Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   METODOLOGIE din 6 decembrie 2023  de organizare a programului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 METODOLOGIE din 6 decembrie 2023 de organizare a programului "Săptămâna verde"

EMITENT: Ministerul Educaţiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1127 din 14 decembrie 2023
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 6.755 din 6 decembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.127 din 14 decembrie 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) „Săptămâna verde“ este un program care se desfăşoară la nivel naţional, în acord cu prevederile raportului „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile“, elaborat de către grupul de lucru de la nivelul Administraţiei Prezidenţiale, ale Strategiei naţionale privind educaţia pentru mediu şi schimbări climatice 2023-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 59/2023, şi ale Strategiei naţionale pentru dezvoltarea durabilă a României 2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 877/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Programul are ca scop dezvoltarea atât a competenţelor din curriculumul naţional, cât şi a unor competenţe complementare acestora de investigare inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unor comportamente responsabile faţă de mediul înconjurător şi este centrat pe obiectivele de învăţare la vârsta antepreşcolară, respectiv pe nevoile de învăţare ale preşcolarilor şi elevilor, identificate la nivelul unităţii de învăţământ.

    ART. 2
    Unităţile şi instituţiile de învăţământ beneficiază de sprijinul Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor în colaborare cu Ministerul Educaţiei, prin punerea la dispoziţie a instrumentelor educaţionale utile în organizarea şi implementarea programului „Săptămâna verde“.

    ART. 3
    (1) Programul „Săptămâna verde“ are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului şcolar şi se desfăşoară în baza unei planificări, la decizia fiecărei unităţi de învăţământ, conform prevederilor ordinului ministrului educaţiei privind structura anului şcolar, valabil în anul şcolar respectiv.
    (2) Programul „Săptămâna verde“ nu se derulează simultan cu Programul „Şcoala altfel“.
    (3) Unităţile de învăţământ primar, gimnazial şi liceal din cadrul sistemului naţional de învăţământ preuniversitar planifică şi organizează obligatoriu programul „Săptămâna verde“, conform prezentei metodologii.
    (4) În unităţile de învăţământ antepreşcolar şi preşcolar se stabileşte o săptămână din anul şcolar în care se vor planifica şi derula activităţi în acord cu scopul programului, fără obligaţia de a urma toate etapele din prezenta metodologie.
    (5) În cuprinsul prezentei metodologii, începând cu data reorganizării instituţiilor subordonate Ministerului Educaţiei, denumirea inspectoratul şcolar judeţean/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti se va citi direcţia judeţeană de învăţământ preuniversitar/Direcţia Municipiului Bucureşti de Învăţământ Preuniversitar.

    ART. 4
    (1) Activităţile planificate şi derulate în cadrul programului „Săptămâna verde“ reflectă atât priorităţile de învăţare pentru vârsta antepreşcolară, cât şi preocupările şi interesele preşcolarilor şi elevilor. În implementarea programului „Săptămâna verde“ este esenţială asigurarea unui grad ridicat de implicare a elevilor în proiectarea, derularea şi evaluarea activităţilor de învăţare.
    (2) Cadrele didactice continuă pe tot parcursul anului şcolar activităţile cu rezultate pozitive, derulate în cadrul programului „Săptămâna verde“.

    ART. 5
    (1) În cadrul programului „Săptămâna verde“ se realizează activităţi educaţionale care contribuie la prevenirea schimbărilor climatice şi la protejarea mediului. Programul contribuie la dezvoltarea competenţelor antepreşcolarilor/ preşcolarilor/elevilor de investigare inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unor comportamente responsabile faţă de mediul înconjurător, prin dezvoltarea capacităţii acestora de a:
    a) înţelege şi utiliza noţiuni elementare referitoare la mediu şi la schimbările climatice pentru a conştientiza faptul că acestea sunt o problemă emergentă a omenirii, precum şi a înţelege măsurile de combatere a acestora;
    b) înţelege schimbările climatice în context global, sistemic şi în conexiune cu alte domenii/probleme/teme, precum: exploatarea iresponsabilă a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentară, managementul deşeurilor, consumul şi producţia sustenabile, biodiversitatea, pădurile şi viaţa terestră, apele şi viaţa acvatică, catastrofele naturale, energia verde, justiţia socială, eficientizarea consumului energetic;
    c) explora/investiga mediul înconjurător şi a relaţiona pozitiv cu mediul natural;
    d) acţiona zi de zi ţinând seama de impactul asupra planetei, adoptând un comportament de protejare şi îmbunătăţire a calităţii mediului, inclusiv de utilizare responsabilă a resurselor naturale;
    e) iniţia şi desfăşura acţiuni civice individuale şi/sau în echipă, de combatere a schimbărilor climatice şi protecţia mediului;
    f) se adapta la fenomene meteo extreme şi a răspunde la potenţiale dezastre naturale;
    g) înţelege rolul autorităţilor, instituţiilor, companiilor, organizaţiilor nonguvernamentale locale/regionale/naţionale/ internaţionale şi al altor actori în combaterea schimbărilor climatice şi protejarea mediului;
    h) participa, în viitor, la elaborarea de politici publice şi la dezvoltarea de noi tehnologii care să contribuie la combaterea schimbărilor climatice şi protecţia mediului.

