Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 2 din 17 februarie 2017  pentru modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ nr. 2 din 17 februarie 2017 pentru modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 145 din 27 februarie 2017
    Având în vedere prevederile art. 57 alin. (5) şi (6) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 15 alin. (5), (6) şi (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 20 din Legea nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private,
    în temeiul dispoziţiilor art. 24 lit. k) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 313/2005, cu modificările şi completările ulterioare,
    în baza prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d),art. 3 lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) lit. b) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 15 februarie 2017,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
    ART. I
    Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 şi 706 bis din 21 septembrie 2015, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 291, alineatul (3) se abrogă.
    2. La articolul 355 alineatul (5), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "a) acordarea compensaţiilor participanţilor şi/sau beneficiarilor la fondurile de pensii private, atât în perioada de acumulare a contribuţiilor, cât şi după deschiderea dreptului la pensie, provenite din incapacitatea administratorilor sau a furnizorilor de pensii de a onora obligaţiile asumate, potrivit legii;"

    3. După articolul 430 se introduc cinci noi articole, articolele 430^1-430^5, cu următorul cuprins:
    "ART. 430^1
    (1) Entităţile de interes public care, la data bilanţului, depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar includ în raportul administratorilor o declaraţie nefinanciară care conţine, în măsura în care acestea sunt necesare pentru înţelegerea dezvoltării, performanţei şi poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale, informaţii privind cel puţin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită, inclusiv:
    a) o descriere succintă a modelului de afaceri al entităţii;
    b) o descriere a politicilor adoptate de entitate în legătură cu aceste aspecte, inclusiv a procedurilor de diligenţă necesară aplicate;
    c) rezultatele politicilor respective;
    d) principalele riscuri legate de aceste aspecte care decurg din operaţiunile entităţii, inclusiv atunci când este relevant şi proporţional, relaţiile sale de afaceri, produsele sau serviciile sale care ar putea avea un impact negativ asupra domeniilor respective şi modul în care entitatea gestionează riscurile respective;
    e) indicatori-cheie de performanţă nefinanciară relevanţi pentru activitatea specifică a entităţii.
    (2) Dacă entitatea nu pune în aplicare politici în ceea ce priveşte unul sau mai multe dintre aspectele menţionate la alin. (1), declaraţia nefinanciară oferă o explicaţie clară şi motivată cu privire la această opţiune.
    (3) Declaraţia nefinanciară menţionată la alin. (1) conţine, după caz, trimiteri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare anuale individuale.
    (4) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor administrative, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a entităţii, cu condiţia ca aceste omisiuni să nu împiedice o înţelegere corectă şi echilibrată a dezvoltării, performanţei şi poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale.
    (5) La solicitarea prezentării informaţiilor menţionate la alin. (1), entităţile se pot baza pe cadrele naţionale, ale Uniunii Europene sau internaţionale. În acest caz, entităţile specifică cadrele pe care s-au bazat.
    (6) Declaraţia nefinanciară trebuie să conţină, în ceea ce priveşte aspectele legate de mediu, detalii privind impactul actual şi previzibil al operaţiunilor entităţii asupra mediului şi, după caz, asupra sănătăţii şi a siguranţei, utilizarea de energie regenerabilă şi neregenerabilă, emisiile de gaze cu efect de seră, utilizarea apei şi poluarea aerului. În ceea ce priveşte aspectele sociale şi de personal, informaţiile furnizate în declaraţia nefinanciară se pot referi la acţiunile întreprinse pentru a asigura egalitatea de gen, punerea în aplicare a convenţiilor fundamentale ale Organizaţiei Internaţionale a Muncii, condiţiile de muncă, dialogul social, respectarea dreptului lucrătorilor de a fi informaţi şi consultaţi, respectarea drepturilor sindicale, sănătatea şi siguranţa la locul de muncă, dialogul cu comunităţile locale şi/sau acţiunile întreprinse pentru a asigura protecţia şi dezvoltarea acestor comunităţi. În ceea ce priveşte drepturile omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită, declaraţia nefinanciară poate include informaţii privind prevenirea abuzurilor în materie de drepturile omului şi/sau privind instrumentele instituite pentru combaterea corupţiei şi a dării de mită.
    (7) Declaraţia nefinanciară include, de asemenea, consecinţele asupra schimbării climatice pe care le au activitatea entităţii şi utilizarea bunurilor şi serviciilor pe care aceasta le produce, ca şi asupra angajamentelor sale în favoarea dezvoltării durabile, a luptei împotriva risipei alimentare şi în favoarea luptei împotriva discriminării şi a promovării diversităţii.
    (8) Informaţiile solicitate potrivit prevederilor prezentului articol nu sunt limitative.
    ART. 430^2
    Se consideră că entităţile care îndeplinesc obligaţia prevăzută la art. 430^1 şi-au îndeplinit obligaţia legată de analiza informaţiilor nefinanciare.
    ART. 430^3
    O entitate care este filială este scutită de obligaţia prevăzută la art. 430^1 dacă entitatea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor sau în raportul separat al unei alte entităţi, întocmit în conformitate cu prevederile art. 430^1-430^5 şi art. 492-494.
    ART. 430^4
    (1) Dacă o entitate întocmeşte un raport separat corespunzător aceluiaşi exerciţiu financiar, indiferent dacă acest raport se bazează sau nu pe cadrele naţionale, ale Uniunii Europene sau internaţionale, care cuprinde informaţiile cerute pentru declaraţia nefinanciară, aşa cum se prevede la art. 430^1, entitatea respectivă este scutită de obligaţia de a întocmi declaraţia nefinanciară prevăzută la art. 430^1, cu condiţia ca acest raport separat:
    a) să fie publicat împreună cu raportul administratorilor; sau
    b) să fie pus la dispoziţia publicului într-un termen rezonabil care să nu depăşească 6 luni de la data bilanţului, pe site-ul entităţii, şi să fie menţionat în raportul administratorilor.
    (2) Prevederile art. 430^2 se aplică similar şi entităţilor care elaborează un raport separat, astfel cum se prevede la alin. (1).
    ART. 430^5
    Auditorul statutar sau firma de audit statutar verifică dacă s-a furnizat declaraţia nefinanciară menţionată la art. 430^1 sau raportul separat menţionat la art. 430^4."

    4. După articolul 494 se introduc cinci noi articole, articolele 494^1-494^5, cu următorul cuprins:
    "ART. 494^1
    (1) Entităţile de interes public care sunt societăţi-mamă ale unui grup, care, la data bilanţului pe o bază consolidată, depăşesc criteriul de a avea un număr mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar, includ în raportul consolidat al administratorilor o declaraţie nefinanciară consolidată care conţine, în măsura în care acestea sunt necesare pentru înţelegerea dezvoltării, performanţei şi poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale, informaţii privind cel puţin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupţiei şi a dării de mită, inclusiv:
    a) o descriere succintă a modelului de afaceri al grupului;
    b) o descriere a politicilor adoptate de grup în legătură cu aceste aspecte, inclusiv a procedurilor de diligenţă necesară aplicate;
    c) rezultatele politicilor respective;
    d) principalele riscuri legate de aceste aspecte care decurg din operaţiunile grupului, inclusiv, atunci când este relevant şi proporţional, relaţiile de afaceri, produsele sau serviciile sale care ar putea avea un impact negativ asupra domeniilor respective şi modul în care grupul gestionează riscurile respective;
    e) indicatori-cheie de performanţă nefinanciară relevanţi pentru activităţile specifice.
    (2) Dacă grupul nu pune în aplicare politici în ceea ce priveşte unul sau mai multe dintre aspectele menţionate la alin. (1), declaraţia nefinanciară consolidată oferă o explicaţie clară şi motivată în acest sens.
    (3) Declaraţia nefinanciară consolidată menţionată la alin. (1) conţine, după caz, trimiteri şi explicaţii suplimentare privind sumele raportate în situaţiile financiare anuale consolidate.
    (4) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor administrative, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a grupului, cu condiţia ca aceste omisiuni să nu împiedice o înţelegere corectă şi echilibrată a dezvoltării, performanţei şi poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale.
    (5) Pentru prezentarea informaţiilor menţionate la alin. (1), societatea-mamă se poate baza pe cadrele naţionale, ale Uniunii Europene sau internaţionale, societatea-mamă precizând în acest caz cadrele pe care s-a bazat.
    (6) Informaţiile solicitate potrivit prevederilor prezentului punct nu sunt limitative.
    ART. 494^2
    Se consideră că o societate-mamă care îndeplineşte obligaţia prevăzută la art. 494^1 a respectat obligaţia legată de analiza informaţiilor nefinanciare prevăzută la art. 426 alin. (1) şi art. 492-494.
    ART. 494^3
    O societate-mamă care este, de asemenea, filială este scutită de obligaţia prevăzută la art. 494^1 dacă respectiva societate-mamă scutită şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor sau în raportul separat al unei alte entităţi, întocmit în conformitate cu prevederile prezentei secţiuni.
    ART. 494^4
    (1) Dacă o societate-mamă întocmeşte un raport separat corespunzător aceluiaşi exerciţiu financiar, care se referă la întregul grup, indiferent dacă acest raport se bazează sau nu pe cadrele naţionale, ale Uniunii Europene sau internaţionale, care cuprinde informaţiile cerute pentru declaraţia nefinanciară consolidată, aşa cum se prevede la art. 494^1, respectiva societate-mamă este scutită de obligaţia de a întocmi declaraţia nefinanciară consolidată prevăzută la art. 494^1, cu condiţia ca acest raport separat:
    a) să fie publicat împreună cu raportul consolidat al administratorilor; sau
    b) să fie pus la dispoziţia publicului într-un termen rezonabil care nu depăşeşte 6 luni de la data bilanţului, pe site-ul societăţii-mamă, şi să fie menţionat în raportul consolidat al administratorilor.
    (2) Prevederile art. 494^2 se aplică similar şi societăţilor-mamă care elaborează un raport separat, conform prevederilor alin. (1).
    ART. 494^5
    Auditorul statutar sau firma de audit verifică dacă s-a furnizat declaraţia nefinanciară consolidată menţionată la art. 494^1 sau raportul separat menţionat la art. 494^4."

    5. După articolul 495 se introduc cinci noi articole, articolele 495^1-495^5, cu următorul cuprins:
    "ART. 495^1
    (1) Structura bilanţului care se întocmeşte de societăţile de pensii private este redată în anexa nr. A1.
    (2) Structura contului de profit şi pierdere care se întocmeşte de societăţile de pensii private este redată în anexa nr. A2.
    (3) Structura exemplificativă a situaţiei modificărilor capitalului propriu care se întocmeşte de societăţile de pensii private este redată în anexa nr. A3.
    (4) Structura exemplificativă a situaţiei fluxurilor de trezorerie care se întocmeşte de societăţile de pensii private este redată în anexa nr. A4.
    (5) Modul de prezentare în notele explicative a informaţiilor cerute de prezentele reglementări este exemplificat după cum urmează:
    1. Provizioane, conform anexei nr. A5;
    2. Repartizarea profitului, conform anexei nr. A6;
    3. Analiza rezultatului din exploatare, conform anexei nr. A7;
    4. Situaţia creanţelor şi datoriilor, conform anexei nr. A8;
    5. Situaţia activelor imobilizate, conform anexei nr. A9;
    6. Principii, politici şi metode contabile, conform anexei nr. A10;
    7. Informaţii privind salariaţii şi membrii organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere, conform anexei nr. A11;
    8. Participaţii şi surse de finanţare, conform anexei nr. A12;
    9. Alte informaţii conform anexei nr. A13.
    ART. 495^2
    (1) Structura bilanţului pentru fondurile de pensii care se întocmeşte de administratorii fondurilor de pensii este redată în anexa nr. B1.
    (2) Structura contului de profit şi pierdere pentru fondurile de pensii care se întocmeşte de administratorii fondurilor de pensii este redată în anexa nr. B2.
    (3) Structura exemplificativă a situaţiei modificărilor capitalului propriu pentru fondurile de pensii care se întocmeşte de administratorii fondurilor de pensii este redată în anexa nr. B3.
    (4) Structura exemplificativă a situaţiei fluxurilor de trezorerie pentru fondurile de pensii care se întocmeşte de administratorii fondurilor de pensii este redată în anexa nr. B4.
    (5) Modul de prezentare în notele explicative a informaţiilor cerute de prezentele reglementări pentru fondurile de pensii care se întocmeşte de administratorii fondurilor de pensii este exemplificat după cum urmează:
    1. Situaţia depozitelor bancare, conform anexei nr. B5;
    2. Situaţia creanţelor şi datoriilor, conform anexei nr. B6;
    3. Analiza rezultatului din activitatea curentă, conform anexei nr. B7;
    4. Principii, politici şi metode contabile, conform anexei nr. B8;
    5. Participaţii şi surse de finanţare, conform anexei nr. B9;
    6. Alte informaţii conform anexei nr. B10.
    ART. 495^3
    (1) Structura bilanţului care se întocmeşte de brokerii de pensii private este redată în anexa nr. A1.
    (2) Structura contului de profit şi pierdere care se întocmeşte de brokerii de pensii private este redată în anexa nr. A2.
    (3) Structura exemplificativă a situaţiei modificărilor capitalului propriu care se întocmeşte de brokerii de pensii private este redată în anexa nr. A3.
    (4) Structura exemplificativă a situaţiei fluxurilor de trezorerie care se întocmeşte de brokerii de pensii private este redată în anexa nr. A4.
    (5) Modul de prezentare în notele explicative a informaţiilor cerute de prezentele reglementări este exemplificat după cum urmează:
    1. Provizioane, conform anexei nr. A5;
    2. Repartizarea profitului, conform anexei nr. A6;
    3. Analiza rezultatului din exploatare, conform anexei nr. A7;
    4. Situaţia creanţelor şi datoriilor, conform anexei nr. A8;
    5. Situaţia activelor imobilizate, conform anexei nr. A9;
    6. Principii, politici şi metode contabile, conform anexei nr. A10;
    7. Informaţii privind salariaţii şi membrii organelor de administraţie, conducere şi de supraveghere, conform anexei nr. A11;
    8. Participaţii şi surse de finanţare, conform anexei nr. A12;
    9. Alte informaţii, conform anexei nr. A13.
    ART. 495^4
    (1) Administratorii de fonduri de pensii facultative care sunt societăţi de administrare a investiţiilor sau societăţi de asigurări au obligaţia să întocmească raportări contabile anuale.
    (2) Raportările prevăzute la alin. (1) trebuie să cuprindă:
    a) situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, conform anexei nr. C1;
    b) situaţia veniturilor şi cheltuielilor, conform anexei nr. C2.
    ART. 495^5
    (1) Structura bilanţului aplicabilă Fondului de garantare este redată în anexa nr. D1.
    (2) Structura contului de profit şi pierdere aplicabilă Fondului de garantare este redată în anexa nr. D2.
    (3) Structura exemplificativă a situaţiei modificărilor capitalului propriu aplicabilă Fondului de garantare este redată în anexa nr. D3.
    (4) Structura exemplificativă a situaţiei fluxurilor de trezorerie aplicabilă Fondului de garantare este redată în anexa nr. D4.
    (5) Modul de prezentare în notele explicative a informaţiilor cerute de prezentele reglementări pentru Fondul de garantare este exemplificat după cum urmează:
    1. Situaţia activelor imobilizate, conform anexei nr. D5;
    2. Situaţia depozitelor bancare, conform anexei nr. D6;
    3. Situaţia creanţelor şi datoriilor, conform anexei nr. D7;
    4. Situaţia privind resursele financiare ale fondului de garantare, conform anexei nr. D8;
    5. Situaţia sumelor utilizate pentru acoperirea plăţii compensaţiei către participanţi şi beneficiari, conform anexei nr. D9;
    6. Plasarea disponibilităţilor Fondului de garantare, conform anexei nr. D10;
    7. Analiza rezultatului obţinut de Fondul de garantare, conform anexei nr. D11;
    8. Provizioane, conform anexei nr. D12;
    9. Principii, politici şi metode contabile, conform anexei nr. D13;
    10. Alte informaţii privind activitatea Fondului de garantare, conform anexei nr. D14."

    6. După articolul 502 se introduce un nou articol, articolul 502^1, cu următorul cuprins:
    "ART. 502^1
    Prezenta secţiune nu se aplică în cazul declaraţiei nefinanciare menţionate la art. 430^1, al declaraţiei nefinanciare consolidate menţionate la art. 494^1 sau al rapoartelor separate menţionate la art. 430^4 şi la art. 494^4."

    7. Articolul 518 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 518
    Membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale unei entităţi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea colectivă de a se asigura că situaţiile financiare anuale individuale, raportul administratorilor şi raportul separat menţionat la art. 430^4, precum şi situaţiile financiare anuale consolidate, rapoartele consolidate ale administratorilor şi raportul separat menţionat la art. 494^4 sunt întocmite şi se publică în conformitate cu cerinţele prezentei norme."

    8. Articolul 522 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 522
    Anexele nr. 1A, 1B, 1C, 2A, 2B, 2C, 3A, 3B şi 3C, respectiv anexele nr. A1-A13, B1-B10, C1-C2 şi D1-D14*) fac parte integrantă din prezenta normă."

    9. Articolul 525 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 525
    Prezenta normă transpune prevederile următoarelor directive:
    a) Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 182 din data de 29 iunie 2013;
    b) Directiva 2014/95/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 octombrie 2014 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte prezentarea de informaţii nefinanciare şi de informaţii privind diversitatea de către anumite întreprinderi şi grupuri mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 330 din data de 15 noiembrie 2014."

    10. După anexa nr. 3C se introduc 39 de noi anexe, anexele nr. A1-A13, B1-B10, C1, C2 şi D1-D14, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 1-39*) care fac parte integrantă din prezenta normă.──────────
    *) Anexele nr. 1-39 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial“, Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.
──────────


    ART. II
    (1) Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (2) Prevederile prezentei norme se aplică începând cu situaţiile financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2016, cu excepţia prevederilor art. I punctele 1, 3, 4, 6, 7 şi 9 care se aplică de la data publicării prezentei norme în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Mişu Negriţoiu

    Bucureşti, 17 februarie 2017.
    Nr. 2.
    ANEXA 1-39

    ANEXE din 17 februarie 2017
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016