Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 7 decembrie 2006  de monitorizare a pietei angro de energie electrica pentru aprecierea nivelului de concurenta pe piata si prevenirea abuzului de pozitie dominanta    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

METODOLOGIE din 7 decembrie 2006 de monitorizare a pietei angro de energie electrica pentru aprecierea nivelului de concurenta pe piata si prevenirea abuzului de pozitie dominanta

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1.022 din 22 decembrie 2006

REVIZIA 1
Cod ANRE: 35.2.407.0.01.07/12/2006
DECEMBRIE 2006

1. SCOPUL SI OBIECTIVELE METODOLOGIEI
ART. 1
Prezenta metodologie are ca scop stabilirea metodelor de supraveghere si evaluare a functionarii pietelor de energie electrica din Romania pentru aprecierea nivelului de eficienta, concurenta si transparenta pe piata si pentru prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurentiale si a celor care pot afecta siguranta sistemului.
ART. 2
(1) Prin intreg ansamblul de reglementari emise, Autoritatea competenta are in vedere prevenirea abuzului de pozitie dominanta.
(2) - ANRE sesizeaza Consiliul Concurentei ori de cate ori constata nerespectarea unei prevederi legale referitoare la concurenta si transparenta, ca si in cazul in care are motive intemeiate sa considere producerea unui abuz de pozitie dominanta.
ART. 3
Aplicarea prezentei metodologii asigura:
a) Urmarirea respectarii reglementarilor emise de ANRE cu privire la organizarea si functionarea pietelor de energie electrica;
b) Supravegherea comportamentului participantilor pe pietele de energie electrica;
c) Evaluarea periodica a performantelor pietelor; aprecierea periodica a nivelului de eficienta si concurenta al pietelor;
d) Identificarea unor elemente care conduc la scaderea eficientei pietei de energie electrica si luarea masurilor necesare pentru remedierea acestora;
e) Cresterea nivelului de transparenta pe piata, cu efect direct asupra imbunatatirii mediului concurential;
f) Protejarea consumatorilor prin mai buna intelegere a pietelor de energie electrica si a modului de reglementare a acestora.

2. DOMENIU DE APLICARE
ART. 4
Activitatea de monitorizare a pietelor de energie electrica este desfasurata de catre Autoritatea competenta impreuna cu OPEE si OTS, prin compartimentele specializate din cadrul acestora, in conformitate cu prevederile Codului Comercial.
ART. 5
Metodologia este utilizata de compartimentul de monitorizare din cadrul ANRE in activitatea proprie de monitorizare a pietelor de energie electrica si stabileste reperele principale pentru activitatile de supraveghere a pietelor desfasurate de catre OPEE si OTS.

3. DEFINITII SI ABREVIERI
ART. 6
Termenii din prezenta metodologie au semnificatiile precizate in tabelul alaturat. Termenii definiti in Codul Comercial al pietei angro de energie electrica au aceeasi semnificatie si in prezenta metodologie.





┌───────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Abuz de pozitie │Actiune anticoncurentiala a unui participant la o piata determinata detinand │
│dominanta │o pozitie dominanta pe piata respectiva │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Actiune cu caracter│Actiuni care au ca obiectiv sau pot avea ca efect afectarea activitatii │
│anticoncurential │economice ori prejudicierea consumatorilor, prin restrangerea, impiedicarea │
│ │sau denaturarea concurentei │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Compartiment de │Directie distincta din cadrul ANRE responsabila de indeplinirea functiei de │
│monitorizare │supraveghere a functionarii pietelor de energie electrica │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Comportament │Orice neconcordanta intre intentiile de tranzactionare ale unui participant │
│de piata anormal │la o piata determinata intr-un anumit moment de timp (exprimate prin oferta, │
│ │notificari etc.) si manifestarile sale anterioare sau datele publice care │
│ │caracterizeaza momentul respectiv │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Comportament de │Comportament care se abate de la reglementarile ANRE si procedurile conexe, │
│piata inadecvat │putand avea un efect negativ asupra eficientei pietei sau asupra sigurantei │
│ │sistemului │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Consiliul │Autoritate nationala administrativa autonoma in domeniul concurentei, │
│Concurentei │care isi exercita atributiile potrivit prevederilor legii concurentei │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Cota de piata a │Cota reprezentata de vanzarile/cumpararile unui participant din totalul │
│unui participant │vanzarilor/cumpararilor de pe piata respectiva; in sensul prezentei │
│ │metodologii, cota de piata poate fi calculata si functie de capacitatile │
│ │disponibile ale producatorilor/capacitatea de import, precum si functie de │
│ │oferta de vanzare/cumparare a unui participant la o piata, raportata la │
│ │totalul ofertelor de acelasi tip (vanzare/cumparare) de pe piata respectiva │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Pozitie dominanta │Situatia in care un agent economic este capabil, intr-o masura apreciabila, │
│ │sa se comporte independent fata de concurentii si de clientii sai de pe piata │
│ │relevanta (in sensul prevederilor Regulamentului pentru aplicarea │
│ │prevederilor <>art. 5 si 6 din Legea concurentei nr. 21/1996 , republicata, │
│ │privind practicile anticoncurentiale). │
│ │In literatura de specialitate se utilizeaza si termenul de putere de piata, │
│ │cu o semnificatie foarte apropiata │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Piata relevanta │Piata ce cuprinde toate produsele/serviciile care sunt considerate de │
│ │cumparatori ca interschimbabile sau substituibile, datorita │
│ │caracteristicilor, pretului si utilizarilor acestora, precum si zona in │
│ │care sunt localizati agentii economici implicati in livrarea produselor │
│ │sau prestarea serviciilor respective │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Supravegherea │Compartiment distinct din cadrul OPEE/OTS responsabil de indeplinirea functiei│
│pietei │de supraveghere a functionarii pietelor centralizate administrate de OPEE/OTS │
└───────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



ART. 7
Abrevieri





┌───────────────────┬──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Autoritatea │Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei │
│competenta - ANRE │ │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Codul Comercial │Codul Comercial al pietei angro de energie electrica │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Codul tehnic │Codul tehnic al retelei electrice de transport │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Conditii de Licenta│Conditiile pe care trebuie sa le respecte Titularul unei licente emise de ANRE│
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│OTS │Operatorul pietei de echilibrare, pietei serviciilor de sistem si mecanismului│
│ │de alocare a capacitatilor de interconexiune cu alte sisteme │
│ │(C.N. Transelectrica S.A.) │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│OPEE │Operatorul pietei de energie electrica (S.C. OPCOM S.A.) │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│PCCB │Piata centralizata a contractelor bilaterale │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│PE │Piata de echilibrare │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│PRE │Parte responsabila cu echilibrarea │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│PIP │Pretul de inchidere a pietei pentru ziua urmatoare │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│PZU │Piata pentru ziua urmatoare │
├───────────────────┼──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│SEN │Sistemul energetic national │
└───────────────────┴──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



4. DOCUMENTE DE REFERINTA
a) <>Legea energiei electrice nr. 318/2003 ;
b) <>Legea concurentei nr. 21/1996 , republicata;
c) Codul tehnic al retelei electrice de transport, aprobat prin <>Ordinul presedintelui ANRE nr. 20/27.08.2004 ;
d) Codul Comercial al pietei angro de energie electrica aprobat prin <>Ordinul presedintelui ANRE nr. 25/2004 , cu modificarile si completarile ulterioare.

5. RESPONSABILITATEA SUPRAVEGHERII
ART. 8
Pentru aprecierea nivelului de eficienta, concurenta si transparenta pe pietele de energie electrica si/sau prevenirea/descurajarea practicilor anticoncurentiale si a celor care pot afecta siguranta sistemului sunt necesare supravegherea si evaluarea continua a:
a) Modului de aplicare si respectare a regulilor de piata de catre participanti si operatori;
b) Eficacitatii ansamblului de reglementari si reguli de piata;
c) Comportamentului participantilor la pietele de energie electrica.
ART. 9
Responsabilitatea monitorizarii permanente a elementelor precizate revine compartimentelor de supraveghere din cadrul Autoritatii competente, OPEE si OTS, in limitele precizate de Codul Comercial:
a) Activitatea Supravegherii pietei de la OPEE se concentreaza pe supravegherea pietei pentru ziua urmatoare (PZU), a pietei centralizate a contractelor bilaterale (PCCB), altor piete fizice centralizate dezvoltate de OPEE.
b) Activitatea Supravegherii pietei de la OTS se concentreaza pe supravegherea pietelor centralizate administrate de OTS (piata de echilibrare, piata serviciilor de sistem si piata capacitatilor de interconexiune).
c) Activitatea compartimentului de monitorizare al Autoritatii Competente se concentreaza pe supravegherea pietei contractelor bilaterale, a influentelor reciproce dintre componentele pietei angro si a interdependentei dintre piata angro si piata cu amanuntul de energie electrica, precum si pe supravegherea activitatii desfasurate de OPEE si OTS.
ART. 10
Compartimentele de monitorizare de la nivelul Autoritatii Competente, OPEE si OTS au si responsabilitatea de a disemina informatiile cu privire la pietele de energie electrica, conform Codului Comercial, prezentei metodologii si procedurilor proprii ale operatorilor.
ART. 11
Compartimentul de monitorizare al Autoritatii Competente:
a) Colaboreaza indeaproape cu Supravegherea pietei de la OPEE si OTS pentru a asigura eficienta activitatii de monitorizare la nivelul ansamblului pietelor de energie electrica.
b) Colaboreaza cu compartimente din cadrul Consiliului Concurentei in scopul prevenirii si descurajarii practicilor anticoncurentiale pe pietele de energie electrica, in conformitate cu acordul dintre cele doua institutii.
ART. 12
Activitatea de supraveghere a pietelor desfasurata de OPEE si OTS se organizeaza in cadrul unor compartimente distincte, pe baza unor proceduri specifice aprobate de Autoritatea Competenta.

6. PREMIZE PENTRU DESFASURAREA ACTIVITATILOR DE SUPRAVEGHERE
ART. 13
Supravegherea continua a pietelor centralizate presupune accesul permanent al compartimentelor de monitorizare de la nivelul Autoritatii Competente, OPEE si OTS la toate datele rezultate din procesul de operare a pietelor din competenta proprie.
ART. 14
In scopul interpretarii corecte a unor situatii speciale aparute in functionarea pietelor din competenta proprie, compartimentele de Supraveghere a pietei de la OPEE si OTS pot solicita, cu aprobarea ANRE, date cu privire la tranzactiile participantilor deraiate pe alte piete centralizate decat cele din administrarea proprie.
ART. 15
In concordanta cu procedurile proprii, Supravegherea pietei de la OPEE si OTS isi dezvolta sisteme de colectare, stocare, prelucrare si diseminare a informatiilor rezultate din procesul de functionare a pietelor centralizate.
ART. 16
Pentru realizarea activitatilor de supraveghere precizate la nivelul Autoritatii Competente:
a) Titularii de licenta si PRE transmit lunar Autoritatii Competente date de monitorizare conform machetelor precizate in anexa 1 la prezentul document;
b) OPEE transmite zilnic, respectiv lunar Autoritatii Competente informatiile precizate in prezenta metodologie, intr-un format convenit de comun acord, electronic si dupa caz, prin serviciile postale. In anexa 2 la prezenta metodologie este prezentata lista informatiilor transmisa de OPEE, periodicitatea de transmitere a acestora si machetele aferente;
c) OTS transmite zilnic, respectiv lunar Autoritatii Competente informatiile precizate in prezenta metodologie, intr-un format convenit de comun acord, electronic si dupa caz, in scris. In anexa 3 la prezenta metodologie este prezentata lista informatiilor transmise de OTS cu periodicitatea corespunzatoare.
ART. 17
La solicitarea Autoritatii Competente, OPEE si OTS transmit acesteia date istorice din bazele de date detinute de cei doi operatori, intr-un format convenit, pentru efectuarea de catre Autoritatea competenta a unor analize specifice.
ART. 18
Machetele de culegere a datelor se revizuiesc periodic, pentru a reflecta prevederile cadrului de reglementare in vigoare sau necesitatile de preluare in baza de date si se publica pe web-site-ul Autoritatii Competente.
ART. 19
OPEE si OTS realizeaza, pe baza unor proceduri proprii aprobate de Autoritatea Competenta, rapoarte saptamanale si lunare privind functionarea pietelor pe care le administreaza, rapoarte pe care le transmit la Autoritatea Competenta.
ART. 20
Autoritatea Competenta furnizeaza publicului informatii privind functionarea pietei de energie electrica, in forma agregata, cu pastrarea confidentialitatii datelor privind activitatile comerciale sau financiare a caror publicare aduce atingere principiului concurentei loiale, potrivit legii.
ART. 21
Incadrarea informatiilor in categoria celor cu caracter confidential a caror publicare aduce atingere principiului concurentei loiale, precum si perioadele de timp in care acestea raman confidentiale se stabilesc de Autoritatea Competenta, cu consultarea titularilor de licenta, in baza principiului neidentificarii integrale a tranzactiei si in baza practicii internationale.

7. METODE DE EVALUARE A NIVELULUI DE CONCURENTA PE PIATA
ART. 22
Nivelul concurentei pe piata nationala de energie electrica poate fi apreciat prin intermediul unui set de indicatori transparenti, relevanti, implementati gradual, cu eforturi suportabile de catre Autoritatea Competenta, OPEE si OTS. Alegerea setului de indicatori trebuie sa respecte tendintele pe plan european si international, reflectati de reglementarile in vigoare sau in curs de elaborare la nivelul Uniunii Europene si de reglementarile similare de pe alte piete de energie electrica, aflate intr-un stadiu avansat de liberalizare.
ART. 23
Compartimentul de monitorizare al Autoritatii Competente, impreuna cu compartimentele de Supraveghere a pietei de la OPEE si OTS:
a) Definesc, in conformitate cu prezenta metodologie si procedurile proprii de supraveghere ale operatorilor, indicatori privind eficienta functionarii pietelor de energie electrica supravegheate, structura/concentrarea pietelor si comportamentul participantilor pe respectivele piete.
b) Urmaresc evolutia in timp a indicatorilor definiti.
c) Realizeaza comparatii ale indicatorilor realizati pe plan national cu indicatorii similari realizati pe pietele internationale.
d) Asigura stocarea valorilor indicatorilor definiti utilizand tehnica de calcul de la nivelul compartimentelor sau participand la extinderea bazelor de date existente, conform regulilor de organizare interna specifice fiecarei institutii.
ART. 24
Indicatorii prezentati in prezenta metodologie incearca sa respecte un echilibru intre conditia de simplicitate, utilizare usoara, accesul la datele primare necesare si necesitatea de a avea niste indicatori robusti care sa constituie instrumente utile de lucru atat pentru cei implicati in supravegherea pietei, cat si pentru participantii la piata, potentialii investitori sau alte institutii interesate.
ART. 25
In plus fata de acesti indicatori, compartimentele de monitorizare testeaza permanent relevanta altor indicatori, propusi de teoriile economice sau practica internationala cu privire la monitorizarea pietelor, in scopul cresterii pertinentei concluziilor activitatii de supraveghere.

7.1. Indicatori de structura/concentrare a pietei
ART. 26
Concentrarea unei piete este determinata de numarul de participanti existenti pe piata si de cotele de piata ale acestora pe piata respectiva. Indicatorii din aceasta categorie au rolul de a detecta/aprecia posibilitatea exercitarii puterii de piata, pornind de la premiza ca un grad mare de concentrare a pietei constituie un mediu prielnic pentru exercitarea puterii de piata.

Rata de concentrare a pietei

ART. 27
Rata de concentrare a pietei este reflectata de:
a) C1 - cota de piata a celui mai mare participant la piata (exprimata in procente)
sau
b) C3 - suma cotelor de piata ale primilor trei participanti.
ART. 28
Corespunzator practicilor si documentelor elaborate la nivel UE, valorile lui C1 pot fi interpretate astfel:
a) Valori mai mari de 20% pot fi ingrijoratoare pentru concurenta.
b) O valoare a C1 > 40% poate sugera existenta unei pozitii dominante pe piata.
c) O valoare a C1 > 50% este interpretata aproape unanim ca indicand o pozitie dominanta pe piata.
ART. 29
Autoritatea nationala de concurenta analizeaza existenta unei pozitii dominante atat pe baza calculului cotei de piata, cat si prin evaluarea influentei altor factori, precum dimensiunea barierelor la intrare, concurenta existenta si potentiala etc. si defineste/analizeaza piata relevanta pentru care sunt calculati acesti indicatori, in baza unor proceduri specifice; fara a avea semnificatia data de Consiliul Concurentei, compartimentele de supraveghere pot considera pietele pe care le administreaza ca piete relevante si pot delimita subpiete in cadrul acestora, functie de specificul produselor tranzactionate.
ART. 30
Corespunzator practicilor Uniunii Europene, valorile lui C3 pot fi interpretate astfel:
a) C3 tinde la 0% - concurenta perfecta.
b) 40% < C3 < 70% piata moderat concentrata.
c) 70% < C3 < 100% piata excesiv concentrata.

Indicatorul Herfindahl - Hirschman (HHI)

ART. 31
Pentru fiecare piata, indicele HHI se calculeaza prin insumarea patratelor cotelor de piata ale participantilor:




N ²
HHI(i) = Σ[Qj(i)]
j=1



in care:
j = participantul la piata;
Qj(i) - reprezinta cota de piata a participantului j, in intervalul de timp i, exprimata in procente.

ART. 32
Indicele HHI este interpretat, de regula, astfel:
a) HHI tinde la 0 - concurenta perfecta;
b) HHI < 1000 piata neconcentrata;
c) 1000 < HHI < 1800 piata moderat concentrata;
d) HHI > 1800 piata cu concentrare ridicata;
e) HHI = 10000 monopol;
ART. 33
Autoritatea Competenta, OPEE si OTS definesc si aplica indicatorii C1, C3 si HHI in corelare cu pietele supravegheate si datele disponibile, acestia putand fi calculati:
a) Pe ansamblu SEN, in functie de capacitatea totala instalata sau capacitatea totala disponibila, cu sau fara capacitatile de interconexiune destinate importului;
b) Pe ansamblu SEN, in functie de energia totala livrata in retele, cu sau fara import;
c) Pe grup de participanti la o piata componenta a pietei angro, pe oferte prezentate/acceptate de vanzare/cumparare.

Indicatorul producatorului determinant - PSI (pivotal supplier index) sau RSI (residual supplier index)

ART. 34
Pentru a incorpora conditiile referitoare la cerere in determinarea puterii de piata potentiale a unui producator/participant la piata, se pot defini mai multi indicatori. Acestia masoara limita pana la care capacitatea unui producator/participant la piata este necesara pentru a asigura cererea sistemului, dupa luarea in considerare a capacitatilor celorlalti producatori/participanti la piata. Se definesc similar si pentru energia electrica livrata. Doi dintre acesti indicatori sunt PSI (pivotal supplier index) si RSI (residual supplier index), calculati in mod asemanator.
ART. 35
PSI la nivel de sistem se defineste pentru fiecare producator/participant la piata j si este egal cu 1, daca raportul r dintre capacitatea corespunzatoare celorlalti producatori/participanti la piata si sarcina sistemului in fiecare interval orar i este subunitar si cu 0, daca raportul este echiunitar sau supraunitar:



CAPtot(i) - CAPj(i)
r(j)(i) = ──────────────────────
CERERE(i)



in care:
CAPtot(i) - capacitatea totala disponibila in sistem in ora i;
CAPj(i) - este puterea disponibila a producatorului/participantului la piata j in ora i;
CERERE(i) - reprezinta sarcina totala a sistemului in intervalul de timp i.

ART. 36
RSI este o forma a lui PSI, calculat pentru cel mai mare producator (vanzator) al fiecarui interval.
ART. 37
Pentru particularizarea la diferite piete, PSI/RSI se pot determina pe baza cantitatilor ofertate/vandute orar de participantii la piata, conform formulei:




N
Σ Ok(i) - Oj(i)
k=1
r(j)/RSI(j)(i) = ──────────────────────-
N
Σ Vk(i)
k=1



in care:
Ok/j(i) - cantitatea oferita de producatorul/participantul k/j la piata in ora i;
Vk(i) - este cantitatea vanduta de producatorul/participantul k la piata in ora i.

ART. 38
Prin adaptare la particularitatile modelului de piata din Romania, PSI se calculeaza de catre OTS pentru fiecare participant, pe baza puterii disponibile pentru piata de echilibrare pe tipuri de reglaje a producatorilor participanti la PE si energiei de echilibrare totale efectiv livrate pe tipuri de reglaje, determinandu-se astfel intervalele in care participantul a fost absolut necesar acoperirii cererii de energie de echilibrare; ulterior determinarii participantului cu cea mai mare oferta, se calculeaza in mod similar si RSI.
ART. 39
Valorile obtinute se interpreteaza astfel;
a) PSI = 1 producatorul/participantul la piata respectiv este determinant = pivotal (strict necesar pentru acoperirea sarcinii) - in acest caz respectivul producator/participant la piata poate controla pretul, ceea ce este echivalent cu absenta concurentei in intervalul respectiv; testul este relevant cu precadere pentru orele de varf de sarcina;
b) Testul Sheffrin: RSI exprimat procentual trebuie sa nu fie mai mic de 110% pentru mai mult de 5% din ore pe an, pentru ca pe o piata sa se manifeste corect concurenta.

Numarul minim al producatorilor reziduali - NPS

ART. 40
Se defineste ca fiind numarul minim al producatorilor/participantilor la piata in lipsa cumulata a carora nu poate fi asigurata cererea sistemului in intervalul i si rezulta din relatia:



NPS
CAPtot(i) - Σ CAPj(i) = CERERE(i)
j=1



in care:
j - este un indice al producatorilor/participantilor la piata (ordonati descrescator dupa marime, j = 1 fiind cel mai mare);
NPS - este numarul de ordine al producatorului marginal/participantului la piata a carui capacitate/oferta este absolut necesara pentru a acoperi necesarul de energie in intervalul i, in absenta de pe piata a celor mai mari decat el.

ART. 41
Acest indicator are rolul de a oferi informatii cu privire la posibilitatea realizarii unor intelegeri intre producatori/participantii la piata.
ART. 42
Pentru determinarea concentrarii pe piata, Autoritatea Competenta urmareste cel putin urmatorii indicatori:


┌────┬─────────────────────────────────────────────┬───────────┬─────────────┐
│Nr. │ Indicator │ Interval │ Tip valori │
│crt.│ │ procesare │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤
│ 1. │Energie electrica produsa/livrata in retele │lunar/anual│lunare/anuale│
├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤
│ 2. │HHI pe energie livrata in retele │lunar/anual│lunare/anuale│
├────┼─────────────────────────────────────────────┼───────────┼─────────────┤
│ 3. │C1, C3 pe energia livrata in retele │lunar/anual│lunare/anuale│
└────┴─────────────────────────────────────────────┴───────────┴─────────────┘



ART. 43
Pentru determinarea concentrarii pe pietele pe care le administreaza, OPEE urmareste cel putin urmatorii indicatori:





┌───┬───────────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬──────────────┐
│Nr.│ Indicator │ Interval │ Tip valori │
│crt│ │ procesare │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│ 1.│Cota pe PZU a fiecarui participant (cumparare/vanzare, │ lunar │orare/zilnice/│
│ │ofertat/tranzactionat) │ │ lunare │
├───┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│ 2.│HHI (cumparare/vanzare, ofertat/tranzactionat) pe PZU │ lunar │orare/zilnice/│
│ │ │ │ lunare │
├───┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│ 3.│C1, C3 (cumparare/vanzare, ofertat/tranzactionat) pe PZU │ lunar │orare/zilnice/│
│ │ │ │ lunare │
├───┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│ 4.│Cota pe PCCB a fiecarui participant │lunar/anual│lunare/anuale │
│ │(cumparare/vanzare, ofertat/tranzactionat)*) │ │ │
├───┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│ 5.│HHI (cumparare/vanzare, ofertat/tranzactional) pe PCCB*) │lunar/anual│lunare/anuale │
├───┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┤
│ 6.│C1, C3 (cumparare/vanzare, ofertat/tranzactionat) pe PCCB*)│lunar/anual│lunare/anuale │
└───┴───────────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┘




──────────
*) Indicatorii se determina pe baza valorilor corespunzatoare perioadei de livrare.

ART. 44
Pentru determinarea concentrarii pe pietele pe care le administreaza si pe total sistem, OTS urmareste cel putin urmatorii indicatori:







┌────┬──────────────────────────────────────────────────┬───────────┬───────────────────┐
│Nr. │ Indicator │ Interval │ Tip valori │
│crt.│ │ procesare │ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 1. │Capacitatea instalata a fiecarui producator │ anual │ anuale finale │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 2. │HHI pe capacitati instalate │ anual │ anuale finale │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 3. │PSI pentru fiecare participant la PE │lunar/anual│ orare │
│ │(pe tipuri de reglaje) │ │ │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 4. │RSI pe PE (pe tipuri de reglaje) │lunar/anual│ orare │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 5. │NPS pe PE (pe tipuri de reglaje) │lunar/anual│ orare │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 6. │Cota fiecarui participant pe PE, pe tipuri de │lunar/anual│lunare/pe intervale│
│ │reglaje (ofertat/tranzactionat) │ │ relevante*) │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 7. │HHI pe PE, pe tipuri de reglaje (ofertat/ │lunar/anual│lunare/pe intervale│
│ │tranzactionat) │ │ relevante*) │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 8. │C1, C3 pe PE, pe tipuri de reglaje │lunar/anual│lunare/pe intervale│
│ │(ofertat/tranzactionat) │ │ relevante*) │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│ 9. │Cota de capacitate interconexiune alocata fiecarui│lunar/anual│lunare/pe intervale│
│ │participant pe interconexiune si sens │ │ relevante*) │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│10. │HHI capacitati interconexiune alocate pe │lunar/anual│lunare/pe intervale│
│ │interconexiune si sens │ │ relevante*) │
├────┼──────────────────────────────────────────────────┼───────────┼───────────────────┤
│11. │C1, C3 capacitati interconexiune alocate pe │lunar/anual│lunare/pe intervale│
│ │interconexiune si sens │ │ relevante*) │
└────┴──────────────────────────────────────────────────┴───────────┴───────────────────┘





────────
*) De exemplu ore de varf, ore de gol, etc.


7.2. Indicatori privind eficienta/performanta pietei si factori care influenteaza eficienta/performanta pietei

ART. 45
Indicatorii din aceasta categorie au rolul de a aprecia efectele concurentei asupra pietei, reflectate in principal in nivelul preturilor rezultate, gradul de schimbare a furnizorului de catre consumatorii finali si costurile participantilor. Este de asteptat sa se inregistreze o scadere in timp a preturilor sub influenta concurentei, daca toate celelalte elemente de influenta raman neschimbate.
ART. 46
In acest scop, Autoritatea Competenta urmareste:







┌────┬───────────────────────────────────────────────────────────┬───────────┬────────────────┐
│Nr. │ Indicator │ Interval │ Tip valori │
│crt.│ │ procesare │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 1. │Preturi pe contractele bilaterale (reglementate/negociate/ │lunar/anual│ medii lunare │
│ │incheiate pe PCCB) de pe piata angro │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 2. │Gradul de corelare dintre preturile pe contractele │lunar/anual│ medii lunare │
│ │bilaterale reglementate/negociate/ aferente PCCB incheiate │ │ │
│ │pe piata angro si PIP pe PZU │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 3. │Cantitati tranzactionate pe contractele bilaterale │lunar/anual│ lunare │
│ │(reglementate/negociate/incheiate pe PCCB*) de pe piata │ │ │
│ │angro │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 4. │Cota cantitatilor tranzactionate pe contracte bilaterale/ │lunar/anual│ lunare │
│ │PZU/PE din consumul intern │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 5. │Costurile congestiilor raportate la costurile totale ale │lunar/anual│ lunare │
│ │energiei de echilibrare │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 6. │Preturi/cantitati la consumatorii finali │lunar/anual│ medii lunare/ │
│ │ │ │ anuale │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 7. │Preturi/cantitati pe contractele bilaterale negociate │lunar/anual│ medii lunare/ │
│ │incheiate pe piata cu amanuntul │ │ anuale │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 8. │Preturi/cantitati pe contractele bilaterale negociate │lunar/anual│ medii lunare/ │
│ │incheiate pe piata cu amanuntul, pe tipuri de consumatori │ │ anuale │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│ 9. │Preturi/cantitati la consumatorii captivi │lunar/anual│ medii lunare/ │
│ │ │ │ anuale │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│10. │Preturi/cantitati la consumatorii captivi, pe tipuri de │lunar/anual│ medii lunare/ │
│ │consumatori │ │ anuale │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│11. │Gradul real de deschidere a pietei cu amanuntul │lunar/anual│ lunare │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│12. │Diferenta dintre pretul pe piata angro (PIP pe PZU) si │lunar/anual│ orare/medii pe │
│ │costul marginal al sistemului (rezultat din rulare Powrsym)│ │intervale orare/│
│ │raportata la pret - Lerner index │ │ medii lunare │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│13. │Diferenta dintre pretul pe piata angro (PIP pe PZU) si │ anual │ medii anuale │
│ │pretul la consumatorii finali (exclusiv taxe, tarife de │ │ │
│ │retea, tarife de sistem etc.) │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│14. │Cantitatea de energie electrica la care se aplica │lunar/anual│ lunare │
│ │componentele tarifului de transport │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│15. │Cantitatea de energie electrica la care se aplica tariful │lunar/anual│ lunare │
│ │de servicii de sistem │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│16. │Structura productiei de energie electrica pe tipuri de │lunar/anual│ lunare │
│ │resurse │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│17. │Evolutia si structura consumului de combustibil in │lunar/anual│ lunare │
│ │centralele termoelectrice │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│18. │Preturile combustibililor interni/de import │ anual │ medii lunare/ │
│ │ │ │ anuale │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│19. │Evolutia stocurilor de combustibil ale centralelor │lunar/anual│ finale lunare │
│ │termoelectrice │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│20. │Rezervele de energie hidro din lacurile de acumulare/gradul│lunar/anual│ finale lunare │
│ │mediu de umplere │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│21. │Energia electrica importata/exportata pe intregul sistem si│lunar/anual│ lunare │
│ │cota rezultata din raportarea la energia electrica livrata │ │ │
│ │in retele │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│22. │Veniturile totale ale participantilor la piata │lunar/anual│ lunare/anuale │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│23. │Raportul venituri totale/costuri totale obtinute de fiecare│lunar/anual│ lunare/anuale │
│ │participant la piata │ │ │
├────┼───────────────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────┤
│24. │Evolutia preturilor pe alte burse europene de energie │lunar/anual│ medii zilnice/ │
│ │ │ │ lunare │
└────┴───────────────────────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────┘




────────
*) Indicatorii se determina pe baza valorilor corespunzatoare perioadei de livrare.

ART. 47
OPEE urmareste:







┌────┬─────────────────────────────────────────────────┬───────────┬────────────────────┐
│Nr. │ Indicator │ Interval │ Tip valori │
│crt.│ │ procesare │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 1. │Preturi pe PZU │ zilnic/ │orare/medii zilnice/│
│ │ │lunar/anual│ medii lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 2. │Volume ofertate/tranzactionate pe PZU │ zilnic/ │orare/medii zilnice/│
│ │ │lunar/anual│ medii lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 3. │Gradul de corelare intre PIP si volumele │lunar/anual│ orare/medii lunare │
│ │tranzactionate pe PZU │ │ pe intervale/medii │
│ │ │ │ zilnice │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 4. │Gradul de corelare intre PIP si consumul intern │lunar/anual│ orare/medii lunare │
│ │ │ │ pe intervale/ │
│ │ │ │ medii zilnice │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 5. │Volatilitatea PIP │lunar/anual│ orare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 6. │Rezilienta PZU │ lunar │ orare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 7. │Preturi pe contractele incheiate pe piata │ lunar │ medii lunare │
│ │centralizata a contractelor bilaterale (PCCB) │ │ (luna de livrare) │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 8. │Cantitati ofertate/tranzactionate pe contractele │lunar/anual│ lunare │
│ │incheiate pe PCCB │ │ (luna de livrare) │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│ 9. │Gradul de corelare intre preturile PCCB si │lunar/anual│ lunare │
│ │volumele tranzactionate pe PCCB │ │ (luna de livrare) │
├────┼─────────────────────────────────────────────────┼───────────┼────────────────────┤
│10. │Volatilitatea pretului pe PCCB │lunar/anual│ lunare │
│ │ │ │ (luna de livrare) │
└────┴─────────────────────────────────────────────────┴───────────┴────────────────────┘




Rezilienta

ART. 48
In conformitate cu variantele aplicate ale teoriei lichiditatii pietelor, rezilienta se defineste ca sensibilitatea pretului de inchidere la cresterea cererii, fiind o masura a lichiditatii pe piata.
ART. 49
Pentru conditiile actuale ale pietei din Romania, treptele de crestere a cererii sunt 1, 5, respectiv 50 MWh, putand fi modificate pe masura dezvoltarii pietei.
ART. 50
OTS urmareste:




┌────┬─────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬────────────────────┐
│Nr. │ Indicator │ Interval │ Tip valori │
│crt.│ │ procesare │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 1. │Consumul intern │zilnic/lunar/│ orare/medii │
│ │ │ anual │zilnice/medii lunare│
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 2. │Preturi pe PE (pe tipuri de energie de echilibrare) │zilnic/lunar/│ medii pe intervale │
│ │ │ anual │ orare/medii lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 3. │Volume ofertate/tranzactionate pe PE (pe tipuri de │zilnic/lunar/│ orare/ lunare │
│ │energie de echilibrare) │ anual │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 4. │Gradul de corelare intre preturile pe PE si volumele │ lunar/anual │ medii pe intervale │
│ │tranzactionate │ │ orare/medii lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 5. │Gradul de corelare intre preturile pe PE/deficit/ │ lunar/anual │ medii pe intervale │
│ │excedent si consumul intern │ │ orare/medii lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 6. │Volatilitatea preturilor de deficit si excedent │ lunar/anual │ orare/lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 7. │Preturi pe contractele de servicii de sistem │ lunar/anual │ orare/medii lunare │
│ │(pe tipuri de rezerve, inclusiv CPT) │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 8. │Volume ofertate/tranzactionate pe contractele de │ lunar/anual │ orare/medii lunare │
│ │servicii de sistem (pe tipuri de rezerve) │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│ 9. │Capacitatea de transfer pe liniile de interconexiune │ lunar/anual │ medii pe intervale │
│ │pe destinatii (import/export) si granite: TTC/NTC/ATC│ │ relevante/lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│10. │Capacitatea de transfer pe liniile de interconexiune │ lunar/anual │ medii pe intervale │
│ │alocata, pe destinatii (import/export) si granite │ │ relevante/lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│11. │Preturi pentru capacitatile de interconexiune │ lunar/anual │ medii pe intervale │
│ │alocate, pe destinatii (import/export) si granite │ │ relevante/lunare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│12. │Gradul de utilizare a capacitatii de transfer pe │ anual │ medii anuale │
│ │liniile de interconexiune pe destinatii (import/ │ │ │
│ │export) si granite │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│13. │Volatilitatea pretului capacitatilor pe destinatii si│ lunar/anual │ orare (intervale │
│ │granite │ │ relevante) │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│14. │Energie importata/exportata, pe granite (schimburi │ lunar/anual │ orare (intervale │
│ │comerciale/fizice/neplanificate) │ │ relevante) │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│15. │Rezerva de putere la varful de sarcina al sistemului │ anual │ orare │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│16. │Numar de incidente semnificative pe reteaua de │ lunar │ lunare │
│ │transport │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│17. │Capacitatea de productie indisponibila in sistem │zilnic/lunar/│ orare/medii lunare │
│ │ │ anual │ la varf │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│18. │Cota anuala a capacitatii de producere nou instalate │ anual │ anuale finale │
│ │(raportata la puterea instalata in intregul sistem │ │ │
│ │existenta la inceputul anului) │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│19. │Cota anuala a capacitatii de producere scoase din │ anual │ anuale finale │
│ │functiune (raportata la puterea instalata in intregul│ │ │
│ │sistem existenta la inceputul anului) │ │ │
├────┼─────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼────────────────────┤
│20. │Temperatura exterioara │ lunar │orare/medii zilnice │
└────┴─────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴────────────────────┘



ART. 51
Constituie elemente de maxim interes care trebuie supravegheate si analizate de Compartimentul de monitorizare a pietei din cadrul Autoritatii Competente si Supravegherea pietei de la OTS si OPEE, dupa caz, urmatoarele:
a) evolutia pe termen lung a pretului mediu pe contractele bilaterale (inclusiv PCCB), comparativ cu pretul mediu in aceeasi perioada pe PZU;
b) evolutia pe termen lung a preturilor pe PZU, comparativ cu preturile pe PE/preturile dezechilibrelor;
c) evolutia pe termen lung a volumelor pe PZU, comparativ cu cele pe PE/volumele dezechilibrelor;
d) valorile neobisnuite ale preturilor pe orice piata componenta a pietei angro;
e) evolutia indicatorului Lerner;
f) gradul de utilizare a capacitatilor de interconexiune;
g) evolutia gradului real de deschidere a pietei cu amanuntul;
h) impactul schimbarilor intervenite in reglementari (regulile de piata, tarifare, licentiere, tehnice) asupra pietelor;
i) impactul evenimentelor de tip: privatizari, fuziuni, reorganizari etc., asupra pietelor.

7.3. Indicatori de evaluare a comportamentului participantilor la piata

ART. 52
Autoritatea Competenta, OPEE si OTS urmaresc comportamentul participantilor la pietele componente ale pietei angro, avand in vedere in principal:
a) curba clasata anuala a valorilor orare ale PSI;
b) evolutia modului de ofertare al fiecarui participant la orice piata componenta a pietei angro si schimbarile importante in modul de ofertare al participantilor, in special:
- ofertele la preturi excesiv de mari/mici ale participantilor la piata, care pot avea ca scop restrangerea in acest fel a ofertei reale de vanzare pe piata respectiva/impiedicarea intrarii unui concurent pe piata etc.;
- ofertele fixe pentru pornire si mentinerea in rezerva calda realizate de participanti;
- volumele neobisnuite ofertate/tranzactionate de un participant pe orice piata componenta a pietei angro;
c) cazurile de indisponibilitate neprogramata a unitatilor de producere dispecerizabile - necesita o analiza a cauzelor care le-au determinat pentru a detecta daca se datoreaza unor conditii tehnice sau reprezinta o restrangere deliberata a capacitatilor de productie puse la dispozitia sistemului in scopul influentarii preturilor;
d) schimbarile intervenite in programele de functionare ale unitatilor de producere dispecerizabile;
e) capacitatea disponibila pentru echilibrare pentru fiecare unitate de productie dispecerizabila si in fiecare interval de dispecerizare, in special cea pentru reglajul secundar si cel tertiar rapid comparativ cu cele contractate ca servicii tehnologice de sistem;
f) notificarile finale de productie prioritara;
g) notificarile in dezechilibru;
h) greselile frecvente in intocmirea ofertelor/notificarilor.
ART. 53
Elementele precizate constituie obiectul de analiza permanenta al OTS si OPEE, care isi dezvolta in timp sisteme informatice pentru prelucrarea si analizarea adecvata a acestora.

8. REZULTATELE SUPRAVEGHERII. RAPOARTE SI INREGISTRARI
ART. 54
Rezultatele activitatii de supraveghere fac obiectul unor rapoarte, analize sau informari periodice intocmite de compartimentele responsabile, care includ:
a) aprecieri cu privire la structura si performantele pietelor supravegheate, bazate pe indicatorii precizati anterior;
b) identificarea cazurilor de functionare inadecvata a pietelor si a cauzelor posibile care le-au provocat;
c) analiza cazurilor de comportament anormal, inadecvat sau anticoncurential al participantilor la piata, impreuna cu actiunile intreprinse/informatiile culese in scopul analizarii situatiei semnalate, pana la data intocmirii raportului;
d) solutii posibile pentru remedierea abaterilor constatate;
e) analize pe probleme specifice pietelor de energie electrica, intr-un anumit context de functionare a acestora.
ART. 55
Solutiile mentionate la paragraful precedent includ, dupa caz:
a) propuneri de modificare a Codului Comercial sau oricaror altor reglementari si proceduri in conexiune cu acesta;
b) atentionari/propuneri privind sanctionarea participantilor al caror comportament a fost sesizat ca inadecvat.
ART. 56
Rapoartele de monitorizare sunt aduse la cunostinta conducerilor institutiilor respective conform regulamentelor proprii de organizare si functionare si procedurilor operationale specifice, in vederea analizarii si luarii masurilor care se impun.
ART. 57
Conform responsabilitatilor de supraveghere stabilite prin Codul Comercial si prezenta metodologie, Supravegherea pietei de la OPEE si OTS intocmesc si transmit Autoritatii competente rapoarte saptamanale si lunare, conform precizarilor alaturate.
ART. 58
Supravegherea pietei de la OPEE si OTS transmit saptamanal (in cea de-a doua zi lucratoare a saptamanii curente pentru saptamana anterioara) catre departamentul/directia de specialitate din cadrul Autoritatii Competente, prin mijloace electronice (e-mail), informari succinte privind:
a) evenimentele deosebite care au avut loc pe pietele supravegheate in saptamana anterioara;
b) motivele cresterilor sau scaderilor semnificative ale preturilor pe respectivele piete;
c) orice alte elemente considerate importante.
ART. 59
Pana la data de 25 a lunii curente pentru luna anterioara, Supravegherea pietei de la OPEE si OTS transmit catre Autoritatea Competenta un raport pe suport hartie de evaluare a functionarii pietelor supravegheate si a comportamentului participantilor la pietele respective, in care se evidentiaza, in principal:
a) indicatori de apreciere a functionarii pietei dezvoltati de Supravegherea pietei conform prezentei metodologii si procedurilor proprii;
b) situatiile de functionare deficitara/disfunctionalitate a pietei si cauzele acestora;
c) eventualele comportamente anormale, inadecvate sau actiuni cu caracter anticoncurential ale participantilor la piata;
d) actiunile Supravegherii pietei in vederea depistarii, investigarii si eventual remedierii acestor situatii.
ART. 60
Compartimentul de monitorizare din cadrul Autoritatii competente intocmeste un raport lunar de supraveghere a pietei pana pe data de 28 a lunii curente pentru luna 1-2.
ART. 61
Indicatorii care presupun prelucrarea si analizarea decontarilor lunare pe PE si ale dezechilibrelor sunt prezentati in raportul lunar cu decalarea precizata in Codul Comercial pentru realizarea decontarilor mentionate.
ART. 62
Participantii la pietele de energie electrica sau orice alta persoana fizica/juridica pot sesiza OPEE, OTS sau Autoritatea Competenta cu privire la functionarea pietelor de energie electrica din supravegherea acestora sau comportamentul participantilor la pietele respective.
ART. 63
In functie de importanta sau gravitatea evenimentelor constatate in pietele supravegheate, Supravegherea pietei de la OPEE si OTS atentioneaza conducerile proprii pentru luarea masurilor aflate in competenta institutiilor respective si instiinteaza Autoritatea competenta in cel mai scurt timp posibil, in afara rapoartelor periodice, in scris sau telefonic, cu privire la:
a) modificarea semnificativa a pretului pe una din pietele centralizate supravegheate;
b) orice suspiciune de comportament anormal, inadecvat sau anticoncurential al participantilor la piata.
ART. 64
Compartimentul de monitorizare a pietei din cadrul Autoritatii Competente analizeaza pe baza prezentei metodologii orice caz de comportament anormal/inadecvat/anticoncurential al unuia sau mai multor participanti la piata:
a) Sesizat de Supravegherea pietei de la OPEE/OTS, sau orice alta persoana fizica/juridica;
b) Rezultat din activitatea proprie de supraveghere.
ART. 65
Daca analiza efectuata conform prevederilor paragrafului precedent dovedeste ca unul sau mai multi participanti nu au respectat prevederile Codului Comercial sau alte reguli si proceduri stabilite conform acestuia, in functie de gravitatea faptelor constatate, Autoritatea Competenta procedeaza astfel:
a) verifica aplicarea si eficacitatea masurilor luate de operatorii pietelor, aflate in competenta acestora in conformitate cu prevederile Codului Comercial si altor reglementari comerciale (conventii de participare, proceduri de inscriere la piata etc.) aprobate de Autoritatea competenta;
b) atentioneaza participantii respectivi sa se supuna regulilor, sa se comporte intr-o maniera concurentiala si sa indeparteze orice motive care impiedica aceasta;
c) aplica sanctiuni partilor respective, conform prevederilor legii;
d) exclude, de pe una sau mai multe piete centralizate organizate conform Codului Comercial, pe participantul gasit vinovat, daca reglementarile in vigoare nu au atribuit operatorilor pietelor respective aceasta competenta.
ART. 66
In cazul in care, pe baza rezultatelor analizei efectuate conform prevederilor art. 64, Autoritatea Competenta are motive intemeiate sa considere incalcarea de catre unul sau mai multi participanti la piata a unei prevederi legale cu privire la concurenta si transparenta sau producerea unui abuz de pozitie dominanta, Autoritatea Competenta sesizeaza Consiliul Concurentei cu privire la aceasta.

9. ASIGURAREA TRANSPARENTEI
ART. 67
OPEE si OTS publica pe web-site-urile proprii toate informatiile specificate in Codul Comercial, cu frecventa si in formatul specificate in acesta si detaliate in procedurile proprii, aprobate de Autoritatea Competenta.
ART. 68
Compartimentul de monitorizare a pietei din cadrul Autoritatii Competente si Supravegherea pietei de la OPEE si OTS publica rapoarte lunare conform unor proceduri interne, cuprinzand sinteze cu privire la rezultatele supravegherii, incluzand, dupa caz:
- evenimentele deosebite care au avut loc pe pietele supravegheate in perioada analizata;
- motivele cresterilor sau scaderilor semnificative ale preturilor pe pietele supravegheate;
- rezultate ale aplicarii prezentei metodologii sau ale masurilor care au fost luate in cazul constatarii unor comportamente anticoncurentiale din partea unor participanti la piata.
ART. 69
Compartimentul de monitorizare a pietei din cadrul Autoritatii Competente supravegheaza respectarea prevederilor din reglementari privind:
- tipul si formatul informatiilor publicate de catre participantii la piata, operatorii pietelor centralizate si alte entitati cu atributii in piata de energie electrica;
- furnizarea informatiilor primare de catre cei care le detin catre operatorii cu responsabilitati privind publicarea acestora;
- momentul publicarii informatiilor si durata de disponibilitate a acestora.

10. DISPOZITII FINALE
ART. 70
Nerespectarea prevederilor din prezenta metodologie atrage dupa sine sanctionarea acestora conform prevederilor reglementarilor in vigoare in domeniul energiei electrice.
ART. 71
Compartimentele de Supraveghere a pietei din cadrul OPEE si OTS isi revizuiesc procedurile proprii de monitorizare in conformitate cu prezenta metodologie in termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a acesteia.

ANEXA 1


───────
la metodologie
───────────────

LISTA MACHETELOR DE CULEGERE A DATELOR DE LA TITULARII DE LICENTE SI PRE







┌────┬──────────────────────┬─────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┬──────────────┬─────┐
│Nr. │ Denumire fisier/ │ │ │ Tip │Ela- │
│crt.│ formular │ Denumire macheta │ Continut pe scurt │licenta/agent │bora-│
│ │ │ │ │ raportor │tor │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│ 1. │Tranzactii_prod │A1. Tranzactii cu energie electrica │Date referitoare la tranzactiile cu │ Producere │SMPAN│
│ │1. Centralizator │A2. Detaliere tranzactii cu energie │energie/servicii incheiate de agentul │ energie │ │
│ │2. Detaliere │A3. Rezultate din functionarea pietei│raportor pe piata angro (tip tranzactie, │ electrica/ │ │
│ │3. Echilibrare │de echilibrare │tip contract, cantitati realizate, │ Producator │ │
│ │4. Asigurare ss │A4. Servicii de sistem asigurate de │preturi, denumiri parteneri contractuali │ │ │
│ │5. Servicii tsd │producator │etc.) Vanzarile de energie pe piata cu │ │ │
│ │6. Furn_elig │A5. Servicii aferente │amanuntul (numar consumatori, consumuri, │ │ │
│ │ │producerii/vanzarii/furnizarii de │preturi medii de revenire si costuri │ │ │
│ │ │energie electrica │servicii pe categorii consumatori) │ │ │
│ │ │A6. Preturi medii de revenire pe │ │ │ │
│ │ │categorii de consumatori eligibili │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│ 2. │Date_productie_termo │B1. Date privind energia produsa si │Pentru fiecare centrala a │ Producere │SMPAN│
│ │1. E si B │consumul de combustibil │producatorului - energia electrica │ energie │ │
│ │2. rezerve B │B2. Situatia stocurilor de │produsa/livrata pe niveluri de │ electrica/ │ │
│ │3. energie termica │combustibil din centrale │tensiune, energia termica produsa si │ Producator │ │
│ │ │B3. Date privind eficienta sistemelor│livrata/vanduta in sistemele de │ termo │ │
│ │ │de alimentare centralizata cu energie│alimentare centralizata cu caldura, │ │ │
│ │ │termica │consum si stocuri de combustibil │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│ 3. │Date_productie_hidro │B1. Date privind productia de energie│Energia electrica produsa/livrata pe │ Producere │SMPAN│
│ │1. energie produsa │electrica │tipuri de centrale/amenajari, acumularile│ energie │ │
│ │2. acumulari apa │B2. Date privind acumularile de apa │de apa in marile lacuri │ electrica/ │ │
│ │ │in marile lacuri │ │ Producator │ │
│ │ │ │ │ hidro │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│ 4. │Activitate_OTS │A1. Servicii tehnologice de sistem │Date referitoare la: │ Transport/ │SMPAN│
│ │1. SS achizitionate │achizitionate de la producatori │- serviciile achizitionate/prestate de │Dispecerizare/│ │
│ │2. Transport │A2. Serviciul de transport │operatorul de transport/sistem, (tip │ Operator │ │
│ │3. SS asigurate │A3. Servicii de sistem si │tranzactie, tip contract, cantitati │ transport si │ │
│ │4. Alocare │administrare piata energie electrica │realizate, preturi, denumiri parteneri │ sistem │ │
│ │ interconexiune │asigurate │contractuali etc.) │ │ │
│ │5. Mecanism CBT │A4. Alocarea capacitatii de │- alocarea capacitatii de interconexiune │ │ │
│ │ │interconexiune cu sistemele │(NTC, capacitate alocata si pret pe: │ │ │
│ │ │electroenergetice vecine │parteneri contractuali, import/export, │ │ │
│ │ │A5. Tranzactii in urma aplicarii │perioada de licitatie si tara vecina │ │ │
│ │ │mecanismului de compensare a │etc.) │ │ │
│ │ │efectelor utilizarii RET pentru │- mecanism CBT (cantitati tranzitate, │ │ │
│ │ │tranzite de ee intre OTS │taxa injectie, denumiri parteneri │ │ │
│ │ │ │contractuali, fluxuri nete import/export,│ │ │
│ │ │ │valori etc.) │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│ 5. │Tranz_furniz_capt │A1. Achizitie energie electrica │Energia si serviciile achizitionate de │ Furnizare │SMPAM│
│ │1. Achizitie_capt_gri │pentru consumatorii captivi si │agentul raportor pentru consumatorii │ energie │ │
│ │2. Servicii_capt_gri │consumatorii eligibili care au uzat │captivi/eligibili care nu au uzat de │ electrica/ │ │
│ │3. Achizitie_cpt │de dreptul de schimbare a │dreptul de schimbare a furnizorului/cpt │ Furnizor │ │
│ │4. Servicii_cpt │furnizorului │distributie/eligibili alimentati in regim│ pentru cons. │ │
│ │5. Tranzactii_elig │A2. Servicii aferente furnizarii de │concurential (tip contract, cantitati │ captivi/ │ │
│ │6. Servicii_eligibili │energie electrica la consumatorii │cumparate, preturi, valori, denumiri │ operator │ │
│ │7. Vanzari_elig │captivi si consumatorii eligibili │parteneri contractuali etc.). │ distributie │ │
│ │ │care nu au uzat de dreptul de │Vanzarile de energie pe piata │ │ │
│ │ │schimbare a furnizorului │concurentiala (numar consumatori, │ │ │
│ │ │A3. Achizitie energie electrica │consumuri, preturi medii de revenire si │ │ │
│ │ │pentru consumul propriu tehnologic in│costuri servicii pe categorii consumatori│ │ │
│ │ │retelele de distributie │etc.) │ │ │
│ │ │A4. Servicii aferente achizitiei de │ │ │ │
│ │ │energie electrica pentru consumul │ │ │ │
│ │ │propriu in retelele electrice de │ │ │ │
│ │ │distributie │ │ │ │
│ │ │A5. Achizitie energie electrica │ │ │ │
│ │ │pentru consumatorii eligibili │ │ │ │
│ │ │alimentati in regim concurential │ │ │ │
│ │ │A6. Servicii aferente furnizarii de │ │ │ │
│ │ │energie electrica la consumatorii │ │ │ │
│ │ │eligibili alimentati in regim │ │ │ │
│ │ │concurential │ │ │ │
│ │ │A7. Preturi medii de revenire pe │ │ │ │
│ │ │categorii de consumatori eligibili │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│6.*)│Date_activ_regl │Bilant valoric │Date referitoare la veniturile/costurile │ Furnizare │STCC │
│ │1. BV │ │unui furnizor pentru captivi/operator de │ energie │ │
│ │ │ │distributie │ electrica/ │ │
│ │ │ │ │ Furnizor │ │
│ │ │ │ │ pentru │ │
│ │ │ │ │ cons. │ │
│ │ │ │ │ captivi/ │ │
│ │ │ │ │ operator │ │
│ │ │ │ │ distributie │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│7.*)│Vanzare_tarif_tens │Vanzari de energie electrica pe │Vanzarile de energie electrica │ Furnizare │STCC │
│ │ │tipuri de tarife si niveluri de │(cantitati, valori si preturi medii pe │ energie │ │
│ │ │tensiune la consumatorii captivi │tipuri de tarife si niveluri de tensiune)│ electrica/ │ │
│ │ │ │ale unui furnizor pentru captivi catre │ Furnizor │ │
│ │ │ │consumatorii captivi si consumatorii │ pentru │ │
│ │ │ │eligibili care nu si-au utilizat dreptul │ cons. │ │
│ │ │ │de schimbare a furnizorului │ captivi │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│8.*)│Numar_cons │Numarul de consumatori pe tipuri de │Numarul de consumatori captivi si │ Furnizare │STCC │
│ │ │tarife si niveluri de tensiune │eligibili care nu au uzat de dreptul de │ energie │ │
│ │ │ │schimbare a furnizorului alimentati de │ electrica/ │ │
│ │ │ │furnizorul respectiv │ Furnizor │ │
│ │ │ │ │ pentru │ │
│ │ │ │ │ cons. │ │
│ │ │ │ │ captivi │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│ 9. │Tranz_furniz_conc │A1. Tranzactii cu energie electrica │Date referitoare la tranzactiile cu │ Furnizor │SMPAM│
│ │1. Tranzactii_angro │A2. Preturi medii de revenire pe │energie incheiate de agentul raportor pe │ eligibili │ │
│ │2. Vanzari_retail │categorii de consumatori eligibili │piata angro (tip tranzactie, tip │ │ │
│ │ │ │contract, cantitati contractate si │ │ │
│ │ │ │realizate, preturi, denumiri parteneri │ │ │
│ │ │ │contractuali etc.). │ │ │
│ │ │ │Vanzarile de energie pe piata cu │ │ │
│ │ │ │amanuntul (numar consumatori, consumuri, │ │ │
│ │ │ │preturi medii de revenire si costuri │ │ │
│ │ │ │servicii pe categorii consumatori etc.) │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│10. │Rezultate_contabile │Date privind rezultatele contabile │Date referitoare la veniturile si │ Producator │SMPAN│
│ │ │obtinute de catre societatea ........│cheltuielile totale/aferente │ Operator │SMPAM│
│ │ │ │activitatilor din sectorul energiei │ transport │ │
│ │ │ │electrice │ si Furnizor │ │
│ │ │ │ │ ptr. cons. │ │
│ │ │ │ │ captivi/ │ │
│ │ │ │ │ operator │ │
│ │ │ │ │ distributie │ │
├────┼──────────────────────┼─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┼──────────────┼─────┤
│11. │Decontare_PRE │Sinteza pe luna ........ a calculului│Date privind alocarea interna, intre │ PRE │SMPAN│
│ │ │pentru decontare interna intre │participantii inclusi in aceeasi PRE, a │ │ │
│ │ │participantii la piata angro, membri │costurilor/beneficiilor generate de │ │ │
│ │ │ai aceleiasi PRE │dezechilibrele nete ale PRE │ │ │
└────┴──────────────────────┴─────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┴──────────────┴─────┘




───────────
*) Nota: machetele precizate la pozitiile 6, 7 si 8 fac obiectul metodologiei de stabilire a tarifelor reglementate la consumatorii captivi de energie electrica, fiind aprobate prin respectiva metodologie.

ANEXA 2
───────
la metodologie
──────────────

LISTA MACHETELOR COMPLETATE DE OPEE







┌────┬────────────────┬────────────────────────────────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────┬─────┐
│Nr. │Denumire fisier/│ Denumire macheta │ Continut pe scurt │Ela- │
│crt.│ formular │ │ │bora-│
│ │ │ │ │tor │
├────┼────────────────┼────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 1. │Date PZU │A1. Tranzactiile participantilor la PZU in data de │Vanzarile/cumpararile fiecarui participant la PZU pe│SMPAN│
│ │1. tranz_orar │zz.ll. │fiecare interval orar; PIP pe fiecare interval orar │ │
│ │2. tranz_lunar │A2. Decontarea tranzactiilor realizate pe PZU de │Tranzactiile lunare (vanzari/cumparari) ale fiecarui│ │
│ │3. Oferte V │participantul .................. in luna ...........│participant la PZU (cantitate, valoare, pret mediu) │ │
│ │4. Oferte C │A3. Oferta de vanzare a participantului .... in data│Perechile pret/cantitate ale fiecarui ofertant │ │
│ │5. OM │de zz.ll. si in zona de tranzactionare ...........│(vanzator/cumparator) pe PZU, pentru fiecare │ │
│ │6. Notif_PP │A4. Oferta de cumparare a participantului ....... in│interval orar │ │
│ │ │data de zz.ll. si in zona de tranzactionare ......│Curbele agregate ale cererii si ofertei pe PZU │ │
│ │ │A5. Ordinea de merit (curbele cererii si ofertei) pe│pentru fiecare interval orar │ │
│ │ │PZU pe intervale de tranzactionare in data zz.ll. │Productia prioritara validata de OPEE, respectiv cea│ │
│ │ │A6. Notificarile finale de productie prioritara │tranzactionata pe PZU │ │
├────┼────────────────┼────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 2. │PEch_Dec_OPE │B1. Sinteza pe luna ............ a calculului pentru│Date cu privire la decontarea lunara a tranzactiilor│SMPAN│
│ │1. PE │decontare pentru fiecare participant la piata de │pe piata de echilibrare ale fiecarui participant la │ │
│ │2. Penaliz │echilibrare │piata (energie de echilibrare angajata/efectiv │ │
│ │3. taxe │B2. Sinteza pe luna ......... a penalizarilor pentru│livrata pe tipuri de rezerve, contravaloare, │ │
│ │4. PRE │livrarea partiala a energiei de echilibrare pentru │penalizari, suma dezechilibrelor de la notificare │ │
│ │5. Pret_dez │fiecare participant la piata de echilibrare │anuntate/neanuntate, suma de plata pentru │ │
│ │ │B3. Sinteza pe luna ............. a sumelor de plata│dezechilibrele de la notificare) │ │
│ │ │pentru dezechilibrele de la notificare pentru │Date cu privire la decontarea lunara a │ │
│ │ │fiecare participant la piata de echilibrare │dezechilibrelor fiecarei PRE (suma dezechilibrelor │ │
│ │ │B4. Sinteza pe luna ............ a calculului pentru│pozitive/negative, valoare sold dezechilibre) │ │
│ │ │decontarea dezechilibrelor PRE │ │ │
│ │ │B5. Preturile orare de decontare a dezechilibrelor │ │ │
│ │ │PRE │ │ │
├────┼────────────────┼────────────────────────────────────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────┼─────┤
│ 3. │- │Situatia lunara privind tranzactiile cu energie │Date cu privire la decontarea lunara a tranzactiilor│OPEE │
│ │ │electrica si obligatiile de plata/drepturile de │pe piata contractelor bilaterale ale fiecarui │ │
│ │ │incasare ale participantilor la piata angro de │participant la piata angro (cantitati de energie │ │
│ │ │energie electrica │electrica/servicii contractate/realizate, preturi, │ │
│ │ │ │valori) pe fiecare contract │ │
└────┴────────────────┴────────────────────────────────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────┴─────┘



ANEXA 3


───────
la metodologie
───────────────

LISTA INFORMATIILOR TRANSMISE DE OTS

A. INFORMATII ZILNICE
1. Notificarile fizice realizate de catre PRE-uri pentru fiecare interval de dispecerizare cuprinzand urmatoarele:
- productia planificata agregata pentru toate unitatile de productie;
- productia planificata pe fiecare unitate dispecerizabila;
- consumul prognozat agregat al consumatorilor de energie electrica;
- consumul planificat pentru fiecare consum dispecerizabil;
- schimburile bloc cu alte PRE-uri in Zona Nationala de Tranzactionare, separat pentru fiecare PRE;
- schimburile bloc in Zonele de Tranzactionare de Frontiera, separat pentru fiecare zona;
- exporturile si importurile separat pentru fiecare Zona de Tranzactionare de Frontiera.
2. Notificarile in dezechilibru ale PRE-urilor acceptate de OTS;
3. Declaratiile de disponibilitate a unitatilor dispecerizabile ale producatorilor;
4. Ofertele zilnice transmise de participantii la piata echilibrare pentru fiecare interval de dispecerizare (la crestere de putere si la reducere de putere);
5. Ofertele fixe pentru pornire si mentinerea in rezerva calda transmise de participanti;
6. Energia disponibila pentru echilibrare pentru fiecare unitate de productie dispecerizabila si in fiecare interval de dispecerizare, evidentiind energia pentru reglajul secundar si cel tertiar rapid/lent;
7. Ordinea de merit, imediat dupa ora 17:00 a zilei de tranzactionare care precede ziua de livrare, pentru energia de echilibrare corespunzatoare fiecarui tip de reglaj la crestere/reducere de putere, pentru fiecare interval de dispecerizare, luand in considerare doar indisponibilitatile cunoscute la ora respectiva;
8. Ofertele orare acceptate (dispozitiile de dispecer) pe piata de echilibrare, pe tipuri de reglaje la crestere/reducere de putere pentru fiecare interval de dispecerizare cuprinzand urmatoarele informatii;
- preturile marginale pentru energia de echilibrare corespunzatoare reglajului secundar;
- preturile acceptate pentru energia de echilibrare corespunzatoare reglajului tertiar rapid/lent ale fiecarei unitati dispecerizabile;
- cantitatile tranzactionale ale fiecarei unitati dispecerizabile;
9. Ofertele fixe pentru pornire si mentinerea in rezerva calda acceptate pe intervalele solicitate, pentru acoperirea necesarului de energie de echilibrare corespunzatoare reglajului tertiar lent de crestere/reducere de putere.

B. INFORMATII LUNARE
1. Energia totala tranzactionala pe piata de echilibrare de catre fiecare producator, fiecare tip de reglaj si sens;
2. Energia achizitionata de pe piata de echilibrare de catre OTS pentru managementul congestiilor;
3. Contravaloarea energiei achizitionate de pe piata de echilibrare de catre OTS pentru managementul congestiilor.
________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016