Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 3 din 22 ianuarie 1999  privind modificarile in situatia bancilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 3 din 22 ianuarie 1999 privind modificarile in situatia bancilor

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 58 din 10 februarie 1999

Prezentele norme se aplica bãncilor persoane juridice romane şi sucursalelor bãncilor strãine, autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României, şi reglementeazã condiţiile în care pot fi operate modificãri în situaţia acestora, în scopul asigurãrii supravegherii prudentiale.
În temeiul prevederilor art. 26 alin. (2) lit. a) şi ale <>art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României, precum şi ale art. 25 alin. 3, art. 38, 42, art. 45 lit. h), <>art. 46, 51, 66 şi 86 din Legea bancarã nr. 58/1998 ,

Banca Nationala a României emite prezentele norme.

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Termenii şi expresiile utilizate în prezentele norme au semnificatia prevãzutã la <>art. 3 din Legea bancarã nr. 58/1998 .
De asemenea, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) aprobare prealabilã a Bãncii Naţionale a României, denumita în continuare aprobare prealabilã, este aprobarea care se solicita Bãncii Naţionale a României şi de obţinerea cãreia este condiţionatã punerea în aplicare a hotãrârii organelor statutare ale bãncii în cazurile prevãzute la art. 2 lit a), b), c) ,d), g) şi h) din prezentele norme sau exercitarea funcţiei de cãtre conducãtorii bãncii ori a dreptului de vot de cãtre actionarii semnificativi;
b) act constitutiv - contractul şi/sau statutul bãncii ori înscrisul unic purtând aceasta denumire, pe baza cãruia banca s-a constituit;
c) sedii secundare - sucursale, agenţii, reprezentante sau alte asemenea unitãţi fãrã personalitate juridicã ale bãncii;
d) hotãrârea organului statutar - hotãrârea adunãrii generale a actionarilor sau, dupã caz, a consiliului de administraţie, în cazul bãncilor persoane juridice romane, respectiv hotãrârea organelor de conducere ale bãncii strãine sau a conducerii sucursalei din România a acesteia, luatã în limitele mandatului acordat, în cazul sucursalelor bãncilor strãine.

CAP. 2
Modificãri supuse aprobãrii prealabile
ART. 2
Sunt supuse aprobãrii prealabile modificãrile în situaţia bãncilor referitoare la:
a) denumirea;
b) sediul social;
c) obiectul de activitate;
d) nivelul capitalului social;
e) actionarii semnificativi;
f) conducãtorii bãncii, în sensul desemnãrii unor noi persoane;
g) deschiderea de cãtre bãncile persoane juridice romane de reprezentante şi sucursale în strãinãtate, precum şi extinderea reţelei de sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României, în situaţia prevãzutã la art. 36 din prezentele norme;
h) auditorul independent.
În cazul sucursalelor bãncilor strãine sunt supuse aprobãrii prealabile modificãrile prevãzute la alin. 1 lit. b), c) şi f), precum şi cele privind extinderea reţelei teritoriale, conform ultimului alineat al art. 37 din prezentele norme.
ART. 3
Bãncile vor proceda la înregistrarea în registrul comerţului a mentiunilor corespunzãtoare modificãrilor care, potrivit prevederilor legale în vigoare, sunt supuse acestei formalitãţi numai dupã obţinerea aprobãrii prealabile a Bãncii Naţionale a României. O copie de pe documentul care atesta înscrierea mentiunilor respective va fi transmisã Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la efectuarea înregistrãrii.

Secţiunea I
Denumirea şi sediul social
ART. 4
În cazul stabilirii unei noi denumiri a bãncii, se vor respecta condiţiile prevãzute în normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
Cererea de aprobare a modificãrii denumirii, semnatã de unul dintre conducatori, va fi însoţitã şi de hotãrârea organului statutar privind respectiva modificare.
ART. 5
În situaţia schimbãrii sediului social al bãncii, persoana juridicã romana, sau a sediului sucursalei bãncii strãine, spaţiul destinat sa constituie noul sediu nu poate fi amplasat la subsolurile clãdirilor sau la etajele ansamblurilor de locuinţe şi trebuie sa corespundã ca suprafata, condiţii de securitate şi dotãri activitãţilor propuse a fi desfãşurate.
ART. 6
Cererea de aprobare a schimbãrii sediului social al bãncii sau a sediului sucursalei, semnatã de unul dintre conducatori, va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar privind respectiva modificare şi de dovada deţinerii cu titlu legal a spaţiului aferent sediului social/sediului, care se va materializa într-un act de proprietate încheiat în forma autenticã, transcris în registrul de transcripţiuni imobiliare de pe lângã judecãtoria unde se afla imobilul sau o copie legalizatã de pe acesta, într-un contract de închiriere sau de subinchiriere, în original sau în copie legalizatã, înregistrat la autoritatea fiscalã (în cazul contractului de subinchiriere se va prezenta şi consimţãmântul scris al proprietarului, concretizat într-o declaraţie încheiatã în forma autenticã, precum şi contractul de închiriere în original sau în copie legalizatã, înregistrat la autoritatea fiscalã) etc.
În cererea de aprobare se va preciza clar adresa spaţiului destinat sa constituie sediul social al bãncii, respectiv sediul sucursalei, şi se vor indica numerele de telefon/fax.
Orice schimbare privind denumirea strazii sau numerele de telefon/fax se va notifica Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data la care a intervenit schimbarea respectiva.

Secţiunea II
Obiectul de activitate
ART. 7
Bãncile persoane juridice romane şi sucursalele bãncilor strãine pot desfasura activitãţile prevãzute la <>art. 8 din Legea nr. 58/1998 în condiţiile arãtate la articolul respectiv, asa cum acestea au fost prevãzute în autorizaţia eliberata de cãtre Banca Nationala a României.
În cazul sucursalelor bãncilor strãine, activitãţile desfãşurate nu pot excede obiectului de activitate al bãncii strãine respective.
Orice modificare a obiectului de activitate, în sensul completãrii, reformularii sau restrângerii acestuia, este supusã aprobãrii prealabile.
În obiectul de activitate autorizat al unei bãnci persoana juridicã romana sau al sucursalei unei bãnci strãine nu vor fi incluse activitãţile pe care, potrivit prevederilor <>art. 8 din Legea nr. 58/1998 , bãncile nu le pot efectua în mod direct şi nici activitãţile care nu sunt definitorii pentru scopul în care o banca se constituie şi funcţioneazã.
ART. 8
Cererea de aprobare, semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii, va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar privind modificarea obiectului de activitate.
În cazul operaţiunilor pentru care, potrivit unor legi speciale, este necesarã şi aprobarea prealabilã (aviz) din partea altor autoritãţi, va fi prezentatã şi aceasta aprobare (aviz).

Secţiunea III
Capitalul social
ART. 9
Majorarea capitalului social, inclusiv cea realizatã pentru atingerea limitei minime a capitalului social, prevãzutã în reglementãrile Bãncii Naţionale a României, precum şi reducerea acestuia sunt supuse aprobãrii prealabile.
ART. 10
În cazul majorãrii capitalului social, cererea de aprobare semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar, din care sa rezulte:
- suma cu care urmeazã sa se majoreze capitalul social;
- nivelul capitalului social preconizat a se realiza în urma acţiunii de majorare;
- modalitatea în care se va realiza majorarea solicitatã.
ART. 11
Pentru majorarea capitalului social prin utilizarea surselor prevãzute la <>art. 41 din Legea nr. 58/1998 se va completa şi macheta prevãzutã în anexa la prezentele norme.
ART. 12
În caz de reducere a capitalului social, hotãrârea organului statutar va trebui sa respecte minimul de capital social, sa arate motivele pentru care se face reducerea şi modalitatea de realizare a acesteia.

Secţiunea IV
Acţionari semnificativi
ART. 13
Persoana care intenţioneazã sa achizitioneze o participaţie de cel puţin 5% din capitalul social al unei bãnci sau sa îşi majoreze o asemenea participaţie, astfel încât aceasta sa atinga sau sa depãşeascã niveluri reprezentând multipli de 5% din capitalul social al bãncii, trebuie sa obţinã o aprobare prealabilã.
Cererea de aprobare va fi semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii şi de persoana menţionatã la alin. 1.
Persoana care solicita o aprobare prealabilã potrivit alin. 1 trebuie sa dispunã de o situaţie patrimonialã care sa îi permitã onorarea obligaţiilor sale financiare.
Fondurile destinate vãrsãmintelor la capitalul social al bãncii, efectuate de cãtre actionarii semnificativi, nu trebuie sa provinã dintr-un credit intern.
ART. 14
Bãncile vor organiza o evidenta care sa le permitã identificarea actionarilor semnificativi. În acest scop vor solicita actionarilor lor, indiferent de cota de participare, informaţiile necesare în vederea calificãrii acestora în categoria "acţionari semnificativi", în sensul prevederilor <>art. 3 din Legea nr. 58/1998 .
ART. 15
Bãncile vor comunica de îndatã Bãncii Naţionale a României identitatea persoanelor care se încadreazã în prevederile art. 13 din prezentele norme şi vor întreprinde demersurile necesare pentru transmiterea la Banca Nationala a României a cererii şi documentaţiei necesare în vederea solicitãrii aprobãrii prealabile.
Bãncile nu vor permite persoanelor care se încadreazã în prevederile art. 13 din prezentele norme sa îşi exercite dreptul de vot corespunzãtor acţiunilor deţinute peste participaţia aprobatã de Banca Nationala a României, sub sancţiunea nulitãţii hotãrârii respective, dacã fãrã votul aferent acestor acţiuni nu s-ar fi obţinut majoritatea cerutã.
ART. 16
Documentaţia aferentã cererilor de aprobare este cea prevãzutã pentru fondatori în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
În acest caz vor fi avute în vedere criteriile şi condiţiile prevãzute în normele privind autorizarea bãncilor.
ART. 17
Anual, în termen de 6 luni de la încheierea exerciţiului financiar-contabil precedent, bãncile vor transmite Bãncii Naţionale a României informaţii financiare în legatura cu actionarii semnificativi (bilanţ contabil pentru persoanele juridice şi declaraţie de venit, în forma prezentatã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României, pentru persoanele fizice). Aceasta obligaţie nu priveşte actionarii semnificativi care sunt bãnci, persoane juridice romane.
Trimestrial, în termen de 15 zile de la încheierea trimestrului, bãncile vor comunica Bãncii Naţionale a României o situaţie a actionarilor semnificativi (identitatea, domiciliul şi cetãţenia, în cazul persoanelor fizice, naţionalitatea şi sediul, în cazul persoanelor juridice, suma, numãrul de acţiuni deţinute şi procentul participatiei la capitalul social).

Secţiunea V
Conducãtorii bãncii
ART. 18
Conducãtorii bãncii trebuie sa îndeplineascã condiţiile de onorabilitate, pregãtire şi experienta profesionalã prevãzute la <>art. 25 din Legea nr. 58/1998 .
Nu vor putea fi numite conducatori ai unei bãnci persoanele care sunt supuse vreunei interdicţii de a conduce o instituţie financiar-bancarã sau care se afla în una dintre situaţiile prevãzute la <>art. 27 alin. 2 lit. b) şi c) din Legea nr. 58/1998 ori într-o alta situaţie de incompatibilitate prevãzutã de legislaţia în vigoare.
În aprecierea calificãrii profesionale a conducãtorilor vor fi avute în vedere condiţiile stabilite prin Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
ART. 19
Documentaţia aferentã cererii de aprobare semnate de unul dintre conducãtorii bãncii este prevãzutã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României; ea va fi însoţitã şi de hotãrârea organului statutar.
ART. 20
Schimbarea unui conducãtor de pe o funcţie de conducere (preşedinte/vicepreşedinte) pe o alta funcţie de conducere nu este supusã aprobãrii prealabile.
În cazul elib erarii din funcţie a unui conducãtor, banca va comunica Bãncii Naţionale a României şi motivele care au stat la baza deciziei respective.
ART. 21
În situaţia în care, din diferite motive, nu mai sunt îndeplinite cerinţele legale privind numãrul conducãtorilor bãncii sau cetãţenia acestora, prevãzute la art. 3 lit. h) şi, respectiv, la <>art. 25 alin. 1 din Legea nr. 58/1998 şi, în conformitate cu dispoziţiile legale şi/sau statutare, aceste cerinţe nu pot fi îndeplinite altfel, banca va convoca de îndatã adunarea generalã a actionarilor, care va proceda la numirea altor persoane în calitate de conducatori.
Completarea numãrului de conducatori, cu respectarea condiţiei privind cetãţenia acestora, se va realiza în termen de cel mult 3 luni de la data apariţiei situaţiei prevãzute la alin. 1.
Dispoziţiile alin. 1 şi 2 se aplica în mod corespunzãtor şi în cazul sucursalelor bãncilor strãine.

Secţiunea VI
Deschiderea de cãtre bãncile persoane juridice romane de reprezentante şi sucursale sau de alte sedii secundare în strãinãtate
ART. 22
În cazul deschiderii în strãinãtate a unei reprezentante, sucursale sau a unui alt sediu secundar, cererea de aprobare semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii va fi însoţitã de:
a) hotãrârea organului statutar, din care sa rezulte:
- operaţiunile care urmeazã a fi desfãşurate de sediul secundar (care nu pot excede obiectului de activitate al bãncii, asa cum a fost autorizat de Banca Nationala a României);
- capitalul de dotare al sediului secundar (dacã este cazul);
- identitatea conducãtorilor sediului secundar;
- adresa sediului secundar;
b) studiul de fezabilitate din care sa rezulte şi rentabilitatea deschiderii respectivului sediu secundar;
c) curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar ale conducãtorilor desemnaţi ai sediului secundar.
ART. 23
La acordarea aprobãrii prealabile, în aplicarea dispoziţiilor prezentei secţiuni, se vor avea în vedere şi reglementãrile valutare privind autorizarea transferului de capital.

Secţiunea VII
Auditorul independent
ART. 24
Fiecare banca persoana juridicã romana va avea un auditor independent, numit în conformitate cu prevederile <>art. 61 din Legea nr. 58/1998 şi aprobat de Banca Nationala a României.
ART. 25
În cazul schimbãrii auditorului independent, cererea de aprobare semnatã de unul dintre conducãtorii bãncii va fi însoţitã de documentaţia prevãzutã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.

