Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Prezenta normã este elaboratã în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã*1), cu Hotãrârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului*2), cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis*3).--------- *1) Republicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007. *2) Publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007. *3) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 379 din 28 decembrie 2006. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumitã în continuare EximBank, compenseazã parţial dobânda plãtitã de operatorii economici la contractele de credit în lei, contractate de la bãnci. ART. 2 Prezenta normã stabileşte condiţiile de acordare a compensaţiei de dobândã în cadrul schemei transparente de ajutor de minimis, denumitã în continuare schemã, pentru perioada suplimentarã de implementare, respectiv 2012-2014, cu respectarea criteriilor prevãzute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din tratat ajutoarelor de minimis. ART. 3 (1) Pentru facilitãţile acordate conform schemei, EximBank acţioneazã în numele şi în contul statului şi are calitatea de furnizor de ajutor de stat. (2) Sursa de finanţare a acestor operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. c) din Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Bãncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicatã, "fondul destinat stimulãrii operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activitãţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilitãţilor de interes public, dezvoltare regionalã, susţinere a activitãţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurãtor, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale". CAP. II Definiţii ART. 4 În sensul prezentei norme, urmãtoarele noţiuni se definesc astfel: a) credit - creditul de investiţii în lei, acordat de o bancã finanţatoare unui operator economic, ulterior datei de 1 ianuarie 2006, şi care nu include: 1. creditul acordat pentru refinanţarea creditelor de investiţii; 2. creditul acordat pentru retrofinanţarea investiţiilor; 3. creditul de investiţii acordat iniţial în valutã şi al cãrui sold a fost transformat în lei; 4. creditul de investiţii în lei, supus unei operaţiuni de înlocuire a expunerii, care a generat includerea dobânzilor restante şi/sau penalizatoare în principalul creditului; b) transport rutier - transportul de marfã şi transportul de pasageri pe cale rutierã; c) tranzacţii imobiliare - cumpãrarea/construirea de imobile în scopul vânzãrii/închirierii; d) produse agricole - produsele enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene, cu excepţia produselor din pescuit; e) operator economic - întreprinderi mici şi mijlocii şi întreprinderi mari. CAP. III Bugetul şi durata schemei ART. 5 (1) Bugetul total al schemei pe perioada suplimentarã de implementare 2012-2014, defalcat pe ani şi pe trimestre, este urmãtorul:
┌─────────────────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────┬─────────────────────────┐
│ │ 2012 │ 2013 │ 2014 │
│ ├─────┬────┬────┬────┬────┼─────┬────┬────┬────┬────┼─────┬────┬────┬────┬────┤
│ │Total│ T1 │ T2 │ T3 │ T4 │Total│ T1 │ T2 │ T3 │ T4 │Total│ T1 │ T2 │ T3 │ T4 │
├─────────────────────┼─────┼────┼────┼────┼────┼─────┼────┼────┼────┼────┼─────┼────┼────┼────┼────┤
│Ajutorul de minimis │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│- milioane lei - │ 14 │ 3,5│ 3,5│ 3,5│ 3,5│ 14 │ 3,5│ 3,5│ 3,5│ 3,5│ 12 │ 3 │ 3 │ 3 │ 3 │
├─────────────────────┼─────┼────┼────┼────┼────┼─────┼────┼────┼────┼────┼─────┼────┼────┼────┼────┤
│Numãrul estimat de │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│beneficiari │ 600 │ 150│ 150│ 150│ 150│ 600 │ 150│ 150│ 150│ 150│ 400 │ 100│ 100│ 100│ 100│
└─────────────────────┴─────┴────┴────┴────┴────┴─────┴────┴────┴────┴────┴─────┴────┴────┴────┴────┘
(2) Sumele neutilizate într-un trimestru se reporteazã în trimestrul urmãtor. Sumele rãmase disponibile la finele trimestrului IV se reporteazã la bugetul pentru anul urmãtor. În acest sens, sumele rãmase disponibile la finele trimestrului IV 2011 se reporteazã la bugetul aferent trimestrului I 2012. (3) Sumele aferente compensaţiilor de dobândã aprobate în cursul anului 2011, dar care nu s-au plãtit pânã la data de 31 decembrie 2011, se vor plãti în trimestrul I 2012. CAP. IV Criterii de eligibilitate ART. 6 Operatorul economic este eligibil pentru a beneficia de compensarea dobânzii în cadrul schemei dacã, la data depunerii cererii, îndeplineşte cumulativ urmãtoarele criterii: a) nu este în dificultate în sensul Comunicãrii Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate*4), cu completãrile ulterioare;----------- *4) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004. b) în cazul în care a fost emisã o decizie de recuperare a unui ajutor de stat împotriva sa, aceasta a fost deja executatã, creanţa fiind integral recuperatã; c) nu se aflã în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului şi cu EximBank; d) suma ajutoarelor de minimis de care a beneficiat într-o perioadã de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent), inclusiv ajutoarele de minimis acordate de EximBank, nu depãşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro pentru transport rutier); e) nu înregistreazã datorii restante cãtre bugetul general consolidat al statului, al cãror mod de platã nu a fost reglementat conform prevederilor legale în vigoare; f) nu figureazã cu sume restante în baza de date a Centralei Riscurilor de Credit (C.R.C.)*5);---------- *5) În cazul în care din verificarea C.R.C. rezultã existenţa unei sume restante, iar solicitantul compensaţiei prezintã documente din care sã reiasã cã a reglementat restanţa, se considerã criteriul îndeplinit. g) nu figureazã cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plãţi (C.I.P.)*6);---------- *6) În cazul în care solicitantul figureazã cu incidente de platã accidentale, care nu denotã un comportament financiar defectuos, se poate accepta la compensare, cu justificarea corespunzãtoare. h) nu s-a instituit procedura judiciarã a insolvenţei. ART. 7 (1) Nu sunt eligibile pentru a fi selectate în cadrul schemei creditele de investiţii pentru proiecte din sectorul/ domeniul: a) pescuitului şi acvaculturii, acoperite de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 *7) al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comunã a pieţelor în sectorul produselor pescãreşti şi de acvaculturã;--------- *7) Publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene seria L nr. 17 din 21 ianuarie 2000. b) producţiei primare a produselor agricole enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene; c) procesãrii şi marketingului produselor agricole listate în anexa nr. 1 la Tratatul de instituire a Comunitãţii Europene, în urmãtoarele cazuri: - când cuantumul ajutorului este stabilit pe baza preţului sau a cantitãţii produselor de acest tip cumpãrate de la producãtorii primari ori puse pe piaţã de operatorii economici respectivi; - când ajutorul este condiţionat de a fi cedat parţial sau integral producãtorilor primari (fermieri); d) sectorului carbonifer, astfel cum este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.407/2002 *8) al Consiliului din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat pentru industria cãrbunelui;---------- *8) Publicat în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene seria L nr. 205 din 2 august 2002. e) activitãţilor care favorizeazã utilizarea produselor naţionale în detrimentul celor din import; f) producţiei de armament; g) jocurilor de noroc; h) producţiei şi comerţului cu alcool şi tutun; i) tranzacţiilor imobiliare; j) achiziţiei de mijloace de transport utilizate pentru transportul rutier de marfã pentru terţi; k) achiziţiei de mijloace de transport de persoane, cu o capacitate de pânã la 8 persoane; l) servicii de contabilitate, consultanţã, alte activitãţi similare, dacã finanţarea este destinatã construirii/achiziţionãrii/ amenajãrii/renovãrii de imobile cu destinaţie de sedii sociale/ puncte de lucru; m) activitãţilor de poştã şi de curierat; n) publicitate şi activitãţi de studiere a pieţei; o) activitãţilor de închiriere şi leasing; p) activitãţilor de investigare şi protecţie. (2) Nu se poate acorda ajutor de minimis pentru activitãţi legate de exportul cãtre state terţe sau state membre ale Uniunii Europene, respectiv ajutor legat direct de cantitãţile exportate, de organizarea şi funcţionarea reţelei de distribuţie ori de alte cheltuieli curente legate de activitatea de export. CAP. V Descrierea mãsurii de sprijin ART. 8 Schema are ca obiect reducerea cheltuielilor cu dobânda pentru creditele contractate de operatorii economici de la bãnci. ART. 9 (1) Compensaţia de dobândã reprezintã maximum 50% din dobânda curentã plãtitã la credit în trimestrul anterior solicitãrii de compensare. (2) Valoarea maximã a ajutorului obţinut de un beneficiar în cadrul schemei nu poate sã depãşeascã echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro pentru transportul rutier) pe o perioadã de pânã la 3 ani fiscali. (3) Nu se compenseazã dobânzile restante sau penalizatoare. (4) Solicitãrile pentru acordarea compensãrii dobânzii vor fi analizate şi selectate în limita bugetului trimestrial alocat schemei, în ordine descrescãtoare a punctajului aferent fiecãrui contract de credit, stabilit pe baza sistemului prezentat în anexa care face parte integrantã din prezenta normã. În cazul în care se obţine punctaj egal, selecţia se face în ordinea depunerii la EximBank a dosarelor complete şi eligibile. ART. 10 (1) Operatorul economic poate solicita compensarea parţialã a dobânzii doar pentru trimestrul calendaristic anterior solicitãrii. (2) Compensaţia parţialã a dobânzii se acordã doar pentru trimestrele calendaristice în care operatorul economic întruneşte condiţiile stipulate în prezenta normã. Refuzul de acordare a compensaţiei aferente unui anumit trimestru calendaristic nu exclude posibilitatea ca operatorul economic sã solicite şi sã primeascã compensaţia parţialã a dobânzii plãtite, aferentã trimestrelor calendaristice în care întruneşte condiţiile de acordare. (3) Operatorul economic poate solicita compensarea parţialã a dobânzii, aferentã unui trimestru calendaristic, doar în condiţiile stipulate la art. 13. (4) Operatorul economic poate solicita compensarea dobânzii pentru unul sau mai multe contracte de credit, cu respectarea prevederilor prezentei norme. ART. 11 Acordarea compensaţiei se aprobã de cãtre Comitetul Interministerial de Finanţãri, Garanţii şi Asigurãri (C.I.F.G.A.). ART. 12 Plata compensaţiei se face în lei. CAP. VI Regula de cumul ART. 13 (1) Ajutorul de minimis nu va fi cumulat cu niciun alt ajutor de stat acordat pentru aceleaşi costuri eligibile (legate de acelaşi proiect de investiţii), în cazul în care un asemenea cumul ar duce la depãşirea intensitãţii maxime admise prevãzute în legislaţia specificã aplicabilã, dupã caz. (2) Ajutorul de minimis va fi acordat numai dupã ce EximBank a verificat respectarea regulii cumulului, pe baza declaraţiei pe propria rãspundere a operatorului economic. CAP. VII Documentaţia necesarã solicitãrii de acordare a compensaţiei de dobândã ART. 14 În vederea analizãrii solicitãrii de acordare a compensaţiei de dobândã, operatorii economici eligibili vor depune la EximBank documentaţia cuprinzând: a) cererea de acordare a compensaţiei de dobândã; b) situaţia dobânzilor plãtite la credit, întocmitã pentru fiecare contract de credit şi avizatã de banca finanţatoare; c) declaraţia pe propria rãspundere a operatorului economic privind alte ajutoare de stat primite; d) acordul de consultare a C.R.C.; e) certificatul de atestare fiscalã la zi şi certificatul constatator emis de cãtre oficiul registrului comerţului, la zi; f) copia contractului/contractelor de credit pentru care solicitã compensaţia de dobândã, împreunã cu toate actele adiţionale la acesta/acestea; g) dovada plãţii comisionului de înregistrare a cererii de acordare a compensaţiei de dobândã; h) lista persoanelor împuternicite sã semneze Convenţia de acordare a compensaţiei de dobândã; i) alte documente specifice solicitate de EximBank, în funcţie de specificul finanţãrii pentru care se solicitã compensaţia de dobândã. ART. 15 Informaţiile şi declaraţiile furnizate de operatorul economic stau la baza stabilirii de cãtre EximBank a valorii compensaţiei de dobândã. CAP. VIII Analiza şi aprobarea solicitãrii de acordare a compensãrii parţiale a dobânzii ART. 16 (1) Cererea şi documentaţia necesare pentru acordarea compensãrii dobânzii se depun la sediul unitãţilor teritoriale ale EximBank ulterior încheierii fiecãrui trimestru calendaristic; nu se acceptã transmiterea cererii şi a documentaţiei prin poştã. (2) Termenul-limitã de depunere a solicitãrilor este de 5 zile lucrãtoare, începând cu data de 15 a primei luni din trimestrul calendaristic. ART. 17 Operatorii economici care solicitã compensarea parţialã a dobânzii plãtite la credite au obligaţia deschiderii unui cont curent la EximBank. ART. 18 Pentru compensarea parţialã a dobânzii plãtite, operatorul economic va plãti comisioane conform Caietului de comisioane al EximBank. ART. 19 EximBank va analiza solicitarea de compensare parţialã a dobânzii pe urmãtoarele coordonate: - urmãrirea încadrãrii solicitãrii de compensaţie în criteriile de eligibilitate prevãzute de prezenta normã; - verificarea încadrãrii în pragul de minimis, respectiv suma totalã a ajutoarelor de minimis primite de operatorul economic într-o perioadã de 3 ani fiscali (2 ani fiscali anteriori plus anul curent) în cadrul unor mãsuri separate de ajutor de acest tip, inclusiv compensarea acordatã prin EximBank, care nu trebuie sã depãşeascã pragul de minimis stabilit de legislaţia în vigoare; - stabilirea punctajului aferent solicitãrilor de compensaţie de dobândã; - calcularea valorii compensaţiei, aferentã perioadei pentru care se solicitã, conform urmãtoarei formule: Compensaţia = maximum 50% x dobânda plãtitã ART. 20 În baza hotãrârii C.I.F.G.A. de aprobare a solicitãrii de compensare parţialã a dobânzii, EximBank va comunica operatorului economic valoarea maximã a ajutorului acordat şi caracterul de minimis al acestuia. CAP. IX Monitorizarea şi raportarea ajutorului de minimis ART. 21 (1) În cazul în care, ulterior acordãrii compensãrii de dobândã, se constatã cã au fost încãlcate condiţiile prevãzute de legislaţia în domeniul ajutorului de minimis, EximBank va lua toate mãsurile necesare pentru recuperarea sumelor plãtite din fondurile statului sub formã de compensaţie de dobândã. (2) Recuperarea prin executare silitã se efectueazã prin Corpul executorilor fiscali al EximBank, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind Codul de procedurã fiscalã şi prevederilor normelor interne privind recuperarea creanţelor administrate de EximBank în numele şi în contul statului. ART. 22 EximBank va pãstra evidenţa ajutoarelor de minimis acordate în baza schemei şi informaţiile referitoare la acestea, pe o perioadã de 10 ani de la data ultimei alocãri specifice de ajutor în cadrul acesteia, pentru a stabili dacã sunt respectate toate condiţiile prevãzute de Regulamentul (CE) nr. 1.998/2006 . ART. 23 EximBank va transmite anual Consiliului Concurenţei un raport cu privire la implementarea schemei în forma prevãzutã la cap. III din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 *9) al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE.----------- *9) Publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 140 din 30 aprilie 2004. ART. 24 Operatorii economici beneficiari de ajutor de stat vor ţine o evidenţã specificã a ajutoarelor primite, în conformitate cu legislaţia în domeniul ajutorului de stat. ART. 25 În vederea asigurãrii transparenţei şi a unui control eficient al ajutoarelor de minimis, EximBank va aplica prevederile referitoare la schemele de minimis prevãzute la art. 6 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 137/2007, şi va transmite spre informare Consiliului Concurenţei schema de ajutor de minimis în termen de 15 zile de la data adoptãrii. ART. 26 Schema va fi publicatã integral pe site-ul EximBank, la adresa web http://www.eximbank.ro ART. 27 EximBank va furniza Consiliului Concurenţei toate informaţiile solicitate de Comisia Europeanã cu privire la schema de ajutor de minimis, pentru a fi transmise acesteia, în termen de 20 de zile lucrãtoare de la primirea solicitãrii. CAP. X Dispoziţii finale ART. 28 Valoarea maximã a compensaţiei de dobândã care poate fi acordatã în cadrul schemei se actualizeazã automat la modificarea pragului de minimis al ajutorului. ART. 29 În scopul aplicãrii prezentei norme, EximBank emite proceduri, care se supun aprobãrii C.I.F.G.A. ART. 30 Prevederile prezentei norme se aplicã începând cu solicitãrile de compensaţii de dobândã ce se vor depune la EximBank în luna aprilie 2012, pentru trimestrul I 2012. ANEXÃ la normã MATRICE pentru determinarea punctajului aferent solicitãrilor de compensaţii de dobândã
┌─────────┬────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┐
│Nr. crt. │ Indicator/Caracteristicã │ Punctaj │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┤
│ 1. │ Domeniul de activitate*) corespunzãtor proiectului susţinut prin │
│ │ acordarea compensaţiei de dobândã │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┤
│ │Industrie │ │
│ │Secţiunile B-D │ 4 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Construcţii │ │
│ │Secţiunea F │ 3 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Comerţ şi servicii │ │
│ │Secţiunea G │ 2 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Hoteluri şi restaurante │ │
│ │Secţiunea I │ 1 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Altele │ 0 │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┤
│ 2. │ Activitatea de export a solicitantului [ponderea**) exporturilor │
│ │ în totalul cifrei de afaceri] │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┤
│ │Mai mult de 50% │ 5 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Mai puţin de 50% │ 2 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Nu are activitate de export │ 0 │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┤
│ 3. │ Tipul investiţiei │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┤
│ │Investiţie de modernizare/extindere │ 2 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Investiţie de înlocuire │ 1 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Alt tip de investiţie │ 0 │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┤
│ 4. │ Proiectul de investiţii contribuie la protecţia mediului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┬─────────┤
│ │Da │ 1 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ │Nu │ 0 │
├─────────┴────────────────────────────────────────────────────────┼─────────┤
│ TOTAL: │ maximum │
│ │ 12 pct. │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────┘
--------- *) Secţiunea CAEN, conform anexei la Ordinul preşedintelui Institutului Naţional de Statisticã nr. 337/2007 privind actualizarea Clasificãrii activitãţilor din economia naţionalã - CAEN. **) La 31 decembrie 20..., anul anterior solicitãrii. -------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.