Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Prezenta normă a fost elaborată în conformitate cu Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată*1), şi cu Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., în numele şi în contul statului*2), cu modificările şi completările ulterioare.
-----------
*1) Republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
*2) Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 22 iunie 2007.
CAP. I
Obiectul finanţării
ART. 1
(1) Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., denumită în continuare EximBank, acordă operatorilor economici finanţări în lei, destinate să asigure:
a) dezvoltarea infrastructurii;
b) dezvoltarea utilităţilor de interes public;
c) dezvoltarea regională;
d) susţinerea activităţii de cercetare-dezvoltare;
e) protecţia mediului înconjurător;
f) ocuparea şi formarea personalului;
g) susţinerea şi dezvoltarea întreprinderilor mici şi mijlocii;
h) susţinerea tranzacţiilor internaţionale.
(2) Finanţările se acordă pentru susţinerea proiectelor de investiţii şi/sau activităţilor derulate în domeniile menţionate la alin. (1).
ART. 2
(1) Pentru finanţarea acordată conform prezentei norme, EximBank acţionează, în numele şi în contul statului, ca administrator al fondurilor statului. Sursa de finanţare a acestor operaţiuni este, potrivit art. 10 lit. c) din Legea nr. 96/2000, republicată, "fondul destinat stimulării operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale".
(2) Fondul prevăzut la alin. (1) va putea fi angajat în limita maximă de expunere stabilită de Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări, denumit în continuare C.I.F.G.A.
CAP. II
Descrierea finanţării
ART. 3
Prezenta schemă de finanţare este elaborată cu respectarea condiţiilor care exclud existenţa ajutorului de stat, respectiv:
a) operatorul economic nu se află în dificultate financiară, în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate*3), cu completările ulterioare;
-------------
*3) Publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004.
b) operatorul economic este, în principiu, capabil să obţină un credit în condiţii de piaţă de pe pieţe financiare, fără intervenţia statului;
c) acordarea finanţării se realizează pe baza evaluării riscurilor generate de operaţiune, astfel încât comisioanele plătite de operatorul economic să asigure autofinanţarea schemei de finanţare;
d) comisioanele plătite de operatorul economic acoperă atât riscurile obişnuite asociate cu acordarea finanţării, cât şi costurile administrative şi permit obţinerea unui randament normal al capitalului iniţial;
e) schema de acordare a finanţărilor pentru domenii prioritare va fi analizată cel puţin o dată pe an.
ART. 4
Finanţarea domeniilor prioritare se acordă sub forma creditului de investiţii şi creditului pe obiect.
ART. 5
(1) În cazul proiectelor de investiţii, finanţarea se acordă în completarea surselor de finanţare proprii sau atrase ale operatorului economic.
(2) Contribuţia operatorului economic trebuie să fie de cel puţin 20% din costul total al proiectului.
ART. 6
În cazul activităţii de export, creditul se acordă pentru finanţarea producţiei şi serviciilor destinate exportului, precum şi a operaţiunilor legate de efectuarea exportului, inclusiv pentru finanţarea TVA-ului de recuperat aferent exporturilor efectuate.
CAP. III
Eligibilitate
ART. 7
Un operator economic este eligibil pentru a beneficia de finanţare dacă la data depunerii cererii de finanţare îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
a) nu se află în dificultate financiară, în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate, cu completările ulterioare;
b) nu figurează cu incidente majore cu cecuri şi bilete la ordin în ultimele 12 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi*4) (C.I.P.);
-----------
*4) În cazul în care solicitantul figurează cu incidente de plată accidentale, care nu denotă un comportament financiar defectuos, se poate accepta la finanţare, cu justificarea corespunzătoare.
c) nu s-a instituit procedura insolvenţei prevăzută de legislaţia în vigoare;
d) nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi cu EximBank.
ART. 8
Sunt eligibile pentru finanţare cheltuieli de tipul:
a) cheltuielilor de investiţii, constând în:
- achiziţia de echipamente şi lucrări de construcţii-montaj aferente acestora (noi capacităţi de producţie, precum şi dezvoltarea, modernizarea şi/sau retehnologizarea celor existente etc.);
- terenuri şi construcţii (achiziţia şi construirea de clădiri, unităţi de producţie/servicii, dezvoltarea şi modernizarea construcţiilor existente, achiziţia de terenuri în scopul realizării proiectului de investiţii etc.);
- imobilizări necorporale (licenţe, brevete, programe informatice, documentaţii etc.);
- cheltuieli diverse legate de implementarea proiectului de investiţii, de maximum 30% din valoarea finanţării;
b) cheltuielilor aferente activităţii de export;
c) cheltuielilor pentru derularea activităţilor în domeniile menţionate la art. 1.
ART. 9
Sunt excluse de la finanţare:
a) activităţile definite ca fiind ilegale sau dăunătoare mediului ecologic, conform legislaţiei în vigoare;
b) activităţi de natura jocurilor de noroc;
c) activităţi de producţie, comerţ şi servicii în domeniul armamentului;
d) producţia şi comerţul produselor din alcool şi tutun;
e) investiţii în titluri de valoare;
f) investiţii financiare (fonduri de investiţii, fonduri mutuale de ajutor reciproc etc.);
g) tranzacţii imobiliare (cumpărarea/construirea de imobile în scopul vânzării/închirierii);
h) exporturile de mărfuri cuprinse în lista mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank, stabilită periodic prin hotărâre a Guvernului şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în condiţiile legii*5).
---------
*5) Lista mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumentele de susţinere a comerţului exterior derulate prin EximBank în vigoare este cea stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 2.298/2004 privind stabilirea perioadei de fabricaţie a produselor cu ciclu lung de fabricaţie şi a valorii contractelor de export aferente acestora, precum şi a listei mărfurilor de export care nu pot beneficia de instrumente de susţinere a comerţului exterior derulate prin Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.279 din 30 decembrie 2004.
CAP. IV
Documentaţia, analiza şi aprobarea finanţării
ART. 10
(1) Operatorii economici vor depune la EximBank:
a) cererea de finanţare;
b) documente privind situaţia juridică, financiară şi comercială;
c) documente aferente proiectului/activităţii de finanţat;
d) documente aferente garanţiilor propuse;
e) declaraţia pe propria răspundere a operatorului economic privind faptul că la data solicitării nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice, inclusiv cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, şi cu EximBank.
(2) EximBank are dreptul să solicite operatorului economic informaţii suplimentare în situaţia în care elementele cuprinse în cererea de finanţare şi în documentaţia furnizată nu sunt suficiente pentru evaluarea riscurilor şi pentru stabilirea condiţiilor specifice ale operaţiunii de finanţare.
ART. 11
(1) EximBank va analiza, potrivit reglementărilor proprii, solicitarea de finanţare pe următoarele coordonate:
a) situaţia economico-financiară şi juridică a operatorului economic;
b) activitatea/proiectul (studiul de fezabilitate, planul de afaceri, contractele de export, după caz);
c) garanţiile propuse;
d) riscurile asociate;
e) alte elemente relevante pentru acordarea finanţării.
(2) În cazul în care la data depunerii cererii de finanţare operatorul economic figurează cu sume restante în baza de date a Centralei Riscului de Credit*6) (C.R.C.), acesta va prezenta o declaraţie pe propria răspundere referitoare la modul de reglementare a restanţelor, iar aprobarea va conţine condiţii specifice privind utilizarea creditului respectiv.
-----------
*6) În cazul în care, din verificarea Centralei Riscului de Credit, rezultă existenţa unei sume restante, iar solicitantul creditului prezintă documente din care să reiasă că a reglementat restanţa, se consideră criteriul îndeplinit.
(3) În cazul în care EximBank a primit ordin de blocare prin poprire a conturilor în lei sau în valută ale solicitantului, aprobarea va conţine condiţii specifice privind prezentarea până la data semnării contractului de credit a documentelor de ridicare a popririi.
ART. 12
(1) În funcţie de complexitatea şi caracteristicile activităţii/proiectului şi de riscurile asociate se stabilesc condiţiile de acordare a finanţării: valoarea, durata, dobânda, comisioanele, garanţiile, alte condiţii specifice de acordare.
(2) Pentru finanţarea acordată, operatorul economic va plăti EximBank comisioane conform Caietului de comisioane al EximBank.
ART. 13
La cererea operatorului economic, pe baza analizei situaţiei economico-financiare a acestuia, EximBank poate emite o scrisoare de intenţie/confort.
ART. 14
Acordarea finanţării se realizează pe baza aprobării C.I.F.G.A.
ART. 15
Operatorii economici care solicită finanţare au obligaţia deschiderii unui cont curent la EximBank.
ART. 16
EximBank monitorizează finanţările, prin acţiuni şi operaţiuni specifice, pe întreaga perioadă de acordare a acestora.
CAP. V
Recuperarea sumelor plătite din fondurile statului
ART. 17
(1) În cazul în care împrumutatul nu îşi achită obligaţiile asumate prin contractul de finanţare, EximBank poate rezilia de plin drept contractul, fără intervenţia instanţelor judecătoreşti, notificând împrumutatul, în scris, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, despre obligaţia acestuia de a restitui EximBank toate sumele datorate (comisioane, dobânzi, rate de credit etc.) în termen de 15 zile de la data primirii notificării. În cazul neachitării de către împrumutat a sumelor la termenul prevăzut în notificare, EximBank declară creditul scadent, cu toate dobânzile şi celelalte sume datorate, şi trece la executare silită.
(2) Recuperarea prin executare silită se efectuează prin Corpul executorilor fiscali al EximBank, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare privind Codul de procedură fiscală şi prevederilor normelor interne privind recuperarea creanţelor administrate de EximBank în numele şi în contul statului. EximBank va lua toate măsurile necesare pentru recuperarea sumelor plătite din fondurile statului, atât împotriva împrumutatului, cât şi împotriva oricărei alte persoane asupra căreia acesta şi-a transferat obligaţiile.
CAP. VI
Dispoziţii finale
ART. 18
În scopul aplicării prezentei norme, EximBank emite proceduri care se supun aprobării C.I.F.G.A.
-----------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: