Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
_________ *) Aprobatã de <>Ordinul nr. 315 din 29 noiembrie 2005 publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1115 din 9 decembrie 2005. 1. Domeniu de aplicare 1.1. Prezenta norma de metrologie legala stabileste cerintele metrologice si tehnice si modalitatile de atestare a legalitatii, specifice standurilor cu role pentru verificarea sistemului de franare al urmatoarelor vehicule rutiere: a) vehicule rutiere cu masa totala maxima autorizata pana la 3,5 tone inclusiv, cu exceptia mopedelor, motocicletelor si remorcilor acestora (clasa a II-a de inspectie tehnica); b) vehicule rutiere cu masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone (clasa a III-a de inspectie tehnica). 1.2. Standurile cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere care fac obiectul prezentei norme de metrologie legala au in componenta mijloace de masurare a urmatoarelor marimi: a) forta de rezistenta la rulare si forta de franare; b) forta de apasare la pedala de frana; c) presiunea in instalatia de franare (numai pentru clasa a III-a de inspectie tehnica); d) incarcarea pe axa. 1.3. Pentru a putea fi introduse pe piata, puse in functiune sau utilizate in masurarile de interes public, standurile cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere prevazute la punctul 1.1 trebuie sa indeplineasca atat cerintele metrologice si tehnice prevazute in prezenta norma, cat si cerintele aplicabile din norma de metrologie legala NML 001-05 "Cerinte metrologice si tehnice comune mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerintelor din normele mai sus mentionate rezulta din tabelul 4. 1.4. Prezenta norma de metrologie legala nu se aplica la alte tipuri de standuri pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere: inertiale, cu placi etc. 2. Terminologie In sensul prezentei norme de metrologie legala, termenii specifici utilizati au urmatoarele semnificatii: 2.1. stand cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere: mijloc de masurare destinat sa masoare si sa indice, in conditiile de masurare, forta care ia nastere intre pneurile vehiculelor si calea de rulare, simulata prin rolele de rulare, in timpul actionarii sistemului de franare. 2.2. eroare de justete [e(j)]: raport intre media aritmetica a diferentelor intre indicatiile mijlocului de masurare si valoarea conventional adevarata, obtinute intr-un numar adecvat de masurari si limita superioara a domeniului de masurare. 2.3. eroare de fidelitate [e(f)]: raport intre diferenta intre indicatia maxima si indicatia minima a mijlocului de masurare obtinute la masurarea repetata in aceleasi conditii de masurare si limita superioara a domeniului de masurare. 2.4. eroare de histerezis [e(h)]: raport intre diferenta intre mediile indicatiilor mijlocului de masurare cand aceeasi forta este atinsa prin valori descrescatoare si crescatoare, obtinute intr-un numar adecvat de masurari si limita superioara a domeniului de masurare. 2.5. eroare de zero (f0): raport intre indicatia mijlocului de masurare pentru valoarea zero a fortei atinsa prin valori descrescatoare si limita superioara a domeniului de masurare. 2.6. prag de discriminare (p): raport intre cea mai mare modificare a fortei de franare care nu produce o modificare detectabila a indicatiei mijlocului de masurare, variatia fortei fiind lenta si monotona, si forta de franare. 3. Cerinte metrologice si tehnice 3.1. Conditii nominale de functionare Producatorul trebuie sa specifice, prin inscriptionare, conditiile nominale de functionare ale standului cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere, in special: 3.1.1. Incarcarea maxima pe axa 3.1.2. Forta maxima de franare 3.1.3. Diametrul rolelor 3.1.4. Viteza periferica a rolelor 3.1.5. Limita superioara si inferioara a domeniului de temperatura 3.2. Erori tolerate In conditii nominale de functionare si in absenta oricarei perturbatii, erorile de masurare ale standurilor cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere trebuie sa nu depaseasca valorile erorilor maxime tolerate prevazute in prezenta norma de metrologie legala. 3.2.1. Erorile maxime tolerate la masurarea fortei de rezistenta la rulare si a fortei de franare sunt prevazute in tabelul 1. Tabelul 1
|Eroare de justete|Eroare de fidelitate|Eroare de histerezis| Eroare de zero |
| e(j) | e(f) | e(h) | f(0) |
| % | % | % | % |
+-----------------+--------------------+--------------------+------------------+
| ±3,0 | 3,0 | 4,0 | ±0,30 |
+-----------------+--------------------+--------------------+------------------+
3.2.2. Erorile maxime tolerate la masurarea fortei de apasare la pedala de frana sunt prevazute in tabelul 2. Tabelul 2 Erori maxime tolerate la masurarea fortei de apasare la pedala de frana
|Eroare de justete|Eroare de fidelitate|Eroare de histerezis| Eroare de zero |
| e(j) | e(f) | e(h) | f(0) |
| % | % | % | % |
+-----------------+--------------------+--------------------+------------------+
| ±2,0 | 2,0 | 3,0 | ±0,20 |
+-----------------+--------------------+--------------------+------------------+
3.2.3. Erorile maxime tolerate la masurarea presiunii in instalatia de franare sunt: a) ±10 kPa (0,1 bar) pentru valoarea presiunii de cel mult 0,5 MPa (5 bar); b) ±2% din presiunea indicata, pentru presiuni mai mari de 0,5 MPa (5 bar). 3.2.4. Erorile maxime tolerate la masurarea incarcarii pe axa sunt prevazute in tabelul 3: Tabelul 3 Erori maxime tolerate la masurarea incarcarii pe axa
|Eroare de justete|Eroare de fidelitate|Eroare de histerezis| Eroare de zero |
| e(j) | e(f) | e(h) | f(0) |
| % | % | % | % |
+-----------------+--------------------+--------------------+------------------+
| ±2,0 | 2,0 | 3,0 | ±0,20 |
+-----------------+--------------------+--------------------+------------------+
3.2.5. Pragul de discriminare la masurarea fortei de rezistenta la rulare si a fortei de franare trebuie sa fie cel mult 0,45%. 3.3. Indicarea rezultatului masurarii 3.3.1. Standurile cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere trebuie sa fie prevazute cu dispozitive de afisare analogica sau digitala a valorilor marimilor masurate si cu posibilitatea de tiparire a acestora. 3.3.2. Scarile dispozitivelor de afisare analogice trebuie sa fie liniare. 3.3.3. Numarul total de diviziuni ale dispozitivelor de afisare a fortei de rezistenta la rulare si a fortei de franare trebuie sa fie cel putin egal cu: a) 50 pentru dispozitivele de afisare analogice; b) 250 pentru dispozitivele de afisare digitale. 3.3.4. Forta masurata de standurile cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere trebuie sa fie indicata in unitati de forta (newton, cu simbolul N sau multiplii acestuia). 4. Atestarea legalitatii 4.1. Modalitatile de control metrologic legal aplicabile standurilor cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere sunt cele prevazute in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse controlului metrologic legal, in vigoare. 4.2. Atestarea legalitatii unui stand cu role pentru verificarea sistemului de franare al vehiculelor rutiere se realizeaza numai dupa demonstrarea conformitatii acesteia cu cerintele metrologice si tehnice aplicabile, prevazute in tabelul 4 pentru fiecare modalitate de control specifica introducerii pe piata, punerii in functiune sau utilizarii. Tabelul 4 Cerintele metrologice si tehnice aplicabile modalitatilor de control metrologic legal
| | | | Modalitati de control |
| | |Punctul din norma+--------+------------------+
|Nr. | Cerinta metrologica sau | de metrologie | | Verificare |
|crt.| tehnica | legala |Aprobare| metrologica |
| | | |de model+--------+---------+
| | | | |initiala|periodica|
+----+---------------------------+-----------------+--------+--------+---------+
| 1. |Adecvare | 2.7/NML 001-05 | X | - | - |
+----+---------------------------+-----------------+--------+--------+---------+
| 2. |Protectie impotriva | 2.8/NML 001-05 | | | |
| |interventiilor neautorizate| | X | X | X |
| |si a degradarii informatiei| | | | |
+----+---------------------------+-----------------+--------+--------+---------+
| 3. |Informatii furnizate de | 2.9/NML 001-05 | | | |
| |mijlocul de masurare si | 3.1/NML 023-05 | X | X | X |
| |informatii insotitoare | | | | |
+----+---------------------------+-----------------+--------+--------+---------+
| 4. |Indicarea rezultatului | 2.10/NML 001-05 | X | X | X |
| |masurarii | 3.3/NML 023-05 | | | |
+----+---------------------------+-----------------+--------+--------+---------+
| 5. |Erori tolerate | 3.2/NML 023-05 | X | X | X |
+----+---------------------------+-----------------+--------+--------+---------+
| 6. |Sensibilitate si prag de | 2.4/NML 001-05 | X | X | X |
| |discriminare |3.2.5/NML 023-05 | | | |
+----+---------------------------+-----------------+--------+--------+---------+
4.3. Atestarea legalitatii se realizeaza prin aplicarea marcajelor metrologice si eliberarea unor documente specifice (certificate de aprobare de model, buletine de verificare). ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.