Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORMĂ nr. 23 din 26 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea unor norme ale Autorităţii de Supraveghere Financiară în ceea ce priveşte anumite raportări ale societăţilor de asigurare şi/sau de reasigurare
EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1257 din 13 decembrie 2024
În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b) şi ale art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări şi pensii ocupaţionale), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 45 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 173 alin. (1) lit. l) şi al art. 179 alin. (4) teza I din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările şi completările ulterioare,
în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din cadrul şedinţei din data de 25 noiembrie 2024,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea normă:
ART. I
La articolul 43 din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 28/2015 privind funcţionarea asigurătorilor supravegheaţi conform regimului naţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 978 şi 978 bis din 30 decembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (11) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(11) Raportările cantitative periodice prevăzute în prezenta normă se transmit A.S.F. în format electronic în aplicaţia ASF-EWS."
ART. II
La articolul 13 din Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 38/2015 privind rezervele tehnice constituite pentru activitatea de asigurare, modul de calcul al acestora în scopul întocmirii situaţiilor financiare anuale şi registrul special de evidenţă a activelor care le acoperă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 981 din 30 decembrie 2015, alineatul (18) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(18) Societăţile transmit trimestrial A.S.F. registrele în format electronic, semnate de către conducerea societăţii, în aplicaţia ASF-EWS, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare încheierii trimestrului pentru care se face raportarea."
ART. III
Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 21/2016 privind raportările referitoare la activitatea de asigurare şi/sau de reasigurare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 8 aprilie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3^1 alineatul (4), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) transmit A.S.F. raportul de audit prevăzut la alin. (3), însoţit de machetele care au făcut obiectul auditării, în format electronic conform art. 4, în termen de 14 săptămâni de la încheierea exerciţiului financiar."
2. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Raportarea suplimentară prevăzută la art. 4^1 se transmite A.S.F. în format electronic în aplicaţia ASF-EWS."
3. După articolul 12 se introduce menţiunea privind transpunerea normelor Uniunii Europene, cu următorul cuprins:
"Prezenta normă transpune parţial dispoziţiile art. 7 alin. (1) din Directiva (UE) 2023/2.864 a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2023 de modificare a anumitor directive în ceea ce priveşte înfiinţarea şi funcţionarea punctului unic de acces european, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 2023/2.864 din 20 decembrie 2023."
4. Anexa nr. 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
" ANEXA 2
EIOPA-BoS-15/107 RO
GHID
privind raportarea în scopul stabilităţii financiare 1. Introducere
1.1. În temeiul art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.094/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană de asigurări şi pensii ocupaţionale), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/79/CE a Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15 decembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul EIOPA, EIOPA publică prezentul ghid care se referă la raportarea către autorităţile naţionale de supraveghere în scopul stabilităţii financiare.
1.2. Ghidul se aplică societăţilor individuale de asigurare şi de reasigurare, sucursalelor de asigurare din ţările terţe şi societăţilor de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurilor de asigurare sau holdingurilor financiare mixte.
1.3. EIOPA publică prezentul ghid pentru a asigura o abordare convergentă şi uniformă a colectării datelor în scopul stabilităţii financiare şi pentru a oferi autorităţilor naţionale de supraveghere îndrumări cu privire la modul de colectare a datelor pe care le va solicita EIOPA în temeiul art. 35 din Regulamentul EIOPA.
1.4. EIOPA solicită datele descrise în prezentul ghid pentru a-şi îndeplini sarcinile prevăzute la art. 8, 32 şi 36 din Regulamentul EIOPA. În mod specific, datele colectate vor permite EIOPA să monitorizeze şi să evalueze evoluţiile pieţei, precum şi să informeze celelalte autorităţi europene de supraveghere, Comitetul european pentru risc sistemic (CERS), Parlamentul European, Consiliul şi Comisia cu privire la tendinţele relevante, posibilele riscuri şi vulnerabilităţi în domeniul său de competenţă. Acestea vor permite totodată EIOPA să pună la dispoziţia CERS, în timp util, informaţii periodice necesare pentru îndeplinirea sarcinilor.
1.5. Pentru grupurile de asigurări şi reasigurări, cea mai mare parte a informaţiilor solicitate în scopul stabilităţii financiare este de asemenea solicitată în raporturile de supraveghere conform art. 254 din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 335 din 17 decembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Directiva Solvabilitate II. Cu toate acestea, informaţiile obţinute în scopul stabilităţii financiare, care sunt cuprinse în prezentul ghid, sunt solicitate în termene mai scurte şi/sau cu o frecvenţă crescută. Informaţiile vor fi utilizate pentru analiza macroprudenţială.
1.6. În temeiul art. 35 alin. (6) şi (7) din Directiva Solvabilitate II, autorităţile naţionale de supraveghere pot limita raportările de supraveghere trimestriale şi pot excepta anumite societăţi de la obligaţia raportării tuturor indicatorilor, în cazul în care transmiterea informaţiilor respective ar fi foarte costisitoare în raport cu natura, amploarea şi complexitatea riscurilor inerente activităţilor societăţii. Societăţile care sunt exceptate de la obligaţia raportării cu o frecvenţă mai mare decât cea anuală şi/sau exceptate de la obligaţia raportării tuturor indicatorilor în temeiul art. 35 din Directiva Solvabilitate II trebuie să fie exceptate şi de la obligaţia raportării semestriale, trimestriale şi/sau a tuturor indicatorilor, astfel cum este prevăzut la pct. 1.20 din Recomandarea 2. Se precizează însă faptul că art. 35 din Directiva Solvabilitate II permite acordarea exceptării doar societăţilor care reprezintă maximum 20% din piaţa de asigurări sau reasigurări de viaţă şi, respectiv, generale. Mai mult, articolul impune autorităţilor naţionale de supraveghere să dea prioritate celor mai mici societăţi. În final, exceptarea nu trebuie să submineze stabilitatea sistemelor financiare vizate din Uniunea Europeană.
1.7. În cazul în care moneda de raportare este diferită de EUR, autorităţile naţionale de supraveghere pot adopta măsuri pentru a aborda implicaţiile fluctuaţiilor ratei de schimb atunci când aplică criteriile pentru identificarea entităţilor care raportează, atât timp cât efectele asupra pragurilor indicate la recomandările 2, 4 şi 5 nu sunt semnificative.
1.8. Principiul diligenţei, care este consacrat în Recomandarea 7 şi Recomandarea 8, este prevăzut a fi de folos societăţilor de asigurare şi de reasigurare, sucursalelor de asigurare din ţările terţe şi societăţilor de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurilor de asigurare sau holdingurilor financiare mixte pentru a obţine gradul de precizie considerat suficient în scop macroprudenţial, în acelaşi timp echilibrând activitatea necesară societăţilor pentru a transmite aceste informaţii, precum şi a oferi societăţilor un anumit grad de certitudine juridică cu privire la conţinutul acestora.
1.9. Informaţiile trimestriale cu privire la poziţia capitalului de solvabilitate al societăţilor sunt considerate esenţiale în scopul stabilităţii financiare. Cu toate acestea, este admis faptul că o calculare trimestrială completă a cerinţei de capital de solvabilitate (SCR) ar putea fi o sarcină inutilă pentru instituţiile vizate. Prin urmare, scopul prezentului ghid este de a aproxima dezvoltarea SCR globale pe baza unei recalculări doar a modulelor SCR mai volatile, nu de a viza recalcularea integrală a SCR. Metoda este detaliată în Recomandarea 9. În mod specific, modulul «risc de piaţă» poate impune o recalculare mai frecventă datorită parametrilor de intrare mai volatili. Alţi parametri SCR sunt consideraţi suficient de stabili pentru a se accepta o extrapolare a valorilor anuale, dacă nu există împrejurări excepţionale în care să fie necesară o recalculare conform Directivei Solvabilitate II.
1.10. Termenul de transmitere a informaţiilor descrise în prezentul ghid este de două săptămâni de la termenul de raportare trimestrială aplicabil societăţilor individuale conform art. 35 din Directiva Solvabilitate II, astfel cum este descris în Recomandarea 16.
1.11. Prezentul ghid face referire la următoarele anexe la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894 al Comisiei din 4 aprilie 2023 de stabilire a standardelor tehnice de punere în aplicare pentru aplicarea Directivei 2009/138/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte machetele pentru transmiterea de către întreprinderile de asigurare şi de reasigurare către autorităţile lor de supraveghere a informaţiilor necesare supravegherii acestora şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.450 [Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894], publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 120 din 5 mai 2023:
a) anexa IV - Categorii de active;
b) anexa V - Tabel privind codul de identificare complementară (tabelul CIC);
c) anexa VI - Definiţii aferente tabelului CIC.
1.12. Prezentul ghid se adresează autorităţilor naţionale de supraveghere.
1.13. Prezentul ghid se aplică de la 1 ianuarie 2016.
SECŢIUNEA I
Raportarea societăţilor individuale şi a grupurilor de asigurare şi de reasigurare către autorităţile naţionale de supraveghere în scopul stabilităţii financiare
Recomandarea 1 - Dispoziţii generale
1.14. Societăţile individuale de asigurare şi de reasigurare şi sucursalele de asigurare din ţările terţe care trebuie să raporteze conform prezentului ghid trebuie să raporteze date individuale.
1.15. Societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte care trebuie să raporteze conform prezentului ghid trebuie să raporteze date consolidate.
1.16. Societăţile individuale de asigurare sau de reasigurare care aparţin unui grup de asigurare sau de reasigurare care raportează conform prezentului ghid nu trebuie să raporteze la nivel individual.
1.17. Dacă societăţile individuale de asigurare şi de reasigurare aparţin unui grup de asigurare sau de reasigurare şi societatea-mamă de cel mai înalt rang este un holding mixt de asigurare, precum şi în cazul în care acestea nu fac parte dintr-un grup, astfel cum este prevăzut la art. 213 alin. (2) lit. (a), (b) şi (c) din Directiva Solvabilitate II, atunci se aplică pct. 1.14 pentru raportarea individuală. Recomandarea 2 - Criterii generale pentru identificarea entităţilor care raportează
1.18. Criteriile de identificare a entităţilor care raportează sunt următoarele:
a) grupurile de asigurare sau de reasigurare cu active totale de peste 12 miliarde EUR sau echivalentul acestei sume în moneda naţională din bilanţul întocmit conform Directivei Solvabilitate II;
b) societăţile individuale de asigurare şi de reasigurare şi sucursalele de asigurare din ţările terţe cu active totale de peste 12 miliarde EUR sau echivalentul acestei sume în moneda naţională din bilanţul întocmit conform Directivei Solvabilitate II, care nu aparţin unui grup care raportează conform lit. a).
1.19. În cazurile în care metoda 2, prevăzută la art. 233 din Directiva Solvabilitate II, este utilizată fie în mod exclusiv, fie în combinaţie cu metoda 1 prevăzută la art. 230, pentru calcularea SCR, autorităţile naţionale de supraveghere trebuie să evalueze pragul prevăzut la pct. 1.18 lit. a), ţinând cont de activele totale ale grupului, inclusiv bilanţul întocmit conform Directivei Solvabilitate II şi activele societăţilor pentru care s-a utilizat metoda 2.
1.20. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe, cărora li s-a permis raportarea de supraveghere limitată de către autoritatea naţională de supraveghere în temeiul art. 35 alin. (6) sau (7) din Directiva Solvabilitate II, nu trebuie să raporteze în conformitate cu Recomandarea 10 şi Recomandarea 11, în cazul grupurilor de asigurare şi de reasigurare, şi în conformitate cu Recomandarea 12 şi Recomandarea 13, în cazul societăţilor de asigurare şi de reasigurare şi al sucursalelor de asigurare din ţările terţe. Recomandarea 3 - Moneda
1.21. Toate sursele de informaţii cu date de tip «monetar» trebuie să fie raportate în moneda de raportare menţionată la art. 1 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894, ceea ce implică conversia oricărei alte monede în moneda de raportare.
1.22. Atunci când se redă valoarea unui activ sau a unei obligaţii exprimate într-o altă monedă decât moneda de raportare, valoarea respectivă trebuie să fie convertită în moneda de raportare ca şi când conversia s-ar fi realizat la cursul de închidere din ultima zi pentru care este disponibil cursul corespunzător din perioada de raportare la care se referă activul sau obligaţia în cauză.
1.23. Atunci când se redă valoarea unor venituri sau cheltuieli, valoarea respectivă trebuie să fie convertită în moneda de raportare folosind aceeaşi bază de conversie precum cea folosită pentru contabilitate.
1.24. Conversia în moneda de raportare trebuie să fie calculată prin aplicarea ratei de schimb din aceeaşi sursă precum cea folosită pentru situaţiile financiare ale societăţii de asigurare sau de reasigurare, în cazul raportării individuale, sau pentru situaţiile financiare consolidate, în cazul raportării la nivel de grup, dacă nu se solicită altfel de către autoritatea de supraveghere. Recomandarea 4 - Includerea în eşantion pe baza pragului de mărime
1.25. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe, care nu au fost incluse în domeniul de aplicare de la Recomandarea 2 şi care raportează la sfârşitul unui exerciţiu financiar în bilanţul întocmit conform Directivei Solvabilitate II active totale de peste 13 miliarde EUR sau valoarea echivalentă în moneda naţională, trebuie să transmită autorităţii naţionale de supraveghere setul de informaţii cantitative prevăzute în Recomandarea 10 şi Recomandarea 11, în cazul grupurilor de asigurare şi de reasigurare, şi cele prevăzute în Recomandarea 12 şi Recomandarea 13, în cazul societăţilor de asigurare şi de reasigurare şi al sucursalelor de asigurare din ţările terţe, începând cu al treilea trimestru al următorului exerciţiu financiar.
1.26. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe, care nu au fost incluse în domeniul de aplicare de la Recomandarea 2 şi care raportează la sfârşitul a două exerciţii financiare consecutive în bilanţul întocmit conform Directivei Solvabilitate II active totale cuprinse între 12 miliarde EUR şi 13 miliarde EUR sau valoarea echivalentă în moneda naţională, trebuie să transmită autorităţii naţionale de supraveghere setul de informaţii cantitative prevăzute în Recomandarea 10 şi Recomandarea 11, în cazul grupurilor de asigurare şi de reasigurare, şi cele prevăzute în Recomandarea 12 şi Recomandarea 13, în cazul societăţilor de asigurare şi de reasigurare şi al sucursalelor de asigurare din ţările terţe, începând cu al treilea trimestru al anului care urmează după cel de-al doilea exerciţiu financiar. Recomandarea 5 - Excluderea din eşantion pe baza pragului de mărime
1.27. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe, care sunt incluse în domeniul de aplicare de la Recomandarea 2 şi care raportează la sfârşitul unui exerciţiu financiar în bilanţul întocmit conform Directivei Solvabilitate II active totale sub valoarea de 11 miliarde EUR sau valoarea echivalentă în moneda naţională, nu mai trebuie să transmită autorităţii naţionale de supraveghere setul de informaţii cantitative prevăzute în Recomandarea 10 şi Recomandarea 11, în cazul grupurilor de asigurare şi de reasigurare, şi cele prevăzute în Recomandarea 12 şi Recomandarea 13, în cazul societăţilor de asigurare şi de reasigurare şi al sucursalelor de asigurare din ţările terţe, începând cu primul trimestru al următorului exerciţiu financiar.
1.28. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe, care sunt incluse în domeniul de aplicare de la Recomandarea 2 şi care raportează la sfârşitul a două exerciţii financiare consecutive în bilanţul întocmit conform Directivei Solvabilitate II active totale cuprinse între 11 miliarde EUR şi 12 miliarde EUR sau valoarea echivalentă în moneda naţională, nu mai trebuie să transmită autorităţii naţionale de supraveghere setul de informaţii cantitative prevăzute în Recomandarea 10 şi Recomandarea 11, în cazul grupurilor de asigurare şi de reasigurare, şi cele prevăzute în Recomandarea 12 şi Recomandarea 13, în cazul societăţilor de asigurare şi de reasigurare şi al sucursalelor de asigurare din ţările terţe, începând cu primul trimestru al anului care urmează după cel de-al doilea exerciţiu financiar. Recomandarea 6 - Notificarea autorităţilor naţionale de supraveghere către EIOPA
1.29. În termen de trei săptămâni de la data primirii datelor de la sfârşitul anului, care sunt transmise de către societăţile de asigurare şi de reasigurare, sucursalele de asigurare din ţările terţe şi grupuri în cadrul raportării periodice conform Directivei Solvabilitate II, autorităţile naţionale de supraveghere trebuie să raporteze anual către EIOPA denumirea juridică, codul de identificare utilizat pe piaţa locală, care este atribuit de către autoritatea de supraveghere competentă a societăţii, şi, dacă există, identificatorul entităţii juridice (LEI) al societăţilor de asigurare şi de reasigurare, al grupurilor şi al sucursalelor de asigurare din ţările terţe care vor raporta pe baza pragului de 12 miliarde EUR prevăzut la pct. 1.18 lit. a) şi b) din Recomandarea 2. Recomandarea 7 - Diligenţa: pregătirea datelor
1.30. Societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte trebuie să raporteze informaţiile prevăzute în Recomandarea 10 şi Recomandarea 11 cu diligenţă, echilibrând efortul necesar cu precizia informaţiilor raportate, conform pct. 1.32, 1.33 şi 1.34.
1.31. Societăţile de asigurare şi de reasigurare şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să raporteze informaţiile prevăzute în Recomandarea 12 şi Recomandarea 13 cu diligenţă, echilibrând efortul necesar cu precizia informaţiilor raportate, conform pct. 1.32, 1.33 şi 1.34.
1.32. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să se asigure că datele raportate reflectă cea mai bună evaluare a situaţiei financiare şi operaţionale actuale a entităţii şi că acestea se bazează pe cele mai recente informaţii disponibile, ţinând cont de faptul că:
a) este posibil ca informaţiile transmise să fi fost supuse unui număr mai mic de controale interne ale calităţii decât se impune pentru raportarea de supraveghere periodică;
b) prin respectarea principiului pragului de semnificaţie, entităţile care raportează trebuie să se asigure că toate operaţiunile semnificative sunt cuprinse în raportare;
c) simplificările aplicate în pregătirea datelor pentru raportare conform prezentului ghid trebuie să fie utilizate, în măsura posibilităţii, în mod consecvent în timp, cu excepţia cazului în care se introduc modificări pentru reducerea discrepanţelor descrise la pct. 1.34;
d) simplificările care au un efect semnificativ asupra informaţiilor raportate trebuie să fie comunicate autorităţii naţionale de supraveghere relevante.
1.33. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să depună eforturi pentru a se asigura că, în măsura în care le este cunoscut, datele nu conţin erori sau omisiuni care ar determina o evaluare de supraveghere semnificativ diferită a instituţiei.
1.34. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să depună eforturi pentru a îmbunătăţi procesele economice pentru a reduce în timp recurenţa discrepanţelor dintre raportarea conform prezentului ghid şi raportarea de supraveghere periodică conform Directivei Solvabilitate II. Recomandarea 8 - Diligenţa: utilizarea datelor de către autorităţile naţionale de supraveghere
1.35. Autorităţile naţionale de supraveghere trebuie să recunoască faptul că informaţiile transmise în scopul stabilităţii financiare pot fi supuse schimbărilor şi că este posibil ca acestea să nu fie identice cu raportarea de supraveghere periodică conform Directivei Solvabilitate II. Însă autoritatea naţională de supraveghere relevantă poate solicita informaţii cu privire la modul în care au fost calculate datele raportate şi poate solicita date actualizate dacă acest lucru se consideră necesar. Recomandarea 9 - Date trimestriale privind SCR
1.36. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să se asigure că datele trimestriale privind SCR asigură o aproximare corectă a nivelului real al SCR. Valorile SCR trimestriale pot fi actualizate numai cu elementele mai volatile, în timp ce pentru alte elemente SCR este acceptată extrapolarea valorilor anuale în conformitate cu Recomandarea 7.
1.37. Deoarece elementele riscului de piaţă sunt preconizate a fi cele mai volatile, societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să aibă în vedere, în mod deosebit, recalcularea modulului «risc de piaţă» sau a componentelor mai volatile ale acestuia pentru a raporta cât mai corect valoarea globală a SCR.
1.38. În cazul în care se folosesc aproximări şi simplificări, societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să se asigure că datele raportate reflectă cea mai bună evaluare a situaţiei financiare actuale a entităţii care raportează în conformitate cu Recomandarea 7.
1.39. Conform Directivei Solvabilitate II, autoritatea naţională de supraveghere poate solicita recalcularea integrală a SCR în cazul în care există dovezi că profilul de risc al societăţii de asigurare sau de reasigurare s-a schimbat semnificativ de la data la care SCR s-a recalculat integral şi s-a raportat ultima dată în scop prudenţial.
1.40. În cazurile în care informaţiile raportate ar indica neconformitatea cu SCR sau neconformitatea cu cerinţa de capital minim (MCR), astfel cum este prevăzut la art. 138 şi 139 din Directiva Solvabilitate II, autoritatea naţională de supraveghere trebuie să recunoască faptul că, fără a aduce atingere responsabilităţilor sale şi competenţelor aferente, informaţiile transmise conform prezentului ghid pot constitui date preliminare supuse revizuirii, în conformitate cu Recomandarea 8.
1.41. În cazurile descrise la punctul anterior, autoritatea naţională de supraveghere poate solicita actualizarea şi confirmarea datelor, fără a aduce atingere responsabilităţilor sale şi competenţelor aferente. SECŢIUNEA II
Informaţii cantitative
Recomandarea 10 - Informaţii cantitative semestriale la nivel de grup
1.42. Societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte care intră în sfera de aplicare de la Recomandarea 1 şi de la Recomandarea 2 trebuie să transmită semestrial următoarele informaţii autorităţii naţionale de supraveghere:
a) macheta S.14.04.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la riscul de lichiditate pentru asigurările de viaţă, defalcat pe portofolii, numai când este utilizată metoda 1 menţionată la art. 230 din Directiva Solvabilitate II, fie în mod exclusiv, fie în combinaţie cu metoda 2 menţionată la art. 233 din Directiva Solvabilitate II, urmând instrucţiunile prevăzute în S.14.04 din anexa tehnică B;
b) macheta S.14.05.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la riscul de lichiditate pentru asigurările generale, defalcat pe portofolii, numai când este utilizată metoda 1 menţionată la art. 230 din Directiva Solvabilitate II, fie în mod exclusiv, fie în combinaţie cu metoda 2 menţionată la art. 233 din Directiva Solvabilitate II, urmând instrucţiunile prevăzute în S.14.05 din anexa tehnică B;
c) macheta S.38.01.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la durata rezervelor tehnice, numai când este utilizată metoda 1 menţionată la art. 230 din Directiva Solvabilitate II, fie în mod exclusiv, fie în combinaţie cu metoda 2 menţionată la art. 233 din Directiva Solvabilitate II, urmând instrucţiunile prevăzute în S.38.01 din anexa tehnică B;
d) macheta S.39.01.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la profit şi pierdere, urmând instrucţiunile prevăzute în S.39.01 din anexa tehnică B. Recomandarea 11 - Informaţii cantitative trimestriale la nivel de grup
1.43. Societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte care intră în sfera de aplicare de la Recomandarea 1 şi de la Recomandarea 2 trebuie să transmită trimestrial următoarele informaţii autorităţii naţionale de supraveghere:
a) macheta S.01.01.13 din anexa tehnică A, cu informaţii despre conţinutul raportării, indiferent de metoda utilizată pentru calcularea solvabilităţii grupului, urmând instrucţiunile prevăzute în S.01.01 din anexa tehnică B;
b) macheta S.01.02.04 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894, cu informaţii esenţiale cu privire la societatea de asigurare şi de reasigurare şi la conţinutul raportării în general, indiferent de metoda utilizată pentru calcularea solvabilităţii grupului, urmând instrucţiunile prevăzute în anexa III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894;
c) macheta S.02.01.01 din anexa tehnică I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894, cu informaţii din bilanţ doar atunci când se foloseşte metoda 1 prevăzută la art. 230 din Directiva Solvabilitate II, fie în mod exclusiv, fie în combinaţie cu metoda 2 prevăzută la art. 233 din Directiva Solvabilitate II, urmând instrucţiunile prevăzute în anexa III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894. Coloana C0020 (situaţii financiare statutare) se raportează numai cu referire la trimestrul 4;
d) macheta S.05.01.13 din anexa tehnică A, cu informaţii despre prime, daune şi cheltuieli, indiferent de metoda utilizată pentru calcularea solvabilităţii grupului, şi cu aplicarea principiilor de evaluare şi de recunoaştere utilizate în situaţiile financiare ale societăţii, urmând instrucţiunile prevăzute în S.05.01 din anexa tehnică B, cu privire la fiecare linie de afaceri, astfel cum este prevăzut în anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2015/35;
e) macheta S.06.02.04 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894, cu date despre active pentru fiecare indicator, indiferent de metoda utilizată pentru calcularea solvabilităţii grupului, urmând instrucţiunile prevăzute în anexa III la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894;
f) macheta S.23.01.13 din anexa tehnică A, cu informaţii esenţiale privind fondurile proprii, indiferent de metoda utilizată pentru calcularea solvabilităţii grupului, urmând instrucţiunile prevăzute în S.23.01 din anexa tehnică B, atât despre fondurile proprii de bază, cât şi despre fondurile proprii auxiliare;
g) macheta S.25.04.13 din anexa tehnică A, cu informaţii esenţiale privind SCR, indiferent de metoda utilizată pentru calcularea solvabilităţii grupului, urmând instrucţiunile prevăzute în S.25.04 din anexa tehnică B;
h) macheta S.41.01.11 din anexa tehnică A, cu informaţii privind contractele reziliate numai atunci când se foloseşte metoda 1 prevăzută la art. 230 din Directiva Solvabilitate II fie în mod exclusiv, fie în combinaţie cu metoda 2 prevăzută la art. 233 din Directiva Solvabilitate II, urmând instrucţiunile prevăzute în S.41.01 din anexa tehnică B. Recomandarea 12 - Informaţii cantitative semestriale la nivel individual
1.44. Societăţile individuale de asigurare şi de reasigurare şi sucursalele de asigurare din ţările terţe care intră în sfera de aplicare de la Recomandarea 1 şi de la Recomandarea 2 trebuie să transmită semestrial autorităţii naţionale de supraveghere următoarele informaţii:
a) macheta S.14.04.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la riscul de lichiditate pentru asigurările de viaţă, defalcat pe portofolii, urmând instrucţiunile prevăzute în S.14.04 din anexa tehnică B;
b) macheta S.14.05.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la riscul de lichiditate pentru asigurările generale, defalcat pe portofolii, urmând instrucţiunile prevăzute în S.14.05 din anexa tehnică B;
c) macheta S.38.01.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la durata rezervelor tehnice, urmând instrucţiunile prevăzute în S.38.01 din anexa tehnică B;
d) macheta S.39.01.11 din anexa tehnică A, cu informaţii referitoare la profit şi pierdere, urmând instrucţiunile prevăzute în S.39.01 din anexa tehnică B. Recomandarea 13 - Informaţii cantitative trimestriale la nivel individual
1.45. Societăţile individuale de asigurare şi de reasigurare şi sucursalele de asigurare din ţările terţe care intră în sfera de aplicare de la Recomandarea 1 şi de la Recomandarea 2 trebuie să transmită trimestrial autorităţii naţionale de supraveghere următoarele informaţii:
a) macheta S.01.01.11 din anexa tehnică A, iar în cazul sucursalelor asigurătorilor din statele terţe macheta S.01.01.15 din anexa tehnică A, cu informaţii despre conţinutul raportării, urmând instrucţiunile prevăzute în S.01.01 din anexa tehnică B;
b) macheta S.01.02.11 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894 sau macheta S.01.02.15 din anexa III la Ghidul BoS 15/110 privind supravegherea sucursalelor asigurătorilor din statele terţe al Autorităţii Europene de Supraveghere pentru Asigurări şi Pensii Ocupaţionale, cu informaţii esenţiale despre societatea de asigurare şi de reasigurare şi despre conţinutul raportării în general, urmând instrucţiunile prevăzute în anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894;
c) macheta S.25.04.11 din anexa tehnică A, cu informaţii esenţiale privind SCR, urmând instrucţiunile prevăzute în S.25.04 din anexa tehnică B;
d) macheta S.41.01.11 din anexa tehnică A, cu informaţii privind contractele reziliate, urmând instrucţiunile prevăzute în S.41.01 din anexa tehnică B. SECŢIUNEA III
Termene de transmitere şi alte dispoziţii
Recomandarea 14 - Termene de transmitere
1.46. După perioada de tranziţie de trei ani de la punerea în aplicare a Directivei Solvabilitate II, societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte şi sucursalele de asigurare din ţările terţe trebuie să transmită setul de informaţii cantitative prevăzute în Recomandarea 10 şi Recomandarea 11, în cazul grupurilor de asigurare şi de reasigurare, şi în Recomandarea 12 şi Recomandarea 13, în cazul societăţilor de asigurare şi de reasigurare şi al sucursalelor de asigurare din ţările terţe, în termen de şapte săptămâni de la sfârşitul perioadei de referinţă. Recomandarea 15 - Validarea
1.47. Autorităţile naţionale de supraveghere trebuie să evalueze datele primite prin utilizarea instrumentelor de validare publicate de EIOPA (https://www.eiopa.europa.eu/tools-and-data/supervisory-reporting-dpm-and-xbrl_en). Recomandarea 16 - Mijloace de raportare
1.48. Autorităţile naţionale de supraveghere trebuie să se asigure că informaţiile cantitative prevăzute la secţiunea II sunt transmise electronic. Recomandarea 17 - Formate de raportare
1.49. Societăţile de asigurare şi de reasigurare, societăţile de asigurare şi de reasigurare participative, holdingurile de asigurare sau holdingurile financiare mixte trebuie să transmită informaţiile în formatele şi reprezentările pentru schimbul de date stabilite de către autorităţile naţionale de supraveghere sau de către supraveghetorul grupului şi cu respectarea următoarelor specificaţii:
a) sursele de informaţii privind date de tip «monetar» trebuie să fie exprimate în unităţi fără zecimale, cu excepţia celor din macheta S.06.02, în care trebuie să fie exprimate în unităţi cu două zecimale;
b) sursele de informaţii privind date de tip «procent» trebuie să fie exprimate în unităţi cu patru zecimale;
c) sursele de informaţii privind date de tip «numere întregi» trebuie să fie exprimate în unităţi fără zecimale;
d) toate sursele de informaţii trebuie să fie exprimate ca valori pozitive, cu excepţia următoarelor cazuri:
(i) sursele sunt de natură opusă valorii naturale a elementului;
(ii) natura surselor de informaţii permite raportarea valorilor pozitive şi negative;
(iii) instrucţiunile din anexele la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2023/894 prevăd un format de raportare diferit. Recomandarea 18 - Raportul periodic de supraveghere - Formatul raportării
1.50. Societăţile de asigurare şi de reasigurare trebuie să ţină cont de modelele de prezentare a surselor de informaţii publicate de către EIOPA atunci când raportează informaţiile în machetele de raportare cantitativă. Reguli de conformitate şi raportare
1.51. Acest document conţine recomandări emise în conformitate cu art. 16 din Regulamentul EIOPA. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul EIOPA, autorităţile competente şi instituţiile financiare depun toate eforturile pentru a respecta ghidul şi recomandările.
1.52. Autorităţile competente care respectă sau intenţionează să respecte acest ghid trebuie să îl integreze în mod adecvat în cadrul de reglementare sau de supraveghere.
1.53. Autorităţile competente transmit către EIOPA confirmarea respectării sau a intenţiei de a respecta prezentul ghid, expunând motivele neconformităţii, în termen de două luni de la data publicării versiunilor traduse.
1.54. În lipsa unui răspuns până la împlinirea acestui termen, se va considera că autorităţile competente nu respectă cerinţele de raportare şi vor fi raportate ca atare. Dispoziţii finale referitoare la revizuiri
1.55. Prezentul ghid va fi supus revizuirii EIOPA."
ART. IV
Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării.
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Alexandru Petrescu
Bucureşti, 26 noiembrie 2024.
Nr. 23.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: