de lege; pentru aceste persoane, notificarea va fi însoţitã şi de documentaţia prevãzutã pentru cenzori în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
ART. 31
În termen de 5 zile de la data începerii efectuãrii de operaţiuni bancare, conform obiectului de activitate autorizat, banca va notifica acest lucru Bãncii Naţionale a României şi va transmite acesteia reglementãrile interne, aprobate de organele statutare, privind desfãşurarea operaţiunilor cu care şi-a început activitatea şi cele privind constituirea comitetului de risc, a comitetului de administrare a activelor şi pasivelor şi a comitetului de credite, prevãzute de lege, din care sa rezulte atribuţiile, procedura de lucru şi componenta acestora, conform cerinţelor cuprinse în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
Pe mãsura extinderii activitãţii cu efectuarea altor operaţiuni bancare, în limita obiectului de activitate autorizat, banca va transmite Bãncii Naţionale a României reglementãrile interne corespunzãtoare, aprobate de organele statutare, în termen de 5 zile de la data începerii efectuãrii operaţiunilor respective.
Modificãrile operate în reglementãrile proprii se vor notifica Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la aprobarea acestora de cãtre organele statutare ale bãncii şi vor deveni aplicabile de la data notificãrii.
Reglementãrile interne ale bãncii trebuie sa prevadã cel puţin metodologia de identificare şi cuantificare a riscurilor specifice activitãţii bancare, modalitãţile de acoperire a acestora şi procedura de aprobare a operaţiunilor în funcţie de riscurile asociate acestora.
ART. 32
Sucursalele bãncilor strãine vor notifica, în termen de 10 zile de la realizarea lor, modificãrile privind:
a) schimbarea unui conducãtor de pe o funcţie de conducere pe o alta funcţie de conducere în cadrul sucursalei; în acest caz se vor aplica în mod corespunzãtor prevederile art. 30 alin. 1;
b) persoana sau persoanele care, potrivit <>art. 60 din Legea nr. 58/1998 , urmeazã sa verifice şi sa semneze bilanţul sucursalei; pentru aceste persoane va fi prezentatã documentaţia prevãzutã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României, din care sa rezulte îndeplinirea condiţiilor prevãzute în aceste norme;
c) capitalul de dotare, cu excepţia modificãrilor supuse aprobãrii prealabile potrivit art. 2 alin. 2;
d) reţeaua de sedii secundare de pe teritoriul României, potrivit cap. IV din prezentele norme.
Notificarea va fi însoţitã şi de hotãrârea organului statutar referitoare la respectivele modificãri.
Hotãrârea privind reducerea capitalului de dotare trebuie sa respecte nivelul minim prevãzut în reglementãrile Bãncii Naţionale a României, şi sa arate motivele pentru care se face reducerea şi modalitatea de realizare a acesteia.
Reducerea capitalului de dotare se poate realiza fie prin retragerea de cãtre banca strãinã a unei pãrţi din fondurile puse la dispoziţie sucursalei cu caracter permanent sub forma de capital de dotare, fie prin acoperirea pierderilor la nivelul sucursalei, realizate în exerciţiile financiare precedente şi/sau la încheierea exerciţiului financiar.
ART. 33
Bãncile strãine care au fost autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României printr-o sucursala vor notifica Bãncii Naţionale a României, în termen de 30 de zile de la realizarea lor, modificãrile privind:
a) denumirea şi sediul social al bãncii strãine;
b) orice situaţie a bãncii strãine, rezultatã din acţiuni de fuziune sau dizolvare (în aceste situaţii, se vor prezenta şi documentele necesare din partea autoritãţii de supraveghere din ţara de origine).
Anual, bãncile strãine vor transmite Bãncii Naţionale a României informaţii privind situaţia lor financiarã (raport anual).

CAP. 4
Reţeaua teritorialã

ART. 34
Deschiderea de sedii secundare pe teritoriul României de cãtre bãncile persoane juridice romane şi desfiinţarea acestora vor fi notificate Bãncii Naţionale a României, împreunã cu hotãrârea organului statutar referitoare la aceasta, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii în registrul comerţului a mentiunilor corespunzãtoare.
ART. 35
Persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei bãnci trebuie sa aibã o buna reputaţie, studii superioare economice sau juridice şi experienta de cel puţin 3 ani în domeniul financiar-bancar, în cazul conducãtorilor sediilor secundare, cãrora le-au fost delegate competente privind aprobarea de credite şi, respectiv, de cel puţin 1 an, în cazul conducãtorilor celorlalte sedii secundare.
Evaluarea calitãţii acestor persoane se va face pe baza criteriilor specifice prevãzute pentru administratorii bãncilor. Pentru îndeplinirea condiţiei de experienta profesionalã prevãzute la alin. 1 persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei bãnci trebuie sa fi lucrat în una sau mai multe dintre entitatile prevãzute în anexa nr. 9 la Normele privind autorizarea bãncilor, într-un compartiment a cãrui activitate este relevanta pentru specificul entitatii respective, sau sa fi asigurat conducerea efectivã a unei astfel de entitãţi.
Nu vor putea fi desemnate în aceasta calitate persoanele care sunt supuse vreunei interdicţii de a conduce o instituţie financiar-bancarã, persoanele cãrora li s-a retras aprobarea de cãtre Banca Nationala a României, potrivit <>art. 69 din Legea nr. 58/1998 , sau care au fost înlocuite, potrivit art. 70 din aceeaşi lege, ca urmare a unei mãsuri de remediere luate de o banca.
ART. 36
În cazul deschiderii unui sediu secundar, se vor comunica Bãncii Naţionale a României:
a) statutul sediului secundar (sucursala, agenţie etc.);
b) adresa completa şi numãrul de telefon şi/sau de fax ale sediului secundar;
c) identitatea persoanei desemnate sa asigure conducerea sediului secundar, însoţitã de curriculum vitae şi de certificatul de cazier judiciar;
d) copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în cazul deschiderii unei sucursale, respectiv de pe cererea de înscriere a mentiunilor, în cazul deschiderii altor sedii secundare cãrora nu li s-a conferit statut de sucursala.
Orice modificare a elementelor menţionate la alin. 1 va fi notificatã Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data producerii acesteia.
ART. 37
Sucursalele Bãncii Naţionale a României vor deschide conturi pentru sediile secundare ale bãncilor numai pe baza comunicãrii privind deschiderea sediului secundar respectiv, primitã din partea Direcţiei generale autorizare, reglementare şi supraveghere prudentiala a societãţilor bancare.
ART. 38
Bãncile vor lua mãsurile prudentiale care se impun pentru limitarea riscurilor implicate de extinderea reţelei de sucursale şi de alte sedii secundare.
ART. 39
În situaţiile în care Banca Nationala a României va constata o evoluţie necorespunzãtoare a indicatorilor de prudenta bancarã ai unei bãnci, va putea interzice acesteia extinderea libera a reţelei de sucursale şi de alte sedii secundare, orice deschidere de sedii secundare noi urmând a fi supusã aprobãrii prealabile.
ART. 40
Bãncile cu sediul în strãinãtate pot deschide sucursale pe teritoriul României în condiţiile stabilite prin Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
Deschiderea de cãtre bãncile strãine a unor sedii secundare în subordinea sucursalei lor din România se va notifica Bãncii Naţionale a României, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 34, 35 şi 36 din prezentele norme.
În cazul deschiderii sediului secundar, pe baza hotãrârii conducerii sucursalei din România a bãncii strãine, se va prezenta şi acordul bãncii strãine.
Prevederile art. 38 şi 39 din prezentele norme sunt aplicabile şi în cazul extinderii reţelei teritoriale a sucursalelor bãncilor strãine.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 41
Cererile de aprobare şi notificãrile privind modificãrile în situaţia bãncii menţionate în prezentele norme, precum şi documentaţia aferentã, împreunã cu hotãrârea organelor statutare în problema respectiva, se vor transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia generalã autorizare, reglementare şi supraveghere prudentiala a societãţilor bancare.
Documentaţia trebuie sa fie prezentatã în limba romana.
Pentru documentele redactate într-o limba strãinã va fi prezentatã şi traducerea legalizatã a acestora.
Documentele emise sau legalizate de o autoritate strãinã vor fi supralegalizate în condiţiile prevãzute de lege ori vor purta apostila prevãzutã de Convenţia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale strãine, adoptatã la Haga la 5 octombrie 1961. În cazul în care se invoca o situaţie de inlaturare a acestor cerinţe, se va prezenta o confirmare în acest sens din partea autoritãţilor romane sau strãine competente, sarcina probei revenind celui care invoca o asemenea situaţie.
ART. 42
În scopul aplicãrii corespunzãtoare a prezentelor norme, Banca Nationala a României poate solicita bãncilor orice alte documente şi informaţii, dacã cele prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
ART. 43
Banca Nationala a României va putea respinge o cerere de aprobare înaintatã potrivit prezentelor norme, dacã nu sunt îndeplinite cerinţele legii şi ale normelor date în aplicarea acesteia.
În cazul modificãrilor în situaţia bãncii supuse notificãrii, care nu sunt conforme legii sau reglementãrilor emise în aplicarea acesteia, Banca Nationala a României va dispune remedierea deficienţelor existente. În cazul în care acestea nu sunt remediate în termenul stabilit de Banca Nationala a României, devin incidente prevederile art. 45.
Prevederile alin. 2 se aplica în mod corespunzãtor şi în situaţiile în care, pe baza analizei efectuate, Banca Nationala a României constata ca normele interne ale bãncii nu îndeplinesc condiţiile prevãzute la art. 31.
ART. 44
Hotãrârea Bãncii Naţionale a României cu privire la aprobarea sau respingerea unei cereri înaintate potrivit prezentelor norme va fi comunicatã în scris solicitantului, împreunã cu motivele care au stat la baza acesteia, în cazul respingerii cererii.
ART. 45
Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 69 din Legea nr. 58/1998 şi/sau a mãsurilor prevãzute la art. 70 din aceeaşi lege.
În cazul actionarilor semnificativi care nu au solicitat sau au solicitat şi nu au obţinut aprobarea prealabilã pentru acţiunile pe care le deţin, se vor aplica prevederile <>art. 73 din Legea nr. 58/1998 , termenul de 3 luni începând sa curgã de la data comunicãrii hotãrârii Bãncii Naţionale a României de respingere a cererii de aprobare a participatiei acţionarului semnificativ, iar în cazul în care nu s-a solicitat o asemenea aprobare, de la data comunicãrii actului prin care Banca Nationala a României dispune acţionarului semnificativ vânzarea acţiunilor deţinute peste participaţia aprobatã de Banca Nationala a României.
În cazul în care se constata ca fondurile utilizate pentru efectuarea vãrsãmintelor la capitalul social al bãncii de cãtre actionarii semnificativi reprezintã sume împrumutate de aceştia ori sume puse la dispoziţia lor de alte persoane fizice sau juridice, vor fi aplicate în mod corespunzãtor prevederile <>art. 73 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 .
ART. 46
În cazul în care Banca Nationala a României constata ca actionarii, conducãtorii şi administratorii aprobaţi ai unei bãnci nu mai îndeplinesc condiţiile prevãzute de lege şi de reglementãrile emise în aplicarea acesteia, Banca Nationala a României va proceda la retragerea aprobãrii, conform prevederilor <>art. 69 şi 70 din Legea nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sau, dupã caz, la retragerea autorizaţiei bãncii, conform prevederilor art. 16 din aceeaşi lege.
În conformitate cu prevederile <>art. 27 din Legea nr. 58/1998 , persoana cãreia i s-a retras aprobarea în calitate de conducãtor al unei bãnci decade şi din calitatea de administrator.
ART. 47
În conformitate cu dispoziţiile <>art. 3^2 din Legea nr. 58/1998 , astfel cum a fost modificatã prin <>Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 137/2001 , Banca Nationala a României poate decide asupra grupurilor de persoane care acţioneazã împreunã şi care deţin o participaţie de cel puţin 5% din capitalul social al bãncii. În aceste cazuri Banca Nationala a României va dispune mãsura suspendãrii exerciţiului dreptului de vot al actionarilor constituiţi în grup şi va solicita depunerea cererii de aprobare a grupului ca acţionar semnificativ, cu precizarea termenului în care trebuie prezentatã aceasta; cererea va fi însoţitã de documentaţia corespunzãtoare pentru fiecare dintre persoanele constituite în grup.
Dacã documentaţia necesarã aprobãrii nu este prezentatã în termenul stabilit la alin. 1 sau nu s-a obţinut aprobarea Bãncii Naţionale a României, se aplica în mod corespunzãtor prevederile art. 45 alin. 2.
ART. 48
În cazurile în care se constata ca persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei bãnci nu îndeplinesc condiţiile de reputaţie, pregãtire şi experienta profesionalã prevãzute de prezentele norme, Banca Nationala a României va dispune mãsura înlocuirii acestora.
ART. 49
Prezentele norme intra în vigoare la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Începând cu aceeaşi data se abroga <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 2/1992 privind modificarea situaţiei societãţilor bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie 1992, <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 7/1993 privind deschiderea de unitãţi teritoriale de cãtre societãţile bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 28 decembrie 1993, şi Precizãrile Bãncii Naţionale a României nr. III/7.028/1996 privind reflectarea în contabilitate de cãtre societãţile bancare, a principalelor operaţiuni decurgând din aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea şi completarea reglementãrilor referitoare la majorarea capitalului social al societãţilor bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 234 bis din 8 septembrie 1997.

--------
NOTA:
Redam mai jos prevederile <>art. II şi III din Normele Bãncii Naţionale a României nr. 5/2002 :
Art. II. - Evaluarea cererilor de aprobare prealabilã nesolutionate la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme se va face avându-se în vedere condiţiile prevãzute de <>Legea bancarã nr. 58/1998 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cerinţele prevãzute de <>Normele nr. 3/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentele norme.
Banca Nationala a României va evalua cererile de aprobare prealabilã prevãzute la alin. 1 pe baza documentaţiei prezentate în conformitate cu reglementãrile în vigoare la data depunerii cererii, putând solicita orice documente şi informaţii suplimentare, dacã cele prezentate nu sunt suficiente pentru a determina dacã sunt îndeplinite condiţiile prevãzute de noile reglementãri.
Art. III. - Persoanele care la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme asigura conducerea unui sediu secundar al unei bãnci/sucursale a unei bãnci strãine şi nu îndeplinesc condiţia de experienta profesionalã prevãzutã la <>art. 32*) din Normele nr. 3/1999 , astfel cum a fost modificat prin prezentele norme, vor fi înlocuite în termen de doua luni de la aceasta data, cu excepţia cazurilor în care aceasta condiţie se va îndeplini prin trecerea termenului de doua luni. Dupã împlinirea termenului Banca Nationala a României va putea aplica sancţiunile prevãzute de lege.



────────────
*) Ca urmare a renumerotarii textului, în forma republicatã a <>Normelor Bãncii Naţionale a României nr. 3/1999 , art. 32 a devenit art. 35.






ANEXA 1

Se va completa în cazul cererilor de majorare a capitalului social
prin utilizarea surselor prevãzute la <>art. 41 din Legea nr. 58/1998 .

Informaţii cu privire la nivelul actual al capitalului social
┌──────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────
│Nivelul actual al capitalului social: │ Suma (mii lei) │
│- capitalul social subscris; │ │
│- capitalul social vãrsat. │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│Valoarea nominalã a unei acţiuni │ (lei) │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│Numãrul de acţiuni │ (nr.) │
├──────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│Documentul care atesta efectuarea formalitãţilor │ (tipul documentului, │
│legale de evidentiere a capitalului social actual │ numãrul şi data │
│la oficiul registrului comerţului. │ înregistrãrii) │
└──────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘

Informaţii cu privire la sursele utilizate pentru majorarea
capitalului social
┌───────────────────────────────────────────┬───┬──────────────────┬───────────┐
│ │Nr.│ Suma │Suma care │
│ Sursa │rd.│ evidenţiatã │urmeazã │
│ │ │ în contabilitate │ a fi │
│ │ │ (mii lei) │utilizata │
│ │ │ │pentru │
│ │ │ │majorarea │
│ │ │ │capitalului│
│ │ │ │social │
│ │ │ │(mii lei) │
├───────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────┴───────────┤
│a) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea primelor de emisiune │
│sau de aport şi a altor prime legate de capital, integral │
│încasate, rãmase dupã plata şi acoperirea cheltuielilor neamortizate, │
│efectuate cu astfel de operaţiuni │
├───────────────────────────────────────────┬───┬──────────────────┬───────────┤
│Prime legate de capital (simbol cont │ │ │ │
│511) total, │ 1 │ │ │
│din care: │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Prime de emisiune sau de aport │ │ │ │
│(simbol cont │ 2 │ │ │
│5111) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Prime de fuziune, de sciziune, │ │ │ │
│de conversie │ 3 │ │ │
│(simbol cont 5112) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Alte prime (simbol cont 5119 - cu indicarea│ 4 │ │ │
│categoriilor de prime) │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────┴───────────┤
│b) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea dividendelor din │
│profitul net cuvenit actionarilor dupã plata impozitului pe │
│dividende potrivit legii, existente în sold potrivit ultimului bilanţ │
│contabil (aceasta sursa poate fi folositã pentru majorarea capitalului social │
│numai în condiţiile în care se utilizeazã în totalitate dividendele │
│repartizate din rezultatul net înregistrat anual) │
├───────────────────────────────────────────┬───┬──────────────────┬───────────┤
│Dividende de plata (simbol cont 354) │ │ │ │
│total, din care: │ 5 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Dividende dupã plata impozitului │ │ │ │
│pe dividende │ 6 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────┴───────────┤
│c) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor │
│constituite pe seama primelor de emisiune sau de aport şi a │
│altor prime legate de capital, integral încasate, rãmase dupã plata │
│şi acoperirea cheltuielilor neamortizate cu astfel de operaţiuni │
├───────────────────────────────────────────┬───┬──────────────────┬───────────┤
│Alte rezerve (simbol cont 519) total, │ │ │ │
│din care: │ 7 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Rezerve constituite pe seama primelor de │ 8 │ │ │
│emisiune sau de aport şi a altor prime │ │ │ │
│legate de capital │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────┴───────────┤
│d) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor din │
│influentele de curs valutar aferente aprecierii disponibilitãţilor │
│în valuta reprezentând capital social în valuta, existente în sold potrivit │
│ultimului bilanţ contabil │
├───────────────────────────────────────────┬───┬──────────────────┬───────────┤
│Alte rezerve (simbol cont 519) total, │ │ │ │
│din care: │9 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Rezerve din influente de curs valutar │ │ │ │
│conform │10 │ │ │
│<>Hotãrârii Guvernului nr. 252/1996 , total, │ │ │ │
│din care: │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Rezerve din influente de curs valutar │11 │ │ │
│aferente aprecierii disponibilitãţilor │ │ │ │
│în valuta reprezentând │ │ │ │
│capital social vãrsat în valuta │ │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────┴───────────┤
│e) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor │
│constituite din profitul net, existente în sold potrivit ultimului bilanţ │
│contabil │
├───────────────────────────────────────────┬───┬──────────────────┬───────────┤
│Rezerve legale (simbol cont 512) total, │ │ │ │
│din care: │12 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Rezerve legale din profitul net (simbol │ │ │ │
│cont 5122) │13 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Rezerve statutare (simbol cont 513) │14 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Alte rezerve (simbol cont 519) total, │ │ │ │
│din care: │15 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Rezerve din profitul net │16 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────┴───────────┤
│f) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor provenite │
│din diferenţe favorabile din reevaluarea patrimoniului │
│(bãncile vor determina diferenţele favorabile din reevaluarea patrimoniului │
│ numai pe baza unor acte normative emise în acest scop) │
├───────────────────────────────────────────┬───┬──────────────────┬───────────┤
│Alte rezerve (simbol cont 519) total, │ │ │ │
│din care: │17 │ │ │
├───────────────────────────────────────────┼───┼──────────────────┼───────────┤
│Rezerve din diferenţe favorabile din │ │ │ │
│reevaluarea patrimoniului │18 │ │ │
└───────────────────────────────────────────┴───┴──────────────────┴───────────┘

Informaţii cu privire la nivelul capitalului social rezultat
în urma majorãrii prin utilizarea surselor menţionate la lit. a)-f)
┌───────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────┐
│Valoarea majorãrii capitalului social prin utilizarea │Suma (mii lei) │
│surselor menţionate la lit. a)-f). │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Numãrul acţiunilor aferente sumei cu care se majoreazã │ (Nr.) │
│capitalul social prin utilizarea surselor menţionate │ │
│la lit. a)-f), distribuite tuturor actionarilor existenţi. │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│Valoarea capitalului social rezultatã în urma acţiunii │ Suma (mii lei) │
│de majorare. │ │
├───────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────────┤
│ Numãrul total al acţiunilor rezultate în │ (Nr.) │
│urma acţiunii de majorare a capitalului social. │ │
└───────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────┘

Preşedinte, Conducãtorul compartimentului
............. financiar-contabil,
.............................






──────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016