    (2) Programul „Săptămâna verde“ contribuie la atingerea obiectivelor educaţionale din domeniile ştiinţă, tehnologie, inginerie, arte şi matematică (ŞTIAM), oferind un context semnificativ de experimentare în care atât cadrele didactice, cât şi preşcolarii/elevii sunt încurajaţi să îşi manifeste creativitatea şi să îmbine, într-un mod atractiv, teoria cu aplicaţiile acesteia în viaţa cotidiană.

    ART. 6
    (1) În perioada alocată programului „Săptămâna verde“ cadrele didactice proiectează, desfăşoară şi evaluează activităţi educaţionale având una sau mai multe dintre următoarele caracteristici:
    a) sunt inter- şi transdisciplinare;
    b) implică antepreşcolarii/preşcolarii/elevii în explorarea/ investigarea mediului natural;
    c) presupun colaborarea dintre antepreşcolari/preşcolari/elevi, familiile lor şi comunitate;
    d) contribuie la rezolvarea unor probleme locale de mediu şi la informarea/sensibilizarea membrilor comunităţii locale privind schimbările climatice şi protecţia mediului;
    e) sunt desfăşurate în parteneriat cu alte unităţi de învăţământ, instituţii, organizaţii nonguvernamentale şi/sau operatori economici;
    f) sunt inovatoare şi/sau relevante pentru contextul în care sunt derulate;
    g) sunt bazate pe constatările unor cercetări, studii, rapoarte, exemple de bună practică recente din domeniul educaţiei privind schimbările climatice şi de mediu etc.

    (2) În perioada alocată programului „Săptămâna verde“ se pot desfăşura activităţi educaţionale, precum: lecţii în natură, dezbateri, jocuri de rol, fotografie vorbită, exerciţii de construcţie participativă a unor scenarii de viitor, vizionări de documentare, experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ, proiecte de servicii în folosul comunităţii, ateliere, voluntariat, expediţii şi excursii în parcuri naturale şi arii protejate, fără a se limita la acestea.
    (3) Cadrele didactice şi partenerii menţionaţi la alin. (1) lit. e) au acces la o platformă dedicată educaţiei pentru schimbări climatice şi pentru mediu (https://www.saptamanaverde.edu.ro/ro). Platforma cuprinde o bibliotecă digitală cu resurse educaţionale pe teme de mediu şi climă, exemple şi oferte de activităţi, o hartă interactivă a disponibilităţilor de cazare gratuită din ariile naturale protejate, precum şi exemple cu privire la orarul şi proiectarea activităţilor, precum şi la evaluarea acestora.

    ART. 7
    Activităţile educaţionale desfăşurate în cadrul parcurilor naturale şi ariilor protejate trebuie să respecte normele şi regulile de conduită specifice acestora.

    ART. 8
    (1) Obiectivele şi activităţile proiectate şi derulate în cadrul programului „Săptămâna verde“ vin în completarea experienţelor de învăţare în cadrul disciplinelor/modulelor de studiu, accentuând componenta referitoare la schimbări climatice şi protecţia mediului.
    (2) Activităţile cuprinse în programul „Săptămâna verde“ sunt implementate/facilitate de cadre didactice în colaborare cu preşcolari/elevi, părinţi/reprezentanţi legali, reprezentanţi ai instituţiilor, autorităţilor, companiilor, organizaţiilor nonguvernamentale locale/regionale/naţionale/internaţionale, ţinând cont şi de resursele disponibile în unitatea de învăţământ. Ministerul Educaţiei, în colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, poate pune, după caz, la dispoziţie pe platforma dedicată o serie de materiale utile în realizarea activităţilor din cadrul programului „Săptămâna verde“.
    (3) În derularea activităţilor programului „Săptămâna verde“, cadrele didactice, elevii şi părinţii/reprezentanţii legali identifică şi utilizează sustenabil resurse locale, contribuind astfel la dezvoltarea creativităţii, abilităţilor de rezolvare a problemelor şi a colaborării dintre cadre didactice, elevi, părinţi şi comunitate.
    (4) Pentru realizarea activităţilor, cadrele didactice, elevii, părinţii/reprezentanţii legali şi partenerii unităţilor de învăţământ colaborează în vederea asigurării resurselor necesare, având acces la infrastructura şi logistica acesteia. În implementarea programului pot fi utilizate sustenabil şi resurse extrabugetare.
    (5) Părinţii pot decide să susţină financiar activităţile desfăşurate în cadrul programului „Săptămâna verde“, prin asociaţia de părinţi cu personalitate juridică, cu respectarea prevederilor legale în domeniul financiar, sau pot face demersuri privind atragerea de resurse financiare extrabugetare. Este interzisă şi constituie abatere disciplinară implicarea elevilor sau a personalului din unitatea de învăţământ în strângerea de fonduri de la părinţi şi/sau gestionarea fondurilor asociaţiei de părinţi utilizate în derularea programului „Săptămâna verde“.
    (6) Indiferent de tipurile de activităţi organizate, cadrele didactice iau toate măsurile pentru asigurarea supravegherii preşcolarilor/elevilor şi a securităţii acestora pe parcursul desfăşurării activităţilor.

    ART. 9
    (1) În perioada alocată programului „Săptămâna verde“ nu se organizează cursuri conform orarului obişnuit al unităţii de învăţământ. Programul se desfăşoară în conformitate cu un orar special, în fiecare dintre cele 5 zile.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), la clasele din învăţământul liceal - filiera tehnologică şi din învăţământul profesional, în perioada dedicată programului „Săptămâna verde“ se pot organiza activităţi prevăzute în curriculumul de specialitate, la stagiile de pregătire practică, urmărind şi scopul programului „Săptămâna verde“ prevăzut la art. 1 alin. (2).
    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru învăţământul postliceal în săptămâna dedicată programului „Săptămâna verde“ se organizează activităţi de instruire practică.

    ART. 10
    (1) Participarea la programul „Săptămâna verde“ este obligatorie atât pentru elevi, cât şi pentru toate cadrele didactice din unitatea de învăţământ.
    (2) Unitatea de învăţământ are obligaţia de a stabili oferta de activităţi din cadrul programului „Săptămâna verde“ astfel încât să poată asigura, prin oferte alternative, participarea la aceste activităţi a tuturor elevilor şi cadrelor didactice.
    (3) În situaţia în care pe întreaga perioadă a programului sau doar în anumite zile, din motive obiective, nu se pot organiza activităţi conform orarului stabilit pentru programul „Săptămâna verde“, se desfăşoară alte activităţi educative care contribuie la formarea şi dezvoltarea competenţelor din curriculumul naţional.

    ART. 11
    Activităţile din cadrul programului „Săptămâna verde“ se pot realiza în unitatea de învăţământ sau în afara acesteia, respectându-se prevederile legale cu privire la siguranţa preşcolarilor/elevilor pe durata activităţii respective.

    ART. 12
    (1) Orice deplasare în afara unităţii de învăţământ trebuie să aibă un caracter educativ. Nu sunt permise deplasări ale preşcolarilor/elevilor pe durata întregului program (5 zile sau mai mult).
    (2) Sunt interzise deplasările în afara localităţii care presupun costuri pentru care unitatea de învăţământ nu a identificat surse de finanţare.

    ART. 13
    Prezenta metodologie se afişează la avizierul unităţii de învăţământ sau într-un alt loc accesibil pentru a putea fi consultată de cadre didactice, elevi, părinţi/reprezentanţi legali şi parteneri ai unităţii de învăţământ şi, după caz, pe site-ul unităţii de învăţământ.

    ART. 14
    (1) În vederea îndeplinirii scopului programului „Săptămâna verde“, inspectorii şcolari oferă consiliere cadrelor didactice şi echipelor de coordonare în proiectarea şi desfăşurarea activităţilor.
    (2) Unele abordări din cadrul acestui program vor putea fi integrate în procesul de predare-învăţare-evaluare, pe parcursul anului şcolar.
    (3) Nerespectarea prezentei metodologii atrage aplicarea sancţiunilor prevăzute atât în Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, cât şi în Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar, în vigoare.

    CAP. II
    Proiectarea, planificarea şi desfăşurarea activităţilor din cadrul programului „Săptămâna verde“
    ART. 15
    În vederea planificării activităţilor din cadrul programului „Săptămâna verde“, fiecare unitate de învăţământ stabileşte următoarele:
    1. echipa de coordonare a programului „Săptămâna verde“, alcătuită din:
    - director/director adjunct;
    – 4-5 membri ai consiliului profesoral - 1 membru având calitatea de responsabil de mediu, cel puţin 1 membru din comisia pentru întocmirea orarului;
    – 1-2 reprezentanţi ai consiliului elevilor, pentru unităţile de învăţământ în care funcţionează aceste structuri;
    – 1-2 reprezentanţi ai consiliului reprezentativ al părinţilor/ asociaţia de părinţi;
    – consilierul educativ şi/sau coordonatorul de proiecte;
    – consilierul şcolar/mediatorul şcolar, după caz;

    2. calendarul de derulare a programului „Săptămâna verde“, care cuprinde:
    - perioada de identificare a nevoilor, intereselor şi preocupărilor preşcolarilor/elevilor;
    – perioada de alcătuire a ofertei de activităţi pentru „Săptămâna verde“;
    – perioada de desfăşurare a programului;
    – perioada de reflecţie/analiză a rezultatelor.



    ART. 16
    Componenţa echipei de coordonare şi calendarul programului „Săptămâna verde“ sunt propuse şi analizate în cadrul consiliului profesoral şi aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ. La şedinţa consiliului profesoral vor fi invitaţi reprezentanţi ai elevilor şi reprezentanţi ai consiliului reprezentativ al părinţilor/asociaţia de părinţi.

    ART. 17
    (1) Echipa de coordonare a programului „Săptămâna verde“ are următoarele atribuţii:
    a) identifică interesele/preocupările preşcolarilor/elevilor şi stabileşte forma de prezentare a propunerilor de activităţi pentru oferta din cadrul programului „Săptămâna verde“;
    b) analizează oferta de propuneri de activităţi din platforma dedicată şi/sau alte oferte locale;
    c) centralizează propunerile de activităţi, durată, număr optim de preşcolari/elevi participanţi, spaţiu şi materiale necesare;
    d) centralizează opţiunile elevilor;
    e) întocmeşte orarul pentru „Săptămâna verde“;
    f) programează atât utilizarea spaţiilor şi a altor facilităţi ale unităţii de învăţământ, cât şi a deplasărilor în teren/vizite;
    g) monitorizează desfăşurarea programului „Săptămâna verde“;
    h) analizează rezultatele programului „Săptămâna verde“ şi elaborează raportul sintetic, conform modelului din anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie;
    i) prezintă raportul sintetic în cadrul Consiliului profesoral, al Consiliului reprezentativ al părinţilor;
    j) încarcă raportul pe platforma dedicată.

    (2) Responsabil de mediu este cadrul didactic cu atribuţii referitoare la:
    a) promovarea principiilor dezvoltării durabile, care să contribuie şi la deschiderea şcolii spre comunitate pe teme de mediu, schimbări climatice;
    b) gestionarea poştei electronice a adresei dedicate de e-mail a unităţii de învăţământ pentru desfăşurarea programului „Săptămâna verde“;
    c) asigurarea comunicării pe platforma dedicată pentru desfăşurarea programului „Săptămâna verde“.


    ART. 18
    Proiectarea activităţilor din cadrul programului „Săptămâna verde“ se realizează astfel:
    a) identificarea intereselor/preocupărilor preşcolarilor/elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activităţi, identificarea şi alegerea partenerilor în organizarea activităţilor;
    b) alcătuirea ofertei de activităţi „Săptămâna verde“, care cuprinde o gamă cât mai variată de activităţi educaţionale din care preşcolarii/elevii pot să aleagă;
    c) înscrierea preşcolarilor/elevilor la activităţile programului „Săptămâna verde“;
    d) elaborarea detaliată a orarului programului, pe baza opţiunilor exprimate.


    ART. 19
    (1) Identificarea intereselor/preocupărilor preşcolarilor/elevilor, stabilirea formei de prezentare a propunerilor de activităţi pentru oferta din cadrul programului „Săptămâna verde“, identificarea şi alegerea partenerilor în organizarea activităţilor se realizează astfel:
    a) echipa de coordonare a programului, în colaborare cu educatorii/învăţătorii/diriginţii, identifică, colectează şi centralizează interesele/preocupările preşcolarilor/elevilor sau ale părinţilor/ reprezentanţilor legali ai acestora, după caz, cadrelor didactice, precum şi potenţialilor parteneri pe plan local, cum ar fi: instituţii publice şi/sau private, ONG-uri sau parteneri ofertanţi din platforma dedicată;
    b) identificarea intereselor/preocupărilor preşcolarilor/elevilor se face pe nivel de învăţământ, ţinând cont de specificul zonei şi prin metode potrivite vârstei, cum ar fi: discuţii libere, interviuri, focus-grupuri, chestionare, fără a se limita la acestea;
    c) echipa de coordonare a programului elaborează un format de prezentare a propunerilor de activităţi;
    d) cadrele didactice, elevii, părinţii/reprezentanţii legali şi partenerii unităţii de învăţământ sunt informaţi cu privire la interesele/preocupările preşcolarilor/elevilor şi forma de prezentare a propunerilor de activităţi pentru oferta programului „Săptămâna verde“ cu cel puţin o săptămână înainte de termenul-limită pentru alcătuirea ofertei, prin afişarea la avizier, site, poşta electronică, discuţii.

    (2) Alcătuirea ofertei programului „Săptămâna verde“ se realizează astfel:
    a) activităţile propuse pentru „Săptămâna verde“ sunt proiectate în funcţie de interesele/preocupările preşcolarilor/ elevilor identificate în etapa anterioară, valorificând ceea ce este disponibil la nivel local şi materialele/activităţile din platforma dedicată;
    b) activităţile propuse pentru „Săptămâna verde“ sunt proiectate de cadrele didactice în colaborare cu preşcolari/elevi, părinţi/reprezentanţi legali, reprezentanţi ai instituţiilor, autorităţilor, companiilor sau organizaţiilor nonguvernamentale locale/regionale/naţionale/internaţionale. Se va avea în vedere contactarea autorităţilor administrative publice locale şi, în mod special, a instituţiilor/organizaţiilor care activează în domeniul mediului/protecţiei mediului, cum ar fi: muzee de ştiinţe naturale, parcuri naţionale şi naturale, muzee, pentru organizarea activităţilor din cadrul programului „Săptămâna verde“;
    c) propunerile de activităţi pot fi înaintate şi de către elevi, părinţi/reprezentanţi legali sau parteneri ai unităţii de învăţământ, respectând calendarul şi forma de prezentare agreate la nivelul unităţii de învăţământ. Activităţile se desfăşoară în prezenţa şi sub supravegherea cel puţin a unui cadru didactic;
    d) activităţile propuse pentru „Săptămâna verde“ trebuie să se poată desfăşura fără contribuţii financiare din partea preşcolarilor/elevilor, a părinţilor/reprezentanţilor legali, a cadrelor didactice şi a unităţilor de învăţământ preuniversitar; pentru activităţile care implică suport financiar, unitatea de învăţământ se asigură că există resursele necesare pentru ca toţi copiii unei grupe/clase care au optat pentru acestea să poată participa la ele;
    e) echipa de coordonare centralizează activităţile educative propuse de cadrele didactice, elevii, părinţii/reprezentanţii legali sau partenerii unităţilor de învăţământ şi elaborează oferta de activităţi a programului „Săptămâna verde“.

    (3) Înscrierea preşcolarilor/elevilor la activităţile programului „Săptămâna verde“ se realizează astfel:
    a) educatorul/învăţătorul/dirigintele prezintă preşcolarilor/ elevilor şi părinţilor/reprezentanţilor legali ai acestora oferta de activităţi a programului „Săptămâna verde“ elaborată la nivelul unităţii de învăţământ şi centralizează înscrierile individuale ale preşcolarilor/elevilor sau, după caz, ale părinţilor/ reprezentanţilor legali ai acestora, privind activităţile la care vor să participe, dintre cele prezentate în ofertă. Educatorul/ Învăţătorul/Dirigintele oferă preşcolarilor/elevilor/părinţilor/ reprezentanţilor legali clarificări - dacă este cazul - în legătură cu activităţile cuprinse în oferta programului;
    b) după finalizarea înscrierilor, educatorul/învăţătorul/ dirigintele întocmeşte listele finale cu elevii distribuiţi pe activităţi;
    c) în funcţie de posibilităţile de organizare, anumite activităţi pot fi deschise către participare şi părinţilor/reprezentanţilor legali ai preşcolarilor/elevilor, precum şi membrilor comunităţilor locale, caz în care unitatea de învăţământ asigură o modalitate de înscriere a acestora;
    d) activităţile din programul „Săptămâna verde“ la care sunt înscrişi preşcolarii/elevii trebuie să însumeze cel puţin numărul de ore la care aceştia ar fi participat într-o săptămână obişnuită de şcoală;
    e) preşcolarii/elevii pot participa la activităţi atât cu cei din grupa/clasa lor, cât şi în grupe combinate cu preşcolari/elevi din alte grupe/clase.

    (4) Orarul detaliat al programului „Săptămâna verde“ este elaborat de către echipa de coordonare şi aprobat prin decizia consiliului de administraţie.
    (5) Toate cadrele didactice trebuie să participe şi să sprijine activităţile derulate în unitatea de învăţământ.
    (6) Cadrele didactice ale căror activităţi nu primesc numărul proiectat de preşcolari/elevi înscrişi participă şi sprijină derularea celorlalte activităţi din unitatea de învăţământ.
    (7) Cu cel puţin o săptămână înainte de perioada pentru care s-a planificat desfăşurarea programului „Săptămâna verde“, conducerea unităţii de învăţământ comunică inspectoratului şcolar orarul programului.
    (8) Orarul programului „Săptămâna verde“ şi repartizarea preşcolarilor/elevilor pe activităţi sunt afişate în unitatea de învăţământ şi comunicate elevilor şi părinţilor/reprezentaţilor legali cu cel puţin o săptămână înainte de perioada pentru care s-a planificat desfăşurarea programului.
    (9) În situaţia în care, pe întreaga perioadă a programului sau doar în anumite zile, din motive obiective, nu se pot organiza activităţi conform orarului stabilit pentru programul „Săptămâna verde“, se desfăşoară alte activităţi educative care contribuie la formarea şi dezvoltarea competenţelor specifice acestui program, conform art. 4 alin. (1).

    CAP. III
    Evaluarea/Autoevaluarea învăţării în cadrul programului „Săptămâna verde“
    ART. 20
    Evaluarea programului „Săptămâna verde“ şi a modului în care activităţile derulate au contribuit la dezvoltarea capacităţilor preşcolarilor/elevilor de investigare inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unui comportament responsabil faţă de mediul înconjurător se va realiza prin două modalităţi:
    a) preşcolarii/elevii îşi autoevaluează implicarea în activităţi şi reflectează asupra învăţării/activităţii fie oral, prin discuţii libere, reflecţii de grup, focus-grup, fie în scris, prin chestionare, mesaje scrise, prin desen, ghidaţi de educatorul/învăţătorul/ dirigintele clasei;
    b) cadrele didactice evaluează comportamentele de învăţare individuale şi de grup, precum şi schimbările de atitudini şi/sau preocupări ale preşcolarilor/elevilor faţă de natură, schimbări climatice, explorarea resurselor naturale, investigarea mediului înconjurător, relaţionare cu mediul social şi natural, protejarea mediului înconjurător, atât pe parcursul programului „Săptămâna verde“, cât şi după încheierea acestuia.


    ART. 21
    Modul de colectare şi centralizare a rezultatelor şi a reflecţiilor preşcolarilor/elevilor se stabileşte de către cadrele didactice din unitatea de învăţământ. Feedbackul colectat şi reflecţiile/observaţiile vor fi valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanţa şi utilitatea activităţilor de învăţare desfăşurate conform scopului enunţat al programului şi pentru a le transfera pe cele eficiente în activitatea de la clasă.

    ART. 22
    Evaluarea se bazează pe profesionalismul şi integritatea colectivului unităţii de învăţământ şi dorinţa acestuia de a identifica şi testa soluţii pentru dezvoltarea armonioasă a antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor.

    CAP. IV
    Monitorizarea şi valorificarea rezultatelor programului „Săptămâna verde“
    ART. 23
    Directorul unităţii de învăţământ în colaborare cu echipa coordonatoare monitorizează prezenţa preşcolarilor/ elevilor şi a cadrelor didactice la activităţile programului „Săptămâna verde“. Activităţile educative aprobate se înscriu în condica de prezenţă a cadrelor didactice, absenţele elevilor se înscriu la rubrica „Purtare“ în catalog.

    ART. 24
    În săptămâna planificată pentru desfăşurarea programului „Săptămâna verde“, inspectoratele şcolare deleagă inspectori şcolari/metodişti/membri ai consiliilor consultative pentru a monitoriza activităţile organizate de unităţile de învăţământ în cadrul programului „Săptămâna verde“.

    ART. 25
    În cadrul inspecţiilor şcolare se evaluează participarea cadrelor didactice şi a preşcolarilor/elevilor la programul „Săptămâna verde“, calitatea activităţilor derulate şi respectarea prevederilor prezentei metodologii.

    ART. 26
    Feedbackul colectat şi reflecţiile/observaţiile sunt valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanţa şi utilitatea activităţilor de învăţare desfăşurate conform scopului enunţat al programului şi pentru a le transfera pe cele eficiente în activitatea de la clasă.

    ART. 27
    În termen de 15 zile de la încheierea programului „Săptămâna verde“, în fiecare unitate de învăţământ, în cadrul primului consiliu profesoral, se analizează:
    a) gradul de apreciere al cadrelor didactice privind activităţile realizate şi rezultatele observate;
    b) aşteptările, motivaţia şi atitudinile manifestate de către preşcolari/elevi în cadrul acţiunilor/activităţilor realizate;
    c) nevoile şi dificultăţile identificate în rândul preşcolarilor/ elevilor şi măsurile de prevenire, sprijin sau remediere necesare pentru buna desfăşurare a activităţii didactice;
    d) soluţii de adaptare a activităţilor experimentate în cadrul programului „Săptămâna verde“, pentru a putea fi folosite pe tot parcursul anului şcolar, în cadrul proceselor educaţionale organizate pe discipline şcolare;
    e) soluţii de îmbunătăţire a modului de organizare a programului „Săptămâna verde“ în următorul an şcolar, identificând acţiuni la nivelul unităţii de învăţământ orientate spre ecologie şi protecţia mediului, eventual cu relevanţă în oferta asociată curriculumului la decizia şcolii, cu parteneriate la nivelul comunităţii locale.


    ART. 28
    La activitatea de analiză/reflecţie din cadrul consiliului profesoral sunt invitaţi şi reprezentanţi ai elevilor şi ai părinţilor, precum şi ai altor instituţii/organizaţii nonguvernamentale implicate în activităţile din programul „Săptămâna verde“. În urma acestei analize se întocmeşte un raport sintetic al programului, care să ofere informaţii privind prezenţa antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi a cadrelor didactice la activităţi şi evidenţierea reuşitelor, dificultăţilor, resurselor şi soluţiilor identificate de unităţile de învăţământ pentru dezvoltarea competenţelor de investigare inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unui comportament responsabil faţă de mediul înconjurător.

    ART. 29
    Şedinţa de analiză este condusă de directorul unităţii de învăţământ, care asigură colectarea informaţiilor relevante pentru elaborarea raportului de evaluare a programului „Săptămâna verde“. Raportul fiecărei unităţi de învăţământ cuprinde numărul, denumirea şi tipul de activităţi desfăşurate în cadrul programului - conform anexei la prezenta metodologie, număr de participanţi: antepreşcolari/preşcolari/elevi/ părinţi/reprezentanţi legali şi cadre didactice. Fiecare unitate de învăţământ încarcă, în platforma dedicată, informaţiile cuprinse în anexa la prezenta metodologie.

    ART. 30
    (1) La sfârşitul anului şcolar, inspectoratele şcolare includ în raportul privind starea învăţământului un capitol referitor la programul „Săptămâna verde“.
    (2) Inspectoratele şcolare elaborează un raport sintetic, pe baza informaţiilor furnizate de toate unităţile de învăţământ, conform modelului din anexa la prezenta metodologie. Raportul se transmite la Ministerul Educaţiei în termen de o lună de la încheierea anului şcolar.
    (3) Raportul sintetic oferă informaţii privind prezenţa preşcolarilor/elevilor şi cadrelor didactice la activităţi şi va evidenţia dificultăţile, resursele şi soluţiile identificate de unităţile de învăţământ pentru exersarea de către preşcolari/elevi a competenţelor de investigare inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unui comportament responsabil faţă de mediul înconjurător.

    CAP. V
    Diseminarea şi recunoaşterea exemplelor de bune practici identificate în cadrul programului
    ART. 31
    Unităţile de învăţământ sunt încurajate să promoveze activităţile şi rezultatele programului „Săptămâna verde“ în rândul părinţilor/reprezentanţilor legali ai preşcolarilor/ elevilor, precum şi publicului larg. Sunt folosite mijloace de promovare şi diseminare, precum prezentarea activităţilor pe site-ul propriu, pe cel al partenerilor implicaţi în activităţi, pe platforma dedicată, informări/articole în mass-media de la nivel local sau central, fotografii, filme, cu respectarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor.

    ART. 32
    În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare agreate, fiecare unitate de învăţământ selectează o activitate dintre cele desfăşurate, cu care să participe la competiţia „Săptămâna verde“ desfăşurată la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, în baza unui regulament elaborat de inspectoratul şcolar.

    ART. 33
    Pentru a participa la competiţia organizată la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, unitatea de învăţământ transmite electronic la inspectoratul şcolar dosarul celei mai apreciate activităţi selectate.

    ART. 34
    În cadrul competiţiei se selectează şi se promovează 5 activităţi, ca modele de bună practică, care s-au desfăşurat în cadrul programului „Săptămâna verde“ şi s-au dovedit eficiente în dezvoltarea competenţelor privind investigarea inter- şi transdisciplinară a realităţii înconjurătoare şi formarea unui comportament responsabil faţă de mediul înconjurător.

    ART. 35
    (1) Selecţia activităţilor se face de către o comisie constituită la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, în baza unor criterii stabilite de inspectoratul şcolar printr-o procedură transparentă, prin implicarea consiliului judeţean/al municipiului Bucureşti al elevilor, a organizaţiilor reprezentative ale părinţilor şi a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile şi modul de evaluare sunt stabilite de fiecare inspectorat şi comunicate unităţilor de învăţământ din subordine şi publicului larg în timp util, dar nu mai târziu de data de 30 mai. Termenul-limită de trimitere a dosarelor activităţilor selectate de fiecare şcoală este 10 iunie.
    (2) Fiecare inspectorat şcolar stabileşte, prin decizie a inspectorului şcolar general, componenţa comisiei de evaluare a dosarelor activităţilor primite de la unităţile de învăţământ. Comisia evaluează dosarele depuse, în conformitate cu modalităţile şi criteriile stabilite la nivelul inspectoratului şi comunicate public.

    ART. 36
    În baza instrumentelor şi criteriilor de evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor şcolare, activităţile desfăşurate pot fi premiate la nivelul judeţului/al municipiului Bucureşti, cu sprijinul autorităţilor administraţiei publice locale, al partenerilor educaţionali, din resurse proprii etc.

    ART. 37
    Cele mai bune 5 activităţi desfăşurate în cadrul programului „Săptămâna verde“ şi selectate la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti, până la sfârşitul anului şcolar în curs, vor fi încărcate pe platforma dedicată, într-o secţiune specială, în unul dintre domeniile corespunzătoare:
    - schimbări climatice;
    – managementul deşeurilor, consum şi producţie sustenabile;
    – energia verde;
    – poluare;
    – biodiversitate;
    – păduri şi viaţa terestră;
    – ape şi viaţa acvatică;
    – risipă alimentară;
    – exploatarea iresponsabilă a resurselor naturale;
    – altele.

    Toate aceste activităţi constituie exemple de bună practică, promovate la nivel naţional.

    ART. 38
    (1) Inspectoratele şcolare pot elabora şi aplica proceduri specifice proprii privind organizarea şi desfăşurarea programului „Săptămâna verde“, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii.
    (2) În procesul de planificare a activităţilor specifice programului „Săptămâna verde“ se pot accesa reperele referitoare la:
    a) domeniile, competenţele şi descriptorii GreenComp: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128040
    b) descriptorii privind cunoştinţe, abilităţi şi comportamente care contribuie la realizarea unor obiective de dezvoltare durabilă https://www.presidency.ro/ro/presa/clima-si-sustenabilitate/ raportul-educatia-privind-schimbarile-climatice-si-mediul-in-scoli- sustenabile (pg. 38-44).


    ANEXA 1

    la metodologie
    Raportare la nivelul unităţii de învăţământ a activităţilor desfăşurate
    în cadrul programului „Săptămâna verde“
    1. Unitatea de învăţământ, localitatea: ...............................................................................................................................
    2. Judeţul: ...........................................
    3. Perioada în care s-a desfăşurat programul „Săptămâna verde“: ...................................................................................
    4. Numele şi prenumele responsabilului de mediu: ...........................................................................................................
    5. Date de contact - responsabil de mediu: telefon ................................, e-mail: ...........................................................
    6. Număr total de antepreşcolari/preşcolari/elevi din unitatea de învăţământ: ....................................................
    7. Număr total de cadre didactice din unitatea de învăţământ: ............................................................................
    8. Reuşite/Puncte tari ale activităţilor: ..................................................................................................................
    9. Dificultăţi/Puncte slabe în organizarea şi desfăşurarea activităţilor: ................................................................
    10. Soluţii/Oportunităţi identificate: .......................................................................................................................

┌──────────────┬───────┬───────────┬──────────────┬────────────┬─────────────────────────────────────────────────┬─────────────┐
│ │Clasa/ │ │Nr. │ │Nr. parteneri participanţi/implicaţi │Resurse │
│ │Clasele│Denumirea │antepreşcolari│Nr. cadre ├─────────────┬───────────┬───────────┬───────────┤utilizate în │
│Domenii │/ │activităţii│/ preşcolari/ │didactice │Părinţi/ │Comunitatea│ONG-uri │Alţi │realizarea │
│ │(grupa │ │elevi/ │participante│Reprezentanţi│locală │(denumirea)│parteneri │activităţilor│
│ │...) │ │participanţi │ │legali │(denumirea)│ │(denumirea)│(specificaţi)│
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Schimbări │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│climatice │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Managementul│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│deşeurilor, │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│consum şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│producţie │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│sustenabile │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Energia │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│verde │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Poluare │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Biodiversitate│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Păduri şi │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│viaţa terestră│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Ape şi viaţa│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│acvatică │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Risipă │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│alimentară │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Exploatarea │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│iresponsabilă │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│a resurselor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│naturale │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│• Altele │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(specificaţi) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼───────┼───────────┼──────────────┼────────────┼─────────────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────────────┤
│TOTAL │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└──────────────┴───────┴───────────┴──────────────┴────────────┴─────────────┴───────────┴───────────┴───────────┴─────────────┘



    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016