Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 6 februarie 2006  privind organizarea si asigurarea activitatii de evacuare in situatii de urgenta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 6 februarie 2006 privind organizarea si asigurarea activitatii de evacuare in situatii de urgenta

EMITENT: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 161 din 21 februarie 2006
CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
În sensul prezentelor norme, prin evacuare se înţelege mãsura de protecţie civilã luatã înainte, pe timpul sau dupã producerea unei situaţii de urgenţã, la declararea stãrii de alertã, care constã în scoaterea din zonele afectate sau potenţial a fi afectate, în mod organizat, a populaţiei, a unor instituţii publice, operatori economici, animalelor, bunurilor materiale şi în dispunerea lor în zone sau localitãţi care asigurã condiţii de protecţie şi supravieţuire.
ART. 2
(1) Acţiunile de evacuare se planificã şi se organizeazã în funcţie de tipul de risc, avându-se în vedere parametrii specifici ce caracterizeazã evoluţia şi amploarea consecinţelor acestuia.
(2) Evacuarea se executã în baza planurilor întocmite în condiţiile prevãzute de prezentele norme.
ART. 3
În caz de situaţii de urgenţã acţiunea de evacuare începe imediat dupã identificarea pericolului ori dupã producerea acestuia, acordându-se prioritate evacuãrii populaţiei.
ART. 4
În funcţie de situaţia creatã, evacuarea se executã din:
a) localitãţile prevãzute în hotãrârea Comitetului Naţional pentru Situaţii de Urgenţã, denumit în continuare Comitet Naţional;
b) localitãţile dispuse în zonele de planificare de urgenţã, de accident chimic sau în aval de construcţiile hidrotehnice, în cazul producerii unor dezastre;
c) alte localitãţi/zone/obiective în care viaţa şi sãnãtatea locuitorilor şi a animalelor sau/şi siguranţa bunurilor materiale sunt puse în pericol în cazul unor situaţii de urgenţã.
ART. 5
(1) Executarea acţiunilor de evacuare trebuie sã permitã funcţionarea instituţiilor statului, menţinerea ordinii publice şi desfãşurarea activitãţilor sociale vitale în situaţii de urgenţã.
(2) Localitãţile în care se executã evacuarea trebuie sã asigure legãturi de comunicaţii, condiţii de cazare, hrãnire şi asistenţã medicalã, precum şi pentru continuarea activitãţii social-economice, funcţionarea instituţiilor şi operatorilor economici, desfãşurarea procesului de învãţãmânt etc.
ART. 6
(1) În funcţie de evoluţia situaţiei de urgenţã şi de gradul de asigurare cu mijloace de transport, evacuarea dintr-o zonã/localitate se poate efectua în totalitate sau parţial, simultan ori succesiv.
(2) În toate situaţiile se va avea în vedere şi posibilitatea autoevacuãrii. Desfãşurarea acestei activitãţi impune intervenţia organelor specializate ale autoritãţilor administraţiei publice pentru evitarea confuziei, panicii, aglomeraţiei şi blocajelor pe cãile de comunicaţii, precum şi a dezordinii şi actelor antisociale.
ART. 7
(1) Evacuarea se executã, de regulã, pe teritoriul judeţului respectiv, cu excepţia municipiului Bucureşti, caz în care se poate executa şi pe teritoriul altor judeţe.
(2) Localitãţile/zonele din/în care se executã evacuarea în situaţii de urgenţã se stabilesc de comitetele pentru situaţii de urgenţã judeţene şi locale, cu avizul şefului inspectoratului pentru situaţii de urgenţã judeţean.
(3) Localitãţile/zonele limitrofe municipiului Bucureşti în care se face evacuarea se stabilesc de Comitetul Naţional, la propunerea Comitetului pentru Situaţii de Urgenţã al Municipiului Bucureşti.

CAP. II
Organizarea acţiunilor de evacuare

ART. 8
Organizarea, conducerea şi asigurarea acţiunilor de evacuare se stabilesc prin planurile de evacuare.
ART. 9
Organizarea evacuãrii se realizeazã de:
a) ministerele şi instituţiile publice centrale, pe baza planurilor de evacuare proprii, avizate de inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi aprobate de ministrul de resort sau de conducãtorul instituţiei;
b) instituţiile publice locale, pe baza planurilor de evacuare proprii, avizate de şeful inspectoratului pentru situaţii de urgenţã judeţean/al municipiului Bucureşti şi aprobate de ministrul sub a cãrui coordonare se aflã;
c) autoritãţile administraţiei publice locale, pe baza planurilor de evacuare proprii, întocmite de personalul cu atribuţii în domeniu, avizate de vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţã şi de şeful inspectoratului pentru situaţii de urgenţã judeţean/al municipiului Bucureşti şi aprobate de preşedintele comitetului;
d) inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti, pentru evacuarea populaţiei şi a unor bunuri materiale, pe baza planurilor de evacuare proprii, avizate de vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţã şi aprobate de preşedintele comitetului;
e) operatorii economici, pe baza planurilor de evacuare proprii, avizate de şeful inspectoratului pentru situaţii de urgenţã judeţean/al municipiului Bucureşti şi aprobate de preşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţã local.
ART. 10
Populaţia şi bunurile materiale care se evacueazã, gradul de urgenţã şi ordinea în care se executã evacuarea, forţele şi mijloacele destinate şi sprijinul logistic al evacuãrii în cazul situaţiilor de urgenţã se stabilesc pentru fiecare situaţie de personalul cu atribuţii în domeniu din cadrul autoritãţilor administraţiei publice locale, se avizeazã de inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti şi de vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţã şi se aprobã de preşedintele comitetului.
ART. 11
Organizarea acţiunilor de evacuare cuprinde, în principiu, urmãtoarele activitãţi:
a) întrunirea comitetelor pentru situaţii de urgenţã;
b) analiza situaţiei de urgenţã;
c) prognozarea evoluţiei situaţiei;
d) determinarea efectelor acţiunilor dezastrelor asupra populaţiei şi bunurilor materiale;
e) stabilirea mãsurilor de primã urgenţã;
f) recunoaşterea itinerarelor şi localitãţilor/zonelor în care se executã evacuarea;
g) actualizarea planului de evacuare şi punerea în aplicare a acestuia;
h) elaborarea şi transmiterea ordinului/dispoziţiei de evacuare.
ART. 12
(1) Planurile de evacuare se elaboreazã din timp, în starea de normalitate, în funcţie de riscurile inventariate şi de funcţiile de sprijin stabilite prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 2.288/2004 pentru aprobarea repartizãrii principalelor funcţii de sprijin pe care le asigurã ministerele, celelalte organe centrale şi organizaţiile neguvernamentale privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţã, şi se actualizeazã ori de câte ori apar modificãri în structura populaţiei, instituţiilor şi operatorilor economici, precum şi atunci când aplicarea lor devine iminentã.
(2) Conţinutul-cadru al planurilor de evacuare este prevãzut în anexa nr. 1.
ART. 13
În vederea întocmirii planurilor de evacuare, structurile responsabile împreunã cu specialişti din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti executã, în principiu, urmãtoarele activitãţi;
a) stabilesc localitãţile, instituţiile, operatorii economici, precum şi numãrul şi structura populaţiei/salariaţilor care se evacueazã;
b) stabilesc natura şi cantitatea bunurilor ce urmeazã a fi evacuate;
c) stabilesc zonele şi localitãţile în care se executã evacuarea;
d) stabilesc gradul de urgenţã şi eşalonarea evacuãrii, precum şi mijloacele de transport şi itinerarele pe care se executã evacuarea;
e) executã recunoaşterea zonelor şi a localitãţilor în care se dispune evacuarea;
f) analizeazã posibilitãţile de cazare, de aprovizionare şi hrãnire a evacuaţilor, de depozitare a bunurilor şi de funcţionare a instituţiilor;
g) identificã posibilitãţile de asigurare a acţiunilor de evacuare.
ART. 14
Inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti organizeazã şi executã instruirea factorilor responsabili din instituţii şi de la operatorii economici, controleazã ierarhic existenţa şi calitatea planurilor şi mãsurilor de evacuare, planificã, organizeazã şi desfãşoarã exerciţii de evacuare.
ART. 15
În acord cu personalul specializat din cadrul structurilor Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã, comitetele pentru situaţii de urgenţã stabilesc obiectivele de realizat şi fondurile necesare realizãrii acestora, asigurã includerea lor în bugetul de stat, respectiv în bugetele locale, în bugetele instituţiilor publice şi ale operatorilor economici, urmãrindu-se utilizarea eficientã a fondurilor alocate, în condiţiile legii.

CAP. III
Conducerea acţiunilor de evacuare

ART. 16
(1) În situaţiile de trecere de la starea de normalitate la starea de alertã sau urgenţã, succesiunea activitãţilor şi conducerea acţiunilor de evacuare la nivel naţional se realizeazã de Comitetul Naţional.
(2) În teritoriu, conducerea nemijlocitã a acţiunilor de evacuare se exercitã de cãtre comitetele pentru situaţii de urgenţã judeţene/locale/al municipiului Bucureşti, corespunzãtor tipului de situaţie de urgenţã produsã.
ART. 17
(1) Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale executã activitãţi de coordonare a evacuãrii prin centrele operative proprii.
(2) Instituţiile din sistemul de apãrare, ordine publicã şi siguranţã naţionalã organizeazã şi executã evacuarea personalului şi a bunurilor materiale pe baza planurilor proprii, potrivit ordinelor şi dispoziţiilor specifice emise de conducãtorii acestora.
ART. 18
Comitetele pentru situaţii de urgenţã judeţene, locale şi al municipiului Bucureşti au, în principal, urmãtoarele atribuţii:
a) coordonarea pregãtirii populaţiei pe localitãţi, cartiere, instituţii publice şi operatori economici, în vederea organizãrii şi desfãşurãrii acţiunilor de evacuare şi primire/repartiţie;
b) organizarea şi asigurarea funcţionãrii sistemului informaţional-decizional pe plan local;
c) stabilirea necesarului de capacitãţi de comunicaţii, pe tipuri de reţele telefonice fixe, mobile, radio etc., la nivelul judeţelor şi al municipiului Bucureşti;
d) elaborarea planurilor de evacuare şi primire proprii şi avizarea celor întocmite de structurile subordonate;
e) coordonarea aplicãrii unitare şi în mod organizat a mãsurilor de evacuare în plan teritorial;
f) coordonarea activitãţii de constituire a rezervelor de strictã necesitate destinate persoanelor evacuate/sinistrate;
g) îndeplinirea sarcinilor curente stabilite în funcţie de situaţia concretã;
h) organizarea unui punct de informare privind persoanele evacuate/sinistrate.
ART. 19
Principalele atribuţii pe linia evacuãrii ale instituţiilor publice şi operatorilor economici sunt urmãtoarele:
a) întocmesc şi actualizeazã planurile de evacuare a salariaţilor şi a bunurilor materiale;
b) asigurã înştiinţarea şi alarmarea personalului;
c) asigurã punerea în aplicare, la ordin, a mãsurilor prevãzute în planurile de evacuare;
d) realizeazã mãsurile de asigurare a evacuãrii: siguranţã, pazã şi ordine, asigurare medicalã, aprovizionare cu alimente de strictã necesitate etc.;
e) instruiesc personalul cu privire la modul de acţiune în caz de evacuare;
f) întocmesc şi înainteazã, prin inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti, cererile de suplimentare cu mijloace de transport, carburanţi-lubrifianţi, imobile, alimente şi produse industriale de primã necesitate, spaţii pentru depozitarea bunurilor, cazarea şi aprovizionarea evacuaţilor.
ART. 20
(1) Pentru conducerea acţiunilor de evacuare se utilizeazã sistemul de transmisiuni al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi sistemul de telecomunicaţii naţional/teritorial, dupã caz.
(2) Dacã situaţia o impune, inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti asigurã mijloace de transmisiuni mobile.
(3) Pe timpul acţiunilor de evacuare în situaţii de urgenţã Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigurã legãturi de telecomunicaţii speciale şi cooperare pentru autoritãţile publice centrale şi locale, potrivit legii de organizare şi funcţionare proprii, stabilite de comun acord cu acestea.

CAP. IV
Executarea acţiunilor de evacuare

ART. 21
(1) Trecerea la executarea evacuãrii se face la ordin.
(2) Ordinul de evacuare în cazul situaţiilor de urgenţã se emite de preşedintele Comitetului Naţional. În temeiul ordinului de evacuare comitetele pentru situaţii de urgenţã ministeriale şi judeţene emit ordine de evacuare şi primire/repartiţie la propunerea centrelor operative sau operaţionale pentru situaţii de urgenţã.
(3) Comitetele pentru situaţii de urgenţã locale, instituţiile şi operatorii economici emit decizii de evacuare şi primire/repartiţie cãtre structurile subordonate, respectiv celule.
(4) În funcţie de situaţie, ordinul/dispoziţia de evacuare şi primire/repartiţie se poate transmite prin telefon/fax, prin mijloace radio, prin corespondenţã specialã sau prin curieri. De asemenea şi în situaţiile stabilite de Comitetul Naţional ordinul/dispoziţia de evacuare poate fi transmis/transmisã şi prin intermediul posturilor de radio şi de televiziune.
ART. 22
La primirea ordinului/dispoziţiei de evacuare se verificã autenticitatea şi dupã confirmare se analizeazã situaţia generalã şi cea din zona de responsabilitate, se stabilesc mãsurile de primã urgenţã şi se transmit dispoziţii preliminare, trecându-se de îndatã la elaborarea dispoziţiei de evacuare.
ART. 23
(1) Ordinul/dispoziţia de evacuare cuprinde, în principiu, urmãtoarele:
a) concepţia acţiunilor de evacuare;
b) organizarea conducerii acţiunilor de evacuare;
c) mãsurile de cooperare pe timpul executãrii evacuãrii;
d) mãsurile de asigurare a evacuãrii.
(2) Conţinutul ordinului/dispoziţiei şi deciziei pentru evacuare sunt prevãzute de anexele nr. 2 şi 3.
ART. 24
Pentru executarea acţiunilor de evacuare se realizeazã dispozitivul de evacuare, care cuprinde:
a) centre de conducere şi coordonare a evacuãrii;
b) posturi de observare şi posturi de înştiinţare şi alarmare;
c) puncte de adunare a populaţiei şi de depozitare a bunurilor care se evacueazã;
d) puncte de îmbarcare şi puncte de debarcare;
e) puncte de primire/repartiţie a populaţiei şi a bunurilor evacuate.
ART. 25
Centrul de conducere şi coordonare a evacuãrii îşi desfãşoarã activitatea într-un loc special amenajat din care comitetul conduce în mod unitar acţiunile de evacuare. Componenţa acestuia este prezentatã în anexa nr. 4.
ART. 26
(1) Punctele de adunare, îmbarcare, debarcare şi primire-repartiţie, denumite în continuare puncte de adunare, se stabilesc din timp de normalitate de cãtre comitetele pentru situaţii de urgenţã, la propunerea inspectoratelor pentru situaţii de urgenţã.
(2) Punctele de adunare trebuie sã îndeplineascã urmãtoarele condiţii:
a) sã fie situate în apropierea cãilor de acces spre localitãţile/zonele în care se executã evacuarea;
b) sã poatã fi identificate şi recunoscute cu uşurinţã;
c) sã asigure posibilitãţi pentru protecţia populaţiei şi a bunurilor în situaţii de urgenţã;
d) sã asigure condiţii de desfãşurare a activitãţilor specifice.
(3) Stabilirea şi pregãtirea punctelor de îmbarcare a evacuaţilor din zonele afectate se realizeazã în termen de douã ore de la primirea ordinului/deciziei de evacuare.
(4) În funcţie de amploarea acţiunilor de evacuare şi de condiţiile specifice, punctele de adunare se încadreazã cu personal în numãr variabil, de regulã, în urmãtoarea structurã:
a) şeful punctului de adunare;
b) înlocuitorul şefului punctului de adunare;
c) grupa pentru constituirea eşaloanelor/indicativelor de evacuare, evidenţa populaţiei şi a bunurilor care se evacueazã;
d) personal pentru îndrumarea şi fluidizarea circulaţiei;
e) grupa medicalã;
f) personal pentru ordine şi siguranţã publicã;
g) grupa logisticã.
ART. 27
(1) Şeful punctului de adunare se subordoneazã şefului centrului de conducere şi coordonare a evacuãrii şi desfãşoarã, în principiu, urmãtoarele activitãţi:
a) întocmeşte/actualizeazã Carnetul cu activitãţile care se desfãşoarã în cadrul punctului de adunare;
b) participã, la ordin, la şedinţele centrului de conducere şi coordonare a evacuãrii;
c) convoacã personalul punctului de adunare şi face precizãri privind îndeplinirea atribuţiilor în situaţia creatã;
d) verificã documentele şi materialele necesare instalãrii şi desfãşurãrii activitãţilor în punctul de adunare;
e) coordoneazã acţiunile punctului de adunare;
f) raporteazã centrului de conducere şi coordonare a evacuãrii despre stadiul evacuãrii, plecarea eşaloanelor şi problemele deosebite apãrute.
(2) Conţinutul Carnetului cu activitãţile care se desfãşoarã în cadrul punctului de adunare este prevãzut în anexa nr. 5.
ART. 28
Grupa pentru constituirea eşaloanelor/ indicativelor de evacuare desfãşoarã, în principiu, urmãtoarele activitãţi:
a) participã, la ordin, la luarea în evidenţã a persoanelor care se evacueazã;
b) organizeazã evacuaţii pe eşaloane/indicative, garnituri, coloane, convoaie şi mijloace de transport: vagoane, autovehicule, nave, aeronave etc.;
c) raporteazã periodic sau la ordin situaţia persoanelor şi a bunurilor sosite, precum şi despre constituirea fiecãrui eşalon/indicativ.
ART. 29
Personalul pentru îndrumarea şi fluidizarea circulaţiei desfãşoarã, în principiu, urmãtoarele activitãţi:
a) verificã documentele de transport;
b) îndrumã populaţia cãtre locurile de prezentare, aşteptare, evidenţã, eşalonare şi îmbarcare;
c) îndrumã mijloacele de transport spre punctele de îmbarcare/debarcare;
d) în caz de pericol iminent îndrumã populaţia şi mijloacele de transport cãtre locurile de dispersare şi adãpostire.
ART. 30
Grupa medicalã desfãşoarã, în principiu, urmãtoarele activitãţi:
a) executã controlul medical al persoanelor evacuate care solicitã aceasta;
b) acordã primul ajutor bolnavilor şi rãniţilor;
c) organizeazã evacuarea cazurilor grave la spitalele din zonã;
d) executã trierea epidemiologicã a evacuaţilor şi izolarea celor cu boli contagioase şi a suspecţilor;
e) stabileşte şi urmãreşte respectarea mãsurilor igienico-sanitare şi antiepidemice.
ART. 31
Personalul pentru ordine şi siguranţã publicã desfãşoarã, în principiu, urmãtoarele activitãţi:
a) asigurã respectarea regulilor de acces în punctul de adunare şi primire/repartiţie;
b) asigurã securitatea persoanelor, siguranţa bunurilor şi preîntâmpinarea/limitarea actelor antisociale;
c) în baza dispoziţiei şefului punctului de adunare şi primire/repartiţie executã alte activitãţi specifice.
ART. 32
(1) Punctele de adunare a evacuaţilor se stabilesc de cãtre comitetele pentru situaţii de urgenţã.
(2) Pentru instituţiile publice şi operatorii economici punctele de adunare se organizeazã, de regulã, la sediu, iar pentru populaţie, în locuri şi localuri publice: unitãţi de învãţãmânt, case de culturã, cãmine culturale, sãli de sport, stadioane etc.
ART. 33
(1) Punctele de îmbarcare/debarcare se organizeazã în gãri C.F.R., autogãri, gãri fluviale/maritime şi aerogãri, precum şi în triaje C.F.R., pe linii ferate uzinale sau portuare. Când situaţia permite, acestea se organizeazã în cadrul sau în apropierea punctelor de adunare şi primire/repartiţie.
(2) În cazul evacuãrii populaţiei sau a bunurilor materiale cu mijloace de transport feroviare, aeriene sau navale, punctele de îmbarcare/debarcare se centralizeazã de inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti, care întocmesc şi Planul de transport prevãzut în anexa nr. 6.
ART. 34
Punctele de primire/repartiţie se organizeazã în zonele/localitãţile de afluire a populaţiei evacuate, pentru luarea în evidenţã şi repartizarea pe spaţii de cazare. Acestea se organizeazã pe localitãţi/cartiere şi în localuri publice.
ART. 35
Principalele date privind executarea acţiunilor de evacuare se înscriu în Jurnalul acţiunilor de evacuare, primire/repartiţie, al cãrui conţinut este prevãzut în anexa nr. 7.
ART. 36
Comitetele pentru situaţii de urgenţã raporteazã ierarhic despre începerea şi executarea acţiunilor de evacuare. Conţinutul Raportului-sintezã este prevãzut în anexa nr. 8.

CAP. V
Asigurarea acţiunilor de evacuare

ART. 37
Mãsurile de asigurare a acţiunilor de evacuare se stabilesc din timp de normalitate, se înscriu în planurile de evacuare şi se actualizeazã ori de câte ori apar modificãri, precum şi la primirea ordinului/dispoziţiei de evacuare. Mãsurile de asigurare vizeazã, cu prioritate, urmãtoarele domenii:
a) cercetarea;
b) ordinea şi siguranţa;
c) asigurarea psihologicã.
ART. 38
(1) Cercetarea se executã în scopul procurãrii şi valorificãrii informaţiilor necesare executãrii în siguranţã şi în mod organizat a acţiunilor de evacuare. Datele cercetãrii trebuie sã fie veridice, oportune şi complete. Cercetarea se organizeazã continuu şi unitar, se executã din timp de normalitate şi se intensificã în caz de situaţii de urgenţã.
(2) Cercetarea trebuie sã asigure informaţii privind:
a) evoluţia situaţiei de urgenţã şi consecinţele acesteia asupra populaţiei şi bunurilor materiale;
b) starea cãilor de comunicaţie şi a mijloacelor de transport;
c) caracteristicile localitãţilor şi ale zonelor în care se executã evacuarea şi posibilitãţile de cazare, hrãnire, adãpostire şi asigurare medicalã;
d) posibilitãţile de continuare a procesului de învãţãmânt şi a funcţionãrii instituţiilor;
e) condiţiile geoclimatice la zi şi cele prognozate;
f) situaţia contaminãrii nucleare, chimice, biologice şi starea sanitar-epidemiologicã.
(3) În mod centralizat, datele cercetãrii se asigurã de:
a) instituţii şi agenţii specializate: Administraţia Naţionalã de Meteorologie, Centrul Naţional pentru Coordonarea Intervenţiei în Caz de Accident Nuclear sau Urgenţã Radiologicã, Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare pentru Fizica Pãmântului, Administraţia Naţionalã Apele Române, Institutul Naţional de Cercetare pentru Protecţia Mediului;
b) dispeceratele cu activitate permanentã din cadrul ministerelor cu atribuţii în domeniul managementului situaţiilor de urgenţã;
c) puncte de monitorizare a factorilor de risc;
d) Centrul Operaţional Naţional, centrele operaţionale şi centrele operative;
e) structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor.
(4) Cercetarea nemijlocitã se executã şi de cãtre unitãţile Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã, care participã la executarea evacuãrii.
(5) Datele cercetãrii centralizate şi nemijlocite se completeazã cu informaţii obţinute pe linie de cooperare de la alte structuri cu atribuţii în domeniu.
(6) Precizarea/actualizarea datelor cercetãrii se face cu ocazia recunoaşterilor care se executã premergãtor elaborãrii planului de evacuare şi la primirea ordinului/dispoziţiei de evacuare.
ART. 39
(1) Executarea recunoaşterii cãilor de comunicaţii şi a localitãţilor unde se organizeazã evacuarea se realizeazã de reprezentanţi ai inspectoratelor pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti şi ai autoritãţii publice locale.
(2) Pe timpul recunoaşterilor se urmãresc, în mod deosebit:
a) starea cãilor şi nodurilor de comunicaţie, precum şi a lucrãrilor de artã: poduri, tuneluri, viaducte etc.;
b) starea imobilelor/adãposturilor destinate primirii populaţiei, instalaţiilor şi bunurilor;
c) condiţiile de cazare, hrãnire şi asigurare medicalã;
d) situaţia surselor de aprovizionare;
e) starea reţelelor electrice, de alimentare cu apã şi de telecomunicaţii;
f) starea epidemiologicã din zonã.
ART. 40
Mãsurile de ordine şi siguranţã publicã, paza bunurilor, evidenţa populaţiei şi fluidizarea circulaţiei pe timpul evacuãrii se realizeazã de structurile Ministerului Administraţiei şi Internelor, pe baza planurilor de cooperare întocmite din timp de normalitate, şi constau în:
a) asigurarea ordinii şi siguranţei publice în punctele de adunare, îmbarcare, debarcare, primire şi repartiţie;
b) evidenţa salariaţilor şi a persoanelor care se evacueazã;
c) dirijarea circulaţiei, asigurarea prioritãţii şi siguranţei pe timpul deplasãrii coloanelor de evacuaţi;
d) paza bunurilor materiale.
ART. 41
În funcţie de evoluţia situaţiei de urgenţã, pentru misiuni de siguranţã şi ordine, ca şi pentru alte misiuni: salvare, transporturi speciale, aprovizionare, comitetele pentru situaţii de urgenţã pot solicita, cu respectarea prevederilor legale, sprijinul unitãţilor militare din zonã.
ART. 42
Mãsurile de asigurare a evacuãrii Administraţiei Prezidenţiale, Parlamentului şi Guvernului se realizeazã de Serviciul de Protecţie şi Pazã şi Serviciul Român de Informaţii în cooperare cu Ministerul Administraţiei şi Internelor.
ART. 43
Asigurarea psihologicã a populaţiei pe timpul evacuãrii reprezintã ansamblul acţiunilor întreprinse de personalul forţelor de intervenţie în scopul evitãrii producerii panicii sau combaterii acesteia în cazul în care s-a produs.

CAP. VI
Logistica acţiunilor de evacuare

ART. 44
(1) Logistica acţiunilor de evacuare reprezintã ansamblul de mãsuri realizate în scopul asigurãrii condiţiilor materiale şi umane necesare pregãtirii şi executãrii acţiunilor de evacuare.
(2) Logistica acţiunilor de evacuare cuprinde asigurarea fondurilor, mijloacelor de transport, bunurilor de consum şi serviciilor necesare în cantitãţile şi în locurile prevãzute în planurile de evacuare.
(3) Principalele elemente ale logisticii acţiunilor de evacuare sunt:
a) aprovizionarea cu produse alimentare, farmaceutice şi industriale de strictã necesitate;
b) asigurarea mijloacelor de transport şi efectuarea transporturilor;
c) asigurarea medicalã şi sanitar-veterinarã;
d) cazarea evacuaţilor, depozitarea bunurilor şi adãpostirea animalelor;
e) asigurarea financiarã.
ART. 45
Planificarea, gestionarea şi coordonarea resurselor umane, materiale, financiare sau de altã naturã a acţiunilor de evacuare în situaţii de urgenţã se realizeazã de comitetele pentru situaţii de urgenţã ministeriale, judeţene şi locale, pe baza planurilor întocmite pe timp de normalitate.
ART. 46
(1) Logistica evacuãrii în situaţii de urgenţã se asigurã de:
a) structurile administraţiei publice centrale şi alte instituţii, pentru personalul propriu;
b) consiliile judeţene şi locale, pentru populaţie şi angajaţii proprii;
c) operatorii economici, pentru personalul încadrat.
(2) Logistica evacuãrii se asigurã, la cererea autoritãţilor administraţiei publice centrale şi locale, de firme de stat sau private, pe bazã de convenţii de prestãri de servicii încheiate din timp şi anexate la planurile de evacuare în situaţii de urgenţã.
(3) Sursele de aprovizionare sunt: economia naţionalã, rezervele de stat, rezervele de mobilizare şi ajutoarele umanitare.
(4) În situaţiile prevãzute la <>art. 4 lit. c) din Legea nr. 132/1997 privind rechiziţiile de bunuri şi prestãrile de servicii în interes public, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, logistica evacuãrii se completeazã cu bunuri şi servicii rechiziţionate în condiţiile legii.
ART. 47
Aprovizionarea cu produse alimentare şi industriale de strictã necesitate se realizeazã de cãtre comitetele pentru situaţii de urgenţã judeţene/locale, în sistem raţionalizat, astfel:
a) în primele 72 de ore de la evacuare sau la instituirea stãrii de alertã, prin reţeaua comercialã localã;
b) ulterior primelor 72 de ore, pânã la încetarea evacuãrii sau a situaţiei de urgenţã, de la Administraţia Naţionalã a Rezervelor de Stat;
c) articole de igienã personalã, textile, încãlţãminte şi alte produse industriale, în funcţie de sezon.
ART. 48
(1) Autovehiculele, carburanţii şi bunurile materiale necesare acţiunilor de evacuare se asigurã de cãtre comitetele şi celulele pentru situaţii de urgenţã.
(2) Mijloacele de transport repartizate pentru evacuare vor avea plinul cu carburanţi asigurat de societãţile comerciale cu care s-au încheiat contracte sau convenţii de prestãri de servicii.
ART. 49
(1) Asigurarea medicalã şi sanitar-veterinarã cuprinde totalitatea mãsurilor şi acţiunilor care se întreprind în scopul pãstrãrii sãnãtãţii populaţiei şi animalelor care se evacueazã, prevenirii apariţiei bolilor şi epidemiilor/ epizootiilor, acordãrii ajutorului medical de urgenţã şi asistenţei medicale/veterinare în caz de îmbolnãvire sau de accident.
(2) Asistenţa medicalã pe timpul evacuãrii, precum şi în localitãţile de dispunere se asigurã de Ministerul Sãnãtãţii, prin unitãţile sanitare teritoriale, de Societatea Naţionalã de Cruce Roşie din România şi de alte servicii de specialitate, în limitele competenţelor conferite de lege, pe baza planurilor de cooperare elaborate în acest scop de cãtre inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti şi transmise în extras acestora.
(3) În plan teritorial mãsurile, forţele şi mijloacele de asigurare medicalã şi sanitar-veterinarã se stabilesc de fiecare comitet pentru situaţii de urgenţã şi se asigurã de direcţiile de sãnãtate publicã, direcţiile sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, serviciile de ambulanţã şi medicinã de urgenţã, precum şi de filialele Societãţii Naţionale de Cruce Roşie din România şi de inspectoratele pentru situaţii de urgenţã judeţene/al municipiului Bucureşti, pe baza planurilor de cooperare elaborate în acest scop.
ART. 50
(1) Fondurile financiare pentru pregãtirea şi desfãşurarea acţiunilor de evacuare la nivel naţional, judeţean, al municipiului Bucureşti, al oraşelor şi comunelor se asigurã, dupã caz, din bugetul de stat şi bugetele locale, precum şi din alte fonduri legal constituite din timp de normalitate. La întocmirea fondurilor necesare pentru anul urmãtor, ministerele şi celelalte autoritãţi ale administraţiei publice vor include şi necesarul de fonduri bãneşti pentru pregãtirea şi desfãşurarea acţiunilor de evacuare.
(2) Fondurile financiare necesare pentru pregãtirea şi desfãşurarea acţiunilor de evacuare la instituţii publice şi operatori economici se asigurã din bugetele proprii şi din alte fonduri legal constituite.
(3) Pentru anul în curs, pânã la 1 martie, comitetele pentru situaţii de urgenţã ale autoritãţilor publice centrale şi ministerelor/instituţiilor publice, cele judeţene şi al municipiului Bucureşti trimit la Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţã extras din bugetul propriu, referitor la fondurile financiare destinate organizãrii şi desfãşurãrii acţiunilor de evacuare.
ART. 51
(1) La dispoziţia Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţã şi a unitãţilor subordonate, la declararea stãrii de alertã se va asigura rezerva de materiale de primã necesitate prin ministerele, organele centrale şi organizaţiile neguvernamentale care asigurã funcţiile de sprijin, potrivit legii.
(2) Comitetele pentru situaţii de urgenţã judeţene şi locale vor lua mãsuri de asigurare a materialelor necesare desfãşurãrii acţiunilor iniţiale pentru intervenţie şi evacuare în situaţii de urgenţã, precum şi de identificare/evidenţã a unor astfel de mijloace pe plan judeţean/local.

CAP. VII
Dispoziţii finale

ART. 52
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage rãspunderea administrativã, contravenţionalã sau penalã, dupã caz.
ART. 53
Documentele pentru evacuare se întocmesc şi se actualizeazã periodic, prin grija comitetelor pentru situaţii de urgenţã, centrelor operative cu activitate temporarã, secretariatelor tehnice, respectiv a celulelor, şi constituie punct aparte în bilanţurile anuale ale acestora.
ART. 54
(1) Protecţia documentelor/suporturilor care conţin informaţii clasificate se realizeazã în conformitate cu prevederile <>Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ale prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 781/2002 privind protecţia informaţiilor secrete de serviciu.
(2) Protecţia documentelor/suporturilor care conţin informaţii clasificate şi stabilirea punctelor de evacuare a acestora sunt atribute ale conducãtorilor/şefilor acţiunilor de evacuare.
ART. 55
(1) Planurile de evacuare se întocmesc în termen de 120 de zile de la publicarea ordinului de aprobare a prezentelor norme.
(2) Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezentele norme.

ANEXA 1
-------
la norme
--------

PLANUL DE EVACUARE
(conţinut-cadru)

Se întocmeşte sub formã de text şi grafic (cu anexe).
În text, de regulã, se prevãd:
a) scopul acţiunilor de evacuare;
b) concepţia acţiunilor de evacuare: localitãţile din şi în care se planificã evacuarea, instituţiile publice, operatorii economici, populaţia şi bunurile care se evacueazã, itinerarele de evacuare; modalitãţile de executare a evacuãrii;
c) concepţia organizãrii şi asigurãrii activitãţii de readucere a populaţiei şi a bunurilor materiale evacuate la restabilirea stãrii de normalitate în localitãţile care au fãcut obiectul mãsurilor de protecţie;
d) mãsurile de asigurare a acţiunilor de evacuare: asigurarea mijloacelor de transport, protecţia personalului, paza bunurilor, logistica evacuãrii;
e) organizarea conducerii şi a cooperãrii: centre de coordonare, cãi şi mijloace de legãturã, instituţii cu care se coopereazã, modalitãţi de realizare a cooperãrii, cereri şi rapoarte.
Anexele se întocmesc sub formã graficã, pe planuri sau hãrţi şi sub formã de tabele. Acestea se referã în principal la:
a) situaţia populaţiei care se evacueazã: localitatea din care se evacueazã, instituţia, numãrul personalului pe categorii şi numãrul membrilor de familie, personalul didactic, medical, de deservire, dupã caz, localitatea şi judeţul în care se evacueazã, natura, tipul şi numãrul mijloacelor de transport;
b) situaţia bunurilor care se evacueazã: localitatea, operatorul economic, depozitul sau instituţia, natura şi cantitatea bunurilor, personalul de însoţire, natura şi tipul mijloacelor de transport, localitatea în care se evacueazã, punctul de debarcare/descãrcare şi locul de instalare/ depozitare, forţa de muncã necesarã;
c) instituţiile care se evacueazã: denumirea, localitatea, numãrul salariaţilor şi al membrilor de familie care se evacueazã, localitatea şi adresa imobilului unde se evacueazã, alte date utile;
d) graficul activitãţilor pe zile şi ore;
e) componenţa centrelor de coordonare şi conducere, punctelor de adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/ repartiţie;
f) planul localitãţii cu dispunerea instituţiei sau a operatorului economic;
g) localitãţile/zonele din/în care se executã evacuarea şi itinerarele, inclusiv de rezervã, cu punctele de adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/repartiţie;
h) convenţiile încheiate pentru asigurarea acţiunilor de evacuare.


ANEXA 2
-------
la norme
--------

ORDINUL/DISPOZIŢIA DE EVACUARE
(conţinut-cadru)

Ordinul/Dispoziţia de evacuare constituie actul prin care se dispune începerea acţiunilor de evacuare şi primire/repartiţie. Se transmite pe linie ierarhicã şi cuprinde:
1. date şi concluzii despre evoluţia situaţiei de urgenţã, consecinţele acestora asupra instituţiilor publice, operatorilor economici, populaţiei şi bunurilor, precum şi influenţa lor asupra desfãşurãrii acţiunilor de evacuare;
2. concepţia acţiunilor de evacuare, primire/repartiţie, localitãţile/zonele din/în care se executã evacuarea, instituţiile publice, operatorii economici, populaţia şi bunurile care se evacueazã, itinerarele de deplasare şi itinerarele/localitãţile/zonele interzise, urgenţele, succesiunea şi durata acţiunilor de evacuare, repartiţia evacuaţilor pe localitãţi de destinaţie;
3. precizãri privind acţiunile de evacuare, data începerii şi durata acţiunilor, termenele de executare şi de raportare;
4. mãsurile de asigurare a acţiunilor de evacuare, primire/repartiţie, cercetarea, siguranţa, paza şi ordinea, organizarea transporturilor, protecţia psihologicã şi medicalã, asigurarea logisticã;
5. mãsurile de cooperare/colaborare cu unitãţi ale Ministerului Administraţiei şi Internelor şi Ministerului Apãrãrii Naţionale, cu autoritãţi ale administraţiei publice locale etc.;
6. organizarea conducerii: locul centrelor de coordonare şi conducere, realizarea legãturilor de conducere, rapoarte şi cereri.
Ordinul/Dispoziţia de evacuare se întocmeşte de vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţã şi se semneazã de preşedintele acestuia.

ANEXA 3
-------
la norme
---------

DECIZIA
pentru evacuare, primire/repartiţie
(conţinut-cadru)

Decizia pentru evacuare, primire/repartiţie este actul prin care, în temeiul ordinului/dispoziţiei de evacuare, primire/repartiţie şi în raport cu condiţiile specifice, se declanşeazã şi se organizeazã acţiunile de evacuare, primire/repartiţie la instituţii publice şi operatori economici. Decizia pentru evacuare, primire/repartiţie cuprinde:
- date şi concluzii despre evoluţia situaţiei de urgenţã, consecinţele acesteia asupra instituţiilor, populaţiei şi bunurilor şi influenţa lor asupra acţiunilor de evacuare, primire/repartiţie;
- concepţia acţiunilor de evacuare, primire/repartiţie: localitãţile din şi în care se executã evacuarea, cu instituţiile, populaţia şi bunurile care se evacueazã, itinerarele de evacuare, localitãţile, zonele şi itinerarele interzise, urgenţele, succesiunea şi durata acţiunilor de evacuare;
- modificãri ce se aduc planului, precizãri privind conţinutul şi durata acţiunilor;
- mãsurile de asigurare a acţiunilor de evacuare: organizarea transporturilor, evidenţa populaţiei şi a bunurilor, protecţia personalului, paza bunurilor, asigurarea logisticã;
- organizarea conducerii şi a cooperãrii: centre de coordonare şi conducere, cãi şi mijloace de legãturã, instituţii cu care se coopereazã, modalitãţi de cooperare; cereri şi rapoarte.
Decizia pentru evacuare se semneazã de conducãtorul instituţiei publice/operatorului economic care se evacueazã.

ANEXA 4
-------
la norme
--------

COMPONENŢA
centrului de conducere şi coordonare a evacuãrii

Şeful centrului:
- vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţã.
Locţiitor şef centru:
- prim-adjunct al şefului inspectoratului pentru situaţii de urgenţã.
Membri:
- un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Ministerului Economiei şi Comerţului;
- un reprezentant al Ministerului Agriculturii, Pãdurilor şi Dezvoltãrii Rurale;
- un reprezentant al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
- un reprezentant al Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
- un reprezentant al Ministerului Mediului şi Gospodãririi Apelor;
- un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi Cercetãrii;
- un reprezentant al Ministerului Sãnãtãţii;
- un reprezentant al Ministerului Culturii şi Cultelor;
- un reprezentant al direcţiei de sãnãtate publicã;
- un reprezentant al Autoritãţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
- un reprezentant al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale;
- reprezentanţi din cadrul unor structuri ale Ministerului Administraţiei şi Internelor;
- reprezentanţi din cadrul inspectoratelor pentru situaţii de urgenţã.

NOTA:
La ordinul preşedintelui comitetului pentru situaţii de urgenţã se poate suplimenta componenţa centrului de conducere şi coordonare a evacuãrii.


ANEXA 5
--------
la norme
--------

CARNETUL
cu activitãţile care se desfãşoarã în cadrul punctului de
adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/repartiţie a evacuaţilor

Cuprinde:
- atribuţiile şefului punctului/înlocuitorului;
- tabel cu personalul necesar desfãşurãrii activitãţilor în cadrul punctului;
- ghidul cu instructajul personalului care încadreazã punctul;
- extras din planul de evacuare/primire/repartiţie, referitor la sarcinile executanţilor;
- schema dispunerii locului de adunare şi mãsurile de pazã;
- tabel cu semnalele de înştiinţare şi alarmare;
- tabel cu documentele şi materialele necesare instalãrii şi funcţionãrii punctului;
- tabel cu mijloacele necesare transportului evacuaţilor şi bunurilor materiale, societãţile comerciale/companiile de la care se solicitã aceste mijloace, adresa, numãrul de telefon/fax ale acestora şi termenele de prezentare;
- alte situaţii şi documentare strict necesare.
În plic separat, anexat la carnet, se pãstreazã:
- documentele necesare predãrii-primirii localului (se întocmesc conform prevederilor normelor metodologice de aplicare a legii privind rechiziţiile de bunuri şi prestãri de servicii de interes public);
- atribuţiile individuale ale personalului ce încadreazã punctul de adunare/îmbarcare/debarcare şi primire/repartiţie.


ANEXA 6
-------
la norme
--------

ROMÂNIA
Centrul de conducere şi coordonare a evacuãrii

NESECRET
Exemplar nr. ..... din .......

Aprob
Vicepreşedintele comitetului pentru
situaţii de urgenţã

PLAN DE TRANSPORT
pentru data de ........




──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
N Categoria, Numele Comparti- Data şi Numele Ob-
r. marca Nr. de şi prenumele mentul Ora ora pânã şi ser
c şi tipul înmatri- conducã- care Iti- de la care prenumele va
r autovehi- culare torului solicitã ne- ple- se executã şefului de ţii
t. culului auto transportul rar care transportul autovehicul
şi scopul
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────


Verificat, Întocmit,
................ ................



ANEXA 7
-------
la norme
---------

JURNALUL
acţiunilor de evacuare, primire/repartiţie

Cuprinde principalele elemente privind organizarea, declanşarea şi desfãşurarea acţiunilor de evacuare, de primire/repartiţie. Se completeazã pe mãsura evoluţiei acţiunilor şi conţine:
a) date şi concluzii despre evoluţia situaţiei de urgenţã şi consecinţe;
b) data, ora şi autoritatea care a hotãrât aplicarea mãsurilor prevãzute în planul de evacuare şi primire/ repartiţie;
c) acţiuni în curs de desfãşurare;
d) mãsurile de asigurare a acţiunilor de evacuare întreprinse;
e) graficul desfãşurãrii acţiunilor de evacuare şi primire/repartiţie;
f) concluzii din desfãşurarea acţiunilor de evacuare şi primire/repartiţie;
g) pierderi umane şi pagube materiale înregistrate pe timpul evacuãrii;
h) cereri cãtre eşalonul superior;
i) cereri de la subordonaţi şi modul de rezolvare;
j) concluzii la încheierea acţiunilor de evacuare.

ANEXA 8
-------
la norme
--------

RAPORTUL-SINTEZĂ

Reprezintã documentul informativ prin care comitetul pentru situaţii de urgenţã aduce la cunoştinţã Comitetului Naţional, prin Secretariatul tehnic al acestuia, stadiul şi calitatea acţiunilor de evacuare în curs sau executate. Se întocmeşte şi se înainteazã la sfârşitul fiecãrei zile şi la încheierea acţiunilor de evacuare sau la termenele ordonate.
Raportul-sintezã cuprinde:
- concluzii privind evoluţia situaţiei de urgenţã, consecinţele acesteia asupra instituţiilor, populaţiei şi bunurilor şi influenţa lor asupra desfãşurãrii evacuãrii;
- acţiunile de evacuare executate şi cele în curs de executare, pe categorii şi localitãţi;
- acţiunile planificate şi neexecutate: cauze şi mãsuri;
- alte date solicitate de eşalonul superior.
Raportul-sintezã se semneazã de cãtre vicepreşedintele comitetului pentru situaţii de urgenţã.
---------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016