Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 7 iunie 2022 privind acordarea serviciilor de intervenţie timpurie pentru grupele de copii cu dizabilităţi senzoriale/dizabilităţi senzoriale multiple
EMITENT: Ministerul Educaţiei PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 622 din 24 iunie 2022
──────────
Apobată prin ORDINUL nr. 3.975 din 7 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 622 din 24 iunie 2022.
──────────
ART. 1
Serviciile specializate de intervenţie timpurie se asigură prin activităţi de terapii specifice, individuale, având părintele ca partener, în conformitate cu prevederile legale generale şi cu prevederile Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr. 3.071/2013 privind aprobarea Conţinutului educativ pentru intervenţie timpurie antepreşcolară destinat copiilor cu deficienţe senzoriale multiple/surdocecitate.
ART. 2
Scopul intervenţiei este de a dezvolta la maximum potenţialul copilului şi de a oferi suport psihopedagogic în formarea şi dezvoltarea de abilităţi funcţionale şi comportamente adaptative pentru a compensa în cât mai mare măsură posibil efectele dizabilităţii asupra dezvoltării acestuia.
ART. 3
Obiectivele intervenţiei timpurii sunt: să depisteze/să identifice de timpuriu tulburările în dezvoltare şi alţi factori de risc din mediu; să ofere tuturor copiilor posibilitatea de a-şi folosi potenţialul la maxim; să iniţieze şi să formeze abilităţi funcţionale şi comportamente adaptative care să deservească cel mai bine nevoile fiecărui copil şi ale familiei sau persoanelor care îl îngrijesc; să ofere suport psihopedagogic adecvat nevoilor specifice de dezvoltare ale fiecărui copil; să folosească toate oportunităţile pentru a ajuta copiii să fie integraţi familial şi sociocomunitar.
ART. 4
Beneficiarii activităţilor de intervenţie timpurie sunt copiii cu vârste cuprinse între 0 şi 3 ani care prezintă întârzieri în dezvoltare, cauzate în principal de dizabilităţi (de exemplu, dizabilităţi senzoriale vizuale sau auditive, surdocecitate, dizabilităţi senzoriale multiple). Intervenţia se aplică şi copiilor cu vârste cuprinse între 3 şi 6 ani care nu au beneficiat anterior de terapii specifice.
ART. 5
Intervenţia timpurie se aplică copiilor care sunt identificaţi a avea sau sunt în risc de a dezvolta o deficienţă care poate conduce la dizabilitate (handicap) sau care prezintă alţi factori de risc care le pot afecta dezvoltarea. Această intervenţie constă în furnizarea de servicii ce includ programe de natură preventivă sau de abilitare-reabilitare (art. 26 din Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 şi semnată de România la 26 septembrie 2007, ratificată prin Legea nr. 221/2010, cu modificările ulterioare) susţinute de strategii educaţionale şi de asistenţă complexă acordată acestor copii şi familiilor lor.
ART. 6
Organizarea serviciilor de intervenţie timpurie se face de către inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, în conformitate cu nevoile identificate la nivel local, judeţean şi/sau regional. Serviciile de intervenţie timpurie se organizează în unităţi de învăţământ special, acreditate pe nivel preşcolar (au grupe de grădiniţă specială), prin grupe de intervenţie timpurie. Serviciile de intervenţie timpurie destinate copiilor cu deficienţe senzoriale/deficienţe senzoriale multiple sunt gratuite.
ART. 7
Grupele de intervenţie timpurie se organizează, de regulă, pe tipuri de deficienţe: deficienţe senzoriale (auditive sau vizuale), dizabilităţi senzoriale multiple, surdocecitate. Grupele de intervenţie timpurie pot funcţiona ca grupe distincte în cadrul unităţilor de învăţământ special sau în cadrul altor forme de organizare, prevăzute la art. 22 alin. (1) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a învăţământului special şi special integrat, aprobat prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.573/2011.
ART. 8
Grupa de intervenţie timpurie se organizează pentru copiii cu dizabilităţi senzoriale auditive sau vizuale, dizabilităţi senzoriale multiple, surdocecitate, în baza certificatelor de orientare şcolară emise de Comisia de orientare şcolară şi profesională (COSP) din cadrul Centrului judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE) sau a altor forme de certificare a dizabilităţii eliberate de medicul specialist.
ART. 9
Inspectoratele şcolare, în cooperare cu autorităţile administraţiei publice locale, au obligaţia să asigure condiţiile necesare ca serviciile de intervenţie timpurie să fie accesibile copiilor cu deficienţe senzoriale auditive sau vizuale, dizabilităţi senzoriale multiple/aflaţi în situaţie de risc şi familiilor lor, cu satisfacerea cerinţelor de intervenţie specifică prin abilitare-reabilitare, prin acordarea tuturor serviciilor de sprijin şi de asistenţă educaţională şi psihologică. În situaţia în care în localitatea de domiciliu nu există o unitate de învăţământ special care să asigure serviciile specifice de intervenţie timpurie în funcţie de tipul şi gradul deficienţei/handicapului, iar copilul respectiv a fost orientat spre astfel de servicii, atunci acestea vor fi asigurate de cea mai apropiată unitate de învăţământ special de profil sau de alte unităţi de învăţământ care pot asigura acest tip de intervenţie.
ART. 10
Serviciile specializate de intervenţie timpurie se asigură în baza contractului educaţional, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie, încheiat între unitatea şcolară şi părinţi, în care sunt înscrise drepturile şi obligaţiile reciproce ale părţilor, contract realizat în conformitate cu prevederile art. 86 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. În urma încheierii contractului de şcolarizare, copilul va fi înscris în Sistemul informatic integrat al învăţământului din România (SIIR) şi în efectivul unităţii şcolare.
ART. 11
(1) Actele necesare pentru înscrierea copiilor în cadrul grupelor de intervenţie timpurie sunt:
a) cerere de înscriere;
b) certificat de orientare şcolară eliberat de COSP din cadrul CJRAE/CMBRAE de care aparţine copilul;
c) anchetă socială;
d) copie a certificatului de naştere al copilului;
e) copii ale cărţilor de identitate ale părinţilor;
f) documente medicale care atestă diagnosticele medicale;
g) aviz epidemiologic.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) vor fi menţionate şi în contractul educaţional încheiat cu părinţii şi fac parte din dosarul copilului.
ART. 12
Efectivele grupelor de intervenţie timpurie din învăţământul special sunt de 6-8 copii cu dizabilităţi senzoriale (auditive sau vizuale)/dizabilităţi senzoriale multiple (surdocecitate) sau cu deficienţe senzoriale asociate cu alte tipuri de dizabilităţi. În situaţii excepţionale, Ministerul Educaţiei poate aproba înfiinţarea de grupe cu efective mai reduse.
ART. 13
(1) Copiii cu deficienţe senzoriale multiple (surdocecitate) sau cu deficienţe senzoriale asociate cu alte tipuri de deficienţe pot beneficia de serviciile de intervenţie timpurie maximum 3 ani.
(2) Anual, comisiile interne de evaluare continuă din cadrul unităţilor de învăţământ în cadrul cărora funcţionează grupele de intervenţie timpurie asigură evaluarea psihopedagogică a copiilor beneficiari ai serviciilor de intervenţie timpurie şi vor recomanda, în funcţie de situaţie şi de evoluţia individuală a fiecărui copil, fie menţinerea serviciilor de intervenţie timpurie, fie orientarea spre învăţământul preşcolar special sau de masă cu/fără servicii de sprijin educaţional, după caz.
ART. 14
Serviciile specializate de intervenţie timpurie sunt asigurate de profesori psihopedagogi şi profesori de kinetoterapie cu formare specifică în domeniul intervenţiei timpurii, în colaborare cu toţi factorii implicaţi.
ART. 15
(1) Normarea şi încadrarea profesorilor psihopedagogi (intervenţie timpurie) se realizează astfel: un post pentru o grupă de intervenţie timpurie ce include copii cu dizabilităţi senzoriale/dizabilităţi senzoriale multiple, surdocecitate sau cu deficienţe senzoriale asociate cu alte tipuri de deficienţe, echivalent normei de predare de 16 ore.
(2) Normarea şi încadrarea profesorilor de kinetoterapie se realizează astfel: 0,50 normă/post pentru o grupă de intervenţie timpurie ce include 6-8 copii cu dizabilităţi senzoriale/dizabilităţi senzoriale multiple, surdocecitate sau cu dizabilităţi senzoriale asociate cu alte tipuri de deficienţe, echivalent a 0,50 normă de predare de 16 ore.
(3) Cele 16 ore/săptămână ale profesorului psihopedagog se realizează în activitate directă cu copilul, în săli de stimulare senzorială/multifuncţionale din unitatea de învăţământ unde este înscris copilul.
ART. 16
Serviciile de intervenţie timpurie pot fi acordate şi la domiciliul copilului în condiţii excepţionale (imposibilitatea deplasării copilului etc.) şi în limita fondurilor disponibile pentru deplasarea cadrelor didactice.
ART. 17
Formele de organizare a activităţii la grupele de intervenţie timpurie sunt:
a) activităţi individuale de intervenţie specifică, în prezenţa părintelui/aparţinătorului legal;
b) activităţi de grup.
ART. 18
Durata fiecăreia dintre activităţile/terapiile cuprinse în planul-cadru (de regulă, între 15-45 de minute), modul de organizare a activităţii de intervenţie a profesorului psihopedagog şi a profesorului de kinetoterapie se stabilesc de la caz la caz, în funcţie de nivelul/gradul deficienţei vizate/vârsta copilului, la recomandarea comisiei interne de evaluare continuă.
ART. 19
Cadrele didactice care lucrează la grupa de intervenţie timpurie (profesorul psihopedagog şi kinetoterapeutul) au obligaţia asigurării intervenţiei psihopedagogice specializate şi stimulării precoce a copiilor cu dizabilităţi senzoriale/dizabilităţi senzoriale multiple, în scopul asigurării şanselor egale de dezvoltare şi de acces la educaţie.
ART. 20
În proiectarea şi realizarea activităţilor terapeutice şi a diverselor activităţi educaţionale, personalul didactic dă dovadă de flexibilitate şi adaptează situaţiile de învăţare, strategiile, materialele, metodele, mijloacele şi resursele pentru realizarea progresului fiecărui copil.
ART. 21
Înscrierea copiilor în grupele de intervenţie timpurie se face, de regulă, la începutul anului şcolar sau, în situaţii deosebite, şi pe parcursul anului şcolar, în funcţie de momentul depistării copiilor, de numărul de locuri rămase disponibile şi de planul de şcolarizare aprobat.
ART. 22
Inspectoratele şcolare controlează, monitorizează şi evaluează modul de implementare a activităţilor prevăzute în Planul-cadru de învăţământ pentru grupele de intervenţie timpurie organizate pentru copiii cu dizabilităţi senzoriale/dizabilităţi senzoriale multiple, prevăzut în anexa nr. 1 la ordin.
ART. 23
Structura anului şcolar pentru serviciile de intervenţie timpurie este aceeaşi cu cea stabilită şi aprobată de către Ministerul Educaţiei pentru învăţământul preuniversitar.
ART. 24
Prelucrarea datelor cu caracter personal trebuie să se realizeze în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului nr. 679/2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
ANEXA 1
la metodologie
Unitatea de învăţământ ............................
Nr. ......./...................
CONTRACT EDUCAŢIONAL
pentru acordarea serviciilor de intervenţie timpurie
I. Părţile contractante
............................................, str. ............................., reprezentat de director prof. ................................,
şi
Dna/Dnul ......................................, în calitate de părinte/reprezentant legal al minorului/minorei ................................, născut(ă) la data de ......................., domiciliat(ă) în ...................................., beneficiar(ă) al/a serviciilor de intervenţie timpurie.
II. Obiectul contractului
.............................................................., prin personalul specializat, se obligă:
- să asigure serviciile complexe de evaluare funcţională;
– să realizeze sistematic activităţile de terapie complexă: formarea şi stimularea limbajului, kinetoterapie, terapie cognitivă, antrenament auditiv-perceptiv şi/sau antrenament perceptiv-vizual, consiliere individuală, consiliere parentală şi stimulare polisenzorială etc.;
– să reevalueze periodic şi să ajusteze planul de intervenţie personalizat în raport cu situaţia copilului, în parteneriat cu familia;
– să monitorizeze progresul copilului.
Beneficiarul se obligă:
- să aducă la şcoală documentele necesare constituirii dosarului din şcoală (cerere de înscriere; certificat de orientare şcolară acordat de COSP din cadrul CJRAE/CMBRAE din judeţul/municipiul Bucureşti de provenienţă al copilului; anchetă socială; copia certificatului de naştere al copilului; copii ale cărţilor de identitate ale părinţilor; documente medicale care atestă diagnosticele medicale; aviz epidemiologic);
– să asigure participarea copilului la toate tipurile de terapii;
– să informeze instituţia cu privire la orice modificări apărute în starea de sănătate a copilului;
– să colaboreze cu echipa multidisciplinară a instituţiei;
– să respecte regulamentul de ordine interioară a instituţiei.
III. Durata contractului
Prezentul contract se încheie pe o perioadă de .............................., începând cu data de ......................... şi până la data de ......................
IV. Obiectul contractului
Activităţile de terapie desfăşurate:
1. ........................................., ............. ore/săptămână, prof. ............................
2. ........................................., ............. ore/săptămână, prof. ............................
3. ........................................., ............. ore/săptămână, prof. ............................
4. ........................................., ............. ore/săptămână, prof. ............................
V. Locul desfăşurării
[ ] La sediul instituţiei
[ ] La domiciliul beneficiarului
VI. Clauze finale
Orice modificare adusă prezentului contract se face prin acordul ambelor părţi. În cazul nerespectării din motive obiective a celor stipulate în prezentul contract, se va reevalua situaţia, stabilindu-se noi modalităţi de desfăşurare a activităţilor de terapie.
În cazul nerespectării prevederilor din prezentul contract, acesta va fi reziliat.
Prezentul contract s-a încheiat în 2 (două) exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantă.
BENEFICIAR
Nume .......................
Semnătura .......................
DIRECTOR
Prof.
.....................................
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: