Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORMĂ din 18 mai 2021 privind stabilirea măsurilor specifice de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 pentru activităţile de operare a plajelor turistice
EMITENT: Ministerul Sănătăţii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 560 din 31 mai 2021
──────────
Aprobată prin ORDINUL nr. 707/877/828/2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 560 din 31 mai 2021.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
Prezenta normă stabileşte măsurile specifice care trebuie aplicate pentru activităţile de operare a plajelor turistice.
ART. 2
În înţelesul prezentei norme se aplică definiţiile prevăzute în Ordinul ministrului dezvoltării regionale şi turismului nr. 1.204/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind autorizarea plajelor în scop turistic, cu modificările ulterioare.
ART. 3
Începând cu data publicării prezentului ordin, sunt permise activităţile de operare a plajelor turistice.
CAP. II
Măsuri specifice sanitare, economice şi cerinţe pentru operarea plajelor turistice
SECŢIUNEA 1
Cerinţe speciale privind măsurile specifice sanitare, economice şi cerinţe pentru operarea plajelor turistice
ART. 4
(1) Operatorii economici sau administratorii, după caz, din sectorul plajelor turistice, înainte de reluarea activităţilor, au următoarele obligaţii:
a) verificarea stării de întreţinere a tuturor spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor;
b) revizuirea planurilor şi procedurilor de igienizare, dezinfecţie şi de autocontrol pentru creşterea frecvenţei acestor operaţiuni;
c) asigurarea de dispozitive şi produse biocide avizate necesare dezinfectării mâinilor personalului lucrător, a spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor şi ustensilelor utilizate;
d) igienizarea şi dezinfecţia cu substanţe biocide avizate a tuturor spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor, a grupurilor sanitare utilizate de personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate din cadrul operatorilor economici sau al administratorilor, după caz, şi a celor utilizate de turişti;
e) reinstruirea sub semnătură a personalului care îşi desfăşoară activitatea în unitate cu privire la regulile generale de igienă ce trebuie respectate la nivelul unităţilor, inclusiv asupra măsurilor suplimentare în ceea ce priveşte prevenirea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2;
f) la intrarea în unitate se va face un triaj observaţional al angajaţilor (accesul personalului cu semne vizibile de infecţie respiratorie va fi interzis), conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă, cu modificările ulterioare;
g) asigurarea supravegherii stării de sănătate a lucrătorilor conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare, prin încheierea de către medicul de medicina muncii a fişelor de aptitudini pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate;
h) asigurarea distanţării fizice în rândul angajaţilor;
i) asigurarea că personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate are efectuate cursurile privind însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.225/5.031/2003 privind aprobarea Metodologiei pentru organizarea şi certificarea instruirii profesionale a personalului privind însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) La finalizarea măsurilor luate înainte de demararea activităţii, operatorii economici sau administratorii, după caz, sunt obligaţi să păstreze la nivelul unităţii documente prin care să se demonstreze că au fost implementate măsurile prevăzute la alin. (1) lit. a)-g). Aceste documente vor fi puse la dispoziţia organelor de control ori de câte ori se solicită.
(3) După reluarea activităţii, în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2), operatorii economici, respectiv administratorii plajelor, după caz, trebuie să realizeze:
a) respectarea planurilor şi procedurilor specifice şi formularea unui plan intern de măsuri destinate prevenirii transmiterii noului coronavirus, atât între personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate, cât şi în relaţia cu turiştii;
b) creşterea frecvenţei operaţiunilor de curăţenie şi dezinfecţie cu produse biocide avizate, pe bază de proceduri documentate, a tuturor spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor utilizate de personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate şi de către turişti;
c) monitorizarea permanentă a stării de sănătate a personalului care îşi desfăşoară activitatea în unitate şi interzicerea accesului persoanelor care prezintă semne vizibile de infecţie respiratorie sau semne specifice altor boli transmisibile;
d) personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate va fi instruit şi informat cu privire la măsurile de prevenire a răspândirii COVID-19 şi în special la necesitatea menţinerii permanente a regulilor adecvate de igienă şi de protecţie sanitară;
e) notificarea direcţiei de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti în cazul în care există suspiciuni sau cazuri confirmate de COVID-19 la personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate;
f) aplicarea măsurilor de igienizare corespunzătoare a spaţiului de lucru, în cazul în care o persoană din cadrul personalului care îşi desfăşoară activitatea în unitate a fost depistată pozitiv cu COVID-19, conform normelor în vigoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Măsuri de protecţie a turiştilor
ART. 5
Operatorii economici sau administratorii, după caz, au următoarele obligaţii privind protecţia turiştilor în spaţiile în care aceştia au acces:
1. vor amplasa la loc vizibil regulamentele de acces şi de comportament pe plajă;
2. se asigură măsuri pentru respectarea unei distanţe de 2 m (stânga/dreapta, faţă/spate) între şezlongurile care sunt utilizate de persoane din familii diferite;
3. pentru estimarea capacităţii plajei cu menţinerea distanţei fizice se pot folosi atât proiecţii de date anterioare, cât şi monitorizare activă;
4. administratorii vor asigura accesul pe plajă în limitele de capacitate adoptate, cu menţinerea distanţei fizice, descurajarea aglomerării şi limitarea adunărilor mari;
5. de asemenea, pentru atingerea obiectivelor de reducere a riscului de transmitere a infecţiei cu virusul SARS-CoV-2, administratorii plajelor trebuie să adopte măsuri pentru:
a) restricţionarea accesului la plajă dacă limitele de capacitate stabilite sunt depăşite şi distanţa fizică nu poate fi menţinută;
b) asigurarea accesului prin puncte de intrare clar semnalizate;
c) stabilirea de culoare unidirecţionale, separate, de intrare şi de ieşire;
d) rezervarea utilizării plajei pe anumite perioade de timp se face prin intermediul unui sistem de rezervare online sau telefonic şi/sau adoptarea de ore strategice de funcţionare sau criterii de închidere flexibile;
e) colaborare cu forţele de ordine pentru redirecţionarea sau devierea vehiculelor/persoanelor, dacă este atinsă capacitatea maximă stabilită;
f) limitarea numărului de angajaţi care interacţionează cu turiştii;
6. accesul în zonele adiacente interioare (de exemplu, zone de schimbare, vestiare, toalete) trebuie să respecte regulile de distanţare fizică;
7. trebuie să se menţină o distanţă de cel puţin 2 metri între persoane (inclusiv angajaţii) în orice moment; excepţie: membri ai aceleiaşi familii sau dacă siguranţa activităţii de bază necesită o distanţă mai scurtă (de exemplu, ridicarea echipamentelor grele);
8. se amenajează zonele de lucru (de exemplu, scaune pentru salvamari, turnuri) astfel încât cei care prestează servicii pe plajă să stea distanţaţi la cel puţin 1,5 metri;
9. instalarea unor bariere fizice la punctele de plată, acestea fiind amplasate între spaţiul rezervat personalului care îşi desfăşoară activitatea în unitate şi turişti;
10. servirea clienţilor se va face de către personalul care îşi desfăşoară activitatea pe plaja concesionată, fără deplasarea clienţilor în punctele de servire;
11. se evită, pe cât posibil, servirea de produse neambalate;
12. în cazul plajelor neconcesionate, administraţia publică locală va răspunde de menţinerea regulilor de distanţare fizică şi evitarea formării de aglomerări;
13. semnalizarea distanţelor corespunzătoare cu delimitarea vizibilă a sensului pentru zonele de intrare şi ieşire, pentru a controla prezenţa/densitatea utilizatorilor;
14. echipamentul de plajă (de exemplu, scaune, şezlonguri, umbrele) trebuie folosit individual, fără ca aceste echipamente să fie partajate între persoane care nu sunt membri de familie;
15. înainte şi după fiecare utilizare, echipamentele de plajă (de exemplu, scaune, şezlonguri, umbrele) vor fi curăţate şi dezinfectate cu produse biocide avizate;
16. toaletele de pe plajă trebuie asigurate cu consumabile adecvate pentru respectarea igienei: apă, săpun, dezinfectant cu cel puţin 60% alcool, prosoape de hârtie şi coşuri de gunoi fără atingere. Se va asigura curăţarea şi dezinfecţia frecventă a acestora;
17. suprafeţele atinse frecvent trebuie curăţate şi dezinfectate;
18. nu sunt permise activităţi sportive sau de agreement decât în spaţii special amenajate cu acest scop, cu limitarea numărului de persoane care nu aparţin aceleiaşi familii;
19. se asigură că normele de distanţare fizică sunt aplicate în mod eficient şi că se evită pe cât posibil interacţiunea fizică cu şi între clienţi;
20. se asigură că personalul care îşi desfăşoară activitatea în unitate, după caz, va purta mască;
21. asigură dispozitive şi produse biocide avizate necesare dezinfectării mâinilor turiştilor şi informarea acestora cu privire la modul de utilizare;
22. asigură şezlonguri pentru fiecare persoană precum şi dezinfectarea acestora după fiecare persoană.
SECŢIUNEA a 3-a
Controale oficiale privind respectarea măsurilor aplicate
ART. 6
(1) Personalul de specialitate din cadrul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor va adopta planuri de verificare a modului în care sunt respectate şi aplicate măsurile prevăzute în prezenta normă, în conformitate cu domeniul de competenţă al fiecărei părţi, stabilit prin legislaţia specifică în vigoare.
(2) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 5 atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz, în condiţiile art. 65 din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau ale art. 8 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre şi controlul activităţilor desfăşurate pe plajă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 274/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Ministerul Sănătăţii se informează reciproc cu privire la orice informaţie deţinută ca urmare a controalelor oficiale, legată de existenţa unei neconformităţi faţă de prevederile prezentei norme care nu intră în domeniul propriu de competenţă.
CAP. III
Dispoziţii finale
ART. 7
(1) Operatorii economici şi/sau administratorii plajelor trebuie să urmărească şi să aplice, în funcţie de specificul unităţii, ghidurile şi recomandările în legătură cu prevenirea şi combaterea răspândirii COVID-19.
(2) În situaţia în care într-o localitate evoluează focare extinse de COVID-19, se suspendă activităţile de operare a plajelor turistice, în conformitate cu decizia centrului de coordonare şi conducere a intervenţiei judeţean/al municipiului Bucureşti.
(3) Măsurile aplicate în conformitate cu prezenta normă nu exonerează operatorii economici şi administratorii plajelor de la respectarea celorlalte cerinţe prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi/sau a normelor generale în vigoare privind măsurile de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: