Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
METODOLOGIE din 5 decembrie 2023 privind eliberarea online, prin Punctul de contact unic electronic (PCUe), a documentelor de atestare a titlurilor româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical în vederea recunoaşterii profesionale de către celelalte state membre ale Uniunii Europene, statele aparţinând Spaţiului Economic European şi de către Confederaţia Elveţiană
EMITENT: Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 27 din 12 ianuarie 2024
──────────
Aprobată prin HOTĂRÂREA nr. 45 din 5 decembrie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 12 ianuarie 2024.
──────────
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) În calitate de autoritate competentă pentru profesiile de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical, Ordinul Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, denumit în continuare OAMGMAMR, întocmeşte şi eliberează documentele care atestă titlurile româneşti de calificare în profesiile sus-menţionate, denumite în continuare documente de atestare, după caz, certificate sau recomandări, în vederea recunoaşterii profesionale de către celelalte state membre ale Uniunii Europene (UE), statele aparţinând Spaţiului Economic European şi de către Confederaţia Elveţiană.
(2) Prezenta metodologie reglementează activităţile de întocmire şi eliberare a documentelor de atestare menţionate la alin. (1), efectuate de OAMGMAMR de la distanţă, prin intermediul mijloacelor electronice.
(3) Având în vedere uşurinţa de accesare a procedurii de către solicitant, soluţionarea online, prin mijloace electronice, a cererilor de eliberare a documentelor de atestare a titlurilor de calificare menţionate la alin. (1) are ca efect facilitarea liberei circulaţii a profesioniştilor în cauză pe teritoriul UE.
ART. 2
Soluţionarea cererilor online de eliberare a documentelor de atestare a titlurilor româneşti de calificare în profesiile de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical se face prin mijloace electronice, de către Departamentul de recunoaştere a calificărilor profesionale din cadrul aparatului central al OAMGMAMR în colaborare cu filialele acestuia, în termen de 90 de zile de la data transmiterii dosarului electronic complet sau de la data completării acestuia.
ART. 3
Depunerea solicitărilor, respectiv a documentelor în baza cărora se întocmesc documentele de atestare solicitate, precum şi eliberarea acestora de către OAMGMAMR, se face online, prin intermediul Punctului de contact unic electronic, denumit în continuare PCUe, de pe platforma e-guvernare.ro.
CAP. II
Documente necesare
ART. 4
Documentele în baza cărora se întocmesc documentele de atestare solicitate online sunt cele prevăzute în anexele nr. III (1)-III (5) la Metodologia privind întocmirea şi eliberarea documentelor care atestă titlurile româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical, în vederea recunoaşterii profesionale de către celelalte state membre ale Uniunii Europene, statele aparţinând Spaţiului Economic European şi de către Confederaţia Elveţiană, aprobată prin Hotărârea Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România nr. 7/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 5
Dosarul electronic depus de solicitant online, prin intermediul PCUe, cuprinde:
1. cerere-tip care va conţine acordul solicitantului cu privire la prelucrarea datelor personale, precum şi declaraţia pe propria răspundere cu privire la autenticitatea şi legalitatea documentelor depuse;
2. document de identitate (C.I.), precum şi documente de schimbare a numelui/de membru de familie/de rezidenţă, după caz;
3. documente de formare:
a) diploma de bacalaureat, după caz, diplomă/certificat de absolvire a 12 clase, emise de Ministerul Educaţiei.
b) în cazul în care titularul a efectuat studii liceale în străinătate, acesta va depune:
(i) atestatul de echivalare a diplomei de bacalaureat emis de Ministerul Educaţiei;
(i) atestatul de echivalare a diplomei de bacalaureat emis de Ministerul Educaţiei;
(ii) dovada de acceptare la studii postliceale sanitare/universitare în România, eliberată de Ministerul Educaţiei;
(iii) dovada de recunoaştere a celor 12 clase absolvite în străinătate, eliberată de inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti;
c) titluri româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă sau de asistent medical;
d) foaia matricolă pentru absolvenţii şcolilor postliceale sanitare/suplimentul la diploma pentru absolvenţii cu studii superioare;
e) adeverinţa cu perioada şcolarizării (eliberată de şcoala postliceală, după caz, eliberată de facultate);
4. dovezi de experienţă profesională, după caz:
a) extras Revisal; sau
b) adeverinţă de experienţă profesională întocmită conform anexei nr. II la metodologia aprobată prin Hotărârea Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România nr. 7/2016 pentru aprobarea Metodologiei privind întocmirea şi eliberarea documentelor care atestă titlurile româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical, în vederea recunoaşterii profesionale de către celelalte state membre ale Uniunii Europene, de statele aparţinând Spaţiului Economic European şi de către Confederaţia Elveţiană, cu modificările şi completările ulterioare;
c) carte de muncă;
d) contracte individuale de muncă însoţite de actele adiţionale;
5. dovadă eliberată de către OAMGMAMR din care să rezulte că titularul a fost autorizat în profesie pe perioada exercitării acesteia pe teritoriul României;
6. după caz, declaraţii pe propria răspundere că titularul nu a fost autorizat în profesie şi nu a exercitat profesia pe teritoriul României;
7. dovada achitării taxei de eliberare a documentului.
ART. 6
Documentele prevăzute la art. 5 se încarcă de către solicitant, în formă scanată PDF, în fişiere separate, în platforma PCUe.
CAP. III
Atribuţii şi responsabilităţi
ART. 7
În vederea îndeplinirii activităţilor de întocmire şi eliberare online a documentelor de atestare, Departamentul de recunoaştere a calificărilor profesionale are următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) desemnează persoanele responsabile cu activităţile desfăşurate prin mijloace electronice, conform prezentelor prevederi;
b) creează adresa specială de e-mail prin care primeşte de la filialele OAMGMAMR judeţene/a municipiului Bucureşti dosarele solicitanţilor, transmite acestora documentele finale cu semnătură electronică şi întreţine corespondenţa cu acestea;
c) primeşte solicitările de eliberare a documentelor de atestare şi dosarele electronice aferente transmise de filiale la adresa de e-mail prevăzută la lit. b);
d) întocmeşte documentele de atestare, după caz, certificatele sau recomandările în format electronic PDF şi, la solicitarea petentului, şi în format letric;
e) aplică ştampila electronică a şefului Departamentului de recunoaştere a calificărilor profesionale pe documentul/ documentele de atestare întocmit(e) în format electronic;
f) transmite documentul de atestare în format PDF cu semnătură electronică de pe adresa de e-mail prevăzută la lit. b) filialei de la care a primit solicitarea de eliberare online a acestuia şi, după caz, transmite prin curier documentul de atestare întocmit în format letric;
g) în cazuri de suspiciuni justificate temeinic, poate solicita copii legalizate ale documentelor înaintate online de solicitant;
h) formulează solicitări Sistemului de informare al pieţei interne (IMI) de verificare a documentelor depuse de solicitant;
i) soluţionează contestaţiile şi transmite răspunsul la filiala de la care a primit solicitarea de eliberare online a documentului de atestare contestat;
j) întocmeşte şi actualizează registrul cererilor online de eliberare a documentelor de atestare transmise de filiale, utilizând numărul PCUe generat de platforma PCUe pentru fiecare solicitare;
k) întocmeşte şi actualizează arhiva electronică a solicitărilor şi dosarelor electronice transmise online;
l) organizează sesiuni de instructaj cu operatorii filialelor;
m) colaborează îndeaproape cu filialele în vederea îndeplinirii activităţilor de soluţionare a cererilor online de eliberare a documentelor de atestare a titlurilor româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical.
ART. 8
În desfăşurarea activităţilor de soluţionare online a cererilor de eliberare a documentelor de atestare, filialele OAMGMAMR judeţene şi a municipiului Bucureşti au următoarele atribuţii şi responsabilităţi:
a) desemnează personalul responsabil cu activităţile desfăşurate prin mijloace electronice conform prezentelor prevederi;
b) creează un cont de instituţie pe platforma PCUe cu sprijinul specialiştilor din cadrul aparatului central al OAMGMAMR şi al Autorităţii pentru Digitalizarea României;
c) administrează contul PCUe al filialei OAMGMAMR, prin publicarea prezentei metodologii, gestionarea solicitărilor online primite de la petenţi prin intermediul acestuia şi eliberarea documentelor finale în format electronic;
d) întocmeşte şi actualizează permanent registrul solicitărilor online al filialei, utilizând numărul PCUe al cererilor generat de platforma PCUe şi întocmeşte arhiva electronică a acestora;
e) verifică statusul cererilor online prin accesarea contului de instituţie PCUe;
f) descarcă şi verifică conţinutul dosarului electronic întocmit şi transmis online de solicitant şi, după caz, formulează şi transmite petentului, prin PCUe, mesaje de completare a dosarului electronic;
g) transmite Departamentului de recunoaştere a calificărilor profesionale solicitările şi dosarele electronice complete, la adresa de e-mail menţionată la art. 7 lit. b), în vederea soluţionării acestora;
h) transmite petenţilor, online, prin platforma PCUe, documentul final în format electronic transmis de Departamentul de recunoaştere a calificării profesionale şi, după caz, prin curier, documentul în format letric;
i) participă la sesiunile de instructaj organizate de Departamentul de recunoaştere a calificărilor profesionale;
j) colaborează cu Departamentul de recunoaştere a calificărilor profesionale în vederea soluţionării cererilor online de eliberare a documentelor de atestare a titlurilor româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical şi, respectiv, a contestaţiilor, cu respectarea termenelor de procedură.
ART. 9
În vederea soluţionării online a cererii de eliberare a documentului de atestare necesar recunoaşterii profesionale, solicitantul se înregistrează pe platforma PCUe creând un cont prin intermediul căruia transmite online cererea şi dosarul electronic filialei OAMGMAMR al cărei membru este sau, în cazul în care nu deţine această calitate, la filiala OAMGMAMR pe a cărei rază teritorială domiciliază.
CAP. IV
Înregistrarea, prelucrarea şi emiterea documentelor de atestare
ART. 10
(1) Dosarul electronic al solicitantului va cuprinde documentele prevăzute la art. 5, introduse cu respectarea prevederilor art. 6.
(2) La momentul creării cererii, platforma PCUe generează automat un număr PCUe de identificare a acesteia în sistem.
(3) Lipsa completării uneia dintre rubricile formularului din PCUe de solicitare a emiterii online a documentelor de atestare împiedică transmiterea online a cererii solicitantului şi a dosarului electronic aferent către filiala OAMGMAMR prevăzută la art. 9.
ART. 11
În termen de 3 zile lucrătoare de la primirea mesajului electronic generat de platforma PCUe care notifică filialei OAMGMAMR introducerea unei noi cereri de eliberare online a documentelor de atestare, operatorul filialei în cauză deschide cererea, verifică conţinutul dosarului electronic anexat şi înregistrează cererea în registrul filialei înfiinţat în acest scop, utilizând şi numărul PCUe generat de platformă.
ART. 12
(1) În cazul în care dosarul electronic al solicitantului este incomplet, operatorul din filială solicită petentului, prin intermediul platformei PCUe, încărcarea documentului/documentelor lipsă în copie scanată în format PDF.
(2) Termenul de completare a dosarului electronic este de maximum 15 zile şi curge de la data emiterii mesajului de înştiinţare a solicitantului cu privire la documentul/documentele lipsă.
(3) Solicitarea de completare a dosarului electronic întrerupe termenul de soluţionare de 90 de zile până la momentul la care solicitantul încarcă în platforma PCUe documentul lipsă. În cazul în care termenul de maximum 15 zile acordat pentru completarea dosarului electronic este depăşit, platforma PCUe suspendă/anulează automat cererea de eliberare online a documentului de atestare, formulată de solicitant.
ART. 13
(1) Filialele OAMGMAMR transmit săptămânal către Departamentul de recunoaştere a calificărilor profesionale solicitările de eliberare online a documentelor de atestare, însoţite de dosarele electronice complete primite sau completate în săptămâna respectivă, însoţite de adresa de înaintare.
(2) Transmiterea solicitărilor menţionate la alin. (1) se face online, de pe e-mailul filialei OAMGMAMR la adresa de e-mail a Departamentului de recunoaştere a calificărilor profesionale special configurată, conform prevederilor art. 7 lit. b).
(3) Adresa de înaintare se redactează conform modelului prevăzut în anexa nr. IV la metodologia aprobată prin Hotărârea Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România nr. 7/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi va cuprinde şi numărul PCUe generat de platforma PCUe pentru fiecare solicitare de eliberare online a documentelor de atestare transmisă.
ART. 14
(1) Operatorii din cadrul Departamentului de recunoaştere a calificărilor profesionale accesează zilnic adresa de e-mail prevăzută la art. 7 lit. b), special configurată în vederea desfăşurării online a activităţilor interne de procesare a documentelor petenţilor conţinute în dosarele electronice, precum şi a activităţilor de comunicare cu filialele OAMGMAMR prevăzute de prezenta metodologie, descarcă cererile şi dosarele electronice transmise de filiale, le înregistrează în registrul special instituit în acest sens, utilizând şi numărul PCUe generat de platforma PCUe pentru fiecare solicitare în parte, şi verifică conţinutul dosarelor electronice.
(2) În cazul în care, în urma verificării dosarelor electronice, sunt îndeplinite cerinţele de eliberare a documentelor de atestare, operatorii din cadrul Departamentului de recunoaştere a calificărilor profesionale întocmesc în proiect în format electronic şi, după caz, în format hârtie, certificatul, respectiv recomandarea necesară recunoaşterii calificării profesionale însuşite de petent.
(3) Şeful Departamentului de recunoaştere a calificărilor profesionale verifică documentele întocmite, aplică semnătura electronică şi semnează documentele întocmite în format hârtie.
ART. 15
(1) Documentele de atestare cu semnătură electronică se transmit prin poştă electronică filialelor OAMGMAMR care au primit solicitările de eliberare online a acestor documente, de pe adresa de e-mail prevăzută la art. 7 lit. b).
(2) Operatorii din filiale încarcă documentul cu semnătură electronică în contul configurat de petent în platforma PCUe, soluţionând în acest fel cererea de eliberare online a documentului în cauză.
(3) Platforma PCUe transmite automat un e-mail de înştiinţare a titularului cu privire la primirea documentului solicitat electronic, document care poate fi descărcat de acesta din contul personal PCUe şi utilizat în scopul recunoaşterii calificării pe teritoriul UE.
ART. 16
(1) În cazuri temeinic justificate, Departamentul de recunoaştere a calificărilor profesionale poate solicita copii legalizate ale documentelor necesare emiterii dovezilor de atestare (după caz, certificate sau recomandări) şi poate formula cereri de informaţii IMI în vederea verificării acestora.
(2) Cererile de copii legalizate prevăzute la alin. (1) se transmit filialelor OAMGMAMR prin e-mailul special menţionat la art. 7 lit. b) şi mai departe petenţilor prin intermediul platformei PCUe.
(3) Copiile legalizate menţionate la alin. (2) se transmit în forma întocmită de notar, prin curier, la sediul oficial al aparatului central al OAMGMAMR.
ART. 17
(1) Solicitantul poate contesta documentul de atestare primit în format electronic prin platforma PCUe în termen de 15 zile de la emitere, la filiala OAMGMAMR la care a transmis cererea de eliberare online a acestuia.
(2) Departamentul de recunoaştere a calificărilor profesionale soluţionează contestaţiile prevăzute la alin. (1) în termen de 30 de zile de la primire.
(3) Comunicarea răspunsului la contestaţie se face de către filiala OAMGMAMR menţionată la alin. (1).
CAP. V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 18
(1) Prezenta hotărâre nu anulează procedura de emitere a documentelor de atestare a titlurilor româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical prevăzută în metodologia aprobată prin Hotărârea Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România nr. 7/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Solicitările de eliberare a documentelor de atestare a titlurilor româneşti de calificare în profesiile de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical, în baza dosarelor cu documente în format hârtie, întocmite conform metodologiei aprobate prin Hotărârea Consiliului naţional al Ordinului Asistenţilor Medicali Generalişti, Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România nr. 7/2016, cu modificările şi completările ulterioare, depuse la filialele OAMGMAMR, nu se soluţionează prin emiterea de documente de atestare semnate electronic.
(3) Responsabilitatea autenticităţii şi valabilităţii documentelor care stau la baza întocmirii documentelor de atestare a titlurilor româneşti de calificare de asistent medical generalist, de moaşă şi de asistent medical prevăzute de prezenta metodologie revine în totalitate titularilor care au solicitat eliberarea online prin PCUe a respectivelor documente de atestare.
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: