Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMA din 19 aprilie 2013  Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORMA din 19 aprilie 2013 "Asigurarea pe termen scurt, in numele si in contul statului, a riscului de neplata la extern, riscuri nonpiata si riscuri temporar nonpiata (NI-ASR-07-IV/0)"

EMITENT: COMITETUL INTERMINISTERIAL DE FINANTARI, GARANTII SI ASIGURARI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 241 din 26 aprilie 2013

    Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată*1), cu Comunicarea Comisiei Europene către statele membre privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul asigurării creditelor la export pe termen scurt*2), cu modificările şi completările ulterioare, cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., în numele şi în contul statului*3), cu modificările şi completările ulterioare.
-----
    *1) Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
    *2) Publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C392 din 19 decembrie 2012.
    *3) Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.

    CAP. I
    Dispoziţii generale

    ART. 1
    (1) Prezenta normă stabileşte termenii şi condiţiile în baza cărora Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. (denumită în continuare EximBank) realizează, în numele şi în contul statului, operaţiuni de asigurare a creditelor la export pe termen scurt, prin preluarea riscurilor "nonpiaţă" şi a riscurilor temporar nonpiaţă.
    (2) EximBank realizează aceste operaţiuni în limitele competenţelor ce i-au fost stabilite, potrivit reglementărilor în vigoare.
    ART. 2
    Pentru asigurarea creditelor la export pe termen scurt, EximBank poate încheia contracte, convenţii, acorduri de reasigurare/coasigurare. Acestea se încheie pe baza aprobării Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A.
    ART. 3
    (1) Sursa de realizare a acestor operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. b) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EximBank - S.A., republicată, "Fondul pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor de export, a garanţiilor de export, a operaţiunilor de export în leasing şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale", denumit în continuare Fondul.
    (2) Fondul va putea fi angajat în limita maximă de expunere stabilită de către C.I.F.G.A.

    CAP. II
    Definiţii

    ART. 4
    În sensul prezentei norme, următorii termeni se definesc după cum urmează:
    1. asigurat - exportatorul român care acordă creditul la export sau instituţia financiară care realizează finanţarea exportului;
    2. contract de export - orice contract încheiat în orice formă, inclusiv comenzi ferme confirmate, obligatorii pentru debitor şi exportator din punct de vedere juridic, având ca obiect vânzarea de bunuri sau servicii în ţări cu riscuri nonpiaţă sau temporar nonpiaţă. Vânzările încheiate cu condiţia aprobării şi vânzările în consignaţie nu sunt considerate contracte de export;
    3. credit la export - facilitate financiară care permite cumpărătorului extern să achiziţioneze bunuri/servicii de la exportatorul român şi să le achite la un anumit termen de la livrare (plata pe credit);
    4. datoria - valoarea facturilor scadente, exigibile, nedisputate;
    5. debitor - cumpărătorul extern (public sau privat) ori garantul acestuia, care are obligaţia de a plăti contravaloarea bunurilor/serviciilor exportate;
    6. debitor public - orice entitate care reprezintă, sub orice formă, însăşi autoritatea publică şi care nu poate fi declarată insolvabilă din punct de vedere juridic sau administrativ: fie entităţi suverane care acţionează în numele şi cu garanţia statului (ministerul de finanţe, banca centrală, alte asemenea), entităţi publice subordonate (autorităţi regionale, locale sau parastatale), alte instituţii similare;
    7. insolvenţa - insolvenţa va fi considerată a apărea în oricare dintre următoarele situaţii:
    a) procedurile de insolvenţă au fost fie iniţiate de către instanţă, fie încetate de către aceasta din cauza lipsei de active;
    b) planul de reorganizare a fost aprobat de către instanţă;
    c) o înţelegere de plată a creanţelor a fost stabilită cu toţi creditorii în afara instanţei;
    d) executarea sarcinii asupra proprietăţii debitorului instituite de către asigurat nu a avut ca rezultat stingerea completă a datoriei;
    e) există anumite condiţii care, în alt sistem legislativ, produc efecte în mare măsură similare cu cele de mai sus;
    8. limită de credit - suma maximă a facturilor neîncasate la un moment dat şi asigurate de EximBank pe un debitor;
    9. neplata - neplata datoriei de către debitor la data scadenţei, în moneda şi locul specificat în contractul de export;
    10. operator economic asociat - orice companie controlată de solicitant în mod direct/indirect sau care controlează solicitantul în mod direct/indirect sau care este direct/indirect controlată de aceeaşi companie care controlează solicitantul.
    Situaţia de control poate apărea în următoarele cazuri:
    a) compania care controlează altă companie deţine în mod direct ori indirect majoritatea drepturilor de vot în cadrul acesteia (compania controlată), respectiv majoritatea indirectă a drepturilor de vot prin intermediul oricăror altor companii (controlate) sau ca urmare a acordurilor încheiate cu alţi acţionari; sau
    b) în cazul în care compania (ce deţine controlul) are dreptul de a numi sau de a revoca membrii organelor de conducere, inclusiv administratorii companiei, directorii executivi şi alte persoane deţinând funcţii similare în cadrul unei companii (controlate); sau
    c) mai mult de jumătate din membrii organelor de conducere ale companiei (controlate) fac parte din organele de conducere, incluzând administratorii, directorii executivi şi alte funcţii similare, ori din orice alte organe administrative sau persoane împuternicite ale companiei (ce deţine controlul) ori ale oricărei altei companii asociate acesteia; sau
    d) compania (ce deţine controlul) poate avea o influenţă de control (decisivă) asupra conducerii altei companii;
    11. perioada de aşteptare - perioada care corespunde duratei stabilite pentru ca riscul acoperit să se materializeze, după expirarea căreia asiguratul are dreptul să solicite despăgubirea;
    12. poliţa de asigurare - contractul încheiat între EximBank şi asigurat, prin care EximBank se obligă să plătească asiguratului, în termenii şi condiţiile stabilite, o parte din pierderea înregistrată de acesta, ca urmare a producerii unui risc asigurat;
    13. răspundere maximă - totalul despăgubirilor care ar putea fi plătite de către EximBank ca urmare a producerii riscurilor asigurate printr-o poliţă de asigurare;
    14. riscuri nonpiaţă - riscuri aferente debitorilor publici şi privaţi stabiliţi în ţări din afara Uniunii Europene şi în anumite ţări membre OCDE, conform listei prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta normă. Lista se completează de drept cu ţările declarate de către Comisia Europeană definitiv sau temporar cu riscuri nonpiaţă;
    15. riscuri temporar nonpiaţă - riscuri aferente debitorilor publici sau privaţi stabiliţi în ţările prevăzute în lista prevăzută în anexa nr. 1 pe care Comisia Europeană decide să le îndepărteze temporar din această listă, datorită incapacităţii asigurătorilor privaţi de credite la export de a le acoperi.

    CAP. III
    Descrierea asigurării

    ART. 5
    EximBank asigură, în numele şi în contul statului, pe o perioadă de asumare a riscului mai mică de 2 ani (care include durata de fabricaţie şi durata de rambursare), creanţele rezultate din tranzacţiile de export bunuri şi servicii, împotriva riscurilor nonpiaţă şi temporar nonpiaţă.
    ART. 6
    Valoarea exportului asigurat de EximBank nu poate depăşi 85% din valoarea contractului de export.
    ART. 7
    (1) Asigurarea acoperă pierderile suportate de asigurat în perioada de prelivrare sau postlivrare, ca urmare a producerii următoarelor riscuri:
    a) riscurilor comerciale:
    (i) rezilierea arbitrară a unui contract de către un debitor privat, respectiv orice decizie arbitrară de a întrerupe sau de a suspenda contractul;
    (ii) insolvenţa debitorului privat şi a garantului său;
    (iii) neplata prelungită de către un debitor privat şi de către garantul său a unei datorii;
    b) riscurilor politice:
    (i) riscul ca un debitor public să nu plătească la timp;
    (ii) riscul ca un debitor public sau o ţară să împiedice realizarea unei tranzacţii de export;
    (iii) riscuri care excedează voinţa cumpărătorilor individuali sau care nu sunt în responsabilitatea cumpărătorilor individuali;
    (iv) riscul ca o ţară să nu transfere sau să nu permită transferul în ţara asiguratului a sumelor plătite de debitorii situaţi în acea ţară;
    (v) riscul apariţiei unui caz de forţă majoră în afara ţării asiguratului care ar putea include evenimente de tipul războaielor, în măsura în care acestea nu sunt asigurate în alt mod.
    (2) Asigurarea poate acoperi livrările realizate prin intermediari, în cazul în care documentele contractuale prevăd obligaţia intermediarului de a plăti exportatorului în funcţie de încasarea la extern. Plata se consideră efectuată de îndată ce şi la nivelul la care suma respectivă a ajuns în posesia intermediarului.
    (3) Pierderea asigurată în perioada prelivrare este reprezentată de costurile efective de producţie pentru îndeplinirea obligaţiilor la export ocazionate până în momentul producerii riscului, din care se scad toate veniturile încasate, inclusiv veniturile obţinute din revalorificarea bunurilor care nu au fost livrate şi vânzarea materiilor prime/materialelor aferente exportului, fără a depăşi valoarea exportului asigurat.
    (4) Pierderea asigurată în perioada postlivrare este reprezentată de valoarea facturilor neîncasate, fără a depăşi limita de credit aprobată.
    ART. 8
    (1) De regulă, EximBank asigură riscurile comerciale împreună cu riscurile politice.
    (2) EximBank poate asigura numai riscuri politice în cazul în care plata este garantată prin alte modalităţi.
    ART. 9
    Asigurarea nu acoperă:
    a) exportul de mărfuri înscrise în Lista mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank*4);
-----
    *4) Lista în vigoare la data aprobării prezentei norme este stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 2.298/2004 privind stabilirea perioadei de fabricaţie a produselor cu ciclu lung de fabricaţie şi a valorii contractelor de export aferente acestora, precum şi a listei mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate prin Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A.

    b) exporturi efectuate fără deţinerea licenţelor sau autorizaţiilor necesare;
    c) contracte de export încheiate cu persoane fizice sau cu societăţi asociate;
    d) livrările efectuate de către exportator pe riscul său;
    e) pierderile:
    (i) datorate unui litigiu între asigurat şi debitor motivat de neîndeplinirea de către asigurat a termenilor şi condiţiilor contractuale. În acest caz, asigurarea se suspendă până la soluţionarea litigiului în favoarea asiguratului;
    (ii) care depăşesc limita de credit aprobată de EximBank;
    (iii) înregistrate ulterior comunicării de către EximBank a retragerii limitei de credit;
    (iv) reprezentând dobânzi pentru întârzierea plăţii, penalităţi sau daune-interese.
    ART. 10
    (1) Procentul asigurat este maximum 85%.
    (2) Limita de credit pe un debitor este maximum 85% din valoarea exportului asigurat.
    ART. 11
    Asigurarea intră în vigoare la data semnării poliţei de asigurare, dar nu înainte de plata primei de asigurare.
    ART. 12
    (1) Data producerii riscului este:
    a) data la care exportatorul a primit notificarea debitorului privind rezilierea unilaterală a contractului de export sau decizia arbitrară a debitorului de a întrerupe ori de a suspenda contractul;
    b) data scadenţei creditului la export;
    c) data deschiderii procedurii de insolvenţă împotriva debitorului.
    (2) Termenul de transmitere a notificării privind producerea riscului este de 30 de zile de la data producerii riscului.
    (3) Perioada de aşteptare este de 90 de zile de la data notificării producerii riscului de către asigurat.
    (4) Nu se aplică nicio perioadă de aşteptare în cazul insolvenţei debitorului.
    ART. 13
    (1) Dacă solicitantul/asiguratul are interese în firma debitoare, asigurarea poate fi refuzată sau procentul poate fi diminuat proporţional cu partea independentă, dar nu sub 50%.
    (2) Dacă se asigură numai riscul politic, prevederile alin. (1) nu se aplică.
    ART. 14
    (1) Poliţa de asigurare este formată din Condiţiile generale de asigurare şi Lista condiţiilor specifice. Orice acte adiţionale încheiate ulterior fac parte integrantă din poliţa de asigurare.
    (2) Poliţa de asigurare se încheie în lei sau valută liber convertibilă.

    CAP. IV
    Criterii de eligibilitate

    ART. 15
    Pentru acordarea asigurării este necesar a fi îndeplinite cumulativ criteriile de eligibilitate la data înregistrării cererii de asigurare însoţite de documentaţia completă:
    a) exportatorul este persoană juridică română legal constituită;
    b) împotriva exportatorului nu a fost instituită procedura judiciară a insolvenţei, conform legislaţiei în vigoare;
    c) exportatorul nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi cu EximBank;
    d) în cazul în care exportatorul are deja o relaţie de afaceri cu debitorul, aceasta este pozitivă din punctul de vedere al comportamentului în plăţi al debitorului;
    e) rapoartele de informaţii comerciale despre debitor nu evidenţiază incidente privind plăţile;
    f) debitorul extern are un rating acceptabil*5).
-----
    *5) În cazul în care debitorul nu are un rating atribuit de o agenţie internaţională de rating sau de o bancă din ţara sa, EximBank poate atribui un rating în baza informaţiilor existente în registrele publice din ţara debitorului.

    CAP. V
    Documentaţia, analiza şi aprobarea solicitării de asigurare

    ART. 16
    Solicitantul depune la EximBank cererea de asigurare completată, însoţită de documentele necesare analizei solicitării.
    ART. 17
    (1) EximBank analizează solicitarea de asigurare, potrivit reglementărilor proprii, pe următoarele coordonate:
    a) riscul de neplată din partea debitorului extern;
    b) riscurile asociate tranzacţiei de export;
    c) riscurile asociate ţării de destinaţie a exportului;
    d) alte elemente relevante pentru acordarea asigurării.
    (2) EximBank are dreptul să solicite informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de asigurare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor sau pentru stabilirea termenilor şi condiţiilor specifice ale operaţiunii de asigurare.
    ART. 18
    (1) În funcţie de riscurile asociate tranzacţiei, EximBank stabileşte termenii şi condiţiile specifice de asigurare referitoare la riscurile acoperite, limita de credit, perioada maximă de credit, procent asigurat, alte condiţii specifice de asigurare.
    (2) Limita de credit solicitată poate fi acceptată în totalitate, acceptată parţial sau refuzată, în funcţie de informaţiile deţinute la momentul analizei (inclusiv cele transmise de către reasigurător, dacă este cazul) şi de rezultatul acesteia. Decizia privind refuzarea limitei de credit aparţine C.I.F.G.A. Refuzul şi motivele acestuia vor fi comunicate, în scris, solicitantului de către EximBank.
    ART. 19
    (1) În situaţia în care tranzacţia de export pentru care se solicită asigurare este în stadiu incipient, EximBank poate emite o promisiune de asigurare, valabilă 6 luni de la data emiterii.
    (2) Contractele de export introduse de către asigurat, ulterior încheierii poliţei de asigurare, pot fi asigurate în cadrul aceleiaşi poliţe, pe baza cererii transmise de către asigurat la EximBank.
    ART. 20
    Încheierea poliţelor de asigurare şi a promisiunilor de asigurare se realizează pe baza aprobării C.I.F.G.A.
    ART. 21
    (1) EximBank monitorizează poliţele de asigurare emise prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadă de valabilitate a acestora.
    (2) Pe parcursul etapei de monitorizare a poliţelor de asigurare se pot diminua sau retrage limita/limitele de credit aferentă/aferente unui/unor debitori. În acest caz, EximBank poate propune reducerea ori retragerea unei/unor limite de credit, pe baza informaţiilor despre debitor sau despre ţara acestuia.
    (3) C.I.F.G.A. aprobă reducerea, retragerea sau suspendarea unei limite de credit, indiferent de valoarea acesteia, pentru limitarea cât mai grabnică a riscului asigurat. EximBank va aduce la cunoştinţa asiguratului decizia C.I.F.G.A.

    CAP. VI
    Despăgubiri/Recuperări

    ART. 22
    (1) În termen de maximum 30 de zile de la expirarea perioadei de aşteptare, asiguratul este îndreptăţit să solicite EximBank acordarea despăgubirii.
    (2) Despăgubirea se calculează prin aplicarea procentului asigurat la pierderea asigurată.
    (3) Plata despăgubirii se realizează pe baza aprobării C.I.F.G.A., în maximum 90 de zile de la solicitare.
    ART. 23
    Odată cu plata despăgubirii, EximBank se subrogă, proporţional cu despăgubirea plătită, în drepturile, acţiunile şi garanţiile asiguratului faţă de debitorul extern. EximBank va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea, de la debitorul extern, a sumelor plătite din fondurile statului.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale

    ART. 24
    În scopul aplicării prezentei norme, EximBank elaborează proceduri care se supun aprobării C.I.F.G.A.

    ANEXĂ
    -----
la normă
--------

                                     LISTA
                          ţărilor cu riscuri nonpiaţă

    Ţările cu riscuri nonpiaţă sunt toate ţările care nu sunt înscrise în tabelul următor:


 ┌──────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────┐
 │Uniunea Europeană │State membre ale Organizaţiei pentru │
 │ │Cooperare şi Dezvoltare Economică │
 │ │(OCDE) │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Austria │Australia │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Belgia │Canada │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Bulgaria │Islanda │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Cehia │Japonia │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Cipru │Noua Zeelandă │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Danemarca │Norvegia │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Estonia │Elveţia │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Finlanda │Statele Unite ale Americii │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Franţa │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Germania │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Grecia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Irlanda │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Italia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Letonia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Lituania │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Luxemburg │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Malta │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Olanda │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Polonia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Portugalia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Slovacia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Slovenia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Spania │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Suedia │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Ungaria │ │
 ├──────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────┤
 │Regatul Unit al Marii Britanii şi al │ │
 │Irlandei de Nord │ │
 └──────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────┘


    Prezenta listă se revizuieşte ca urmare a deciziilor Comisiei Europene ce sunt publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

                                     -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016