Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA nr. 11 din 2011  privind investirea si evaluarea activelor fondurilor de pensii private    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA nr. 11 din 2011 privind investirea si evaluarea activelor fondurilor de pensii private

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 5 ianuarie 2012

    Având în vedere prevederile art. 25 alin. (1) lit. i), ale art. 28 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f) şi ale art. 54 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale art. 79 alin. (4), ale art. 87 alin. (1) lit. i) şi ale art. 90 alin. (1) lit. e) şi alin. (2) lit. f) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
    în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, 22, art. 23 lit. f) şi ale art. 24 lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 313/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumitã în continuare Comisie, emite prezenta normã.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta normã este aplicabilã:
    a) administratorilor de fonduri de pensii administrate privat şi administratorilor de fonduri de pensii facultative, denumiţi în continuare administratori;
    b) fondurilor de pensii administrate privat şi fondurilor de pensii facultative, denumite în continuare fonduri de pensii private.
    (2) Prezenta normã stabileşte:
    a) tipurile de investiţii şi limitele investiţionale ale activelor fondurilor de pensii private;
    b) procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii private;
    c) atribuţiile şi obligaţiile administratorilor de fonduri de pensii private cu privire la activitatea de investire;
    d) regulile de evaluare a activelor fondurilor de pensii private;
    e) regulile de calcul al valorii activului net şi al valorii unitãţilor de fond.
    ART. 2
    (1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normã au semnificaţiile prevãzute de:
    a) art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Legea nr. 411/2004;
    b) art. 2 din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Legea nr. 204/2006;
    c) art. 2 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de normele şi regulamentele de aplicare a acesteia;
    d) Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 227/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de normele, regulamentele şi circularele de aplicare a acesteia.
    (2) De asemenea, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
    a) conducãtori - membrii consiliului de administraţie şi directorii administratorului ori, dupã caz, membrii consiliului de supraveghere şi ai directoratului;
    b) abatere pasivã de la limitele investiţionale - depãşirea ori scãderea faţã de limitele investiţionale apãrutã fãrã ca administratorul sã cumpere sau sã vândã instrumentele financiare respective;
    c) abatere pasivã de la gradul de risc - depãşirea ori scãderea faţã de limitele de încadrare aferente fiecãrui grad de risc apãrutã fãrã ca administratorul sã cumpere sau sã vândã instrumente financiare;
    d) agenţii de rating - agenţiile internaţionale de evaluare a riscului ale cãror calificative sunt luate în considerare la încadrarea instrumentelor financiare în categoria investment grade sunt Fitch, Moody's şi Standard & Poor's;
    e) OPCVM tranzacţionabil - exchange traded fund - organism de plasament colectiv în valori mobiliare, autorizat în conformitate cu reglementãrile comunitare în vigoare, care este tranzacţionat pe o piaţã reglementatã;
    f) grup - un grup de entitãţi, format dintr-o societate-mamã, filialele sale şi entitãţile în care societatea-mamã sau filialele sale deţine/deţin o participaţie, precum şi un grup de entitãţi legate între ele printr-o relaţie, alta decât cea dintre o societate-mamã şi o filialã, respectiv o relaţie în urmãtorul sens:
    (i) o entitate sau mai multe entitãţi este/sunt conducã/conduse pe o bazã unicã în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a prevederilor statutului sau actului constitutiv al acelor entitãţi;
    (ii) organele de administrare, de conducere sau de supraveghere ale uneia ori mai multor entitãţi sunt formate din aceleaşi persoane reprezentând majoritatea decizionalã, aflate în funcţie în cursul exerciţiului financiar şi pânã la întocmirea situaţiilor financiare consolidate;
    g) investment grade - calificativul de performanţã acordat unei emisiuni de instrumente financiare sau, în lipsa acestuia, emitentului de cãtre agenţiile de rating menţionate la lit. d), conform grilelor de evaluare specifice acestora;
    h) persoanã relevantã în raport cu administratorul - oricare dintre urmãtoarele persoane:
    (i) un conducãtor sau echivalent al administratorului;
    (ii) un angajat (salariat) al administratorului, precum şi orice altã persoanã fizicã ce îşi oferã serviciile la dispoziţia şi sub controlul administratorului şi care este implicatã în desfãşurarea de cãtre administrator a activitãţii de administrare a fondului de pensii private;
    (iii) persoanã fizicã/juridicã direct implicatã în furnizarea serviciilor cãtre administrator în baza unui contract de externalizare;
    i) director de investiţii - persoana cu atribuţii de conducere a direcţiei de investiţii;
    j) investiţii private de capital - private equity - investiţii pe termen lung în acţiuni ale companiilor care nu sunt listate pe o piaţã reglementatã, ce presupun o strategie activã prin implicarea directã a administratorului de fonduri de pensii private în managementul companiei deţinute astfel, în scopul obţinerii de plusvaloare în raport cu investiţia iniţialã, şi care pot fi:
    (i) investiţii într-o companie nou-înfiinţatã sau într-o companie existentã, cu scopul dezvoltãrii acesteia în baza analizei unui plan de afaceri;
    (ii) cumpãrarea de acţiuni în vederea dobândirii unei poziţii de control sau de acţionar la o companie existentã în baza analizei unui plan de afaceri;
    k) infrastructurã - sistemul de lucrãri publice dintr-un stat sau dintr-o regiune, incluzând drumuri, utilitãţi şi clãdiri publice etc.;
    l) investiţii în infrastructurã - investiţii în acţiuni, obligaţiuni sau titluri de participare emise de entitãţile special create pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructurã, companii private sau companii private în colaborare cu instituţii ale sectorului public;
    m) prospect al schemei de pensii - prospectul schemei de pensii private sau prospectul schemei de pensii facultative, dupã caz;
    n) rating - calificativul acordat unei emisiuni de instrumente financiare sau, în lipsa acestuia, calificativul acordat emitentului de cãtre o agenţie de rating ca urmare a evaluãrii riscurilor asociate acestuia;
    o) reverse repo - acord prin care fondul de pensii cumpãrã active eligibile pentru tranzacţionare şi care implicã transferul proprietãţii asupra activelor eligibile respective de la vânzãtor la cumpãrãtor, cu angajamentul vânzãtorului de a rãscumpãra respectivele active la o datã ulterioarã şi la un preţ stabilit la data încheierii tranzacţiei;
    p) societate-mamã - o entitate care se aflã în una dintre urmãtoarele situaţii:
    (i) are majoritatea drepturilor de vot într-o altã entitate, denumitã filialã;
    (ii) are dreptul de a numi sau de a înlocui majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere ori de supraveghere ale altei entitãţi, denumitã filialã, şi este în acelaşi timp acţionar/asociat sau membru al acelei entitãţi;
    (iii) are dreptul de a exercita o influenţã dominantã asupra unei entitãţi, denumitã filialã, al cãrei acţionar/asociat sau membru este, în virtutea unui contract încheiat cu acea entitate ori a unor prevederi ale actului constitutiv al entitãţii, în cazul în care legislaţia aplicabilã filialei îi permite acesteia sã fie supusã unor astfel de contracte sau prevederi;
    (iv) este acţionar/asociat sau membru al unei entitãţi şi majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere ori de supraveghere ale acelei filiale, aflaţi în funcţie în exerciţiul financiar în curs, în exerciţiul financiar anterior şi pânã la data la care sunt întocmite situaţiile financiare consolidate, au fost numiţi numai ca rezultat al exercitãrii drepturilor sale de vot; aceastã prevedere nu se aplicã în cazul în care o altã entitate are faţã de acea filialã drepturile prevãzute la pct. (i), (ii) sau (iii);
    (v) este acţionar/asociat sau membru al unei entitãţi şi controleazã singurã, în baza unui acord încheiat cu alţi acţionari/asociaţi sau membri ai acelei entitãţi, denumitã filialã, majoritatea drepturilor de vot în acea filialã;
    (vi) are dreptul de a exercita sau, în opinia autoritãţilor competente, exercitã în fapt o influenţã dominantã ori un control asupra altei entitãţi, denumitã filialã;
    q) tranzacţie personalã - o tranzacţie cu un instrument financiar efectuatã de cãtre sau în numele unei persoane relevante în raport cu administratorul, în situaţia în care acea persoanã relevantã acţioneazã în afara obiectului activitãţii pe care o desfãşoarã în acea calitate.

    CAP. II
    Atribuţiile administratorului cu privire la activitatea de investire

    SECŢIUNEA 1
    Dispoziţii generale

    ART. 3
    Administratorul investeşte activele fondului de pensii private cu respectarea declaraţiei privind politica de investiţii autorizate de Comisie, având ca obiectiv investirea prudenţialã a activelor fondului de pensii private în folosul exclusiv al participanţilor sau, dupã caz, al beneficiarilor, ţinând cont de obligaţiile pe termen lung ale fondului de pensii private şi în conformitate cu prevederile legale.
    ART. 4
    Administratorul are urmãtoarele obligaţii:
    a) sã asigure investirea activelor fondurilor de pensii private cu respectarea limitelor prevãzute de Legea nr. 411/2004 şi de Legea nr. 204/2006 şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii;
    b) sã investeascã activele fondurilor de pensii private într-un mod care sã asigure securitatea, calitatea, lichiditatea şi profitabilitatea activelor fondului de pensii private;
    c) sã asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii private, în vederea dispersiei riscului şi a menţinerii unui grad adecvat de lichiditate. Activele se diversificã în mod corespunzãtor, astfel încât sã se evite dependenţa excesivã de un anumit activ, emitent sau grup de societãţi comerciale, precum şi concentrãri de riscuri pe ansamblul activelor.
    ART. 5
    În exercitarea atribuţiilor sale, administratorului îi sunt interzise urmãtoarele:
    a) sã negocieze şi sã încheie tranzacţii în numele şi în contul altor persoane decât fondul de pensii private pe care îl administreazã, cu excepţia tranzacţiilor permise de legislaţia în vigoare;
    b) sã externalizeze, în sensul transferãrii de atribuţii pe bazã de contract sau încredinţãrii executãrii anumitor obligaţii cãtre un alt administrator ori cãtre o societate comercialã, activitãţile prevãzute la art. 57 alin. (1) lit. a)-f) din Legea nr. 411/2004 şi la art. 15 alin. (1) lit. a), c), e), f)-h) din Legea nr. 204/2006.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Reglementãri interne

    ART. 6
    Reglementãrile interne ale administratorului cu privire la activitatea de investire sunt aprobate de consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere şi se vor referi, fãrã a se limita la:
    a) proceduri referitoare la tranzacţiile în interesul propriu al administratorului sau tranzacţiile personale ale salariaţilor acestuia şi proceduri de administrare a conflictului de interese;
    b) proceduri adecvate care sã asigure separarea instrumentelor financiare aparţinând fondului de pensii private de cele aparţinând administratorului, precum şi de cele ale celorlalte fonduri de pensii private administrate de acelaşi administrator;
    c) proceduri de administrare a riscului, care sã includã metode de evaluare a riscurilor investiţionale, a riscului de credit, a riscului de piaţã, riscului de lichiditate, riscului operaţional, riscului reputaţional etc.;
    d) proceduri adecvate care sã asigure posibilitatea ca toate operaţiunile efectuate de administrator sã fie reconstituite, inclusiv în ceea ce priveşte pãrţile implicate, timpul şi locul unde au fost efectuate, sã asigure pãstrarea înregistrãrilor tranzacţiilor desfãşurate, în conformitate cu prevederile Normei Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 2/2008 privind organizarea activitãţii de arhivã la administratorii de fonduri de pensii private, aprobatã prin Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2008;
    e) proceduri adecvate care sã detalieze competenţele şi modul în care se administreazã activele fondului de pensii private;
    f) proceduri de investire a activelor;
    g) proceduri de evaluare şi raportare a activelor.

    CAP. III
    Gestionarea conflictului de interese

    ART. 7
    (1) Administratorul trebuie sã ia toate mãsurile astfel încât sã se asigure cã situaţiile de conflict de interese între societate, inclusiv conducãtori, salariaţi, societatea-mamã, grupul din care administratorul face parte sau orice persoanã afiliatã ori aflatã în mod direct sau indirect în poziţie de control faţã de societate, şi fondul de pensii private, precum şi între combinaţii ale situaţiilor de mai sus sunt identificate şi gestionate astfel încât interesele fondului de pensii private sã nu fie afectate.
    (2) De asemenea, administratorul se va asigura cã nu existã un conflict între interesul participantului la fondul de pensii private şi interesele personale ale unui angajat, atunci când angajatul are interese în calitatea sa de persoanã privatã.
    (3) În vederea identificãrii tipurilor de conflict de interese care apar în cursul furnizãrii serviciilor de administrare a portofoliului fondului de pensii private şi a serviciilor conexe sau a combinaţiilor acestora, a cãror existenţã ar putea prejudicia interesele unui fond, administratorul va lua în considerare, în baza unor criterii minime stabilite la nivelul societãţii, situaţia în care o persoanã relevantã sau o persoanã legatã de aceasta în mod direct ori indirect prin control se aflã în oricare din urmãtoarele situaţii:
    a) administratorul sau acea persoanã ar putea obţine un câştig financiar ori ar putea evita o pierdere financiarã, pe cheltuiala fondului;
    b) administratorul sau acea persoanã beneficiazã de un stimulent financiar ori de un altfel de stimulent pentru a favoriza o societate comercialã cu care va încheia un contract de orice tip.
    ART. 8
    Administratorul trebuie sã dispunã mãsurile şi procedurile necesare pentru a se asigura cã sunt respectate:
    a) cerinţa ca personalul direcţiei de investiţii care efectueazã activitãţi de analizã financiarã şi alte persoane relevante sã nu se implice în tranzacţii personale sau sã procedeze la sfãtuirea ori determinarea oricãror persoane de a proceda la efectuarea de tranzacţii cu instrumentele financiare supuse cercetãrii sau cu orice instrumente financiare legate de acestea, înainte ca rezultatele cercetãrii sã fie utilizate de fondul de pensii;
    b) cerinţa ca tranzacţiile personale identificate la nivelul administratorului fondului de pensii private sã fie evidenţiate într-un registru care sã includã orice aprobare sau interdicţie în legãturã cu acestea;
    c) interdicţiile prevãzute la cap. V.
    ART. 9
    Procedurile întocmite în aplicarea art. 8 lit. b) trebuie sã fie astfel concepute încât sã asigure în mod distinct urmãtoarele:
    a) fiecare persoanã relevantã trebuie sã cunoascã restricţiile cu privire la tranzacţiile personale, precum şi mãsurile stabilite de cãtre administrator cu privire la tranzacţiile personale şi la dezvãluirea informaţiilor;
    b) administratorul trebuie sã fie informat de îndatã cu privire la orice tranzacţie personalã la care participã o persoanã relevantã, fie în baza unei notificãri cu privire la acea tranzacţie, fie prin alte proceduri care permit administratorului sã identifice asemenea tranzacţii.

    CAP. IV
    Investiţiile fondului de pensii private

    SECŢIUNEA 1
    Reguli generale

    ART. 10
    Pe toatã durata funcţionãrii fondului de pensii private, administratorul investeşte activele acestuia numai în instrumentele prevãzute de Legea nr. 411/2004, de Legea nr. 204/2006 şi de prezenta normã, cu respectarea limitelor prevãzute pentru fiecare clasã de active.
    ART. 11
    Administratorul investeşte activele fondului de pensii private în instrumente tranzacţionate pe piaţa primarã, pe piaţa secundarã reglementatã şi pe piaţa secundarã bancarã.
    ART. 12
    Activele fondului de pensii private sunt investite în instrumentele financiare prevãzute la art. 25 alin. (1) lit. a)-h) din Legea nr. 411/2004 şi la art. 87 alin. (1) lit. a)-h) din Legea nr. 204/2006 şi de prezenta normã, cu respectarea urmãtoarelor limite maxime pentru fiecare instrument:
    a) 20% din activele fondului de pensii private pot fi investite în instrumente ale pieţei monetare, cu respectarea urmãtoarelor sublimite:
    (i) conturi în lei sau în valutã liber convertibilã la bãnci autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European - 5%;
    (ii) depozite în lei sau în valutã liber convertibilã la bãnci autorizate sã funcţioneze pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European - 20%;
    (iii) certificate de trezorerie tranzacţionate pe o piaţã reglementatã sau pe piaţa secundarã bancarã din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European - 20%;
    (iv) acorduri reverse repo încheiate cu instituţii bancare - 5%;
    b) 70% din activele fondului de pensii private pot fi investite în titluri de stat, inclusiv certificatele de trezorerie menţionate la lit. a) pct. (iii), din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European;
    c) 30% din activele fondului de pensii private pot fi investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţi ale administraţiei publice locale din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, tranzacţionate pe o piaţã reglementatã ori pe piaţa secundarã bancarã din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European;
    d) 50% din activele fondului de pensii private pot fi investite în valori mobiliare tranzacţionate pe pieţe reglementate din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, cu respectarea urmãtoarelor sublimite:
    (i) acţiuni şi drepturi tranzacţionate pe pieţe reglementate din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European - 50%;
    (ii) obligaţiuni corporatiste, cu excepţia obligaţiunilor care presupun sau încorporeazã un instrument derivat - 30%;
    e) 15% din activele fondului de pensii private pot fi investite în obligaţiuni de stat emise de state terţe, tranzacţionate pe o piaţã reglementatã sau pe piaţa secundarã bancarã din România, din state membre ale Uniunii Europene ori din state aparţinând Spaţiului Economic European;
    f) 10% din activele fondului de pensii private pot fi investite în obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de autoritãţi ale administraţiei publice locale din state terţe, tranzacţionate pe o piaţã reglementatã din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European;
    g) 5% din activele fondului de pensii private pot fi investite în obligaţiuni emise de organisme strãine neguvernamentale, altele decât cele menţionate la lit. j), tranzacţionate pe o piaţã reglementatã sau pe piaţa secundarã bancarã din România, din state membre ale Uniunii Europene ori din state aparţinând Spaţiului Economic European;
    h) 5% din activele fondului de pensii private pot fi investite în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European şi din state terţe, cu urmãtoarele sublimite:
    (i) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare - 5%;
    (ii) titlurile de participare ale OPCVM tranzacţionabile - exchange traded fund, tranzacţionate pe o piaţã reglementatã din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European - 3%;
    i) 10% din activele fondului de pensii private pot fi alocate investiţiilor private de capital - private equity, cu urmãtoarele sublimite:
    (i) acţiuni la companii din România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European - 5%;
    (ii) fonduri de investiţii private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European - 10%;
    j) 15% din activele fondului de pensii private pot fi investite în obligaţiuni emise de Banca Mondialã, Banca Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeanã de Investiţii, tranzacţionate pe o piaţã reglementatã sau pe piaţa secundarã bancarã din România, din state membre ale Uniunii Europene ori din state aparţinând Spaţiului Economic European;
    k) 5% din activele fondului de pensii private pot fi investite în mãrfuri şi metale preţioase tranzacţionate pe o piaţã reglementatã şi specializatã sau pe piaţa secundarã bancarã şi în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în mãrfuri şi metale preţioase din România, din state membre ale Uniunii Europene ori din state aparţinând Spaţiului Economic European;
    l) 10% din activele fondului de pensii private pot fi investite în acţiuni, obligaţiuni şi titluri de participare ale entitãţilor din România, din state membre ale Uniunii Europene sau din state aparţinând Spaţiului Economic European, special create pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructurã;
    m) 3% din activele fondului de pensii private pot fi investite în titluri de participare emise de alte organisme de plasament colectiv din România, state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European.
    ART. 13
    (1) Expunerea faţã de un singur emitent nu poate depãşi 5% din activele fondului de pensii private, iar expunerea faţã de un grup de emitenţi şi persoanele afiliate acestora nu poate depãşi 10% din activele fondului de pensii private.
    (2) Limitele prevãzute la alin. (1) se referã la toate tipurile de investiţii permise de lege şi de prezenta normã, inclusiv conturi, depozite bancare, instrumente financiare derivate şi operaţiuni reverse repo, cu excepţia titlurilor de stat.
    (3) Expunerea faţã de un emitent în cazul instrumentelor financiare derivate este reprezentatã de valoarea de piaţã a acestora în cazul instrumentelor financiare derivate cu decontare în fonduri şi de valoarea noţionalului în cazul instrumentelor financiare derivate cu decontare cu livrare.
    (4) Expunerea faţã de un emitent în cazul operaţiunilor reverse repo este reprezentatã de valoarea dobânzii acumulate.
    (5) Un fond de pensii private nu poate deţine mai mult de 10% în acţiunile fãrã drept de vot ale unui singur emitent.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Reguli specifice

    ART. 14
    Administratorul investeşte activele fondurilor de pensii private în acţiuni şi drepturi tranzacţionate ale emitenţilor care îndeplinesc cel puţin condiţiile de admitere la categoria a 2-a a Bursei de Valori Bucureşti.
    ART. 15
    Administratorul poate tranzacţiona pe alte pieţe, cu excepţia celor prevãzute la art. 11, numai în urmãtoarele cazuri:
    a) tranzacţionarea implicã instrumente financiare derivate de tipul forward şi swap prevãzute la art. 20;
    b) tranzacţionarea implicã instrumente financiare de tipul unitãţi de fond emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare prevãzute la art. 12 lit. h) pct. (i);
    c) tranzacţionarea implicã acţiuni ale companiilor catalogate drept investiţii private de capital.
    ART. 16
    O emisiune sau un emitent este consideratã/considerat investment grade în urmãtoarele situaţii:
    a) în cazul în care emitentul sau emisiunea este evaluat(ã) de o singurã agenţie de rating, este considerat(ã) a fi investment grade dacã a primit cel puţin acest calificativ de la agenţia de rating;
    b) în cazul în care emitentul sau emisiunea este evaluat(ã) de douã agenţii de rating, este considerat(ã) a fi investment grade dacã a primit cel puţin acest calificativ de la ambele agenţii de rating;
    c) în cazul în care emitentul sau emisiunea este evaluat(ã) de 3 agenţii de rating, este considerat(ã) a fi investment grade dacã a primit cel puţin acest calificativ de la cel puţin douã dintre agenţiile de rating.
    ART. 17
    (1) Administratorul poate investi activele fondurilor de pensii numai în acele obligaţiuni ori alte titluri de creanţã ale emitenţilor din state aparţinând Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European ori statelor terţe, care au calificativul investment grade, cu excepţia titlurilor de stat emise de statul român, a obligaţiunilor emise de autoritãţi ale administraţiei publice locale şi a obligaţiunilor corporatiste ale emitenţilor din România.
    (2) Administratorul poate investi numai în acele obligaţiuni emise de organisme strãine neguvernamentale, care au calificativul investment grade.
    (3) Administratorii încheie tranzacţii de tip forward, swap şi opţiuni, altele decât cele de pe pieţele reglementate, numai cu bãnci care au primit calificativul investment grade sau a cãror societate-mamã a primit acest calificativ.
    ART. 18
    (1) Administratorul are obligaţia de a se asigura cã pe toatã perioada de deţinere a instrumentelor financiare menţionate la art. 17 alin. (1) şi (2) acestea sunt investment grade.
    (2) În cazul în care, dupã achiziţie, instrumentele financiare prevãzute la art. 17 alin. (1) şi (2) nu mai au calificativul investment grade, administratorul corecteazã, inclusiv prin mãsuri active, abaterea de la cerinţa privind calificativul emitentului sau al emisiunii respective, în termen de maximum 180 de zile calendaristice.
    (3) În cazul în care administratorul nu corecteazã abaterea în termenul prevãzut la alin. (2), instrumentele financiare respective sunt evaluate aplicând preţului brut un coeficient de 0,75, 0,5, respectiv 0,25 pentru fiecare perioadã ulterioarã de 90 de zile calendaristice; ulterior, instrumentele financiare respective vor fi evaluate la zero.
    ART. 19
    (1) În cazul în care în procesul de investire sunt depãşite în mod pasiv limitele prevãzute la art. 12 şi 13, în maximum 30 de zile calendaristice de la data depãşirii limitei, administratorul fondului de pensii private are obligaţia sã corecteze, inclusiv prin mãsuri active, abaterea de la limitele investiţionale prevãzute de legislaţia în vigoare şi în prospectul schemei de pensii.
    (2) Abaterea de la limitele prevãzute la art. 12 şi 13 ca urmare a încasãrilor contribuţiilor sau a transferurilor participanţilor nu reprezintã abatere pasivã, iar administratorul are obligaţia sã corecteze aceste abateri în maximum o zi lucrãtoare.
    ART. 20
    (1) Administratorul poate proteja portofoliul de investiţii al fondului de pensii private împotriva riscului valutar, a riscului de dobândã şi a riscului de piaţã, prin intermediul urmãtoarelor instrumente specifice:
    a) futures, forward, swap, opţiuni pentru acoperirea riscului de curs valutar;
    b) futures, forward, swap, opţiuni pentru acoperirea riscului de ratã a dobânzii;
    c) futures şi opţiuni pe acţiuni, mãrfuri şi metale preţioase pentru acoperirea riscului de piaţã.
    (2) Mãrimea tuturor contractelor aferente instrumentelor financiare prevãzute la alin. (1) lit. a) pe o anumitã valutã nu poate depãşi pe toatã perioada deţinerii lor valoarea expunerii portofoliului fondului de pensii faţã de valuta respectivã.
    (3) Mãrimea tuturor contractelor aferente instrumentelor financiare prevãzute la alin. (1) lit. b) nu poate depãşi pe toatã perioada deţinerii lor principalul de rambursat al activului-suport deţinut în portofoliul fondului de pensii private, iar scadenţa finalã a instrumentelor financiare derivate trebuie sã fie cel mult egalã cu scadenţa aferentã activului-suport.
    (4) Mãrimea tuturor contractelor aferente instrumentelor financiare prevãzute la alin. (1) lit. c) pe o anumitã acţiune, marfã sau pe un anumit metal preţios nu poate depãşi pe toatã perioada deţinerii lor valoarea expunerii portofoliului fondului de pensii faţã de acţiunea sau marfa respectivã.
    (5) Instrumentele financiare derivate de tipul futures prevãzute la alin. (1) şi opţiunile prevãzute la alin. (1) lit. c) vor fi tranzacţionate numai pe pieţe reglementate.
    (6) Instrumentele financiare derivate negociate în afara pieţei reglementate trebuie sã poatã face obiectul unei evaluãri zilnice de încredere şi verificabile şi sã poatã, la iniţiativa administratorului, sã fie vândute, lichidate sau închise în orice moment la justa lor valoare, cu aceeaşi contrapartidã cu care a fost încheiatã tranzacţia iniţialã.
    ART. 21
    (1) Activele eligibile pentru operaţiunile de tipul reverse repo trebuie sã îndeplineascã în mod cumulativ urmãtoarele condiţii:
    a) sã fie în proprietatea contrapartidei fondului de pensii private;
    b) sã nu fie gajate sau sechestrate;
    c) sã aibã o scadenţã ulterioarã scadenţei operaţiunii efectuate;
    d) sã aibã cupoane scadente ulterior scadenţei operaţiunii efectuate;
    e) sã fie titluri de stat emise de statul român.
    (2) Termenul pânã la scadenţa operaţiunii de reverse repo este de maximum 90 de zile calendaristice.

    CAP. V
    Interdicţii privind investiţiile

    ART. 22
    (1) Administratorul nu poate investi activele fondului de pensii pe care îl administreazã în instrumente financiare emise de cãtre societatea-mamã a administratorului, grupul din care administratorul face parte, precum şi de cãtre orice altã persoanã afiliatã sau aflatã în mod direct ori indirect în poziţie de control faţã de societate şi în orice alte active care nu pot fi identificate sau a cãror evaluare este incertã.
    (2) Administratorul nu poate iniţia pentru fondul de pensii pe care îl administreazã operaţiuni de vânzare în lipsã sau de împrumut cu valori mobiliare admise la tranzacţionare.
    ART. 23
    (1) Administratorului, analiştilor financiari şi persoanelor relevante implicate în studiul, analiza şi cercetarea investiţiilor le este interzis sã accepte orice fel de avantaje materiale sau de altã naturã de la persoanele având un interes material legat de subiectul cercetãrii pentru investiţii.
    (2) Persoanele prevãzute la alin. (1) nu trebuie sã promitã emitenţilor asigurarea unei cercetãri favorabile.
    ART. 24
    Este interzisã investirea în titluri de participare ale organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau ale OPCVM-urilor tranzacţionabile care nu respectã cerinţele Directivei Europene 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), publicatã în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 302 din 17 noiembrie 2009.
    ART. 25
    (1) Este interzisã investirea în companii care desfãşoarã activitãţi în domeniul producerii şi/sau comercializãrii de produse din tutun, alcool şi armament ori în domeniul jocurilor de noroc.
    (2) Este interzisã investirea în orice alte active care nu sunt prevãzute expres de prezenta normã.

    CAP. VI
    Reguli de evaluare a instrumentelor financiare

    ART. 26
    (1) Activele fondului se evalueazã la preţul de închidere al secţiunii principale a pieţei reglementate pe care sunt tranzacţionate din ziua pentru care se efectueazã calculul.
    (2) Atunci când sunt admise la tranzacţionare pe mai multe pieţe reglementate, valoarea la care se iau în calcul trebuie sã fie reprezentatã de preţul pieţei celei mai relevante din punctul de vedere al lichiditãţii, determinatã conform art. 9 din Regulamentul (CE) nr. 1.287/2006 al Comisiei din 10 august 2006 de punere în aplicare a Directivei 2004/39/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind obligaţiile întreprinderilor de investiţii de pãstrare a evidenţei şi înregistrãrilor, raportarea tranzacţiilor, transparenţa pieţei, admiterea de instrumente financiare în tranzacţii şi definiţia termenilor în sensul directivei în cauzã, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 241 din 2 septembrie 2006.
    (3) Activele se evalueazã conform urmãtoarei formule:
    VA = N X P,
    unde:
    VA = valoarea actualã;
    N = numãrul de unitãţi de valori mobiliare în portofoliu;
    P = preţul de închidere.
    ART. 27
    Prevederile art. 26 nu se aplicã activelor de tip investiţii private de capital, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare nelistate pe o piaţã reglementatã şi nici activelor prevãzute la art. 20.
    ART. 28
    Instrumentele financiare prevãzute la art. 12 lit. a) pct. (iii), lit. b), c), lit. d) pct. (ii), lit. e)-g) şi j) şi obligaţiunile prevãzute la art. 12 lit. l) se evalueazã la preţul brut.
    ART. 29
    Relaţia dintre preţul net, preţul brut şi dobânda acumulatã pentru instrumentele prevãzute la art. 28 este urmãtoarea:
    Pb = Pn + Da,
    unde:
    Pb = preţul brut exprimat procentual;
    Pn = preţul net exprimat procentual;
    Da = dobânda acumulatã exprimatã procentual.
    ART. 30
    Activele pentru care nu existã sau nu este disponibil preţul de închidere prevãzut la art. 26 alin. (1) şi (2) sunt evaluate la ultimul preţ de închidere disponibil.
    ART. 31
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 26, instrumentele financiare prevãzute la art. 12 lit. a) pct. (iii), lit. b), c), lit. d) pct. (ii), lit. e)-g) şi j) şi obligaţiunile prevãzute la art. 12 lit. l) sunt evaluate dupã cum urmeazã:
    a) folosind cotaţia bid afişatã de furnizorii de cotaţii Bloomberg Finance L.P. sau Thomson Reuters S.A pentru ziua respectivã;
    b) în lipsa cotaţiei prevãzute la lit. a), folosind preţul de închidere conform art. 26.
    (2) În cazul în care pentru o zi nu sunt disponibile preţurile de închidere sau cotaţii pentru instrumentele financiare prevãzute la art. 12 lit. a) pct. (iii), lit. b), c), lit. d) pct. (ii), lit. e)-g) şi j) şi obligaţiunile prevãzute la art. 12 lit. l), în conformitate cu prevederile art. 26 şi alin. (1), acestea sunt evaluate utilizând cel mai recent preţ de închidere sau cea mai recentã cotaţie folositã la calculul activului.
    (3) Administratorul are obligaţia sã notifice Comisiei lista şi ordinea în care utilizeazã cotaţiile furnizorilor menţionaţi la alin. (1) lit. a).
    (4) În cazul în care primul furnizor de cotaţii din listã nu poate furniza datele solicitate, administratorul utilizeazã pentru evaluarea activelor cotaţia urmãtorului furnizor de cotaţii stabilit conform alin. (3).
    (5) Administratorul utilizeazã pentru evaluarea activelor prevãzute art. 12 lit. a) pct. (iii), lit. b), c), lit. d) pct. (ii), lit. e)-g) şi j) şi obligaţiunilor prevãzute la art. 12 lit. l) cotaţiile furnizorilor menţionaţi în lista prevãzutã la alin. (3) pentru o perioadã de un an de la data notificãrii, respectând prevederile alin. (4).
    (6) Cu 30 de zile lucrãtoare înainte de expirarea termenului prevãzut la alin. (5), administratorul transmite Comisiei o nouã notificare privind lista şi ordinea în care utilizeazã cotaţiile furnizorilor menţionaţi la alin. (1) lit. a).
    ART. 32
    (1) Acordul de tipul reverse repo este evaluat prin metoda bazatã pe recunoaşterea zilnicã a dobânzii aferente perioadei scurse de la data cumpãrãrii activelor eligibile.
    (2) Valoarea activelor eligibile cumpãrate în cadrul unui acord reverse repo nu este luatã în calculul activului fondului de pensii private.
    ART. 33
    În cazul în care are loc un eveniment de credit definit ca atare în prospectul de emisiune a unei obligaţiuni sau în cazul în care pentru 3 cupoane consecutive ori timp de un an emitentul nu a efectuat nicio platã aferentã acestor cupoane, începând cu data producerii evenimentului de credit sau, respectiv, începând cu data urmãtorului cupon obligaţiunea respectivã este luatã în calculul activului la valoarea zero.
    ART. 34
    (1) Disponibilitãţile din conturile curente şi din conturile deschise la intermediari se evalueazã prin luarea în considerare a soldului disponibil la data pentru care se efectueazã calculul.
    (2) În calculul activului net se iau în considerare sumele în tranzit şi sumele în curs de rezolvare, care se recunosc la valoarea de înregistrare în contabilitate, şi sumele aflate în curs de decontare.
    ART. 35
    (1) Depozitele cu plata dobânzii la scadenţã constituite la instituţii de credit, indiferent de durata depozitului, se evalueazã folosindu-se metoda bazatã pe recunoaşterea zilnicã a dobânzii aferente perioadei scurse de la data efectuãrii plasamentului.
    (2) În cazul în care pentru depozitele prevãzute la alin. (1) s-au efectuat încasãri de dobândã înainte de scadenţã, sumele astfel încasate sunt deduse din valoarea calculatã conform alin. (1).
    (3) Depozitele cu plata dobânzii în avans constituite la instituţii de credit, indiferent de durata depozitului, se evalueazã la valoarea sumei iniţiale constituite ca depozit pe toatã perioada depozitului.
    ART. 36
    (1) Dividendele se recunosc din prima zi în care investitorii care cumpãrã acţiunile nu mai beneficiazã de dividend pânã la încasarea acestora.
    (2) În cazul în care dividendele nu sunt plãtite în termenul precizat în hotãrârea adunãrii generale a acţionarilor emitentului, acestea sunt evaluate la valoarea zero, începând cu urmãtoarea zi calendaristicã.
    ART. 37
    (1) Cupoanele şi principalul se recunosc la datele specificate în prospectul de emisiune pânã la încasarea acestora.
    (2) În cazul în care cupoanele sau principalul, dupã caz, nu au fost plãtite/plãtit pânã la data maximã de platã specificatã în prospectul de emisiune, acestea/acesta sunt/este evaluate/evaluat la zero.
    ART. 38
    Pânã la admiterea la tranzacţionare pe o piaţã reglementatã, acţiunile nou-emise se evalueazã la preţul din cadrul ofertei publice primare în care au fost achiziţionate respectivele acţiuni.
    ART. 39
    (1) Acţiunile rezultate din majorãri de capital ce nu presupun contraprestaţie în bani din partea investitorilor se recunosc în prima zi în care investitorii care cumpãrã acţiunile nu mai pot participa la majorarea de capital şi vor fi luate în considerare la calculul limitelor prevãzute la art. 12.
    (2) Acţiunile rezultate din majorãri de capital ce presupun contraprestaţie în bani din partea investitorilor se recunosc la data plãţii efective a acţiunilor subscrise la majorarea de capital şi vor fi luate în considerare la calculul limitelor prevãzute la art. 12.
    (3) În cazul în care acţiunile rezultate din majorãri de capital fac obiectul unui litigiu în desfãşurare, fãcut public de cãtre operatorul de piaţã care administreazã piaţa reglementatã pe care se tranzacţioneazã emitentul respectiv, vor fi evaluate în activul fondului la valoarea zero.
    ART. 40
    (1) Drepturile de preferinţã se recunosc din prima zi în care investitorul care cumpãrã acţiunile nu mai beneficiazã de aceste drepturi şi se evalueazã anterior admiterii la tranzacţionare la valoarea teoreticã, conform formulei:


                                                 NrActiuniNoi
    ValoareTeoretica = Max[P - P(S),0] x ──────────────────────────────
                                         NrActiuniVechi + NrAactiuniNoi


    unde:
    P = preţul de închidere din ultima zi în care cei care cumpãrã acţiuni au dreptul de a participa la majorarea de capital;
    P(S) = preţul de subscriere de acţiuni noi pe baza drepturilor de preferinţã.

    (2) Ulterior admiterii la tranzacţionare, drepturile de preferinţã vor fi evaluate conform art. 26.
    (3) În cazul în care, ulterior admiterii la tranzacţionare, drepturile de preferinţã nu au disponibil un preţ de închidere, acestea sunt evaluate utilizând cel mai recent preţ de închidere sau cea mai recentã valoare teoreticã folositã la calculul activului.
    ART. 41
    (1) Titlurile de participare ale unui organism de plasament colectiv nelistat pe o piaţã reglementatã se iau în calcul la ultima valoare unitarã a activului net publicatã şi certificatã de depozitar, dupã caz.
    (2) Titlurile de participare ale unui OPCVM şi AOPC tranzacţionabile şi ale unui organism de plasament colectiv în mãrfuri şi metale preţioase, pentru care nu existã un preţ de închidere conform art. 26, sunt evaluate la minimul dintre ultimul preţ de închidere disponibil şi ultima valoare unitarã a activului net publicatã şi certificatã de depozitar.
    (3) Titlurile de participare ale unui fond de investiţii private de capital se evalueazã în baza valorii certificate de un auditor independent sau de un depozitar, dupã caz.
    (4) Investiţiile în infrastructurã se evalueazã în funcţie de instrumentul financiar prin care se realizeazã investiţia.
    ART. 42
    Contractele futures şi opţiunile tranzacţionate pe o piaţã reglementatã sunt evaluate zilnic prin marcarea la piaţã realizatã de intermediar.
    ART. 43
    (1) Contractele de tip forward vor fi evaluate la cotaţia de piaţã furnizatã de contrapartida din cadrul contractului.
    (2) În cazul în care contrapartida nu a furnizat o cotaţie, administratorul poate utiliza pentru evaluarea zilnicã cotaţia oferitã de un alt furnizor.
    ART. 44
    (1) Contractele de tip swap sunt evaluate la cotaţia de piaţã furnizatã de contrapartida din cadrul contractului.
    (2) În cazul în care contrapartida nu a furnizat o cotaţie, administratorul poate utiliza pentru evaluarea zilnicã cotaţia oferitã de un alt furnizor.
    ART. 45
    (1) Opţiunile tranzacţionate pe piaţa secundarã bancarã sunt evaluate la cotaţia de piaţã furnizatã de contrapartida din cadrul contractului.
    (2) În cazul în care contrapartida nu a furnizat o cotaţie, administratorul poate utiliza pentru evaluarea zilnicã cotaţia oferitã de un alt furnizor.
    ART. 46
    (1) Pentru evaluarea investiţiilor private de capital se pot utiliza urmãtoarele metode, cu notificarea prealabilã a Comisiei:
    a) valoarea minimã dintre preţul de achiziţie şi valoarea contabilã;
    b) evaluarea realizatã de cãtre un evaluator independent, persoanã juridicã, membru al unei asociaţii naţionale profesionale de evaluare recunoscute ca fiind de utilitate publicã şi cu o experienţã profesionalã de cel puţin 36 de luni.
    (2) Valoarea contabilã pe acţiune este determinatã prin raportarea poziţiei "Capitaluri proprii" din cele mai recente rezultate financiare anuale auditate, depuse la organele competente, la numãrul de acţiuni emise.
    (3) Valoarea contabilã pe acţiune se recalculeazã în termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data-limitã de depunere la organele competente a situaţiilor financiare anuale auditate.
    (4) În cazul în care administratorii fondurilor de pensii private care utilizeazã evaluarea prevãzutã la alin. (1) lit. a) nu obţin situaţiile financiare anuale respective, în termen de 60 de zile calendaristice de la data-limitã de depunere a acestora la organele competente, acţiunile companiilor de tip investiţii private de capital - private equity se includ în activul fondului de pensii private la valoarea zero.
    ART. 47
    În cazul evaluãrii realizate conform art. 46 alin. (1) lit. b), preţul stabilit de un raport de evaluare este valabil cel mult 12 luni de la data raportului iniţial, perioadã dupã care evaluarea se face în baza unui nou raport de evaluare întocmit de evaluator, iar, în lipsa acestuia, la valoarea zero.
    ART. 48
    (1) În anumite situaţii justificate, de natura celor în care societãţile emitente se aflã în procedura de insolvenţã sau în lichidare ori în încetare temporarã de activitate, acţiunile care au fost suspendate de la tranzacţionare vor fi luate în calculul activului net la valoarea zero de la data suspendãrii de la tranzacţionare a acestora.
    (2) În cazul în care suspendarea de la tranzacţionare, în situaţiile prevãzute la alin. (1), are loc în timpul şedinţei de tranzacţionare, pentru calculul valorii activului zilei respective, acţiunile societãţilor emitente suspendate de la tranzacţionare se evalueazã în conformitate cu prevederile art. 26 alin. (1).
    (3) În situaţia reluãrii tranzacţionãrii acţiunilor societãţilor emitente prevãzute la alin. (1), acestea se evalueazã în conformitate cu prevederile art. 26 alin. (1).
    (4) Acţiunile societãţilor emitente aflate în procedurã de insolvenţã sau în lichidare ori în încetare temporarã de activitate şi care au fost retrase de la tranzacţionare sunt luate în calculul activului fondului de pensii privat la valoarea zero.
    (5) Acţiunile societãţilor emitente care au fost retrase de la tranzacţionare, dar care nu se aflã în procedurã de insolvenţã, în lichidare sau în încetare temporarã de activitate sunt evaluate conform art. 46.
    ART. 49
    Înregistrarea în portofoliul fondului de pensii administrat privat a tranzacţiilor cu instrumente financiare se face la data tranzacţiei, pe baza confirmãrii de tranzacţionare.

    CAP. VII
    Procedura de încadrare în grade de risc a fondurilor de pensii private

    ART. 50
    (1) Fiecãrui fond de pensii private i se asociazã un grad de risc.
    (2) Gradul de risc se exprimã procentual şi se calculeazã zilnic, dupã urmãtoarea formulã:


                               \f2Σ ActivePonderateLaRisc
    GradRisc = 100 - ────────────────────────────────────────────
                     ActivTotal - SumeInDecontareTranzitRezolvare



    (3) Valoarea activului ponderat la risc se calculeazã dupã cum urmeazã:
    a) se cumuleazã valoarea activului cu valoarea de piaţã a instrumentelor derivate de acoperire a riscului de dobândã şi/sau de piaţã, dupã caz, valoarea astfel obţinutã ponderânduse în funcţie de activ, conform prevederilor art. 51;
    b) se însumeazã valorile obţinute la lit. a);
    c) se cumuleazã valoarea de piaţã a instrumentelor derivate de acoperire a riscului valutar;
    d) se însumeazã valoarea obţinutã la lit. b) cu valoarea obţinutã la lit. c).
    (4) În funcţie de gradul de risc total, un fond de pensii private poate fi încadrat într-una din urmãtoarele categorii:
    a) fond de pensii private conservator: grad de risc sub 10% inclusiv;
    b) fond de pensii private echilibrat: grad de risc între 10% exclusiv şi 25% inclusiv;
    c) fond de pensii private dinamic: grad de risc între 25% exclusiv şi 50% inclusiv.
    ART. 51
    (1) Ponderarea activelor se face dupã cum urmeazã:
    a) ponderea 100% se aplicã:
    1. activelor prevãzute la art. 12 lit. a) pct. (iii) şi lit. b) emise de statul român;
    2. activelor prevãzute la art. 12 lit. a) pct. (iii) şi lit. b), cu excepţia celor emise de statul român, şi la art. 12 lit. e), g) şi j) care au calificativul investment grade;
    3. activelor prevãzute la art. 12 având garanţia explicitã şi integralã a statului român;
    4. activelor prevãzute la art. 12 având garanţia explicitã şi integralã a statului, având calificativul investment grade;
    b) ponderea 75% se aplicã:
    1. activelor prevãzute la art. 12 lit. a) pct. (i) şi (ii) constituite la bãnci care au primit calificativul investment grade sau a cãror societate-mamã a primit acest calificativ;
    2. activelor prevãzute la art. 12 lit. c) emise de autoritãţile publice locale din România care au calificativul investment grade;
    3. activelor prevãzute la art. 12 lit. c), cu excepţia celor emise de autoritãţile publice locale din România, şi la art. 12 lit. f) care au calificativul investment grade;
    4. activelor prevãzute la art. 12 lit. h) pct. (i), clasificate drept fonduri monetare, conform clasificãrii Asociaţiei Administratorilor de Fonduri din Europa - EFAMA;
    5. valorii acordurilor reverse repo;
    c) ponderea 50% se aplicã:
    1. activelor prevãzute la art. 12 lit. d) pct. (ii) ale emitenţilor din România care au calificativul investment grade;
    2. activelor prevãzute la art. 12 lit. d) pct. (ii), cu excepţia emitenţilor din România, care au calificativul investment grade;
    3. activelor prevãzute la art. 12 lit. h) pct. (i), clasificate drept fonduri de obligaţiuni, conform clasificãrii Asociaţiei Administratorilor de Fonduri din Europa - EFAMA;
    d) ponderea 25% se aplicã:
    1. activelor prevãzute la art. 12 lit. d) pct. (i);
    2. activelor prevãzute la art. 12 lit. h) pct. (i), cu excepţia fondurilor monetare şi de obligaţiuni, conform clasificãrii Asociaţiei Administratorilor de Fonduri din Europa - EFAMA;
    3. activelor prevãzute la art. 12 lit. h) pct. (ii);
    4. activelor prevãzute la art. 12 lit. m);
    5. activelor de tip metale preţioase şi organisme de plasament colectiv în metale preţioase;
    e) ponderea 0% se aplicã celorlalte active şi cazuri neacoperite de prevederile lit. a)-d).
    (2) Ponderile aplicabile activelor fondurilor de pensii private prevãzute la alin. (1) sunt prevãzute în anexele A şi B, care fac parte integrantã din prezenta normã.
    ART. 52
    (1) Administratorul fondului de pensii private are obligaţia sã corecteze, inclusiv prin mãsuri active, abaterea de la gradul de risc declarat în prospectul schemei de pensii, în maximum 60 de zile calendaristice de la data depãşirii/scãderii pasive peste/sub limitele aferente gradului de risc declarat.
    (2) Abaterea de la gradul de risc ca urmare a încasãrii contribuţiilor sau ca urmare a transferurilor participanţilor nu reprezintã abatere pasivã.

    CAP. VIII
    Reguli de calcul al activelor fondului de pensii private

    ART. 53
    Valoarea netã a activelor unui fond de pensii private se calculeazã prin scãderea obligaţiilor din valoarea totalã a activelor:
    Valoarea netã a activelor fondului = Valoarea totalã a activelor - Valoarea obligaţiilor
    ART. 54
    (1) Valoarea totalã a activelor fondului se calculeazã zilnic, prin însumarea valorii tuturor activelor aflate în portofoliul acestuia, evaluate în conformitate cu prevederile cap. VI.
    (2) Contribuţiile participanţilor regãsite în contul colector nu intrã în calculul valorii totale a activelor pânã la data convertirii acestora în unitãţi de fond şi a transferului de lichiditãţi în conturile individuale ale participanţilor.
    (3) Convertirea contribuţiilor în unitãţi de fond se face la ultima valoare unitarã a activului net raportatã şi certificatã de cãtre depozitar.
    ART. 55
    (1) Comisionul de administrare din activul net al fondului de pensii private este estimat şi înregistrat zilnic în calculul valorii activului net şi regularizat lunar, conform documentelor justificative.
    (2) Cheltuielile cu taxele de auditare ale fondului de pensii private sunt estimate anual, înregistrate zilnic şi regularizate la data plãţii acestora, conform documentelor justificative.
    ART. 56
    (1) Calculul valorii unitare a activului net al unui fond de pensii private pentru o anumitã datã se realizeazã conform urmãtoarei formule:
    Valoarea unitarã a activului net la acea datã = Valoarea netã a activelor fondului la acea datã/Nr. de unitãţi de fond la acea datã
    (2) Numãrul de unitãţi de fond este diferenţa dintre numãrul total de unitãţi de fond emise şi numãrul total de unitãţi de fond anulate ca urmare a plãţii drepturilor participantului, a transferului activului personal sau anulate în caz de invaliditate ori de deces al acestuia, precum şi ca urmare a regularizãrilor efectuate de cãtre instituţia de evidenţã, dupã caz.
    (3) Valoarea unitarã a activului net se calculeazã şi se raporteazã în fiecare zi lucrãtoare şi are ca bazã de calcul informaţiile valabile din ziua lucrãtoare anterioarã efectuãrii calculului.
    (4) Valoarea unitarã a activului net se calculeazã şi se înregistreazã cu 6 zecimale în evidenţele fondului de pensii private.
    ART. 57
    (1) Erorile identificate în calculul zilnic al valorii unitare a activului net, constatate ulterior raportãrii acestor valori cãtre Comisie, se vor corecta şi se vor regulariza la data constatãrii lor.
    (2) Administratorul, anexat raportãrii zilnice a valorii unitare a activului net din data la care se efectueazã corecţia, va transmite Comisiei o notã explicativã, sub semnãtura electronicã extinsã a reprezentantului legal sau persoanelor împuternicite, în care va prezenta detaliat cauzele care au determinat erorile prevãzute la alin. (1).
    ART. 58
    (1) În cazul în care unele elemente de activ sunt exprimate în valute liber convertibile, pentru transformarea în lei se utilizeazã cursul Bãncii Naţionale a României comunicat în ziua pentru care se efectueazã calculul.
    (2) În situaţia în care existã elemente de activ exprimate în valute pentru care Banca Naţionalã a României nu publicã un curs de schimb valutar, se utilizeazã cursul monedei respective faţã de euro, comunicat de banca centralã a ţãrii în moneda cãreia este exprimat elementul de activ, şi cursul euro/leu comunicat de Banca Naţionalã a României în ziua pentru care se efectueazã calculul.

    CAP. IX
    Decizia de investire şi atribuţiile directorului de investiţii

    ART. 59
    Decizia de investire se va lua cu respectarea declaraţiei privind politica de investiţii, a limitelor de investire prevãzute de prospectul schemei de pensii autorizat de cãtre Comisie şi a reglementãrilor în vigoare.
    ART. 60
    În vederea gestionãrii operaţiunilor zilnice ale fondului de pensii, administratorul va avea în structura sa organizatoricã o direcţie de investiţii organizatã în mod distinct, responsabilã cu analiza oportunitãţilor investiţionale şi plasarea activelor în conformitate cu strategia stabilitã de consiliul de administraţie sau de consiliul de supraveghere, dupã caz.
    ART. 61
    Directorul de investiţii are cel puţin urmãtoarele atribuţii în domeniul sãu de activitate:
    a) sã organizeze activitatea direcţiei de investiţii;
    b) sã asigure investirea activelor, cu respectarea limitelor prevãzute de Legea nr. 411/2004, de Legea nr. 204/2006, de prezenta normã şi a celor stabilite prin prospectul schemei de pensii;
    c) sã asigure diversificarea portofoliului fondului de pensii private şi sã menţinã un grad adecvat de lichiditate;
    d) sã efectueze analize prealabile investirii asupra riscului de investiţie şi a costurilor implicate;
    e) sã asigure dezvoltarea de politici şi proceduri adecvate privind analiza oportunitãţilor investiţionale şi a plasãrii activelor;
    f) sã asigure respectarea reglementãrilor prudenţiale;
    g) sã asigure informarea consiliului de administraţie/consiliului de supraveghere asupra problemelor şi evoluţiilor semnificative care ar putea influenţa profilul de risc al fondului de pensii private;
    h) sã stabileascã sisteme de raportare detaliate şi oportune cãtre consiliul de administraţie şi/sau consiliul de supraveghere, dupã caz, care sã permitã acestora sã efectueze o evaluare corectã a activitãţii desfãşurate.

    CAP. X
    Dispoziţii tranzitorii şi finale

    ART. 62
    Comisia poate decide, în situaţii excepţionale sau în alte cazuri de naturã sã prejudicieze interesele participanţilor, sã adopte mãsuri specifice şi punctuale.
    ART. 63
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 26-31, pentru titlurile de stat, indiferent de maturitatea acestora, precum şi pentru toate instrumentele cu venit fix, inclusiv obligaţiuni neguvernamentale, obligaţiuni municipale ale autoritãţilor publice locale sau obligaţiuni corporative, evaluarea se face prin adãugarea la preţul net de achiziţie atât a dobânzii cumulate, calculatã prin aplicarea ratei cuponului la valoarea nominalã pentru perioada scursã de la data de început a cuponului curent pânã la data de calcul, cât şi a sumei rezultate din recunoaşterea zilnicã a diferenţei dintre valoarea nominalã care va fi efectiv încasatã la scadenţa titlurilor şi preţul net de achiziţie.
    (2) Comisia hotãrãşte, cu cel puţin 3 luni înainte de aplicare, schimbarea metodei de evaluare a instrumentelor financiare cu venit fix în conformitate cu prevederile art. 26-31.
    ART. 64
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 50 şi 51, pentru o perioadã de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei norme, gradul de risc al fondurilor de pensii private se stabileşte în funcţie de gradul de deţinere a instrumentelor cu risc scãzut ca procent (%) din totalul activelor fondului de pensii private, astfel:
    a) grad de risc scãzut al unui fond de pensii private - total deţineri de instrumente financiare cu risc scãzut din total activ net al fondului: 100%-80%;
    b) grad de risc mediu al unui fond de pensii private - total deţineri de instrumente financiare cu risc scãzut din total activ net al fondului: 80%-60%;
    c) grad de risc ridicat al unui fond de pensii facultative - total deţineri de instrumente financiare cu risc scãzut din totalul activului fondului: 60%-40%.
    (2) În perioada de 6 luni prevãzutã la alin. (1) administratorul are obligaţia de a informa Comisia cu privire la gradul de risc asociat fondului de pensii private, în conformitate cu prevederile art. 50 şi 51.
    ART. 65
    (1) Constituie contravenţii urmãtoarele fapte:
    a) investirea activelor fondului de pensii fãrã respectarea politicii de investiţii conform prevederilor art. 3;
    b) nerespectarea de cãtre administrator a obligaţiilor prevãzute la art. 4;
    c) nerespectarea de cãtre administrator a interdicţiilor prevãzute la art. 5;
    d) nerespectarea obligativitãţii de elaborare şi aprobare de cãtre consiliul de administraţie/consiliul de supraveghere a procedurilor de desfãşurare a activitãţii fondului de pensii private, conform prevederilor art. 6, şi a procedurilor privind identificarea şi soluţionarea conflictelor de interese, conform prevederilor art. 9;
    e) nerespectarea obligativitãţii de investire în instrumentele, pieţele şi cu limitele prevãzute la art. 10, 11, 12 şi 13;
    f) nerespectarea condiţiilor privind tipul şi calitatea instrumentelor în care sunt investite activele fondurilor de pensii private;
    g) încheierea de tranzacţii de tip forward şi swap cu bãnci care nu au primit calificativul "investment grade" sau a cãror societate-mamã nu a primit acest calificativ;
    h) nerespectarea obligaţiei administratorului de a corecta abaterea de la cerinţa privind calificativul emitentului sau al emisiunii în termenul prevãzut la art. 18 alin. (2) sau, dupã caz, a obligaţiei de ponderare a valorii activului conform prevederilor art. 18 alin. (3), de corectare a abaterilor de la limitele investiţionale şi de la gradul de risc prevãzute la art. 19, respectiv art. 51;
    i) încheierea de tranzacţii cu instrumente financiare derivate fãrã respectarea condiţiilor prevãzute la art. 20 alin. (2)-(6);
    j) încheierea de acorduri reverse repo fãrã respectarea prevederilor art. 21;
    k) nerespectarea interdicţiilor privind desfãşurarea activitãţii de investire a activelor fondurilor de pensii private, prevãzute la art. 22-25;
    l) nerespectare regulilor de evaluare stabilite prin prevederile art. 26-49;
    m) nerespectarea prevederilor privind modul de calcul al gradului de risc;
    n) nerespectarea obligaţiei de calculare zilnicã a activului fondului;
    o) nerespectarea prevederilor art. 55 privind modul de calcul şi înregistrare ale comisionului de administrare şi ale cheltuielilor cu taxele de audit;
    p) nerespectarea cerinţelor privind corecţia erorilor prevãzute la art. 57 alin. (1) şi neîndeplinirea obligaţiei de transmitere a notei explicative conform cerinţelor art. 57 alin. (2);
    q) nerespectarea cerinţelor privind existenţa în structura organizatoricã a administratorului a unei direcţii de investiţii organizate în mod distinct conform prevederilor art. 60; ...
    r) neîndeplinirea de cãtre directorul de investiţii a atribuţiilor ce îi revin în activitatea de investire a activelor fondurilor de pensii private;
    s) nerespectarea celorlalte obligaţii prevãzute de prezenta normã. ...
    (2) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normã se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, respectiv art. 16, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9) şi (10) din Legea nr. 411/2004 şi art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit. f) şi k) şi alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9) şi (10) din Legea nr. 204/2006.
    ART. 66
    Termenele prevãzute de prezenta normã care expirã într-o zi de sãrbãtoare legalã sau într-o zi nelucrãtoare se vor prelungi pânã la sfârşitul urmãtoarei zile lucrãtoare.
    ART. 67
    Prezenta normã intrã în vigoare la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ART. 68
    De la data intrãrii în vigoare a prezentei norme se abrogã:
    a) Norma nr. 3/2009 privind investiţiile fondurilor de pensii administrate privat şi organizarea activitãţii de investire, aprobatã prin Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 3/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 11 februarie 2009;
    b) Norma nr. 4/2009 privind investiţiile fondurilor de pensii facultative şi organizarea activitãţii de investire, aprobatã prin Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 4/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 85 din 12 februarie 2009;
    c) Norma nr. 5/2009 privind calculul activului net şi al valorii unitãţii de fond pentru fondurile de pensii administrate privat, aprobatã prin Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 6/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 16 martie 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    d) Norma nr. 6/2009 privind calculul activului net şi al valorii unitãţii de fond pentru fondurile de pensii facultative, aprobatã prin Hotãrârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 7/2009, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 16 martie 2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.


    ANEXA A
    la normã

                       COMISIA DE SUPRAVEGHERE
                   a sistemului de pensii private



┌────┬───────────────────────────────────────────────┬──────────┬──────────────┐
│Nr. │ Activ │Investment│Non-investment│
│crt.│ │ grade │ grade │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 1 │Conturi în lei sau în valutã liber convertibilã│ 75% │ 0% │
│ │la bãnci autorizate sã funcţioneze pe │ │ │
│ │teritoriul României, Uniunii Europene sau al │ │ │
│ │Spaţiului Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 2 │Depozite în lei sau în valutã liber │ 75% │ 0% │
│ │convertibilã la bãnci autorizate sã funcţioneze│ │ │
│ │pe teritoriul României, Uniunii Europene sau al│ │ │
│ │Spaţiului Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 3 │Certificate de trezorerie din România, │ 100% │ 100% │
│ │tranzacţionate pe o piaţã reglementatã sau pe │ │ │
│ │piaţa bancarã secundarã din România, din state │ │ │
│ │membre ale Uniunii Europene ori din state │ │ │
│ │aparţinând Spaţiului Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 4 │Certificate de trezorerie tranzacţionate pe │ 100% │ 0% │
│ │o piaţã reglementatã sau pe piaţa bancarã │ │ │
│ │secundarã din România, din state membre ale │ │ │
│ │Uniunii Europene ori din state aparţinând │ │ │
│ │Spaţiului Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 5 │Titluri de stat din România tranzacţionate pe │ 100% │ 100% │
│ │o piaţã reglementatã sau pe piaţa bancarã │ │ │
│ │secundarã din România, din state membre ale │ │ │
│ │Uniunii Europene ori din state aparţinând │ │ │
│ │Spaţiului Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 6 │Titluri de stat din state membre ale │ 100% │ 0% │
│ │Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului │ │ │
│ │Economic European, tranzacţionate pe o piaţã │ │ │
│ │reglementatã sau pe piaţa bancarã secundarã din│ │ │
│ │România, din state membre ale Uniunii Europene │ │ │
│ │ori din state aparţinând Spaţiului Economic │ │ │
│ │European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 7 │Obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de │ 75% │ 0% │
│ │autoritãţi ale administraţiei publice locale │ │ │
│ │din România şi din state membre ale Uniunii │ │ │
│ │Europene sau aparţinând Spaţiului Economic │ │ │
│ │European, tranzacţionate pe o piaţã reglemen- │ │ │
│ │tatã din România, din state membre ale Uniunii │ │ │
│ │Europene ori din state aparţinând Spaţiului │ │ │
│ │Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 8 │Obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din │ 50% │ 0% │
│ │România, tranzacţionate pe o piaţã reglementatã│ │ │
│ │din România, din state membre ale Uniunii │ │ │
│ │Europene sau din state aparţinând Spaţiului │ │ │
│ │Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 9 │Obligaţiuni corporatiste ale emitenţilor din │ 50% │ 0% │
│ │state membre ale Uniunii Europene sau aparţi- │ │ │
│ │nând Spaţiului Economic European, altele decât │ │ │
│ │România, tranzacţionate pe o piaţã reglementatã│ │ │
│ │din România, din state membre ale Uniunii │ │ │
│ │Europene ori din state aparţinând Spaţiului │ │ │
│ │Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 10 │Titluri de stat emise de state terţe şi │ 100% │ 0% │
│ │tranzacţionate pe o piaţã reglementatã din │ │ │
│ │România, din state membre ale Uniunii Europene │ │ │
│ │sau din state aparţinând Spaţiului Economic │ │ │
│ │European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 11 │Obligaţiuni şi alte valori mobiliare emise de │ 75% │ 0% │
│ │autoritãţi ale administraţiei publice locale │ │ │
│ │din state terţe, tranzacţionate pe o piaţã │ │ │
│ │reglementatã din România, din state membre ale │ │ │
│ │Uniunii Europene sau din state aparţinând │ │ │
│ │Spaţiului Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 12 │Obligaţiuni emise de organisme strãine │ 100% │ 0% │
│ │neguvernamentale, altele decât cele menţionate │ │ │
│ │la art. 12 lit. j) din normã, tranzacţionate pe│ │ │
│ │o piaţã reglementatã din România, din state │ │ │
│ │membre ale Uniunii Europene sau din state │ │ │
│ │aparţinând Spaţiului Economic European │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 13 │Obligaţiuni emise de Banca Mondialã, Banca │ 100% │ 0% │
│ │Europeanã pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, │ │ │
│ │Banca Europeanã de Investiţii, tranzacţionate │ │ │
│ │pe o piaţã reglementatã │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 14 │Active având garanţia integralã şi explicitã │ 100% │ 100% │
│ │a statului român │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────┼──────────┼──────────────┤
│ 15 │Active având garanţia integralã şi explicitã │ 100% │ 0% │
│ │a statului │ │ │
└────┴───────────────────────────────────────────────┴──────────┴──────────────┘




    ANEXA B
    la normã



┌────┬─────────────────────────────────────────────────────────────┬───────────┐
│Nr. │ Activ │ Pondere │
│crt.│ │aplicabilã │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 1 │Acorduri reverse repo │ 75% │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 2 │Acţiuni şi drepturi tranzacţionate pe pieţe reglementate din │ 25% │
│ │România, din state membre ale Uniunii Europene sau aparţinând│ │
│ │Spaţiului Economic European │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 3 │Titluri de participare emise de organisme de plasament │ 75% │
│ │colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale │ │
│ │Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European │ │
│ │şi din state terţe, definite conform Asociaţiei Administra- │ │
│ │torilor de Fonduri din Europa - EFAMA ca fiind fonduri │ │
│ │monetare │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 4 │Titluri de participare emise de organisme de plasament │ 50% │
│ │colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale │ │
│ │Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European │ │
│ │şi din state terţe, definite conform Asociaţiei Administra- │ │
│ │torilor de Fonduri din Europa - EFAMA ca fiind fonduri de │ │
│ │obligaţiuni │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 5 │Titluri de participare emise de organisme de plasament │ 25% │
│ │colectiv în valori mobiliare din România, state membre ale │ │
│ │Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European │ │
│ │şi din state terţe, cu excepţia fondurilor monetare şi de │ │
│ │obligaţiuni │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 6 │Titluri de participare ale organismelor de plasament colectiv│ 25% │
│ │în valori mobiliare tranzacţionabile - exchange traded fund │ │
│ │şi titluri de participare emise de alte organisme de │ │
│ │plasament colectiv │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 7 │Metale preţioase şi fonduri de metale preţioase │ 25% │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┤
│ 8 │Alte active │ 0% │
└────┴─────────────────────────────────────────────────────────────┴───────────┘



                                --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016