Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORMĂ nr. 17 din 5 septembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private
EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 934 din 17 septembrie 2024
În conformitate cu prevederile art. 57 alin. (5) şi (6), art. 70 lit. g) şi art. 105 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 15 alin. (5) - (7) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 38 alin. (1) lit. f) şi alin. (2) din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 20 din Legea nr. 187/2011 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Fondului de garantare a drepturilor din sistemul de pensii private, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 4 alin. (3) lit. b) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 2 alin. (1) lit. c), art. 3 alin. (1) lit. b), art. 5 lit. c), art. 6 alin. (1) şi (2) şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din şedinţa din data de 4 septembrie 2024,
Autoritatea de Supraveghere Financiară emite prezenta normă.
ART. I
Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 706 şi 706 bis din 21 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 11
(1) În procesul de consolidare, în funcţie de criteriile de mărime, grupurile se împart în trei categorii, astfel: grupuri mici, grupuri mijlocii, respectiv grupuri mari.
(2) Grupurile mici sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a) totalul activelor: 25.000.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
(3) Grupurile mijlocii sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
(4) Grupurile mari sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
(5) Determinarea valorii criteriilor de mărime prevăzute la alin. (1)-(4) se bazează pe indicatorii corespunzători societăţii-mamă şi filialelor cuprinse în consolidare.
(6) La stabilirea criteriilor de mărime, societatea-mamă poate să nu ia în considerare filialele pe care intenţionează să le excludă din consolidare în baza oricărei situaţii prevăzute la art. 442."
2. La articolul 426, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
"(1^1) Entităţile prevăzute la art. 430^6 raportează informaţii privind principalele resurse necorporale şi explică în ce fel modelul de afaceri al entităţii depinde în mod fundamental de astfel de resurse şi în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate."
3. Articolele 430^1-430^5, 494^1-494^5 şi 502^1 se abrogă.
4. După capitolul VII se introduc trei noi capitole, capitolul VII^1, cuprinzând articolele 430^6-430^24, capitolul VII^2, cuprinzând articolele 430^25-430^29, şi capitolul VII^3, cuprinzând articolul 430^30, cu următorul cuprins:
" CAP. VII^1
Raportarea privind durabilitatea
SECŢIUNEA 7^1.1
Arie şi prevederi generale
ART. 430^6
Prevederile prezentului capitol se aplică entităţilor mijlocii şi mari care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
ART. 430^7
În înţelesul prezentului capitol se aplică următoarele definiţii:
1. aspecte de durabilitate - factori de mediu, factori sociali şi care privesc drepturile omului şi factori de guvernanţă, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiţi la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 317 din 9 decembrie 2019;
2. raportare privind durabilitatea - raportarea de informaţii referitoare la aspecte de durabilitate în conformitate cu secţiunile 7^1.2, 7^1.3 şi capitolul VII^2, potrivit Regulamentului (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999 (Legea europeană a climei), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021;
3. resurse necorporale esenţiale - resurse fără substanţă fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entităţii şi care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate;
4. prestator independent de servicii de asigurare - un organism de evaluare a conformităţii acreditat în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iulie 2008 de stabilire a cerinţelor de acreditare şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 218 din 13 august 2008, pentru activitatea specifică de evaluare a conformităţii menţionată la art. 34 alin. (1) al doilea paragraf lit. (aa) din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464. SECŢIUNEA 7^1.2
Raportarea privind durabilitatea
ART. 430^8
(1) Entităţile prevăzute la art. 430^6 includ în raportul administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului entităţii asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia entităţii.
(2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secţiune specifică a raportului administratorilor.
ART. 430^9
Informaţiile menţionate la art. 430^8 conţin:
a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei entităţii, inclusiv cu privire la:
(i) rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei entităţii în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii) oportunităţile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;
(iii) planurile entităţii, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice adoptat la 12 decembrie 2015, denumit în continuare «Acordul de la Paris», şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021, precum şi, după caz, expunerea entităţii la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
(iv) modul în care modelul de afaceri şi strategia entităţii ţin seama de interesele părţilor interesate ale entităţii şi de impactul entităţii asupra aspectelor de durabilitate;
(v) modul în care strategia entităţii a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele entităţii legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
c) o descriere a rolului organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
d) o descriere a politicilor entităţii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziţia membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere;
f) o descriere:
(i) a procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii aplicabile entităţilor de a desfăşura un proces de diligenţă necesară;
(ii) a principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale entităţii şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii privind desfăşurarea de către entităţi a unui proces de diligenţă necesară;
(iii) a oricăror acţiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relaţii de dependenţă a entităţii de astfel de aspecte, precum şi a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;
h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
ART. 430^10
(1) Entitatea raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-a inclus în raportul administratorilor în conformitate prevederile cu art. 430^8.
(2) Informaţiile prevăzute la art. 430^9 includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
ART. 430^11
(1) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la art. 430^8-430^10 conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale entităţii şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.
(2) În primii trei ani de aplicare a cerinţelor de raportare privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul valoric al entităţii, entitatea explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
(3) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la art. 430^8-430^10 conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul administratorilor în conformitate cu prevederile cap. VII şi la sumele raportate în situaţiile financiare anuale, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
(4) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot fi omise în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat în mod corespunzător al membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a entităţii, cu condiţia ca astfel de omisiuni să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale.
ART. 430^12
Entitatea raportează informaţiile menţionate la art. 430^9-430^11 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
ART. 430^13
Conducerea entităţii informează reprezentanţii salariaţilor la nivelul corespunzător şi prezintă acestora informaţiile relevante şi mijloacele de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanţilor salariaţilor se comunică, după caz, organelor de administraţie, de conducere sau de supraveghere relevante.
ART. 430^14
Se consideră că entităţile care îndeplinesc cerinţele prevăzute la art. 430^8-430^12 au respectat cerinţa prevăzută la art. 426 alin. (1).
ART. 430^15
(1) Dacă sunt îndeplinite condiţiile de la alin. (3), o filială este scutită de la obligaţiile prevăzute la art. 430^8-430^12 în cazul în care aceasta şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăţi-mamă, întocmit în conformitate cu prevederile cap. VII secţiunea 7^1.3 şi ale cap. VIII secţiunea a 14-a. O entitate care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-un stat terţ este, de asemenea, scutită de obligaţiile prevăzute la art. 430^8-430^12 în cazul în care entitatea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-un stat terţ şi în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare filială scutită.
(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiţii:
a) raportul administratorilor al filialei scutite conţine toate informaţiile următoare:
(i) denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezentul capitol;
(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (1), şi către opinia de asigurare menţionată la art. 501 alin. (4) lit. a^1) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
(iii) faptul că entitatea este scutită de obligaţiile prevăzute la art. 430^8-430^12;
b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul dreptului aplicabil respectivei societăţi-mamă, se publică în conformitate cu prevederile cap. IX şi cu legislaţia în vigoare;
c) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020, care reglementează activităţile desfăşurate de filiala scutită stabilită în Uniunea Europeană şi de filialele sale, sunt incluse în raportul administratorilor al filialei scutite sau în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terţ.
(4) În cazul filialei scutite, raportul consolidat al administratorului sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens. SECŢIUNEA 7^1.3
Raportarea consolidată privind durabilitatea
ART. 430^16
(1) Societăţile-mamă ale unui grup mare includ în raportul consolidat al administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia grupului.
(2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secţiune specifică a raportului consolidat al administratorilor.
ART. 430^17
(1) Informaţiile menţionate la art. 430^16 conţin:
a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:
(i) rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei grupului în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
(ii) oportunităţile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;
(iii) planurile grupului, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5 °C, în conformitate cu Acordul de la Paris şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum şi, după caz, expunerea grupului la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
(iv) modul în care modelul de afaceri şi strategia grupului ţin seama de interesele părţilor interesate ale grupului şi de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;
(v) modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor absolute de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
c) o descriere a rolului organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acestora pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului organelor respective la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate puse la dispoziţia membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere;
f) o descriere:
(i) a procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de grup în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene aplicabile entităţilor de a desfăşura un astfel de proces;
(ii) a principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale grupului şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii Europene privind desfăşurarea unui proces de diligenţă necesară;
(iii) a oricăror acţiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relaţii de dependenţă a grupului de astfel de aspecte, precum şi a modului în care grupul gestionează riscurile respective;
h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
(2) Societăţile-mamă raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu prevederile art. 430^16.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
ART. 430^18
(1) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la art. 430^17 conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale grupului şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare. În primii trei ani de aplicare a cerinţelor de raportare privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul valoric al societăţii-mamă, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
(2) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la art. 430^17 conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu prevederile cap. VIII secţiunea a 14-a şi la sumele raportate în situaţiile financiare consolidate, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
(3) Informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere pot să fie omise de societăţile-mamă în cazuri excepţionale în care, potrivit avizului justificat corespunzător al membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională şi poartă o răspundere colectivă pentru avizul respectiv, prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a grupului, cu condiţia ca astfel de omisiuni să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale.
ART. 430^19
(1) În cazul în care entitatea care raportează constată că există diferenţe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta şi riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau acestora, entitatea face posibilă înţelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză şi impactul acesteia sau acestora.
(2) Entităţile indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea în temeiul art. 430^14, respectiv al art. 430^22.
(3) Societăţile-mamă raportează informaţiile menţionate la art. 430^16-430^18 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
ART. 430^20
Conducerea societăţii-mamă informează reprezentanţii salariaţilor la nivelul corespunzător şi prezintă acestora informaţiile relevante şi mijloacele de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea. Opinia reprezentanţilor salariaţilor se comunică, după caz, organelor de administraţie, de conducere sau de supraveghere relevante.
ART. 430^21
Se consideră că societăţile-mamă care îndeplinesc cerinţele prevăzute la art. 430^16-430^19 au respectat cerinţele prevăzute la art. 426 alin. (1) şi la secţiunea 7^1.2.
ART. 430^22
(1) Dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (3), o societate-mamă care este filială este scutită de obligaţiile prevăzute la art. 430^16-430^19 dacă societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte entităţi, întocmit în conformitate cu prevederile cap. VIII secţiunea a 14-a. O societate-mamă care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-un stat terţ este, de asemenea, scutită de obligaţiile prevăzute la art. 430^16-430^19 în cazul în care societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-un stat terţ şi în cazul în care respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul articolului 23 alineatul (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
(2) Entitatea prevăzută la alin. (1) este denumită în continuare societate-mamă scutită.
(3) Scutirea prevăzută la alin. (1) se aplică în următoarele condiţii:
a) raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite conţine toate informaţiile următoare:
(i) denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezenta secţiune sau într-un mod echivalent cu standarde de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul articolului 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul articolului 23 alineatul (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
(ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (1), şi către opinia de asigurare menţionată la art. 501 alin. (4) lit. a^1) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
(iii) faptul că societatea-mamă este scutită de obligaţiile prevăzute la art. 430^16-430^19;
b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea se publică în conformitate cu prevederile capitolului IX şi cu legislaţia statului membru sub incidenţa căreia intră societatea-mamă scutită;
c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activităţile desfăşurate de filiala stabilită în Uniunea Europeană care este scutită de obligaţia de raportare privind durabilitatea conform art. 430^15, sunt incluse fie în raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terţ.
(4) În cazul societăţii-mamă scutite conform prezentului punct, raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă se publică în limba română. Orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens. SECŢIUNEA 7^1.4
Formatul de raportare electronic unic
ART. 430^23
Entităţile supuse cerinţelor prezentului capitol întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 143 din 29 mai 2019, şi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.
ART. 430^24
Societăţile-mamă supuse cerinţelor prezentului capitol întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 şi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv.
CAP. VII^2
Raportarea referitoare la entităţi din state terţe
SECŢIUNEA 7^2.1
Rapoartele privind durabilitatea referitoare la entităţi din state terţe
ART. 430^25
(1) O filială cu sediul în România a cărei societate-mamă finală este reglementată de legislaţia unui stat terţ publică şi pune la dispoziţie un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile prevăzute la art. 430^9 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) şi, după caz, lit. h), la nivelul grupului respectivei societăţi-mamă finale din statul terţ.
(2) Prevederile alin. (1) se aplică numai filialelor din categoria entităţilor menţionate la art. 430^6.
(3) O sucursală situată pe teritoriul naţional care este sucursala unei entităţi reglementate de dreptul unui stat terţ, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deţinută în ultimă instanţă de o entitate constituită în conformitate cu dreptul unui stat terţ, trebuie să publice şi să pună la dispoziţia publicului un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile menţionate la art. 430^9 lit. a) pct. (ii)-(v), lit. b)-f) şi, după caz, lit. h), la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al entităţii dintr-un stat terţ.
(4) Prevederile alin. (3) se aplică sucursalei numai în cazul în care entitatea dintr-un stat terţ nu are o filială, astfel cum se menţionează la alin. (1), şi în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane euro în exerciţiul financiar precedent.
(5) Prevederile alin. (1) şi (3) se aplică filialelor sau sucursalelor menţionate la alineatele respective numai în cazul în care entitatea dintr-un stat terţ, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro în Uniunea Europeană pentru fiecare dintre ultimele două exerciţii financiare consecutive.
(6) În înţelesul prezentului capitol, cifră de afaceri netă înseamnă veniturile astfel cum sunt definite de cadrul de raportare financiară pe baza căreia sunt întocmite situaţiile financiare ale entităţii sau în sensul cadrului respectiv.
ART. 430^26
(1) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială, astfel cum se menţionează la art. 430^25, trebuie întocmit în conformitate cu standardele adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(2) Prin derogare de la alin. (1), raportul privind durabilitatea menţionat la art. 430^25 poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464.
(3) În cazul în care informaţiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea menţionat la alin. (1) nu sunt disponibile, filiala menţionată la art. 430^25 îi solicită entităţii dintr-un stat terţ să îi transmită toate informaţiile necesare pentru a-şi putea îndeplini obligaţiile.
(4) În cazul în care nu sunt transmise toate informaţiile solicitate, filiala sau sucursala menţionată la art. 430^25 întocmeşte, publică şi pune la dispoziţie raportul privind durabilitatea menţionat la acel punct, care conţine toate informaţiile aflate în posesia sa, obţinute sau dobândite, şi face o declaraţie în care precizează că entitatea dintr-un stat terţ nu a pus la dispoziţie informaţiile necesare.
ART. 430^27
(1) Raportul privind durabilitatea menţionat la art. 430^25 trebuie publicat însoţit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei interne a entităţii dintr-un stat terţ sau a unui stat membru.
(2) În cazul în care entitatea dintr-un stat terţ nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala face o declaraţie în care precizează că entitatea dintr-un stat terţ nu a pus la dispoziţie opinia de asigurare necesară. SECŢIUNEA 7^2.2
Responsabilitatea pentru întocmirea, publicarea şi punerea la dispoziţie a rapoartelor privind durabilitatea referitoare la entităţi din ţări terţe
ART. 430^28
Membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale sucursalelor menţionate la secţiunea 7^2.1 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoştinţele şi mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu prevederile secţiunii respective şi că este publicat şi pus la dispoziţie în conformitate cu prevederile secţiunii 7^2.3. SECŢIUNEA 7^2.3
Publicarea
ART. 430^29
(1) Filialele şi sucursalele menţionate la art. 430^25 îşi publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia menţionată la art. 430^26 alin. (4), în termen de 12 luni de la data încheierii exerciţiului financiar pentru care este întocmit raportul, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) În cazul în care raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia, nu este publicat în conformitate cu alin. (1), în termen de cel mult 12 luni de la data încheierii exerciţiului financiar pentru care se întocmeşte raportul, acestea sunt publicate pe site-ul internet al filialei sau al sucursalei, astfel cum se menţionează la art. 430^25.
CAP. VII^3
Dispoziţii tranzitorii
ART. 430^30
(1) Până la data de 6 ianuarie 2030, o filială din Uniunea Europeană care aplică prevederile secţiunii 7^1.2 sau a secţiunii 7^1.3 de la capitolul VII^1 şi a cărei societate-mamă nu este reglementată de legislaţia unui stat membru poate să întocmească raportarea consolidată privind durabilitatea în conformitate cu cerinţele secţiunii 7^1.3 de la capitolul VII^1, care să includă toate filialele din Uniunea Europeană ale societăţii-mamă respective care intră sub incidenţa prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.
(2) Până la data de 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) poate să includă informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activităţile desfăşurate de toate filialele din Uniunea Europeană ale societăţii-mamă menţionate la alin. (1), care intră sub incidenţa prevederilor comunitare referitoare la raportarea privind durabilitatea la nivel individual sau consolidat.
(3) Filiala din Uniunea Europeană menţionată la alin. (1) este una dintre filialele din Uniune ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniunea Europeană în cel puţin unul dintre cele cinci exerciţii financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.
(4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) şi (2) se publică în conformitate cu prevederile cap. IX.
(5) În scopul scutirii prevăzute la art. 430^15 şi 430^22, raportarea întocmită în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce priveşte entităţile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea întocmită în conformitate cu prevederile alin. (2) îndeplineşte condiţiile menţionate la art. 430^15 alin. (3) lit. c) şi, respectiv, la art. 430^22 alin. (3) lit. c)."
5. Articolul 496 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 496
(1) Situaţiile financiare anuale aprobate corespunzător şi raportul administratorilor, în formatul de raportare electronic menţionat la cap. VII^1 secţiunea 7^1.4, dacă este cazul, împreună cu opinia şi declaraţia furnizate de auditorul statutar sau de firma de audit menţionată la cap. X, respectiv raportul cenzorilor, după caz, se publică în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(2) În cazul în care un prestator independent de servicii de asigurare emite opinia menţionată la art. 501 alin. (4) lit. a^1), respectiva opinie se publică împreună cu documentele menţionate la alin. (1)."
6. Titlul capitolului X se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. X
Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea
"
7. La articolul 501 alineatul (4) litera a), punctul (ii) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(ii) întocmirea raportului administratorilor în conformitate cu cerinţele legale aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la cap. VII^1;"
8. La articolul 501 alineatul (4), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:
"a^1) dacă este cazul, exprimă o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce priveşte conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerinţele aplicabile, inclusiv conformitatea raportării privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfăşurat de entitate pentru identificarea informaţiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea şi conformitatea cu cerinţa de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu prevederile art. 29d din Directiva 2013/34/UE, astfel cum se completează prin Directiva (UE) 2022/2.464, precum şi în ceea ce priveşte conformitatea cu cerinţele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852;"
9. La articolul 501, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:
"(5) Opinia menţionată la alin. (4) lit. a^1) este exprimată de auditorul statutar sau firma de audit care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare sau de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit."
10. La articolul 507^1, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În funcţie de criteriile de mărime, entităţile prevăzute de prezentele reglementări se grupează în patru categorii, respectiv:
1. Microentităţile sunt entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 2.250.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 4.500.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 10.
2. Entităţile mici sunt entităţile care nu se încadrează în categoria microentităţilor şi care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 25.000.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
3. Entităţile mijlocii sunt entităţile care nu se încadrează în categoria microentităţilor sau entităţilor mici şi care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
4. Entităţile mari sunt entităţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250."
11. Articolul 518 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 518
Membrii organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere ale unei entităţi, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea colectivă de a asigura ca următoarele documente să fie întocmite şi publicate în conformitate cu cerinţele prezentelor reglementări, cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea şi cu cerinţele cap. VII^1 secţiunea 7^1.4:
a) situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor; şi
b) situaţiile financiare consolidate şi rapoartele consolidate ale administratorilor."
12. La articolul 519, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 519
(1) Nerespectarea dispoziţiilor cuprinse în prezenta normă se sancţionează în conformitate cu prevederile art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140, art. 140^1, art. 140^2, art. 141 şi art. 142 din Legea nr. 411/2004, art. 38 lit. c), art. 120, art. 120^1, art. 120^2, art. 121 şi art. 122 din Legea nr. 204/2006, precum şi cu prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) şi f), art. 145 şi ale art. 147 alin. (2) - (4) şi alin. (6) din Legea nr. 1/2020."
13. La articolul 525, după litera c) se introduc două noi litere, literele d) şi e), cu următorul cuprins:
"d) prevederile art. 1 şi art. 5 alin. 1, alin. 2 primul paragraf şi alin. 3 din Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022;
e) Directiva delegată (UE) 2023/2.775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microîntreprinderi şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din data de 21 decembrie 2023."
ART. II
(1) Prevederile articolului I punctele 2-9 şi 11 se aplică după cum urmează:
a) începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2024, de către:
(i) entităţile de interes public care depăşesc, la data bilanţului, criteriile prevăzute la art. 430^6 din reglementările contabile stabilite de Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi numărul mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar;
(ii) entităţile de interes public, care sunt societăţi-mamă ale unui grup mare în înţelesul prevăzut la art. 11 alin. (3) din reglementările contabile stabilite de Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările şi completările ulterioare, care depăşesc, la data bilanţului, pe bază consolidată, numărul mediu de 500 de salariaţi în cursul exerciţiului financiar;
b) începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2025, de către:
(i) entităţile care depăşesc criteriile prevăzute la art. 430^6 din reglementările contabile stabilite prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările şi completările ulterioare, altele decât entităţile menţionate la lit. a) pct. (i);
(ii) entităţile care sunt societăţi-mamă ale unui grup mare, altele decât cele menţionate la lit. a) pct. (ii);
c) începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2028, de către entităţile prevăzute la cap. VII^2 secţiunea 7^2.1 din reglementările contabile stabilite de Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 14/2015 privind reglementările contabile conforme cu directivele europene aplicabile sistemului de pensii private, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prevederile articolului I punctele 1, 10, 12 şi 13 se aplică începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2024.
ART. III
Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.
Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
Alexandru Petrescu
Bucureşti, 5 septembrie 2024.
Nr. 17.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: