Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORMĂ nr. 22 din 15 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 7/2007 privind prospectul schemei de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 26/2007
EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1178 din 26 noiembrie 2024
Având în vedere prevederile art. 11, 12, 13, 15 şi ale art. 16 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din data de 13 noiembrie 2024,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
ART. I
Norma nr. 7/2007 privind prospectul schemei de pensii private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 26/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 223 din 2 aprilie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 3, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) De asemenea, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) prospectul schemei de pensii private - documentul elaborat de administrator, care cuprinde principiile schemei de pensii private, regulile de investire a activelor fondului de pensii, drepturile şi obligaţiile părţilor, termenii esenţiali ai contractului de administrare, ai schemei de pensii private, precum şi orice alte elemente stabilite de lege şi de prezenta normă;
b) documentul privind informaţii-cheie destinate participanţilor (DICP) - documentul elaborat de administrator, pe baza prevederilor cuprinse în prospectul schemei de pensii private autorizat sau avizat ca urmare a modificărilor acestuia, de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., prin care se aduce la cunoştinţa participanţilor fondului de pensii un set minim de informaţii cu privire la respectivul fond de pensii."
2. Articolul 3^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3^1
(1) Administratorul unui fond de pensii elaborează şi supune autorizării A.S.F. prospectul schemei de pensii private.
(2) Orice modificare a prospectului schemei de pensii private se realizează numai cu avizul A.S.F.
(3) DICP conţine informaţii şi date de identificare ale fondului de pensii, ale administratorului, ale depozitarului şi ale auditorului financiar, principalele informaţii de interes pentru participanţi în vederea aderării la un fond de pensii şi este elaborat pe baza conţinutului prospectului schemei de pensii private, astfel cum a fost autorizat de către A.S.F.
(4) DICP este oferit în mod gratuit potenţialilor participanţi la semnarea actului individual de aderare. Prospectul schemei de pensii private este pus la dispoziţia participanţilor sau a potenţialilor participanţi, la cerere, în mod gratuit."
3. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
Prospectul schemei de pensii private conţine cel puţin următoarele informaţii:
1. Prima parte a prospectului schemei de pensii private prezintă informaţii privind fondul de pensii, administratorul, depozitarul şi auditorul acestuia:
a) informaţii despre fondul de pensii:
(i) denumirea fondului de pensii;
(ii) gradul de risc al fondului de pensii;
(iii) numărul şi data deciziei de autorizare a fondului de pensii;
(iv) codul de înscriere în Registrul A.S.F.;
(v) data publicării şi republicării prospectului, informaţie care se completează după obţinerea autorizaţiei, respectiv după obţinerea avizului de modificare a prospectului;
(vi) numărul şi data ultimului aviz de modificare a prospectului;
b) informaţii despre administrator:
(i) denumirea şi sediul administratorului;
(ii) codul unic de înregistrare;
(iii) numărul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
(iv) numărul şi data deciziei de autorizare a administratorului;
(v) codul de înscriere în Registrul A.S.F.;
c) informaţii despre depozitar:
(i) denumirea depozitarului;
(ii) codul unic de înregistrare;
(iii) numărul şi data avizului A.S.F.;
(iv) codul de înscriere în Registrul A.S.F.;
d) informaţii despre auditorul financiar:
(i) denumirea auditorului financiar;
(ii) codul unic de înregistrare;
(iii) numărul şi data avizului A.S.F.;
(iv) codul de înscriere în Registrul A.S.F.;
e) fraza: «Autoritatea competentă în domeniul reglementării şi supravegherii sistemului de pensii private din România este Autoritatea de Supraveghere Financiară.»
2. A doua parte a prospectului schemei de pensii private cuprinde principiile schemei de pensii private şi ale politicii de investiţii, modul de administrare a fondului de pensii, precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor prevăzute în contractul de administrare:
a) definiţiile termenilor utilizaţi, în mod special ale termenilor care definesc politica de investiţii, instrumentele financiare şi riscurile investiţiilor etc., conform prevederilor legale în vigoare;
b) obiectivele fondului de pensii;
c) condiţiile de eligibilitate, modalitatea de aderare şi de dobândire a calităţii de participant la un fond de pensii, potrivit prevederilor legale în vigoare;
d) frazele:
(i) «Aderarea la un fond de pensii este o opţiune individuală, oferirea oricărui fel de beneficii colaterale fiind interzisă.»;
(ii) «Administratorul nu poate refuza semnarea actului individual de aderare niciunei persoane care are dreptul de a participa la fondul de pensii.»;
(iii) «Toţi participanţii la un fond de pensii au aceleaşi drepturi şi obligaţii şi li se aplică un tratament nediscriminatoriu.»;
e) drepturile participantului:
(i) dreptul la o pensie privată sau la plata activului personal net de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă în sistemul public;
(ii) dreptul de proprietate asupra activului personal;
(iii) dreptul de a fi informat în conformitate cu prevederile legale;
(iv) dreptul de a se transfera la un alt fond de pensii administrate privat;
(v) orice alte drepturi rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de A.S.F. şi ale prospectului;
f) obligaţiile participantului:
(i) să comunice administratorului şi angajatorului orice modificare a datelor sale personale şi să transmită documentele doveditoare, în termen de 30 de zile calendaristice de la producerea acestora;
(ii) să depună în format fizic sau electronic la administrator documentele necesare pentru deschiderea dreptului la pensie privată;
(iii) orice alte obligaţii rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de A.S.F. şi ale prospectului;
g) informaţii privind politica de investiţii:
(i) strategia de investire a activelor, în raport cu natura şi durata obligaţiilor;
(ii) structura portofoliului aferentă gradului de risc al fondului, cu precizarea limitelor investiţionale;
(iii) pieţele financiare pe care investeşte administratorul;
(iv) riscurile asociate structurii de portofoliu propuse;
(v) metodele de evaluare a riscurilor investiţionale;
(vi) metoda de revizuire a principiilor de investiţii;
h) menţionarea în mod obligatoriu a frazelor:
(i) «Performanţele anterioare nu reprezintă o garanţie a realizărilor viitoare.»;
(ii) «Activele şi pasivele fondului de pensii administrat privat sunt organizate, evidenţiate şi administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestionează acelaşi administrator şi de contabilitatea proprie a administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri şi administrator.»;
(iii) «Suma totală cuvenită pentru pensia privată nu poate fi mai mică decât valoarea contribuţiilor plătite diminuate cu penalităţile de transfer şi comisioanele legale.»;
(iv) «Autorizarea de către A.S.F. a prospectului schemei de pensii private nu reprezintă o garanţie pentru realizarea obiectivelor investiţionale ale fondului de pensii.»;
(v) «Autorizarea de către A.S.F. a prospectului schemei de pensii private nu implică în niciun fel aprobarea, evaluarea sau garantarea de către A.S.F. a calităţii plasamentului în instrumente financiare.»;
i) alte elemente pe care administratorul le consideră necesare;
j) regimul fiscal al operaţiunilor fondului de pensii;
k) procedura de calcul al valorii activului net şi al valorii unitare a activului net, cu menţiunea că aceste proceduri sunt în conformitate cu normele A.S.F., precum şi modalitatea şi frecvenţa publicării acestor valori;
l) procedura de calcul al ratei de rentabilitate a fondului de pensii, cu menţiunea că această procedură este în conformitate cu normele A.S.F., precum şi modalitatea şi termenele publicării acestei valori;
m) caracteristici ale contului individual al participanţilor, cu menţionarea în mod obligatoriu a textului: «Participantul este proprietarul activului personal din contul său. Activul personal nu poate face obiectul unei executări silite sau al unei tranzacţii, sub sancţiunea nulităţii actelor respective. Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat, nu poate fi folosit pentru acordarea de credite sau pentru a garanta credite, sub sancţiunea nulităţii.»;
n) procedura de convertire a contribuţiilor în unităţi de fond;
o) nivelul comisionului de administrare suportat din activul total, precum şi cuantumul taxei de audit;
p) resursele financiare ale fondului de pensii;
q) procedura de transfer la un alt fond de pensii şi valoarea penalităţilor, după caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind transferul la un alt fond de pensii;
r) administratorul are obligaţia:
(i) să constituie provizioanele tehnice potrivit Legii;
(ii) să asigure separarea activelor fondului de pensii de activele sale şi de activele altor fonduri aflate în administrare;
s) obligaţiile de informare ale administratorului faţă de participant:
(i) tipurile de informări;
(ii) periodicitatea şi modalitatea de informare;
(iii) informaţiile gratuite şi contra cost pe care le poate obţine participantul;
ş) procedura de modificare a prospectului;
t) modalitatea de plată a activului personal al participanţilor în caz de invaliditate şi în caz de deces, precum şi condiţiile cumulative pe care trebuie să le îndeplinească participantul, potrivit legii, pentru a obţine o pensie privată. Se menţionează prevederea din Lege potrivit căreia se va adopta o lege specială privind organizarea şi funcţionarea sistemului de plată a pensiilor reglementate şi supravegheate de A.S.F.;
ţ) informaţii referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal.
3. A treia parte a prospectului schemei de pensii private cuprinde menţiunea că pe pagina proprie de internet a administratorului pot fi consultate contractul de administrare, contractul de societate, precum şi următoarele informaţii pe care administratorul este obligat să le publice pe pagina proprie de internet:
a) datele de contact ale administratorului: adresă, telefon, fax, pagină de internet;
b) capitalul social subscris şi vărsat;
c) structura acţionariatului: numele/denumirea acţionarului, procentul deţinerilor în capitalul social al administratorului;
d) informaţii despre structura organelor statutare de conducere ale administratorului, respectiv consiliu de administraţie, directori sau consiliu de supraveghere, directorat/conducători, după caz."
4. Articolul 4^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4^1
DICP conţine următoarele:
1. Prima parte a DICP prezintă informaţii şi date de identificare ale fondului de pensii, administratorului, depozitarului şi ale auditorului acestuia:
a) informaţii despre fondul de pensii:
(i) denumirea fondului de pensii;
(ii) gradul de risc al fondului de pensii;
b) informaţii despre administrator:
(i) denumirea administratorului;
(ii) datele de contact: adresă, telefon, fax, pagină de internet;
(iii) capitalul social subscris şi vărsat;
(iv) structura acţionariatului: numele/denumirea acţionarului, procentul deţinerilor în capitalul social al administratorului;
(v) informaţii despre structura organelor statutare de conducere ale administratorului, respectiv consiliu de administraţie, directori sau consiliu de supraveghere, directorat/conducători, după caz;
c) informaţii despre depozitar:
(i) denumirea depozitarului;
(ii) pagina de internet;
d) informaţii despre auditorul financiar:
(i) denumirea auditorului financiar;
(ii) pagina de internet;
e) fraza: «Autoritatea competentă în domeniul reglementării şi supravegherii sistemului de pensii private din România este Autoritatea de Supraveghere Financiară.»
2. A doua parte a DICP cuprinde informaţii privind principiile schemei de pensii private şi ale politicii de investiţii:
a) condiţiile de eligibilitate, modalitatea de aderare şi de dobândire a calităţii de participant la un fond de pensii, conform prevederilor legale în vigoare;
b) drepturile participantului rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de A.S.F. şi ale prospectului schemei de pensii private, precum şi alte informaţii pe care administratorul le consideră de interes în vederea comunicării către participanţi prin DICP;
c) obligaţiile participantului rezultate din prevederile Legii, ale normelor emise de A.S.F. şi ale prospectului schemei de pensii private, precum şi alte informaţii pe care administratorul le consideră de interes în vederea comunicării către participanţi prin DICP;
d) informaţii privind politica de investiţii:
(i) strategia de investire a activelor, în raport cu natura şi durata obligaţiilor;
(ii) structura portofoliului aferentă gradului de risc al fondului de pensii, cu precizarea categoriilor de active;
e) nivelul comisionului de administrare suportat din activul total, precum şi cuantumul taxei de audit;
f) obligaţiile de informare ale administratorului faţă de participant:
(i) tipurile de informări;
(ii) periodicitatea şi modalitatea de informare;
(iii) informaţiile gratuite şi contra cost pe care le poate obţine participantul;
g) procedura de modificare a prospectului schemei de pensii private şi de informare a participanţilor;
h) sintagma: «Prospectul schemei de pensii private se pune la dispoziţia participantului în mod gratuit la sediul administratorului sau se consultă accesând pagina proprie de internet a administratorului."
5. La articolul 7, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Cererea, însoţită de documentaţia completă, se depune în format fizic sau electronic la A.S.F., odată cu cererea de autorizare ca administrator de fonduri de pensii administrate privat, de către reprezentantul legal al societăţii de pensii."
6. La articolul 8, litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"b) prospectul schemei de pensii private, întocmit conform prevederilor art. 4;"
7. La articolul 8, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:
"b^1) DICP întocmit conform prevederilor art. 4^1;"
8. La articolul 9, alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) Orice solicitare a A.S.F. privind informaţii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la alin. (2), un nou termen începând să curgă de la data depunerii în format fizic sau electronic a respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii.
(5) În situaţia în care documentele depuse în format fizic sau electronic sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, se solicită completarea sau înlocuirea lor, după caz."
9. La articolul 13, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Cererea, însoţită de documentaţia completă, se depune în format fizic sau electronic la A.S.F. de către administratorul care intenţionează să modifice prospectul."
10. La articolul 14, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:
"b^1) DICP actualizat, numai în situaţia în care modificările aduse prospectului schemei de pensii private privesc informaţii care se regăsesc şi în acesta, conform prevederilor art. 4^1;"
11. La articolul 15, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Orice solicitare a A.S.F. privind informaţii suplimentare sau modificarea documentelor prezentate iniţial întrerupe termenul prevăzut la alin. (1), un nou termen începând să curgă de la data depunerii în format fizic sau electronic a respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate fi făcută mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitării A.S.F., sub sancţiunea respingerii cererii.
(3) În situaţia în care documentele depuse în format fizic sau electronic sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, se solicită completarea sau înlocuirea acestora, după caz."
12. La articolul 17^1, alineatul (2) şi partea introductivă a alineatului (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(2) Dacă în urma modificărilor aduse contractului de administrare se modifică şi prevederi ale prospectului schemei de pensii private, cererea de avizare a modificării contractului de administrare se depune în format fizic sau electronic la A.S.F. concomitent cu cererea de avizare a modificării prospectului.
(3) Cererea de avizare a modificării contractului de administrare se depune în format fizic sau electronic însoţită de:"
13. La articolul 19, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4)-(6), cu următorul cuprins:
"(4) Administratorul are obligaţia să actualizeze DICP, conform prevederilor din ultima formă a prospectului schemei de pensii private rezultată ca urmare a obţinerii avizului A.S.F. asupra modificărilor aduse prospectului schemei de pensii private, în termen de 10 zile de la data primirii avizului.
(5) Administratorul are obligaţia să actualizeze de îndată DICP şi în situaţia modificării altor informaţii decât cele prevăzute la alin. (4).
(6) Versiunea actualizată a DICP se notifică A.S.F. şi se publică pe pagina de internet a administratorului în termenele prevăzute la alin. (4) sau (5), după caz."
14. La articolul 19^2, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) De la data depunerii în format fizic sau electronic a DICP la A.S.F. conform art. 19 alin. (6), în activitatea de marketing a fondurilor de pensii administrate privat se utilizează DICP în forma actualizată."
15. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 20
Nerespectarea prevederilor prezentei norme se sancţionează în conformitate cu prevederile capitolului XIX din Lege."
ART. II
(1) Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
(2) Administratorii de fonduri de pensii administrate privat au obligaţia, ca în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei norme, să solicite Autorităţii de Supraveghere Financiară avizarea modificării prospectelor schemelor de pensii private în conformitate cu prevederile prezentei norme.
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Alexandru Petrescu
Bucureşti, 15 noiembrie 2024.
Nr. 22.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: