Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 8 iunie 2022  de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulţilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 8 iunie 2022 de acordare a creditelor transferabile pentru formarea profesională a adulţilor

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 586 din 16 iunie 2022
──────────
    Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 772 din 8 iunie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 586 din 16 iunie 2022.
──────────
    ART. 1
    (1) În vederea facilitării învăţării pe tot parcursul vieţii şi a recunoaşterii competenţelor şi calificărilor în procesul de formare profesională a adulţilor se stabileşte un sistem de credite transferabile utilizat în formarea profesională a adulţilor.
    (2) Un credit transferabil reprezintă volumul de muncă intelectuală, dirijată şi independentă necesară pentru finalizarea individuală, de către cursant, a unei unităţi componente a unui program de formare profesională, completată cu validarea rezultatelor învăţării prin evaluare, fiind o unitate de măsură convenţională, reprezentată sub forma unor valori numerice, specifice unui program de formare profesională care cuprinde diferite activităţi teoretice, practice şi individuale-independente.
    (3) Creditele nu înlocuiesc evaluarea cursantului şi nu au scopul de a evalua calitatea formării profesionale.

    ART. 2
    (1) Volumul de muncă alocat pentru un credit în formarea profesională a adulţilor este de 30 de ore, împărţite astfel:
    a) 15 ore didactice, împărţite în maximum o treime teorie şi minimum două treimi practică;
    b) 15 ore de studiu individual.

    (2) Prin ore de studiu individual se înţelege aprofundarea cunoştinţelor sub formă de:
    a) studiu al notiţelor de curs;
    b) studiu al suporturilor de curs, al manualelor, al cărţilor;
    c) studiu al bibliografiei minimale recomandate;
    d) desfăşurare a activităţilor specifice de pregătire pentru proiect, laborator;
    e) întocmire de teme, referate;
    f) documentare suplimentară în bibliotecă;
    g) documentare prin intermediul internetului;
    h) pregătire pentru prezentări sau verificări;
    i) pregătire pentru examinarea finală, consultaţii.

    (3) Numărul de credite corespunzător fiecărui nivel de calificare stabilit conform Hotărârii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului naţional al calificărilor, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte după cum urmează:
    a) pentru nivelul 1 de calificare se acordă 12 credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 180 de ore didactice şi 180 de ore de studiu individual;
    b) pentru nivelul 2 de calificare se acordă 24 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 360 de ore didactice şi 360 de ore de studiu individual;
    c) pentru nivelul 3 de calificare se acordă 48 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 720 de ore didactice şi 720 de ore de studiu individual;
    d) pentru nivelul 4 de calificare se acordă 72 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 1.080 de ore didactice şi 1.080 de ore de studiu individual;
    e) pentru nivelul 5 de calificare se acordă 96 de credite transferabile, corespunzătoare unui număr de 1.440 de ore didactice şi 1.440 de ore de studiu individual.

    (4) Creditele transferabile se recunosc şi se utilizează numai pe acelaşi nivel de calificare.

    ART. 3
    (1) Pentru dobândirea unei singure competenţe se pot aloca unul sau mai multe credite transferabile, conform volumului de muncă aferent competenţei respective, stabilit în standardul ocupaţional.
    (2) În formarea profesională a adulţilor dobândirea creditelor transferabile semnifică faptul că un beneficiar, în urma evaluării, a promovat rezultatele învăţării aferente unui volum de muncă.
    (3) În formarea profesională a adulţilor se poate certifica şi elibera un certificat de competenţe pentru cel puţin o competenţă dobândită şi numărul de credite aferente acesteia, în conformitate cu prevederile alin. (1).
    (4) Creditele transferabile se utilizează atât în procesul de formare profesională a adulţilor, cât şi în procesul de evaluare şi certificare a competenţelor dobândite pe alte căi decât cele formale.
    (5) Modelul certificatului de atestare a competenţelor profesionale şi al suplimentului descriptiv, precum şi normele de completare ale acestora se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi al ministrului muncii şi solidarităţii sociale.

    ART. 4
    Competenţele prevăzute la art. 3 alin. (1) pentru care se pot acorda certificate de competenţă sunt următoarele:
    a) competenţe comune pe nivel de calificare, denumite grupa C1, din care fac parte competenţele-cheie/educaţionale, transversale/sociale şi personale/atitudini;
    b) competenţe tehnice generale pe nivel de calificare, denumite grupa C2, din care fac parte competenţele comune la locul de muncă şi cele tehnice generale;
    c) competenţe profesionale pe nivel de calificare şi ocupaţie, denumite grupa C3, care se clasifică astfel:
    - fundamentale profesionale (de regulă, comune ocupaţiilor din aceeaşi subgrupă majoră);
    – de domeniu (comune ocupaţiilor din aceeaşi grupă minoră);
    – de specialitate (comune ocupaţiilor din aceeaşi grupă de bază);
    – de specializare (specifice unei ocupaţii).



    ART. 5
    (1) Ponderea competenţelor din grupa C1 este de 15%, din care:
    a) competenţe-cheie/educaţionale, denumite în continuare C1.1: 5%, din care competenţe digitale minimum 2%;
    b) competenţe transversale/sociale/mediu, denumite în continuare grupa C1.2: 5%;
    c) competenţe de bază personale/atitudini, denumite în continuare grupa C1.3: 5%.

    (2) Ponderea competenţelor din grupa C2 este de 10%, din care:
    a) competenţe comune la locul de muncă, denumite în continuare grupa C2.1: 5%;
    b) competenţe tehnice generale, denumite în continuare grupa C2.2: 5%.

    (3) Ponderea competenţelor din grupa C3 este de 75%, din care:
    a) competenţe fundamentale profesionale, denumite în continuare grupa C3.1: 20%;
    b) competenţe de domeniu, denumite în continuare grupa C3.2: 25%;
    c) competenţe de specialitate denumite în continuare grupa C3.3: 15%;
    d) competenţe de specializare, denumite în continuare grupa C3.4: 15%.

    (4) Organizarea programelor de formare bazate pe competenţele prevăzute la alin. (1) se face de regulă pe module şi domenii specifice, în vederea recunoaşterii lor automate.
    (5) Un modul are, de regulă, 2-3 credite şi maximum 5 credite.

    ART. 6
    (1) În vederea sprijinirii formării profesionale dea lungul întregii vieţi şi recunoaşterii şi echivalării calificărilor, competenţele prevăzute la art. 5 se recunosc după cum urmează:
    a) competenţele din grupa C1 sunt comune pentru aceeaşi grupă majoră şi se pot recunoaşte sau echivala integral pentru calificările de acelaşi nivel sau parţial de la o grupă majoră la alta; aceste competenţe nu se recunosc sau echivalează la trecerea de la un nivel de calificare inferior la un nivel de calificare superior;
    b) competenţele din grupa C2 sunt, de regulă, aceleaşi pentru fiecare ocupaţie dintr-o subgrupă majoră şi se pot recunoaşte sau echivala pentru calificările aferente ocupaţiilor din aceeaşi subgrupă majoră; aceste competenţe nu se recunosc sau echivalează de la o subgrupă majoră de ocupaţii la alta;
    c) competenţele din grupa C3.1 sunt aceleaşi la toate calificările aferente ocupaţiilor din aceeaşi subgrupă majoră şi se pot recunoaşte sau echivala în procesul de formare profesională a adulţilor;
    d) competenţele din grupa C3.2 sunt aceleaşi la toate calificările aferente ocupaţiilor din aceeaşi grupă minoră şi se pot recunoaşte sau echivala în procesul de formare profesională a adulţilor;
    e) competenţele din grupa C3.3 sunt aceleaşi la toate calificările aferente ocupaţiilor din aceeaşi grupă de bază şi se pot recunoaşte sau echivala în procesul de formare profesională a adulţilor;
    f) competenţele din grupele C2-C3.3 definesc o calificare şi se dobândesc o singură dată pentru toate ocupaţiile ce se pot practica cu calificarea respectivă;
    g) competenţele din grupa C3.4 diferă de la o ocupaţie la alta şi nu se pot recunoaşte sau echivala între ocupaţii. Competenţele din grupa C3.4 specifice fiecărei ocupaţii dintr-o calificare sunt singurele care trebuie dobândite pentru a practica mai multe ocupaţii ce aparţin aceleiaşi calificări, când se deţin documente care dovedesc dobândirea competenţelor ce aparţin grupelor C1-C3.3, definite conform art. 5.

    (2) Prin acumularea de certificate de competenţe pentru competenţele din grupele C1, C2 şi C3 şi creditele aferente, competenţele dobândite se pot recunoaşte în conformitate cu prevederile alin. (1).
    (3) În formarea profesională a adulţilor se atestă finalizarea integrală a unui program de formare printr-un atestat profesional eliberat de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin direcţia de specialitate, în baza certificatelor de competenţe care dovedesc dobândirea tuturor competenţelor prevăzute în standardul ocupaţional.
    (4) În formarea profesională a adulţilor se atestă finalizarea integrală a unui proces de evaluare a competenţelor dobândite în sistem formal, nonformal şi informal printr-un atestat profesional eliberat de Autoritatea Naţională pentru Calificări, în baza certificatelor de competenţe care dovedesc dobândirea tuturor competenţelor prevăzute în standardul ocupaţional.
    (5) Atestatul profesional prevăzut la alin. (3) şi (4) conferă titularului dreptul de a ocupa un loc de muncă conform pregătirii profesionale.
    (6) Metodologia pentru eliberarea atestatelor prevăzute la alin. (3) şi (4) se aprobă prin ordin comun al ministrului educaţiei şi al ministrului muncii şi solidarităţii sociale.

    ART. 7
    (1) Standardele ocupaţionale şi planurile/programele de formare profesională a adulţilor cuprind tipurile de competenţe şi ponderile acestora, prevăzute la art. 5.
    (2) În suplimentele descriptive care însoţesc certificatele de absolvire şi de calificare se specifică numărul de credite aferent fiecărei competenţe dobândite.
    (3) Prevederile alin. (1) şi (2) intră în vigoare la 12 luni de la data publicării prezentei metodologii în Monitorul Oficial al României, Partea I.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016