Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile art. 2 alin. (1) pct. 17, art. 51 alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 119-133 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în baza prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d), ale art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 28 noiembrie 2023, Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă. ART. I Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 11/2014 privind activitatea de depozitare şi custodie a activelor fondurilor de pensii administrate privat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 376 din 21 mai 2014, cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: 1. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 5 (1) Avizul prevăzut la art. 3 se eliberează în baza unei cereri, întocmită conform anexei nr. 1, care este însoţită de următoarele documente: a) autorizaţia emisă de Banca Naţională a României/autoritatea similară din statul aparţinând Uniunii Europene sau Spaţiului Economic European, după caz, din care să reiasă că instituţia de credit este autorizată să desfăşoare activitatea de depozitare a activelor fondurilor de pensii, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, în copie. În cazul sucursalei din România a unei instituţii de credit, autorizată într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic European, se depune şi dovada notificării Băncii Naţionale a României în vederea desfăşurării pe teritoriul României de către instituţia de credit respectivă a activităţii de depozitare, conform autorizaţiei emise de autoritatea competentă din statul de origine al acesteia, în copie; b) organigrama şi limitele de competenţă stabilite la nivelul structurii organizatorice a solicitantului care desfăşoară operaţiuni legate de activitatea de depozitare şi custodie, în copie; c) procedurile privind activităţile de depozitare şi custodie, de securitate, control şi cele aplicabile în cazul apariţiei unor cazuri de forţă majoră, care să permită separarea şi păstrarea în siguranţă a tuturor activelor fondurilor de pensii şi a activelor corespunzătoare provizionului tehnic, aprobate de consiliul de administraţie/persoanele împuternicite în acest sens, în copie; d) procedurile privind separarea activelor proprii de cele ale fondurilor de pensii şi de cele ale activelor corespunzătoare provizioanelor tehnice pentru care desfăşoară activitatea de depozitare şi custodie şi între acestea, aprobate de consiliul de administraţie/persoanele împuternicite în acest sens, în copie; e) certificatul constatator eliberat de către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, din care să rezulte conformarea cu prevederile lit. a) referitoare la obiectul de activitate al instituţiei de credit, în termenul de valabilitate, în original; f) documentul prin care organul statutar desemnează persoana responsabilă cu activitatea de depozitare, conform art. 121 alin. (2) lit. c^1) din Lege, şi o mandatează să reprezinte instituţia de credit în relaţia cu Autoritatea, în copie; g) documentaţia privind persoana responsabilă cu activitatea de depozitare, prevăzută la art. 7^3; h) declaraţia privind capacitatea sistemelor informatice utilizate de a asigura derularea activităţilor pentru care se solicită avizul, gradul de securitate al informaţiei, precum şi privind capacitatea acestora de a furniza raportările solicitate de către Autoritate, dată pe propria răspundere de către reprezentantul legal al depozitarului, în original; i) declaraţia din care să rezulte că asupra solicitantului nu este instituită măsura supravegherii sau administrării speciale, dată pe propria răspundere de către reprezentantul legal al depozitarului, în original; j) ultima situaţie a formularului de calcul şi raportare a fondurilor proprii la nivel individual, în copie; k) dovada achitării taxei de avizare, în copie. (2) Cererea de avizare ca depozitar este semnată de către reprezentantul legal al depozitarului. (3) Toate documentele depuse la Autoritate în scopul obţinerii avizului vor fi numerotate, vor fi semnate pentru conformitate de către persoana prevăzută la alin. (1) lit. f) şi vor fi însoţite de un opis." 2. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 6 (1) Autoritatea analizează cererea şi documentele anexate, în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea dosarului complet al solicitantului. (2) Orice solicitare din partea Autorităţii cu privire la furnizarea de informaţii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data furnizării respectivelor informaţii sau modificări. Furnizarea de informaţii suplimentare sau modificarea documentelor se face în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la data solicitării Autorităţii, sub sancţiunea respingerii cererii. (3) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi în cazul lipsei unor documente, se solicită înlocuirea sau completarea acestora. (4) În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 4, Autoritatea emite un aviz prin care se acordă instituţiei de credit solicitante calitatea de depozitar. (5) Avizul prevăzut la alin. (4) se comunică depozitarului în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării acestuia. (6) Autoritatea emite o decizie de respingere motivată a cererii de avizare în următoarele situaţii: a) documentaţia prezentată este incompletă la primirea ultimului set de documente şi informaţii; b) documentaţia nu este întocmită în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; c) neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute la art. 4. (7) Decizia de respingere prevăzută la alin. (6) se comunică instituţiei de credit solicitante, în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării acesteia." 3. La capitolul II, după secţiunea a 3-a se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 4-a, cuprinzând articolele 7^1-7^4, cu următorul cuprins: " SECŢIUNEA a 4-a Procedura de avizare şi de retragere a avizului persoanei responsabile cu activitatea de depozitare ART. 7^1 Persoana responsabilă cu activitatea de depozitare este avizată de către Autoritate atât în cadrul procesului de avizare a depozitarului, cât şi ulterior, pe parcursul desfăşurării activităţii acestuia. ART. 7^2 Autoritatea avizează ca persoană responsabilă cu activitatea de depozitare persoana fizică desemnată în acest sens de către depozitar şi care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii: a) nu a fost sancţionată de către autorităţi române sau străine din domeniul financiar-bancar cu interdicţia temporară ori definitivă de a desfăşura activităţi în sistemul în care a activat; b) nu are înscrise menţiuni în certificatul de cazier fiscal şi nici în certificatul de cazier judiciar pentru infracţiuni de fals, infracţiuni contra patrimoniului sau alte infracţiuni specifice domeniului economic/financiar/fiscal; c) are un contract individual de muncă/contract de mandat încheiat cu depozitarul; d) deţine o funcţie de conducere cu atribuţii în cadrul structurii organizatorice care desfăşoară operaţiunile aferente activităţii de depozitare a activelor fondurilor de pensii administrate privat; e) deţine pregătirea şi experienţa profesională adecvate atribuţiilor care îi revin în desfăşurarea activităţii de depozitare a activelor fondurilor de pensii administrate privat. ART. 7^3 Depozitarul transmite Autorităţii cererea pentru avizarea persoanei prevăzute la art. 7^1, întocmită conform anexei nr. 1^1, împreună cu următoarele documente: a) documentul prevăzut la art. 5 alin. (1) lit. f); b) actul de identitate al persoanei desemnate, în copie, certificată pentru conformitate de către titularul actului de identitate; c) specimenul de semnătură al persoanei desemnate, conform anexei nr. 2; d) certificatul de cazier judiciar şi certificatul de cazier fiscal pentru persoana desemnată, depuse în termenul de valabilitate al acestora; e) declaraţia dată pe propria răspundere de către persoana desemnată, privind faptul că a încheiat cu depozitarul un contract individual de muncă/contract de mandat, în original, pentru funcţia de conducere cu atribuţii în cadrul structurii organizatorice care desfăşoară operaţiunile aferente activităţii de depozitare a activelor fondurilor de pensii administrate privat; f) curriculum vitae al persoanei desemnate, datat şi semnat, din care să rezulte că are pregătirea şi experienţa profesională corespunzătoare şi în care se precizează denumirea organizaţiilor pentru care a lucrat persoana în cauză, natura şi durata atribuţiilor îndeplinite. Dacă este cazul, se menţionează autoritatea de supraveghere a entităţilor în cadrul cărora persoana respectivă a desfăşurat activitate, precum şi actul administrativ prin care persoana a fost aprobată, în original; g) dovada achitării taxei de avizare prevăzute la pct. 5.2 din anexa nr. 3 la Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 16/2014 privind veniturile Autorităţii de Supraveghere Financiară, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, pentru persoana responsabilă desemnată pentru care se solicită avizul. ART. 7^4 (1) Autoritatea poate solicita depozitarului, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii de avizare a persoanei responsabile cu activitatea de depozitare, documente şi informaţii suplimentare, pe care acesta trebuie să le furnizeze în maximum 30 de zile calendaristice de la data primirii solicitării. (2) Autoritatea poate verifica orice aspect legat de cererea de avizare, fiind îndreptăţită să se adreseze autorităţilor competente pentru obţinerea oricăror documente şi informaţii pe care le consideră relevante, în condiţiile legii. (3) Autoritatea analizează cererea de avizare şi procedează, în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea documentaţiei complete, la aprobarea sau la respingerea cererii. (4) În situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 7^2, Autoritatea emite un aviz care se comunică depozitarului în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării acestuia. (5) Autoritatea respinge, prin decizie, cererea de avizare în următoarele situaţii: a) documentaţia prezentată este incompletă la primirea ultimului set de documente şi informaţii; b) documentaţia nu este întocmită în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare; c) neîndeplinirea uneia dintre condiţiile prevăzute la art. 7^2. (6) Decizia de respingere prevăzută la alin. (5) se comunică depozitarului în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării acesteia. (7) Valabilitatea avizului persoanei responsabile cu activitatea de depozitare încetează de drept: a) la data încetării contractului individual de muncă/contractului de mandat încheiat cu depozitarul; b) la data încetării desemnării în calitate de persoană responsabilă cu activitatea de depozitare; c) la data retragerii avizului depozitarului. (8) Autoritatea retrage avizul persoanei responsabile cu activitatea de depozitare: a) dacă nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza emiterii avizului; b) ca sancţiune, pentru nerespectarea obligaţiilor prevăzute în cuprinsul Legii şi a normelor emise în aplicarea acesteia, în legătură cu activitatea desfăşurată în cadrul sistemului de pensii administrate privat. (9) Decizia de retragere a avizului persoanei responsabile cu activitatea de depozitare se comunică depozitarului în termen de 5 zile lucrătoare de la data adoptării acesteia." 4. La articolul 9 alineatul (3), literele b) şi e) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "b) reconcilierea cu depozitarii centrali din România şi/sau din alte state şi/sau subcustozi; ......................................................e) mijloace prin care să se asigure că există drepturile de proprietate asupra acelor active ale fondurilor de pensii administrate privat pe care depozitarul, din punct de vedere tehnic, nu le poate păstra în custodie;" 5. La articolul 10, alineatul (4) se abrogă. 6. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 20 (1) Pentru fiecare fond de pensii pentru care desfăşoară activitatea de depozitare şi custodie, depozitarul calculează şi transmite Autorităţii, în fiecare zi lucrătoare, valoarea activului net, valoarea unităţii de fond şi numărul de unităţi de fond. (2) În vederea soluţionării eventualelor neconcordanţe între valorile calculate de către depozitar, conform alin. (1), şi cele calculate de către administrator, administratorul şi depozitarul stabilesc, prin proceduri interne, modalitatea de reconciliere şi de stabilire a valorilor corecte în aceste situaţii." 7. La articolul 30, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 30 (1) Depozitarul notifică Autorităţii toate modificările documentelor prevăzute la art. 5 alin. (1) şi art. 7^3 care au fost transmise în vederea obţinerii avizului." 8. La articolul 33, după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins: "e) nerespectarea obligaţiei administratorului de deţinere a activelor corespunzătoare provizionului tehnic." 9. După articolul 33 se introduc două noi articole, articolele 33^1 şi 33^2, cu următorul cuprins: "ART. 33^1 Depozitarul notifică Autorităţii situaţiile prevăzute la art. 7^4 alin. (7) lit. a) şi b) şi/sau la art. 35 lit. a) şi b), în termen de două zile lucrătoare de la data apariţiei lor. ART. 33^2 (1) Depozitarul notifică Autorităţii, în termen de două zile lucrătoare de la desemnarea lor: a) înlocuitorul persoanei responsabile cu activitatea de depozitare, în cazul indisponibilităţii acesteia, mandatat de către organul statutar să reprezinte instituţia de credit în relaţia cu Autoritatea; b) persoanele care deţin funcţii de conducere în cadrul structurii/structurilor organizatorice în cadrul căreia/cărora se desfăşoară activităţile de depozitare şi custodie a activelor fondurilor de pensii administrate privat, precum şi cu privire la înlocuitorii acestora. (2) Înlocuitorul persoanei responsabile cu activitatea de depozitare furnizează Autorităţii specimenul de semnătură conform anexei nr. 2, în termen de două zile lucrătoare de la notificarea prevăzută la alin. (1) lit. a)." 10. Articolul 41 se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 41 Nerespectarea de către depozitar sau de către persoana responsabilă cu activitatea de depozitare a prevederilor prezentei norme se sancţionează conform art. 140, art. 140^1, 140^2, art. 141 alin. (1) lit. a), i)-l) şi alin. (2)-(13) din Lege." 11. La articolul 42, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins: "(2) Toate documentele depuse în copie la Autoritate vor fi semnate de către persoana prevăzută la art. 5 alin. (1) lit. f) şi certificate pentru conformitate cu originalul." 12. Anexa nr. 1 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta normă. 13. După anexa nr. 1 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 1^1, având cuprinsul prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta normă. 14. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta normă. ART. II În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei norme, depozitarii au obligaţia de a se conforma prevederilor acesteia şi de a solicita Autorităţii de Supraveghere Financiară avizarea persoanelor responsabile cu activitatea de depozitare. ART. III Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării. Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Nicu Marcu Bucureşti, 4 decembrie 2023. Nr. 40. ANEXA 1 (Anexa nr. 1 la Norma nr. 11/2014)
┌──────────────┬───────────────────────┐
│Pagina 1/3 │CERERE PENTRU AVIZAREA │
│DATE DE │CA DEPOZITAR PENTRU │
│IDENTIFICARE │FONDURI DE PENSII │
│ALE │ADMINISTRATE PRIVAT │
│SOLICITANTULUI│ │
├──────────────┴───────────────────────┤
│Subsemnatul/Subsemnata, ........ │
│(numele şi prenumele)........., în │
│calitate de │
│.........................., │
│solicit avizul pentru a desfăşura │
│activitate de depozitare a fondurilor │
│de pensii administrate privat pentru: │
│....... (denumirea instituţiei de │
│credit)......., │
│având: │
│sediul social ........ │
│(localitatea)..........., ......... │
│(strada şi numărul)........., │
│........... (judeţul)........, .......│
│(codul poştal)........, │
│forma de înregistrare .......... │
│(centrală, filială, │
│sucursală)........, │
│numărul de telefon │
│....................... │
│adresa de poştă electronică │
│............... │
│Semnătura .................. │
│Data ....................... │
│Prezenta cerere este însoţită de │
│opisul documentelor anexate şi de un │
│număr de ......................... │
│documente, totalizând un număr de ... │
│file. │
└──────────────────────────────────────┘
┌─────────────────┬────────────────────┐
│Pagina 2/3 │ │
│Persoane care │ │
│deţin funcţii de │ │
│conducere în │ │
│cadrul structurii│ │
│/structurilor │ │
│organizatorice în│CERERE PENTRU │
│cadrul căreia/ │AVIZAREA CA │
│cărora se │DEPOZITAR PENTRU │
│desfăşoară │FONDURI DE PENSII │
│activităţile de │ADMINISTRATE PRIVAT │
│depozitare şi │ │
│custodie a │ │
│activelor │ │
│fondurilor de │ │
│pensii │ │
│administrate │ │
│privat │ │
├─────────────────┼───────┬────────────┤
│Numele şi │ │Codul │
│prenumele │Funcţia│numeric │
│ │ │personal │
├─────────────────┼───────┼┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┬┤
│ │ ││││││││││││││
├─────────────────┼───────┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┼┤
│ │ ││││││││││││││
└─────────────────┴───────┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┴┘
Numele şi prenumele reprezentantului legal ........... Semnătura reprezentantului legal ................... Data .....................................
┌───────────────────────┬───────────────────────────────────────────┐
│Pagina 3/3 │CERERE PENTRU AVIZAREA CA DEPOZITAR PENTRU │
│DATE DESPRE ACŢIONARII │FONDURI DE PENSII ADMINISTRATE PRIVAT │
│DEPOZITARULUI │ │
├───────────────────────┴───────────────────────────────────────────┤
│ACŢIONARI DEPOZITAR - Persoane fizice/juridice │
├────┬─────────┬────────┬────────────┬─────────────────┬────────────┤
│ │Acţionari│ │ │Deţinere │Codul de │
│ │^1) │ │Autoritatea │ │înregistrare│
│Nr. │Denumirea│Statul │competentă ├───────┬─────────┤fiscală/ │
│crt.│/Numele │rezident│de │ │% din │Codul │
│ │şi │ │supraveghere│Nr. de │capitalul│numeric │
│ │prenumele│ │^2) │acţiuni│social │personal^3) │
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼────────┼────────────┼───────┼─────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼────────┼────────────┼───────┼─────────┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└────┴─────────┴────────┴────────────┴───────┴─────────┴────────────┘
Numele şi prenumele reprezentantului legal ........... Semnătura reprezentantului legal ................... Data ..................................... ^1) Dacă societatea are mai mult de 20 de acţionari, se vor înscrie numai acţionarii societăţii cu deţineri de minimum 5% din capitalul social, ultima linie fiind completată cu alţi acţionari persoane fizice şi juridice cu deţineri sub 5% şi, respectiv, totalul deţinerilor acestora. Se va completa începând cu structura acţionariatului societăţii care solicită autorizarea. Pentru fiecare acţionar semnificativ, persoană juridică, se va completa o nouă pagină, precizându-se structura acţionariatului acestuia până la nivel de acţionar persoană fizică inclusiv. Nu se completează în cazul societăţilor la care statul sau o autoritate a administraţiei publice este acţionar sau asociat, precizându-se această situaţie. Pentru societăţile ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată se vor completa acţionarii doar la nivel de acţionar semnificativ, la data completării cererii. Pentru persoanele fizice şi juridice străine se vor completa, după caz, seria şi numărul paşaportului sau numărul de înregistrare la instituţia similară oficiului registrului comerţului din statul de origine. ^2) Se completează numai de persoanele juridice cu denumirea autorităţii de supraveghere din statul de origine, împreună cu datele necesare contactării acesteia (adresă completă, nr. telefon, fax, e-mail). ^3) Pentru persoanele fizice şi juridice străine se vor completa, după caz, seria şi numărul paşaportului sau numărul de înregistrare la instituţia similară oficiului registrului comerţului din statul de origine. FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE! ANEXA 2 (Anexa nr. 1^1 la Norma nr. 11/2014)
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│CERERE │
│pentru avizarea persoanei responsabile cu activitatea de depozitare │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Date despre solicitant: │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Societatea ..................... (denumirea instituţiei de credit) │
│............................... - S.A., având: │
│sediul social ....... (strada şi numărul)............, ...... │
│(localitatea)........., ......... (judeţul).........., ....... (codul │
│poştal)........., │
│reprezentată legal prin .................. (numele, prenumele, funcţia, datele │
│de contact ale reprezentantului legal al societăţii).............., │
│înregistrată la registrul comerţului cu numărul .........................., │
│având cod de înregistrare fiscală la registrul comerţului ............ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│solicită avizarea ca persoană responsabilă cu activitatea de depozitare a │
│doamnei/domnului (numele, prenumele, funcţia) │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Semnătura reprezentantului legal al societăţii │
│.................................................................................│
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Data: ........................ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI │
│ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE! │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
ANEXA 3 (Anexa nr. 2 la Norma nr. 11/2014) SPECIMEN DE SEMNĂTURĂ*) ..................(denumirea instituţiei de credit)................., înregistrată la registrul comerţului cu numărul .................................................., având cod de înregistrare fiscală la registrul comerţului ......................................
┌──────────────────────────────────────┬──────────┬─────────┐
│Numele şi prenumele descifrabil │Calitatea │Semnătura│
├──────────────────────────────────────┴──────────┼─────────┤
│.................................................│[ ] │
└─────────────────────────────────────────────────┴─────────┘
*) Prezenta anexă se va completa în faţa reprezentantului Autorităţii de Supraveghere Financiară. Dacă una dintre persoanele care reprezintă depozitarul în relaţia cu Autoritatea de Supraveghere Financiară nu poate semna, se va depune o declaraţie notarială privind specimenul de semnătură. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.