Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORMĂ nr. 6 din 7 aprilie 2014 privind aplicarea Ghidurilor şi recomandărilor ESMA privind acordurile scrise între membrii colegiilor pentru contrapărţi centrale
EMITENT: AUTORITATEA DE SUPRAVEGHERE FINANCIARĂ PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 298 din 23 aprilie 2014
În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (2), art. 2 alin. (1) lit. a) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 6 alin. (2) şi art. 14 şi 27 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei,
în baza Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii,
potrivit hotărârii Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 7 aprilie 2014,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
ART. 1
Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., aplică Ghidurile şi recomandările Autorităţii europene pentru valori mobiliare şi pieţe, denumită în continuare ESMA, privind acordurile scrise între membrii colegiilor pentru contrapărţi centrale.
ART. 2
(1) În situaţia în care înfiinţează un colegiu în vederea autorizării unei contrapărţi centrale, în temeiul art. 18 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 648/2012, A.S.F. transmite membrilor colegiului un acord scris în limba engleză în conformitate cu acordul scris standard prevăzut în ghidurile şi recomandările ESMA menţionate la art. 1 şi inclus, în forma în limba română, în anexa care face parte integrantă din prezenta normă.
(2) În situaţia în care i se prezintă un acord scris în temeiul art. 18 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 elaborat în conformitate cu acordul scris standard menţionat la alin. (1), A.S.F. trebuie să semneze acordul scris sau să transmită obiecţii pe marginea acestuia în termen de 12 zile calendaristice de la primirea lui.
(3) În formularea obiecţiilor menţionate la alin. (2), A.S.F. nu trebuie să solicite modificări la acordul scris, care ar rezulta într-o abatere de la acordul scris standard.
ART. 3
În sensul prezentei norme, o propunere de atribuire către unul sau mai mulţi membri ai colegiului a unor sarcini suplimentare legate de circumstanţele specifice ale unei contrapărţi centrale nu trebuie considerată drept o abatere de la acordul scris standard.
ART. 4
Prezenta normă intră în vigoare la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se publică în Buletinul şi pe site-ul web al A.S.F.
Prim-vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Daniel Dăianu
Bucureşti, 7 aprilie 2014.
Nr. 6.
ANEXĂ
Acord scris privind înfiinţarea şi
funcţionarea colegiului pentru contrapartea centrală (CPC)
1. Introducere
1.1. În conformitate cu prevederile art. 18 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 648/2012, ale Regulamentului delegat (UE) nr. 876/2013 al Comisiei din 28 mai 2013 de completare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standarde tehnice de reglementare privind colegiile pentru contrapărţile centrale, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) nr. 876/2013, precum şi ale Regulamentului delegat (UE) nr. 153/2013 al Comisiei din 19 decembrie 2012 privind completarea Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012, în ceea ce priveşte standarde tehnice de reglementare privind cerinţele pentru contrapărţile centrale, denumit în continuare Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013, acest acord scris între membrii colegiului pentru CPC este menit să stabilească condiţiile practice pentru înfiinţarea şi funcţionarea colegiului pentru CPC şi să faciliteze derularea eficientă a activităţii colegiului, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012 şi Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013.
1.2. Prezentul acord scris nu creează obligaţii legale suplimentare pentru membrii colegiului faţă de cele stabilite prin prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012 sau ale Regulamentului delegat (UE) nr. 153/2013. Funcţia colegiilor este de a facilita realizarea sarcinilor prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 648/2012 şi a celor atribuite membrilor colegiilor. Componenţa, înfiinţarea şi managementul colegiilor stabilite ca obligaţii legale de legiuitor în cadrul Regulamentului (UE) nr. 648/2012 sunt direct opozabile şi aplicabile tuturor membrilor colegiilor. Condiţiile practice menţionate în Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013 sunt parte integrantă a acestui acord scris.
1.3. Prezentul acord scris este redactat în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012 şi ale Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013. Cu toate acestea, în situaţia în care ar exista diferenţe de interpretare între o prevedere a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 sau a Regulamentului delegat (UE) nr. 153/2013 şi acest acord scris, atunci prevederea Regulamentului (UE) nr. 648/2012 sau a Regulamentului delegat (UE) nr. 153/2013 prevalează.
1.4. Prezentul acord scris nu substituie sau nu împiedică un membru al colegiului de la organizarea ori participarea la orice alte acorduri bilaterale sau multilaterale în scopuri de reglementare ori supraveghere cu privire la CPC-ul respectiv.
2. Definiţii
2.1. Autoritatea coordonatoare, în sensul prezentului acord scris, este autoritatea competentă desemnată de către statul membru de origine al CPC pentru a stabili, a gestiona şi a coordona colegiul pentru CPC, în conformitate cu art. 18 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
2.2. Membru al colegiului în sensul prezentului acord scris este o autoritate care se califică pentru statutul de membru al colegiului, în conformitate cu art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
3. Formarea colegiului
3.1. În conformitate cu art. 18 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare trebuie să stabilească un colegiu în termen de 30 de zile calendaristice de la depunerea unei solicitări complete de către CPC pentru autorizare în calitate de CPC în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012.
3.2. În conformitate cu art. 18 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, înfiinţarea şi funcţionarea colegiului se bazează pe prezentul acord scris între toţi membrii colegiului.
3.3. În scopul asigurării că termenul-limită pentru înfiinţarea colegiului este respectat, măsurile ce urmează să fie luate de către autoritatea coordonatoare pentru înfiinţarea colegiului, precum şi termenele corespunzătoare sunt stabilite după cum urmează:
3.3.1. În termen de 5 zile calendaristice de la primirea unei solicitări complete de autorizare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare stabileşte care autorităţi se încadrează ca membri ai colegiului, în conformitate cu art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Autoritatea coordonatoare furnizează Autorităţii Europene pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, denumită în continuare ESMA, o copie a analizei care a stat la baza hotărârii sale.
3.3.2. În termen de 7 zile calendaristice de la primirea unei solicitări complete de autorizare în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare furnizează membrilor colegiului:
3.3.2.1. o copie a prezentului acord scris, în scopul revizuirii şi aprobării de către membrii colegiului;
3.3.2.2. o listă completă a membrilor colegiului, inclusiv categoriile de la art. 18 alin. (2) lit. (b)-(h) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 la care se încadrează;
3.3.2.3. o explicaţie deplin motivată a oricăror situaţii în care dispoziţiile prezentului acord scris încalcă Ghidurile şi recomandările ESMA cu privire la acorduri scrise între membrii colegiilor unor CPC (Ghidurile şi recomandările), cu sublinierea diferenţelor dintre prezentul acord scris şi acordul scris standard inclus în Ghidurile şi recomandările menţionate mai sus.
3.3.3. Autoritatea coordonatoare poate începe demersurile necesare pentru înfiinţarea colegiului înainte de stabilirea caracterului complet al documentaţiei solicitării de autorizare a CPC.
3.3.4. În termen de 12 zile calendaristice de la data primirii unei copii a prezentului acord scris în scopul revizuirii şi aprobării acestuia, membrii colegiului vor returna un exemplar semnat al prezentului acord scris către autoritatea coordonatoare şi vor furniza, de asemenea, autorităţii coordonatoare numele, numărul de telefon, adresa de e-mail şi orice alte date de contact relevante ale angajaţilor fiecărui membru al colegiului, care vor reprezenta fiecare membru al colegiului în cadrul reuniunilor colegiului în calitate de reprezentanţi principali şi secundari (datele de contact).
3.3.5. În cazul în care un membru al colegiului nu returnează o copie semnată a prezentului acord scris către autoritatea coordonatoare în termen de 12 zile calendaristice, acest membru al colegiului trebuie să pună la dispoziţia autorităţii coordonatoare o explicaţie motivată a faptului că nu a semnat acordul scris în termenul prevăzut la pct. 3.3.4.
În cazul în care acordul scris nu se abate de la prevederile acordului standard scris inclus în Ghidurile şi recomandările privind acordurile scrise dintre membrii colegiului, acel membru al colegiului trebuie să justifice faţă de ESMA nonconformarea cu Ghidurile şi recomandările, potrivit prevederilor art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei, în cazul membrilor colegiului cărora li se aplică regulamentul respectiv.
Nesemnarea de către un membru al colegiului a prezentului acord scris poate declanşa procedura privind încălcarea dreptului comunitar (procedura de infringement), în conformitate cu art. 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, precum şi cu acţiunile prevăzute la articolele 265 şi 271 (d) din tratat.
3.3.6. Colegiul se consideră a fi înfiinţat de la momentul în care o copie semnată a prezentului acord scris a fost primită de la toţi membrii colegiului. În termen de 5 zile calendaristice de la înfiinţarea colegiului, autoritatea coordonatoare confirmă membrilor colegiului faptul că colegiul a fost înfiinţat, precum şi datele de contact ale tuturor membrilor colegiului.
3.4. În fiecare an, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data anuală a înfiinţării colegiului, autoritatea coordonatoare stabileşte care autorităţi sunt membri ai colegiului, în conformitate cu art. 18 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Autoritatea coordonatoare furnizează către ESMA o copie a analizei care a stat la baza hotărârii sale. Autoritatea coordonatoare informează membrii colegiului privind eligibilitatea lor de a continua să participe la colegiu, inclusiv categoriile stipulate la art. 18 alin. (2) lit. (b)-(h) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 în care se califică, cu cel puţin 25 de zile calendaristice înainte de data anuală a înfiinţării colegiului.
3.5. Fiecare membru al colegiului notifică prompt autoritatea coordonatoare cu privire la orice modificări ale atribuţiilor sale statutare care afectează eligibilitatea acestuia de a participa la colegiu. În urma acestei notificări, autoritatea coordonatoare actualizează componenţa colegiului, în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii notificării.
3.6. Fiecare membru al colegiului notifică cu promptitudine autoritatea coordonatoare cu privire la orice modificare a datelor sale de contact. Autoritatea coordonatoare transmite o copie a acestor modificări către toţi membrii colegiului.
3.7. Cu acordul tuturor membrilor colegiului, alte autorităţi competente naţionale pot fi invitate de către autoritatea coordonatoare să participe la anumite reuniuni ale colegiului în calitate de observatori fără drept de vot. Pentru evitarea oricărui dubiu, o astfel de autoritate invitată poate fi o autoritate membră a Spaţiului Economic European (SEE) sau o autoritate non-SEE, iar observatorii fără drept de vot nu vor participa în mod permanent la reuniunile colegiului.
4. Limba de lucru a colegiului
4.1. Limba de lucru a colegiului este limba engleză, fiind limba în care autoritatea coordonatoare comunică cu membrii colegiului, produce raportul de evaluare a riscurilor, în conformitate cu art. 19 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, produce rapoartele sale de validare a modelului, în temeiul art. 41 alin. (2) şi al art. 49 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, şi limba în care colegiul funcţionează şi emite orice aviz comun, în conformitate cu art. 19 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
4.2. În cazul în care CPC solicită:
4.2.1. autorizaţia în conformitate cu art. 17 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (solicitarea de autorizare a CPC);
4.2.2. extinderea activităţii sale cu unele servicii suplimentare care nu sunt acoperite de autorizaţia iniţială în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (solicitarea CPC pentru extinderea activităţilor şi serviciilor autorizate);
4.2.3. adoptarea de modele şi parametri pentru fixarea cerinţelor de marjă, în conformitate cu art. 41 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (solicitarea CPC de avizare de modele şi parametri);
4.2.4. modificarea modelelor şi parametrilor săi pentru fixarea marjelor, în conformitate cu art. 49 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (solicitarea CPC pentru avizarea modificării de modele şi parametri); sau
4.2.5. intrarea într-un acord de interoperabilitate, în conformitate cu art. 54 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (solicitarea CPC pentru aprobarea unui acord de interoperabilitate),
într-o limbă oficială a Uniunii Europene, diferită de limba engleză, atunci autoritatea coordonatoare oferă membrilor colegiului o traducere în limba engleză a tuturor documentelor relevante, necesare pentru formarea unei opinii. În cazul în care o astfel de traducere în limba engleză este furnizată de CPC în cauză, autoritatea coordonatoare este exonerată de responsabilitate pentru acurateţea traducerii.
5. Solicitări pentru autorizare primite de la CPC
5.1. În cazul în care CPC depune la autoritatea coordonatoare o solicitare încadrată între cele enumerate la pct. 4.2, autoritatea coordonatoare oferă fiecărui membru al colegiului o copie electronică (soft) a solicitării complete, precum şi orice documentaţie suplimentară furnizată de către CPC în sprijinul acestei solicitări (în ambele cazuri, în limba oficială a Uniunii Europene în care au fost depuse la autoritatea coordonatoare solicitarea şi documentele justificative suplimentare), în termen de 7 zile calendaristice de la data stabilirii de către autoritatea coordonatoare că documentaţia depusă este completă (cu excepţia documentaţiei de solicitare de autorizare a CPC, care este furnizată membrilor colegiului în termen de 7 zile calendaristice de la data înfiinţării colegiului, în conformitate cu pct. 3.3.6).
5.2. În cazul în care solicitarea CPC a fost depusă la autoritatea coordonatoare într-o limbă oficială a Uniunii Europene diferită de limba engleză, atunci autoritatea coordonatoare furnizează membrilor colegiului o traducere în limba engleză a documentelor menţionate la pct. 4.2 cu suficient timp înainte de iniţierea oricărui proces de vot al colegiului privind emiterea unui aviz comun, în conformitate cu art. 19 alin. (1) paragraful 2 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
5.3. Autoritatea coordonatoare comunică membrilor colegiului termenul în care aceştia îşi pot exprima punctele de vedere şi observaţiile cu privire la solicitare. Autoritatea coordonatoare ţine cont de aceste opinii, pe cât posibil, la pregătirea evaluării de risc şi oferă răspuns în orice situaţie membrilor relevanţi ai colegiului cu privire la modul în care aceste opinii au fost luate în considerare. Autoritatea coordonatoare ia toate măsurile necesare pentru a furniza acest răspuns într-o perioadă de timp suficient de mare înaintea votului colegiului asupra unui aviz comun, în conformitate cu art. 19 alin. (1) paragraful 2 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
5.4. Autoritatea coordonatoare planifică o şedinţă a colegiului pentru a analiza evaluarea riscului CPC realizat de autoritatea coordonatoare, în temeiul art. 19 alin. (1) paragraful 2 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, orice validare de către autoritatea coordonatoare a modelelor şi parametrilor folosiţi de CPC în temeiul art. 41 alin. (2) sau art. 49 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, orice validare de către ESMA a modelelor şi parametrilor folosiţi de CPC în temeiul art. 49 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, precum şi recomandarea autorităţii coordonatoare cu privire la aprobarea solicitării CPC şi la adoptarea unui aviz comun în temeiul art. 19 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Membrii colegiului au la dispoziţie cel puţin 14 zile calendaristice înaintea reuniunii colegiului pentru revizuirea şi analizarea evaluării riscului CPC şi a recomandării. Membrii colegiului întreprind toate măsurile necesare pentru a formula observaţii privind aspectele aflate în dezbatere cu cel puţin 7 zile calendaristice înaintea reuniunii colegiului.
5.5. Fără a se aduce atingere art. 17 alin. (4) paragraful 4 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 şi dacă, în cadrul şedinţei ţinute conform pct. 5.4, colegiul nu adoptă un aviz comun, autoritatea coordonatoare programează o altă şedinţă, într-un interval de timp suficient care să permită colegiului să ajungă la un aviz adoptat cu majoritate în 30 de zile calendaristice de la primirea de către colegiu a evaluării riscului CPC, aşa cum prevede art. 19 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
5.6. În scopul revizuirii şi formulării de comentarii, autoritatea coordonatoare comunică tuturor membrilor colegiului proiectul de răspuns scris la solicitarea CPC, cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte ca răspunsul să fie remis CPC.
6. Şedinţele colegiului
6.1. Membrii colegiului se reunesc în şedinţă cel puţin o dată pe an şi, dacă autoritatea coordonatoare consideră necesar, de fiecare dată când colegiul trebuie să adopte un aviz comun în temeiul art. 19 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Dacă autoritatea coordonatoare convoacă alte şedinţe ale colegiului, acestea pot avea loc fizic sau în sistem de teleconferinţă sau videoconferinţă. Membrii colegiului trebuie să întreprindă toate măsurile necesare pentru a participa fizic la aceste reuniuni ale colegiului. Dacă un membru al colegiului nu poate participa la o şedinţă, acesta poate participa prin teleconferinţă sau videoconferinţă, iar participarea sa este luată în calcul pentru cvorumul şedinţei.
6.2. Reprezentantul care participă la o şedinţă a colegiului în numele unui membru al colegiului trebuie să aibă delegare pentru a putea vota la reuniunea colegiului în numele membrului pe care îl reprezintă.
6.3. Membrii colegiului pot solicita autorităţii coordonatoare ţinerea unei şedinţe a colegiului. Membrul solicitant trebuie să precizeze în cerere subiectele pe care le propune spre discutare. Autoritatea coordonatoare răspunde la astfel de solicitări în termen de 14 zile calendaristice, iar dacă solicitarea este aprobată, programează o întâlnire în termen de 30 de zile calendaristice. Dacă autoritatea coordonatoare nu consideră necesară ţinerea unei şedinţe a colegiului, aceasta remite membrului colegiului un răspuns motivat, care conţine o explicaţie asupra modului în care autoritatea coordonatoare îşi propune să abordeze aspectele semnalate de membrul colegiului care a solicitat şedinţa suplimentară.
6.4. Autoritatea coordonatoare prezidează toate reuniunile colegiului.
6.5. Autoritatea coordonatoare transmite agenda preliminară pentru fiecare şedinţă a colegiului cu cel puţin 14 zile calendaristice înainte de fiecare şedinţă, cu excepţia şedinţelor care au loc în situaţii de urgenţă, aşa cum este prevăzut la pct. 11.1. Ca practică generală, agenda şedinţelor reuniunilor colegiului este finalizată cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de data şedinţei.
6.6. Următoarele puncte sunt introduse pe agenda de discuţie cel puţin o dată pe an:
6.6.1. Adoptarea minutei şedinţei anterioare a colegiului.
6.6.2. Raport al autorităţii coordonatoare asupra activităţilor de supraveghere cu privire la CPC derulată de la ultima şedinţă a colegiului.
6.6.3. Raport al autorităţii coordonatoare asupra strategiei planificate de supraveghere şi a planului de acţiune cu privire la CPC până la viitoarea şedinţă a colegiului.
6.6.4. Actualizare privind evaluarea de către autoritatea coordonatoare a riscurilor semnificative la care este expusă şi pe care le presupune CPC, inclusiv consideraţii specifice asupra oricăror riscuri pe care le presupun acordurile de interoperabilitate la care CPC este parte semnatară.
6.6.5. Actualizare privind performanţa operaţională, schema funcţională şi organizatorică şi planurile strategice ale CPC.
6.7. Membrii colegiului, inclusiv autoritatea coordonatoare, distribuie materialele scrise pentru analiză în cadrul şedinţelor colegiului, cu cel puţin 7 zile calendaristice înaintea şedinţei.
6.8. În temeiul art. 4 alin. (6) din Regulamentul delegat (UE) nr. 876/2013, cvorumul legal pentru ţinerea şedinţelor colegiului este de două treimi din membrii colegiului.
6.9. În cazul în care este programat votul membrilor asupra unei decizii în cadrul colegiului, inclusiv un vot al colegiului asupra unui aviz comun în conformitate cu art. 19 alin. (1) paragraful 2 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, şi nu se îndeplineşte cvorumul (fie că autoritatea coordonatoare constată acest lucru înaintea sau în timpul şedinţei), autoritatea coordonatoare organizează o nouă şedinţă cu prezenţa fizică a membrilor colegiului de îndată ce este posibil, cu asigurarea faptului că diversele termene prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sunt respectate. Autoritatea coordonatoare anunţă aceste noi şedinţe cât mai rapid posibil şi comunică informaţiile prevăzute la pct. 6.5 şi 6.7.
6.10. Votul în cadrul şedinţelor colegiului se exprimă prin ridicarea mâinii sau în mod explicit în cazul şedinţelor ţinute prin teleconferinţă sau videoconferinţă. Odată exprimat, votul membrului colegiului nu poate fi retras sau amendat. Anterior exprimării votului, membrii colegiului din fiecare stat membru anunţă autoritatea coordonatoare care sunt autorităţile eligibile pentru exprimarea votului din respectivul stat membru, în special în situaţia în care se aplică restricţiile de vot prevăzute la art. 19 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Rezultatul oricărui vot, inclusiv înregistrările voturilor individuale, este înregistrat în mod explicit în minutele şedinţelor.
6.11. În cazul în care autoritatea coordonatoare consideră necesar sau în cazul în care un membru al colegiului solicită, votul poate fi exprimat prin procedură scrisă, la propunerea autorităţii coordonatoare transmisă colegiului şi care:
a) precizează data şi ora până la care voturile trebuie transmise;
b) comunică motivul pentru care este stabilită o perioadă atât de scurtă de timp, dacă, în mod excepţional, intervalul în care se pot exprima voturile este de mai puţin de 10 zile calendaristice;
c) justifică folosirea procedurii scrise în detrimentul votului exprimat în cadrul şedinţei; şi
d) pune la dispoziţie orice material care nu a fost înaintat anterior colegiului, necesar în adoptarea unei decizii.
6.11.1. Votul asupra deciziilor luate prin procedură scrisă se exprimă în scris, iar neexprimarea votului se consideră vot implicit în favoarea propunerii.
6.11.2. Rezultatul procedurii scrise este comunicat fără întârziere colegiului.
6.11.3. Membrii colegiului pot solicita autorităţii coordonatoare ca orice subiect care a fost supus procedurii scrise să fie discutat la următoarea şedinţă a colegiului. O astfel de solicitare nu aduce atingere utilizării sau rezultatului procedurii scrise.
6.12. Autoritatea coordonatoare transmite membrilor colegiului minutele şedinţelor colegiului în decurs de maximum 21 de zile calendaristice de la şedinţa colegiului. Termenul în care membrii colegiului pot transmite comentarii la minutele reuniunilor este între 7 şi 21 de zile calendaristice. Minutele sunt programate pentru aprobare într-o şedinţă ulterioară a colegiului. Ca alternativă, minutele pot fi aprobate prin procedură scrisă.
6.13. Autoritatea coordonatoare furnizează membrilor colegiului următoarele informaţii imediat ce acestea sunt disponibile:
a) informaţiile prevăzute la art. 5 din Regulamentul delegat (UE) nr. 876/2013;
b) detalii cu privire la orice modificare a modelelor sau a parametrilor aplicaţi de către CPC;
c) informaţii specifice pe care colegiul urmează să le definească.
6.14. Transmiterea informaţiilor între membrii colegiului se face prin e-mail sau prin orice alte mijloace de comunicare securizate, aşa cum se stabileşte periodic în colegiu. Membrii colegiului sunt întotdeauna informaţi în mod egal.
7. Participaţii calificate
În cazul în care, la finalizarea evaluării în conformitate cu art. 31 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare decide să se opună achiziţiei propuse, directe sau indirecte, a unei participaţii calificate în CPC, autoritatea coordonatoare informează colegiul în termen de 3 zile calendaristice de la luarea deciziei.
8. Examinarea continuă a riscului
8.1. Fără a aduce atingere prevederilor art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în cazul în care autoritatea coordonatoare intenţionează să examineze acordurile, strategiile, procesele şi mecanismele implementate de CPC pentru a respecta Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau să evalueze riscurile la care CPC este ori ar putea fi expusă, autoritatea coordonatoare consultă membrii colegiului şi este informată în legătură cu opiniile acestora.
8.2. În cazul în care realizează o examinare sau o evaluare a CPC în baza prevederilor art. 21 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare furnizează membrilor colegiilor rezultatele detaliate ale constatărilor examinării ori evaluării în termen de 30 de zile calendaristice de la încheierea examinării ori evaluării sau cu 14 zile calendaristice înaintea următoarei şedinţe a colegiului (oricare dintre aceste situaţii se produce mai curând). Raportul autorităţii coordonatoare cuprinde în detaliu sarcinile care îi revin acesteia, CPC sau oricărei terţe părţi ca urmare a examinării ori a evaluării, precum şi orice sancţiune ce urmează să fie impusă CPC.
8.3. Membrul colegiului este în drept să îşi exprime orice opinie asupra examinării sau a evaluării autorităţii coordonatoare. Autoritatea coordonatoare are în vedere, atât cât este posibil, aceste opinii în decursul finalizării examinării şi al evaluării şi oferă răspuns membrilor relevanţi ai colegiului cu privire la modul în care aceste opinii au fost luate în considerare.
9. Organizarea şi coordonarea activităţilor între membrii colegiului
9.1. Pentru eficienţa operaţională, în conformitate cu art. 18 alin. (4) lit. c) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, colegiul poate să încredinţeze unuia sau mai multor membri ai acestuia sarcini relevante specifice colegiului cu privire la CPC.
9.2. Atribuirea de sarcini, de exemplu, prin înfiinţarea grupurilor de lucru specializate, se realizează între membrii colegiului în cauză în mod voluntar şi trebuie structurată astfel încât să nu aibă impact asupra funcţionării prezentului acord scris sau asupra participării depline şi eficiente a altor membri la activităţile colegiului. Atribuirea de sarcini nu trebuie să conducă la modificarea modului de alocare a drepturilor de vot între membrii colegiului.
9.3. Autoritatea coordonatoare este responsabilă de răspunsul la solicitările de informaţii din partea autorităţilor, altele decât membrii colegiului. Autoritatea coordonatoare poate solicita asistenţa unui membru al colegiului cu privire la aceste solicitări.
10. Solicitări de informaţii către CPC
10.1. În cazul în care un membru al colegiului solicită informaţii sau date specifice cu privire la CPC, acesta trebuie să informeze autoritatea coordonatoare cu privire la acest aspect.
Membrul solicitant trebuie să transmită o copie a solicitării şi celorlalţi membri ai colegiului pentru a se asigura că autoritatea coordonatoare nu primeşte şi alte solicitări de informaţii şi date similare. Solicitarea trebuie să conţină o motivaţie că respectivele informaţii sunt solicitate pentru ca membrul colegiului să îşi îndeplinească sarcinile pentru îndeplinirea prevederilor art. 84 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
10.2. În cazul în care autoritatea coordonatoare consideră că solicitarea nu are ca scop ducerea la îndeplinire a sarcinilor membrului colegiului, conform prevederilor art. 84 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, aceasta oferă răspuns, prezentând motivul constatării sale. Autoritatea coordonatoare transmite acest răspuns tuturor membrilor colegiului.
11. Situaţii de urgenţă
11.1. În conformitate cu dispoziţiile art. 24 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare şi membrii colegiului au responsabilitatea de a evalua dacă CPC se confruntă cu o situaţie de urgenţă. Situaţia de urgenţă se constată în cazul în care intervine sau există o ameninţare majoră să intervină o întrerupere majoră în funcţionarea CPC ori în cazul în care există dovezi clare care indică un risc ridicat de neîndeplinire a obligaţiilor de plată ale unui participant important din cadrul CPC sau această neîndeplinire a obligaţiilor de plată a survenit deja.
11.2. În cazul apariţiei unei situaţii de urgenţă, aşa cum este descrisă la pct. 11.1, autoritatea coordonatoare sau, dacă este relevant, un membru al colegiului aduce la cunoştinţa membrilor, dacă este posibil şi fără întârziere, următoarele informaţii:
11.2.1. detalii cu privire la situaţia de urgenţă;
11.2.2. măsuri pe care autoritatea coordonatoare sau, dacă este relevant, o altă autoritate le poate adopta;
11.2.3. măsuri adoptate de către CPC, inclusiv în aplicarea regulilor proprii privind neîndeplinirea obligaţiilor de plată, proceduri de redresare şi proceduri specifice pentru cazurile de urgenţă.
11.2.4. dacă este cazul, detalii privind instrumentele de protecţie utilizate împotriva neîndeplinirii obligaţiilor de plată şi/sau puterile de redresare exercitate de CPC; şi,
11.2.5. dacă este cazul, detalii privind procedurile utilizate pentru decontările eşuate (pentru fiecare monedă, dacă este relevant);
11.2.6. detalii privind posibilele implicaţii ale întreruperilor activităţii CPC asupra performanţei acesteia şi asupra furnizării integrale şi la timp a serviciilor sale faţă de membrii compensatori şi infrastructurile interoperabile; şi
11.2.7. orice alte informaţii disponibile, ce ar fi de o importanţă deosebită pentru alţi membri ai colegiului.
11.3. Pentru evitarea oricărei confuzii, niciun element al prezentului acord scris nu trebuie să îngrădească capacitatea autorităţii coordonatoare sau a oricărui membru de a acţiona la timp în cazul unei situaţii de urgenţă.
11.4. Autoritatea coordonatoare sau membrul relevant al colegiului poate comunica informaţiile prevăzute la pct. 11.2 prin e-mail, prin conferinţă telefonică sau în cadrul unei şedinţe, după cum se consideră oportun la momentul respectiv.
11.5. Membrii colegiului cooperează îndeaproape cu alte autorităţi relevante, inclusiv bănci centrale, ministere de finanţe şi alte autorităţi decizionale, în situaţiile de urgenţă care privesc CPC, ori de câte ori este necesar şi cu respectarea legislaţiei naţionale.
11.6. În scopul de a facilita cooperarea eficientă în situaţii de urgenţă, autoritatea coordonatoare coordonează elaborarea unui protocol cu privire la funcţionarea colegiului în situaţii de urgenţă. Acest protocol stabileşte tipul de informaţii pe care autoritatea coordonatoare şi membrii colegiului urmează să le comunice între ei, modalitatea de transmitere a acestor informaţii şi intervalul de timp în care sunt transmise informaţiile, în diverse scenarii de criză. Un astfel de protocol este testat periodic, concomitent cu testarea CPC cu privire la situaţii de urgenţă.
11.7. Autoritatea coordonatoare conduce derularea activităţilor de gestionare a situaţiilor de urgenţă ale colegiului. Autoritatea coordonatoare ia în considerare punctele de vedere ale membrilor colegiului în această privinţă, cu excepţia situaţiei în care se impune luarea unei decizii urgente în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
12. Retragerea autorizaţiei
12.1. În situaţia în care consideră că se aplică una dintre condiţiile pentru retragerea autorizaţiei menţionate la art. 20 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare informează colegiul înainte de a iniţia analiza cu privire la retragerea autorizaţiei CPC, aşa cum este prevăzut la art. 20 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. Cu toate acestea, în conformitate cu art. 20 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, în situaţiile în care se impune o decizie urgentă privind retragerea autorizaţiei, se aplică prevederile pct. 12.6 şi 12.7.
12.2. În cazul în care un membru al colegiului solicită autorităţii coordonatoare să efectueze o revizuire referitoare la respectarea de către CPC a condiţiilor în care autorizaţia a fost acordată, în conformitate cu art. 20 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, autoritatea coordonatoare notifică membrii colegiului cu privire la această revizuire şi răspunde solicitării în cauză în termen de 14 zile calendaristice. Toţi membrii colegiului trebuie să fie informaţi cu privire la răspunsul autorităţii coordonatoare. În cazul în care autoritatea coordonatoare decide să nu efectueze revizuirea solicitată, aceasta transmite autorităţii solicitante şi membrilor colegiului un răspuns cu privire la motivele pentru care s-a procedat astfel.
12.3. Autoritatea coordonatoare, din proprie iniţiativă, poate solicita puncte de vedere sau asistenţă membrilor colegiului cu privire la revizuirea menţionată la pct. 12.1 şi 12.2. Membrii colegiului efectuează demersurile necesare pentru a răspunde solicitărilor respective.
12.4. Autoritatea coordonatoare informează în scris membrii colegiului cu privire la rezultatele revizuirii. Membrii colegiului care doresc să îşi exprime opiniile cu privire la concluziile revizuirii trebuie să le transmită în scris autorităţii coordonatoare. Autoritatea coordonatoare ia în considerare toate opiniile primite şi răspunde în scris membrilor în cauză.
12.5. Autoritatea coordonatoare poate organiza şedinţe ale colegiului, prin conferinţă telefonică sau cu prezenţă fizică, după cum se consideră adecvat la momentul respectiv, pentru a consulta membrii colegiului cu privire la rezultatele revizuirii.
12.6. În situaţia în care autoritatea coordonatoare hotărăşte că este necesară o decizie de urgenţă cu privire la o eventuală retragere a autorizaţiei unei CPC autoritatea coordonatoare informează colegiul cât mai curând posibil referitor la:
12.6.1. motivele pentru care autoritatea coordonatoare apreciază că este necesară o decizie de urgenţă (revizuire urgentă);
12.6.2. termenele prevăzute pentru revizuirea urgentă a autorităţii coordonatoare.
12.7. În măsura în care circumstanţele permit, autoritatea coordonatoare ia în considerare toate opiniile şi comentariile exprimate de către membrii colegiului cu privire la o revizuire urgentă. Autoritatea coordonatoare notifică membrii colegiului cu privire la rezultatele revizuirii şi la orice măsură adoptată nu mai târziu de data informării CPC în legătură cu decizia autorităţii coordonatoare. Autoritatea coordonatoare organizează reuniuni ale colegiului, prin conferinţă telefonică sau cu prezenţa fizică a membrilor, aşa cum se consideră adecvat la momentul respectiv pentru a discuta implicaţiile şi acţiunile care decurg din revizuirea realizată de autoritatea coordonatoare, imediat ce se consideră oportun după adoptarea tuturor măsurilor necesare rezultate ca urmare a concluziilor revizuirii de urgenţă.
13. Soluţionarea litigiilor
13.1. Membrii colegiului întreprind demersurile necesare pentru a rezolva orice probleme întâmpinate în funcţionarea colegiului sau în momentul adoptării opiniilor colegiilor, prin discuţii informale în cadrul colegiului. Aceste discuţii pot fi bilaterale sau multilaterale. Autoritatea coordonatoare trebuie să fie informată permanent cu privire la orice diferend.
13.2. În cazul în care un litigiu nu se soluţionează prin discuţii informale, membrii colegiului implicaţi în diferend tratează problema în plan intern, în cadrul propriilor organizaţii.
13.3. În cazul în care discuţiile dintre membrii colegiului nu conduc la soluţionarea litigiului în termen de 30 de zile calendaristice, în conformitate cu pct. 13.2, diferendul este transmis către ESMA în conformitate cu art. 19 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 şi cu art. 17 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
14. Confidenţialitate
14.1. În conformitate cu cerinţele secretului profesional prevăzute la art. 83 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, precum şi cu orice alte obligaţii legale similare, aşa cum ar fi cele care rezultă din actele normative europene sau naţionale, membrii colegiului confirmă că orice informaţie confidenţială dobândită în virtutea participării lor la reuniunile colegiului va fi folosită şi transmisă mai departe numai în scopul îndeplinirii atribuţiilor care le revin şi doar în condiţiile legale permise.
14.2. În cazul în care transmiterea mai departe a informaţiilor dobândite în virtutea participării la reuniunile colegiului este permisă sau impusă în temeiul legii, atunci membrul colegiului în cauză nu dezvăluie aceste informaţii, în măsura în care acest fapt nu este o obligaţie legală, fără a obţine acordul prealabil al autorităţii coordonatoare ori al membrului colegiului care a furnizat informaţiile în cauză.
14.3. În cazul în care legea ce se aplică unui anumit membru al colegiului îl împiedică pe respectivul membru să obţină acordul prealabil în conformitate cu pct. 12.2 înaintea divulgării de informaţii în anumite circumstanţe, atunci acesta trebuie să informeze autoritatea coordonatoare la momentul asumării acestui acord scris cu privire la acest fapt.
14.4. Înainte ca o autoritate non-SEE să participe la anumite şedinţe ale colegiului (sau anumite părţi ale şedinţei colegiului), în conformitate cu prevederile pct. 3.7, această autoritate non-SEE trebuie să demonstreze autorităţii coordonatoare că este supusă unor obligaţii echivalente secretului profesional, precum cele prevăzute la art. 83 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, şi să ofere o confirmare scrisă a acestui fapt.
15. Intrarea în vigoare a prezentului acord scris
Prezentul acord scris intră în vigoare la data înfiinţării colegiului, în conformitate cu prevederile pct. 3.3.6.
16. Amendarea prezentului acord scris
16.1. Orice membru al colegiului are dreptul să propună amendarea prezentului acord scris.
16.2. Orice amendament este propus în scris şi distribuit prin e-mail tuturor membrilor colegiului. Membrul colegiului, care are iniţiativa amendamentului, trebuie să includă în notificarea sa adresată celorlalţi membri ai colegiului o motivare detaliată a demersului său, precum şi noua formă a textului propus.
16.3. Acceptarea amendamentului propus este subiect al aprobării tuturor membrilor colegiului, în conformitate cu art. 18 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
17. Încetarea prezentului acord scris
Acest acord scris este în vigoare până la momentul când:
a) fie CPC încetează să mai fie autorizată în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
b) fie nu mai există o bază legală pentru funcţionarea colegiului, moment la care colegiul îşi încetează imediat activitatea, ulterior notificării prealabile a membrilor săi privind acest fapt.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: