────────
la metodologie
────────────────
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA
POSTURILOR/CATEDRELOR DIDACTICE VACANTE
A. Disciplina EDUCATIE MUZICALA
(pentru absolventii invatamantului superior de scurta durata si lunga durata, catedre/posturi din scoli si licee de cultura generala)
a) Elaborarea unei unitati de invatare, in functie de nivelul de invatamant la care urmeaza sa predea candidatul si prezentarea orala a acesteia;
b) Analiza unei lucrari muzicale din repertoriul pentru copii si tineret.
Analiza lucrarii va consta in:
- descifrarea lucrarii din punct de vedere ritmic, ritmico-melodic si intonarea tuturor vocilor cursiv;
- stabilirea liniei dirijorale prin marcarea acesteia pe partitura si intonarea ei;
- analiza formei prin delimitarea unitatilor de insusire dupa auz (vocal) sau de citire instrumentala (repetate, contrastante etc.) si stabilirea formei in care se incadreaza lucrarea;
- probleme de interpretare prin precizarea tehnicii vocale interpretative (respiratie, emisie, dictie) si stabilirea problemelor de frazare si expresivitate a textului muzical (evidentierea unor cuvinte prin accente etc.), tempoul si nuantele potrivite;
- incadrarea lucrarii in opera compozitorului si a lucrarii in epoca din care face parte.
Unitatea de invatare se alege de catre candidat, conform programei, anterior probei.
Precizare: Lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele I-XII ale curriculumului de educatie muzicala.
Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o lucrare muzicala din repertoriul pentru copii si tineret. Numarul biletelor de examen va fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul acestora.
Evaluarea probelor a) si b) se va face pe baza calificativului admis-respins.
● La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
B. EDUCATIE ARTISTICA SPECIALIZATA SPECIALIZARILE MUZICA,
COREGRAFIE SI ARTA ACTORULUI
(pentru absolventii invatamantului superior de lunga durata,
catedre/posturi din scolile si liceele de arta)
MUZICA INSTRUMENTALA, ARTA VOCALA (CANTO), MUZICA DE CAMERA, COREGRAFIE, STUDII TEORETICE, ARTA ACTORULUI:
1. MUZICA INSTRUMENTALA/ARTA VOCALA/MUZICA DE CAMERA*), COREGRAFIE
_________
*) Proba de recital pentru candidatii care opteaza pentru postul de profesor de muzica de camera, va fi sustinuta la instrumentul absolvit.
a) Elaborarea unui proiect de lectie: comisia va face public, cu 48 de ore inainte, repertoriul elevului/elevilor si nivelul de invatamant pe baza caruia candidatul va concepe proiectul didactic; proiectul va fi prezentat comisiei inainte de inceperea probei.
b) Sustinerea proiectului de lectie (lectia de instrument/de muzica de camera/coregrafie/arta vocala); pe baza proiectului didactic prezentat, candidatii vor sustine ora de instrument/muzica de camera/coregrafie/arta vocala) cu elevul/elevii nominalizati de comisie; asigurarea prezentei elevilor va fi facuta de directorul unitatii de invatamant; proba nu va depasi 30 de minute.
c) Proba de recital instrumental/vocal, ce va contine 3 lucrari la alegere: un studiu si 2 lucrari diferite ca stil, caracter, forma, cel putin la nivelul programei de liceu.
Proba de recital pentru coregrafie.
Dans clasic:
● 5 variatii clasice, din care comisia va indica prezentarea a 3 dintre ele.
Dans contemporan/modern:
● 3 coregrafii la alegere, din 5 coregrafii consacrate pregatite de candidat.
Proba de recital instrumental, vocal (canto) si coregrafie nu va depasi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevazute la punctele a), b) si c) se va face pe baza calificativului admis-respins.
● La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
2. STUDII TEORETICE (teorie-solfegiu-dicteu, armonie, istoria muzicii, forme muzicale)
a. Elaborarea unui proiect de lectie care sa vizeze continuturi ale disciplinelor teoria muzicii, armonie, istoria muzicii, forme muzicale si prezentarea orala a acestuia.
b. 1. Citirea, la prima vedere a unui solfegiu de 16 masuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4 alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa;
b. 2. Citirea, la prima vedere, la pian a unui dicteu melodic si a unui dicteu armonic de 12 masuri de 3/4, 4/4, 5/4, 5/8, 6/8, 12/8, pana la 4 alteratii constitutive, in cheile Sol si Fa.
Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate un solfegiu, un dicteu melodic si un dicteu armonic. Numarul biletelor de examen va fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul lor.
Proiectul de lectie se elaboreaza de catre candidat, conform programei, anterior probei.
b. 3. Armonizarea unei teme de 16 masuri (8 masuri sopran si 8 masuri bas dat, necifrate).
b. 4. Citirea, la prima vedere, la pian, cu analiza armonica a unor fragmente muzicale de 12-16 masuri, din literatura universala si romaneasca.
Comisia va pregati biletele de examen, fiecare cuprinzand cate o tema de armonizat si cate un fragment muzical. Numarul biletelor de examen va fi egal cu numarul candidatilor plus o patrime din numarul lor.
c. Recunoasterea si comentarea unor lucrari din creatia universala si romaneasca; pe baza auditiei, candidatilor li se cere recunoasterea si comentarea a 4 lucrari din epoci stilistice diferite (cel putin una va fi din creatia romaneasca), alese de comisie dintr-o lista de 30-40 de lucrari pusa la dispozitia candidatilor de catre directiunea unitatii de invatamant cu cel putin 2 saptamani inainte de sustinerea probei; comentariul va cuprinde elemente legate de epoca, stil, compozitor, gen, forma, interpretare etc., precum si aspecte interdisciplinare.
Evaluarea probelor prevazute punctele. a), b1-4) si c) se va face pe baza calificativului admis-respins.
● La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca la una dintre probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
3. ARTA ACTORULUI (pentru absolventii invatamantului superior de lunga durata, catedre/posturi din scoli si licee de arta)
a) Candidatul va elabora un set de exercitii de initiere actoriceasca in cadrul unei lectii cu 3-5 elevi.
b) Lucrul pe text. Textul va fi la alegerea candidatului, din literatura (proza/poezie) universala sau romaneasca. Asigurarea prezentei elevilor va fi facuta de directorul unitatii de invatamant.
Proba nu va depasi 30 de minute.
Evaluarea probelor prevazute la lit. a) si b) se va face pe baza calificativului Admis-Respins.
● La toate probele candidatii trebuie sa obtina calificativul admis. Daca la una din probe candidatul nu este admis, atunci acesta nu mai participa la probele urmatoare si este declarat respins.
NOTA:
1) Unitatile de invatamant unde candidatii vor sustine proba practica vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti. Pentru sustinerea probei practice inspectoratele scolare si unitatile de invatamant desemnate sa asigure desfasurarea probelor practice vor pregati si vor asigura toate conditiile necesare desfasurarii optime a acestora.
2) Prezenta anexa, parte integranta din Metodologie, este valabila pentru absolventii care opteaza pentru un post/catedra din scoli generale, licee de cultura generala, scoli si licee de arta, cu specializarile muzica, arta actorului si coregrafie, cu program integrat si suplimentar de arta.
3) Candidatii care opteaza pentru ocuparea unui/unei post/catedra prevazut la punctul 2 - Studii teoretice, vor sustine toate probele prevazute la acest punct, indiferent daca postul/catedra prevede ore numai pentru una/doua dintre cele trei discipline.
4) Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata si care au parcurs si absolvit si un modul de folclor pot preda si disciplina muzica vocala traditionala romaneasca (canto popular) din liceele de muzica (clasele IX-XII). Acestia vor sustine proba practica prevazuta la Educatie muzicala si o proba de recital vocal ce va consta in interpretarea a trei lucrari diferite, specifice genului, cu sau fara acompaniament, din zona de provenienta a candidatului. Pentru aceasta categorie de candidati, proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la Educatie muzicala.
5) Pentru posturile/catedrele de Ansambluri muzicale vocale si instrumentale sau orchestrale, respectiv Dirijat ansamblu coral sau Dirijat ansamblu instrumental sau orchestral, sunt valabile probele practice de la Educatie muzicala (adaptate dupa caz). Pentru ansamblu coral, instrumental sau orchestral, lucrarile muzicale vor face parte din oferta de repertoriu pentru clasele a VII-a-a XII-a ale programei pentru ansamblu coral, respectiv ansamblu instrumental sau orchestra - scoli si licee de muzica. Pentru aceasta categorie de candidati proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la Educatie muzicala.
6) Candidatii absolventi ai invatamantului superior de lunga durata, care au studiat si absolvit un instrument sau au studiat si au absolvit un modul de instrument, pot preda si instrumentul respectiv la scolile si liceele de arta. Acestia vor putea sustine probele practice prevazute la Educatie muzicala specializata - Muzica instrumentala.
Pentru aceasta categorie de candidati proba scrisa va fi sustinuta conform programei de la Educatie muzicala specializata - Muzica instrumentala.
7) Prezenta anexa este valabila si pentru candidatii apartinand minoritatilor nationale.
ANEXA 2
──────────
la metodologie
────────────────
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA POSTURILOR
DIDACTICE VACANTE DIN LICEELE CU CLASELE SPECIALE -
LIMBI STRAINE CU PROGRAM INTENSIV SI BILINGV
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia de concurs va evalua:
1. Competenta de receptare si comunicare a candidatului, in limba straina respectiva;
2. Capacitatea de a elabora, pe baza manualelor aprobate de Ministerul Educatiei si Cercetarii, un proiect didactic, pe o tema, propusa de comisie, specifica programei scolare a claselor cu program intensiv si bilingv. Candidatul trebuie sa sustina/argumenteze obiectivele propuse, strategiile si tehnicile de predare/invatare abordate, sa justifice alegerea materialelor auxiliare pe care le va utiliza in desfasurarea lectiei.
Evaluarea globala se va face pe baza calificativului Amis-Respins.
ANEXA 3
────────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA
POSTURILOR DIDACTICE VACANTE
Disciplina INFORMATICA
Proba practica va consta din:
1. Realizarea practica a subiectelor inscrise pe biletul de examinare.
2. Biletul de examinare va contine cinci subiecte care trateaza:
● O aplicatie in mediul de programare Pascal sau C/C++ (cap. 4* al programei):
- Se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea mediului de programare, depanarea programului/aplicatiei;
● O aplicatie de baze de date (cap. 9 al programei):
- Se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea mediului FOX PRO;
● Utilizarea unui sistem de operare (cap. 2* al programei):
- Se vor verifica abilitatile candidatului in utilizarea unui SO;
● Implementarea unei aplicatii de birotica (cap. 10 al programei):
- Se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea editorului de texte sau editorului de foi de calcul sau al editorului prezentari;
● Utilizarea serviciilor retelei Internet (cap. 11* al programei):
- Se vor testa abilitatile candidatului in utilizarea serviciilor Internet.
3. Proba practica nu va depasi 30 de minute pentru fiecare candidat.
4. Evaluarea se va face pe baza calificativului Admis-Respins.
NOTA:
1) Unitatile de invatamant si numarul acestora, unde candidatii vor sustine proba practica, vor fi stabilite de inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti.
2) Prevederile prezentei anexe, parte integranta din metodologia de concurs, sunt valabile si pentru candidatii care vor opta pentru un post/catedra vacant/a din palate si cluburi ale elevilor.
ANEXA 4
────────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA
POSTURILOR DIDACTICE VACANTE DIN UNITATILE CU INVATAMANT
SPORTIV INTEGRAT SI SUPLIMENTAR
(licee si clase cu program sportiv/cluburi sportive scolare)
Disciplina EDUCATIE FIZICA SI SPORTIVA
● La concurs participa absolventii invatamantului superior de specialitate, de lunga si scurta durata, cu specializare in disciplina sportiva pentru care s-au inscris.
● Proba practica se desfasoara dupa cum urmeaza:
1. Subiectele, pentru proba practica sunt elaborate de comisia de examinare in preziua examenului si avizate de inspectorul scolar de specialitate;
2. Explicarea si/sau demonstrarea pasilor metodici de invatare/consolidare/perfectionare a elementelor/procedeelor solicitate in biletul de examen extras.
● Durata probei practice nu va depasi 30 de minute/concurent.
● Concurentul nu poate schimba subiectul.
● Pe parcursul desfasurarii probei practice, la solicitarea comisiei sau la propunerea lor, concurentii pot repeta unele secvente.
● Rezultatul probei practice se apreciaza prin "Admis" sau "Respins".
● Pentru sustinerea probei practice, in mod obligatoriu, candidatii se prezinta in echipament sportiv adecvat.
● Candidatii nu sunt primiti in concurs fara adeverinta medicala eliberata de policlinica teritoriala, in care se mentioneaza "apt pentru sustinerea probei practice".
ANEXA 5
────────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA
POSTURILOR DIDACTICE VACANTE
Disciplina ARTE PLASTICE
Proba practica va consta dintr-un interviu prin care comisia va evalua:
● Pregatirea metodica, pe baza unui proiect didactic, elaborat de
candidat in fata comisiei, la alegere, din continuturile disciplinei
Studiul compozitiei, disciplina fundamentala din cadrul curriculumului
diferentiat, specific invatamantului de arte vizuale ............ 50 p;
● Activitatea in specialitate, pe baza prezentarii unui portofoliu de
activitate.
Comisia va puncta fiecare manifestare artistica sau teoretica publicata,
de nivel national, international sau local, precum si premiile anuale
acordate de uniunile de creatie artistica sau filialele acestora din
Romania, premiile internationale, initierea/participarea de/la proiecte
nationale sau internationale, precum si orice contributie teoretica in
domeniu, dupa cum urmeaza:
- premii anuale acordate de uniunile de creatie sau filialele acestora,
precum si premii internationale acordate de institutii culturale
omoloage ....................................................... 40 p;
- participari la expozitiile anuale, bienale, trienale etc.,
nationale si internationale, creatii scenografice sau de costum
de scena, lucrari de arta monumentala, proiecte de arhitectura
realizate individual sau in colectiv, creatii omologate in diferite
domenii ale designului, lucrari de restaurare certificate de comisii
de specialitate, literatura de specialitate publicata etc. ..... 30 p;
- coordonare de proiecte nationale sau internationale ............ 40 p;
- manifestari expozitionale individuale sau de grup:
● in spatii administrate de muzee de arta ...................... 40 p;
● in spatii administrate de uniuni de creatie .................. 30 p;
● in alte locatii .............................................. 20 p;
- manifestari expozitionale (jurizate) periodice sau
ocazionale ..................................................... 30 p;
- alte manifestari expozitionale ocazionale (nejurizate) ......... 20 p;
- participare in cadrul unor proiecte nationale sau
internationale ................................................. 20 p;
- contributii teoretice in domeniu (articole publicate in presa,
comunicari stiintifice, interventii in cadrul unor seminarii pe
teme de specialitate etc.) ..................................... 10 p.
Pentru calificativul admis candidatul va trebui sa obtina
minimum 70 de puncte.
────────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU OCUPAREA
POSTURILOR DIDACTICE VACANTE
PALATELE SI CLUBURILE ELEVILOR
Proba practica la palate si cluburi ale copiilor se va desfasura astfel:
a) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul tehnico-aplicativ si stiintific, proba practica va consta din:
● construirea unui subansamblu din componenta unui aparat sau model din domeniul cercului;
● intocmirea unei schite pentru un anumit model ce urmeaza sa fie construit in domeniul cercului;
● asamblarea unor piese distincte in realizarea unui aparat sau diferite circuite;
● intocmirea unui proiect de activitate pentru o anumita tema din domeniul cercului;
● prezentarea unei oferte didactice cu privire la activitatea cercului (catedrei) pentru care candideaza;
b) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul cultural-artistic sunt valabile cerintele prezentate la proba practica din cadrul liceelor vocationale;
c) pentru ocuparea catedrelor vacante in profilul sportiv-turistic, proba practica va consta din:
● prezentarea in scris a obiectivelor propuse spre realizare, specifice cercului pentru care concureaza;
● modalitati de selectie a copiilor la activitatea de cerc si de participare in competitii;
● cunoasterea Regulamentului de organizare si desfasurare a activitatii din palate si cluburi ale copiilor;
● descrierea modului de realizare a unei teme sau a unui segment dintr-o activitate specifica cercului (catedrei) vacante.
ANEXA 7
──────────
la metodologie
──────────────
PROBA PRACTICA DIN CADRUL CONCURSULUI PENTRU
OCUPAREA POSTURILOR DIDACTICE VACANTE
Disciplina INSTRUIRE PRACTICA - MAISTRI INSTRUCTORI
1. Proba practica se sustine in cabinete, ateliere, laboratoare de specialitate, sali de demonstratie din unitatile de invatamant, stabilite de comisia de examinare, sub supravegherea permanenta a membrilor acesteia.
2. Proba practica consta in executarea unei lucrari/produs/serviciu/tehnici de ingrijire - conform profilului postului.
3. Subiectele pentru proba practica se elaboreaza de comisia de examinare, in ziua examenului.
4. Durata probei practice variaza intre 30-180 de minute pentru fiecare candidat, in functie de complexitatea lucrarii.
5. Evaluarea probei practice se realizeaza pe baza unei fise de observatii, elaborata de comisia de examinare.
6. Fisa de observatii va cuprinde urmatoarele criterii de evaluare:
- amenajarea ergonomica a locului de munca;
- respectarea normelor de igiena, de protectia muncii si prevenirea si stingerea incendiilor;
- alegerea materialelor, produselor, instrumentelor si aparatelor necesare executarii lucrarii;
- respectarea algoritmului de executie;
- respectarea procesului tehnologic (operatiilor, fazelor, trecerilor, manuirilor, miscarilor);
- finisarea, aspectul lucrarii/produsului/serviciului/tehnici de ingrijire;
- atitudinea fata de client/pacient;
- redactarea unui referat pentru probele de laborator.
7. Evaluarea se face pe baza calificativului Admis-Respins.
ANEXA 8
──────────
la metodologie
────────────────