Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORMĂ nr. 18 din 24 iunie 2021 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 3/2013 privind activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 5/2013
EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 730 din 26 iulie 2021
În conformitate cu prevederile art. 57 alin. (1) lit. h), art. 115-118 şi 146 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza prevederilor art. 4 şi 6 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c) şi d), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 23 iunie 2021,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
ART. I
Norma nr. 3/2013 privind activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, aprobată prin Hotărârea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 5/2013, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 22 martie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezenta normă au semnificaţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 3 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
(2) De asemenea, în înţelesul prezentei norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) agentul de marketing persoană juridică reprezintă:
(i) societatea autorizată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare Autoritate, pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, denumită în continuare broker de pensii private;
(ii) societatea autorizată de către Banca Naţională a României sau de către Autoritate şi care este avizată pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat, denumită în continuare intermediar de pensii private;
b) agentul de marketing persoană fizică - persoana fizică avizată de către Autoritate pentru a desfăşura activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat;
c) formatorul - persoana fizică ce desfăşoară activităţi de formare teoretică şi practică a persoanelor implicate în activitatea de marketing a fondului de pensii administrat privat în cadrul programului de pregătire profesională organizat de administrator, de agentul de marketing persoană juridică sau de persoana juridică specializată;
d) marketingul fondului de pensii administrat privat - activitatea condusă de către administrator în vederea atragerii de participanţi la fondul de pensii administrat privat prin intermediul agenţilor de marketing autorizaţi/avizaţi de către Autoritate;
e) persoana eligibilă - persoana în vârstă de până la 35 de ani la data luării în evidenţă de către instituţia de evidenţă în sistemul asigurărilor sociale, în baza documentului de asigurare, precum şi persoana care nu a împlinit vârsta de 45 de ani la data semnării actului individual de aderare la un fond de pensii administrat privat, care este asigurată la sistemul public de pensii şi a cărei identitate nu constituie informaţie clasificată;
f) persoana juridică specializată - societatea care, conform actelor normative aplicabile, desfăşoară activităţi de formare profesională şi care este avizată de către Autoritate pentru a desfăşura cursuri de pregătire profesională a agenţilor de marketing persoane fizice;
g) Portalul de documentaţie tehnică - aplicaţia informatică utilizată de către entităţile din cadrul sistemului de pensii private pentru a obţine instrucţiuni tehnice de completare şi transmitere a datelor şi informaţiilor sub formă de rapoarte, în format electronic, către Autoritate;
h) Registrul agenţilor de marketing, denumit în continuare Registru - secţiunea din Registrul fondurilor de pensii private şi al administratorilor care cuprinde informaţii privind agenţii de marketing care au fost autorizaţi/avizaţi de către Autoritate;
i) semnătura biometrică - semnătură olografă utilizată pe un suport informatic specializat care înregistrează date temporale, precum viteza şi acceleraţia, presiunea cu care se semnează pe suportul informatic specializat, datele grafice ale semnăturii biometrice, unghiul şi diferenţa de unghi utilizate la semnare;
j) sistemul informatic de raportări - sistemul informatic prin care Autoritatea colectează indicatori primari de la entităţile raportoare, denumit în continuare SIR;
k) XML (eXtensible Markup Language) - formatul standardizat folosit de SIR pentru transferul de date."
2. La articolul 6, litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"d) obţinerea acordului de aderare al persoanei eligibile la fondul de pensii administrat privat, prin semnarea actului individual de aderare pe suport hârtie sau în format electronic, prin utilizarea semnăturii biometrice sau a semnăturii electronice calificate."
3. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) Activităţile de formare teoretică şi practică, precum şi examinarea persoanelor implicate în activitatea de marketing în cadrul programului de pregătire profesională organizat de administrator, de agentul de marketing persoană juridică sau de persoana juridică specializată se pot desfăşura şi prin intermediul unor platforme electronice, gestionate de un formator, cu respectarea cerinţelor actelor normative aplicabile."
4. La articolul 8 alineatul (4), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) copia actului de identitate;"
5. La articolul 11 alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"a) copia actului de identitate;"
6. Articolele 18 şi 23 se abrogă.
7. La articolul 25 alineatul (1), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 25
(1) Administratorul sau, după caz, agentul de marketing persoană juridică transmite Autorităţii, în format electronic, sub semnătura electronică calificată a reprezentantului legal sau a persoanei responsabile cu activitatea de marketing, cererea pentru avizarea agenţilor săi, întocmită conform anexei nr. 6, împreună cu următoarele documente:"
8. La articolul 27, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi în cazul lipsei unor documente, se solicită înlocuirea sau completarea acestora, după caz; depunerea documentelor se realizează în termen de 30 de zile de la data solicitării Autorităţii, sub sancţiunea respingerii cererii."
9. La articolul 30, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei de întrerupere temporară a activităţii, agentul de marketing persoană juridică solicită Autorităţii reluarea activităţii sau renunţarea la activitatea pentru care a fost autorizat/avizat."
10. La articolul 32, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi în cazul lipsei unor documente, se solicită înlocuirea sau completarea acestora, după caz; depunerea documentelor se realizează în termen de 30 de zile de la data solicitării Autorităţii, sub sancţiunea respingerii cererii."
11. La articolul 34, alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(4) Pentru orice modificare a informaţiilor cuprinse în tabelul nominal cu privire la agenţii de marketing persoane fizice, administratorul sau agentul de marketing persoană juridică notifică Autorităţii, în termenul prevăzut la alin. (1), prin transmiterea tabelului nominal actualizat, în format electronic, sub semnătura electronică calificată a reprezentantului legal sau a persoanei responsabile cu activitatea de marketing.
(5) Tabelul nominal actualizat conţine numai acele informaţii prevăzute la art. 25 alin. (2) care au suportat modificări, precum şi numele şi prenumele agentului de marketing, codul agentului de marketing din Registru, numărul şi data avizului Autorităţii."
12. La articolul 40, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) În situaţia în care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă necorespunzătoare, precum şi în cazul lipsei unor documente, se solicită înlocuirea sau completarea acestora, după caz; depunerea documentelor se realizează în termen de 30 de zile de la data solicitării Autorităţii, sub sancţiunea respingerii cererii."
13. La articolul 42, alineatul (6) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(6) Cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei de întrerupere temporară a activităţii, persoana juridică specializată solicită Autorităţii reluarea activităţii sau renunţarea la activitatea pentru care a fost avizată."
14. La articolul 49, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 49
(1) În situaţia în care un agent de marketing persoană fizică solicită administratorului/agentului de marketing persoană juridică încetarea relaţiilor contractuale în baza cărora a fost avizat de Autoritate, acesta din urmă are obligaţia ca, în termen de 10 zile lucrătoare de la data încetării relaţiilor contractuale, să transmită Autorităţii, în format electronic, sub semnătură electronică calificată, o cerere în vederea retragerii avizului agentului de marketing persoană fizică."
15. La articolul 51, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 51
(1) Pentru retragerea avizului agenţilor de marketing persoane fizice la iniţiativa administratorului/agentului de marketing persoană juridică, acesta transmite Autorităţii, în format electronic, sub semnătură electronică calificată, următoarele documente:
a) cerere de retragere a avizului;
b) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al administratorului sau al agentului de marketing persoană juridică din care reiese că pentru fiecare persoană fizică pentru care se solicită retragerea avizului ca agent de marketing există în arhiva administratorului sau agentului de marketing persoană juridică notificările privind încetarea relaţiilor contractuale cu privire la activitatea de marketing;
c) tabelul nominal al agenţilor de marketing persoane fizice."
16. La articolul 52, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 52
(1) În situaţiile prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. a), b), d) şi e), decizia de retragere a avizului agentului de marketing persoană fizică, scrisă şi motivată, se comunică acestuia de către Autoritate, în termen de 10 zile lucrătoare de la adoptare."
17. La articolul 52, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) În situaţia prevăzută la art. 48 alin. (1) lit. c), decizia de retragere a avizului agentului de marketing persoană fizică se comunică administratorului sau agentului de marketing persoană juridică, după caz, de către Autoritate, în termen de 10 zile lucrătoare de la adoptare."
18. La articolul 52, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) În situaţiile prevăzute la art. 48 alin. (1) lit. c), art. 49 alin. (1), art. 50 şi art. 51 alin. (1), administratorul sau agentul de marketing persoană juridică are obligaţia să înştiinţeze, în scris, agenţii de marketing persoane fizice în legătură cu retragerea avizului acestora, în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării deciziei de retragere a avizului de către Autoritate."
19. La articolul 56, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Valabilitatea avizului este înscrisă în Registrul agenţilor de marketing."
20. La articolul 57, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 57
(1) În vederea reavizării agenţilor de marketing persoane fizice, administratorul sau agentul de marketing persoană juridică transmite Autorităţii, în format electronic, sub semnătură electronică calificată, cererea de reavizare prevăzută în anexa nr. 6, însoţită de următoarele documente:
a) tabelul nominal al agenţilor de marketing persoane fizice, care conţine următoarele informaţii:
(i) numele şi prenumele;
(ii) codul numeric personal;
(iii) codul agentului de marketing persoană fizică din Registru;
(iv) data absolvirii cursului pentru actualizarea cunoştinţelor agenţilor de marketing persoane fizice, conformă cu data înscrisă pe certificatul de absolvire, precum şi data absolvirii cursului precedent;
b) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal al administratorului sau al agentului de marketing persoană juridică, din care reiese că pentru fiecare persoană fizică pentru care se solicită reavizarea ca agent de marketing sunt îndeplinite condiţiile de avizare prevăzute la art. 24;
c) dovada achitării taxei de reavizare prevăzute de actele normative aplicabile, după caz."
21. La articolul 63, literele b), e), f) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"b) să solicite o copie a actului de identitate;
.............................................................................
e) să confrunte datele din actul de identitate cu datele înscrise în actul individual de aderare;
f) să pună gratuit la dispoziţia persoanei eligibile un exemplar din prospectul simplificat al schemei de pensii private valabil la data semnării actului individual de aderare şi, la cererea acesteia, un exemplar al prospectului detaliat;
..........................................................
h) să pună la dispoziţia persoanei eligibile actul individual de aderare semnat, precum şi o copie a acestuia, în situaţia în care actul individual de aderare a fost semnat utilizând semnătura biometrică sau semnătura electronică calificată."
22. Articolul 63^1 se abrogă.
23. La articolul 66, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Agentul de marketing persoană juridică poate transmite documentele prevăzute la alin. (1), în format electronic, cu semnătură electronică calificată, în termen de 5 zile calendaristice de la data semnării acestora, cu obligaţia ca, în termen de 10 zile calendaristice de la data semnării acestora, să le predea, în original, administratorului."
24. La articolul 66, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) În cazul în care persoana eligibilă semnează actul individual de aderare pe suport informatic specializat utilizând semnătura biometrică sau semnătura electronică calificată, agentul de marketing persoană juridică îl transmite administratorului prin intermediul unui dispozitiv electronic specializat sau prin mijloace de comunicare electronică, după caz, în termen de două zile lucrătoare de la semnare."
25. Articolul 67 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 67
Administratorul şi agentul de marketing persoană juridică au obligaţia de a verifica dacă actele individuale de aderare conţin semnăturile agentului de marketing persoană fizică şi ale persoanei care a aderat."
26. La articolul 68, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Informaţiile, sub semnătura electronică calificată a reprezentantului legal sau a persoanei responsabile cu activitatea de marketing, se transmit electronic, până la data de 24 a fiecărei luni, în aplicaţia SIR, în formatul standard de raportare XML, în conformitate cu instrucţiunile din Portalul de documentaţie tehnică al Autorităţii."
27. La articolul 69, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
"(3) În cazul în care persoana eligibilă semnează actul individual de aderare pe suport informatic specializat utilizând semnătura biometrică sau semnătura electronică calificată, agentul de marketing persoană fizică care a încheiat un contract cu un administrator îl transmite acestuia prin intermediul unui dispozitiv electronic specializat sau prin mijloace de comunicare electronică, după caz, în termen de două zile lucrătoare de la semnare."
28. La articolul 73 alineatul (1), literele s) şi t) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"s) nerespectarea de către agentul de marketing persoană juridică a prevederilor art. 66 alin. (1)-(2^1);
............................
t) nerespectarea de către agentul de marketing persoană fizică a prevederilor art. 69;"
ART. II
Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Nicu Marcu
Bucureşti, 24 iunie 2021.
Nr. 18.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: