Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORMĂ nr. 14 din 25 iunie 2024  privind modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORMĂ nr. 14 din 25 iunie 2024 privind modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 619 din 1 iulie 2024
    În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. b), art. 3 alin. (1) lit. b) şi ale art. 6 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) lit. b) şi art. 28 alin. (8) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, al prevederilor art. 173 alin. (1) lit. t) şi art. 179 alin. (4) teza a II-a din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, cu modificările şi completările ulterioare,
    în urma deliberărilor Consiliului Autorităţii de Supraveghere Financiară din cadrul şedinţei din 22 mai 2024,
    Autoritatea de Supraveghere Financiară emite următoarea normă:
    ART. I
    Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 2 şi 2 bis din 4 ianuarie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La articolul 1, alineatul (2^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) lit. c), dispoziţiile pct. 8, 547^4-547^9 şi 571^1-571^12 din anexă se aplică subunităţilor fără personalitate juridică stabilite în România în conformitate cu prevederile Legii nr. 237/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care aparţin unor societăţi de asigurare şi/sau reasigurare ale căror forme juridice în statul terţ respectiv sunt similare următoarelor forme juridice din România:
    a) societăţilor pe acţiuni; sau
    b) societăţilor cu răspundere limitată; sau
    c) societăţilor în comandită pe acţiuni."

    2. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, punctul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "2. - Prezentele reglementări transpun:
    a) Directiva 91/674/EEC a Consiliului din 19 decembrie 1991 privind situaţiile financiare anuale şi consolidate ale întreprinderilor de asigurare, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 374 din 31 decembrie 1991, cu modificările ulterioare;
    b) prevederile aplicabile entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare din Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 182 din 29 iunie 2013;
    c) Directiva 2014/95/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 octombrie 2014 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte prezentarea de informaţii nefinanciare şi de informaţii privind diversitatea de către anumite întreprinderi şi grupuri mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 330 din 15 noiembrie 2014;
    d) Directiva (UE) 2021/2.101 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 noiembrie 2021 de modificare a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte prezentarea, de către anumite întreprinderi şi sucursale, de informaţii privind impozitul pe profit, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 429 din 1 decembrie 2021;
    e) prevederile art. 1 şi art. 5 alin. (1), alin. (2) primul paragraf şi alin. (3) din Directiva (UE) 2022/2.464 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE şi a Directivei 2013/34/UE în ceea ce priveşte raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 322 din 16 decembrie 2022;
    f) Directiva delegată (UE) 2023/2.775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte ajustarea criteriilor de mărime pentru microîntreprinderi şi întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii şi mari, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, din 21 decembrie 2023."

    3. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.2 - Definiţii, la punctul 8, după litera b) se introduce o nouă literă, litera b^1), cu următorul cuprins:
    "b^1) aspecte de durabilitate - factori de mediu, factori sociali şi care privesc drepturile omului şi factori de guvernanţă, inclusiv factori de durabilitate, astfel cum sunt definiţi la art. 2 pct. 24 din Regulamentul (UE) 2019/2.088;"

    4. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.2 - Definiţii, la punctul 8, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) cifră de afaceri netă reprezintă primele brute subscrise din asigurarea directă, coasigurare şi reasigurare - acceptări în cursul exerciţiului financiar plus variaţia rezervelor de prime rezultată ca diferenţa între rezervele de la începutul perioadei şi rezervele de la sfârşitul perioadei;"

    5. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.2 - Definiţii, la punctul 8, după litera k) se introduc trei noi litere, literele k^1)-k^3), cu următorul cuprins:
    "k^1) prag de semnificaţie - statutul informaţiilor în cazul în care se poate anticipa în mod rezonabil că omiterea sau prezentarea eronată a acestora influenţează deciziile pe care utilizatorii le adoptă pe baza situaţiilor financiare ale entităţii. Pragul de semnificaţie al elementelor individuale se evaluează în contextul altor elemente similare;
k^2) raportare privind durabilitatea - raportarea de informaţii referitoare la aspecte de durabilitate în conformitate cu pct. 481^1-481^3 şi 547^1-547^3;
k^3) resurse necorporale esenţiale - resurse fără substanţă fizică de care depinde în mod fundamental modelul de afaceri al entităţii şi care reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate;"

    6. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.2 - Definiţii, la punctul 8, litera m) se abrogă.
    7. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.3 - Categorii de entităţi raportoare şi de grupuri, punctul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "10. (1) În funcţie de criteriile de mărime, entităţile prevăzute la pct. 3 alin. (1) se grupează în patru categorii, astfel: entităţi mari, entităţi mijlocii, entităţi mici şi microentităţi.
    (2) Entităţile mari sunt entităţile care, la data bilanţului, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
    (3) Entităţile mijlocii sunt entităţile care nu sunt microentităţi sau entităţi mici şi care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
    (4) Entităţile mici sunt entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 25.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 50.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 50.
    (5) Microentităţile sunt entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii:
    a) totalul activelor: 2.250.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 4.500.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 10."

    8. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.3 - Categorii de entităţi raportoare şi de grupuri, la punctul 11, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Grupurile mici şi mijlocii sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
    a) totalul activelor: 125.000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250.
(3) Grupurile mari sunt grupurile constituite din societăţile-mamă şi filialele care urmează să fie incluse în consolidare şi care, pe bază consolidată, depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii la data bilanţului societăţii-mamă:
    a) totalul activelor: 125.0000.000 lei;
    b) cifra de afaceri netă: 250.000.000 lei;
    c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 250."

    9. În anexă, la capitolul 1 „Aria de aplicabilitate, definiţii şi categorii de entităţi raportoare şi de grupuri“, la secţiunea 1.3 - Categorii de entităţi raportoare şi de grupuri, punctul 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "15. Totalul activelor menţionat la pct. 10 şi 11 constă în valoarea totală a activelor, aşa cum apar prezentate în formatul bilanţului prevăzut la pct. 131."

    10. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, la punctul 480, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
    "(4^1) Entităţile mari şi entităţile mici şi mijlocii, cu excepţia microentităţilor, care sunt entităţi de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, raportează informaţii privind principalele resurse necorporale şi explică în ce fel modelul de afaceri al entităţii depinde în mod fundamental de astfel de resurse şi în ce fel resursele respective reprezintă o sursă de creare de valoare pentru entitate."

    11. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, punctul 481^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Raportarea privind durabilitatea
    481^1. (1) Entităţile mari şi entităţile mici şi mijlocii, cu excepţia microentităţilor, care sunt entităţi de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, includ în raportul administratorilor:
    a) informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului entităţii asupra aspectelor de durabilitate; şi
    b) informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia entităţii.
    (2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul administratorilor, într-o secţiune specifică a acestuia.
    (3) Informaţiile menţionate la alin. (1) conţin cel puţin:
    a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei entităţii, inclusiv cu privire la:
    (i) rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei entităţii în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
    (ii) oportunităţile pentru entitate în legătură cu aspectele de durabilitate;
    (iii) planurile entităţii, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5°C, în conformitate cu Acordul de la Paris în temeiul Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 12 decembrie 2015, denumit în continuare Acordul de la Paris, şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 iunie 2021 de instituire a cadrului pentru realizarea neutralităţii climatice şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 şi (UE) 2018/1.999, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 243 din 9 iulie 2021, precum şi, după caz, expunerea entităţii la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
    (iv) modul în care modelul de afaceri şi strategia entităţii ţin seama de interesele părţilor interesate ale entităţii şi de impactul entităţii asupra aspectelor de durabilitate;
    (v) modul în care strategia entităţii a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de entitate, inclusiv, după caz, a obiectivelor de reducere a emisiilor absolute de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de entitate în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele entităţii legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
    c) o descriere a rolului conducerii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acesteia pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului membrilor acesteia la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
    d) o descriere a politicilor entităţii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate oferite membrilor conducerii;
    f) o descriere a:
    (i) procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de entitate în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene, aplicabile entităţilor, de a desfăşura un astfel de proces;
    (ii) principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale entităţii şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care entitatea trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii privind desfăşurarea de către entităţi a unui proces de diligenţă necesară a acestora;
    (iii) oricăror acţiuni întreprinse de entitate pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
    g) o descriere a principalelor riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv o descriere a principalelor relaţii de dependenţă a entităţii de astfel de aspecte, precum şi a modului în care entitatea gestionează riscurile respective;
    h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).
    (4) Entităţile raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-au inclus în raportul administratorilor în conformitate cu alin. (1) şi (2).
    (5) Informaţiile enumerate la alin. (3) includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.
    (6) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(3) conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale entităţii şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.
    (7) În primii trei ani de aplicare a prezentelor reglementări referitoare la raportarea privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul său valoric, entitatea explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.
    (8) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(3) conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul administratorilor în conformitate cu pct. 480 şi 481 şi la sumele raportate în situaţiile financiare anuale, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.
    (9) În situaţii excepţionale, entităţile pot omite informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere, cu avizul motivat al membrilor conducerii, care acţionează în limitele competenţelor legale şi răspund colectiv pentru acesta, în care justifică faptul că prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a entităţii, cu condiţia ca omisiunile să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei entităţii şi a impactului activităţii sale."

    12. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, după punctul 481^1 se introduc două noi puncte, punctele 481^2 şi 481^3, cu următorul cuprins:
    "481^2. (1) Entităţile raportează informaţiile menţionate la pct. 481^1 în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.
    (2) Conducerea entităţii informează în consecinţă reprezentanţii salariaţilor la nivelul corespunzător şi le prezintă informaţii relevante şi mijloace de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea, solicitând totodată opinia reprezentanţilor salariaţilor asupra acestor aspecte.
    (3) Prin derogare de la pct. 481^1 alin. (3)-(9) şi pct. 481^2 alin. (1) şi fără a aduce atingere prevederilor alin. (7)-(11) de la prezentul punct, entităţile mici şi mijlocii prevăzute la pct. 481^1 alin. (1) şi societăţile de asigurare şi/sau reasigurare captive definite la art. 1 alin. (2) pct. 5, respectiv pct. 46 din Legea nr. 237/2015 îşi pot limita raportarea privind durabilitatea la următoarele informaţii:
    a) o descriere succintă a modelului şi strategiei de afaceri ale entităţii;
    b) o descriere a politicilor entităţii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    c) principalele efecte negative reale sau potenţiale ale entităţii asupra aspectelor de durabilitate şi orice acţiuni întreprinse pentru a identifica, monitoriza, preveni, atenua sau remedia astfel de efecte negative reale sau potenţiale;
    d) principalele riscuri pentru entitate aferente aspectelor de durabilitate şi modul în care entitatea gestionează riscurile respective;
    e) indicatorii-cheie necesari pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-d).
    (4) Entităţile care optează pentru derogarea menţionată la alin. (3) raportează în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea pentru entităţile mici şi mijlocii adoptate prin acte delegate ale Comisiei Europene în temeiul art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.
    (5) Pentru exerciţiile financiare care încep înainte de 1 ianuarie 2028, prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2) ale pct. 481^1, entităţile mici şi mijlocii pot decide să nu includă în raportul administratorilor informaţiile menţionate la pct. 481^1 alin. (1), cu indicarea în cuprinsul raportului a motivului pentru care nu a fost furnizată raportarea privind durabilitatea.
    (6) Se consideră că entităţile care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 481^1 şi la alin. (1) şi entităţile care se bazează pe derogarea prevăzută la alin. (3) au respectat cerinţa prevăzută la pct. 480 alin. (3) şi (4).
    (7) Dacă condiţiile prevăzute la alin. (9) sunt îndeplinite, o societate care este filială este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 481^1 şi la alin. (1) de la prezentul punct, denumită în continuare filială scutită, în cazul în care societatea respectivă şi filialele sale la rândul acestora, sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei societăţi-mamă, întocmit în conformitate cu pct. 545-547 şi 547^1-547^2.
    (8) Scutirea se aplică de asemenea şi pentru o societate care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-un stat terţ dacă:
    a) societatea respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-un stat terţ; şi
    b) respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 decembrie 2004 privind armonizarea obligaţiilor de transparenţă în ceea ce priveşte informaţia referitoare la emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată şi de modificare a Directivei 2001/34/CE.
    (9) Scutirea prevăzută la alin. (7) şi (8) se aplică în următoarele condiţii:
    a) raportul administratorilor al filialei scutite conţine toate informaţiile următoare:
    (i) denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prevederile prezentului punct şi ale pct. 481^1 sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464;
    (ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (7) şi (8), şi către opinia de asigurare menţionată la pct. 561 alin. (2) lit. h) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b) din prezentul alineat;
    (iii) faptul că societatea este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 481^1 şi la alin. (1) de la prezentul punct;
    b) dacă societatea-mamă menţionată este stabilită într-un stat terţ, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare cu privire la raportarea consolidată privind durabilitatea, elaborată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei aplicabile respectivei societăţi-mamă, se publică în conformitate cu pct. 548, 549, 553 şi cu legislaţia statului membru sub incidenţa căreia intră filiala scutită;
    c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020, care reglementează activităţile desfăşurate de filiala scutită stabilită în Uniune şi de filialele sale, sunt incluse fie în raportul administratorilor al filialei scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terţ.
    (10) Filialele scutite publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă în limba română şi pun la dispoziţie orice traducere necesară în limba română; orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens.
    (11) Scutirea prevăzută la alin. (7) şi (8) se aplică şi:
    a) societăţilor de asigurare care fac parte din grupurile definite la art. 1 alin. (2) pct. 20 lit. b) din Legea nr. 237/2015 şi care fac obiectul supravegherii la nivel de grup în conformitate cu art. 133 alin. (3) lit. a)-c) din legea menţionată, fiind tratate ca filiale ale societăţii-mamă a grupului respectiv;
    b) entităţilor de interes public care sunt supuse cerinţelor prevăzute la pct. 481^1 şi 481^2, cu excepţia entităţilor mari care sunt entităţi de interes public definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    Formatul de raportare electronic unic
    481^3. - Entităţile supuse cerinţelor prevăzute la pct. 481^1 şi 481^2 întocmesc raportul administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 al Comisiei din 17 decembrie 2018 de completare a Directivei 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 143 din 28 mai 2019, şi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv."

    13. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, la punctul 482 alineatul (1), litera f) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "f) o descriere a politicii de diversitate aplicate în ceea ce priveşte conducerea societăţii referitor la aspecte de gen şi la alte aspecte, cum ar fi vârsta, dizabilităţile sau educaţia şi experienţa profesională, obiectivele respectivei politici de diversitate, modul în care a fost pusă în aplicare şi rezultatele obţinute în perioada de raportare; dacă nu se aplică o astfel de politică, declaraţia trebuie să conţină o explicaţie în acest sens."

    14. În anexă, la capitolul 7 „Raportul administratorilor“, la punctul 482, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu următorul cuprins:
    "(1^1) Se consideră că entităţile care intră sub incidenţa pct. 481^1 şi 481^2 au respectat obligaţia prevăzută la alin. (1) lit. f) în cazul în care includ informaţiile prevăzute la litera respectivă în raportarea lor privind durabilitatea şi dacă este inclusă o trimitere cu privire la acest aspect în declaraţia privind guvernanţa corporativă."

    15. În anexă, la capitolul 8 „Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate“, la secţiunea 8.3 - Exceptări de la obligaţia de consolidare, la punctul 494 alineatul (2), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "b) situaţiile financiare anuale consolidate menţionate la lit. a) şi raportul consolidat al administratorilor al grupului mai mare de entităţi sunt întocmite de societatea-mamă a grupului în cauză, în conformitate cu legislaţia naţională, cu excepţia cerinţelor prevăzute la pct. 547^1 şi 547^2;"

    16. În anexă, la capitolul 8 „Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate“, la secţiunea 8.14 - Raportul consolidat al administratorilor, punctul 547^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Raportarea consolidată privind durabilitatea
    547^1.

    (1) Societăţile-mamă ale unui grup mare, definit la pct. 11 alin. (3), includ în raportul consolidat al administratorilor informaţiile necesare pentru înţelegerea impactului grupului asupra aspectelor de durabilitate şi informaţiile necesare pentru înţelegerea modului în care aspectele de durabilitate afectează dezvoltarea, performanţa şi poziţia grupului.

    (2) Informaţiile menţionate la alin. (1) trebuie să fie clar identificabile în raportul consolidat al administratorilor, într-o secţiune specifică a acestuia.

    (3) Informaţiile menţionate la alin. (1) conţin:
    a) o descriere succintă a modelului de afaceri şi a strategiei grupului, inclusiv cu privire la:
    (i) rezilienţa modelului de afaceri şi a strategiei grupului în relaţie cu riscurile aferente aspectelor de durabilitate;
    (ii) oportunităţile pentru grup în legătură cu aspectele de durabilitate;
    (iii) planurile grupului, inclusiv acţiunile de punere în aplicare şi planurile financiare şi de investiţii conexe, pentru a se asigura că modelul său de afaceri şi strategia sa sunt compatibile cu tranziţia către o economie durabilă şi cu limitarea încălzirii globale la 1,5°C, în conformitate cu Acordul de la Paris şi cu obiectivul de realizare a neutralităţii climatice până în 2050, astfel cum este stabilit în Regulamentul (UE) 2021/1.119, precum şi, după caz, expunerea grupului la activităţi legate de cărbune, petrol şi gaze;
    (iv) modul în care modelul de afaceri şi strategia grupului ţin seama de interesele părţilor interesate ale grupului şi de impactul grupului asupra aspectelor de durabilitate;
    (v) modul în care strategia grupului a fost pusă în aplicare în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    b) o descriere a obiectivelor cu termene precise legate de aspecte de durabilitate stabilite de grup, inclusiv, după caz, a obiectivelor de reducere a emisiilor absolute de gaze cu efect de seră cel puţin pentru 2030 şi 2050, o descriere a progreselor înregistrate de grup în vederea atingerii obiectivelor respective şi o declaraţie din care să reiasă dacă obiectivele grupului legate de factorii de mediu se bazează pe dovezi ştiinţifice concludente;
    c) o descriere a rolului conducerii în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate, precum şi a cunoştinţelor de specialitate şi a competenţelor acesteia pentru a îndeplini rolul respectiv sau a accesului membrilor acesteia la astfel de cunoştinţe de specialitate şi de competenţe;
    d) o descriere a politicilor grupului în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate;
    e) informaţii despre existenţa unor sisteme de stimulente privind aspectele de durabilitate oferite membrilor conducerii;
    f) o descriere a:
    (i) procesului de diligenţă necesară pus în aplicare de grup în ceea ce priveşte aspectele de durabilitate şi, după caz, în conformitate cu cerinţele Uniunii Europene aplicabile entităţilor de a desfăşura un astfel de proces;
    (ii) principalului impact negativ real sau potenţial legat de operaţiunile proprii ale grupului şi de lanţul său valoric, inclusiv de produsele şi serviciile sale, de relaţiile sale de afaceri şi de lanţul său de aprovizionare, a acţiunilor întreprinse pentru a identifica şi monitoriza impactul respectiv şi alte efecte negative pe care societatea-mamă trebuie să le identifice în temeiul altor cerinţe ale Uniunii privind desfăşurarea unui proces de diligenţă necesară;
    (iii) oricăror acţiuni întreprinse de grup pentru a preveni, a atenua, a remedia sau a pune capăt impactului negativ real sau potenţial, precum şi a rezultatului unor astfel de acţiuni;
    g) o descriere a principalelor riscuri pentru grup aferente aspectelor de durabilitate, inclusiv a principalelor relaţii de dependenţă a grupului de astfel de aspecte, precum şi a modului în care grupul gestionează riscurile respective;
    h) indicatorii relevanţi pentru prezentările de informaţii menţionate la lit. a)-g).

    (4) Societăţile-mamă raportează procesul desfăşurat pentru identificarea informaţiilor pe care le-au inclus în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu alin. (1) şi (2).

    (5) Informaţiile enumerate la alin. (3) includ informaţii referitoare la orizonturi pe termen scurt, mediu şi lung, după caz.

    (6) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(5) conţin informaţii cu privire la propriile operaţiuni ale grupului şi la lanţul său valoric, inclusiv la produsele şi serviciile sale, la relaţiile sale de afaceri şi lanţul său de aprovizionare.

    (7) În primii trei ani de aplicare a prezentelor reglementări referitoare la raportarea privind durabilitatea şi în cazul în care nu sunt disponibile toate informaţiile necesare privind lanţul său valoric, societatea-mamă explică eforturile depuse pentru a obţine informaţiile necesare privind lanţul său valoric, motivele pentru care nu au putut fi obţinute toate informaţiile necesare şi planurile sale pentru a obţine informaţiile necesare în viitor.

    (8) Dacă este cazul, informaţiile menţionate la alin. (1)-(5) conţin, de asemenea, trimiteri la alte informaţii incluse în raportul consolidat al administratorilor în conformitate cu pct. 545-547 şi la sumele raportate în situaţiile financiare consolidate, precum şi explicaţii suplimentare cu privire la acestea.

    (9) În situaţii excepţionale, societăţile-mamă pot omite informaţiile referitoare la evoluţiile iminente sau aspectele în curs de negociere, cu avizul motivat al membrilor conducerii, care acţionează în limitele competenţelor legale şi răspund colectiv pentru acesta, în care justifică faptul că prezentarea acestor informaţii ar aduce prejudicii grave poziţiei comerciale a grupului, cu condiţia ca omisiunile să nu împiedice înţelegerea corectă şi echilibrată a dezvoltării, a performanţei şi a poziţiei grupului şi a impactului activităţii sale.

    (10) În cazul în care societatea care raportează constată că există diferenţe semnificative între riscurile la care este expus grupul sau impactul pe care îl are acesta şi riscurile la care este expusă sau sunt expuse una sau mai multe filiale ale sale ori impactul acesteia sau al acestora, societatea face posibilă înţelegerea adecvată, după caz, a riscurilor la care este expusă sau sunt expuse filiala sau filialele în cauză şi impactul acesteia sau al acestora.

    (11) Societăţile-mamă indică filialele incluse în consolidare care sunt exceptate de la raportarea anuală sau consolidată privind durabilitatea în temeiul pct. 481^2 alin. (7)-(10) şi alin. (11) lit. a) sau al pct. 547^2 alin. (4)-(7) şi alin. (8) lit. a)."

    17. În anexă, la capitolul 8 „Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate“, la secţiunea 8.14 - Raportul consolidat al administratorilor, după punctul 547^1 se introduc două noi puncte, punctele 547^2 şi 547^3, cu următorul cuprins:
    "547^2. (1) Societăţile-mamă raportează informaţiile menţionate la pct. 547^1 alin. (1)-(9) în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.
    (2) Conducerea societăţii-mamă informează în consecinţă reprezentanţii salariaţilor la nivelul corespunzător şi le prezintă informaţii relevante şi mijloace de obţinere şi de verificare a informaţiilor privind durabilitatea, solicitând totodată opinia reprezentanţilor salariaţilor asupra acestor aspecte.
    (3) Se consideră că societăţile-mamă care îndeplinesc cerinţele prevăzute la pct. 547^1 şi la alin. (1) de la prezentul punct au respectat cerinţele prevăzute la pct. 480 alin. (3) şi (4) şi la pct. 481^1 şi 481^2.
    (4) Dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la alin. (6), o societate-mamă care este filială este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 547^1 şi la alin. (1) de la prezentul punct, denumită în continuare societate-mamă scutită, dacă societatea-mamă respectivă şi filialele sale, la rândul acestora, sunt incluse în raportul consolidat al administratorilor al unei alte societăţi, întocmit în conformitate cu pct. 545-547 şi pct. 547^1 şi 547^2.
    (5) Scutirea se aplică de asemenea şi pentru o societate-mamă care este filială a unei societăţi-mamă stabilite într-un stat terţ dacă:
    a) societatea-mamă respectivă şi filialele sale sunt incluse în raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă stabilite într-un stat terţ; şi
    b) respectiva raportare consolidată privind durabilitatea este realizată în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
    (6) Scutirea prevăzută la alin. (4) şi (5) se aplică în următoarele condiţii:
    a) raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite conţine toate informaţiile următoare:
    (i) denumirea şi sediul social ale societăţii-mamă care raportează informaţii la nivel de grup în conformitate cu prezentul punct şi pct. 547^1 sau într-un mod echivalent cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat de Comisia Europeană în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
    (ii) linkurile către raportul consolidat al administratorilor al societăţii-mamă sau, după caz, către raportarea consolidată privind durabilitatea a societăţii-mamă, astfel cum se menţionează la alin. (7) şi (8), şi către opinia de asigurare menţionată la pct. 561 alin. (2) sau către opinia de asigurare menţionată la lit. b);
    (iii) faptul că societatea-mamă este scutită de obligaţiile prevăzute la pct. 547^1 şi la alin. (1) de la prezentul punct;
    b) dacă societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, raportarea sa consolidată privind durabilitatea şi opinia de asigurare exprimată de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei aplicabile societăţii-mamă se publică în conformitate cu pct. 548, 549, 553 şi cu legislaţia statului membru sub incidenţa căreia intră societatea-mamă scutită;
    c) în cazul în care societatea-mamă este stabilită într-un stat terţ, informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care reglementează activităţile desfăşurate de filiala stabilită în Uniune care este scutită de obligaţia de raportare privind durabilitatea conform pct. 481^2 alin. (7)-(10) şi alin. (11) lit. a), sunt incluse fie în raportul administratorilor al societăţii-mamă scutite, fie în raportarea consolidată privind durabilitatea efectuată de societatea-mamă stabilită într-un stat terţ.
    (7) Societatea-mamă scutită conform prezentului punct publică raportul consolidat al administratorilor sau, după caz, raportul consolidat privind durabilitatea al societăţii-mamă în limba română şi pune la dispoziţie orice traducere necesară în limba română; orice traducere necertificată include o declaraţie în acest sens.
    (8) Scutirea prevăzută la alin. (4)-(7) se aplică şi:
    a) societăţilor de asigurare care fac parte din grupurile definite la art. 1 alin. (2) pct. 20 lit. b) din Legea nr. 237/2015 şi care fac obiectul supravegherii la nivel de grup în conformitate cu art. 133 alin. (3) lit. a)-c) din legea menţionată, fiind tratate ca filiale ale societăţii-mamă a grupului respectiv;
    b) entităţilor de interes public supuse cerinţelor prevăzute la pct. 547^1 şi 547^2, cu excepţia entităţilor mari care sunt entităţi de interes public definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    Formatul de raportare electronic unic
    547^3. - Societăţile-mamă supuse cerinţelor prevăzute la pct. 547^1 şi 547^2 întocmesc raportul consolidat al administratorilor în formatul de raportare electronic specificat la art. 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/815 şi marchează raportarea privind durabilitatea, inclusiv informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, în conformitate cu formatul de raportare electronic specificat în regulamentul delegat respectiv."

    18. În anexă, după capitolul 8 „Situaţii financiare anuale consolidate şi rapoarte consolidate“ se introduce un nou capitol, capitolul 8^1, cuprinzând punctele 547^4-547^10, cu următorul cuprins:
    "    CAP. 8^1
    Raportarea privind societăţile din state terţe
    SECŢIUNEA 8^1.1
    Rapoartele privind durabilitatea aferente societăţilor din state terţe
    547^4. (1) Filiala stabilită pe teritoriul României a cărei societate-mamă de cel mai înalt rang este reglementată de legislaţia unui stat terţ publică şi pune la dispoziţie un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile prevăzute la pct. 547^1 alin. (3) lit. a) pct. (iii)-(v), pct. 547^1 alin. (3) lit. b)-f) şi, după caz, pct. 547^1 alin. (3) lit. h), la nivel de grup al respectivei societăţi-mamă de cel mai înalt rang dintr-un stat terţ.
    (2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile numai filialelor mari şi filialelor mici şi mijlocii, cu excepţia microentităţilor, care sunt entităţi de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    547^5. (1) Sucursala situată pe teritoriul României care este sucursala unei societăţi dintr-un stat terţ, care fie nu face parte dintr-un grup, fie este deţinută în ultimă instanţă de o societate constituită în conformitate cu legislaţia unui stat terţ, publică şi pune la dispoziţia publicului un raport privind durabilitatea care să conţină informaţiile menţionate la pct. 547^1 alin. (3) lit. a) pct. (iii)-(v), pct. 547^1 alin. (3) lit. b)-f) şi, după caz, pct. 547^1 alin. (3) lit. h), la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivelul individual al societăţii dintr-un stat terţ.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplică sucursalei numai în cazul în care societatea dintr-un stat terţ nu are o filială, astfel cum se menţionează la pct. 547^4 alin. (1), şi în cazul în care sucursala a generat o cifră de afaceri netă de peste 40 de milioane euro în exerciţiul financiar precedent.
    547^6. (1) Prevederile pct. 547^4 alin. (1) şi ale pct. 547^5 alin. (1) se aplică filialelor sau sucursalelor menţionate la acestea numai în cazul în care societatea dintr-un stat terţ, la nivel de grup sau, dacă nu este cazul, la nivel individual, a generat în Uniunea Europeană o cifră de afaceri netă de peste 150 de milioane euro pentru fiecare dintre ultimele două exerciţii financiare consecutive.
    (2) Filialele sau sucursalele menţionate la pct. 547^4 alin. (1) şi la pct. 547^5 alin. (1) transmit Autorităţii de Supraveghere Financiară, la solicitarea acesteia şi în termenul indicat în solicitare, informaţii despre cifra de afaceri netă realizată pe teritoriul României şi în Uniunea Europeană de către societăţile din state terţe de care aparţin.
    (3) Raportul privind durabilitatea comunicat de filială sau de sucursală astfel cum se menţionează la pct. 547^4 şi 547^5 şi la alin. (1) şi (2) ale prezentului punct este întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 40b din Directiva 2013/34/UE, astfel cum este modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464.
    (4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), raportul privind durabilitatea comunicat de filială sau de sucursală, menţionat la pct. 547^4 şi 547^5 şi la alin. (1) şi (2) ale prezentului punct, poate fi întocmit în conformitate cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b din Directiva 2013/34/UE sau într-un mod echivalent cu respectivele standarde de raportare privind durabilitatea, astfel cum este stabilit în conformitate cu un act de punere în aplicare privind echivalarea standardelor de raportare privind durabilitatea adoptat în temeiul art. 23 alin. (4) al treilea paragraf din Directiva 2004/109/CE a Parlamentului European şi a Consiliului.
    (5) În cazul în care informaţiile cerute pentru întocmirea raportului privind durabilitatea menţionat la alin. (3) nu sunt disponibile, filiala sau sucursala solicită societăţii-mamă dintr-un stat terţ să îi transmită toate informaţiile necesare pentru a-şi putea îndeplini obligaţiile.
    (6) În cazul în care nu sunt transmise toate informaţiile solicitate, filiala sau sucursala respectivă întocmeşte, publică şi pune la dispoziţie raportul privind durabilitatea care conţine toate informaţiile aflate în posesia sa, obţinute sau dobândite, şi face o declaraţie în care precizează că societatea-mamă dintr-un stat terţ nu a pus la dispoziţie informaţiile necesare.
    (7) Pentru societăţile din state terţe care intră sub incidenţa prezentului capitol, cifra de afaceri netă înseamnă veniturile astfel cum sunt definite de cadrul de raportare financiară pe baza căruia sunt întocmite situaţiile financiare ale societăţii din state terţe sau în înţelesul cadrului respectiv.
    547^7. (1) Raportul privind durabilitatea menţionat în prezentul capitol se publică însoţit de o opinie de asigurare emisă de una sau mai multe persoane sau firme autorizate să emită o opinie cu privire la asigurarea raportării privind durabilitatea în temeiul legislaţiei interne a societăţii dintr-un stat terţ sau a unui stat membru.
    (2) În cazul în care societatea dintr-un stat terţ nu transmite opinia de asigurare în conformitate cu alin. (1), filiala sau sucursala face o declaraţie în care precizează că societatea dintr-un stat terţ nu a pus la dispoziţie opinia de asigurare necesară. SECŢIUNEA 8^1.2
    Responsabilitatea pentru întocmirea, publicarea şi punerea la dispoziţie a rapoartelor privind durabilitatea privind societăţile din state terţe
    547^8. (1) Sucursalele societăţilor din state terţe au responsabilitatea de a se asigura, făcând uz optim de cunoştinţele şi mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu pct. 547^4-547^7 şi că este publicat şi pus la dispoziţie în conformitate cu pct. 547^9.
    (2) Membrii conducerii filialelor menţionate la pct. 547^4-547^7 au responsabilitatea colectivă de a se asigura, făcând uz optim de cunoştinţele şi mijloacele de care dispun, că raportul lor privind durabilitatea este întocmit în conformitate cu pct. 547^4-547^7 şi că este publicat şi pus la dispoziţie în conformitate cu pct. 547^9. SECŢIUNEA 8^1.3
    Publicarea
    547^9. (1) Filialele şi sucursalele menţionate la pct. 547^4 şi 547^5 şi alin. (1) şi (2) de la pct. 547^6 publică raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia menţionată la pct. 547^6 alin. (6), în termen de 12 luni de la data încheierii exerciţiului financiar pentru care este întocmit raportul, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (2) Raportul privind durabilitatea, împreună cu opinia de asigurare şi, după caz, cu declaraţia publicată de societăţi în conformitate cu alin. (1), sunt puse la dispoziţia publicului gratuit, în limba română, în termen de cel mult 12 luni de la data încheierii exerciţiului financiar pentru care este întocmit raportul, pe site-ul:
    a) filialei, atunci când se aplică pct. 547^4 şi pct. 547^6 alin. (1) şi (2); sau
    b) sucursalei, atunci când se aplică pct. 547^5 şi pct. 547^6 alin. (1) şi (2). SECŢIUNEA 8^1.4
    Dispoziţii tranzitorii
    547^10. (1) Până la data de 6 ianuarie 2030, o filială din Uniunea Europeană care aplică prevederile pct. 481^1, 481^2 sau ale pct. 547^1, 547^2 şi aparţine unei societăţi-mamă dintr-un stat terţ poate întocmi raportarea consolidată privind durabilitatea în conformitate cu prevederile pct. 547^1 şi 547^2, care să includă toate filialele din Uniunea Europeană ale societăţii-mamă respective care intră sub incidenţa pct. 481^1, 481^2 sau pct. 547^1, 547^2.
    (2) Până la data de 6 ianuarie 2030, raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) include informaţiile prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852, care acoperă activităţile desfăşurate de toate filialele din Uniune ale societăţii-mamă menţionate la alin. (1) care intră sub incidenţa pct. 481^1, 481^2 sau pct. 547^1, 547^2.
    (3) Filiala din Uniune menţionată la alin. (1) este una dintre filialele din Uniune ale grupului care a generat cea mai mare cifră de afaceri din Uniunea Europeană în cel puţin unul dintre cele cinci exerciţii financiare precedente, pe bază consolidată, după caz.
    (4) Raportarea consolidată privind durabilitatea menţionată la alin. (1) şi (2) se publică în conformitate cu pct. 549 şi 553.
    (5) În scopul scutirii prevăzute la pct. 481^2 alin. (7)-(10) şi alin. (11) lit. a) şi la pct. 547^2 alin. (4)-(7) şi alin. (8) lit. a), raportarea prevăzută la alin. (1) şi (2) se consideră a reprezenta raportare de către o societate-mamă la nivel de grup în ceea ce priveşte entităţile incluse în consolidare. Se consideră că raportarea în conformitate cu alin. (2) îndeplineşte condiţiile menţionate la pct. 481^2 alin. (9) lit. c) şi, respectiv, la pct. 547^2 alin. (6) lit. c)."

    19. În anexă, la capitolul 9 „Aprobarea, depunerea şi publicarea situaţiilor financiare anuale, a situaţiilor financiare intermediare şi a situaţiilor financiare consolidate“, la secţiunea 9.1 - Aprobarea, depunerea şi obligaţia generală de publicare a situaţiilor financiare anuale, a situaţiilor financiare interimare şi a situaţiilor financiare consolidate, la punctul 549, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "549. (1) Situaţiile financiare anuale aprobate în mod corespunzător şi raportul administratorilor se publică în formatul de raportare electronic menţionat la pct. 481^3 şi 547^3, dacă este cazul, împreună cu opinia şi declaraţia furnizate de firma de audit, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    (2) Entităţile care aplică prevederile pct. 481^1, 481^2, 547^1 şi 547^2 pun la dispoziţia publicului, în mod gratuit, raportul administratorilor pe website-ul acestora; în cazul în care o societate nu are website propriu, aceasta pune la dispoziţie, la cerere, o copie scrisă a raportului administratorilor."

    20. În anexă, la capitolul 9 „Aprobarea, depunerea şi publicarea situaţiilor financiare anuale, a situaţiilor financiare intermediare şi a situaţiilor financiare consolidate“, la secţiunea 9.5 - Responsabilitatea şi răspunderea pentru întocmirea şi publicarea situaţiilor financiare anuale/interimare şi a raportului administratorilor, la punctul 560, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "560. (1) Membrii conducerii unei societăţi de asigurare şi/sau reasigurare, care acţionează în limitele competenţelor conferite de legislaţia naţională, au responsabilitatea colectivă de a asigura faptul că situaţiile financiare anuale/interimare individuale, raportul administratorilor şi declaraţia privind guvernanţa corporativă, în cazurile în care sunt prezentate separat, şi situaţiile financiare anuale consolidate, rapoartele consolidate ale administratorilor şi declaraţia consolidată privind guvernanţa corporativă, în cazurile în care sunt prezentate separat, sunt întocmite şi se publică în conformitate cu cerinţele prezentelor reglementări, cu Regulamentul delegat (UE) 2019/815, cu standardele de raportare privind durabilitatea şi cu cerinţele de la pct. 481^3 şi 547^3."

    21. În anexă, titlul capitolului 10 „Auditul statutar al situaţiilor financiare anuale/intermediare şi situaţiilor financiare anuale consolidate“ se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "    CAP. 10
    Auditul şi asigurarea raportării privind durabilitatea
"

    22. În anexă, la capitolul 10 „Auditul statutar al situaţiilor financiare anuale/intermediare şi situaţiilor financiare anuale consolidate“, la punctul 561 alineatul (2), litera e^1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "e^1) o opinie privind gradul de conformitate a raportului administratorilor cu cerinţele legale aplicabile, cu excepţia cerinţelor referitoare la raportarea privind durabilitatea prevăzute la pct. 481^1 şi 481^2;"

    23. În anexă, la capitolul 10 „Auditul statutar al situaţiilor financiare anuale/intermediare şi situaţiilor financiare anuale consolidate“, la punctul 561 alineatul (2), după litera g) se introduce o nouă literă, litera h), cu următorul cuprins:
    "h) dacă este cazul, o opinie bazată pe o misiune de asigurare limitată în ceea ce priveşte conformitatea raportării privind durabilitatea cu cerinţele prezentelor reglementări, inclusiv conformitatea raportării cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de către Comisia Europeană în temeiul art. 29b sau al art. 29c din Directiva 2013/34/UE, astfel cum a fost modificată şi completată prin Directiva (UE) 2022/2.464, procesul desfăşurat de societate pentru identificarea informaţiilor raportate în temeiul respectivelor standarde de raportare privind durabilitatea şi conformitatea cu cerinţa de a marca raportarea privind durabilitatea în conformitate cu pct. 481^3 şi 547^3, precum şi în ceea ce priveşte conformitatea cu cerinţele de raportare prevăzute la art. 8 din Regulamentul (UE) 2020/852."

    24. În anexă, la capitolul 10 „Auditul statutar al situaţiilor financiare anuale/intermediare şi situaţiilor financiare anuale consolidate“, la punctul 561, alineatele (4)-(7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(4) Opinia prevăzută la alin. (2) lit. h) poate fi exprimată şi de un alt auditor statutar sau o altă firmă de audit decât cel sau cea care efectuează auditul statutar al situaţiilor financiare.
(5) În notele explicative la situaţiile financiare, societăţile de asigurare şi/sau reasigurare prezintă, pe lângă informaţiile cerute, totalul onorariilor aferente exerciţiului financiar percepute de fiecare firmă de audit pentru auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi totalul onorariilor percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit pentru alte servicii de asigurare, pentru servicii de consultanţă fiscală şi pentru alte servicii decât cele de audit.
(6) Filialele care sunt consolidate în situaţiile financiare ale unui grup, întocmite conform prezentelor reglementări, sunt scutite de la obligaţia prezentării informaţiilor menţionate la alin. (5), cu condiţia ca aceste informaţii să fie furnizate în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate.
(7) În cazul unui grup, informaţiile menţionate la alin. (5) se prezintă nu numai în ceea ce priveşte auditorul grupului, dar şi pentru fiecare auditor sau firmă de audit implicat(ă) în auditul grupului. Dacă un auditor sau o firmă de audit a auditat mai multe entităţi din grup, totalul onorariilor financiare percepute de fiecare auditor statutar sau firmă de audit se poate prezenta pe o bază agregată în notele explicative la situaţiile financiare anuale consolidate."

    25. În anexă, în cadrul textelor de la punctul 12, punctul 571^1 alineatul (2), punctul 571^2 alineatele (1)-(4), punctul 571^4 alineatul (1) şi punctul 571^5 alineatul (4) litera a), expresia „cifra de afaceri“ se înlocuieşte cu expresia „cifra de afaceri netă“.


    ART. II
    Prevederile art. I se aplică după cum urmează:
    1. începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2024, de către:
    a) entităţile mari prevăzute la pct. 10 alin. (2) din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, care sunt entităţi de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care depăşesc, la data întocmirii situaţiilor financiare anuale, numărul mediu de 500 de angajaţi în cursul exerciţiului financiar;
    b) entităţile de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt societăţi-mamă ale unui grup mare, în înţelesul prevăzut la pct. 11 alin. (3) din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, care depăşesc, la data întocmirii situaţiilor financiare anuale consolidate, numărul mediu de 500 de angajaţi în cursul exerciţiului financiar;

    2. începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2025, de către:
    a) entităţile mari prevăzute la pct. 10 alin. (2) din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, altele decât cele menţionate la pct. 1 lit. a) din prezentul articol;
    b) societăţile-mamă ale unui grup mare, în înţelesul prevăzut la pct. 11 alin. (3) din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, altele decât cele menţionate la pct. 1 lit. b) din prezentul articol;

    3. începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2026, de către:
    a) entităţile mijlocii şi mici prevăzute la pct. 10 alin. (3) şi (4) din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, care sunt entităţi de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi care nu sunt microentităţi conform pct. 10 alin. (5) din reglementările menţionate;
    b) entităţile mici şi cu un grad redus de complexitate definite la art. 4 alin. (1) pct. 145 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176 din 27 iunie 2013, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia să fie entităţi de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, să se încadreze în criteriile de mărime prevăzute la pct. 10 alin. (2)-(4) din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, şi să nu fie microentităţi conform pct. 10 alin. (5) din reglementările menţionate;
    c) societăţile de asigurare captive definite la art. 1 alin. (2) pct. 5 din Legea nr. 237/2015 şi societăţile de reasigurare captive definite la art. 1 alin. (2) pct. 46 din legea respectivă, cu condiţia să fie entităţi de interes public, astfel cum sunt definite la art. 34 alin. (2) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, să se încadreze în criteriile de mărime prevăzute la pct. 10 alin. (2)-(4) din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, şi să nu fie microentităţi conform pct. 10 alin. (5) din reglementările menţionate;

    4. începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2028, de către societăţile care aplică prevederile pct. 547^4-547^9 din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă;
    5. prevederile pct. 10 şi 11 din Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, se aplică începând cu exerciţiul financiar aferent anului 2024.


    ART. III
    Pentru exerciţiul financiar al anului 2023, raportarea informaţiilor nefinanciare prevăzute de Reglementările contabile privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate ale entităţilor care desfăşoară activitate de asigurare şi/sau reasigurare, aprobate prin Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 41/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează conform prevederilor reglementărilor menţionate, în vigoare la data de 31 decembrie 2023.

    ART. IV
    Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data publicării.



                    p. Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                    Sorin Cristinel Mititelu

    Bucureşti, 25 iunie 2024.
    Nr. 14.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016