Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
NORMA din 5 septembrie 2002 de dezafectare a obiectivelor si instalatiilor nucleare
ART. 1 În conformitate cu prevederile <>art. 5 alin. (1) din Legea nr. 111/1996 , republicatã, Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, denumita în continuare CNCAN, emite prezentele norme de dezafectare a obiectivelor şi instalaţiilor nucleare. ART. 2 Termenii şi expresiile utilizate în prezentele norme sunt definite în anexa nr. 1. ART. 3 Prezentele norme se aplica dezafectarii urmãtoarelor tipuri de obiective şi instalaţii nucleare: a) reactori nucleari de cercetare; b) ansambluri subcritice; c) staţii de tratare deşeuri radioactive; d) depozite intermediare de combustibil nuclear ars; e) depozite intermediare de deşeuri radioactive. ART. 4 Prezentele norme stabilesc condiţiile şi etapele necesare dezafectarii obiectivelor şi instalaţiilor nucleare prevãzute la art. 3, în scopul eliberãrii de sub regimul de autorizare. ART. 5 Prezentele norme nu se aplica dezafectarii centralelor nuclearoelectrice.
CAP. 2 Etapele procesului de dezafectare
ART. 6 Pentru obiectivele şi instalaţiile nucleare prevãzute la art. 3, etapele procesului de dezafectare sunt, dupã caz: 1. întocmirea şi aprobarea planului de dezafectare; 2. emiterea deciziei de oprire definitiva a obiectivului/ instalaţiei nucleare; 3. obţinerea autorizaţiei de evacuare a combustibilului nuclear din clãdirea obiectivului nuclear; 4. evacuarea combustibilului din clãdirea obiectivului nuclear; 5. întocmirea şi transmiterea la CNCAN a documentaţiei de autorizare, conform anexei nr. 2; 6. obţinerea autorizaţiei de dezafectare; 7. implementarea activitãţilor de dezafectare în conformitate cu autorizaţia de dezafectare; 8. întocmirea raportului final de dezafectare, la finalizarea lucrãrilor de dezafectare, în conformitate cu prevederile anexei nr. 4; 9. întocmirea raportului final de evaluare radiologica, în conformitate cu cerinţele anexei nr. 5; 10. solicitarea cãtre CNCAN şi obţinerea certificatului de îndeplinire a condiţiilor de eliberare de sub regimul de autorizare, în conformitate cu cerinţele anexei nr. 7.
CAP. 3 Cerinţe de autorizare pentru dezafectare
ART. 7 Începând cu data publicãrii prezentelor norme în Monitorul Oficial al României, Partea I, planul de dezafectare devine parte componenta obligatorie a documentaţiei de autorizare a oricãrui obiectiv/instalaţii nucleare prevãzute în art. 3. ART. 8 Titularul de autorizaţie, denumit în continuare titular, are obligaţia de a întocmi planul de dezafectare în conformitate cu cerinţele anexei nr. 3. ART. 9 Pentru obiectivele/instalaţiile nucleare care sunt în faza de proiectare, construcţie şi operare, titularul va întocmi şi va transmite planul de dezafectare cãtre CNCAN, spre evaluare şi aprobare, în termen de maximum 3 ani de la data publicãrii prezentelor norme. ART. 10 Pentru obiectivele/instalaţiile nucleare care sunt oprite şi se afla în conservare sau la sfârşitul duratei de viata, titularul are obligaţia de a transmite planul de dezafectare cãtre CNCAN, spre evaluare şi aprobare, în termen de 6 luni de la publicarea prezentelor norme. ART. 11 Titularul va actualiza şi va transmite la CNCAN, la interval de 5 ani, planul de dezafectare revizuit. ART. 12 Titularul va întocmi raportul final de securitate, denumit în continuare RFS, privind depozitarea combustibilului nuclear, inclusiv soluţionarea depozitarii combustibilului pe termen lung, ca documentaţie suport pentru planul de dezafectare, în conformitate cu anexa nr. 8. ART. 13 Titularul va întocmi programul de supraveghere radiologica pentru procesul de dezafectare, ca documentaţie suport pentru planul de dezafectare. ART. 14 Titularul va întocmi manualul de asigurare a calitãţii pentru dezafectare, în conformitate cu normele de asigurare a calitãţii în vigoare, ca documentaţie suport pentru planul de dezafectare în vigoare. ART. 15 Titularul va întocmi planul de intervenţie în caz de urgenta radiologica, inclusiv în caz de incendiu, la obiectivul nuclear/instalatia nucleara, pe durata dezafectarii, în conformitate cu reglementãrile în vigoare. ART. 16 Titularul va transmite la CNCAN, pe suport hârtie şi în format electronic, spre evaluare şi aprobare: a) planul de dezafectare; b) RFS privind depozitarea combustibilului nuclear, inclusiv soluţionarea depozitarii pe termen lung; c) programul de supraveghere radiologica a personalului, publicului şi mediului pe durata desfãşurãrii activitãţilor de dezafectare; d) manualul de asigurare a calitãţii pentru dezafectare; e) planul de intervenţie în caz de urgenta. ART. 17 Dupã aprobarea planului de dezafectare de cãtre CNCAN şi publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei privind oprirea definitiva a obiectivului/instalaţiei nucleare, titularul are obligaţia de a solicita la CNCAN autorizaţia de dezafectare. ART. 18 Pentru obţinerea autorizaţiei de dezafectare titularul trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele cerinţe: a) sa transmitã cãtre CNCAN documentele de autorizare în conformitate cu cerinţele anexei nr. 2; b) sa evacueze combustibilul nuclear din clãdirea obiectivului nuclear; c) sa facã dovada asigurãrii finanţãrii activitãţilor de dezafectare.
CAP. 4 Evaluarea şi aprobarea planului de dezafectare de cãtre CNCAN
ART. 19 CNCAN va evalua în termen de 60 de zile de la data primirii planul de dezafectare. ART. 20 CNCAN va transmite titularului observaţiile şi cerinţele de completare a planului de dezafectare. ART. 21 Titularul are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la primirea observaţiilor sa aducã completãrile şi clarificãrile solicitate de cãtre CNCAN asupra planului de dezafectare, în forma cerutã. ART. 22 În urma evaluãrii planului de dezafectare completat, dacã se constata ca acesta este întocmit în conformitate cu anexa nr. 3 şi îndeplineşte toate cerinţele formulate conform art. 20, CNCAN va transmite titularului aprobarea planului de dezafectare.
CAP. 5 Oprirea definitiva a instalaţiei
ART. 23 În baza unei justificãri tehnico-economice temeinice, titularul poate lua decizia de oprire definitiva şi de sistare a operarii obiectivului nuclear sau a instalaţiei nucleare. ART. 24 La propunerea titularului, forul tutelar respectiv va obţine hotãrârea Guvernului privind oprirea definitiva a obiectivului/instalaţiei nucleare şi intrarea în faza de dezafectare. ART. 25 Titularul va transmite cãtre CNCAN dovada publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 24. ART. 26 În termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotãrârii Guvernului prevãzute la art. 24, titularul va lua toate mãsurile astfel încât în clãdirea obiectivului nuclear sau a instalaţiei nucleare sa se permitã accesul numai persoanelor direct implicate în activitatea de dezafectare.
CAP. 6 Stadii de dezafectare
ART. 27 Stadiile de dezafectare, respectiv deţinerea obiectivului/instalaţiei nucleare aflate în dezafectare, sunt definite în anexa nr. 1. ART. 28 Dezafectarea oricãrui obiectiv sau oricãrei instalaţii nucleare se va face obligatoriu pana la finalizarea stadiului 3 de dezafectare. ART. 29 CNCAN poate autoriza stadii intermediare de dezafectare, în baza unei justificãri documentate. ART. 30 Pentru fiecare stadiu de dezafectare, în cazuri justificate, CNCAN poate emite autorizaţii parţiale de dezafectare pentru anumite pãrţi ale obiectivului/instalaţiei nucleare. ART. 31 În planul de dezafectare poate fi prevãzutã deţinerea obiectivului/instalaţiei nucleare. ART. 32 Autorizaţia de dezafectare se poate emite pentru o perioada de cel mult 5 ani. ART. 33 La expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei de dezafectare, prevãzut la art. 32, titularul poate solicita reînnoirea autorizaţiei de dezafectare. ART. 34 În cazul în care dezafectarea obiectivului nuclear sau a instalaţiei nucleare nu se realizeazã pana la nivelul de eliberare de sub regimul de autorizare, la finalizarea lucrãrilor de dezafectare autorizate titularul are obligaţia de a solicita autorizaţie de deţinere a obiectivului/instalaţiei nucleare parţial dezafectate. ART. 35 (1) Pentru a obţine autorizaţie de deţinere conform prevederilor art. 34, titularul trebuie sa îndeplineascã urmãtoarele cerinţe: a) sa transmitã la CNCAN documentele de autorizare în conformitate cu cerinţele anexei nr. 6; b) sa nu existe depozitat combustibil nuclear în clãdirea obiectivului nuclear; c) sa facã dovada asigurãrii finanţãrii activitãţilor de deţinere şi dezafectare pana la stadiul 3, ulterioare deţinerii. (2) În cazuri justificate CNCAN poate autoriza deţinerea obiectivului şi în situaţia existenţei combustibilului în clãdirea obiectivului nuclear, cu respectarea cerinţelor RFS pentru depozitarea combustibilului. ART. 36 Autorizaţia de deţinere prevãzutã la art. 34 se poate emite pe o perioada de maximum 5 ani. ART. 37 La expirarea termenului de valabilitate a autorizaţiei de deţinere, prevãzut la art. 36, titularul poate solicita reînnoirea autorizaţiei de deţinere sau poate solicita obţinerea autorizaţiei de dezafectare. ART. 38 La finalizarea perioadei de deţinere stabilite titularul trebuie: a) sa efectueze caracterizarea radiologica a obiectivului/instalaţiei nucleare şi sa întocmeascã raportul de evaluare radiologica corespunzãtor anexei nr. 5; b) sa actualizeze planul de dezafectare pe baza raportului de evaluare radiologica întocmit conform lit. a); c) sa reia procesul de dezafectare pana la atingerea nivelurilor de eliberare de sub regimul de autorizare conform prevederilor prezentelor norme.
CAP. 7 Implementarea activitãţilor de dezafectare
ART. 39 Titularul trebuie sa efectueze activitãţile de dezafectare prin personalul propriu specializat, calificat şi autorizat pentru dezafectare, sau prin organizaţii autorizate pentru activitatea de dezafectare, inclusiv manipulare, în conformitate cu prevederile legale. ART. 40 Titularul are obligaţia sa înceapã şi sa finalizeze activitãţile de dezafectare la termenele stabilite conform autorizaţiei de dezafectare obţinute. ART. 41 Titularul are obligaţia sa desfãşoare activitãţile de dezafectare a obiectivului nuclear sau a instalaţiei nucleare, cu riscuri minime, în condiţii de securitate radiologica, de protecţie a personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietãţii, cu respectarea obligaţiilor ce decurg din reglementãrile în vigoare. ART. 42 Titularul va dezafecta numai acele pãrţi din obiectivul/instalatia nucleara pentru care are capabilitate de decontaminare, tratare a deşeurilor şi depozitare, în conformitate cu autorizaţia de dezafectare obţinutã.
CAP. 8 Cerinţe de raportare şi pãstrare a înregistrãrilor
ART. 43 Titularul va organiza şi va menţine arhiva tuturor înregistrãrilor şi a documentelor specifice activitãţilor de dezafectare, corespunzãtoare cap. 7 din anexa nr. 3, pe toatã durata dezafectarii şi pentru o perioada de minimum 30 de ani dupã obţinerea certificatului de eliberare de sub cerinţele de autorizare. ART. 44 Titularul va întocmi şi va transmite cãtre CNCAN rapoarte trimestriale privind stadiul executãrii lucrãrilor de dezafectare. ART. 45 Titularul va întocmi şi va transmite cãtre CNCAN, pana la data de 31 decembrie a fiecãrui an, raportul anual privind starea obiectivului/instalaţiei nucleare şi situaţia executãrii activitãţilor de dezafectare conform autorizaţiei de dezafectare în vigoare. ART. 46 La apariţia evenimentelor neprevãzute în desfãşurarea activitãţilor de dezafectare titularul va notifica de îndatã CNCAN apariţia evenimentului, iar în scris, în termen de 48 de ore de la sesizarea evenimentului respectiv.
CAP. 9 Modificãri ale planului de dezafectare
ART. 47 Titularul are obligaţia de a notifica la CNCAN în termen de 48 de ore cazul în care constata ca în activitatea de dezafectare apar factori semnificativi care nu corespund reglementãrilor în vigoare sau sunt în afarã limitelor autorizate şi care impun modificãri ale planului de dezafectare. ART. 48 Titularul care solicita modificarea planului de dezafectare în baza art. 47 are obligaţia de a transmite cãtre CNCAN completãrile şi analizele implicate de modificarea planului de dezafectare, în forma şi la termenele stabilite de cãtre CNCAN. ART. 49 CNCAN va evalua solicitarea de modificare a planului de dezafectare şi va transmite solicitantului observaţiile la document în termen de 30 de zile de la primirea solicitãrii de modificare. ART. 50 Titularul are obligaţia ca în termen de 30 de zile de la primirea observaţiilor sa aducã completãrile şi clarificãrile solicitate de cãtre CNCAN, în forma cerutã, asupra planului de dezafectare. ART. 51 Dacã se constata ca observaţiile, completãrile şi solicitarile stabilite în baza art. 49 sunt îndeplinite, CNCAN va transmite titularului aprobarea de modificare a planului de dezafectare. ART. 52 Titularul va opera modificãri ale planului de dezafectare numai dupã ce a obţinut aprobarea CNCAN. ART. 53 Prevederile art. 47-52 se aplica şi în cazul în care titularul constata apariţia unor situaţii care implica modificãri ale autorizaţiei de dezafectare.
CAP. 10 Încheierea stadiului de dezafectare autorizat
ART. 54 Titularul va efectua monitorizarea radiologica conform procedurilor de mãsurare aprobate de CNCAN. ART. 55 La finalizarea lucrãrilor de dezafectare titularul are obligaţia de a efectua şi de a transmite cãtre CNCAN, dupã caz: 1. raportul final de dezafectare, întocmit în conformitate cu cerinţele anexei nr. 4; 2. raportul final de evaluare radiologica, întocmit în conformitate cu cerinţele anexei nr. 5. 3. RFS privind situaţia combustibilului nuclear.
CAP. 11 Eliberarea de sub regimul de autorizare
ART. 56 Titularul va solicita eliberarea de sub regimul de autorizare dacã dezafectarea obiectivului/instalaţiei nucleare este completa şi demonstreaza prin monitorizarea radiologica finala ca în toate incintele clãdirii sau pe amplasament s-au atins nivelurile de eliberare de sub regimul de autorizare. ART. 57 La atingerea nivelurilor de eliberare de sub regimul de autorizare, titularul are obligaţia de a întocmi şi de a implementa programul de reconstrucţie ecologica a zonei. ART. 58 În cazul în care CNCAN constata ca în clãdire/amplasament s-au atins nivelurile de eliberare de sub regimul de autorizare şi zona nu mai prezintã pericol de expunere la radiatii, va emite certificatul de încheiere a activitãţilor nucleare şi de eliberare de sub regimul de autorizare. ART. 59 Pentru obţinerea certificatului de încheiere a activitãţilor nucleare şi de eliberare de sub regimul de autorizare, titularul va inainta la CNCAN documentele specificate în anexa nr. 7.
CAP. 12 Dispoziţii tranzitorii
ART. 60 Pentru obiectivele/instalaţiile nucleare aflate în conservare la data emiterii prezentelor norme, decizia de oprire definitiva a operarii obiectivului nuclear sau a instalaţiei nucleare poate fi luatã de titular înaintea aprobãrii planului de dezafectare. ART. 61 În cazuri justificate CNCAN poate autoriza stadiul 1 de dezafectare în condiţiile în care nu s-a evacuat în totalitate combustibilul nuclear din clãdirea obiectivului nuclear. ART. 62 În condiţiile art. 60, titularul trebuie: 1. sa asigure depozitarea combustibilului în condiţiile prevãzute în RFS; 2. sa desfãşoare numai acele activitãţi de dezafectare care nu pun în pericol securitatea combustibilului nuclear proaspãt şi uzat; 3. sa întreprindã toate acţiunile necesare pentru îndepãrtarea combustibilului din clãdirea obiectivului nuclear. ART. 63 Pe toatã durata dezafectarii materialele nucleare din clãdirea obiectivului/instalaţiei nucleare se supun prevederilor Normelor de protecţie fizica şi control de garanţii în domeniul nuclear. ART. 64 (1) În cazul în care depozitul de combustibil nuclear se afla pe amplasamentul obiectivului nuclear ce urmeazã a fi dezafectat, titularul are obligaţia asigurãrii depozitarii combustibilului în condiţii de securitate nucleara, conform RFS pentru depozit. (2) Pentru cazul prevãzut la alin. (1) titularul are obligaţia de a asigura funcţionarea sistemelor şi echipamentelor comune - ventilaţie, sisteme de semnalizare, sisteme de alimentare cu energie electrica, sisteme de alimentare şi purificare a apei etc. - care deservesc atât obiectivul nuclear care urmeazã a fi dezafectat, cat şi depozitele de combustibil nuclear. (3) Nici unul dintre sistemele sau echipamentele prevãzute la alin. (2) nu va fi scos din uz sau dezasamblat atâta vreme cat în depozit exista combustibil nuclear.
CAP. 13 Dispoziţii finale
ART. 65 Intreaga responsabilitate revine în exclusivitate titularului pentru: a) întocmirea planului de dezafectare; b) întocmirea RFS privind depozitarea combustibilului nuclear proaspãt şi uzat şi soluţionarea depozitarii pe termen lung; c) întocmirea manualului de asigurare a calitãţii pentru dezafectare; d) oprirea definitiva a instalaţiei nucleare; e) soluţionarea indepartarii combustibilului nuclear din clãdirea obiectivului nuclear; f) implementarea şi administrarea planului de dezafectare; g) efectuarea lucrãrilor de dezafectare; h) efectuarea lucrãrilor specifice deţinerii obiectivului/instalaţiei nucleare, dacã este cazul; i) finalizarea dezafectarii şi întocmirea raportului final de dezafectare; j) monitorizarea radiologica finala şi întocmirea raportului final de monitorizare radiologica; k) obţinerea certificatului de eliberare de sub regimul de autorizare; l) reconstructia ecologica a amplasamentului obiectivului/instalaţiei nucleare dezafectate. ART. 66 (1) În cazul desfiinţãrii organizaţiei titulare, arhivele acesteia vor fi predate de titular la Arhivele Naţionale. (2) Titularul va notifica CNCAN, cu cel puţin 90 de zile înainte, despre intenţia menţionatã la alin. (1). (3) Termenele de pãstrare a documentelor sunt cel puţin cele prevãzute la art. 43. ART. 67 Încãlcarea dispoziţiilor prezentelor norme atrage rãspunderea materialã, disciplinarã, administrativã, civilã sau penalã, dupã caz, în conformitate cu <>Legea nr. 111/1996 , republicatã. ART. 68 Anexele nr. 1-8 fac parte integrantã din prezentele norme. ART. 69 Prezentele norme nu exclud respectarea cerinţelor celorlalte norme în vigoare privind securitatea radiologica, securitatea nucleara, garanţiile nucleare, protecţia fizica, asigurarea calitãţii, protecţia la incendiu etc., aplicabile activitãţilor desfãşurate. ART. 70 Prezentele norme intra în vigoare în termen de 30 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA 1
DEFINIŢII
Sunt valabile definiţiile din <>Legea nr. 111/1996 , republicatã, şi definiţiile din Normele fundamentale de securitate radiologica, la care se adauga urmãtoarele: 1. activitatea de dezafectare - totalitatea activitãţilor necesare a se desfasura la un obiectiv nuclear sau instalatie nucleara opritã definitiv, în vederea atingerii nivelului de eliberare de sub cerinţele de autorizare; 2. caracterizare radiologica - totalitatea acţiunilor de: - identificare, localizare, mãsurare şi estimare a activitãţii surselor radioactive existente în clãdirea unui obiectiv/instalaţii nucleare; - identificare şi localizare a zonelor contaminate, precum şi de mãsurare şi estimare a dozelor în aceste zone; - identificare, localizare, mãsurare şi estimare a activitãţii deşeurilor radioactive existente în clãdirea unui obiectiv/instalaţii nucleare; 3. contractant - persoana fizica sau juridicã angajata de cãtre titular prin contract sa efectueze anumite activitãţi specifice; 4. CNCAN - Comisia Nationala pentru Controlul Activitãţilor Nucleare, care, în baza <>Legii nr. 111/1996 , republicatã, reprezintã autoritatea competenta în domeniul nuclear şi care exercita atribuţiile de reglementare, autorizare şi control prevãzute de lege; 5. deţinere - în înţelesul prezentei reglementãri, deţinerea unui obiectiv/instalaţii nucleare aflate în dezafectare consta în pãstrarea în siguranta a obiectivului/instalaţiei nucleare, în stadiul în care s-a oprit dezafectarea, dupã ce combustibilul nuclear a fost evacuat din clãdirea obiectivului; 6. evaluare radiologica - interpretarea şi prelucrarea rezultatelor obţinute în urma caracterizarii radiologice a unui obiectiv/instalaţii nucleare, prin evaluarea acceptabilitatii mãsurãtorilor efectuate, prin comparatii între rezultatele obţinute şi valorile limita specificate în reglementãri şi concluzii asupra mãsurãtorilor efectuate; 7. etapele procedurii de dezafectare - faze obligatorii pentru obţinerea autorizaţiei de dezafectare şi atingerea nivelului de eliberare de sub cerinţele de autorizare; 8. operare - utilizarea obiectivului/instalaţiei nucleare pentru scopul în care a fost proiectata şi construitã sau modificatã; 9. oprire definitiva a unui obiectiv/instalaţii nucleare - încetarea definitiva a activitãţilor de operare a obiectivului/instalaţiei nucleare; 10. principiul ALARA - luarea tuturor mãsurilor şi acţiunilor posibile pentru a asigura optimizarea radioprotectiei, astfel încât toate expunerile, inclusiv cele potenţiale, din cadrul practicii desfãşurate sa fie menţinute la cel mai scãzut nivel rezonabil posibil, luând în considerare factorii economici şi sociali; 11. programul de protecţie radiologica - stabilirea şi declararea politicii prin justificarea, optimizarea şi limitarea dozelor pe baza principiului ALARA; 12. reconstrucţie ecologica - totalitatea acţiunilor de refacere a solului şi vegetatiei pe amplasamentul unui obiectiv/instalaţii nucleare dezafectate; 13. subcontractant - persoana fizica sau juridicã care furnizeazã servicii şi produse contractantului; 14. stadiu de dezafectare - stare în care se aduce obiectivul/instalatia nucleara în urma efectuãrii activitãţilor specifice de dezafectare; 15. stadiul 1 de dezafectare - starea în care obiectivul nuclear este oprit definitiv şi supravegheat sistematic; combustibilul nuclear poate fi depozitat în clãdirea obiectivului nuclear; nu se efectueazã lucrãri de demontare sau îndepãrtare a componentelor obiectivului/instalaţiei nucleare; din clãdirea obiectivului/instalaţiei nucleare se pot evacua materiale, echipamente şi structuri nenucleare; 16. stadiul 2 de dezafectare - starea în care combustibilul nuclear este evacuat în totalitate din clãdirea obiectivului nuclear; se executa majoritatea lucrãrilor de dezafectare: decontaminare, demontare, tratare, condiţionare, îndepãrtare a componentelor din obiectivul nuclear în conformitate cu planul de dezafectare aprobat; obiectivul nuclear nu atinge nivelurile de eliberare de sub cerinţele de autorizare; 17. stadiul 3 de dezafectare - starea în care combustibilul nuclear nu se mai afla pe amplasamentul obiectivului nuclear; obiectivul/instalatia nucleara este adusã la nivelul de eliberare de sub cerinţele de autorizare.
ANEXA 2
DOCUMENTE necesare obţinerii autorizaţiei de dezafectare a unui obiectiv nuclear sau a unei instalaţii nucleare
În vederea obţinerii autorizaţiei de dezafectare titularul trebuie sa transmitã cãtre CNCAN urmãtoarele documente: 1. cerere din partea solicitantului; 2. decizie din partea solicitantului de autorizaţie privind persoana responsabilã cu obiectivul/instalatia nucleara pe timpul dezafectarii; 3. documente care sa ateste capabilitatea tehnica şi autorizaţiile prevãzute de lege pentru organizaţiile şi persoanele implicate în activitãţile de dezafectare; 4. demonstrarea asigurãrii resurselor materiale şi financiare prevãzute în planul de dezafectare; 5. planul de dezafectare aprobat de CNCAN; 6. decizia forului tutelar privind oprirea definitiva a obiectivului/instalaţiei nucleare, în vederea dezafectarii, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I; 7. documentul de transfer al combustibilului nuclear din clãdirea obiectivului nuclear; 8. lista unitãţilor autorizate de CNCAN, implicate în activitatea de dezafectare, cu responsabilitãţile şi interfata dintre acestea şi titularul autorizaţiei de dezafectare; 9. lista aparaturii dozimetrice existente în obiectivul/instalatia nucleara; 10. lista cu sursele de radiatii deţinute; 11. dovada gestionãrii în siguranta a deşeurilor radioactive; 12. programul de supraveghere radiologica a lucrãtorilor, publicului şi a mediului pe durata desfãşurãrii activitãţilor de dezafectare, inclusiv procedurile aferente; 13. plan de intervenţie în caz de urgenta, inclusiv în caz de incendiu, la obiectivul nuclear sau instalatia nucleara pentru care se solicita autorizaţia de dezafectare; 14. manual de asigurare a calitãţii pentru faza de autorizare solicitatã; 15. proceduri aprobate privind controlul de garanţii în conformitate cu Normele de control de garanţii în domeniul nuclear; 16. programul de protecţie fizica şi procedurile aprobate privind reglementarea accesului în obiectivul/instalatia nucleara în conformitate cu Normele de protecţie fizica în domeniul nuclear; 17. procedurile aprobate privind raportarile cãtre CNCAN; 18. procedurile de mãsurare pentru efectuarea monitorizarii radiologice finale; 19. acord/autorizaţie de mediu; 20. avizul sanitar şi alte avize prevãzute de lege; 21. dovada achitãrii taxelor şi tarifelor pentru dezafectare.
ANEXA 3
PLAN DE DEZAFECTARE
1. Consideratii generale 1.1. Introducere În acest capitol titularul trebuie sa prezinte: a) tipul obiectivului/instalaţiei nucleare; b) proprietarul, administratorul obiectivului/instalaţiei nucleare; c) amplasarea geograficã a obiectivului/instalaţiei nucleare; d) parametrii tehnici şi de funcţionare, nivelul maxim de putere pentru care a fost autorizat obiectivul/instalatia sa funcţioneze, dupã caz; e) limitele şi condiţiile tehnice impuse de autorizaţia de funcţionare; f) rationamentele şi obiectivele dezafectarii instalaţiei; g) autorul planului de dezafectare - personalul obiectivului/instalaţiei nucleare sau un alt contractant care a elaborat planul de dezafectare; h) date despre instituţia/organizaţia/societatea - denumire, cod fiscal, numãr de înregistrare la registrul comerţului, autorizaţii CNCAN deţinute - care va implementa planul de dezafectare, inclusiv supravegherea radiologica finala; i) un rezumat al planului de dezafectare. 1.2. Prezentarea generalã a obiectivului/instalaţiei nucleare În acest capitol titularul va prezenta: a) aspecte hidrologice: nivelul panzei de apa freatica sub amplasamentul clãdirii, condiţii meteorologice etc., la momentul întocmirii planului de dezafectare; b) obiectivul/instalatia nucleara, sistemele şi echipamentele acestora; c) clãdirea, inclusiv zonele cu acces limitat aferente obiectivului/instalaţiei nucleare; d) pozitionarea clãdirii; e) tipul, mãrimea şi amplasarea tuturor camerelor din clãdire şi utilizarea lor; f) informaţii despre titularul obiectivului/instalaţiei nucleare; g) organizarea operarii obiectivului/instalaţiei nucleare; h) istoria operarii. 1.2.1. Prezentarea generalã a dezafectarii obiectivului/instalaţiei nucleare În acest capitol titularul va face prezentarea generalã pentru: a) procesul de dezafectare a obiectivului/instalaţiei nucleare; b) metodele selectate pentru dezafectare; c) situaţia radiologica generalã a obiectivului/instalaţiei nucleare pentru orice obiecte aflate în interiorul clãdirii: sisteme, aparate, echipamente, coturi, armãturi, unelte, cabluri, deşeuri etc.; d) principalele componente care vor fi dezmembrate şi programul dezasamblarii acestora; pentru fiecare reper se vor specifica: data calendaristicã estimatã pentru începerea demontarii, respectiv finalizarea demontarii, durata lucrãrilor de demontare, modul de tratare, decontaminare, depozitare etc.; e) programul de monitorizare a radiatiilor; f) doza colectivã echivalenta preconizata pentru toatã durata activitãţilor de dezafectare pana la finalizarea lucrãrilor de dezafectare. 1.2.2. Estimarea costurilor 1. Titularul trebuie sa prezinte: a) costul estimativ al tuturor lucrãrilor de dezafectare; b) costul conditionarii, transportului şi depozitarii deşeurilor; c) costul monitorizarii radiologice finale. 2. Estimarea trebuie sa se bazeze pe situaţia obiectivului/instalaţiei nucleare - clãdire, sisteme, echipamente etc. - asa cum rezulta la momentul transmiterii planului de dezafectare spre aprobare la CNCAN. 1.2.3. Disponibilitatea fondurilor financiare 1. Titularul trebuie sa facã dovada capabilitãţii dezafectarii obiectivului/instalaţiei nucleare din punct de vedere financiar. 2. Titularul trebuie sa declare şi sa demonstreze cum va obţine fondurile financiare estimate în corelare cu programul lucrãrilor de dezafectare propuse. 2. Activitãţile de dezafectare 2.1. Alternative de dezafectare Titularul trebuie: 1. sa justifice procesul de dezafectare propus; 2. sa prezinte factorii luati în considerare la alegerea metodei de dezafectare respective; 3. sa analizeze posibilitatea utilizãrii viitoare a amplasamentului şi posibilitatea reutilizarii diverselor componente sau tehnologii dezvoltate pe parcursul dezafectarii. 2.2. Situaţia radiologica a obiectivului/instalaţiei nucleare 2.2.1. Istoria functionarii instalaţiei nucleare Titularul trebuie: 1. sa efectueze analiza cantitativã şi detaliatã a istoriei tuturor activitãţilor de utilizare a obiectivului/instalaţiei nucleare, din care va obţine informaţii radiologice relevante pentru activitatea de dezafectare, ca de exemplu: locaţia dispozitivelor de iradiere şi materialelor iradiate existente în obiectivul/instalatia nucleara, zonele contaminate etc.; 2. sa prezinte istoria evenimentelor din exploatare, ca de exemplu: orice depasiri sau eliberari radioactive peste limitele impuse de normele aplicabile, care au contribuit semnificativ la nivelul de radioactivitate şi contaminare al obiectivului/instalaţiei nucleare; 3. sa identifice sistemele şi componentele care cauzeazã niveluri de activitate peste valorile de eliberare de sub regimul de autorizare; 4. sa identifice zone ale instalaţiei care pot conţine pãrţi intens radioactive. 2.2.2. Caracterizarea radiologica a obiectivului/instalaţiei nucleare 1. Titularul trebuie sa caracterizeze în întregime radio-activitatea componentelor obiectivului nuclear sau a instalaţiei nucleare, inclusiv a clãdirii, bazându-se pe: a) datele înregistrate în rapoartele şi registrele de exploatare, întreţinere, reparaţii, utilizare, pe toatã durata de viata a obiectivului/instalaţiei nucleare; b) mãsurãtori; c) calcule; d) mostre; e) istoria tuturor experimentelor şi activitãţilor desfãşurate în instalatie; f) înregistrãrile monitorizarii radiologice a obiectivului/instalaţiei nucleare pe toatã durata de viata. 2. Caracterizarea radiologica va fi utilizata pentru: a) planificarea operaţiilor de dezafectare; b) estimarea dozelor; c) caracterizarea deşeurilor radioactive; d) estimarea volumului deşeurilor radioactive. 3. Caracterizarea radiologica trebuie sa includã: a) lista principalelor componente radioactive; b) lista tuturor surselor, indicând tipurile de radiatii emise, activitatea în bequerel şi geometria sursei; c) localizarea surselor radioactive şi desenele tehnice care sa indice aceasta localizare; d) modelele şi parametrii utilizaţi pentru calculul activitãţii fiecãrei surse, inclusiv pentru sursele produse prin activare cu neutroni; e) lucrãri de curatare sau decontaminare deja efectuate în vederea dezafectarii; f) sursele de radiatii semnificative pentru radioprotectia şi monitorizarea radiatiilor în obiectivul/instalatia nucleara; g) niveluri de expunere la radiatii estimate pentru sisteme, structuri şi componente evaluate pentru momentul la care se întocmeşte planul de dezafectare. 2.2.3. Criterii de eliberare a efluentilor radioactivi Titularul trebuie sa specifice modul în care respecta nivelurile de eliberare a efluentilor radioactivi, aprobate de CNCAN. 2.3. Obiectivele dezafectarii 2.3.1. Activitãţi şi obiective 1. Titularul trebuie sa prezinte în detaliu activitãţile şi obiectivele necesare pentru urmãtoarele doua faze: a) pregãtirea obiectivului/instalaţiei pentru dezafectare; b) dezasamblarea şi decontaminarea instalaţiei. 2. Activitãţile trebuie planificate prin determinarea cu exactitate a tipului şi localizarii materialelor radioactive care urmeazã a fi indepartate din instalatie. 3. Pe baza cap. 2.2 titularul trebuie: a) sa prezinte metodele, tehnicile şi echipamentele necesare pentru a dezasambla componentele şi sistemele obiectivului/instalaţiei nucleare; b) sa analizeze şi sa stabileascã toate activitãţile efectuate în obiectivul/instalatia nucleara, privind: (i) decontaminarea; (ii) condiţionarea; (iii) impachetarea componentelor în vederea transportului; (iv) stocarea; c) sa prezinte metodele şi operaţiile necesare pentru a realiza toate activitãţile de dezafectare planificate; d) sa analizeze fiecare activitate din planul de dezafectare din punct de vedere al securitãţii nucleare, radiologice şi al protejãrii sãnãtãţii lucrãtorilor. 2.3.2. Programarea activitãţilor Titularul trebuie: 1. sa întocmeascã programarea secventiala a activitãţilor necesare realizãrii dezafectarii, inclusiv a supravegherii radiologice finale; 2. sa explice scopul, durata şi modul de lucru pentru fiecare acţiune; 3. sa întocmeascã graficul lucrãrilor, cu evidentierea interconectarii acestora; 4. sa utilizeze metoda grafurilor prin care sa elaboreze diagramele de planificare a activitãţilor şi sa stabileascã drumul critic, sa indice clar timpul estimat pentru executarea lucrãrilor şi modul de alocare a resurselor pentru activitãţile principale, inclusiv acţiunile de radioprotectie şi securitate nucleara, pentru activitãţile propuse de dezasamblare şi decontaminare; 5. sa identifice în mod realist şi practic locurile de depozitare a deşeurilor radioactive; 6. sa estimeze data propusã pentru transmiterea la CNCAN a raportului de monitorizare radiologica finala; 7. sa compare costul de dezafectare estimat iniţial conform documentãrii programãrii activitãţilor corespunzãtor pct. 1-6 cu costul dezafectarii altor obiective similare. 2.4. Responsabilitãţi şi organizare pentru dezafectare Titularul trebuie: a) sa prezinte organigrama pentru planificarea şi implementarea completa a dezafectarii; b) sa precizeze poziţiile-cheie în organizarea dezafectarii şi funcţiile pe care trebuie sa le îndeplineascã fiecare poziţie din organigrama; c) sa stabileascã şi sa prezinte liniile de autoritate şi rolul de conducere ale personalului cu rãspundere pe linie de radioprotectie; d) sa întocmeascã diagrama liniilor de autoritate de la poziţia cea mai inalta a managementului la muncitori; e) sa precizeze cerinţele de pregãtire, calificare şi instruire minime, precum şi experienta pentru toate poziţiile importante din punct de vedere al securitãţii nucleare şi radiologice din schema organizatoricã; f) sa prezinte modul în care instituie şi menţine un sistem de protecţie contra radiatiilor ionizante, conform art. 80 din Normele fundamentale de securitate radiologica; g) sa demonstreze ca sunt întreprinse toate mãsurile/acţiunile pentru a asigura optimizarea radioprotectiei în sensul ca toate expunerile, inclusiv cele potenţiale, din cadrul activitãţilor de dezafectare sunt menţinute la cel mai scãzut nivel rezonabil posibil - principiul ALARA. 2.5. Programul de pregãtire Titularul trebuie: a) sa prezinte programul de pregãtire pentru activitatea de dezafectare pentru: (i) personalul operator; (ii) contractanţi; (iii) subcontractati; (iv) oricare alte persoane care vor desfasura activitãţi legate de dezafectare; b) sa demonstreze ca pregãtirea personalului acoperã: (i) cerinţele formulate în planul de dezafectare; (ii) principiile şi tehnicile activitãţilor de dezafectare; (iii) igiena industriala; (iv) sãnãtatea personalului expus profesional; (v) utilizarea şi întreţinerea sculelor şi echipamentelor; c) sa stabileascã calificarea, experienta şi responsabilitãţile persoanelor care au datoria de a implementa şi de a menţine programul de pregãtire a personalului implicat în dezafectare; d) sa prezinte modul de înregistrare şi pãstrare a documentelor privind situaţia instruirii şi pregãtirii pentru întregul personal utilizat în dezafectare; e) sa stabileascã cerinţe de instruire pentru personalul nou-angajat; f) sa stabileascã frecventa cursurilor de reinstruire; g) sa prezinte modul în care se va face certificarea personalului. 2.6. Asistarea contractanţilor 1. Responsabilitatea pentru toate aspectele dezafectarii revine în exclusivitate titularului autorizaţiei de dezafectare. 2. Titularul poate utiliza contractanţi şi/sau subcontractati pentru a executa anumite lucrãri sau toate lucrãrile de dezafectare. 3. În cazul în care utilizeazã contractanţi sau subcontractati, titularul trebuie: a) sa se asigure ca aceştia se supun tuturor condiţiilor de autorizare şi reglementare; b) sa prezinte sistemul administrativ de control utilizat pentru a asigura Normele de securitate radiologica, sãnãtate şi protecţia muncii; c) sa prezinte modul în care va asigura implementarea programului de asigurare a calitãţii pentru dezafectare; d) sa prezinte pentru fiecare contractant sau subcontractant: tipul, domeniul şi scopul activitãţii care urmeazã a fi realizatã şi relaţia dintre lucrãrile lor şi alte activitãţi de dezafectare; e) sa prezinte nivelul de calificare şi experienta solicitatã de la contractanţi şi angajaţii acestora; f) sa prezinte experienta anterioarã a contractanţilor şi subcontractanţilor în dezafectarea obiectivelor/instalaţiilor nucleare de acelaşi tip, lucrãrile prestate şi calitatea acestora. 3. Protecţia radiologica a personalului, a publicului şi a mediului 3.1.1. Justificarea, optimizarea şi limitarea dozelor pentru practicile de dezafectare - asigurarea îndeplinirii principiului ALARA Titularul trebuie: a) sa prezinte programul de protecţie radiologica existent la momentul opririi definitive a obiectivului/instalaţiei, precum şi modificãrile acestuia pentru dezafectare; b) sa stabileascã, sa demonstreze şi sa declare politica pentru implementarea principiului ALARA pe toatã durata procesului de dezafectare; c) sa stabileascã şi sa declare politica pentru justificarea, optimizarea şi limitarea dozelor pentru toate activitãţile de dezafectare pe tot parcursul dezafectarii; d) sa stabileascã modul în care persoanele cu funcţii de conducere şi responsabilitate pe linie de radioprotectie asigura implementarea programului de protecţie radiologica pe durata procesului de dezafectare; e) sa stabileascã clar modul în care se administreazã criteriile programului de protecţie radiologica şi cum acestea se integreaza în structura globalã de administrare a dezafectarii. 3.1.2. Protecţia radiologica a personalului expus profesional Titularul trebuie sa prezinte în detaliu programul de radioprotectie a personalului expus profesional şi a populaţiei pe toatã durata procesului de dezafectare, în care sa includã: a) managementul global, ierarhizarea, subordonarea responsabilitãţilor şi îndatoririlor pentru fiecare post; b) organigrama pentru structura organizatoricã a radioprotectiei personalului, în care sa se reflecte legatura şi modul de subordonare, comunicare şi raportare a persoanelor cu responsabilitãţi pe linie de radioprotectie cu celelalte sectoare, departamente şi servicii implicate în programul de dezafectare; c) prezentarea modului în care responsabilii cu radioprotectia pot opri sau interzice lucrãrile şi practicile care sunt nesigure din punct de vedere al securitãţii radiologice; d) metodele de radioprotectie operationala a personalului expus profesional, a lucrãtorilor implicaţi în activitãţile de dezafectare şi a populaţiei, privind: (i) protecţia în campurile de radiatii; (ii) metode de decontaminare; (iii) constrangerile de doza; (iv) cãile de expunere posibile prin lucrãrile şi practicile de dezafectare corespunzãtoare planului de dezafectare stabilit; (v) informaţii despre supravegherea şi echipamentul de monitorizare a lucrãtorilor, incluzând criteriile pentru selectarea echipamentului de radioprotectie adecvat practicii şi cerinţele pentru întreţinere, depozitare şi calibrare; e) politica, frecventa şi procedurile pentru realizarea securitãţii radiologice, a monitorizarii efluentilor, a monitorizarii personalului, evaluarea şi documentarea expunerii la radiatii. 3.1.3. Estimarea dozelor 1. Pentru majoritatea practicilor stabilite în programul de dezafectare titularul trebuie sa estimeze valorile maxime individuale şi colective pentru: a) dozele echivalente; b) dozele efective; c) dozele echivalente angajate; d) dozele efective angajate, pe care le vor primi lucrãtorii pentru realizarea completa a fiecãrei activitãţi din procesul de dezafectare. 2. Titularul va face comparatii între propriile estimari şi estimarile de doza ale altor obiective/instalaţii nucleare dezafectate. 3.2. Managementul deşeurilor radioactive 3.2.1. Îndepãrtarea combustibilului 1. Titularul trebuie sa stabileascã programul de evacuare a combustibilului nuclear proaspãt şi uzat din incinta obiectivului nuclear înaintea începerii activitãţilor de dezafectare. 2. Titularul trebuie sa includã în planul de dezafectare data la care va realiza transferul combustibilului nuclear în afarã obiectivului nuclear şi locul unde se va transfera. 3. În cazul în care combustibilul nuclear rãmâne pentru o anumitã perioada în clãdirea obiectivului nuclear, titularul trebuie: a) sa analizeze orice posibilitate de accident nuclear care poate avea loc; b) sa stabileascã şi sa detalieze activitãţile de dezafectare care se pot desfasura pana la nivelul la care nu pun în pericol securitatea nucleara a combustibilului nuclear proaspãt şi uzat; c) sa stabileascã acţiunile de îndepãrtare a combustibilului de pe amplasament sau din depozite; d) sa stabileascã strategia soluţionãrii depozitarii combustibilului pe termen lung. 3.2.2. Tratarea deşeurilor radioactive Titularul trebuie: 1. sa analizeze şi sa estimeze: a) activitatea deşeurilor; b) volumul de deşeuri radioactive; 2. sa prezinte sistemele şi procedurile utilizate pentru identificarea, mãsurarea şi tratarea deşeurilor radioactive, generate în timpul decontaminarii sau al altor activitãţi specifice de dezafectare, înaintea depozitarii; 3. sa stabileascã şi sa prezinte: a) modul de tratare a deşeurilor radioactive estimate la pct. 1; b) procesele tehnologice de tratare şi condiţionare a deşeurilor radioactive; c) programul de control al proceselor de tratare; d) programul de depozitare a deşeurilor tratate; e) sistemul de control al activitãţii deşeurilor necesar realizãrii cerinţelor şi principiilor programului de protecţie radiologica. 3.2.3. Depozitarea deşeurilor radioactive 1. Titularul trebuie sa estimeze cantitãţile şi tipurile de materiale radioactive care vor fi eliminate din obiectivul/instalatia nucleara pe durata procesului de dezafectare, pe baza situaţiei radiologice realizate în conformitate cu cap. 2.2.2, şi care vor rezulta din activitãţile de dezafectare. 2. Pentru estimarile de mai sus titularul va trebui sa stabileascã şi sa prezinte: a) locul şi modul în care vor fi depozitate materialele radioactive; b) modul în care materialele radioactive vor fi transportate din obiectivul/instalatia nucleara la statia de tratare a deşeurilor radioactive; c) modul de depozitare finala a deşeurilor radioactive. 3. Titularul va prezenta mãsurile tehnice şi administrative prevãzute pentru a respecta reglementãrile în vigoare privind tratarea şi depozitarea deşeurilor. 3.2.4. Protecţia muncii Titularul trebuie sa întocmeascã programul de protecţie a muncii astfel încât: 1. sa demonstreze ca sunt întrunite toate prevederile normelor de protecţie a muncii în vigoare; 2. sa prezinte: a) protecţia muncii complementare radioprotectiei, pentru activitãţile de dezafectare; b) instrucţiunile de protecţie a muncii; c) controlul demolarii, avertizarea zonelor în care se executa lucrãri sau exista gãuri în pardoseala, pereţi, inhalari de praf, solventi etc.; 3. sa nominalizeze persoanele responsabile cu activitatea de protecţie a muncii; 4. sa stabileascã organigrama integrãrii activitãţilor de protecţie a muncii în toate departamentele şi serviciile implicate în procesul de dezafectare; 5. sa stabileascã modalitãţile de efectuare a instructajului de protecţie a muncii şi implementarea normelor de protecţie a muncii; 6. sa specifice criteriile de selecţie a metodelor şi echipamentelor de protecţie pentru evitarea expunerii la pericole complementare celor radiologice; 7. sa prezinte metodele de prevenire a accidentelor neradiologice şi planul de urgenta pentru evenimente neradiologice. 3.3. Analize de accidente/incidente posibile 1. Titularul va postula accidentele/incidentele posibile în procesul de dezafectare şi va stabili scenariile posibile pentru acestea, cu un grad de detaliere suficient pentru a permite analize independente. 2. Titularul va evidenţia scenariile de accidente/incidente care sunt direct legate de procesul de dezafectare şi diferã de accidentele postulate pentru faza de întreţinere şi operare normalã a obiectivului/instalaţiei nucleare. 3. Titularul va efectua analizele accidentelor/incidentelor postulate şi va prezenta concluziile acestor analize. 4. Titularul va stabili criteriile pentru acceptabilitatea rezultatelor analizelor în caz de accident. 3.4. Evaluarea impactului asupra mediului Titularul va întocmi analizele privind evaluarea impactului asupra mediului pentru procesul de dezafectare a obiectivului/instalaţiei nucleare. 3.5. Specificaţii tehnice 1. Deoarece dupã ce combustibilul nuclear a fost îndepãrtat din clãdirea obiectivului nuclear şi transportat în afarã amplasamentului, majoritatea specificatiilor tehnice de operare nu vor mai fi aplicabile, titularul trebuie sa modifice corespunzãtor toate specificaţiile tehnice şi procedurile de lucru. 2. Pe durata fazei de dezafectare specificaţiile tehnice trebuie sa rezulte din: a) analizele de securitate radiologica de protecţie a personalului şi a mediului; b) analizele de evaluare a impactului asupra mediului pentru dezafectarea obiectivului/instalaţiei nucleare. 4. Garanţii nucleare 1. Informaţiile din acest capitol au caracter confidenţial şi trebuie protejate de difuzarea libera cãtre public. 2. Aceste informaţii vor fi transmise într-o lucrare separatã şi identificate în mod adecvat în conformitate cu prevederile Normelor de control de garanţii în domeniul nuclear, atât timp cat în clãdirea obiectivului nuclear ce urmeazã a fi dezafectat exista depozitat combustibilul nuclear. 5. Planul de protecţie fizica 1. Informaţiile din acest capitol au caracter confidenţial şi trebuie protejate de difuzarea libera cãtre public. 2. Aceste informaţii vor fi transmise într-o lucrare separatã şi identificate în mod adecvat în conformitate cu Normele de protecţie fizica în domeniul nuclear. 3. Dacã combustibilul a fost transportat în afarã amplasamentului obiectivului nuclear, titularul poate solicita modificarea planului de protecţie fizica. 4. Titularul va stabili şi va prezenta programul de mãsuri privind controlul accesului lucrãtorilor în zonele cu pericol de expunere la radiatii. 6. Modificãri ale planului de dezafectare 1. Întrucât nu toate evenimentele care pot aparea în procesul de dezafectare sunt previzibile, titularul trebuie sa includã prevederi pentru aprobarea modificãrilor planului de dezafectare. 2. Modificarea planului de dezafectare se va face numai cu aprobarea prealabilã a CNCAN. 3. Pentru modificarea planului de dezafectare sau a specificatiilor tehnice de dezafectare titularul trebuie: a) sa propunã tipurile de modificãri pe care le poate efectua fãrã aprobarea prealabilã a CNCAN; b) sa stabileascã modul în care titularul va raporta cãtre CNCAN modificãrile efectuate care nu necesita aprobare prealabilã; c) sa stabileascã modul în care vor fi înregistrate, gestionate şi arhivate modificãrile în planul de dezafectare şi în ce vor consta aceste înregistrãri; d) sa întocmeascã procedura de implementare a modificãrilor în planul de dezafectare şi în specificaţiile tehnice. 7. Arhivarea documentelor Titularul trebuie sa prezinte modul de arhivare a înregistrãrilor generate în acţiunea de dezafectare pentru urmãtoarele documente: a) planul de dezafectare şi modificãrile acestuia; b) rapoartele emise pe parcursul dezafectarii, inclusiv raportul final de dezafectare; c) înregistrãrile de asigurare a calitãţii; d) proiectele şi desenele obiectivului/instalaţiei nucleare, asa cum au fost construite ("as built"); e) fotografiile şi înregistrãrile video; f) înregistrãrile mãsurãtorilor dozimetrice efectuate conform programului de supraveghere radiologica; g) detalii ale unor evenimente neplanificate care au avut loc şi acţiunile întreprinse; h) documentele referitoare la tratarea, condiţionarea, ambalarea, transportul şi depozitarea deşeurilor radioactive rezultate; i) registrele de operare şi alte documente care sa ateste istoria de operare; j) înregistrãrile monitorizarii radiologice finale proprii; k) înregistrãrile monitorizarilor radiologice finale efectuate de cãtre organisme independente, notificate de CNCAN; l) documentele şi avizele autoritãţilor sanitare şi de protecţie a mediului. 8. Precizãri asupra formei de redactare a planului de dezafectare 1. Fiecare capitol va începe cu pagina noua. 2. Subcapitolele nu necesita pagina noua. 3. Vor fi numerotate toate paginile, inclusiv anexele, schiţele şi desenele. 4. Tabelele şi anexele vor fi numerotate în ordinea utilizãrii. 5. Unde este cazul, se pot adauga în planul de dezafectare fotografii din instalatia nucleara la momentul întocmirii planului, ca de exemplu: poze din incinte şi încãperi din clãdirea reactorului, pentru care se vor mentiona data şi locul efectuãrii. 6. Desenele tehnice vor fi realizate la scara, cu respectarea standardelor româneşti în vigoare. 7. Pe fiecare pagina a planului de dezafectare vor fi incluse în subsolul paginii informaţii referitoare la: a) persoana care a întocmit subcapitolul sau capitolul: numele şi prenumele, funcţia conform structurii organizatorice pentru dezafectare, data întocmirii şi semnatura; b) persoana care a verificat subcapitolul sau capitolul: numele şi prenumele, funcţia conform structurii organizatorice pentru dezafectare, data întocmirii şi semnatura; c) persoana care a aprobat subcapitolul sau capitolul: numele şi prenumele, funcţia conform structurii organizatorice pentru dezafectare, data întocmirii şi semnatura.
ANEXA 4
CONŢINUTUL-CADRU pentru raportul final de dezafectare
La finalizarea lucrãrilor de dezafectare titularul va întocmi raportul final de dezafectare, în care va include: 1. prezentarea obiectivului/instalaţiei nucleare; 2. scopul procesului de dezafectare; 3. criteriile radiologice utilizate pentru atingerea nivelurilor de eliberare de sub cerinţele de autorizare pentru echipamente, clãdiri şi/sau amplasament sau pentru orice alt regim de control aprobat de cãtre CNCAN; 4. prezentarea activitãţilor de dezafectare; 5. prezentarea oricãror echipamente/clãdiri nedezafectate sau parţial dezafectate; 6. raportul final de evaluare radiologica; 7. inventarul materialelor radioactive generate, inclusiv cantitatea şi tipurile de deşeuri rezultate în timpul dezafectarii, şi locul de stocare şi/sau de depozitare finala; 8. inventarul de materiale, echipamente şi încãperi care au atins nivelul de eliberare de sub cerinţele de autorizare; 9. structurile, ariile şi echipamentele rãmase cu utilizãri restrictive; 10. situaţia oricãror evenimente anormale şi incidente apãrute în timpul dezafectarii; 11. situaţia dozelor ocupationale sau pentru public primite în timpul dezafectarii; 12. experienta câştigatã şi concluzii finale.
ANEXA 5
CONŢINUTUL-CADRU pentru raportul final de evaluare radiologica
Raportul final de evaluare radiologica va include cel puţin urmãtoarele: 1. Denumirea obiectivului/instalaţiei nucleare 2. Prezentarea instalaţiei nucleare: 2.1. tipul şi amplasarea instalaţiei; 2.2. prezentarea amplasamentului; 2.3. proprietatea - regimul proprietãţii; 2.4. prezentarea obiectivului/instalaţiei. 3. Fundamentarea: 3.1. motivele dezafectarii; 3.2. administrarea dezafectarii. 4. Istoria de operare: 4.1. autorizare şi operare; 4.2. activitãţile realizate; 4.3. practica de dispunere a deşeurilor. 5. Activitãţile de dezafectare: 5.1. obiective; 5.2. rezultatele supravegherilor precedente; 5.3. proceduri de decontaminare şi demontare utilizate. 6. Proceduri de monitorizare radiologica: 6.1. rezultatele mãsurãtorilor probelor prelevate; 6.2. niveluri de fond identificate; 6.3. contaminantii principali identificati; 6.4. niveluri de eliberare stabilite; 6.5. echipamentele şi procedurile selectate; 6.6. aparatura şi tehnicile de mãsura utilizate; 6.7. metodele utilizate. 7. Interpretarea şi prelucrarea rezultatelor obţinute în urma supravegherii radiologice finale: 7.1. tehnicile utilizate pentru evaluarea datelor; 7.2. evaluarea statistica; 7.3. evaluarea acceptabilitatii mãsurãtorilor obţinute; 7.4. comparatii între rezultatele obţinute şi valorile limita specificate în reglementãri; 7.5. concluziile mãsurãtorilor efectuate. 8. Concluziile monitorizarii radiologice finale 9. Anexe - datele obţinute în cadrul monitorizarii radiologice finale, harta mãsurãtorilor efectuate etc.
ANEXA 6
DOCUMENTE necesare a fi transmise cãtre CNCAN pentru solicitarea obţinerii autorizaţiei de deţinere a obiectivelor/instalaţiilor nucleare aflate în dezafectare
În vederea obţinerii autorizaţiei de deţinere titularul trebuie sa transmitã la CNCAN urmãtoarele documente: 1. cerere din partea solicitantului; 2. decizie din partea solicitantului de autorizaţie privind persoana responsabilã cu obiectivul/instalatia nucleara pe timpul deţinerii; 3. copia permiselor de exercitare în domeniul nuclear pentru persoanele care efectueazã activitãţi specifice fazei de autorizare solicitate, în conformitate cu Normele fundamentale de securitate radiologica; 4. numãrul şi calificarea angajaţilor care vor efectua activitãţile stabilite în programele prevãzute la pct. 12 şi 13, pe durata valabilitãţii autorizaţiei de deţinere; 5. demonstrarea asigurãrii resurselor materiale şi financiare pentru faza de autorizare solicitatã; 6. RFS pentru depozitarea combustibilului nuclear; 7. raportul final de dezafectare, pana la stadiul intrãrii în faza de deţinere, întocmit corespunzãtor anexei nr. 4; 8. raportul de supraveghere radiologica la momentul solicitãrii autorizaţiei de deţinere întocmit conform cerinţelor anexei nr. 5; 9. planul de dezafectare a obiectivului/instalaţiei nucleare dupã expirarea perioadei pentru care se solicita autorizaţie de deţinere; 10. lista echipamentelor rãmase în funcţiune - bariere fizice, sisteme de ventilaţie, sisteme de securitate, sistem de monitorizare etc. - şi programul de funcţionare a acestora; 11. lista sistemelor care trebuie reinstalate sau înlocuite pentru a realiza funcţiile anumitor echipamente dezafectate; 12. programul de supraveghere radiologica a clãdirii, structurilor şi a sistemelor de securitate rãmase în funcţiune; 13. programul de întreţinere şi reparaţii la clãdiri, structuri şi sistemele de securitate rãmase în funcţiune; 14. planul de intervenţie în caz de urgenta, inclusiv în caz de incendiu, la obiectivul nuclear sau instalatia nucleara respectiva; 15. manual de asigurare a calitãţii pentru faza de autorizare solicitatã; 16. planul de protecţie fizica şi procedurile aferente privind reglementarea accesului în obiectivul/instalatia nucleara în conformitate cu Normele de protecţie fizica din domeniul nuclear; 17. proceduri aprobate privind raportarile periodice cãtre CNCAN; 18. avizul sanitar; 19. acordul/autorizaţia de mediu; 20. dovada achitãrii taxelor şi tarifelor pentru faza de autorizare solicitatã.
ANEXA 7
DOCUMENTE necesare a fi transmise cãtre CNCAN pentru obţinerea certificatului de încheiere a activitãţilor nucleare şi de eliberare de sub regimul de autorizare
În vederea obţinerii certificatului de încheiere a activitãţilor nucleare şi de eliberare de sub regimul de autorizare, titularul trebuie sa transmitã la CNCAN urmãtoarele documente: 1. cerere din partea solicitantului; 2. raportul final de dezafectare, întocmit corespunzãtor anexei nr. 4; 3. raportul de supraveghere radiologica, întocmit conform cerinţelor anexei nr. 5, prin care trebuie demonstrat ca s-au atins nivelurile de eliberare de sub cerinţele de autorizare în toate incintele clãdirii şi pe amplasament; 4. avizul sanitar; 5. avizul/acordul de mediu; 6. evaluarea radiologica finala efectuatã de o organizaţie tehnica suport notificatã de CNCAN, care sa ateste atingerea nivelurilor de eliberare de sub cerinţele de autorizare în toate incintele clãdirii şi pe amplasament; 7. programul de reconstrucţie ecologica a amplasamentului.
ANEXA 8
CONŢINUTUL-CADRU pentru raportul final de securitate al depozitelor de combustibil nuclear
Raportul final de securitate al depozitelor de combustibil nuclear va include cel puţin urmãtoarele capitole, dupã caz: 1. Introducere 1.1. Scopul depozitului 1.1.1. Justificarea depozitarii combustibilului 1.1.2. Anticiparea duratei de viata a depozitului 1.1.3. Obiective pe termen lung 1.2. Descrierea generalã a depozitului 1.2.1. Componentele principale ale depozitului 1.2.2. Descrierea amplasamentului şi planul depozitului 1.2.3. Descrierea operaţiilor de manevrare a combustibilului 1.3. Indicatori de performanta 1.3.1. Protecţia radiologica 1.3.1.1. Protecţia radiologica a lucrãtorilor 1.3.1.2. Protecţia radiologica a publicului 1.3.2. Protecţia mediului 1.3.3. Menţinerea subcriticitatii 1.3.4. Îndepãrtarea caldurii reziduale 1.3.5. Alţi indicatori 2. Descrierea caracteristicilor constructive ale componentelor şi echipamentelor depozitului 2.1. Elemente combustibile, fascicule/casete cu elemente combustibile 2.2. Dispozitive de manevrare a combustibilului 2.3. Puţuri/Bazine de stocare 2.4. Containere de manevrare a combustibilului 2.5. Containere de transfer al combustibilului 2.6. Mijloace de transfer/transport 2.7. Structura depozitului 2.8. Structuri auxiliare 2.8.1. Clãdiri 2.8.1.1. Clãdiri ale serviciilor auxiliare 2.8.2. Fortificari 2.8.3. Echipamente de ridicat, poduri rulante, macarale 3. Caracteristicile amplasamentului 3.1. Geologia amplasamentului depozitului şi a regiunii respective 3.1.1. Litologie şi stratigrafie 3.1.1.1. Materiale naturale 3.1.1.2. Straturi adãugate artificial 3.1.2. Caracteristici geotehnice 3.1.3. Seismicitate 3.1.3.1. Falii tectonice, zone instabile 3.1.3.2. Istoria cutremurelor din zona amplasamentului 3.2. Geomorfologia şi topografia amplasamentului 3.2.1. Stabilitatea amplasamentului 3.2.1.1. Stabilitatea pantei amplasamentului 3.2.1.2. Eroziunea de suprafata 3.2.2. Impactul zonei inconjuratoare 3.2.2.1. Alunecãri de teren 3.2.2.2. Avalanse 3.3. Condiţiile meteorologice şi clima din regiunea geograficã a amplasamentului 3.3.1. Precipitatii 3.3.1.1. Cantitatea normalã de precipitatii - ploi, lapovita, ninsoare, grosimea stratului de zapada, gradul de acoperire cu gheaţa, grosimea stratului de gheaţa 3.3.1.2. Înregistrãri extreme ale cantitãţilor de precipitatii 3.3.2. Miscarea frontului atmosferic 3.3.2.1. Intensitatea şi direcţia medie a vantului 3.3.2.2. Valori extreme ale intensitatii vantului - tornade, cicloane atmosferice 3.3.3. Expunerea la soare 3.3.4. Valorile normale ale temperaturii atmosferice 3.3.4.1. Valori extreme înregistrate 3.3.5. Domeniul normal al presiunii barometrice 3.3.6. Domeniul normal de umiditate 3.3.7. Caracteristici chimice relevante ale atmosferei 3.3.8. Descãrcãri electrice atmosferice 3.3.8.1. Frecventa furtunilor însoţite de descãrcãri electrice 3.3.8.2. Frecventa trasnetelor - pe an, pe kilometru patrat 3.4. Hidrologia şi hidrogeologia amplasamentului şi a regiunii respective 3.4.1. Condiţii normale ale deversarilor apelor de suprafata 3.4.1.1. Inundatii - frecventa şi cantitate 3.4.2. Regimul apelor subterane 3.4.2.1. Nivelul şi cantitatea panzei de apa freatica în condiţii normale 3.4.2.2. Nivelurile şi cantitãţile extreme înregistrate 3.5. Surse potenţiale naturale de incendiu sau explozie 3.5.1. Incendii forestiere, scurgeri de petrol, scurgeri de gaze 3.6. Fauna şi flora terestra a amplasamentului 3.7. Fauna şi flora acvatica adiacenta amplasamentului 4. Demografia populaţiei din vecinãtatea amplasamentului 4.1. Distribuţia populaţiei 4.2. Agricultura 4.3. Vecinãtãţi rezidentiale şi comerciale 4.3.1. Componenta şi natura activitãţilor comerciale 4.4. Parcuri industriale 4.4.1. Componenta şi natura activitãţilor industriale 4.5. Rute de transport adiacente amplasamentului 4.5.1. Transport naval şi fluvial 4.5.2. Şosele 4.5.3. Cai ferate 4.5.4. Culoare de zbor 4.6. Mine şi cariere de exploatare 4.7. Obiective şi instalaţii nucleare 4.8. Centrale electrice, inclusiv nuclearoelectrice 4.9. Construcţii care pot deveni surse de pericol, ca de exemplu baraje în amonte de amplasament 5. Bazele proiectãrii 5.1. Caracteristicile combustibilului nuclear 5.1.1. Descrierea constructivã a casetelor/fasciculelor de combustibil 5.1.1.1. Depuneri pe suprafeţele casetelor/fasciculelor de combustibil 5.1.2. Descrierea constructivã a elementelor combustibile 5.1.3. Imbogatirea iniţialã a combustibilului 5.1.4. Gradul de ardere, istoria functionarii la putere 5.1.5. Durata minima de rãcire 5.1.6. Compozitia izotopica la momentul depozitarii 5.1.7. Intensitatea câmpului de radiatii la momentul depozitarii 5.1.8. Reactivitatea la momentul depozitarii 5.1.9. Caldura reziduala la momentul depozitarii 5.2. Încãrcarea cu combustibil 5.2.1. Cantitatea de combustibil depozitata pe unitatea de stocare - bazin/put/container 5.2.2. Capacitatea de stocare totalã a depozitului 5.3. Durata de depozitare preconizata 5.4. Operaţii de manevrare a combustibilului 5.4.1. Operarea puţurilor/bazinelor de stocare: echipamente şi proceduri 5.4.2. Operaţii de transfer: echipamente şi proceduri 5.4.3. Operaţii de încãrcare/aşezare: echipamente şi proceduri 5.5. Criterii de selecţie şi justificarea materialelor structurale 5.5.1. Caracteristici fizice şi chimice 5.5.2. Proprietãţi termice 5.5.3. Proprietãţi mecanice 5.5.4. Parametri limita 5.5.4.1. Temperatura maxima admisibilã pentru materialele structurale 5.5.4.2. Tensiuni mecanice maxime admisibile pentru materialele structurale 5.5.5. Comportarea în timp a materialelor structurale 5.5.5.1. Viteze de coroziune 5.5.5.2. Fluaj 5.5.5.3. Rezistenta la oboseala 5.5.5.4. Coeficient de dilatare termica 5.5.5.5. Modificãri structurale induse de expunerea la radiatii 5.5.6. Timpul de viata preconizat al depozitului 5.6. Criteriile alegerii amplasamentului: selecţia şi justificarea 5.6.1. Valori ale parametrilor care au stat la baza proiectãrii 5.6.2. Cerinţe ale valorilor parametrilor externi pentru analize de accident 5.7. Analize de accident 5.7.1. Evenimente de iniţiere: selecţia şi justificarea 5.7.1.1. Evenimente externe naturale 5.7.1.2. Evenimente externe induse de factorul uman 5.7.1.3. Evenimente interne induse de factorul uman 5.7.1.4. Defectari ale echipamentelor şi componentelor 5.7.2. Efecte sinergetice 5.7.3. Operare normalã: definiţii şi justificãri 5.7.4. Evenimente operationale anticipate: selecţie şi justificare 5.7.5. Accidente baza de proiect: selecţie şi justificare 5.7.6. Accidente severe: selecţie şi justificare 5.8. Încãrcãri baza de proiect 5.8.1. Statice 5.8.2. Dinamice 5.8.2.1. Ciclice 5.8.2.2. Impact 5.8.3. Tensiuni induse termic 5.8.4. Presiunea interna 5.9. Indicatori de performanta 5.9.1. Prezentarea indicatorilor de performanta 5.9.2. Valori pentru criteriile de performanta 5.9.2.1. Câmpuri de radiatii 5.9.2.2. Niveluri de contaminare 5.9.2.3. Zone pentru controlul contaminarii şi al nivelului de radiatii 5.9.2.4. Eliberari radiologice şi neradiologice 5.9.2.5. Temperatura maxima pe teaca elementelor combustibile 5.9.2.6. Altele 5.9.3. Justificarea estimarilor 5.9.4. Justificarea valorilor criteriilor de performanta 6. Justificarea proiectãrii 6.1. Exploatarea depozitului 6.1.1. Operare normalã - referire la subcap. 5.7.3 şi 5.8 6.1.2. Anticiparea evenimentelor în exploatare - referire la subcap. 5.7.4 şi 5.8 6.1.3. Accidente baza de proiect - referire la subcap. 5.7.5 şi 5.8 6.1.4. Accidente severe - referire la subcap. 5.7.6 şi 5.8 6.2. Rezultatul analizelor de securitate 6.2.1. Fundamentarea analizelor 6.2.2. Integritatea structuralã a componentelor depozitului - referire la cap. 2 6.2.2.1. Pereţii bazinelor/puţurilor 6.2.2.2. Fundul bazinelor/puţurilor 6.2.3. Transferul termic 6.2.4. Doze estimate şi demonstrarea principiului ALARA 6.2.4.1. Estimarea dozelor maxime individuale, de grup şi colective pentru lucrãtorii expusi profesional 6.2.4.2. Estimarea dozelor pentru populaţie, pentru grupul critic şi pentru colectiv 6.2.5. Factori de securitate 6.3. Concluziile analizelor de securitate 6.3.1. Protecţia biologica 6.3.2. Incinta de siguranta 6.3.3. Geometria dispunerii combustibilului 6.3.4. Modificarea moderarii 6.3.5. Disiparea caldurii reziduale 6.4. Intervenţia în caz de accident 6.4.1. Resurse disponibile 6.4.1.1. Materiale şi echipamente de intervenţie 6.4.1.2. Personalul de intervenţie 6.4.2. Planul de intervenţie în caz de urgenta, inclusiv în caz de incendiu 6.4.3. Structura organizatoricã pentru intervenţia în caz de urgenta 6.4.4. Micşorarea efectelor accidentelor ca rezultat al intervenţiei în caz de urgenta 6.5. Evaluãri de impact 6.5.1. Impactul radiologic 6.5.2. Impactul asupra mediului 6.5.3. Altele 7. Sistemul de management al combustibilului 7.1. Sistemul de garanţii 7.2. Sistemul de protecţie fizica 7.3. Controlul receptionarii combustibilului 7.3.1. Determinarea acceptabilitatii: echipamente şi proceduri 7.4. Combustibilul defect 7.4.1. Detectarea 7.4.2. Manevrare: echipamente, componente, proceduri de lucru 7.5. Recuperarea combustibilului în cazul manevrarii/depozitarii defectuoase 7.6. Minimizarea impactului încãrcãrii containerului asupra operarii de rutina a bazinului/putului de stocare 8. Monitorizarea radiologica 8.1. Obiectivele monitorizarii 8.1.1. Personalul de exploatare 8.1.2. Campurile de radiatii 8.1.2.1. La contact 8.1.2.2. În interiorul depozitului 8.1.2.3. În perimetrul amplasamentului 8.1.3. Controlul contaminarii 8.1.4. Monitorarea eliberãrii efluentilor 8.1.4.1. Monitorarea aerosolilor 8.1.4.2. Monitorarea efluentilor lichizi 8.1.5. Receptori din mediu 8.1.6. Parametrii specifici ai sistemului de monitorizare 8.1.6.1. Selecţie şi justificare 8.2. Modul de monitorizare 8.2.1. Adecvarea şi fiabilitatea sistemului de monitorizare radiologica 9. Programul de inspecţii şi întreţinere 10. Planul de dezafectare conceptual al depozitului de combustibil nuclear 10.1. Optiuni de dezafectare 10.1.1. Estimarea costurilor 10.1.2. Impactul dezafectarii 10.1.3. Beneficiile dezafectarii 10.2. Consideratii privind dezafectarea 10.2.1. Recuperarea combustibilului din bazinele/puturile de stocare 10.2.2. Dezmembrarea/decontaminarea/depozitarea echipamentelor 10.2.3. Dezmembrarea/decontaminarea/depozitarea containerelor şi structurilor depozitului 10.2.4. Reconstructia ecologica a amplasamentului 10.3. Programul de revizuire şi actualizare periodicã a planului de dezafectare 11. Programul de asigurare a calitãţii 11.1. Proiectare şi analize 11.2. Construcţia depozitului 11.2.1. Fabricarea componentelor 11.3. Operare 11.3.1. Manevrarea combustibilului 11.3.2. Sistemul de management al combustibilului 11.3.3. Monitorizare 11.3.4. Inspecţii şi întreţinere 11.3.5. Asigurarea cu personal 11.3.5.1. Schema organizatoricã 11.3.5.2. Necesarul de personal 11.3.5.3. Pregãtirea şi instruirea personalului 11.4. Dezafectare. -------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email