CAP. 3
Notificãri
ART. 26
Bãncile persoane juridice romane vor notifica Bãncii Naţionale a României, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii mentiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului, modificãrile privind:
a) componenta consiliului de administraţie, alta decât cea supusã aprobãrii prealabile potrivit art. 2 din prezentele norme, inclusiv schimbarea unui conducãtor de pe o funcţie de conducere (preşedinte/vicepreşedinte) pe o alta funcţie de conducere;
b) cenzorii şi cenzorii supleanţi;
c) actul constitutiv, altul decât cel supus aprobãrii prealabile;
d) reţeaua de sucursale şi alte sedii secundare pe teritoriul României, în conformitate cu prevederile cap. IV din prezentele norme.
Modificãrile operate în reglementãrile proprii ale bãncii, referitoare la desfãşurarea activitãţii, se vor notifica Bãncii Naţionale a României în termen de 10 zile de la realizarea acestora.
ART. 27
În cazurile prevãzute la art. 26 lit. a)-c) din prezentele norme, notificarea va fi însoţitã de hotãrârea organului statutar referitoare la modificarea respectiva şi de copia de pe documentul care atesta înscrierea mentiunilor corespunzãtoare în registrul comerţului.
ART. 28
Pentru persoanele nominalizate în calitate de administrator sau de cenzor se vor avea în vedere criteriile şi condiţiile prevãzute a fi îndeplinite potrivit Normelor privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
Pentru aceste persoane notificarea va fi însoţitã şi de datele şi informaţiile precizate în Normele privind autorizarea bãncilor. În cazul schimbãrii unui conducãtor de pe o funcţie de conducere (preşedinte/vicepreşedinte) pe o alta funcţie de conducere, se va prezenta chestionarul cuprins în anexa nr. 4 la Normele privind autorizarea bãncilor, actualizat.
ART. 29
Sucursalele bãncilor strãine vor notifica Bãncii Naţionale a României, în termen de 10 zile de la realizarea lor, modificãrile privind:
a) schimbarea unui conducãtor de pe o funcţie de conducere (director/director adjunct) pe o alta funcţie de conducere; în acest caz va fi prezentat chestionarul cuprins în anexa nr. 4 la Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României, actualizat;
b) persoanele care, potrivit <>art. 60 din Legea nr. 58/1998 , urmeazã sa verifice şi sa semneze bilanţul sucursalei; pentru aceste persoane va fi prezentatã documentaţia prevãzutã în Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României, din care sa rezulte îndeplinirea condiţiilor prevãzute în aceste norme;
c) capitalul de dotare (în caz de majorare, se va preciza sursa utilizata pentru aceasta);
d) reţeaua de sedii secundare de pe teritoriul României, potrivit cap. IV din prezentele norme.
Notificarea va fi însoţitã şi de hotãrârea organului statutar referitoare la respectivele modificãri.
ART. 30
Bãncile strãine care au fost autorizate sa funcţioneze pe teritoriul României printr-o sucursala vor notifica Bãncii Naţionale a României, în termen de 30 de zile de la realizarea lor, modificãrile privind:
a) denumirea şi sediul social ale bãncii strãine;
b) orice situaţie a bãncii strãine rezultatã din acţiuni de fuziune sau dizolvare (în aceste situaţii, se vor prezenta şi documentele necesare din partea autoritãţii de supraveghere din ţara de origine).
Anual, bãncile strãine vor transmite Bãncii Naţionale a României informaţii privind situaţia lor financiarã (raport anual).

CAP. 4
Reţeaua teritorialã
ART. 31
Deschiderea de sedii secundare pe teritoriul României de cãtre bãncile persoane juridice romane şi desfiinţarea acestora vor fi notificate Bãncii Naţionale a României, împreunã cu hotãrârea organului statutar referitoare la aceasta, în termen de 5 zile de la data înregistrãrii în registrul comerţului a mentiunilor corespunzãtoare.
ART. 32
Persoanele desemnate sa asigure conducerea unui sediu secundar al unei bãnci trebuie sa aibã onorabilitatea corespunzãtoare, studii superioare şi vechime de cel puţin un an în domeniul financiar-bancar.
Nu vor putea fi desemnate în aceasta calitate persoanele care sunt supuse vreunei interdicţii de a conduce o instituţie financiar-bancarã, persoanele cãrora li s-a retras aprobarea de cãtre Banca Nationala a României, potrivit <>art. 69 din Legea nr. 58/1998 , sau care au fost înlocuite, potrivit art. 70 din aceeaşi lege, ca urmare a unei mãsuri de remediere luate de o banca.
ART. 33
În cazul deschiderii unui sediu secundar, se vor comunica Bãncii Naţionale a României:
a) statutul sediului secundar (sucursala, agenţie etc.);
b) adresa completa şi numãrul de telefon şi/sau de fax ale sediului secundar;
c) identitatea persoanei desemnate sa asigure conducerea sediului secundar, însoţitã de curriculum vitae şi de certificatul de cazier judiciar;
d) copie de pe certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului, în cazul deschiderii unei sucursale, respectiv de pe cererea de înscriere a mentiunilor, în cazul deschiderii altor sedii secundare cãrora nu li s-a conferit statut de sucursala.
Orice modificare a elementelor menţionate la alin. 1 va fi notificatã Bãncii Naţionale a României în termen de 5 zile de la data producerii acesteia.
ART. 34
Sucursalele Bãncii Naţionale a României vor deschide conturi pentru sediile secundare ale bãncilor numai pe baza comunicãrii privind deschiderea sediului secundar respectiv, primitã din partea Direcţiei generale autorizare, reglementare şi supraveghere prudentiala a societãţilor bancare.
ART. 35
Bãncile vor lua mãsurile prudentiale care se impun pentru limitarea riscurilor implicate de extinderea reţelei de sucursale şi de alte sedii secundare.
ART. 36
În situaţiile în care Banca Nationala a României va constata o evoluţie necorespunzãtoare a indicatorilor de prudenta bancarã ai unei bãnci, va putea interzice acesteia extinderea libera a reţelei de sucursale şi de alte sedii secundare, orice deschidere de sedii secundare noi urmând a fi supusã aprobãrii prealabile.
ART. 37
Bãncile cu sediul în strãinãtate pot deschide sucursale pe teritoriul României în condiţiile stabilite prin Normele privind autorizarea bãncilor, emise de Banca Nationala a României.
Deschiderea de cãtre bãncile strãine a unor sedii secundare în subordinea sucursalei lor din România se va notifica Bãncii Naţionale a României, cu aplicarea corespunzãtoare a prevederilor art. 31, 32 şi 33 din prezentele norme.
În cazul deschiderii sediului secundar, pe baza hotãrârii conducerii sucursalei din România a bãncii strãine, se va prezenta şi acordul bãncii strãine.
Prevederile art. 35 şi 36 din prezentele norme sunt aplicabile şi în cazul extinderii reţelei teritoriale a sucursalelor bãncilor strãine.

CAP. 5
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 38
Cererile de aprobare şi notificãrile privind modificãrile în situaţia bãncii, menţionate în prezentele norme, precum şi documentaţia aferentã, împreunã cu hotãrârea organelor statutare în problema respectiva, se vor transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia generalã autorizare, reglementare şi supraveghere prudentiala a societãţilor bancare.
Documentaţia trebuie sa fie prezentatã în limba romana.
Pentru documentele redactate într-o limba strãinã va fi prezentatã şi traducerea legalizatã a acestora.
Documentele întocmite sau legalizate de o autoritate strãinã vor fi supralegalizate în condiţiile prevãzute de legislaţia romana cu privire la reglementarea raporturilor de drept internaţional privat.
ART. 39
În cazul cererilor de aprobare privind deschiderea de cãtre o banca persoana juridicã romana a unor reprezentante, sucursale sau a altor sedii secundare în strãinãtate, documentaţia necesarã pentru autorizarea transferului de capital, prevãzutã de reglementãrile valutare, se va transmite Bãncii Naţionale a României - Direcţia generalã operaţiuni monetare, valutare şi de credit.
ART. 40
În scopul aplicãrii corespunzãtoare a prezentelor norme, Banca Nationala a României poate solicita bãncilor orice alte documente şi informaţii, dacã cele prezentate sunt incomplete sau insuficiente.
ART. 41
Hotãrârea Bãncii Naţionale a României cu privire la aprobarea sau respingerea unei cereri înaintate potrivit prezentelor norme va fi comunicatã în scris solicitantului, împreunã cu motivele care au stat la baza acesteia, în cazul respingerii cererii.
ART. 42
Cererile de aprobare înaintate Bãncii Naţionale a României conform <>Normelor Bãncii Naţionale a României nr. 2/1992 privind modificarea situaţiei societãţilor bancare, nesolutionate pana la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme, se supun prevederilor prezentelor norme.
În acest sens, cererile care nu sunt conforme dispoziţiilor <>Legii nr. 58/1998 şi prevederilor prezentelor norme pot fi completate sau modificate în maximum 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.
ART. 43
Bãncile persoane juridice romane şi sucursalele bãncilor strãine, ale cãror organizare, administrare şi operaţiuni nu sunt conforme cu prevederile <>Legii nr. 58/1998 sau ale prezentelor norme, trebuie sa se conformeze acestor prevederi în termen de 60 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme.
În acest sens, în termenul menţionat la alin. 1 bãncile persoane juridice romane şi sucursalele bãncilor strãine vor proceda, dupã caz, la alegerea sau schimbarea persoanelor desemnate în calitate de conducãtor, administrator, cenzor, auditor independent, a celor numite potrivit <>art. 60 din Legea nr. 58/1998 şi a celor care asigura conducerea sediilor secundare, la organizarea comitetelor prevãzute de lege şi a sistemului de control intern, la modificarea actului constitutiv şi a reglementãrilor interne, la asigurarea conformitatii operaţiunilor desfãşurate cu prevederile legale şi regulamentare menţionate la alin. 1.
ART. 44
Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sancţiunilor prevãzute la <>art. 69 din Legea nr. 58/1998 şi/sau a mãsurilor prevãzute la art. 70 din aceeaşi lege.
În cazul actionarilor semnificativi care nu au solicitat sau au solicitat şi nu au obţinut aprobarea prealabilã pentru acţiunile pe care le deţin, se vor aplica prevederile <>art. 73 din Legea nr. 58/1998 , termenul de 3 luni începând sa curgã de la data comunicãrii hotãrârii Bãncii Naţionale a României de respingere a cererii de aprobare a participatiei acţionarului semnificativ, iar în cazul în care nu s-a solicitat o asemenea aprobare, de la data comunicãrii actului prin care Banca Nationala a României dispune acţionarului semnificativ vânzarea acţiunilor deţinute peste participaţia aprobatã de Banca Nationala a României.
În cazul în care se constata ca sursa fondurilor utilizate pentru efectuarea vãrsãmintelor de cãtre actionarii semnificativi este un credit intern, vor fi aplicate în mod corespunzãtor prevederile <>art. 73 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 .
ART. 45
Prezentele norme intra în vigoare la data publicãrii lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Începând cu aceeaşi data se abroga <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 2/1992 privind modificarea situaţiei societãţilor bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie 1992, <>Normele Bãncii Naţionale a României nr. 7/1993 privind deschiderea de unitãţi teritoriale de cãtre societãţile bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 28 decembrie 1993, şi Precizãrile Bãncii Naţionale a României nr. III/7.028/1996 privind reflectarea în contabilitate, de cãtre societãţile bancare, a principalelor operaţiuni decurgând din aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 40/1996 privind modificarea şi completarea reglementãrilor referitoare la majorarea capitalului social al societãţilor bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 234 bis din 8 septembrie 1997.

PREŞEDINTELE
CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
AL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISARESCU,
GUVERNATOR


ANEXA 1


────────────

Se va completa în cazul cererilor de majorare a capitalului social prin utilizarea surselor prevãzute la <>art. 41 din Legea nr. 58/1998 .






Informaţii cu privire la nivelul actual al capitalului social
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nivelul actual al capitalului social: Suma (mii lei)
- capitalul social subscris
- capitalul social vãrsat
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Valoarea nominalã a unei acţiuni (lei)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul de acţiuni (nr.)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Documentul care atesta efectuarea formalitãţilor legale (tipul documentului,
de evidentiere a capitalului social actual la oficiul numãrul şi data
registrului comerţului înregistrãrii)

───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Informaţii cu privire la sursele utilizate pentru majorarea capitalului social
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Suma Suma care urmeazã
Sursa Nr. evidenţiatã a fi utilizata
rd. în contabilitate pentru majorarea
(mii lei) capitalului social
(mii lei)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
a) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea primelor de emisiune
sau de aport şi a altor prime legate de capital, integral încasate, rãmase dupã
plata şi acoperirea cheltuielilor neamortizate, efectuate cu astfel de
operaţiuni
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Prime legate de capital
(simbol cont 511)
total, din care: 1
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Prime de emisiune sau de
aport (simbol cont 5111) 2
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Prime de fuziune, de sciziune,
de conversie (simbol cont 5112) 3
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Alte prime (simbol cont 5119 - cu
indicarea categoriilor de prime) 4
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
b) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea dividendelor din
profitul net cuvenit actionarilor dupã plata impozitului pe dividende potrivit
legii, existente în sold potrivit ultimului bilanţ contabil (aceasta sursa
poate fi folositã pentru majorarea capitalului social numai în condiţiile în
care se utilizeazã în totalitate dividendele repartizate din rezultatul net
înregistrat anual)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Dividende de plata (simbol
cont 354) total, din care: 5
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Dividende dupã plata impozitului
pe dividende 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
c) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor
constituite pe seama primelor de emisiune sau de aport şi a altor prime legate
de capital, integral încasate, rãmase dupã plata şi acoperirea cheltuielilor
neamortizate cu astfel de operaţiuni
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Alte rezerve (simbol cont 519)
total, din care: 7
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve constituite pe seama
primelor de emisiune sau de
aport şi a altor prime
legate de capital 8
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
d) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor din
influentele de curs valutar, aferente aprecierii disponibilitãţilor în valuta
reprezentând capital social în valuta, existente în sold potrivit ultimului
bilanţ contabil
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Alte rezerve (simbol cont 519)
total, din care: 9
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve din influente de curs
valutar conform Hotãrârii
Guvernului nr. 252/1996,
total, din care: 10
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve din influente de curs
valutar aferente aprecierii
disponibilitãţilor în valuta
reprezentând capital social
vãrsat în valuta 11
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
e) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor
constituite din profitul net, existente în sold potrivit ultimului bilanţ
contabil
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve legale (simbol cont 512)
total, din care: 12
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve legale din profitul
net (simbol cont 5122) 13
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve statutare (simbol cont 513) 14
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Alte rezerve (simbol cont 519)
total, din care: 15
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve din profitul net 16
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
f) În cazul majorãrii capitalului social prin utilizarea rezervelor provenite
din diferenţe favorabile din reevaluarea patrimoniului (bãncile vor determina
diferenţele favorabile din reevaluarea patrimoniului numai pe baza unor acte
normative emise în acest scop)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Alte rezerve (simbol cont 519)
total, din care: 17
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Rezerve din diferenţe favorabile
din reevaluarea patrimoniului 18
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Informaţii cu privire la nivelul capitalului social rezultat în urma
majorãrii prin utilizarea surselor menţionate la lit. a)-f)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Valoarea majorãrii capitalului social prin utilizarea
surselor menţionate la lit. a)-f) Suma (mii lei)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul acţiunilor aferente sumei cu care se majoreazã
capitalul social prin utilizarea surselor menţionate la
lit. a)-f), distribuite tuturor actionarilor existenţi (nr.)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Valoarea capitalului social rezultatã în urma acţiunii
de majorare Suma (mii lei)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Numãrul total al acţiunilor rezultate în urma acţiunii
de majorare a capitalului social (nr.)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



Conducãtorul compartimentului
Preşedinte, financiar-contabil,
.................... ...................................





──────────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016